Karta informacyjna
- Nazwa szkoły
- Szkoła Podstawowa nr 2 im. Orła Białego w Zespole Placówek Oświatowych w Skarżysku-Kamiennej
- Powiat/gmina
- skarżyski/Skarżysko-Kamienna
- Dane adresowe
- ul. Zwycięzców 13, 26-110 Skarżysko-Kamienna
- Dyrektor szkoły
- Grażyna Wódz
- Telefon
- 41 253 23 79
- Adres e-mail
- sp2sko@interia.pl
-
Rozwiń tekst
Charakterystyka dobrej praktyki
Charakterystyka dobrej praktyki- Przedmiot/ działanie ponadprzedmiotowe lub zajęcia
- geografia, matematyka, fizyka, informatyka, technika
- Etap edukacyjny
- II etap edukacyjny
- Cała szkoła/ klasa lub grupa
- uczniowie klasy ósmej
- Czas/ okres realizacji zadania
- 31 godzin dydaktycznych
Cele dobrej praktyki
- Zwiększenie motywacji uczniów do uczenia się geografii, fizyki i matematyki.
- Rozbudzanie aktywności twórczej i kreatywności uczniów.
- Nabywanie wiedzy i umiejętności z zakresu nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki poprzez działanie, doświadczanie i dedukcję dla osiągnięcia celu
- i rozwiązania problemu w realizowanym projekcie międzyprzedmiotowym.
- Rozwijanie kompetencji miękkich niezbędnych do planowania własnej pracy, pracy
- w grupie oraz efektywnej komunikacji.
- Podkreślenie roli sztuki w projektach związanych z inżynierią, technologią i matematyką.
- Podniesienie efektów oraz jakości kształcenia.
Opis pomysłu
Projekt skierowany był do uczniów klasy ósmej. Zamierzeniem tego przedsięwzięcia było zgłębianie wiedzy na temat Japonii, jednego z krajów leżących w Azji. Korzystając z aplikacji komputerowych uczniowie poznali środowisko przyrodnicze kraju kwitnącej wiśni, jego położenie, ukształtowanie terenu, poszerzyli wiedzę na temat płyt litosfery, działalności wulkanicznej i trzęsień ziemi.
Zostali zaangażowani w działanie, doświadczanie i dedukcję w celu osiągnięcia planowanego efektu, którym było przygotowanie makiety przedstawiającej niekorzystne warunki przyrodnicze Japonii i sposoby przezwyciężania ich.
Wykonali obliczenia dotyczące skali, obliczali rozciągłość południkową i równoleżnikową, określali współrzędne geograficzne skrajnych punktów.
Wykonali modele 3D mostów i wybranych budowli Japonii.
Efektem końcowym była makieta przedstawiająca ukształtowanie terenu Japonii oraz jej wyspiarskie położenie na styku płyt litosfery. Uczniowie przedstawili, w jaki sposób Japonia radzi sobie z pokonywaniem przeszkód natury przyrodniczej.
Sposób realizacji
Kolejne etapy realizacji projektu:
- Zapoznanie uczniów z tematem projektu i jego celami.
- Generowanie pomysłów na realizację projektu i wybór najlepszych pomysłów.
- Opracowanie harmonogramu realizacji projektu.
- Wyszukiwanie w zasobach sieci informacji o Japonii.
- Przygotowanie prezentacji multimedialnych, broszur/folderów, quizu na temat środowiska przyrodniczego Japonii.
- Wykonywanie przeliczeń za pomocą programu do przeliczania skali.
- Wykonywanie szkicu makiety w odpowiedniej skali z uwzględnieniem wysp, budynków, mostów, wulkanów.
- Wykonywanie doświadczeń według instrukcji – wybuch wulkanu, trzęsienie ziemi.
- Wykorzystanie aplikacji Google Earth i Google Maps do zapoznania się ze środowiskiem przyrodniczym Japonii.
- Obliczenia matematyczne związane z przeliczaniem skali w celu przygotowania makiety, budowli
- Wykonanie przestrzennych modeli do przygotowania makiety.
- Wykonanie przestrzennej makiety przedstawiającej środowisko przyrodnicze Japonii.
- Przygotowywanie się do publicznej prezentacji.
- Prezentacja efektów realizacji projektu dla szkolnej społeczności, podczas spotkania Klubu Kreatywnego Nauczyciela oraz podczas konferencji zorganizowanej przez ŚCDN.
Uzyskane efekty, w tym wartość dodana,możliwość wykorzystania sprawdzonych doświadczeń
Efekty realizacji projektu:
- uczniowie wykonali makietę „Środowisko przyrodnicze Japonii”;
- nabyli wiedzę na temat środowiska przyrodniczego i rozwoju gospodarczego Japonii.
Ponadto podczas realizacji projektu uczniowie nabyli umiejętności w zakresie:
- współpracy w grupie, dzielenia się pomysłami i zadaniami, brania na siebie odpowiedzialności za wykonanie zadania;
- samodzielnego zgłębiania wiedzy na dany temat z wykorzystaniem różnych źródeł, analizowania zdobytych informacji i przedstawiania ich w postaci prezentacji PowerPoint i plakatów;
- przeprowadzania odpowiednich doświadczeń i wyciągania wniosków;
- dokonywania obliczeń matematycznych z wykorzystaniem wybranych aplikacji komputerowych;
- planowania swojej pracę;
- wykonywania szkiców;
- tworzenia przestrzennych modeli;
- zwracania uwagę na estetykę pracy;
- publicznej prezentacji wyników swojej pracy.
Przygotowana przez uczniów makieta będzie wykorzystywana na lekcjach geografii jako pomoc dydaktyczna podczas omawiania zagadnień dotyczących Japonii.
Partnerzy lub instytucje wspomagające realizację działania
Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach