W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Protokół z XLIX Sesji Rady Powiatu w Jaśle VI Kadencji z dnia 25.08.2021

Protokół XLIX/2021

z XLIX Sesji Rady Powiatu w Jaśle

odbytej w dniu 25 sierpnia 2021 r. godz. 15.00

 

Ad. 1. Otwarcie Sesji.

Sesję otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch. Powitał radnych Rady Powiatu w Jaśle przybyłych na sesję, łączących się zdalnie, panią Skarbnik, pana mecenasa i wszystkich kierowników, dyrektorów, naczelników jednostek organizacyjnych uczestniczących w sesji zdalnie.

 

Ad. 2. Stwierdzenie prawomocności obrad.

Przewodniczący, zgodnie z listą obecności podpisaną przez 10 radnych oraz na podstawie liczby zalogowanych radnych do zdalnego systemu w ilości 11, stwierdził, że w posiedzeniu bierze udział 21 radnych, obrady są prawomocne.

 

Ad.  3. Przyjęcie protokołów z XLVII i XLVIII sesji Rady Powiatu w Jaśle.

Przewodniczący poinformował, że projekty protokołów zostały przesłane radnym i do protokołów z XLVII i XLVIII sesji Rady Powiatu w Jaśle, nie wpłynęły żadne uwagi.

Przewodniczący zarządził głosowanie nad zatwierdzeniem protokołu z XLVII sesji Rady Powiatu w Jaśle.

W głosowaniu brało udział 21 radnych.

- za przyjęciem protokołu głosowało 21 radnych,

Protokół z XLVII sesji Rady Powiatu w Jaśle został przyjęty.

 

Następnie przewodniczący zarządził głosowanie nad zatwierdzeniem protokołu z XLVIII sesji Rady Powiatu w Jaśle.

W głosowaniu brało udział  21 radnych.

- za przyjęciem protokołu głosowało 21 radnych,

Protokół z XLVIII sesji Rady Powiatu w Jaśle został przyjęty.

 

Ad. 4. Wprowadzenie ewentualnych zmian do porządku obrad.

Przewodniczący odczytał złożony przez Zarząd Powiatu w Jaśle wniosek o zmianę porządku obrad.

 

WNIOSEK O ZMIANĘ PORZĄDKU OBRAD

 

Zarząd Powiatu w Jaśle zwraca się z wnioskiem o zmianę porządku obrad XLIX Sesji Rady Powiatu w Jaśle w dniu 25 sierpnia 2021 roku, poprzez dodanie w pkt. 6 podpunktów: h) i i), które otrzymują brzmienie:

„h) zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zasad przyznawania stypendium studentom kształcącym się w szkole wyższej na kierunku lekarskim,

  1. zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia składu osobowego i przedmiotu działania stałych komisji Rady Powiatu w Jaśle”. 

 

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wprowadzeniem do porządku obrad projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zasad przyznawania stypendium studentom kształcącym się w szkole wyższej na kierunku lekarskim.

 W głosowaniu brało udział 21 radnych.

- za głosowało 16 radnych,

- przeciw głosowało 3 radnych,

- wstrzymało się 2 radnych.

Punkt „h” został wprowadzony.

 

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wprowadzeniem do porządku obrad projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia składu osobowego i przedmiotu działania stałych komisji Rady Powiatu w Jaśle. 

W głosowaniu brało udział 21 radnych.

- za głosowało 21 radnych,

Punkt „i” został wprowadzony.

 

Zmieniony porządek obrad:

  1. Otwarcie sesji.
  2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
  3. Przyjęcie protokołów z XLVII i XLVIII sesji Rady Powiatu w Jaśle.
  4. Wprowadzenie ewentualnych zmian do porządku obrad.
  5. Wybór Komisji Wnioskowej.
  6. Podjęcie uchwał w sprawie:
  1. zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2021 rok,
  2. zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2021 – 2027,
  3. przystąpienia do realizacji i zabezpieczenia środków finansowych na realizację zadań inwestycyjnych w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg,
  4. wyrażenia zgody na nabycie do zasobu nieruchomości Powiatu Jasielskiego nieruchomości położonej w Jaśle,
  5. ustalenia godzin pracy aptek ogólnodostępnych w 2021 roku, działających na terenie Powiatu Jasielskiego,
  6. pozbawienia drogi Nr 1850R Jasło – Łajsce – Zręcin na odcinku ul. Kasprowicza wraz z rondem tj. w km 0+000 – 0+240 kategorii drogi powiatowej,
  7. pozbawienia drogi Nr 1903R Skalnik – Desznica w km 0+000 – 3+828 kategorii drogi powiatowej.
  8. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zasad przyznawania stypendium studentom   kształcącym się w szkole wyższej na kierunku lekarskim,
  9. zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia składu osobowego i przedmiotu działania stałych komisji Rady Powiatu w Jaśle.
  1. Informacja Zarządu Powiatu w Jaśle o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Jasielskiego za I półrocze 2021 roku.
  2. Informacja Zarządu Powiatu w Jaśle dotycząca przeprowadzonego naboru do klas I szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2021/2022.
  3. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz prac Zarządu w okresie  międzysesyjnym.
  4. Interpelacje.
  5. Wnioski i zapytania radnych.
  6. Sprawy różne.
  7. Zamknięcie obrad. 

 

Ad. 5. Wybór Komisji Wnioskowej.

Wiceprzewodnicząca Rady Powiatu Anna Nigborowicz zgłosiła do Komisji Wnioskowej

radnych: Irenę Baciak, Stanisława Pankiewicz, Jana Czajkę.

Zgłoszeni radni wyrazili zgodę na pracę w Komisji Wnioskowej.

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wyborem członków Komisji Wnioskowej.

W głosowaniu brało udział 20 radnych.

- za wyborem zaproponowanego składu Komisji Wnioskowej głosowało 20 radnych,

Komisja została powołana.

 

Ad. 6. Podjęcie uchwał w sprawie:

a) zmiany uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2021 r. z autopoprawką.

Przewodniczący poprosił panią Krystynę Wąsik Skarbnika Powiatu o wprowadzenie.

Głos zabrała Skarbnik Powiatu Jasielskiego Krystyna Wąsik, która omówiła projekt uchwały Rady Powiatu w Jaśle w sprawie zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2021 rok wraz z autopoprawką.

Przewodniczący poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo- Budżetowej – radny Jan Czajka- Komisja wydała jednogłośnie pozytywną opinię.

Przewodniczący Komisji Rozwoju i Promocji – radny Sławomir Madejczyk – Komisja  zajmowała się projektem uchwały bez wiedzy o autopoprawce głównie w dziale 600 czyli transport i łączność opiniowała projekt pozytywnie większością głosów, dwóch radnych jednak wstrzymało się.

Przewodnicząca Komisji Edukacji, Kultury- radna Irena Baciak – Komisja pozytywnie jednogłośnie opiniuje projekt w  dziale 801 i 854 Edukacyjna opieka wychowawcza.

Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Radny Janusz Przetacznik – zabierałem głos na komisji Rozwoju, między innymi wskazując na zadanie „Przebudowa dróg i mostów powiatowych”, wtedy co prawda była to niższa kwota. Na tzw. „zadania nie nazwane” zwiększyła się teraz do kwoty milion dziewięćset siedemdziesiąt tysięcy pięćset dwadzieścia pięć złotych sześćdziesiąt sześć groszy. Tak jak pani Skarbnik powiedziała i te wyjaśnienia są, że tak powiem jasne i wynikają z Funduszu Solidarności. Nie mniej jednak niepokoi tak duża kwota na tak zwanych „zadaniach nienazwanych”. Przypomnę, że w uchwale budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2021 rok na to zadanie „Przebudowa dróg i mostów powiatowych” mieliśmy zaplanowane , była to pozycja szósta, kwotę  pięćdziesiąt tysięcy złotych. W trakcie roku ta pozycja się zmieniała i teraz można by powiedzieć pod koniec roku gdy zostało nam do realizacji pięć miesięcy mamy prawie dwa miliony złotych na „zadaniach nienazwanych”. Tę kwotę milion sto sześćdziesiąt cztery tysiące pięćset siedemnaście tysięcy i osiemnaście złotych, którą otrzymaliśmy z Funduszu Solidarności to nie wszystko. Najprawdopodobniej trzeba będzie dołożyć do naszych dodatkowych dochodów, bo o ile dobrze czytałem uchwałę Rady Miejskiej Jasła, miasto Jasło podjęło decyzję o przyznaniu dotacji i włączeniu się w realizację tego zadania w kwocie sto osiemdziesiąt tysięcy złotych. Stąd realizacja drogi 1313R czyli odbudowa tej korony praktyczne z naszych środków powiatowych nie będzie wiele kosztowała. Nie mniej jednak zwracałem uwagę na komisji Rozwoju, bo to będzie następnym tematem, między innymi nasz udział czy aplikowanie o dalsze środki związane z infrastrukturą drogową aby można było przygotowywać kompleksowe dokumentacje, projekty i wydawało się, że właśnie zadanie „Przebudowa dróg i mostów powiatowych” temu ma służyć, że ma przygotowywać kompleksowe rozwiązania do aplikowania o środki w następnych latach. Niestety nic takiego nie mamy i praktycznie można by powiedzieć różnymi zadaniami jesteśmy zaskakiwani. Bo jeżeli w uchwale budżetowej mieliśmy dziesięć zadań inwestycyjnych  w dziale 600 to już w informacji z wykonania budżetu za I półrocze tych zadań mamy siedemnaście, dodatkowych siedem zostało wprowadzonych albo poprzez zmianę wieloletniej prognozy finansowej albo na zasadzie takiej zmiany uchwał budżetowych. Nie jest to kompleksowa świadoma decyzja organu uchwałodawczego. Po raz kolejny powtarzam że, warto by było wrócić do wniosku komisji Rozwoju V kadencji. Również przypominam, że Pan Starosta w 2017 roku organizując w naszej sali opowiadał się za wykonaniem studium komunikacyjnego dla Powiatu Jasielskiego. Uważam, że właśnie w ramach tych środków powinniśmy taką dokumentację wykonać samodzielnie czy wspólnie z gminami aby konsekwentnie aplikować o środki w sposób można by powiedzieć świadomy i docelowy, a nie tak jak dotychczas to robimy, po najmniejszej linii oporu czyli tak aby nasz wniosek nie przekraczał jednego kilometra drogi bo wtedy mamy najprostszą z możliwych procedur i tak naprawdę nasza modernizacja i przebudowa dróg tak naprawdę de facto sprowadza się tylko i wyłącznie do wymiany nawierzchni. Mam nadzieję, że to będzie ostatni rok kiedy taką działalność prowadzimy i uważam, że powinniśmy wreszcie zacząć rozmawiać o kompleksowych rozwiązaniach docelowych a nie tylko i wyłącznie z roku na rok.

