W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami

Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami jest odpowiedzialny za wykonywanie zadań powiatu z zakresu geodezji i kartografii, gospodarowania mieniem Skarbu Państwa oraz mieniem Powiatu, w tym powiatowym zasobem nieruchomości nie należącym do jednostek organizacyjnych Powiatu, obsługi materialno – technicznej ewidencji budynków i gruntów, uzgadniania dokumentacji projektowych oraz innych zadań powiatu związanych z uzyskiwaniem danych z ewidencji budynków i gruntów.

Naczelnik Wydziału: Lucyna KOŁODZIEJCZYK
ul. Stanisława Staszica 2, I piętro, pok. 111
tel. 41 26 04 737
e-mail: geodezja@konecki.powiat.pl
 
Z-ca Naczelnika Wydziału: Krystyna KOŁODZIEJCZYK
ul. Stanisława Staszica 2, I piętro, pok. 111
tel. 41 26 04 737
e-mail: krystyna.kolodziejczyk@konecki.powiat.pl

Do zadań Wydziału w zakresie geodezji i kartografii należy:

Prowadzenie oraz aktualizacja operatu ewidencji gruntów i budynków w zakresie: gruntów, budynków i lokali oraz gleboznawczej klasyfikacji gruntów, w tym:

  • przyjmowanie zgłoszeń zmian danych przedmiotowych i podmiotowych
  • przyjmowanie odpisów prawomocnych decyzji, orzeczeń sądowych, aktów notarialnych skutkujących zmianą danych ewidencyjnych
  • wydawanie decyzji z zakresu prawa geodezyjnego i kartograficznego, w tym: decyzji o zmianach w ewidencji gruntów i gleboznawczej klasyfikacji gruntówwydawanie zaświadczeń z operatu ewidencji gruntów i budynków niezbędnych dla ZUS, KRUS oraz zakładów pracy
  • wykonywanie i wydawanie wypisów i wyrysów z operatu ewidencji gruntów i budynków
  • odpłatne udzielanie informacji o gruntach, budynkach i lokalach
  • prowadzenie rejestru transakcji i cen nieruchomości
  • sporządzanie rocznych zestawień, wykazów gruntów dla potrzeb GUS, ARiMR
  • przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych
  • Zakładanie osnów szczegółowych,

Ochrona znaków geodezyjnych, w tym:

  • przyjmowanie zawiadomień o zniszczeniu znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych i zarządzanie nieruchomościami pod znakami geodezyjnymi.

W zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności:

  • Orzekanie o wysokości opłaty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego,
  • Wydawanie decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.
  • W zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych:
  • Przekazywanie gruntów w użytkowanie lub użytkowanie wieczyste Polskiemu Związkowi Działkowców,

W zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, a w szczególności:

  • Ustalanie w drodze decyzji, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową lub mienie gromadzkie,
  • Ustalanie w drodze decyzji wykazu osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej.

W zakresie realizacji zadań z zakresu ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin oraz ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników:

  • Wydawanie decyzji o nieodpłatnym przyznaniu na własność działki osobie, której przysługuje prawo dożywotniego użytkowania z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego na rzecz Skarbu Państwa w zamian za rentę,
  • Wydawanie decyzji o przyznaniu na własność działki pod budynkami na rzecz właściciela tych budynków, w związku z przekazaniem gospodarstwa rolnego na rzecz Skarbu Państwa.

W zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy o scalaniu i wymianie gruntów:

  • Wydawanie postanowień o wszczęciu bądź o odmowie wszczęcia postępowania scaleniowego lub wymiennego,
  • Zwoływanie zebrań uczestników scalenia w celu wyboru rady uczestników scalenia oraz w celu podjęcia uchwały o wyrażeniu zgody na dokonany szacunek gruntów,
  • Występowanie z wnioskiem do sądu właściwego do prowadzenia ksiąg wieczystych o uczynienie wzmianki o wszczęciu postępowania scaleniowego lub wymiennego oraz wydawanie zgody na dokonywanie zmian w stanie własności nieruchomości w trakcie trwania scalenia,
  • Upoważnianie geodety – projektanta do dokonania szacunku oraz opracowania projektu scalenia lub wymiany, powoływanie komisji doradczej działającej przy geodecie,
  • Akceptacja szacunku w odniesieniu do gruntów, sadów, ogrodów, chmielników i innych upraw specjalnych w drodze postanowienia,
  • Rozpatrywanie zastrzeżeń do zasad szacunku gruntów i na dokonany szacunek,
  • Ogłaszanie wyników szacunku gruntów objętych scaleniem,
  • Zwoływanie zebrań uczestników scalenia w sprawie podjęcia uchwały, co do zgody na dokonany szacunek,
  • Zawiadamianie uczestników scalenia o terminach zebrań: o wyłożeniu do publicznego wglądu wyników oszacowania i o terminie okazania projektu scalenia,
  • Przyjmowanie i wypłacanie dopłat uczestnikom scalenia w przypadku wydzielenia im gruntów o innej wartości niż posiadali przed scaleniem,
  • Rozpatrywanie zastrzeżeń wniesionych do projektu scalenia lub wymiany,
  • Wydawanie decyzji o zatwierdzeniu projektu scalenia lub wymiany gruntów,
  • Składanie, wraz z niezbędną dokumentacją, wniosków do Wydziału Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego o ujawnienie dla uczestników scalenia nowego stanu prawnego.

