W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części

Miejsce złożenia dokumentów

Punkt Obsługi Interesanta w budynku Starostwa Powiatowego w Kraśniku Al. Niepodległości 20 (parter).

 

Wymagane dokumenty

  • zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części  (PB-18)
  • oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (PB-5)
  • pełnomocnictwo do reprezentowania inwestora (opłacone zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej) – jeżeli inwestor działa przez pełnomocnika
  • potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej – jeżeli obowiązek uiszczenia takiej opłaty wynika z ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
  • opis i rysunek określający usytuowanie obiektu budowlanego w stosunku do granic nieruchomości i innych obiektów budowlanych istniejących lub budowanych na tej i sąsiednich nieruchomościach, z oznaczeniem części obiektu budowlanego, w której zamierza się dokonać zmiany sposobu użytkowania
  • zwięzły opis techniczny, określający rodzaj i charakterystykę obiektu budowlanego oraz jego konstrukcję, wraz z danymi techniczno-użytkowymi, w tym wielkościami i rozkładem obciążeń, a w razie potrzeby, również danymi technologicznymi
  • zaświadczenie wójta, burmistrza albo prezydenta miasta o zgodności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – w przypadku obowiązywania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
  • decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu – w przypadku braku obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
  • ekspertyza techniczna wykonana przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane bez ograniczeń w odpowiedniej specjalności – w przypadku zmiany sposobu użytkowania, polegającej na podjęciu bądź zaniechaniu w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zmieniającej warunki: bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego, pracy, zdrowotne, higieniczno-sanitarne, ochrony środowiska bądź wielkość lub układ obciążeń
  • ekspertyza rzeczoznawcy do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych – w przypadku zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, polegającej na podjęciu lub zaniechaniu w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zmieniającej warunki bezpieczeństwa pożarowego
  • Odpowiednie szkice lub rysunki – w zależności od potrzeb
  • Pozwolenia, uzgodnienia, opinie i inne dokumenty wymagane przepisami prawa

 

Termin i sposób załatwienia

Do wykonywania robót budowlanych można przystąpić, jeżeli w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia nie zostanie wniesiony, w drodze decyzji, sprzeciw (brak sprzeciwu stanowi więc milczącą zgodę na roboty budowlane) i nie później niż po upływie 3 lat od określonego w zgłoszeniu terminu ich rozpoczęcia.

Z urzędu możemy wydać zaświadczenie o braku sprzeciwu do zgłoszonych robót budowlanych.

 

Wysokość opłat

Zgłoszenie nie wymaga wnoszenia żadnych opłat. 

Wyjątkiem jest opłata za pełnomocnictwo w wysokości 17 zł (jeżeli zgłoszenia dokonuje się przez pełnomocnika).

Opłatę skarbową można uiścić kartą płatniczą lub gotówką w kasie Starostwa Powiatowego, I piętro, pokój 108, bądź przelewem na rachunek Urzędu Miasta Kraśnik: Bank Pekao S.A. nr konta: 43 1240 5497 1111 0010 4019 6993.

 

Odwołanie

Od decyzji przysługuje stronom odwołanie do Wojewody Lubelskiego za pośrednictwem organu wydającego decyzję w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 

Komórka odpowiedzialna za prowadzenie sprawy

Wydział Architektury i Budownictwa (II piętro)
pokój nr 216: miasto Kraśnik, tel. 81 8261780
pokój nr 214 Gminy: Kraśnik, Annopol, Dzierzkowice, Trzydnik, Zakrzówek tel. 81 8261778
pokój nr 212 Gminy: Urzędów, Wilkołaz, Gościeradów, Szastarka tel. 81 8261779

 

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2020 r., poz. 1333 ze zm.)
  2. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2020 r., poz. 1546 ze zm.)
  3. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (Dz.U. z 2007 r., nr 187, poz. 1330 ze zm.)

 

Materiały

PB-18 Zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części
PB-18​_Zgłoszenie​_zmiany​_sposobu​_użytkowania​_obiektu​_budowlanego​_lub​_jego​_części.pdf 0.27MB
PB-5 Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane
PB-5​_Oświadczenie​_o​_posiadanym​_prawie​_do​_dysponowania​_nieruchomością​_na​_cele​_budowlane​_.PDF 0.23MB
{"register":{"columns":[]}}