W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Wywłaszczenie nieruchomości

Miejsce złożenia dokumentów

Punkt Obsługi Interesanta w budynku Starostwa Powiatowego w Kraśniku Al. Niepodległości 20 (parter).

Wymagane dokumenty

Wniosek zawierający nw. informacje:

  • nieruchomość z podaniem oznaczeń z księgi wieczystej lub zbioru dokumentów oraz z katastru nieruchomości;
  • cel publiczny, do którego realizacji nieruchomość jest niezbędna;
  • powierzchnię nieruchomości, a jeżeli wywłaszczeniem ma być objęta tylko jej część - powierzchnię tej części i całej nieruchomości;
  • dotychczasowy sposób korzystania z nieruchomości i stan jej zagospodarowania;
  • lokale zamienne oraz sposób ich zapewnienia najemcom wywłaszczonych lokali;
  • właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości, a w razie braku danych umożliwiających określenie tych osób - władającego nieruchomością zgodnie z wpisem w katastrze nieruchomości;
  • osobę, której przysługują ograniczone prawa rzeczowe na nieruchomości;
  • nieruchomość zamienną, jeżeli jednostka samorządu terytorialnego taką oferuje;
  • inne okoliczności istotne w sprawie.

Załączniki:

  • dokumenty z przebiegu rokowań;
  • wypis i wyrys z planu miejscowego, a w przypadku braku planu miejscowego decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  • mapę z rejestrem nieruchomości objętych wnioskiem o wywłaszczenie lub mapę z podziałem i rejestrem nieruchomości oraz decyzję zatwierdzającą ten podział, jeżeli wniosek o wywłaszczenie dotyczy tylko części nieruchomości;
  • odpis księgi wieczystej albo oświadczenie przedstawiające aktualny stan wpisów w księdze wieczystej założonej dla nieruchomości objętej wnioskiem o wywłaszczenie wraz ze wskazaniem numeru księgi wieczystej albo zaświadczenie o stanie prawnym, jaki wynika ze zbioru dokumentów;
  • w razie braku dokumentów, o których mowa powyżej, zaświadczenie właściwego sądu stwierdzające, że nieruchomość nie ma założonej księgi wieczystej lub że nie jest dla niej prowadzony zbiór dokumentów;
  • wypis i wyrys z katastru nieruchomości.

Sposób załatwienia sprawy

decyzja administracyjna

Opłaty

brak

Odwołanie

Od decyzji przysługuje stronom odwołanie do Wojewody Lubelskiego za pośrednictwem organu wydającego decyzję w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Komórka odpowiedzialna za prowadzenie sprawy

Wydział Gospodarki Nieruchomościami

pokój nr 414 (IV piętro), tel. 81 8264141

pokój nr 413 (IV piętro), tel. 81 8255345

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r., poz. 1899 z późn. zm.)

{"register":{"columns":[]}}