Rejestracja jednostek pływających
Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24m
Informacja o karcie
- Formularz F5d-P/7/2 - obowiązuje od 24.12.2019r.
- KARTA OPISU USŁUGI RO.0143.18.2021
- Stan na dzień 11.08.2021r.
Kto odpowiada za prowadzenie sprawy
Wydział Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa pokój nr 205, II piętro, tel. 41 260 47 94
Podstawa prawna wykonywania usługi
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m z dnia 12 kwietnia 2018 r.
- Rozporządzenie z Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
- Rozporządzenie z Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
Wymagane dokumenty
Rejestracji jednostki pływającej dokonuje się na podstawie:
1. dowodu własności, którym może być w szczególności:
a) faktura VAT,
b) umowa sprzedaży, zamiany, darowizny,
c) prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności,
d) w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym - pisemne oświadczenie budowniczego, złożonego pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
2. wniosku o rejestrację zawierającego następujące informacje:
a) o właścicielu i współwłaścicielach oraz armatorze, jeżeli nie jest nim właściciel:
– imię i nazwisko albo nazwę,
– PESEL albo datę i wskazanie miejsca urodzenia, jeżeli numer PESEL nie został nadany
– w przypadku osób fizycznych,
– NIP w przypadku osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo inny odpowiedni identyfikator - w przypadku podmiotów zagranicznych,
– adres zamieszkania albo adres siedziby,
– adres do doręczeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
b) o rejestracji w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana:
– wskazanie organu poprzedniej rejestracji,
– numer rejestracyjny,
– datę rejestracji i wykreślenia z rejestru,
c) o numerze identyfikacyjnym albo indywidualnym numerze identyfikacyjnym (INI), jeżeli został nadany,
d) o zamiarze eksploatowania jednostki pływającej na wodach: morskich albo śródlądowych, albo morskich i śródlądowych,
e) o zamiarze używania jednostki pływającej do celów rekreacyjnych lub komercyjnych,
f) o zamiarze używania jednostki pływającej do:
– amatorskiego połowu ryb,
– połowów rybackich,
– rybołówstwa rekreacyjnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim,
g) o nazwie jednostki pływającej, o ile została nadana przez właściciela,
h) o porcie macierzystym jednostki pływającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
i) o rodzaju napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego, także o jego mocy,
j) o marce i modelu lub typie jednostki pływającej,
k) o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej,
l) o materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej,
m) o roku budowy i producencie jednostki pływającej,
n) o sygnale rozpoznawczym (Call Sign) i morskim radiowym numerze identyfikacyjnym MMSI, jeżeli zostały nadane,
o) o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli została określona w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot,
p) o dopuszczalnej sile wiatru oraz znaczącej wysokości fali, jeżeli zostały określone w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot;
3. dokumentów lub materiałów potwierdzających informacje, o których mowa w pkt 2 lit. a-c oraz i-p;
4. dowodu wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
Do wniosku o rejestrację dołącza się dokumenty i materiały, o których mowa w pkt 1 i 3, a także dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora, deklarację zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika, jeżeli były wydane.
Informacje dodatkowe: Jeżeli jednostka pływająca jest przedmiotem współwłasności, wniosek o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego może złożyć każdy współwłaściciel, przedkładając pełnomocnictwo do działania w imieniu pozostałych współwłaścicieli.
W przypadku gdy wnioskodawca składa wniosek o rejestrację w postaci elektronicznej, a posiada wymagane załączniki w oryginale wyłącznie w postaci papierowej, dokumenty te mogą być dołączone do wniosku w postaci odwzorowania cyfrowego, a ich oryginały należy okazać organowi rejestrującemu przed odbiorem dokumentu rejestracyjnego.
Wniosek o rejestrację może zawierać dodatkowe informacje podane w celu zwiększenia skuteczności prowadzenia działań ratowniczych lub przeciwdziałania kradzieży, w szczególności:
1. dane osób, z którymi należy się kontaktować w razie prowadzenia działań ratowniczych;
2. kolor lub znaki charakterystyczne na kadłubie lub żaglach;
3. następujące dane dotyczące silnika zaburtowego: producent, typ silnika, moc w kW oraz numer silnika. Formularz wniosku jest dostępny do pobrania na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Szczecinie: http://www.ums.gov.pl/projekty_unijne/Reja24/formularze.zip
Miejsce składania dokumentów
Wniosek o rejestrację składa się w postaci papierowej do organu rejestrującego osobiście albo przez przedstawiciela ustawowego albo pełnomocnika albo przekazuje się do organu rejestrującego w postaci elektronicznej.
- w postaci papierowej – Starostwo Powiatowe w Końskich - pokój 205
- w postaci elektronicznej - za pośrednictwem strony internetowej https://interesant.reja24.gov.pl
Opłaty
Opłata za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego wynosi:
- 80 zł,
- 60 zł - w przypadku wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego dla właściciela jednostki pływającej, zarejestrowanej zgodnie z dotychczasowymi przepisami, która obecnie podlega obowiązkowi rejestracji, w związku z obowiązkiem zarejestrowania jednostki przed upływem terminu ważności dokumentu rejestracyjnego.
Opłatę należy uiścić w kasie Starostwa Powiatowego w Końskich lub przelewem na rachunek bankowy Starostwa Powiatowego w Końskich nr: 66 1240 1372 1111 0010 3712 8721
Sposób załatwienia sprawy
Dokonanie wpisu jednostki pływającej do rejestru, nadanie jej numeru rejestracyjnego oraz wydanie dokumentu rejestracyjnego, albo wydanie decyzji o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru (w przypadku gdy do jednostki pływającej nie stosuje się przepisów ustawy lub dane zawarte we wniosku o rejestrację nie są zgodne ze stanem faktycznym).
