Wypisy i wyrysy, ewidencja gruntów i budynków
Udzielanie informacji z operatu ewidencji gruntów i budynków - wykonywanie wypisu/wyrysu z ewidencji gruntów i budynków
Informacja o karcie
- Formularz F5e-P/7/2 - obowiązuje od 19.01.2022r.
- Karta Opisu Usługi Nr GN.0143.7.2025
- Stan na dzień 03.01.2025
Sprawę prowadzi
Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami I piętro, pokój nr 109 tel. 41 260 47 46, pokój nr 110 tel. 41 260 47 36, pokój nr 106 tel. 41 260 48 15, pokój nr 134 tel. 41 260 47 45.
Podstawa prawna wykonywania usługi
- Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2024 r., poz. 1151 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2024 r., poz. 219 ze zm.),
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 1781),
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 28 lipca 2020r. w sprawie wzorów wniosków o udostępnienie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, licencji i Dokumentu Obliczenia Opłaty, a także sposobu wydawania licencji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1322 ze zm.)
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wydanie wypisu lub wyrysu z operatu ewidencyjnego – formularz EGiB.
- W przypadku, gdy o udostępnienie informacji ubiega się osoba działająca w imieniu właściciela nieruchomości – pełnomocnictwo do reprezentowania właściciela przed Organem.
Miejsce składania dokumentów
- Kancelaria Ogólna Starostwa Powiatowego w Końskich ul. Stanisława Staszica 2 - parter, pokój Nr 1,
- Geoportal - http://konskie.geoportal2.pl
Opłaty
UWAGA – wypisy oraz wyrysy z operatu ewidencyjnego wydaje się po uiszczeniu opłaty zgodnie z art. 40d ust. 3 i tabelą Nr 11 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne. Opłatę wynikającą z Dokumentu Obliczenia Opłaty należy uiścić gotówką w kasie Starostwa (26-200 Końskie ul. Stanisława Staszica 2 – parter) lub przelewem na konto: Banku PEKAO SA o/Końskie 84 1240 1372 1111 0010 3741 8718
bez opłat – jeśli przepisy szczególne tak stanowią lub na podstawie art. 40b ust. 2 ustawy z dnia 17 maja 1989r - Prawo geodezyjne i kartograficzne.
Sposób załatwienia sprawy i dostarczenie dokumentu
- Przyjęcie wniosku (EGiB),
- Wykonanie wypisu/wyrysu,
- Przygotowanie Dokumentu Obliczenia Opłaty,
- Kontrola uiszczenia opłaty,
- Wydanie wypisu/wyrysu,
- W przypadku sporu co do wysokości należnej opłaty – wydanie decyzji,
Odbiór decyzji
Osobiście I piętro pokoje nr 106, 109, 110, 112, 134 lub przesłanie na adres wskazany przez Wnioskodawcę.
Termin załatwienia sprawy
30 dni.
Tryb odwoławczy
- W przypadku odmowy wydania wypisu/wyrysu - odwołanie do Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w Kielcach.
- W przypadku sporu dotyczącego wysokości należnej opłaty - odwołanie do Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w Kielcach.
Inne informacje
Wniosek może być złożony osobiście, przesłany przez operatora pocztowego albo w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym przez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP), a w przypadku geoportalu identyfikatorem umożliwiającym weryfikację wnioskodawcy w tym systemie.
Rozpatrzenie wniosku w sprawie wydania zaświadczenia na podstawie operatu ewidencji gruntów i budynków
Informacja o karcie
- Formularz F5e-P/7/2 - obowiązuje od 19.01.2022r.
- Karta Opisu Usługi Nr GN.0143.2.2025
- Stan na dzień 03.01.2025
Sprawę prowadzi
Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami, pokój nr 135, I piętro, tel. 41 260 47 40
Podstawa prawna wykonywania usługi
- art. 217 i 218 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 572).
Wymagane dokumenty
Pisemny wniosek (podanie) o wydanie zaświadczenia.
Miejsce składania dokumentów
Kancelaria Ogólna Starostwa Powiatowego w Końskich ul. Stanisława Staszica 2 – parter, pokój Nr 1
Opłaty
Wydanie zaświadczenia podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł, z wyjątkiem przypadków wymienionych w art. 2, art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 2111 ze zm.).
Sposób załatwienia sprawy i dostarczenie dokumentu
- Złożenie pisemnego wniosku przez osobę zainteresowaną,
- Rozpatrzenie sprawy,
- Wydanie zaświadczenia,
Odbiór decyzji
Osobiście lub przesłanie na adres wskazany przez wnioskodawcę.