 

Do obrad sesji na salę posiedzeń dołączyła radna Magdalena Stasiowska i zdalnie radny Antoni Zwierzyński.

 

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz zarządził głosowanie dotyczące podjęcia uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2021 r. z autopoprawką.

W głosowaniu brało udział 23 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 16 radnych,

- przeciw głosował 1 radny,

- wstrzymało się 6 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6b) Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2021 — 2027 z autopoprawką.

Przewodniczący poprosił Panią Krystynę Wąsik Skarbnika Powiatu o wprowadzenie.

Głos zabrała Skarbnik Powiatu Jasielskiego Krystyna Wąsik, która przedstawiła projekt uchwały Rady Powiatu w Jaśle w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2021 — 2027 wraz z autopoprawką.

Przewodniczący poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo- Budżetowej – radny Jan Czajka- Komisja wydała pozytywną opinię jednogłośnie do projektu uchwały Rady Powiatu w Jaśle w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2021 — 2027 przed autopoprawką.

Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju – radny Sławomir Madejczyk – Komisja wydała pozytywną opinię większością głosów.

Przewodnicząca Komisji Edukacji, Kultury- radna Irena Baciak – Komisja wydała pozytywną opinię siedem głosów za dwa wstrzymujące się.

 Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Radny Janusz Przetacznik – zacznę może od najprostszego pytania, nie mniej jednak dość istotnego i ważnego gdzie mamy zmianę Wykonawcy ze Starostwa na Powiatowy Zarząd Dróg. W uzasadnieniu na stronie czwartej możemy przeczytać, że celem przedsięwzięcia jest poprawa nawierzchni drogi oraz zabezpieczenie ruchu pieszych. Na odcinkach gęstej zabudowy będzie to miało olbrzymie znaczenie gdyż jest to droga o znaczeniu ponadlokalnym, łączy nie tylko miejscowości czy powiaty jasielski z tarnowskim ale również województwa – podkarpackie z małopolskim. Przypomnijmy mówimy o rozbudowie drogi powiatowej 1827R Święcany – gr. wojew. – Szerzyny w km od 700 do 3+253 wraz z rozbiórką. I na to zadanie tak jak mamy w wieloletniej prognozie mamy w roku 2021 osiemdziesiąt tysięcy, w 2022 roku pięćdziesiąt tysięcy i w 2023 pięćdziesiąt tysięcy. Więc jest to zadanie wieloletnie co do tego nie ulega wątpliwości. Natomiast na sesji nadzwyczajnej podejmowaliśmy uchwałę między innymi nr 329 gdzie przystępowaliśmy do rozbudowy ciągu dróg powiatowych 1828R Siepietnica – Święcany – Lisów i nr 1827R Święcany – gr. wojew.– Szerzyny i w tym przypadku to zadanie ma realizować Zarząd Powiatu bo powierzyliśmy wykonanie uchwały Zarządowi Powiatu. Ma być to zadanie realizowane w roku 2022. Stąd moje pytanie czym różni się zadanie 1827R Święcany – gr. wojew.– Szerzyny z podanym kilometrażem wraz z rozbiórką istniejącego mostu i tak naprawdę co PZD przez następne lata 2022, 2023 będzie robić. Bo rozumiem, że rok 2021 to jest wykonanie dokumentacji projektowej i temu to miały te środki służyć a co będzie wykonywał powiat w ramach aplikowania o wnioski w ramach Programu Inwestycji Strategicznych z Rządowego Funduszu Polski Ład to jest jedno i drugie, pani Skarbnik mi powiedziała to jest tylko prognoza nie mniej  jednak zwracałem uwagę, że ta prognoza powoduje, że nasze wszystkie możliwe wskaźniki mogą dość wyraźnie ulec zaburzeniu a dotyczy to prognozowanych naszych dochodów z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych. Mamy to zestawione w tabeli gdzie mamy prognozowane te dochody. Jeżeli zostanie wprowadzona od pierwszego stycznia 2022 roku kwota wolna od podatku w wysokości trzydziestu tysięcy złotych to te prognozowane przychody które tu mamy założone na lata 2022 do 2027 stoją pod dużym znakiem zapytania. I stąd wnioskowałem abyśmy się zastanowili czy nie warto występować i lobbować poprzez naszych parlamentarzystów o zmianę ustawy o zasadach finansowania działalności naszych samorządów.

 

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania w sprawie podjęcia uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2021 — 2027 z autopoprawką.

W głosowaniu brało udział 21 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych,

- przeciw głosowało 4 radnych,

- wstrzymał się 3 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6c. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do realizacji i zabezpieczenia środków finansowych na realizację zadań inwestycyjnych w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg z autopoprawką.

 

Starosta Jasielski Adam Pawluś – ponieważ do naboru, do inwestycji strategicznych zgłosiliśmy projekt drogi 1827R Święcany – Szerzyny, w zasadzie to są dwa ciągi drogowe, bo poprzednie zarządy zmieniły ciąg drogowy i ten ciąg na pierwszym odcinku od Siepietnicy do centrum Święcan zakręca na przechody na Lisów, więc to są dwa ciągi drogowe. Projekt gotowy, dzisiaj podpisałem decyzję ZIRD-owską i chcemy go zrealizować w ramach tych inwestycji strategicznych. Mam nadzieję, że ten nabór zostanie rozstrzygnięty nie długo i dowiemy się jeżeli otrzymamy dziewięćdziesiąt pięć procent dofinansowania to będzie duża oszczędność w naszych środkach budżetowych. Odcinek od mostu do granicy województwa będzie projektowany przez PZD dlatego, że nasze zasoby są bardzo skromne jeżeli chodzi o dział inwestycji. Dział inwestycji drogowych to są dwie osoby. W tej chwili jest sporo tych inwestycji dlatego dziękuję za przeniesienie tego zadania do PZD bo oni oprócz tych zadań utrzymaniowych również przeprowadzą postępowanie związane z projektowaniem mostu i projektowaniem drogi do granicy z województwem małopolskim. Małopolska prawdopodobnie zrealizuje drogę wojewódzką, my rozważaliśmy ale jest za mało miejsca żeby zrealizować tę drogę. Zbyt trudny teren, zbyt duże prawdopodobieństwo występowania osuwisk żeby można było zmieścić jezdnię o szerokości siedmiu metrów. Dlatego szukaliśmy szybkich rozwiązań w uzgodnieniu z wójtami bo taka jest prawda, że tych naszych środków nie starcza a te gminy te samorządy gminne, które są zainteresowane realizacją czy poprawą stanu dróg na swoich gminach, stanu dróg powiatowych występują z taką inicjatywą, deklarują wsparcie finansowe i tak w przypadku drogi 1313R Jasło – Błażkowa – Jodłowa zastanawialiśmy się jaki odcinek wybrać wybraliśmy ten który jest w tej chwili najbardziej istotny dla mieszkańców gminy Brzyska, w miejscowości Wróblowa jest to nie cały kilometr drogi i mamy gotowe zgłoszenie do realizacji. Wartość tego projektu wzrosła w związku z tym udział nasz własny autopoprawką zwiększamy. Proponujemy również chodnik dwumetrowy, także będzie zdecydowana poprawa przejazdu przez ten odcinek drogi, przez gęsto zabudowaną miejscowość i będzie selekcja ruchu pieszego jeżeli oczywiście otrzymamy dofinansowanie i wójt deklaruje wsparcie udziału własnego. Przebudowa drogi powiatowej 1843R Szebnie – Bierówka – Szebnie jest podobnie, tam już od kilku miesięcy trwały prace związane z projektowaniem chodnika więc wymieniamy również nawierzchnię i w tej miejscowości akurat ten odcinek drogi również pozwoli na selekcję ruchu pieszego i poprawę części jezdnej. Bardzo zabiegali o to mieszkańcy jeszcze w ubiegłym roku popiera to samorząd gminny i deklarują wsparcie finansowe i już zrealizowali projekt części chodnikowej. I trzecia inwestycja, która była planowana na przyszły rok ale przyśpieszyliśmy jej realizację w związku z tym, że nie mamy tego odcinka drogi święcańskiej na gminie Osiek Jasielski mamy odcinek prawie ośmiuset metrów od Markuszki do Zawadki Osieckiej. Droga jest w złym stanie jest szeroki pas drogowy więc poprawimy nawierzchnię tej drogi, podniesiemy nasyp jak również wykonamy dwumetrowy chodnik co pozwoli na selekcję ruchu. I mamy gotowy projekt chodnika na drodze Dębowiec – Załęże w miejscowości Osiek Jasielski w zasadzie w dwóch miejscowościach Zawadka Osiecka i Osiek Jasielski też strefa mocno zurbanizowana więc poprawi to zdecydowanie bezpieczeństwo. W sumie te wszystkie projekty przekraczają ledwie sześć milionów złotych ale są niezwykle ważne i mam nadzieje, że wszystkie przejdą procedurę naboru i uzyskamy dofinansowanie i zrealizujemy te ważne inwestycje dla mieszkańców naszych miejscowości.

 

Przewodniczący poprosił o opinie Komisje Stałe.

 

Przewodniczący Komisji Finansowo- Budżetowej – radny Jan Czajka- Komisja wydała pozytywną opinię jednogłośnie do projektu uchwały Rady Powiatu w Jaśle w sprawie przystąpienia do realizacji i zabezpieczenia środków finansowych na realizację zadań inwestycyjnych w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg przed autopoprawką.

Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju – radny Sławomir Madejczyk – Komisja wydała pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Radny Janusz Przetacznik – mamy kolejną uchwałę, kolejny projekt uchwały, w którym deklarujemy chęć zgłoszenia i występowania z wnioskami do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Przypomnę, że z tym funduszem mamy już doświadczenie. Pierwszy raz można by powiedzieć aplikowaliśmy w roku 2019. Ten fundusz powstał w miejsce Funduszu Dróg Samorządowych, teraz wszystko musi nazywać się rządowe! Więc już Fundusz Dróg Samorządowych nie jest istotny, najważniejsze, że jest to Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg. W związku z tym  teraz to mamy, że tak powiem, akcent i pokazanie kto decyduje o środkach finansowych. W odróżnieniu od Polskiego Ładu – Program Inwestycji Strategicznych tutaj mamy nieco inną sytuację. Przede wszystkim mamy metodologię oceny. Wnioski są składane,  jest punktacja. Po raz kolejny (trzeci z rzędu rok) jest sytuacja, że jest sześć punktów  w metodologii oceny merytorycznej wniosków z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Na szczeblu wojewódzkim decyduje Wojewoda i Wojewoda 28 lipca podobnie jak w roku ubiegłym określił i jasno sprecyzował dla wszystkich samorządów województwa podkarpackiego czym będzie się komisja kierowała aby kwalifikować bądź nie poszczególne wnioski. Przypomnijmy, że Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg jest funduszem ustawowym, ma jasno zagwarantowane środki poprzez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska to jest jeden i cztery dziesiąte miliarda, mamy dwa i osiem dziesiątych miliarda z obligacji, z papierów wartościowych z budżetu państwa, dwa procent z nadwyżki sprzedaży drewna przez Dyrekcję Generalną Przedsiębiorstwo Lasy Państwowe czy siedem i pół procenta z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym przekazywanym przez spółki. W związku z tym mamy jasno sprecyzowane punkty. Dlaczego o tym mówię? Ponieważ ten program i ta ustawa dotyczącą powołania Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg ma osadzenie do 2027 roku, a ostatnia nowelizacja przedłuża do 2028 roku, stąd możemy z dużym wyprzedzeniem przewidywać nasze kroki, nasze podejmowane działania, biorąc pod uwagę, że jeden wniosek może maksymalnie wynosić do trzydziestu milionów złotych. My ograniczamy się, tak jak pan Starosta powiedział, nasze trzy wnioski więcej niż sześć milionów nie pochłoną i tak jak pan Starosta powiedział są to krótkie odcinki poniżej jednego kilometra. Inne gminy, inne samorządy aplikują o środki większe, korzystają z metodologii oceny merytorycznej wniosków, tak aby te wnioski po pierwsze nie tylko poprawiały nawierzchnię ale również lepiej komunikowały powiat, gminy oraz były drogami powiatowymi bezpieczniejszymi, umożliwiającymi płynny i bezpieczny przejazd przez nasz powiat. Środki, bo głosowałem przeciw zmianie uchwały budżetowej, między innymi na „zadaniach nienazwanych” mamy prawie dwa miliony złotych po dzisiejszej decyzji wysokiej Rady. W związku z tym są środki finansowe, są możliwości projektowe, nie mniej jednak nawet Komisja Rozwoju jeśli chodzi o te trzy drogi o które mamy aplikować, nawet z tymi trzema odcinkami dróg się nie zapoznała na ostatnim objeździe dróg. Tak jak powiedziałem na ostatniej sesji,  drogę o którą aplikujemy decyzją z 13 sierpnia, to tę drogą jak najbardziej Komisja Rozwoju rekomendowała właśnie do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg jako drogę w pełni uzasadnioną, polepszającą parametry i przede wszystkim umożliwiającą uzyskanie wysokiej punktacji. Naprawdę nie chciałbym w tej chwili rozstrzygać ile punktów jesteśmy w stanie osiągnąć za poszczególne punkty oceny. Mam nadzieję, że to zostało zbadane. Nie mniej jednak chciałbym i apeluję do pana Starosty abyśmy na ten temat, ponieważ są to długoterminowe programy, abyśmy się zastanowili w sposób docelowy i rozwiązywali rozwiązania komunikacyjne na całym odcinku drogi a nie tylko kilometrowe, unikając postępowań projektowych czy decyzji środowiskowych. Tak jak nam ostatnio na komisji członek Zarządu powiedział, że uzasadnieniem aplikowania o krótsze odcinki jest to, że nie musimy występować o decyzje środowiskowe. Uważam, że to błąd,  powinniśmy aplikować na rozwiązania docelowe a nie jak powiedziałem, typu ułatwiające sobie życie czyli to tysiąca metrów, które zwalniają nas z decyzji, natomiast tak naprawdę de facto tylko wymieniają nam nawierzchnię. Rzadko teraz się dowiadujemy, że są wykonywane dokumentacje projektowe związane z chodnikami, które autentycznie są nieźle punktowane, natomiast nic nie mówimy o ścieżkach rowerowych, nie mówimy nic o bezpiecznych przejściach czy w tych drogach są realizowane. Patrząc na Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg od roku 2021 mamy również pozycję o bezpiecznych przejściach. Nie mniej jednak patrząc na metodologię oceny jest to pierwszy punkt oceny wniosku przez panią Wojewodę.  Warto by było zastanowić się, że jeżeli projektujemy to projektujmy odcinki całościowo, rozwiązujmy temat kompleksowo na całym odcinku, poprawiajmy parametry drogi. Natomiast nie tylko i wyłącznie nawierzchnię, bo uważam, że tak nie poprawiamy skomunikowania powiatu jasielskiego. Jeszcze raz gorąco namawiam skończmy z tą prowizorką i aplikowaniem tylko i wyłącznie po najmniejszej linii oporu na odcinkach do tysiąca metrów a nie rozwiązujących problemy skomunikowanych odcinków powiatu.

 

Radna Irena Baciak – przebudowa dróg powiatowych nr 1878R Dobrynia – Zawadka – Załęże i nr 1880R Dobrynia – Załęże – Osiek Jasielski  w miejscowości Zawadka Osiecka i Osiek Jasielski są to odcinki dróg które, umiejscowione są w gminie Osiek Jasielski. Są to odcinki które, wymagają remontu. Odcinek do Zawadki Osieckiej jest drogą dojazdową, jest wąski, zniszczony licznymi wybojami. Jest to droga dojazdowa nie tylko do miejscowości Zawadka również do miejscowości Dobrynia i dalej na Folusz. Zrobiła się to droga po wykonaniu odcinka do Dobryni o nasilonym ruchu więc jest jak najbardziej wskazane wykonanie tego odcinka z chodnikami czy ze ścieżką rowerową. Dokumentacja jest przygotowana przez wójta gminy. Bardzo proszę o poparcie tej uchwały.

 

Radny Sławomir Madejczyk – najpierw krótka korekta jeżeli chodzi o ocenę komisji to tutaj co do tego projektu uchwały nie było jednogłośnie, był jeden głos wstrzymujący się a drugi przeciwny. I chciałbym również zachęcić państwa do głosowania nad tym projektem z uwagi na to, że jest tam też odcinek na drodze 1313R relacji Jasło – Błażkowa jeszcze do niedawna jak pan Starosta mówił że, tą drogę nie będziemy w najbliższym czasie robić bo być może nie ma takiej potrzeby, bo będzie niszczona przez jakieś objazdy w przyszłości. Nie mniej jednak życie pokazuje, że ta droga zaczęła się niszczyć w tempie dość postępującym. Sami widzimy tutaj odcinek z górki z Brył w stronę Gamratu jak się zniszczył po ostatnich nawałnicach i podtopieniach i w tej chwili jest robiony. Natomiast kolejny odcinek który wymaga poprawy i jak również uzasadnione jest zrobienie tego odcinka z uwagi na to, że zaplanowany jest również odcinek chodnika w miejscowości Wróblowa, to jest też kawałek drogi który jest najbardziej zniszczony, najlepiej to widać w czasie dni deszczowych ja teraz kiedy widać te nierówności, te kałuże to widać naocznie. Natomiast ci co jeżdżą samochodami w tamtym kierunku tak jak ja no to przekonujemy się o tym codziennie. Szanowni państwo zatem ja również przychyliłem się na komisji do tego co mówił pan Janusz Przetacznik, że dobrze by było jednak planować przebudowy, remonty dłuższe niż jeden kilometr ponieważ było by to być może i bardziej ekonomiczne, lepsze by były wyniki na przetargach no i było by to bardziej odczuwalne poprawy dróg. Nie mniej jednak w tym momencie nie mamy nic innego tylko ten wniosek, mam nadzieje, że kiedyś będziemy w ten sposób robić, natomiast na dzisiaj bardzo proszę o poparcie tego z uwagi na to, że mieszkańcy Wróblowej jeżeli by udało się tą drogę poprawić odczują znaczną poprawę.

 

Radny Krzysztof Buba – w pełni zgadzam się ze stanowiskiem kolegi Janusza Przetacznika. Pan Przewodniczący też wspominał marzy mi się żebyśmy całościowo podchodzili do tematu. Polecam wszystkim przejechać się drogą 1313R jak wygląda. Tam potrzebny jest kompleksowy remont całej drogi, zrobić to raz a porządnie jak pan Przewodniczący mówił, może będą mniejsze koszty. Zrobić, pomyśleć, zastanowić się na tym co chcemy czy chodnik czy ścieżkę rowerową. Wtedy ma to jakąś racjonalność wydatków, robimy jedną drogę od początku do końca i zostawiamy ją i możemy zajmować się innymi realizacjami. Tu kilometr tam osiemset metrów, tam siedemset metrów. Przejdźmy wreszcie na poważne traktowanie, zróbmy cały odcinek tak jak ma wyglądać, jak powinno być a nie po kawałeczku bo to nic nie daje.

