Energia jądrowa – ekonomiczna czy ekologiczna?
Podczas realizacji STEAM-owego projektu uczniowie Szkoły Podstawowej nr 33 im. Ignacego Jana Paderewskiego w Kielcach analizowali korzyści i zagrożenia energetyki jądrowej.
Cele projektu
W zakresie poszerzenia wiedzy
- Poznanie budowy atomu i pojęcia izotopu.
- Zdobycie wiedzy na temat promieniotwórczości i rodzajów promieniowania.
- Poznanie prawa rozpadu promieniotwórczego.
- Poznanie naturalnych i cywilizacyjnych źródeł promieniowania.
- Poznanie zalet i wad elektrowni jądrowych oraz ich zastosowania.
- Pozyskanie informacji o kosztach budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej.
- Poznanie nośników ładunku elektrycznego.
- rozpoznanie przewodników i izolatorów prądu elektrycznego.
W zakresie bezpieczeństwa jądrowego
- Pozyskanie wiedzy na temat bezpieczeństwa w elektrowni jądrowej.
- Analiza korzyści i zagrożeń związanych z energetyką jądrową.
W zakresie budowania prototypu
- Poznanie budowy i działania reaktora jądrowego.
- Poznanie aplikacji SOLIDWORKS do wykonania modelu atomu.
- Doskonalenie obsługi programów graficznych do modelowania 3D.
- Wykonanie modelu atomu przy pomocy drukarki 3D.
- Wykonanie mapy z rozmieszczeniem elektrowni atomowych w Europie.
- Wykonanie makiety elektrowni atomowej.
Dla kogo?
Projekt był realizowany przez grupę uczniów klas VI–VIII.
Sposób realizacji
- Zapoznanie uczniów z celami projektu STEAM oraz informacjami na temat energii jądrowej.
- Zapoznanie uczniów z zagadnieniami dotyczącymi działania elektrowni atomowych – wskazanie korzyści i zagrożeń.
- Przeprowadzenie debaty „za i przeciw” nt. budowy elektrowni atomowej.
- Wykorzystanie aplikacji Google Earth i Google Maps do lokalizacji elektrowni jądrowych w Europie.
- Wykonanie mapy z rozmieszczeniem elektrowni jądrowych w Europie z zaznaczeniem Francji (posiadającej najwięcej elektrowni jądrowych) i Ukrainy (miejscem katastrofy w Czarnobylu).
- Wykonanie obliczeń matematycznych związanych z przeliczaniem skali w celu przygotowania makiety.
- Wykonanie makiety elektrowni atomowej działającej prawidłowo oraz po wybuchu reaktora (przedstawiającej efekt awarii).
- Zaprojektowanie i wydrukowanie w 3D modelu atomu uranu.
- Opracowanie prezentacji, ulotek w celu promocji projektu.
- Przygotowanie się do publicznej prezentacji projektu.
- Prezentacja efektów projektu dla szkolnej społeczności podczas Dnia Ziemi oraz podczas Świętokrzyskiego Forum Młodych Badaczy zorganizowanego przez ŚCDN w Kielcach.
Więcej szczegółów znajduje się w Karcie informacyjnej.