W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

„Blok na osiedlu jednorodzinnym. Mieszkańcy protestują!”

Szanowni Państwo odnosząc się do artykułu​​​​​​​ „Blok na osiedlu jednorodzinnym. Mieszkańcy protestują!”

Starosta Konecki, Grzegorz Piec

Pragnę poinformować, że inwestycja realizowana na Osiedlu Jana Pawła II polegająca na budowie czterech budynków jednorodzinnych dwulokalowych, z których każdy z punktu widzenia techniczno-budowlanego stanowi konstrukcyjnie samodzielną całość, zgodnie z dokumentacją projektową, jest realizowana na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę wydanej przez Starostę Koneckiego. Przedmiotowe zamierzenie jest zgodne z przepisami prawa, w tym także z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obowiązującego na tym terenie. Uchwała Nr XLIV/420/2017 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 21 grudnia 2017 r. „w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu terenu miasta Końskie w granicach ulic: Izabelowskiej, Browarnej, cieku wodnego od Wincentowa, ulicy Południowej po granice administracyjne miasta” ustala na przedmiotowym obszarze między innym teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, mieszkaniowej wielorodzinnej i usługowej.

Zapisy w/w planu nie precyzują formy zabudowy czy też nie ogranicza ilości tego typu obiektów na działce. Zatem wobec braku szczegółowych ustaleń należy odnieść się do art. 3 ust. 3a Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 z późn. zm.), który definiuje pojęcie budynku mieszkalnego jednorodzinnego, jako „… budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku;”

Wyjaśniam także że, Prawo budowlane nie zawiera definicji zabudowy szeregowej. Wobec braku legalnej definicji tego pojęcia, należy posłużyć się jego znaczeniem potocznym według słownika języka polskiego słowo szereg oznacza ciąg osób lub rzeczy znajdujących się obok siebie, w jednej, prostej linii. Zatem w rozumieniu obowiązujących przepisów na działce zaprojektowano cztery budynki mieszkalne jednorodzinne, usytuowane w ten sposób, że tworzą szereg, a więc zabudowę szeregową.

W ustaleniach miejscowego planu nie wskazano ile budynków jednorodzinnych można zbudować na jednej działce, nie określono także sposobu usytuowania budynków na działce.

Nadmienić należy również że, sprawa była badana między innymi przez służby Wojewody Świętokrzyskiego upoważnione i kompetentne w tym zakresie. Wojewoda Świętokrzyski w swojej decyzji nie stwierdził nieprawidłowości w postępowaniu prowadzonym przez Starostę Koneckiego jak również orzekł że, realizowana inwestycja jest zgodna z zapisami miejscowego planu zagospodarowana przestrzennego.

Nadto odnosząc się do wypowiedzi jednego z mieszkańców dotyczącej braku możliwości uzyskania jakichkolwiek informacji na temat przedmiotowej inwestycji wyjaśniam, iż na wniosek samych zainteresowanych Starosta Konecki pismem poinformował Mieszkańców Osiedla Jana Pawła II o okolicznościach związanych z realizacją przedsięwzięcia.

Na koniec chciałbym poinformować również że, w ostatnich dniach do Zarządu Powiatu wpłynęła uchwała podjętej przez Rade Miejską w Końskich Uchwały NR XXVIII/264/2021 z dnia 11 lutego 2021r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu terenu miasta Końskie w granicach ulic: Izabelowskiej, Browarnej, cieku wodnego od Wincentowa, ulicy Południowej po granice administracyjne miasta.  W uzasadnieniu której, można przeczytać że, jednym z  powodów tejże zmiany jest doprecyzowanie funkcji zabudowy mieszkaniowej w obowiązującym planie.

Reasumując kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub ich zmianie, należy do zadań własnych gminy. Natomiast organem właściwym w omawianym przypadku według właściwości rzeczowej i miejscowej jest Burmistrz Miasta i Gminy Końskie, a organ administracji architektoniczno-budowlanej jakim jest Starosta Konecki w tym zakresie, sprawdza jedynie zgodność projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i innymi aktami prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania jest aktem prawa miejscowego zatem powinien zawierać szczegółowe ustalenia, niepozostawiające wątpliwości co do ich interpretacji. Decyzja wydana przez Starostę Koneckiego jest zgodna z przepisami prawa, w tym także z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obowiązującego na tym terenie, co potwierdza stanowisko Wojewoda Świętokrzyski, który badając przedmiotowe postępowanie orzekł, że realizowana inwestycja jest zgodna z zapisami miejscowego planu zagospodarowana przestrzennego.

Zatem miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego umożliwia realizacje tego typu zabudowy co wywołało protest mieszkańców. To Pan Krzysztof Obratański jako Burmistrz Miasta i Gminy Końskie jest odpowiedzialny za powstały problem i protest Mieszkańców. Starosta Konecki jako organ administracji architektoniczno – budowlanej wykonał swoje zadania w sposób prawidłowy. Pan Burmistrz w mojej ocenie nie wykazał należytych działań aby zapobiec konfliktowi i doprecyzować treść planu.

Z poważaniem

/-/Grzegorz Piec
STAROSTA KONECKI

{"register":{"columns":[]}}