 

Starosta Jasielski Adam Pawluś – wszystko rozbija się o pieniądze. Jeżeli wójt gminy Skołyszyn deklarował udział w pięćdziesięciu procent udziału własnego to byliśmy pewni, że pokryjemy pełne finansowanie drogi jeżeli otrzymamy środki. No tak się złożyło, że zmieniliśmy planowany porządek i ta droga została skierowana do naboru na inwestycje strategiczne ale co do drogi 1313R jeżeli państwo spojrzycie na tą drogę to ta droga jest w dobrym stanie bo ona była realizowana w różnym czasie na różnych odcinkach, z różnych funduszy i od skrzyżowania, które idzie w kierunku Kołaczyc i centrum Brzysk ta droga jest w dobrym stanie z wyjątkiem odcinka pomiędzy trzema mostami w Błażkowej. Tam trzeba poszerzyć. Natomiast ten odcinek w stronę Jasła rzeczywiście zaczyna degradować się dosyć szybko ale też musimy pamiętać o współfinansowaniu. Jeżeli spojrzymy w skali powiatu to musimy to brać pod uwagę. Gdybyśmy mieli budżet taki wielki żebyśmy mogli wszystkie drogi wybudować to nie było by problemu, moglibyśmy sobie ustalić harmonogram i Jasielskie Przedsiębiorstwo albo Strabag albo inna jakaś firma by te drogi naprawiła. Ale my mamy wiele innych zadań i musimy to wszystko zrealizować. Mamy jeszcze zaplanowane sześć milionów kredytu, mam nadzieję że, z tego worka właśnie na przebudowę dróg i mostów przejmiemy te środki na zabezpieczenie, że nie będziemy musieli kolejny rok z rzędu zaciągać kredytu a realizujemy potężne inwestycje. Krótko powiem realizujemy dwa mosty i to duże mosty to jest dwadzieścia milionów. Realizujemy odcinki dróg które finansujemy z rezerwy i ze środków własnych i ze środków gmin. Więc łącznie ponad dwadzieścia pięć milionów mamy tych środków przewidzianych na infrastrukturę drogową. To są potężne środki przy tak skromnym budżecie jaki mamy. Tu pani radna Irena Baciak mówiła o tej drodze w Zawadce. To jest ostatni odcinek który, pozwoli utrzymać cały ciąg przejezdny w dobrym stanie. Ta droga jest pomiędzy zabudowaniami wykonana też z różnych projektów bo w ubiegłym roku wykonaliśmy nawierzchnię asfaltową w Dobryni do Zawadki połączyliśmy te wioski. Zamknęliśmy ostatni odcinek drogi żwirowej na terenie gminy Dębowiec i ten odcinek ośmiuset metrowy przed Zawadką jest w złym stanie i udało się nam wykonać projekt i całość od Markuszki do Zawadki czy do Folusza będzie stanowił taki ciąg drogowy. Dodatkowo wójt przymierza się do realizacji chodnika z tych naszych założeń pięćdziesiąt na pięćdziesiąt i jest gotowy projekt więc dlaczego nie skorzystać z dofinansowania do tego chodnika co pozwoli zdobyć dodatkowe punkty i pozwoli na segregację ruchu czyli oddzielenie ruchu pieszego. Podobnie jak z tą drogą w Bierówce jest to droga wykorzystywana alternatywnie w przypadku zdarzeń na drodze krajowej 28. Byłem tam na spotkaniu z mieszkańcami Bierówki i oni mówili, że jest wtedy bardzo niebezpiecznie gdy zdarzy się jakaś kolizja na drodze. Może ta droga nie ma charakteru drogi powiatowej bo łączy drogę krajową z drogą krajową bo to jest taki „bajpas” od Szebni do Zimnej Wody przez Bierówkę ale dla tych mieszkańców jest ważny i w czasie takich zdarzeń jest bardzo niebezpieczny. Więc jest gotowy projekt chodnika jest gotowe również zgłoszenie na wymianę tej nawierzchni więc jest to w stanie gotowym do aplikacji do złożenia do naboru. Na pewno będziemy przygotowywać więcej tych projektów i na pewno będziemy się zwracać do wysokiej Rady o akceptację pewnych rozwiązań. Takim wnioskiem który na pewno będzie budził trochę emocji to jest przejęcie zadania od województwa na budowę kilometrowego odcinka obwodnicy Nowego Żmigrodu. W tej chwili pracujemy mocno nad przygotowaniem koncepcji i uzgadniamy z samorządem województwa do naboru transgranicznego. To będzie miało niezwykłe znaczenie dla mieszkańców Nowego Żmigrodu i całego ruchu tranzytowego który wzrasta na kierunku północ – południe. Kilometrowy odcinek pozwoli na przykładzie, na tym kilometrze różnica poziomu pomiędzy skrzyżowaniem drogi 992 z drogą 993 czyli w okolicach parku w centrum przed rynkiem w Nowym Żmigrodzie do nowego włączenia drogi 993 jest szesnaście metrów czyli na kilometrze kilometr może sto w zależności od wariantu albo kilometr z niewielkim przekroczeniem kilometra to jest szesnaście metrów. Natomiast ten odcinek do tego skrzyżowania do rynku to jest dwadzieścia pięć albo dwadzieścia sześć metrów więc w zimie dzieją się tam różne trudne sytuacje, wszystkie budynki drżą itd. A tu mamy teren wzdłuż potoczku który nie jest zabudowany, nie jest zurbanizowany i będzie dużo łatwiejszy do pokonania przez pojazdy ciężkie i jest szansa na to, że mieszkańcy Nowego Żmigrodu odetchną. Tu jest deklaracja pana wójta i Rady Nowy Żmigród, że przeznaczą na to środki i w nowej perspektywie finansowej Zarząd Powiatu zgłosił to do programu transgranicznego więc jeżeli będziemy przygotowani, jeżeli będziemy mieli  dokumentacje to będziemy mogli aplikować o środki z tego programu i uzyskamy zabezpieczenie dofinansowania z budżetu województwa. Więc tych wyzwań jest wiele, jest pytanie które jest ważniejsze i które gminy bardziej odpowiedzialnie podchodzą do zadań. Ja tylko powiem, że na tej sali przedstawiciele samorządu miasta Jasła deklarowali wsparcie budowy mostu w kwocie dwudziestu pięciu procent udziału własnego. Do dzisiaj nie mamy żadnej odpowiedzi pomimo wielu monitów. Jesteśmy w stanie wykonać ten most na pewno, mamy w tej chili zabezpieczone środki i tak to wygląda. Udało się zrealizować prawoskręt też można powiedzieć zadanie w części nie nasze ale zrealizowaliśmy i jest bardzo wiele pozytywnych opinii, ludzie dziękują, że jest selekcja, że w tej chwili na tym skrzyżowaniu nie ma tłoku. Jest pytanie co z lewoskrętem? Albo z prawoskrętem na drodze 28 i wystąpiliśmy do Generalnej Dyrekcji Oddział w Rzeszowie o przedstawienie warunków i przejęcia tego zadania przez powiat. Ale nie ma przeszkód żeby to zadanie również przyjęło miasto my możemy wesprzeć finansowo bo to wymaga wielkiej pracy. Tak jak przy prawoskręcie to projektowanie trwało prawie rok. I sami państwo jak obserwowaliście w jakich trudnych warunkach była wykonywana praca. Ile tam było uzgodnień z kolejarzami, ile tam było różnego rodzaju przekładek sto czterdzieści metrów prawie milion złotych kosztowała ta droga. Ale mam nadzieję, że dzisiaj państwo podejmiecie również uchwałę bo Zarząd Województwa wyraża chęć przejęcia tego odcinka drogi i ten odcinek drogi stanie się już w pełni drogą wojewódzką wraz z rondem natomiast my przejęliśmy ulicę Wojska Polskiego i wystąpiliśmy do PKP o podjęcie działań związanych z budową wiaduktu bo wiadukt kiedyś był tylko Niemcy go zburzyli no ale jakoś nikt przez tyle lat od wojny nikt się nie podjął tego zadania. Ja myślę, że ten wiadukt zrobimy bo to jest wstyd kiedy zamknięte są rogatki droga 28 jest nieprzejezdna. Cały ruch jest zablokowany na drodze 28 a mamy XXI wiek i unikniemy wielu niebezpiecznych zdarzeń jeżeli tam powstanie wiadukt. Dlatego bardzo apeluję o odpowiedzialne działania żebyśmy za intencjami takimi również słusznymi ja nie kwestionuję ich, myśleli również o środkach finansowych bo musimy realnie stąpać po ziemi jeżeli jest kasa to realizujemy.

 

Wicestarosta Jasielski Stanisław Pankiewicz – Starosta dokładnie uzasadnił potrzebę przebudowy tych dróg. Ja bym chciał również Bierówka – Szebnie dodać właśnie, że poprawia się tą przebudową dróg właśnie bezpieczeństwo na tych drogach ale na tych odcinkach gdzie najbardziej jest to potrzebne. Bo akurat w przypadku Bierówki to poprawia się tam gdzie droga mieści się w terenie zabudowanym będzie budowany chodnik i w takich sytuacjach kiedy ta droga jest taką alternatywną drogą 28 no to i bezpieczeństwo  mieszkańców kiedy będą się przemieszczać jest zdecydowanie większe. Także to można by powiedzieć można by całą drogę zrobić ale problem jest rozwiązany w trzech gminach a nie tylko w jednej. Myślę, że po kolei właśnie ten temat można poprawić i rozwiązywać. Zresztą jest to w widoczny sposób dość oczywisty na ile stan dróg w powiecie jasielskim się poprawia.

