W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Gmina Łapy

herb lapy

Przez teren gminy przebiega wiele bardzo interesujących szlaków nie tylko krajoznawczych ale także historycznych. Wycieczki w głąb NPN możliwe są nie tylko drogą lądową, ale i wodną. We wszystkich nadnarwiańskich wsiach istnieje możliwość skorzystania za niewielką opłatą z usług przewoźników. Miłośnikom kajakarstwa warto polecić rozlewiska Narwi i następujące szlaki:

Szlaki piesze:

Szlak Kolejarzy - Szlak pieszy, oznakowany żółtym kolorem, 24-kilometrowy. Początek wędrówki rozpoczyna się na stacji kolejowej w Łapach Osse i początkowo prowadzi wzdłuż torów, dalej ścieżkami leśnymi na wzniesienie 152 m n.p.m. W lesie obejrzeć możemy ziemianki służące jako schronienie w czasie II woj. światowej. Tak dochodzimy przez wieś Grochy Stare i Turek do Pietkowa. Mijamy kościół, rzekę Lizę i zalew wodny. Za Pietkowem idąc 4 km przez łąki docieramy do Suraża. Tu warto obejrzeć kościół, muzeum Archeologiczne i Górę Królowej Bony.

Szlak im. Włodzimierza Puchalskiego - kolor czerwony, 53 km, stopień trudności- łatwy. Poświęcony jest pamięci Włodzimierza Puchalskiego, propagatora walorów przyrody nadnarwiańskiej. Jest polecany do przejścia w 2 dni z noclegiem w Bokinach lub Wólce Waniewskiej. W gminie Łapy przebiega przez Łapy Osse, Płonkę Kościelną, Łupiankę Starą i Bokiny. Wędrówkę rozpoczynamy ze stacji kolejowej w Łapach Osse, gdzie znajduje się unikalne w kraju osiedle domów kolejowych. Przechodzimy na drugą stronę torów w stronę kościoła parafialnego z 1983 roku, obok którego znajduje się cmentarz ewangelicko-prawosławny z pocz. XX wieku. Dalej idziemy do Gąsówki Osse, przechodząc przez skrzyżowanie i obok kapliczki w polną drogę. Dochodzimy do nieczynnych torów kolejowych z Łap do Ostrołęki, mijając po drodze wyrobiska żwirowni i głazy narzutowe. Po przejściu torów, po lewej stronie, znajduje się wzniesienie z głazami. Drogą zmierzamy do Płonki Kościelnej, miejscowości ze znanym Sanktuarium Maryjnym i pomnikiem króla Jana III Sobieskiego. Można zatrzymać się nad rzeką Awissą, za którą skręcamy w prawo do Płonki Strumianki. Warto obejrzeć przydrożne krzyże. Dalej wędrujemy przez wieś- główną ulicą, a za ostatnimi zabudowaniami w lewo na polną drogę prowadzącą na wzgórza. Przed wyrobiskiem skręcamy w prawo, idąc na punkt widokowy na skraju lasu. Dochodzimy do Góry Jewy- 148 m n.p.m., i schodzimy łagodnie drogą leśną do skrzyżowania, za którym w lewo, skrajem lasów i łąk do zabudowań na Carze. Są tam urokliwe stawy. Rozciąga się też piękny widok na łąki nadnarwiańskie. Tutaj skręcamy w prawo, a zaraz potem w lewo i ponownie w lewo, obchodząc grunty orne drogą wysadzoną topolami. Po lewej stronie drogi znajduje się duże, wypełnione wodą wyrobisko po nieczynnej cegielni. Dochodzimy do skrzyżowania i kierujemy się do Łupianki Starej. Za wsią idziemy na prawo przez Będziużne Góry, a następnie skrajem doliny Narwi do Bokin. Podczas marszu możemy oglądać panoramę doliny Narwi. W Bokinach docieramy do punktu widokowego obok kościoła. W pobliskiej szkole znajduje się sezonowe schronisko turystyczne. W Bokinach są także dwie kwatery agroturystyczne. Następnie skręcamy w lewo i dochodzimy do szosy Białystok-Wysokie Mazowieckie. Zmierzamy do pobliskich lasów, gdzie znajduje się miejsce martyrologii z II wojny światowej. Można skorzystać z dwóch stylowych i dobrze urządzonych kwater agroturystycznych w Wólce Waniewskiej.

