W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Badanie dobrostanu zawodowego nauczycieli

Raport ma zasięg ogólnopolski. Badania prowadzono od lutego do marca 2023 r. na grupie badawczej 7106 osób.

Celem badania było dokonanie oceny poziomu wybranych do diagnozy składowych dobrostanu nauczycieli oraz analiza związków między składowymi dobrostanu i charakterystykami socjodemograficznymi, a także między poszczególnymi składowymi dobrostanu. Dokonano pomiaru następujących elementów: emocji w pracy, zaangażowania, relacji ze współpracownikami, poczucia sensu i własnej skuteczności, postrzeganego stresu w pracy, objawów wypalenia zawodowego, złego samopoczucia. Sformułowano pozytywne i negatywne wnioski na temat samopoczucia nauczycieli. Stwierdzono m.in. wysoki poziom pozytywnych elementów dobrostanu oznaczający, że nauczyciele lubią wykonywać swoją pracę i angażują się w nauczanie. Złe samopoczucie wskazuje na chroniczną obecność stresorów i długotrwałej konieczności radzenia sobie z nimi, co powoduje zmęczenie oraz wyczerpanie, a może też uniemożliwiać wykorzystanie własnego potencjału. Jak czytamy: „To pierwsze w Polsce badanie dobrostanu zawodowego nauczycieli, które zostało przeprowadzone na tak dużej próbie respondentów i respondentek w ramach ugruntowanego teoretycznego modelu dobrostanu”.

M. Paliga, Raport. Badanie dobrostanu zawodowego nauczycieli, Librus, Katowice 2023.

Materiały

Raport. Badanie dobrostanu zawodowego nauczycieli
Raport​_dobrostan​_zawodowy​_nauczycieli​_Librus​_marzec2023.pdf 0.61MB
{"register":{"columns":[]}}