W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Rejestracja jednostek pływających

Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24m
Informacja o karcie
  • Formularz F5d-P/7/2 - obowiązuje od 24.12.2019r.
  • KARTA OPISU USŁUGI RO.0143.18.2021
  • Stan na dzień 11.08.2021r.
Kto odpowiada za prowadzenie sprawy

Wydział Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa pokój nr 205, II piętro, tel.  41 260 47 94

Podstawa prawna wykonywania usługi
  1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego 
  2. Ustawa o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m z dnia 12 kwietnia 2018 r. 
  3. Rozporządzenie z Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m 
  4. Rozporządzenie z Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m 
Wymagane dokumenty

Rejestracji jednostki pływającej dokonuje się na podstawie:

1. dowodu własności, którym może być w szczególności:

a) faktura VAT,

b) umowa sprzedaży, zamiany, darowizny,

c) prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności,

d) w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym - pisemne oświadczenie budowniczego, złożonego pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

2. wniosku o rejestrację zawierającego następujące informacje:

a) o właścicielu i współwłaścicielach oraz armatorze, jeżeli nie jest nim właściciel:

– imię i nazwisko albo nazwę,

– PESEL albo datę i wskazanie miejsca urodzenia, jeżeli numer PESEL nie został nadany

– w przypadku osób fizycznych,

– NIP w przypadku osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo inny odpowiedni identyfikator - w przypadku podmiotów zagranicznych,

– adres zamieszkania albo adres siedziby,

– adres do doręczeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

b) o rejestracji w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana:

– wskazanie organu poprzedniej rejestracji,

– numer rejestracyjny,

– datę rejestracji i wykreślenia z rejestru,

c) o numerze identyfikacyjnym albo indywidualnym numerze identyfikacyjnym (INI), jeżeli został nadany,

d) o zamiarze eksploatowania jednostki pływającej na wodach: morskich albo śródlądowych, albo morskich i śródlądowych,

e) o zamiarze używania jednostki pływającej do celów rekreacyjnych lub komercyjnych,

f) o zamiarze używania jednostki pływającej do:

– amatorskiego połowu ryb,

– połowów rybackich,

– rybołówstwa rekreacyjnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim,

g) o nazwie jednostki pływającej, o ile została nadana przez właściciela,

h) o porcie macierzystym jednostki pływającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

i) o rodzaju napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego, także o jego mocy,

j) o marce i modelu lub typie jednostki pływającej,

k) o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej,

l) o materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej,

m) o roku budowy i producencie jednostki pływającej,

n) o sygnale rozpoznawczym (Call Sign) i morskim radiowym numerze identyfikacyjnym MMSI, jeżeli zostały nadane,

o) o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli została określona w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot,

p) o dopuszczalnej sile wiatru oraz znaczącej wysokości fali, jeżeli zostały określone w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot;

3. dokumentów lub materiałów potwierdzających informacje, o których mowa w pkt 2 lit. a-c oraz i-p;

4. dowodu wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.

Do wniosku o rejestrację dołącza się dokumenty i materiały, o których mowa w pkt 1 i 3, a także dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora, deklarację zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika, jeżeli były wydane.

Informacje dodatkowe: Jeżeli jednostka pływająca jest przedmiotem współwłasności, wniosek o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego może złożyć każdy współwłaściciel, przedkładając pełnomocnictwo do działania w imieniu pozostałych współwłaścicieli.

W przypadku gdy wnioskodawca składa wniosek o rejestrację w postaci elektronicznej, a posiada wymagane załączniki w oryginale wyłącznie w postaci papierowej, dokumenty te mogą być dołączone do wniosku w postaci odwzorowania cyfrowego, a ich oryginały należy okazać organowi rejestrującemu przed odbiorem dokumentu rejestracyjnego.

Wniosek o rejestrację może zawierać dodatkowe informacje podane w celu zwiększenia skuteczności prowadzenia działań ratowniczych lub przeciwdziałania kradzieży, w szczególności:

1. dane osób, z którymi należy się kontaktować w razie prowadzenia działań ratowniczych;

2. kolor lub znaki charakterystyczne na kadłubie lub żaglach;

3. następujące dane dotyczące silnika zaburtowego: producent, typ silnika, moc w kW oraz numer silnika. Formularz wniosku jest dostępny do pobrania na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Szczecinie: http://www.ums.gov.pl/projekty_unijne/Reja24/formularze.zip

Miejsce składania dokumentów

Wniosek o rejestrację składa się w postaci papierowej do organu rejestrującego osobiście albo przez przedstawiciela ustawowego albo pełnomocnika albo przekazuje się do organu rejestrującego w postaci elektronicznej.

  1. w postaci papierowej – Starostwo Powiatowe w Końskich - pokój 205
  2. w postaci elektronicznej - za pośrednictwem strony internetowej https://interesant.reja24.gov.pl
Opłaty

Opłata za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego wynosi:

- 80 zł,

- 60 zł - w przypadku wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego dla właściciela jednostki pływającej, zarejestrowanej zgodnie z dotychczasowymi przepisami, która obecnie podlega obowiązkowi rejestracji, w związku z obowiązkiem zarejestrowania jednostki przed upływem terminu ważności dokumentu rejestracyjnego.

Opłatę należy uiścić w kasie Starostwa Powiatowego w Końskich lub przelewem na rachunek bankowy Starostwa Powiatowego w Końskich nr: 66 1240 1372 1111 0010 3712 8721

Sposób załatwienia sprawy

Dokonanie wpisu jednostki pływającej do rejestru, nadanie jej numeru rejestracyjnego oraz wydanie dokumentu rejestracyjnego, albo wydanie decyzji o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru (w przypadku gdy do jednostki pływającej nie stosuje się przepisów ustawy lub dane zawarte we wniosku o rejestrację nie są zgodne ze stanem faktycznym).