W zakresie gospodarowania mieniem Skarbu Państwa i mieniem Powiatu, w tym powiatowym zasobem nieruchomości nie należącym do jednostek organizacyjnych Powiatu wynikających z ustawy o gospodarce nieruchomościami:

  • Dokonywanie darowizn nieruchomości na cele publiczne,
  • Sprzedaż nieruchomości,
  • Zamiana i zrzeczenie się nieruchomości,
  • Oddawanie nieruchomości w najem, użyczenie i dzierżawę,
  • Gospodarowanie nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa i Powiatu, nie należącymi do jednostek organizacyjnych Powiatu na podstawie art. 14 ustawy o gospodarce nieruchomościami,
  • Procedowanie przed wojewodą o wyrażenie zgody na:
  • dokonanie sprzedaży, darowizny oraz oddanie w najem lub dzierżawę
  • zrzeczenie się przez samorządową osobę prawną własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości na gruntach Skarbu Państwa

Prowadzenie postępowań dotyczących użytkowania wieczystego i  trwałego zarządu:

  • oddawanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste,
  • oddawanie nieruchomości  Skarbu Państwa i nieruchomości Powiatu w trwały zarząd na rzecz jednostki organizacyjnej,
  • rozwiązywanie umowy użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa przed upływem ustalonego okresu, jeżeli użytkownik wieczysty korzysta z tej nieruchomości w sposób sprzeczny z ustalonym w umowie,
  • wydawanie decyzji o wygaszaniu trwałego zarządu w odniesieniu do Skarbu Państwa,
  • zwracanie jednostce organizacyjnej w razie wygaśnięcia trwałego zarządu nakładów poniesionych na budowę, rozbudowę, odbudowę, nadbudowę  przebudowę lub modernizację budynków i innych urządzeń trwale związanych z gruntem w odniesieniu do Skarbu Państwa,
  • zapewnianie wycen nieruchomości na potrzeby prowadzonych postępowań,
  • aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu, w odniesieniu do Skarbu Państwa,
  • zmiana stawki procentowej opłaty rocznej za nieruchomości Skarbu Państwa oddane w trwały zarząd i użytkowanie wieczyste,
  • udzielanie lub pozbawianie bonifikat od opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntów Skarbu Państwa (lub trwałego zarządu) oraz ich aktualizacja,
  • ustalanie innego terminu zapłaty opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste lub trwały zarząd,
  • występowanie przed Samorządowym Kolegium Odwoławczym w sprawach o ustalenie, że aktualizacja opłaty jest nieuzasadniona albo jest uzasadniona w innej wysokości oraz wnoszenie sprzeciwu od orzeczeń Samorządowego Kolegium Odwoławczego – dla nieruchomości Skarbu Państwa.
  • Sporządzanie i podawanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości Skarbu Państwa oraz  Powiatu, nie należących do jednostek organizacyjnych Powiatu, przeznaczonych do sprzedaży, do oddania w użytkowanie wieczyste, najem lub dzierżawę,
  • Ogłaszanie, organizowanie i przeprowadzanie przetargów na zbycie nieruchomości Skarbu Państwa oraz Powiatu,
  • Zbywanie nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu w drodze bezprzetargowej,
  • Zabezpieczanie wierzytelności Skarbu Państwa,
  • Wydawanie zaświadczeń o zgodzie na wykreślenie hipoteki,
  • Orzekanie o ograniczaniu nieruchomości w sposobie korzystania z nieruchomości przez udzielenie zezwolenia na zakładanie i przeprowadzenie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości nie wyraża na to zgody,
  • Zobowiązywanie właścicieli do udostępniania nieruchomości w celu wykonania konserwacji, remontu lub usunięcia awarii,
  • Zezwalanie na czasowe zajęcie nieruchomości w przypadku siły wyższej lub zagrożenia,
  • Nabywanie na żądanie właściciela lub użytkownika wieczystego własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości, jeżeli na skutek tymczasowego zajęcia nieruchomości nie jest możliwe korzystanie z nieruchomości w dotychczasowy sposób,
  • Wyrażanie zgody na lokalizację na nieruchomościach urządzeń infrastruktury technicznej,
  • Procedowanie zmierzające do ustanowienia służebności przejazdu, przechodu i przesyłu na gruntach Skarbu Państwa i własnych Powiatu,
  • Wnioskowanie o wpis w księdze wieczystej ograniczonych praw rzeczowych dla nieruchomości Skarbu Państwa i własnych Powiatu,
  • Wydawanie decyzji ustalającej odszkodowanie za udostępnienie nieruchomości oraz szkody powstałe na skutek zakładania i przeprowadzania na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń, na skutek wykonywania czynności związanych z konserwacją, remontami, usuwaniem awarii oraz usuwaniem z gruntu albo w przypadku udzielenia zezwolenia na czasowe zajęcie nieruchomości, w przypadku siły wyższej lub nagłej potrzeby zapobieżenia powstaniu znacznej szkody oraz za zmniejszenie wartości nieruchomości z tego powodu,