Szlaki rowerowe:

Podlaski Szlak Bociani- Szlak o długości 206 km oznaczony kolorem czerwonym, biegnie niemal przez teren całego województwa podlaskiego, w gminie Łapy przebiega przez wieś Bokiny.
Przebieg szlaku: Białowieża (BPN) - Pogorzelce - „droga narewkowska”- Gruszki - Narewka - Stare Lewkowo - Odrynki - Narew - Trześcianka - Puchły - Kaniuki - Wojszki - Doktorce - Zawyki - Suraż - Turośń Dolna - Dobrowoda - Baciuty – BOKINY - Kurowo (NPN) - Pajewo - Radule - Leśniki - Tykocin - Tatary - Piaski - Łaziuki - Łazy Duże - Słomianka - Zajki - Laskowiec - Strękowa Góra - Gugny - Dobarz - Osowiec-Twierdza (BPN) - Goniądz.
Ponadto oznakowano około 3 km czarnego szlaku łącznikowego prowadzącego z centrum Tykocina do Europejskiej Wsi Bocianiej Pentowo, w której od maja 2004 roku można podziwiać zbiory zgromadzone w „Galerii bocianiej”.
Jako szlak rowerowy, Podlaski Szlak Bociani łączy ze sobą 3 parki narodowe: Białowieski, Narwiański i Biebrzański. Wkrótce szlak zostanie przedłużony do Wigierskiego Parku Narodowego i Suwalskiego Parku Krajobrazowego. Ponadto osnową, wokół której rozwinął się szlak jest Dolina Górnej Narwi i południowy fragment Kotliny Biebrzańskiej. Nadrzędnym walorem szlaku obrazującym jego unikatowość jest występowanie wielu skupisk bocianów, trwale wpisanych w krajobraz Podlasia. Na szlaku znajdują się skupiska gniazd bocianich: w Pentowie 25 gniazd, Surażu – 32 i w Nawykach 42 gniazda.
Szlak cieszy się dużym zainteresowaniem wśród turystów zagranicznych.
Obecnie to ponad 206 km oznakowanego szlaku rowerowego w kolorze czerwonym, od Białowieży do Goniądza turystę prowadzi sieć tablic informacyjnych, drogowskazów i znaków drogowych, opatrzonych rozpoznawalnym logo. Dzięki nim wycieczka rowerowa jest łatwa i przyjemna. W wielu punktach na szlaku można ponadto wypożyczyć kajaki, popływać tradycyjną łodzią „pychówką”, pojeździć konno, wynająć kwaterę agroturystyczną. O różnych porach roku każdy może uczestniczyć w atrakcyjnych imprezach cyklicznych. Tylko tutaj turysta najlepiej pozna życie i zwyczaje Bociana białego, utrwalonego w świadomości turystów z kraju i z zagranicy jako najbardziej charakterystyczny element polskiego krajobrazu.

Rowerowa Obwodnica NPN - Szlak rowerowy oznaczony kolorem niebieskim o długości 90 km, biegnie na trasie Choroszcz – Zaczerpany – Zawady – Baciuty – Dobrowoda – Turośń Dolna – Borowskie – Suraż – Łapy – Płonka Kościelna – Jeńki – Kurowo – Jeżewo – Tykocin – Siekierki - Złotoria – Choroszcz. Szlak przebiega przez historyczną wieś - Płonka Kościelna. Warto tam obejrzeć Kościół z cudownym obrazem Matki Boskiej, pomnik Jana III Sobieskiego oraz napić się wody z cudownego źródełka. A potem zwiedzić i odpocząć w mieście Łapy.