Termin załatwienia sprawy
W terminie 7 dni.
Tryb odwoławczy
Odmowa wydania zaświadczenia następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie za pośrednictwem organu wydającego.
Inne informacje
Wniosek może być złożony osobiście, przesłany przez operatora pocztowego albo w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym przez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
Rozpatrzenie wniosku w sprawie aktualizacji informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków
Informacja o karcie
- Formularz F5e-P/7/2 - obowiązuje od 19.01.2022r.
- Karta Opisu Usługi Nr GN.0143.8.2025
- Stan na dzień 03.01.2025
Sprawę prowadzi
Sprawy prowadzi Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami
pokój nr 129, I piętro, tel. 41 260 47 48,
pokój nr 107, I piętro, tel. 41 260 47 35,
pokój nr 135, I piętro, tel. 41 260 47 50.
Podstawa prawna wykonywania usługi
- art. 22, art. 23 i art. 24 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne kartograficzne (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r., poz. 1151 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (tekst jednolity Dz. U. z 2024 r., poz. 219 ze zm.).
Wymagane dokumenty
- Wniosek o dokonanie aktualizacji informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków.
- Dokumenty uzasadniające zmianę danych objętych ewidencją gruntów i budynków.
Miejsce składania dokumentów
Kancelaria Ogólna Starostwa Powiatowego w Końskich ul. Stanisława Staszica 2 – parter, pokój Nr 1
Opłaty
Wydanie decyzji w oparciu o przepisy Kpa podlega opłacie skarbowej na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a oraz poz. 53 cześć I załącznika ustawy z dnia 16 listopada 2006 r o opłacie skarbowej w wysokości 10 zł.
Sposób załatwienia sprawy i dostarczenie dokumentu
-
Wydanie decyzji w oparciu o przepisy Kpa podlega opłacie skarbowej na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a oraz poz. 53 cześć I załącznika ustawy z dnia 16 listopada 2006 r o opłacie skarbowej w wysokości 10 zł.
Odbiór decyzji
Zawiadomienie o dokonanej zmianie w ewidencji jest przesyłane do organu podatkowego, wydziału ksiąg wieczystych, podmiotów ewidencyjnych w terminie 14 dni od dokonania zmiany w myśl § 35 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków.
Termin załatwienia sprawy
Niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
Tryb odwoławczy
Od decyzji w sprawie odmowy aktualizacji informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków służy stronie odwołanie do Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w Kielcach za pośrednictwem Starosty Koneckiego.
Inne informacje
Właściciele, a w odniesieniu do gruntów państwowych i samorządowych – inne osoby fizyczne i prawne, w których władaniu znajdują się grunty i budynki lub ich części, są obowiązane zgłaszać właściwemu staroście wszelkie zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków, w terminie 30 dni od dnia powstania tych zmian, dostarczając dokumenty geodezyjne, kartograficzne i inne niezbędne do wprowadzenia zmian.
2. Z urzędu: właściwe organy administracji publicznej, sądy i kancelarie notarialne przesyłają staroście odpisy prawomocnych decyzji i orzeczeń oraz odpisy aktów notarialnych, w terminie 14 dni od dnia, w którym te dokumenty wywołują skutki prawne.
3. Aktualizacji w ewidencji gruntów i budynków dokonuje się na podstawie:
1) odpisów prawomocnych orzeczeń sądowych, a w przypadkach dotyczących europejskiego poświadczenia spadkowego - odpisy orzeczeń sądu w sprawach o:
a) własność nieruchomości lub jej części, w szczególności dotyczących:
- stwierdzenia nabycia prawa własności do nieruchomości przez zasiedzenie,
- nabycia praw do spadku,
- działu spadku,
- zniesienia współwłasności,
- podziału majątku wspólnego,
- potwierdzenia nabycia prawa własności w wyniku uwłaszczenia,
b) wydanie nieruchomości lub jej części,
c) rozgraniczenie nieruchomości;
2) zawiadomień o nowych wpisach w działach I i II księgi wieczystej.
3) odpisów aktów notarialnych, które w swojej treści zawierają przeniesienie, zmianę, zrzeczenie się albo ustanowienie praw do nieruchomości, które podlegają ujawnieniu w ewidencji gruntów i budynków, bądź obejmują czynności przenoszące własność nieruchomości lub prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej;
4) odpisów aktów poświadczenia dziedziczenia, oraz odpisy europejskich poświadczeń spadkowych.