 

Radny Jan Urban – dyskusja i odpowiedzi pana Starosty pokazują w sposób dobitny, że brak jest, to się przewijało w dyskusjach wcześniejszych kolegów, brak jest takiego kompleksowego załatwiania. Kończymy jeden ciąg drogi, przechodzimy do następnego. Tutaj mój przedmówca pan Pankiewicz Stanisław powiedział, że na trzech gminach będzie temat załatwiony. A to jest na zasadzie „tu sroczka kaszkę ważyła” jeżeli weszliśmy załóżmy w gminę Osiek skończmy tam te wszystkie elementy i tak po kolei, po kolei. Już pomijam fakt bo nie byłem i nie jestem w komisji Rozwoju, najśmieszniejsza rzecz, że komisja merytoryczna ma najmniej do gadania w tej materii i to też o czymś świadczy. Czyli reasumując po pierwsze brak jest koncepcji, brak jest takiego całościowego rozwiązywania problemu związanego z ciągami drogowymi. Kolejna rzecz która mnie tutaj troszkę bulwersuje ponieważ ustawodawca kiedy powoływał samorządy określał im zadania stąd też były przyporządkowane określone ciągi drogowe dla poszczególnych szczebli samorządu.  Wiem jak zostało ostatnio powiedziane, że pan Starosta jest darem od Boga ale dlaczego my wyręczamy samorząd województwa budując kolejne rzeczy, angażując naszych ludzi kiedy u siebie mamy masę roboty. Dla mnie to jest nieporozumienie i to jest jakaś taka nowa moda którą wprowadził pan Starosta Pawluś, to jest chyba ta cząstka boskości. I jeszcze jedna rzecz no nie wyszło panu Staroście z naśladownictwem Franca Józefa i budowaniem kolei która za jego panowania była projektowana, to teraz pan chce wchodzić w elementy już troszeczkę późniejsze. Ciekaw jestem kiedy dojdziemy do XXI wieku.

 

Radny Krzysztof Buba – nam chodzi o coś innego. Mamy drogę przykładowo 1313R. Ma  przebieg powiedzmy dziesięć kilometrów. To zróbmy ją tak, że zaprojektujmy za środki, które mamy. Było osiemdziesiąt procent dofinansowania do realizacji takiej inwestycji, w następnym roku było siedemdziesiąt to powiedzmy sami ile by to nas kosztowało. Zrobimy cały ciąg drogi super, będzie projekt będą chodniki czy ścieżki rowerowe czy przepusty. Czy wszystko uwzględnić i całość zrobić raz a dobrze i nie wracać do tego. A my robimy po kawałku. Kawałek w mieście, kawałek we Wróblowej, kawałek gdzieś tam, co nam to daje? nic. Popatrzcie państwo jakie środki biorą inne samorządy powiatowe na realizację zadań. Myśmy dostali parę milionów a tam kilkanaście milionów złotych. Chciałbym żebyśmy kompleksowo podchodzili do tego.  Tak jak pan Starosta Pankiewicz tutaj mówił zróbmy jedną drogę od początku do końca i niech będzie załatwiona sprawa i nie wracajmy już i zajmijmy się następnym. Popatrzmy które drogi mają największe obciążenie, które w pierwszej kolejności powinny być wykonane. Można dyskutować czy ulica która wprowadza np. 1313R znaczny ruch samochodowy do miasta i jest jednym z głównych ciągów komunikacyjnych na powiecie jasielskim jest ważniejsza od innej drogi. Podejdźmy do tematu poważnie, zróbmy całościowo jakiś fragment drogi powiatowej i będzie spokój i nie będziemy do tego wracać.    

 

Wiceprzewodnicząca Anna Nigborowicz – tutaj państwo radni zwracacie cały czas uwagę na to żeby wykonywać remonty całościowo, kompleksowo. Tutaj jeżeli chodzi o drogę Siepietnica – Święcany – gr. wojew. to właśnie tak jest zaplanowana. Taki długi ciąg drogowy oczywiście przez kilka lat na pewno będzie to wszystko trwało ale będzie to już droga właśnie wykonana w całości i myślę, że przez wiele lat nikt nie będzie wracał do tej drogi. Ale tak jak tutaj państwo mówicie myślę, że to nie da się tak wszędzie wykonać. Oczywiście to jest nasze życzenie, że tak powinno być ale środki przede wszystkim finansowe na to nie pozwalają i myślę, że może nie trzeba aż tak bardzo krytykować tylko cieszyć się z tego, że robimy chociaż odcinkami na poszczególnych gminach, bo to jest ważne dla mieszkańców danej gminy, bo każdy kto mieszka w danej gminie uważa, że jego droga jest najważniejsza, najbardziej uczęszczana i musimy patrzeć tutaj troszkę tak  z punktu widzenia mieszkańców poszczególnych gmin.

 

Radny Janusz Przetacznik – chciałbym nawiązać do wypowiedzi pana Starosty oraz do moich przedmówców dotyczących nazwijmy to kompleksowego rozwiązywania problemów komunikacyjnych powiatu jasielskiego a przede wszystkim popatrzenia na skuteczność aplikowania i składania wniosków tak jak powiedziałem metodologia oceny wniosków jest znana w naszym województwie. Jak powiedziałem po raz pierwszy aplikowaliśmy w roku 2019 na rok 2020 to będzie trzeci rok aplikowania samorządu powiatowego o środki z tego programu czyli rządowego funduszu rozwoju dróg. W związku z tym mamy doświadczenie, powinniśmy z tego korzystać, niejednokrotnie mówiłem o „zadaniach nienazwanych” żebyśmy ze sobą po pierwsze rozmawiali, informowali i projektowali. Jeżeli mówimy o prawoskręcie o którym między innymi pan Starosta mówił, że jest to dobre rozwiązanie, to przypominam, że w roku 2018 i 2019 między innymi z panem radnym Krzysztofem Buba na to zwracaliśmy panu Staroście uwagę przystępując do tego zadania. Również i to trzeba rozwiązywać a nie odkładać tego. To dobrze, że to się akurat zrealizowało. Teraz chciałbym zwrócić uwagę na zmiany które nastąpiły od roku 2021. W ramach programu  wojewódzkiego funkcjonuje budowa obwodnic to jest zadanie po raz pierwszy od tego roku wprowadzone, jak również kwestie związane z dofinansowaniem przejść dla pieszych. W tym roku po raz pierwszy pięć bezpiecznych przejść dla pieszych w tym roku zrobiliśmy. W związku z tym uważam, że powinniśmy przede wszystkim na ten temat rozmawiać. Samorząd powiatowy V kadencji zostawił raport o stanie dróg powiatowych określając koncepcję ich rozwoju, stanu technicznego i mogliśmy z tego skorzystać. Uważam i wnioskuję że, powinniśmy taki raport opracować z takimi kryteriami w oparciu o te kryteria które obowiązują i zastanowić się w jaki sposób do tego tematu podchodzić. Wracając do wyręczania i kwestii związanych z mostem przy współpracy z samorządami gminnymi, przypominam panu Staroście, że między innymi o moście na rzece Jasiołce to więcej wiedzieli mieszkańcy miasta i radni miejscy niż radni powiatowi. Natomiast ten most i lokalizacja tego mostu nie jest zgodna z ustaleniami MPZP natomiast jest realizowana decyzją ZIRD-oską. Stąd trzeba zastanowić się czy akurat ta realizacja, bez rozwiązywania zjazdu, dojazdu do tej drogi jest tym rozwiązaniem najlepszym. Bo tradycyjnie bez dyskusji to zadanie zostało wprowadzone a priorytetem był peron Jasło – Sobniów i tak naprawdę z tym była związana budowa mostu na rzece Jasiołce.  I stąd akurat decyzja ZRID-owska a nie ustalenie MPZP, które lokowały lokalizację mostu wraz z drogami dojazdowymi w sposób przemyślany, który pozwalałby na bezpieczne komunikowanie się mieszkańców Jasła oraz gmin czy miejscowości przylegających do miasta Jasła.

 

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie przystąpienia do realizacji i zabezpieczenia środków finansowych na realizację zadań inwestycyjnych w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg z autopoprawką.

W głosowaniu brało udział 23 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 19 radnych,

- przeciw głosowało 1 radnych,

- wstrzymał się 3 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

 

Ad. 6d. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie do zasobu nieruchomości Powiatu Jasielskiego nieruchomości położonej w Jaśle.

 

Przewodniczący Robert Snoch – w projekcie uchwały pan Naczelnik Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości bardzo obszernie i merytorycznie uzasadnił powołując się na treść ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych działka 80/11 utraciła dostęp do drogi publicznej w związku z tym nie może być wykorzystywana przez właściciela w dotychczasowy sposób i na wniosek właściciela powinna być nabyta przez samorząd. 

 

Przewodniczący poprosił o opinie Komisje Stałe.

 

Przewodniczący Komisji Finansowo- Budżetowej – radny Jan Czajka- Komisja wydała pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju – radny Sławomir Madejczyk – Komisja wydała pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Głosów w dyskusji nie było.

 Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie do zasobu nieruchomości Powiatu Jasielskiego nieruchomości położonej w Jaśle.

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych,

- przeciw głosowało 0 radnych,

- wstrzymał się 0 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6e. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia godzin pracy aptek ogólnodostępnych w 2021 roku, działających na terenie Powiatu Jasielskiego.

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie ustalenia godzin pracy aptek ogólnodostępnych w 2021 roku, działających na terenie Powiatu Jasielskiego.

W głosowaniu brało udział 23 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 23 radnych,

- przeciw głosowało 0 radnych,

- wstrzymał się 0 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6f. Podjęcie uchwały w sprawie pozbawienia drogi Nr 1850R Jasło – Łajsce – Zręcin na odcinku ul. Kasprowicza wraz z rondem tj. w km 0+000 – 0+240 kategorii drogi powiatowej.

 

Przewodniczący poprosił o opinię Komisję Promocji i Rozwoju.

 

Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju – radny Sławomir Madejczyk – Komisja wydała pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie pozbawienia drogi Nr 1850R Jasło – Łajsce – Zręcin na odcinku ul. Kasprowicza wraz z rondem tj. w km 0+000 – 0+240 kategorii drogi powiatowej.

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych,

- przeciw głosowało 0 radnych,

- wstrzymał się 0 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6g. Podjęcie uchwały w sprawie pozbawienia drogi Nr 1903RSkalnik – Desznica w km 0+000 – 3+828 kategorii drogi powiatowej.

 

Przewodniczący poprosił o opinię Komisję Promocji i Rozwoju.

Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju – radny Sławomir Madejczyk – Komisja wydała pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie pozbawienia drogi Nr 1903R Skalnik – Desznica w km 0+000 – 3+828 kategorii drogi powiatowej.

W głosowaniu brało udział 23 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych,

- przeciw głosowało 0 radnych,

- wstrzymał się 1 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6h. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zasad przyznawania stypendium studentom kształcącym się w szkole wyższej na kierunku lekarskim.

Przewodniczący poprosił Pana Radnego Grzegorza Persa o wprowadzenie.