Odbiór informacji

Osobiście.

Termin załatwienia sprawy

W terminie 30 dni, licząc od dnia złożenia kompletnego wniosku o rejestrację.

Tryb odwoławczy

Od decyzji organu rejestrującego przysługuje odwołanie do:

  1. ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej - w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych;
  2. ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej - w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.
Inne informacje

Obowiązkowi rejestracji podlega:

  1. jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW;
  2. jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
  3. jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - o ile nie posiada innej niż polska przynależności.

Obowiązkowi rejestracji nie podlega:

  1. jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa;
  2. jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni; 3) deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca. Jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela.

W razie przeniesienia na inną osobę własności zarejestrowanej jednostki pływającej dotychczasowy właściciel przekazuje nowemu właścicielowi dokument rejestracyjny. Właściciel zarejestrowanej jednostki pływającej jest obowiązany zawiadomić organ rejestrujący, w terminie nieprzekraczającym 30 dni, licząc od dnia zaistnienia danego faktu, o:

  1. zbyciu lub nabyciu jednostki;
  2. zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w rejestrze, w szczególności zmianie stanu faktycznego wymagającej wykreślenia jednostki z rejestru.

 

 

Wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego jednostki pływającej w przypadku jego zniszczenia, utraty
Informacja o karcie
  • Formularz F5d-P/7/2 - obowiązuje od 24.12.2019r.
  • KARTA OPISU USŁUGI RO.0143.19.2021
  • Stan na dzień 11.08.2021r.
Kto odpowiada za prowadzenie sprawy

Wydział Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa pokój nr 205, II piętro, tel.  41 260 47 94

Podstawa prawna wykonywania usługi
  1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego 
  2. Ustawa o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m z dnia 12 kwietnia 2018 r. 
  3. Rozporządzenie z Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m 
  4. Rozporządzenie z Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m 
Wymagane dokumenty
  1.  Wniosek
  2. Oświadczenie zawierające informacje o fakcie i okolicznościach utraty albo uszkodzenia dokumentu rejestracyjnego. Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści ”Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

Formularze wniosków są dostępne do pobrania na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Szczecinie: http://www.ums.gov.pl/projekty_unijne/Reja24/formularze.zip

Miejsce składania dokumentów

Wniosek o wydanie wtórnika składa się w postaci papierowej do organu rejestrującego osobiście albo przez przedstawiciela ustawowego albo pełnomocnika albo przekazuje się do organu rejestrującego w postaci elektronicznej.

  1. w postaci papierowej – Starostwo Powiatowe w Końskich - pokój 205
  2. w postaci elektronicznej - za pośrednictwem strony internetowej https://interesant.reja24.gov.pl
Opłaty

Opłata za rozpatrzenie wniosku i wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego jednostki pływającej wynosi 80 zł.

Sposób załatwienia sprawy

Wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego jednostki pływającej.

Odbiór informacji

Osobiście.

Termin załatwienia sprawy

W terminie 30 dni, licząc od dnia złożenia kompletnego wniosku o wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego, po zweryfikowaniu aktualności danych zawartych w rejestrze.

Tryb odwoławczy

Nie przysługuje.

Inne informacje

Jeżeli jednostka pływająca jest przedmiotem współwłasności, wniosek o wydanie wtórnika może złożyć każdy współwłaściciel, przedkładając pełnomocnictwo do działania w imieniu pozostałych współwłaścicieli.

 

Wykreślenie jednostki pływającej z rejestru na wniosek właściciela
Informacja o karcie
  • Formularz F5d-P/7/2 - obowiązuje od 24.12.2019r.
  • KARTA OPISU USŁUGI RO.0143.20.2021
  • Stan na dzień 11.08.2021r.
Kto odpowiada za prowadzenie sprawy

Wydział Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa pokój nr 205, II piętro, tel.  41 260 47 94

Podstawa prawna wykonywania usługi
  1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego 
  2. Ustawa o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m z dnia 12 kwietnia 2018 r. 
  3. Rozporządzenie z Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m 
  4. Rozporządzenie z Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m 
Wymagane dokumenty
  1. Wniosek
  2. Dowód rejestracyjny jednostki

Formularze wniosków są dostępne do pobrania na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Szczecinie: http://www.ums.gov.pl/projekty_unijne/Reja24/formularze.zip

Miejsce składania dokumentów

Wniosek o wykreślenie jednostki z rejestru składa się w postaci papierowej do organu rejestrującego osobiście albo przez przedstawiciela ustawowego albo pełnomocnika albo przekazuje się do organu rejestrującego w postaci elektronicznej.

  1. w postaci papierowej - Starostwo Powiatowe w Końskich - pokój 205
  2. w postaci elektronicznej - za pośrednictwem strony internetowej https://interesant.reja24.gov.pl
Opłaty

Nie podlega opłacie.

Sposób załatwienia sprawy

Wykreślenie jednostki pływającej z rejestru.

Odbiór informacji

Osobiście.

Termin załatwienia sprawy

W terminie 14 dni, licząc od dnia złożenia kompletnego wniosku o wykreślenie z rejestru.

Tryb odwoławczy

Nie przysługuje.

Inne informacje

Brak.

 

 

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
07.12.2020 09:41 jpiszcz
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Lucyna Ziętek
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Rejestracja jednostek pływających 5.0 16.08.2021 11:22 jpiszcz
Rejestracja jednostek pływających 4.0 12.08.2021 12:58 jpiszcz
Rejestracja jednostek pływających 3.0 12.08.2021 10:26 rlachowski
Rejestracja jednostek pływających 2.0 17.06.2021 13:20 jpiszcz
Rejestracja jednostek pływających 1.0 07.12.2020 09:41 jpiszcz

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}