INFORMACJE O WYROBACH ZAWIERAJĄCYCH AZBEST NALEŻY ZGŁOSIĆ DO 31 STYCZNIA
Urząd Miasta i Gminy Mordy przypomina o obowiązku zgłaszania informacji dotyczących substancji zawierających azbest. Termin zgłoszeń upływa 31 stycznia 2025 roku, a aktualizacja takich danych jest wymagana corocznie do końca stycznia.
Wyroby zawierające azbest inwentaryzuje się poprzez sporządzenie spisu z natury.
Użytkowanie wyrobów zawierających azbest związane jest z obowiązkiem zgłoszenia tego faktu właściwym organom w terminie do 31 stycznia każdego roku za poprzedni rok kalendarzowy, aż do zaprzestania użytkowania wyrobu i jego usunięcia:
- Burmistrzowi Miasta i Gminy Mordy – osoby fizyczne nie będące przedsiębiorcami;
- Marszałkowi Województwa Mazowieckiemu – przedsiębiorcy, osoby prawne.
Wykorzystujący wyroby zawierające azbest ujmuje wynik inwentaryzacji w tzw. Informacji o wyrobach zawierających azbest, sporządzanej w dwóch egzemplarzach. Jeden egzemplarz przedkłada się właściwemu organowi. Drugi egzemplarz „Informacji..” właściciel azbestu przechowuje przez okres jednego roku, tj. do czasu sporządzenia następnej informacji.
„Informacja o wyrobach zawierających azbest” stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. (Dz.U. Nr 8 z 2011 r. poz. 31).
Stopień pilności usunięcia wyrobach zawierających azbest (punkt 8 „Informacji..” ) określa się na podstawie „Oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest”. Właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca nieruchomości, a także obiektu, urządzenia budowlanego, instalacji przemysłowej lub innego miejsca zawierającego azbest przeprowadza kontrole stanu tych wyrobów w terminach wynikających z oceny stanu tych wyrobów. Z przeprowadzonej kontroli okresowej sporządza się w jednym egzemplarzu ocenę stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest, zwaną oceną.
Wzór „Oceny…” zawiera załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. (Dz.U. nr 71 poz. 649 ze zm.).
Zebrane informacje o rodzaju, ilości i miejscach występowania azbestu są wprowadzane następnie przez właściwe organy (Burmistrza, Marszałka) do Bazy Azbestowej. Baza dostępna jest pod adresem internetowym http://www.bazaazbestowa.gov.pl/.
Na podstawie art. 346 ust. 1 i 2 ustawy Prawo ochrony środowiska osoba, która wykorzystując substancje stwarzające szczególne zagrożenie dla środowiska (azbest) nie przekazuje okresowo właściwym organom (Burmistrzowi Miasta i Gminy Mordy lub Marszałkowi Województwa Mazowieckiego) informacji o rodzaju, ilości i miejscach ich występowania, podlega karze grzywny.
Formularze „Informacji o wyrobach zawierających azbest” oraz „Oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest” dostępne są w Urzędzie Miasta i Gminy w Mordach oraz na stronie internetowej https://samorzad.gov.pl/web/gmina-miasto-mordy .
Materiały
INFORMACJA O WYROBACH ZAWIERAJĄCYCH AZBESTINFORMACJA_O_WYROBACH_ZAWIERAJĄCYCH_AZBEST_2025.pdf 0.12MB Ocena stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest
Ocena_stanu_i_możliwości_bezpiecznego_użytkowania_wyrobów_zawierających_azbest_2025.pdf 0.09MB Klauzula RODO
Klauzula_rodo_UMiG_Mordy_2025.pdf 0.10MB