5) odpisów ostatecznych decyzji administracyjnych, wraz z załącznikami oraz innymi dokumentami stanowiącymi integralną ich część, w sprawie o:
a) nabyciu, zmianie lub utracie prawa własności do nieruchomości, a w odniesieniu do nieruchomości Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego także o nabyciu, zmianie lub utracie prawa użytkowania wieczystego, trwałego zarządu lub innej formy władania tą nieruchomością,
b) podziale nieruchomości,
c) scaleniu i podziale nieruchomości,
d) scaleniu gruntów,
e) wymianie gruntów,
f) rozgraniczeniu nieruchomości,
g) zatwierdzeniu gleboznawczej klasyfikacji gruntu,
h) ustaleniu linii brzegu,
i) pozwoleniu na użytkowanie budynku, drogi lub linii kolejowej,
j) rozbiórce budynku,
k) zmianie sposobu użytkowania gruntu.
6) odpisów zgłoszeń dotyczących zmiany sposobu użytkowania budynku lub jego części, o których mowa w art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane;
7) zawiadomień o zmianach danych, zawartych w zbiorze danych osobowych Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL) w rozumieniu przepisów o ewidencji ludności i dowodach osobistych, dotyczących osób fizycznych ujawnianych w ewidencji gruntów i budynków jako właściciele lub władający nieruchomościami.
8) dokumentacji geodezyjnej przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, z uwzględnieniem art. 20 ust. 2b.
4. Wniosek może być złożony osobiście, przesłany przez operatora pocztowego albo w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym przez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
Materiały
Wniosek o wydanie wypisu lub wyrysu z operatu ewidencyjnego w formacie PDFZał4_EGiB_v12_wniosek_o_wydanie_wypisu_wypisu_i_wyrysu_wyry_05.07.2023.pdf 0.08MB Wniosek o wydanie wypisu lub wyrysu z operatu ewidencyjnego w formacie XLS
Zał4_EGiB_v12_wniosek_o_wydanie_wypisu_wypisu_i_wyrysu_wyry.xls 0.10MB Wniosek o wydanie zaświadczenia na podstawie operatu ewidencji gruntów i budynków
Wniosek_w_sprawie_wyd_zaświadczenia_na_podst_operatu_egib_v11_05.12.2022.pdf 0.04MB Wniosek o dokonanie aktualizacji informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków
wniosek_w_sprawie_akt_info_w_egib_v10_05.12.2022.pdf 0.04MB
- Pierwsza publikacja:
- 01.09.2021 11:31 jpiszcz
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Lucyna Kołodziejczyk
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Wypisy i wyrysy, ewidencja gruntów i budynków | 15.0 | 10.01.2025 13:12 pgoraj |
Wypisy i wyrysy, ewidencja gruntów i budynków | 14.0 | 10.01.2025 13:02 pgoraj |
Wypisy i wyrysy, ewidencja gruntów i budynków | 13.0 | 25.07.2024 11:54 pgoraj |
Wypisy i wyrysy, ewidencja gruntów i budynków | 12.0 | 25.07.2024 11:35 pgoraj |
Wypisy i wyrysy, ewidencja gruntów i budynków | 11.0 | 25.07.2024 11:25 pgoraj |
Wypisy i wyrysy, ewidencja gruntów i budynków | 10.0 | 25.07.2024 08:00 pgoraj |
Wypisy i wyrysy, ewidencja gruntów i budynków | 9.0 | 06.09.2023 10:30 jpiszcz |
Wypisy i wyrysy, ewidencja gruntów i budynków | 8.0 | 06.09.2023 10:00 jpiszcz |
Wypisy i wyrysy, ewidencja gruntów i budynków | 7.0 | 05.07.2023 11:12 jpiszcz |
Wypisy i wyrysy, ewidencja gruntów i budynków | 6.0 | 06.12.2022 13:52 jpiszcz |
Wypisy i wyrysy, ewidencja gruntów i budynków | 5.0 | 05.12.2022 12:04 jpiszcz |
Wypisy i wyrysy, ewidencja gruntów i budynków | 4.0 | 16.08.2022 12:42 jpiszcz |
Wypisy i wyrysy, ewidencja gruntów i budynków | 3.0 | 12.08.2022 12:34 jpiszcz |
Wypisy i wyrysy, ewidencja gruntów i budynków | 2.0 | 01.04.2022 13:05 jpiszcz |
Wypisy i wyrysy, ewidencja gruntów i budynków | 1.0 | 01.09.2021 11:31 jpiszcz |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP