W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.

Informacje o nieodpłatnej pomocy prawnej

Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej i poradnictwa obywatelskiego, w tym nieodpłatnej mediacji działają stacjonarnie.

Nieodpłatne porady adresowane są do osób, które nie są w stanie z własnych środków opłacić kosztów pomocy prawnej i obywatelskiej.

Co obejmuje nieodpłatna pomoc prawna?

  • Poinformowanie o obowiązującym stanie prawnym, przysługujących uprawnieniach lub obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowo administracyjnym.
  • Wskazanie sposobu rozwiązania problemu prawnego.
  • Sporządzenie projektu pisma w ww. sprawa, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowo administracyjnym.
  • Sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub o ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postepowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego.
  • W postepowaniu sądowo administracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postepowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.
  • W przygotowaniu do rozpoczęcia działalności gospodarczej oraz w zakresie działalności gospodarczej prowadzonej jednoosobowo. 
  • Skorzystanie z nieodpłatnej mediacji. 

Na czym polega poradnictwo obywatelskie?

Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie jest świadczone przez profesjonalnych doradców, posiadających stosowne uprawnienia,  i w szczególności obejmuje:

  • Porady dla osób zadłużonych.
  • Porady z zakresu spraw mieszkaniowych.
  • Porady z zakresu zabezpieczenia społecznego.
  • Nieodpłatną mediację.

Uwaga: przed udzieleniem porady prawnej w punkcie, należy złożyć oświadczenie (przekazuje prawnik przed udzieleniem porady – wzór nr 1 lub 2) o braku możliwości poniesienia kosztów pomocy prawnej. W oświadczeniu wymagane jest podanie danych osobowych, tj. imię, nazwisko, adres zamieszkania oraz nr PESEL (w przypadku jego braku nr paszportu lub innego dokumentu tożsamości).

Zdalne udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej i obywatelskiej przysługuje dla:

  • osób ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą się stawić w punkcie osobiście*;
  • osób doświadczającym trudności w komunikowaniu się*.

Uwaga: Przed udzieleniem porady zdalnie, osoba uprawniona* składa zamówienie porady na odległość wraz z oświadczeniem (wzór nr 1 lub 2 – wzór oświadczenia). Wypełniony dokument (oświadczenie) można przesłać na adres e-mail z dopiskiem nieodpłatna pomoc prawna, w formie skanu na adres: m.szerenos@st.bialystok.wrotapodlasia.pl lub m.wiszniewska@st.bialystok.wrotapodlasia.pl  lub złożyć w punkcie za pośrednictwem członka rodziny albo innych osób upoważnionych.

Pomoc DE MINIMIS

Nieodpłatna pomoc prawna dla osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą

Nieodpłatna pomoc prawna udzielona osobom fizycznym – prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającym innych osób w ciągu ostatniego roku na podstawie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz. U. 2024, poz. 1534) jest pomocą de minimis. Podlega zatem regulacjom przewidzianym w ustawie z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. 2025, poz. 468), która przewiduje m.in.:

  • zasady udzielania pomocy publicznej, 
  • zasady monitorowania pomocy publicznej,
  • tryb zwrotu pomocy publicznej.

Osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą*, ubiegająca się o pomoc de minimis zgodnie z treścią art. 37 ust. 1 ww. ustawy, przed udzieleniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego jest zobowiązana przestawić do Starostwa Powiatowego w Białymstoku następujące dokumenty:

  1. Wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis i zaświadczenia o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat podatkowych,
  2. Oświadczenia o wielkości otrzymanej pomocy/nieotrzymaniu pomocy de minimis we wskazanym w pkt. 1 okresie (wzór nr 3). W oświadczeniu należy wskazać dane kontaktowe.
  3. Informacji niezbędnych do udzielenia pomocy, określonych w rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawionych przez podmiot ubiegających się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r. Nr 53, poz. 312, ze zm.) dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis.
  4. Jeżeli podmiot ubiegający się o pomoc dokonuje zapisu przez system teleinformatyczny niedpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, przed uzyskaniem pomocy składa zaświadczenie, oświadczenia i informacje za pomocą systemu.

Dokumenty, o których mowa wyżej należy złożyć przed udzieleniem nieodpłatnej  pomocy  prawnej w Starostwie Powiatowym w Białymstoku/ Kancelaria Ogólna/ lub przesłać na adres: Starostwo  Powiatowe w Białymstoku, ul. Borsucza 2, 15-569 Białystoku.  

Po otrzymaniu wyżej wymienionych dokumentów pracownik Starostwa skontaktuje się telefonicznie w celu ustalenia terminu porady prawnej.

Ważne! 

  1. Pomoc publiczna jest monitorowana i obejmuje gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji o udzielanej pomocy publicznej, w szczególności o jej rodzajach, formach i wielkości oraz przestrzeganie krajowego limitu skumulowanej kwoty pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
  2. Dane beneficjentów korzystających z pomocy są publikowane w sprawozdaniach udostępnione na stronie internetowej Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W związku z tym aby uzyskać pomoc beneficjent zobligowany jest podać dane niezbędne do sporządzenia sprawozdania (tj.: NIP, nazwę, podstawę prawną udzielenia pomocy, dzień udzielenia pomocy, wielkość przedsiębiorcy, informacje o siedzibie firmy, miejscu zamieszkania i rodzaju prowadzonej działalności, wartość pomocy, formę oraz przeznaczenia pomocy).
  3. Na podstawie zgromadzonych danych zostanie wydane zaświadczenie o skorzystaniu z pomocy de minimis.
  4. Pomoc publiczna przyznana niezgodnie z zasadami rynku wewnętrznego oraz pomoc wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem podlega zwrotowi w postaci kwoty stanowiącej równowartość udzielonej pomocy de minimis wraz z odsetkami.

Pomoc sygnalistom

Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. z 2024 r. poz. 928) wprowadziła zmianę dotyczącą nieodpłatnej pomocy. Przyznała ona prawo do korzystania z nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego osobie chcącej dokonać zgłoszenia naruszenia prawa w rozumieniu tej ustawy. 
W przypadku sygnalistów nie ma zastosowania wymóg składania pisemnego oświadczenia potwierdzającego, że dana osoba nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Przepisy regulujące świadczenie porad prawnych zobowiązują osoby udzielające porad do nieujawniania informacji powziętych w związku z osobą oraz jej problemem prawnym.


*Pomoc prawna nie zostanie udzielona podmiotowi ubiegającemu się o skorzystanie z takiej formy pomocy publicznej do momentu przekazania dokumentów (zaświadczenia, oświadczenia i informacje) bezpośrednio w punkcie nieodpłatnej pomocy prawnej bądź nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.

Materiały

Wzór nf 1 - Oświadczenie przed udzieleniem porady prawnej stacjonarnie
wzór​_nr​_1​_-​_Oświadczenie​_z​_art​_4​_ust​_2​_ustawy.pdf 0.22MB
Wzrór nr 2 - Oświadczenie przed udzieleniem porady prawnej stacjonarnie
wzór​_nr​_2-Oświadczenie​_z​_art​_11​_ust​_4​_ustawy.pdf 0.16MB
Wzór nr 3 - oświadczenie przed udzieleniem pomocy prawnej dotyczące pomoce de minimis
wzór​_nr​_3-​_oswiadczenie​_dot​_pomocy​_de​_minimis​_.docx 0.02MB
Karta informacyjna poradnictwa - nieodpłatna pomoc prawna
Karta​_informacyjna​_2025-nieodplatna​_pomoc​_prawna​_.docx 0.17MB
Karta informacyjna poradnictwa – nieodpłatne poradnictwo obywatelskie.
Karta​_informacyjna-2025​_nieodplatne​_poradnictwo​_obywatelskie​_(1).docx 0.17MB
Karta informacyjna poradnictwa – nieodpłatna mediacja
Karta​_informacyjna​_2025​_nieodplatna​_mediacja.docx 0.17MB
Karta informacyjna poradnictwa – Pomoc dla osób pokrzywdzonych
Karta​_informacyjna-2025​_pomoc​_osobom​_pokrzywdzonym​_przestepstwem.docx 0.26MB
Lista jednostek niedopłatnego poradnictwa - 2025
Lista​_​_jednostek​_nieodpłatnego​_poradnictwa​_-​_2025.pdf 0.63MB
klauzula informacyjna RODO
Klauzula​_informacyjna​_RODO.docx 0.01MB

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}