Odbiór informacji
Osobiście.
Termin załatwienia sprawy
W terminie 30 dni, licząc od dnia złożenia kompletnego wniosku o rejestrację.
Tryb odwoławczy
Od decyzji organu rejestrującego przysługuje odwołanie do:
- ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej - w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych;
- ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej - w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.
Inne informacje
Obowiązkowi rejestracji podlega:
- jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW;
- jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
- jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - o ile nie posiada innej niż polska przynależności.
Obowiązkowi rejestracji nie podlega:
- jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa;
- jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni; 3) deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca. Jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela.
W razie przeniesienia na inną osobę własności zarejestrowanej jednostki pływającej dotychczasowy właściciel przekazuje nowemu właścicielowi dokument rejestracyjny. Właściciel zarejestrowanej jednostki pływającej jest obowiązany zawiadomić organ rejestrujący, w terminie nieprzekraczającym 30 dni, licząc od dnia zaistnienia danego faktu, o:
- zbyciu lub nabyciu jednostki;
- zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w rejestrze, w szczególności zmianie stanu faktycznego wymagającej wykreślenia jednostki z rejestru.
Wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego jednostki pływającej w przypadku jego zniszczenia, utraty
Informacja o karcie
- Formularz F5d-P/7/2 - obowiązuje od 24.12.2019r.
- KARTA OPISU USŁUGI RO.0143.19.2021
- Stan na dzień 11.08.2021r.
Kto odpowiada za prowadzenie sprawy
Wydział Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa pokój nr 205, II piętro, tel. 41 260 47 94
Podstawa prawna wykonywania usługi
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m z dnia 12 kwietnia 2018 r.
- Rozporządzenie z Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
- Rozporządzenie z Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
Wymagane dokumenty
- Wniosek
- Oświadczenie zawierające informacje o fakcie i okolicznościach utraty albo uszkodzenia dokumentu rejestracyjnego. Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści ”Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
Formularze wniosków są dostępne do pobrania na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Szczecinie: http://www.ums.gov.pl/projekty_unijne/Reja24/formularze.zip
Miejsce składania dokumentów
Wniosek o wydanie wtórnika składa się w postaci papierowej do organu rejestrującego osobiście albo przez przedstawiciela ustawowego albo pełnomocnika albo przekazuje się do organu rejestrującego w postaci elektronicznej.
- w postaci papierowej – Starostwo Powiatowe w Końskich - pokój 205
- w postaci elektronicznej - za pośrednictwem strony internetowej https://interesant.reja24.gov.pl
Opłaty
Opłata za rozpatrzenie wniosku i wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego jednostki pływającej wynosi 80 zł.
Sposób załatwienia sprawy
Wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego jednostki pływającej.
Odbiór informacji
Osobiście.
Termin załatwienia sprawy
W terminie 30 dni, licząc od dnia złożenia kompletnego wniosku o wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego, po zweryfikowaniu aktualności danych zawartych w rejestrze.
Tryb odwoławczy
Nie przysługuje.
Inne informacje
Jeżeli jednostka pływająca jest przedmiotem współwłasności, wniosek o wydanie wtórnika może złożyć każdy współwłaściciel, przedkładając pełnomocnictwo do działania w imieniu pozostałych współwłaścicieli.
Wykreślenie jednostki pływającej z rejestru na wniosek właściciela
Informacja o karcie
- Formularz F5d-P/7/2 - obowiązuje od 24.12.2019r.
- KARTA OPISU USŁUGI RO.0143.20.2021
- Stan na dzień 11.08.2021r.
Kto odpowiada za prowadzenie sprawy
Wydział Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa pokój nr 205, II piętro, tel. 41 260 47 94
Podstawa prawna wykonywania usługi
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m z dnia 12 kwietnia 2018 r.
- Rozporządzenie z Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
- Rozporządzenie z Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
Wymagane dokumenty
- Wniosek
- Dowód rejestracyjny jednostki
Formularze wniosków są dostępne do pobrania na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Szczecinie: http://www.ums.gov.pl/projekty_unijne/Reja24/formularze.zip
Miejsce składania dokumentów
Wniosek o wykreślenie jednostki z rejestru składa się w postaci papierowej do organu rejestrującego osobiście albo przez przedstawiciela ustawowego albo pełnomocnika albo przekazuje się do organu rejestrującego w postaci elektronicznej.
- w postaci papierowej - Starostwo Powiatowe w Końskich - pokój 205
- w postaci elektronicznej - za pośrednictwem strony internetowej https://interesant.reja24.gov.pl
Opłaty
Nie podlega opłacie.
Sposób załatwienia sprawy
Wykreślenie jednostki pływającej z rejestru.
Odbiór informacji
Osobiście.
Termin załatwienia sprawy
W terminie 14 dni, licząc od dnia złożenia kompletnego wniosku o wykreślenie z rejestru.
Tryb odwoławczy
Nie przysługuje.
Inne informacje
Brak.
- Pierwsza publikacja:
- 07.12.2020 09:41 jpiszcz
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Lucyna Ziętek
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Rejestracja jednostek pływających | 5.0 | 16.08.2021 11:22 jpiszcz |
Rejestracja jednostek pływających | 4.0 | 12.08.2021 12:58 jpiszcz |
Rejestracja jednostek pływających | 3.0 | 12.08.2021 10:26 rlachowski |
Rejestracja jednostek pływających | 2.0 | 17.06.2021 13:20 jpiszcz |
Rejestracja jednostek pływających | 1.0 | 07.12.2020 09:41 jpiszcz |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP