Inspirujący IV Świętokrzyski Kongres Dwujęzyczności
23.10.2023
Wyśmienita dyskusja na temat dwujęzyczności wywiązała się między prelegentami w czasie IV Świętokrzyskiego Kongresu Dwujęzyczności. W wydarzeniu, którego organizatorem było Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach uczestniczyło blisko stu świętokrzyskich nauczycieli. Spotkanie odbyło się w malowniczych wnętrzach Geonatura Kielce – Centrum Geoedukacji.
Życzenia odwagi od Wicekurator
– Widzę dziś na sali dyrektorów, którzy wdrażają dwujęzyczność. Cieszę się, że Państwo jesteście z nami. Bez Was ten Kongres nie odbyłby się. Będziemy mówili o wyzwaniach dwujęzyczności. Na Państwa pytania, wątpliwości odpowiedzą nasi prelegenci – mówiła Małgorzata Łakomiec, Dyrektor ŚCDN w Kielcach.
Dyrektor Małgorzata Łakomiec podziękowała Kuratorium Oświaty w Kielcach za wsparcie przy wdrażaniu dwujęzyczności w świętokrzyskich szkołach.
– W naszym województwie mamy 26 placówek, w których formalnie wdrażana jest dwujęzyczność. W ostatnim roku przybyło siedem placówek. ŚCDN w Kielcach systematycznie i konsekwentnie wspiera szkoły w dwujęzyczności. Życzę wszystkim zainteresowanym odwagi w zakresie wprowadzania dwujęzyczności – powiedziała Świętokrzyska Wicekurator Oświaty Katarzyna Nowacka.
Marcin Chłodnicki, Wiceprezydent Kielc, podkreślił, że władze miasta chcą, aby dwujęzycznością objąć jak najwięcej uczniów.
Dwujęzyczni czarodzieje
W czasie swojego wystąpienia pt. „Co dzieje się, gdy maluchy stają się dwujęzycznymi czarodziejami? Świętokrzyskie Dwujęzyczne Przedszkolaki w akcji!” – koordynatorka Kongresu − Izabela Krzak-Borkowska, nauczyciel konsultant ŚCDN w Kielcach zaprezentowała projekt Świętokrzyskie Dwujęzyczne Przedszkolaki.
– Nasz projekt dla przedszkoli jest inspiracją dla innych województw. Przedszkolaki są otwarte, nie boją się mówić w języku obcym. Im wcześniej zaczniemy wykorzystywać naturalną radość i chęć dzieci do nauki, tym szybciej zbierzemy dwujęzyczne plony – przekonywała Izabela Krzak-Borkowska, która zaprosiła też nauczycieli do udziału w projekcie Chopin.
– Pokażemy VR i dwujęzyczność – innowacyjne rozwiązania i efekty – dodała Izabela Krzak-Borkowska.
Obcy czy drugi?
W swoim wykładzie pt. „Powszechna edukacja dwujęzyczna jako naturalna konsekwencja wyzwań współczesnego świata” Waldemar Miksa, koordynator krajowy Międzynarodowego Programu Powszechnej Dwujęzyczności, przekonywał zebranych, że w powszechnej dwujęzyczności chodzi o równoczesne rozwijanie języka lokalnego i języka uniwersalnego.
– Wprowadzając dwujęzyczność musimy zrezygnować z pojęcia „język obcy” – trzeba je zastąpić określeniem „drugi język” – przekonywał w czasie swojego wykładu Waldemar Miksa.
– Obcość to podstawowe odczucie osób, rozpoczynających naukę nowego języka. Obce są słowa, obca jest gramatyka, wymowa, pisownia – polemizował kilka minut później z przedmówcą, Grzegorz Śpiewak – doradca ds. metodyki nauczania, trener, autor, wykładowca akademicki, związany z Macmillan Education jako Head ELT Consultant for Poland, Central & Eastern Europe.
Dyskusja obu wykładowców rozgrzała emocje w sali i została nagrodzona brawami.
– Dziękuję za tę pozytywną energię. Słyszałam, że w Kielcach sporo się dzieje, jeśli chodzi o dwujęzyczność i jestem mocno podbudowana Państwa zaangażowaniem – rozpoczęła swój wykład pt. „Edukacja dwujęzyczna – teoria i praktyka” – dr Katarzyna Brzosko-Barratt, adiunkt na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego.
Zamykając obrady IV Świętokrzyskiego Kongresu Dwujęzyczności Dyrektor Małgorzata Łakomiec podziękowała uczestnikom za obecność i ogromne zainteresowanie oraz zaprosiła do udziału w kolejnych projektach ŚCDN w Kielcach dotyczących dwujęzyczności.
Materiały
Prezentacja z tematami wystąpień podczas KongresuIV_Kongres_Dwujezycznosci_tematy.pdf 0.85MB