W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Relacja z konferencji "Ocenianie kształtujące"

18.10.2023

Ogromne zainteresowanie nauczycieli konferencją „Ocenianie kształtujące”.

Dyrektor ŚCDN w Kielcach Małgorzata Łakomiec otwiera konferencję „Ocenianie kształtujące”. W pierwszym rzędzie od lewej siedzą: Katarzyna Nowacka Świętokrzyski Wicekurator Oświaty, Danuta Sterna oraz Szymon Baumel, wicedyrektor ŚCDN w Kielcach.

Informacja zwrotna zamiast oceny

– Dlaczego warto stosować ocenianie kształtujące? – o tym zagadnieniu dyskutowało ponad stu świętokrzyskich nauczycieli, którzy uczestniczyli w konferencji „Ocenianie kształtujące”. Organizatorem spotkania w Wojewódzkim Domu Kultury było Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach. O zaletach szkoły bez stopni przekonywała zebranych Danuta Sterna, autorka książek o nauczaniu, która od 20 lat zajmuje się wprowadzaniem oceniania kształtującego do polskich szkół.

Konferencję otworzyła Małgorzata Łakomiec, dyrektor ŚCDN w Kielcach, która podkreśliła, że duża frekwencja świadczy o ogromnym zainteresowaniu tym tematem.

– Coraz więcej nauczycieli wprowadza ocenianie bez stopni. Przygotowując dzisiejszą konferencję chcieliśmy przybliżyć im zagadnienia związane z tą kwestią.  Cieszę się, że w tym dniu są z nami przedstawiciele Kuratorium Oświaty w Kielcach wraz z Panią Katarzyną Nowacką Świętokrzyską Wicekurator Oświaty – mówiła dyrektor Małgorzata Łakomiec.

Kryteria sukcesu

W swoich wystąpieniach Danuta Sterna, która dla uczestników konferencji przygotowała dwa wykłady, poruszyła m.in. zagadnienia dotyczące określania celów i kryteriów sukcesu dla uczniów, organizacji dyskusji klasowych i efektywnych pytań czy udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej.

– Ocenianie kształtujące to jest informacja zwrotna, która idzie od nauczyciela do uczniów o tym jak oni się uczą, co robią dobrze, nad czym muszą popracować, jak mają się dalej rozwijać. Uczeń musi wiedzieć wcześniej jakie nauczyciel ma wobec niego oczekiwania, czyli musi poznać kryteria sukcesu. Nie da się z dnia na dzień wprowadzić oceniania kształtującego w szkole – jest pracochłonne i czasochłonne. Niektórzy nauczyciele boją się zrezygnować z ocen. Rodzice się niepokoją, dlaczego nie ma stopni. Najważniejsze jest próbowanie jak to ocenianie wyjdzie w danej klasie, bo w każdej inaczej – radziła Danuta Sterna.

Konferencję zorganizowały i koordynowały Urszula Salwa, nauczyciel konsultant ŚCDN oraz Grażyna Barwinek, doradca metodyczny. Podsumowując obrady koordynatorki poinformowały zebranych, że ŚCDN w Kielcach przygotowuje cykl spotkań dla nauczycieli zainteresowanych ocenianiem kształtującym.

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}