Prowadzenie postępowań wywłaszczeniowych:

  • przeprowadzenie rokowań o nabycie w drodze umowy praw do nieruchomości niezbędnych do realizacji celów publicznych
  • wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego
  • wnioskowanie do sądu rejonowego o ujawnienie w księgach wieczystych informacji o wszczęciu postępowania wywłaszczeniowego
  • przeprowadzenie rozprawy administracyjnej
  • orzekanie o wywłaszczeniu lub przyznaniu nieruchomości zamiennej
  • ustalanie i wypłacenie odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości lub przyznanie nieruchomości zamiennej
  • składanie do depozytu sądowego odszkodowania za nieruchomości
  • Zawiadamianie poprzedniego właściciela o zamiarze przeznaczenia wywłaszczonych nieruchomości na inny cel niż określony w decyzji o wywłaszczeniu oraz o możliwym zwrocie wywłaszczonej nieruchomości,
  • Przeprowadzanie postępowań o zwrocie wywłaszczonych nieruchomości, zwrocie odszkodowania, wtym także nieruchomości zamiennej, oraz o rozliczeniach z tytułu zwrotu i terminach zwrotu odszkodowania,
  • Wnioskowanie o podział nieruchomości Skarbu Państwa w celu wydzielenia części nieruchomości, której własność lub użytkowanie wieczyste nabyte zostało z mocy prawa, realizacji roszczeń do części nieruchomości, wynikających z przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami lub z odrębnych ustaw, realizacji przepisów dotyczących przekształceń własnościowych albo likwidacji przedsiębiorstw państwowych lub komunalnych,
  • Prowadzenie postępowań związanych z ustaleniem i wypłatą odszkodowań za grunty zajęte pod realizację inwestycji drogowych gminnych i powiatowych,
  • Prowadzenie postępowań związanych z ustaleniem i wypłatą odszkodowań za grunty objęte scaleniem i podziałem wydzielone pod nowe drogi lub poszerzenie dróg istniejących w odniesieniu do spornych stanowisk uczestników scalenia i podziału dotyczących wysokości odszkodowań,
  • Sporządzanie sprawozdań z gospodarowania nieruchomościami,
  • Inicjowanie procedury podziału nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu oraz zlecanie dokumentacji technicznej w tym zakresie,
  • Sporządzanie planów realizacji polityki gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa oraz przedkładanie ich Wojewodzie,
  • Składanie wniosków do Wojewody o przekazanie nieruchomości Skarbu Państwa na rzecz Powiatu Koneckiego,
  • Współpraca w zakresie gospodarowania zasobem nieruchomości Skarbu Państwa z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego,
  • Podejmowanie czynności w postępowaniach sądowych dotyczących własności lub innych praw rzeczowych nieruchomości Skarbu Państwa lub własnych Powiatu,
  • Regulacja stanów prawnych gruntów Skarbu Państwa i Powiatu oraz ujawnienie w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa i Powiatu,
  • Przygotowywanie dokumentacji dotyczącej przekazywania Lasom Państwowym gruntów Skarbu Państwa,
  • Prowadzenie postępowań o nabyciu z mocy prawa przez Skarb Państwa własności nieruchomości lub użytkowania wieczystego podmiotów, które figurowały w rejestrze przedsiębiorstw handlowych i do dnia 31 grudnia 2015 r. nie złożyły wniosku o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego  oraz podmiotów, które zostały wykreślone z Krajowego Rejestru Sądowego po dacie 1 stycznia 2016r.,
  • Przekazywanie na wniosek Ministra Obrony Narodowej nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa w trwały zarząd bez pierwszej opłaty oraz wydawanie decyzji o zajęciu nieruchomości na zakwaterowanie przejściowe,
  • Żądanie wydania przez sąd orzeczenia nieważności nabycia nieruchomości przez cudzoziemców w razie jej nabycia wbrew przepisom ustawy.
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
19.10.2020 14:24 jpiszcz
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Grzegorz Piec - Starosta Konecki
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami 2.0 29.07.2021 14:53 rlachowski
Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami 1.0 19.10.2020 14:24 jpiszcz

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}