 

Radny Grzegorz Pers – pamiętacie państwo, chyba dokładnie rok temu była dyskusja również na temat tych stypendiów dla studentów medycyny. Ja wtedy już wnosiłem żeby przy następnym naborze zapisać w regulaminie taką poprawkę stanowiącą w tym regulaminie czy tej umowie konieczność odbycia co najmniej  trzech dyżurów w zakresie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w ramach POZ. My dajemy tysiąc pięćset złotych miesięcznie przyszłym lekarzom, przychodzą do naszego szpitala i odpracowują te pięć lat, nie mniej jednak uważam, że są to stosunkowo duże pieniądze, korzyść jest bo przychodzi lekarz. Natomiast teoretycznie jeśli lekarz jest z rejonu powiatu jasielskiego często się tak zdarza, że wraca tutaj, pracuje i nawet bez tych pieniędzy by przyszedł. Więc jeśli szpital boryka się z problemami dyżurów a lekarze młodzi przychodzą i odmawiają, bo nie ma takiego prawa żeby ich zmusić to myślę, że jak my płacimy te tysiąc pięćset złotych miesięcznie przez okres tam chyba dziewięciu miesięcy no to jest pokaźna kwota w skali roku i uważam, że to powinniśmy wprowadzić bo jest wymierna korzyść z tej umowy cywilnej dwustronnej. Pamiętacie państwo chyba dokładnie rok temu też o tym mówiłem i państwo radni zgodziliście się z tą argumentacją także ja bym prosił o poparcie tego wniosku.

Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Radny Janusz Przetacznik – najpierw jedna uwaga. Wprowadziliśmy w dniu dzisiejszym czy uzupełniliśmy porządek obrad dzisiejszej sesji. Przypominam, że to rada może zadecydować bezwzględną większością głosów i ma do tego uprawnienia ustawowe, co do tego nie mam żadnych wątpliwości. Nie mniej jednak chciałbym przypomnieć zdarzenie, że 27 lipca kiedy wnioskowałem o uzupełnienie porządku obrad, pan Przewodniczący przed poddaniem tego wniosku pod głosowanie, poprosił o głos przeciw. W tym przypadku, ponieważ wnioskodawcą jest Zarząd Powiatu, już ta procedura nie została wyczerpana i chciałem zgłosić głos przeciw ujęciu tego punktu w porządku obrad. W stu procentach zgadzam się i konkludując, chciałbym aby pan Przewodniczący tą samą miarą mierzył podmioty uprawnione do zgłaszania wniosków o zmianę porządku obrad co Zarząd Powiatu. Wracając do samego projektu uchwały i wypowiedzi pana Persa chciałbym potwierdzić, że taka była dyskusja, takie były można by powiedzieć wspólne uzgodnienia czy ustalenia, że powinniśmy uszczegółowić a przede wszystkim zmienić regulamin w zakresie przyznawania stypendium. Sam składałem deklarację, że jestem gotowy do tematu. Przypominam że, to tak jak pan radny powiedział było to 9 października 2020 roku czyli prawie rok temu i aktualnie mamy   sierpnia 2021 roku i wracamy do tego tematu. Po raz kolejny można by tak powiedzieć po terminie. Czyli znowu wprowadzamy nie prawość czy nie praworządność w naszym postępowaniu. Przypominam, że uchwała z 9 października 2020 roku rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Podkarpackiego z 13 listopada 2020 roku  straciła ważność czyli Wojewoda stwierdził nieważność tej uchwały. Między innymi w uzasadnieniu czytamy, przypominam to rozstrzygnięcie nadzorcze zostało opublikowane 16 listopada ubiegłego roku pod pozycja czterysta czterdzieści dwa osiemdziesiąt pięć z pełnym uzasadnieniem, pokazując, że my jako Rada nie możemy działać niezgodnie z prawem, powinniśmy działać na przepisach prawa. Przypominam, że nabór według naszego regulaminu i naszej uchwały już trwa ogłoszenie tej treści wraz z regulaminem zostało ogłoszone na naszej stronie. Przypominam, że Wojewoda zwracał szczególnie na to uwagę. Na stronie drugiej uzasadnienia między innymi, że nie można wprowadzać zmian z mocą wsteczną i tutaj organ nadzoru nam to zakwestionował. Zarząd Powiatu ogłasza nabór wniosków o przyznanie stypendium dla studentów do dnia 30 sierpnia. Stanowi o tym paragraf 4 ustęp 1 zdanie pierwsze załącznika wyżej wymienionej uchwały. Z kolei do 15 września danego roku kalendarzowego należy złożyć wniosek o stypendium a wnioski złożone po tym terminie pozostaną bez rozpoznania to jest paragraf 4 ustęp 3 załącznika. O przyznaniu stypendium decyduje Zarząd w terminie nie dłuższym niż do 30 września paragraf 5 ustęp 7 załącznika. W ocenie organu nadzoru przedmiotowa uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem prawa to jest dyspozycja artykułu 5 wyżej wymienionej ustawy bowiem doszło do naruszenia klauzuli generalnej lex retro non agit to jest jednej z podstawowych zasad obowiązujących w systemie prawa. Wprowadzanie do porządku prawnego aktu normatywnego o mocy retro aktywnej odbywać się może jedynie w drodze wyjątku obwarowanego spełnieniem warunków przewidzianych przez Konstytucję. Również przypominam, że również w toku postępowania nadzorczego organy powiatu nie przedstawiły organowi nadzoru uzasadnienia czy przesłanek jakimi kierowała się Rada nadając moc wsteczną ocenionej uchwale. Przypomnijmy zmienialiśmy w tamtej uchwale z 9 października w paragrafie 5 ustęp 8 wprowadzając zapis, że stypendium może zostać przyznane przez Zarząd Powiatu w Jaśle na dany rok akademicki maksymalnie czterem studentom. Teraz mamy taką samą treść zmieniając z czterech na pięć i to Wojewoda nam zakwestionował. Przypomnijmy, że z tej oceny czyli rozstrzygnięcia nadzorczego to jest działanie prawa wstecz, gdyż jak Wojewoda konkludował Rada mogła bowiem podjąć tą przedmiotową uchwałę w terminie umożliwiającym jej wejście w życie przed ustaloną w uchwale zmienionej datą ogłoszenia naboru wniosków i składania wniosków o przyznanie stypendium. Tak jak powiedziałem, nabór już trwa w związku z tym zmieniamy reguły w trakcie trwania na co zwrócił uwagę Wojewoda uchylając naszą uchwałę. I tak jak pan radny Pers powiedział, mieliśmy czas i wydawało się, że komisja Rewizyjna i Rada przyjmując w planie  kontroli, kontrolę przyznawania stypendium w roku 2020 stwierdziła uchybienia. Przy badaniu wydatków finansowych i sprawozdania finansowego Zarządu za rok 2020 stwierdziliśmy uchybienia dotyczące regulaminu i w podejmowaniu decyzji o przyznaniu stypendium po 30 września czyli tak jak Wojewoda, jako organ nadzoru, stwierdził, że jest to niedopuszczalne wykroczenie, niestety dla nas, dla naszego Zarządu to nie jest żadne uchybienie. W związku z tym zwracałem uwagę przy omawianiu sprawozdania z wykonania budżetu, że mamy okazję niepowtarzalną aby ewentualnie regulamin poprawić, był na to czas. Okazuje się, że nie, ogłaszamy nabór, nabór trwa, wysłaliśmy zawiadomienia do uczelni medycznych i teraz zmieniamy znowu reguły w trakcie gry. Co do słuszności rozwiązań, które omawiał pan radny Pers w roku ubiegłym zgodziliśmy się, proponowaliśmy współpracę przy zmianie regulaminu bo nie tylko w tej części należało regulamin zmienić ale po raz kolejny będzie wstyd przed społeczeństwem gdy Wojewoda uchyli nam uchwałę, korzystając z tych samych argumentów, które cytowałem. Powtarzam Dziennik Urzędowy Województwa Podkarpackiego z 16 listopada pozycja czterdzieści dwa osiemdziesiąt pięć wszystkie te same błędy z roku ubiegłego również w tym projekcie uchwały i w tym terminie podejmujemy. Przypominam mięliśmy sesję 27 lipca, mięliśmy 13 sierpnia i przed ogłoszeniem naboru mogliśmy to zrobić. Po ogłoszeniu naboru niestety zmieniamy reguły w trakcie gry. Uważam, że nie powinniśmy podejmować tej uchwały by się nie narażać na śmieszność. (Cytowana Uchwala Rady Powiatu oraz rozstrzygniecie nadzorcze Wojewody Podkarpackiego dołączone zostanie do protokołu).

 

Starosta Jasielski Adam Pawluś – nie ma zagrożenia działania lex retro non agit przepisy zobaczymy kiedy wejdą. Jeżeli te przepisy wejdą to będziemy wtedy je stosować więc na dzień dzisiejszy nie ma tutaj żadnej intencji do przełamania tej zasady. 

 

Radny Zenon Szura – czytam tutaj opinię Radcy Prawnego do tego projektu uchwały i tutaj w przypadku podjęcia uchwały zgodność z przedłożonym projektem uchwała będzie, nie będzie aktem prawa miejscowego. Jedno należało skreślić więc chciałbym przed głosowaniem wiedzieć czy skreślane będzie czy nie będzie.

 

Radca Prawny Miłosz Leszkiewicz – oczywiście uchwała będzie aktem prawa miejscowego. Przez niedopatrzenie zostało to porostu pominięte.

 

Radny Jan Urban – no zaś mamy przykład takiej „galopady” na oślep z prostej przyczyny, że nawet Komisja Społeczna, która jest merytoryczną komisją nie miała okazji się w tej materii wypowiedzieć. Zwracam uwagę na wypowiedź kolegi radnego Przetacznika, że przecież zaś nie zdążymy z tymi terminami i zaś to będzie kwestionowane i zadaję pytanie, co do słuszności pana radnego Persa nie trzeba przekonywać ja go rozumiem, że jeżeli dajemy całkiem konkretne pieniądze to powinniśmy wymagać to dlaczego wcześniej nie przygotowaliśmy i procedowali tego żeby znów nie mieć kolizji z terminami. Pokazuję pewien chaos który funkcjonuje i który doprowadza do tego, że co rusz nam Wojewoda czy nadzór Wojewody robią wytyki czy uchylają nasze uchwały. No ani komisja merytoryczna czy tutaj społeczna nie miała okazji się w tej materii wypowiedzieć i tak za pięć dwunasta, że pokazując chaotyczne działanie to nawet to, że taki projekt uchwały jest wrzutką robioną poza tym na sesji która się odbywa.

