W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Energia jądrowa – ekonomiczna czy ekologiczna?

Podczas realizacji STEAM-owego projektu uczniowie Szkoły Podstawowej nr 33 im. Ignacego Jana Paderewskiego w Kielcach analizowali korzyści i zagrożenia energetyki jądrowej.

Efekty pracy z mapą Europy

Cele projektu

W zakresie poszerzenia wiedzy

  • Poznanie budowy atomu i pojęcia izotopu.
  • Zdobycie wiedzy na temat promieniotwórczości i rodzajów promieniowania.
  • Poznanie prawa rozpadu promieniotwórczego.
  • Poznanie naturalnych i cywilizacyjnych źródeł promieniowania.
  • Poznanie zalet i wad elektrowni jądrowych oraz ich zastosowania.
  • Pozyskanie informacji o kosztach budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej.
  • Poznanie nośników ładunku elektrycznego.
  • rozpoznanie przewodników i izolatorów prądu elektrycznego.

W zakresie bezpieczeństwa jądrowego

  • Pozyskanie wiedzy na temat bezpieczeństwa w elektrowni jądrowej.
  • Analiza korzyści i zagrożeń związanych z energetyką jądrową.

W zakresie budowania prototypu

  • Poznanie budowy i działania reaktora jądrowego.
  • Poznanie aplikacji SOLIDWORKS do wykonania modelu atomu.
  • Doskonalenie obsługi programów graficznych do modelowania 3D.
  • Wykonanie modelu atomu przy pomocy drukarki 3D.
  • Wykonanie mapy z rozmieszczeniem elektrowni atomowych w Europie.
  • Wykonanie makiety elektrowni atomowej.

Dla kogo?

Projekt był realizowany przez grupę uczniów klas VI–VIII.

Sposób realizacji

  1. Zapoznanie uczniów z celami projektu STEAM oraz informacjami na temat energii jądrowej.
  2. Zapoznanie uczniów z zagadnieniami dotyczącymi działania elektrowni atomowych – wskazanie korzyści i zagrożeń.
  3. Przeprowadzenie debaty „za i przeciw” nt. budowy elektrowni atomowej.
  4. Wykorzystanie aplikacji Google Earth i Google Maps do lokalizacji elektrowni jądrowych w Europie.
  5. Wykonanie mapy z rozmieszczeniem elektrowni jądrowych w Europie z zaznaczeniem Francji (posiadającej najwięcej elektrowni jądrowych) i Ukrainy (miejscem katastrofy w Czarnobylu).
  6. Wykonanie obliczeń matematycznych związanych z przeliczaniem skali w celu przygotowania makiety.
  7. Wykonanie makiety elektrowni atomowej działającej prawidłowo oraz po wybuchu reaktora (przedstawiającej efekt awarii).
  8. Zaprojektowanie i wydrukowanie w 3D modelu atomu uranu.
  9. Opracowanie prezentacji, ulotek w celu promocji projektu.
  10. Przygotowanie się do publicznej prezentacji projektu.
  11. Prezentacja efektów projektu dla szkolnej społeczności podczas Dnia Ziemi oraz podczas Świętokrzyskiego Forum Młodych Badaczy zorganizowanego przez ŚCDN w Kielcach.

Więcej szczegółów znajduje się w Karcie informacyjnej.

Zdjęcia (5)