W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Kształtowanie umiejętności społecznych w przedszkolu: rola nauczycieli!

02.03.2024

– To na nauczycielach wychowania przedszkolnego spoczywa ogromna odpowiedzialność pokazania dzieciom, jak ważna jest edukacja i że warto iść dalej w zdobywaniu wiedzy – przekonywała Kinga Skoczyńska uczestników naszej konferencji „Trening Umiejętności Społecznych w przedszkolu – budowanie fundamentów rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci”.

Uczestnicy konferencji Trening Umiejętności Społecznych w przedszkolu

W spotkaniu, które odbyło się w sobotę 2 marca 2024 roku w Centrum Edukacyjnym w Wólce Milanowskiej, uczestniczyło kilkudziesięciu świętokrzyskich nauczycieli wychowania przedszkolnego. Uczestników konferencji powitała dyrektor ŚCDN w Kielcach, Małgorzata Łakomiec, która życzyła obecnym owocnej pracy, po czym oddała głos Kindze Skoczyńskiej, m.in. pedagogowi i trenerowi umiejętności społecznych.

Prelegentka w swoim wykładzie pt. „Świadomość rodzica dotycząca wyzwań stojących przed dzieckiem. Kompetencje rodzicielskie, które wspierają dziecko w doskonaleniu umiejętności społeczno-emocjonalnych” podkreśliła kluczową rolę nauczycieli w kształtowaniu relacji społecznych dzieci.

Potrzeba relacji, kompetencji i autonomii

Mówiła również, że edukacja przedszkolna stanowi fundament dla dalszego rozwoju dzieci. Wymieniła trudności, jakie mogą wystąpić w relacjach społecznych, ale podkreśliła, że pokonywanie ich jest niezbędne dla rozwoju. Kinga Skoczyńska zaznaczyła, że ważne jest także wspieranie rodziców i uświadamianie im potrzeb rozwojowych ich dzieci. Wskazała na potrzeby relacji, kompetencji i autonomii jako kluczowe dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.

Podkreśliła rolę nauczycieli w tworzeniu przyjaznej atmosfery, która pozwala dzieciom rozwijać się w sposób autonomiczny. Wspomniała również o potrzebie akceptacji dziecka takim, jakim jest oraz o zachęcaniu go do samodzielności, co przyczynia się do budowania pewności siebie. Skoczyńska podkreślała, że właściwe wsparcie i zrozumienie ze strony dorosłych są kluczowe dla pozytywnego rozwoju dziecka.

– Niestety, po pandemii okazało się, że nasze dzieci mają bardzo niskie kompetencje społeczne. Do mojego gabinetu trafiają dzieci i nastolatki, które nie potrafią nawiązać relacji z rówieśnikami czy poradzić sobie w grupie. One cierpią, bardzo chciałyby nawiązać relacje z rówieśnikami, ale nie wiedzą jak. Zabrakło tego etapu, w którym mogłyby to ćwiczyć – mówiła trenerka umiejętności społecznych.

Kto dał dzieciom telefony?

Pedagog podkreśliła, że wsparcie w rozwijaniu umiejętności społecznych powinno zaczynać się już w przedszkolu, jako etapie, w którym można skutecznie wpływać na te umiejętności. Zaznaczyła, że kompetencje społeczne są kluczowe dla dalszego funkcjonowania w życiu dorosłym.

Zwróciła też uwagę na negatywny wpływ nadmiernego korzystania z telefonów komórkowych przez dzieci.

–Od lat spotykam się z dziećmi w jednej ze szkół. I w tym roku przeżyłam we wrześniu szok. Wchodzę do budynku, a tam cisza. Do tej pory w tej szkole było głośno. Myślę, że spóźniłam się na zajęcia, ale nie - trwa przerwa. Jest cicho, ponieważ wszyscy siedzą i wpatrują się w telefony. Ale, kto im włożył ten telefon w ręce? Nie poszły same do sklepu. To rodzice im kupili – mówiła prelegentka.

W drugiej części konferencji o swoich doświadczeniach edukacyjnych mówiła Aleksandra Toczydłowska – mama przedszkolaka, redaktorka w Wydawnictwie Edukacyjnym Podręcznikarnia, prowadząca Studio Dobrych Praktyk. Zaprezentowała też pomoce dydaktyczne, w tym gry edukacyjne, które ma w swojej ofercie Podręcznikarnia.

Konferencja zakończyła się wspólnym zdjęciem, a uczestnicy nie kryli swojego zadowolenia z tak kreatywnie spędzonego sobotniego przedpołudnia.

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}