Ogłaszamy nabór wniosków do planu ogólnego!
08.04.2025
Od 9 kwietnia do 16 maja 2025 r. każdy zainteresowany może złożyć wniosek do planu ogólnego, który jest opracowywany dla miasta i gminy Mordy. Poniżej wyjaśniamy, czym jest plan ogólny, czym różni się od planu zagospodarowania przestrzennego oraz jak złożyć i wypełnić wniosek.
- Czym jest plan ogólny?
Plan ogólny miasta i gminy Mordy będzie nowym dokumentem, tworzonym w wyniku zmiany przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zmiana przepisów ma na celu poprawę funkcjonowania systemu planowania przestrzennego, a w konsekwencji zapobiegania chaotycznemu rozwojowi zabudowy. Sporządzenie planu ogólnego jest obligatoryjne dla wszystkich gmin w Polsce do 30 czerwca 2026 r.
- Czy plan ogólny zastąpi plany miejscowe?
Plan ogólny i plan miejscowy to różne dokumenty planistyczne, funkcjonujące równolegle w systemie prawnym. Plan ogólny będzie dokumentem tworzonym dla całej gminy i będzie on wskazywał katalog funkcji dla poszczególnych terenów, a także wskaźniki zagospodarowania. Plan miejscowy jest dokumentem bardziej szczegółowym, zawierającym ustalenia dotyczące m.in.: linii zabudowy, linii rozgraniczających, kształtowania przestrzeni publicznych.
- Czy po uchwaleniu planu ogólnego nadal będą obowiązywać plany miejscowe?
Tak. Obowiązujące plany miejscowe zachowują swoją moc.
- Czy ustalenia planu ogólnego mogą różnić się od ustaleń obowiązującego planu miejscowego w zakresie przeznaczenia terenu?
Tak, przy czym uchwalenie planu ogólnego nie spowoduje automatycznej zmiany planów miejscowych. Z tego względu przeznaczenie terenu ustalone w planie miejscowym będzie obowiązywało do czasu zmiany tego planu miejscowego.
- Jak złożyć wniosek do planu ogólnego ?
Wnioski do projektu planu ogólnego należy składać w terminie do dnia 16 maja 2025 r.,
do Burmistrza Miasta i Gminy Mordy:
- w formie papierowej w Urzędzie Miasta i Gminy w Mordach (ul. Kilińskiego 9, 08-140 Mordy);
- w formie papierowej przekazanej pocztą na adres Urzędu Miasta i Gminy w Mordach, ul. Kilińskiego 9, 08-140 Mordy;
- w formie dokumentu elektronicznego przekazanego na adres e-mail: sekretariat@mordy.pl lub za pomocą platformy ePUAP (/82a7tv1mmq/SkrytkaESP).
Wzór obowiązującego formularza, na którym należy złożyć wniosek, określa Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 13 listopada 2023 r. w sprawie wzoru formularza pisma dotyczącego aktu planowania przestrzennego (Dz.U. z 2023 r. poz. 2509). Wzór pisma dostępny jest poniżej w załączniku, w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy w Mordach oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej w zakładce MENU PRZEDMIOTOWE -> Planowanie przestrzenne -> Plan Ogólny (https://umigmordy.bip.org.pl/index//id/897).
Wnioski złożone po upływie powyższego terminu lub w innej formie niż na obowiązującym formularzu pozostaną bez rozpatrzenia.
Materiały
Wzór pisma dotyczące aktu planowania przestrzennegoWzór_formularza_pisma_dot_aktu_planowania_przestrzennego_MORDY.pdf 0.13MB Wzór pisma dotyczące aktu planowania przestrzennego
Wzór_formularza_pisma_dot_aktu_planowania_przestrzennego_MORDY.docx 0.06MB Charakterystyka stref planistycznych - TABELA
Charakterystyka-stref-planistycznych.pdf 0.13MB Wniosek dot. planu ogólnego - PRZYKŁAD NR 1
Wniosek_dot_planu_ogólnego_PRZYKŁAD_NR_1.pdf 0.21MB Wniosek dot. planu ogólnego - PRZYKŁAD NR 2
Wniosek_dot_planu_ogólnego_PRZYKŁAD_NR_2.pdf 0.23MB