 

Radny Janusz Przetacznik – ponieważ pan radny Szura zapytał w rozstrzygnięciu nadzorczym mamy już to wyjaśnione, że z uwagi na fakt, że zapis uchwały zmienianej a co za tym idzie uchwały zmieniającej będą przedmiotem oceny.  Zasady przyznawania stypendium studentom to uchwały, które są kwalifikowane jako akty prawa miejscowego i wobec tego mają do nich zastosowanie również przepisy ustawy z dnia 20 lipca 2000 roku o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych w szczególności artykuł 5, artykuł 4 ustęp 1 tejże ustawy. I jeżeli mówimy o wchodzeniu uchwały w życie to wejdzie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego. Tak jak powiedział pan Starosta Pawluś wiemy kiedy ta uchwała wejdzie natomiast powinny te zapisy obowiązywać od następnego roku akademickiego, przed ogłoszeniem następnego trybu naboru. Tak jak to wskazał Wojewoda w rozstrzygnięciu nadzorczym. Po raz kolejny tą samą treścią uchwały, tym samym sposobie jej ogłaszania popełniamy błąd i akurat w tej materii dziwię się Radcy Prawnemu, że zaopiniował ten projekt uchwały nie zwracając uwagi na to, że rozstrzygnięcie nadzorcze już było w tej materii, uwzględniało te kwestie i powinien zwracać uwagę Zarządowi, że przed ogłoszeniem naboru powinien najpierw te kwestie uregulować a nie bazować, że po ogłoszeniu naboru zmienia się zasady przyznawania stypendium. Bo to są zmienione zasady po dacie ogłoszenia naboru.

                                                                   

Radna Ewa Wawro – ja do tego wszystkiego co pan radny Przetacznik mówił chciałam tylko dołożyć jedną rzecz o której w sumie nie mówimy, nie wspominamy. I w ogóle to też nie było przedyskutowane, tak jak radny Urban powiedział, na Komisji Społecznej, komisji merytorycznej, która powinna się tym zając. W tamtym roku przy okazji uchwalania zmian tego regulaminu zastanawialiśmy się długo nad liczbą studentów którym takie stypendium powinniśmy przyznać. Oczywiście tutaj nikt nie kwestionuje tego że, powinniśmy zrobić wszystko, dobrze by było żeby zrobione było wszystko, żeby pozyskać nowych lekarzy do jasielskiego szpitala, ale jedna uwaga. W regulaminie tym obowiązującym obecnie mamy podaną liczbę trzech studentów, próbowano wprowadzić czwartego już jakby po czasie. Teraz w nowej propozycji mamy pięć osób, sprawa nieprzedyskutowana. Moje pytanie takie czy przedstawiono nam albo czy ktoś zrobił analizę tego ile to będzie kosztowało budżet powiatu jasielskiego? Bo dwie osoby więcej przez trzy, cztery lata, tysiąc pięćset złotych miesięcznie czyli trzy tysiące złotych miesięcznie więcej, proszę sobie policzyć jaki to będzie koszt dla powiatu.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zasad przyznawania stypendium studentom kształcącym się w szkole wyższej na kierunku lekarskim.

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych,

- przeciw głosowało 5 radnych,

- wstrzymało się 5 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6i. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia składu osobowego i przedmiotu działania stałych komisji Rady Powiatu w Jaśle.

 

 Pan Przewodniczący wyjaśnił, że będziemy powoływać pana radnego Zenona Szurę, który złożył ślubowanie do Komisji Finansowo – Budżetowej oraz do Komisji Społecznej ale najpierw odwołamy panią radną Dorotę Woźniak z Komisji Finansowo – Budżetowej a następnie będziemy głosować za uzupełnieniem składu tej komisji i później uzupełnimy skład Komisji Społecznej.

Przewodniczący przeszedł do głosowania nad odwołaniem z Komisji Finansowo – Budżetowej radnej Doroty Woźniak.

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za odwołaniem głosowało 20 radnych,

- przeciw głosowało 0 radnych,

- wstrzymało się 2 radnych.

Radna Dorota Woźniak została odwołana z Komisji Finansowo – Budżetowej.

 

Pan Przewodniczący przeszedł do głosowania nad powołaniem do Komisji Finansowo – Budżetowej radnego Zenona Szurę.

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za powołaniem głosowało 21 radnych,

- przeciw głosowało 0 radnych,

- wstrzymało się 1 radnych.                                      

Radny Zenon Szura został powołany na członka Komisji Finansowo – Budżetowej.

 

Pan Przewodniczący przeszedł do głosowania nad powołaniem do Komisji Społecznej radnego Zenona Szurę.

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za powołaniem głosowało 21 radnych,

- przeciw głosowało 0 radnych,

- wstrzymało się 1 radnych.                                      

Radny Zenon Szura został powołany na członka Komisji Społecznej.

 

Przewodniczący Rady Powiatu odczytał treść uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia składu osobowego i przedmiotu działania stałych komisji Rady Powiatu w Jaśle oraz pogratulował radnemu Zenonowi Szurze i życzył owocnej współpracy w komisjach.

 

Ad. 7. Informacja Zarządu Powiatu w Jaśle o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Jasielskiego za I półrocze 2021 roku.

Pan Przewodniczący poinformował, że komisje rozpatrywały sprawozdanie i jest to informacja, która została przedłożona radnym do wiadomości.

Radni nie zabierali głosu w niniejszej sprawie.

 

Ad. 8. Informacja Zarządu Powiatu w Jaśle dotycząca przeprowadzonego naboru do klas I szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2021/2022.

Pan Przewodniczący poinformował, że informacja została szczegółowo przedstawiona radnym przez Wydział Edukacji Starostwa Powiatowego w Jaśle.

Radni nie zabierali głosu w niniejszej sprawie.

 

Ad. 9. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz prac Zarządu w okresie  międzysesyjnym.

 

Radny Janusz Przetacznik – składam wniosek o treści następującej:

W N I O S E K

do „Sprawozdania z wykonania uchwał Rady Powiatu w Jaśle oraz prac Zarządu w okresie

międzysesyjnym” z dnia 16 sierpnia 2021 r. znak: OK-I.0021.9.2021

 

W „Sprawozdaniu z wykonania uchwał Rady Powiatu w Jaśle oraz prac Zarządu w okresie międzysesyjnym” z dnia 16 sierpnia 2021 r. znak: OK-I.0021.9.2021 (str. 8 – kontynuacja posiedzenia Zarządu z dnia 5 sierpnia 2021 roku w dniu 10 sierpnia 2021 r.) poz. 3 możemy m.in. przeczytać, że Zarząd cyt.: „ zdecydował o zmianie uchwały Nr XLVII/319/2021 Rady Powiatu w Jaśle

w sprawie przystąpienia do realizacji i zabezpieczenia środków finansowych na realizację zadań inwestycyjnych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład w następujący sposób: …”

W dniu 13 sierpnia 2021 roku odbyła się XLVIII nadzwyczajna sesja Rady Powiatu w Jaśle zwołana na wniosek Zarządu Powiatu w Jaśle.   

W powyższej informacji z posiedzenia Zarządu, poza powyższą decyzją, nie ma żadnej informacji, że to Zarząd Powiatu w Jaśle, działając na podstawie § 13 ust. 2 naszego Statutu postanowił o złożeniu wniosku o zwołanie sesji Rady Powiatu w Jaśle w trybie określonym w art.15 ust. 7 ustawy o samorządzie powiatowym. A więc czy była to prawidłowo zwołana sesja Rady pozostawiam bez komentarza.

W związku z powyższym proszę o przekazanie mi skanu (kopii) przedmiotowego wniosku (zmiany, aktualizacji itp.) wynikającego z realizacji uchwały nr XLVIII/329/2021 Rady Powiatu
w Jaśle z dnia 13 sierpnia 2021 r.
w sprawie przystąpienia do realizacji i zabezpieczenia środków finansowych na realizację zadań inwestycyjnych w ramach Rządowego Funduszu Polski wraz z potwierdzeniem jego złożenia.

 

Radny Janusz Przetacznik złożył drugi wniosek o następującej treści:

 

W N I O S E K

do „Sprawozdania z wykonania uchwał Rady Powiatu w Jaśle oraz prac Zarządu w okresie

międzysesyjnym” z dnia 16 sierpnia 2021 r. znak: OK-I.0021.9.2021

 

Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych (Uchwała nr 84/2021 Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2021 r. w sprawie ustanowienia Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych”)  ma na celu dofinansowanie projektów inwestycyjnych realizowanych przez gminy, powiaty i miasta lub ich związki w całej Polsce. Jednostki samorządu terytorialnego oraz związki jednostek samorządu terytorialnego mogą ubiegać się o bezzwrotne dofinansowanie realizowanych inwestycji. Wysokość dofinansowania zależy od obszaru priorytetowego inwestycji:

  • priorytet 1: 95 proc. wartości inwestycji (minimum 5 proc. udziału własnego)
  • priorytet 2: 90 proc. wartości inwestycji (minimum 10 proc. udziału własnego)
  • priorytet 3: 85 proc. wartości inwestycji (minimum 15 proc. udziału własnego)
  • priorytet 4: 80 proc. wartości inwestycji (minimum 20 proc. udziału własnego)

W dniu 27 lipca 2021 r. Rada Powiatu w Jaśle podjęła na wniosek i z rekomendacji Zarządu Powiatu w Jaśle uchwałę nr XLVII/319/2021 w sprawie przystąpienia do realizacji i zabezpieczenia środków finansowych na realizację zadań inwestycyjnych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład. Z treści tej uchwały wynikało (§ 1), że Rada Powiatu w Jaśle wyraziła zgodę na przystąpienie odpowiednio wg powyższych trzech pierwszych priorytetów do realizacji zadań pn.:

  1. zmiana przebiegu drogi powiatowej Nr 1313R Jasło- ul. Mickiewicza w km, od 1+209 do drogi wojewódzkiej Nr 992 (priorytet 1 wartość zadania 70 mln. zł przy 5 proc. udziale własnym),
  2. poprawa efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej Powiatu Jasielskiego (priorytet 2 wartość zadania 30 mln. zł przy 10 proc. udziale własnym) ,
  3. Regionalne Centrum Kultury Trzcinica Park (priorytet 2 wartość zadania 5,0 mln. zł przy 10 proc. udziale własnym). 

 

W wykonaniu tej uchwały w przedłożonym „Sprawozdaniu z wykonania uchwał Rady Powiatu w Jaśle oraz prac Zarządu w okresie międzysesyjnym” z dnia 16 sierpnia 2021 r. znak: OK-I.0021.9.2021 możemy m.in. przeczytać „Na  podstawie podjętej uchwały przygotowany został wniosek o dofinansowanie trzech zadań z Rządowego Funduszu Polski Ład” (str. 1 i 7).

W związku z powyższym proszę o przekazanie mi skanu (kopii) przedmiotowego wniosku wraz z potwierdzeniem jego złożenia.

 

Ad. 10. Interpelacje.  

Radni nie składali interpelacji na XLIX sesji Rady Powiatu w Jaśle.

 

Ad. 11.Wnioski i zapytania radnych.

 

Radni nie składali wniosków i zapytań na XLIX sesji Rady Powiatu w Jaśle.

 

Ad. 12. Sprawy różne.

 

Starosta Jasielski Adam Pawluś – chciałem przekazać kilka dobrych informacji mianowicie został otwarty przetarg na rozbudowę Szpitala Specjalistycznego w Jaśle Oddział Psychiatryczny mam pięć ofert najniższa oferta to jest siedemnaście milionów dziewięćset dziewięćdziesiąt cztery tysiące złotych czyli poniżej wartości kosztorysowej. Mam nadzieję, że przetarg zostanie rozstrzygnięty w najbliższych dniach czy tygodniach i przystąpimy do realizacji tej bardzo ważnej inwestycji dla powiatu jasielskiego. Mamy dotację przyznaną z rezerwy państwa w kwocie prawie trzynastu milionów złotych więc nie ma zagrożenia ze strony finansowej dla tej inwestycji. Wszystkie inwestycje, duże inwestycje, które realizujemy przebiegają prawidłowo zarówno most na Jasiołce jak i most na Przysiekach czy drogi, które przebudowujemy na wielu odcinkach czy to z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, dzisiaj państwo przyjęliście mamy osiemset tysięcy złotych do budżetu ale mam nadzieję, że pozostałą kwotę czyli czterysta tysięcy również uzyskamy i w pełni dofinansowanie uzyskamy na przebudowę drogi Jasło – Zręcin w miejscowościach Umieszcz i Glinik Polski. To będzie cały ciąg drogowy w dobrym stanie tak mogę powiedzieć realizowany przez lata, a to jest ostatni etap w tym projekcie za milion siedemset a wartość kosztorysowa to było ponad dwa miliony sześćset. Jest jeden większy obiekt przepust czy mostek i drugi mniejszy przepust ponad tysiąc pięćset metrów drogi, nawierzchni asfaltowej i blisko tysiąc metrów chodnik zarówno w miejscowości Umieszcz jak i w miejscowości Glinik Polski i w Gliniku Polskim od szkoły do kościoła. Więc nastąpi tutaj zdecydowana poprawa bezpieczeństwa droga bardzo ważna cały ciąg drogowy jest w dobrym stanie czyli ulica Floriańska od tego ronda, które dzisiaj zdecydowaliśmy przenieść do sieci dróg wojewódzkich aż do granicy z powiatem krośnieńskim. Również rozstrzygnęliśmy przetarg na dostawę wyposażenia dla utworzenia wirtualnej strzelnicy w budynku LO w Nowym Żmigrodzie. Mieścimy się poniżej wartości założonej w kosztorysie, zakończyły się parce remontowe, były trudności ze znalezieniem firmy bo jednak na rynku robi się ciasno i może być coraz bardziej ciasno jeżeli tych środków będzie więcej na inwestycje ale remont został zakończony więc czekamy na dostawę i w terminie zrealizujemy wirtualną strzelnicę w Nowym Żmigrodzie. Również trwają prace w infrastrukturze szkolnej mamy tu dwie inwestycje. Jedna to jest budowa boiska przy Zespole Szkół Technicznych dobra firma która realizowała boisko przy Zespole Szkół Usługowych i Spożywczych w Jaśle więc praktycznie na tym samym placu znają teren i ma dobre rekomendacje firma z Krynicy. Nie będę wymieniał jej nazwy żeby nie robić niepotrzebnej reklamy ale myślę, że w tym roku ta inwestycja zostanie zakończona i młodzież będzie mogła korzystać z tego boiska a mamy środki przyznane na realizację następnych zadań. Przypomnę tylko, że mamy jeszcze boisko przy Zespole Nr 3 przy I LO i kort tenisowy w Zespole Szkół Budowlanych i remont sali gimnastycznej w Trzcinicy. Także tych zadań mamy wiele mamy jeszcze już rozpoczętą inwestycję rozbudowy bursy szkolnej w której będzie internat dla dzieci niepełnosprawnych. Jest to bardzo ważne ponieważ w tej chwili te warunki jakie są przy ulicy księdza Piotra Skargi nie spełniają wymogów przeciwpożarowych. Przepisy się zamieniają to co było kiedyś budowane było budowane w dostosowaniu do innych przepisów dzisiaj są inne wymogi a internat to nie tylko miejsce do spania ale dla tych biednych dzieci to jest również miejsce nauki przystosowania do życia. Także to jest bardzo ważne i dziękuje bardzo, że państwo zmienili dzisiaj wieloletnią uchwałę a właśnie w tej wieloletniej uchwale musieliśmy zwiększyć nieznacznie środki na nadzór inwestorski zwłaszcza dla inspektorów w branżach. Więc również zamierzamy zrealizować w tym roku podjazd i windę i przygotowanie tej inwestycji do dalszej realizacji i w 2022 roku i tutaj wypada jeszcze wspomnieć o środkach które otrzymaliśmy w kwocie milion osiemset złotych. Więc zaangażowanie środków powiatu nie jest tak duże a inwestycja niezwykle ważna. Jeszcze nie tak dawno wydawało się, że nie uda się nam tej inwestycji zrealizować, że nie zdobędziemy środków na to. Pani Dyrektor wyszukała projektanta, który zrobił projekt tej przebudowy i adaptacji poddasza pod internat i te dzieci będą miały zupełnie inne warunki a w budynku przy ulicy ks. Piotra Skargi powstaną dodatkowe sale lekcyjne. Bo sale lekcyjne dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej musza trochę wyglądać inaczej niż dla normalnych dzieci. Więc mam nadzieję, że również szpital przystąpi do realizacji przebudowy oddziału noworodkowego, mamy również środki z refiru więc wszystko jest zrealizowane zgodnie z harmonogramem ale mamy naprawdę skromne zasoby kadrowe i nie jest łatwo zdobyć ludzi z odpowiednimi kwalifikacjami.

 

Radny Janusz Przetacznik – ponieważ w punkcie dotyczącym informacji Zarządu z wykonania budżetu za I półrocze nie było możliwości składania pytań czy uzyskania wyjaśnień, ja mam takie pytanie do pana Starosty związane z tym, że 27 maja podjęliśmy między innymi uchwałę zmieniającą budżet powiatu jasielskiego na 2021 rok i przyznaliśmy dotację w kwocie dwieście tysięcy złotych dla samorządu województwa na opracowanie studium. Natomiast ze zdziwieniem przeczytałem w informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze w tabeli drugiej, że te dwieście tysięcy, które przyznawaliśmy w wydatkach inwestycyjnych jest wydatkiem bieżącym.  W związku z tym moje pytanie jest następujące i prosiłbym ewentualnie o przekazanie kserokopii porozumienia które zawarł powiat jasielski z samorządem województwa.  Teraz nie wiem za czym państwo głosowaliście, za czym Rada głosowała podejmując uchwałę o wydatkach dwieście tysięcy? Są to wydatki majątkowe czy wydatki bieżące i dlaczego została zmieniona klasyfikacja tych wydatków?  

 

Ad. 13. Zamknięcie porządku obrad

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch zamknął obrady XLIX Sesji Rady Powiatu w Jaśle o godzinie 17.15.

Imienne wykazy głosowań  stanowią załącznik do niniejszego protokołu.

 

 

Protokolant: Joanna Kosiba

                                                                                                        Przewodniczący Rady

                                                                                                                 Robert Snoch

 

 

Materiały

Raport przeprowadzonego głosowania z XLIX Sesji Rady Powiatu w Jaśle VI Kadencji z dnia 25.08.2021
doc00994020210826123424.pdf 6.30MB
Protokół z XLIX Sesji Rady Powiatu w Jaśle odbytej w dniu 25 sierpnia 2021 r. o godzinie 15.00
Protokół​_z​_XLIX​_sesji​_Rady​_Powiatu​_w​_Jaśle.pdf 0.25MB
Załącznik do protokołu z XLIX Sesji Rady Powiatu w Jaśle
zalacznik​_do​_protokolu.pdf 2.30MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
26.08.2021 13:56 a.rabenda@powiat.jaslo.pl
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Robert Snoch/ Adam Rabenda
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Protokół z XLIX Sesji Rady Powiatu w Jaśle VI Kadencji z dnia 25.08.2021 3.0 21.12.2021 08:15 Paweł Krajciewicz
Protokół z XLIX Sesji Rady Powiatu w Jaśle VI Kadencji z dnia 25.08.2021 2.0 27.09.2021 12:06 Paweł Krajciewicz
Protokół z XLIX Sesji Rady Powiatu w Jaśle VI Kadencji z dnia 25.08.2021 1.0 26.08.2021 13:56 a.rabenda@powiat.jaslo.pl

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}