Ścieżki dydaktyczne:

Ścieżka dydaktyczna Suraż-Uhowo - Ścieżka nie oznakowana z Suraża do Uhowa 10-kilometrowa. Piesza wycieczka ścieżką przyrodniczą zajmuje 4 godziny. Rozpoczyna się w Surażu, w muzeum archeologicznym, dalej idzie na północ szosą, obok stacji, a za cmentarzem drogą żwirową do wzgórza. Stąd można obserwować strukturę geologiczną terenu Suraża. Dochodzi się do żwirowni. Idąc dalej na północ drogą polną, pomiędzy lasami i borami, wyjdzie się na półotwartą przestrzeń. Po lewej stronie będzie rzeka Narew. Przejście będzie możliwe przez szuwar mannowy wśród zarośli wierzbowych aż do boru suchego. Droga prowadzi wśród wydm, łąk aż do starorzecza. Dalej pod dębami można podziwiać widoki i obserwować ptaki. Kierując się w stronę wsi Uhowo czeka do przejścia kolejne starorzecze. Ścieżka prowadzi do domu opieki społecznej w Uhowie i dalej ulicą do stacji kolejowej.

Ścieżka dydaktyczna Bokiny - Ścieżka oznaczona kolorem czarnym o długości 4 km. Na szlaku ustawione są 4 tablice prezentujące walory okolicy. Szlak służy uczniom Szkoły Podstawowej w Bokinach do nauki przyrody w terenie. Możliwy do wykorzystania przez turystów po udrożnieniu go z zarośli. Stanowi przedłużenie szlaku im. Wł. Puchalskiego z możliwością dojścia do schroniska w szkole.

Szlaki wodne:

Szlak Okrężny z Uhowa 10-kilometrowy. Spływ rzeką Narew zajmuje kilka godzin, rozpoczyna się w Uhowie, prowadzi przez Bokiny, Łapy i z powrotem do Uhowa. Kajaki można wypożyczyć na plaży OKF w Uhowie skąd ma początek spływ. W samym Uhowie można zwiedzić kościół pw Św. Wojciecha z 1919 r. Przepływa się pod mostem kolejowym i drogowym, za którymi rzeka rozgałęzia się na trzy koryta. Płynąc prawym korytem, wzdłuż zabudowań, można po 2 km odpocząć na niezorganizowanym polu biwakowym. Dalej rzeka zaczyna meandrować. Widać tu naturalny charakter rzeki - zarośla trzcinowo-wierzbowe zobaczyć też można ptaki wodno-błotne. Po przepłynięciu 4 km należy skręcić z głównego koryta w lewo, na wschód, a dotrze się wówczas do tzw. "Rozlewy". Jest to duże, płytkie rozlewisko wody utrzymujące się przez cały rok. Następnie dopłynie się do miejsca biwakowego "Durnego Chata" i wsi Bokiny. Spływ wraca na "Rozlewę" i płynąc na zachód wraca prawą odnogą Narwi. W Łapach można zatrzymać się na terenie zwanym "Sosenką", gdzie wypoczywają tutejsi mieszkańcy. Dalej kajaki płyną w kierunku mostów w Uhowie i wracają do przystani kajakowej.

Szlak kajakowy rozlewiskami Narwi – 50 km. Spływ rozpoczyna się w Surażu, przy czym sprzęt pływający wypożycza się w OKF-ie w Uhowie lub u miejscowych rybaków. Poniżej Suraża rzeka osiąga szerokość 2 km i płynie otoczona wzgórzami. Należy kierować się lewą odnogą i minąć ujście dopływu Lizy. Przy około 10 kilometrze spływu rzeka już się zwęża. Droga prowadzi pod mostami: kolejowymi i drogowym. Spływ mija zabudowania wsi Uhowo i dalej kieruje się prawym korytem rzeki, które rozdziela się na trzy odnogi. Spotkają się one po kilku kilometrach tworząc tzw. "Rozlewę". Dalszą drogę przysłaniają wzniesienia - Będziużne Góry. Płynąc przy lewym brzegu można rozbić się na biwak. Widać stąd zabudowania wsi Bokiny, którą w następnym etapie drogi można odwiedzić i przenocować w schronisku młodzieżowym lub w kwaterach agroturystycznych. Dalej rzeka zwęża się, a kajaki będą mijać most drogowy z Białegostoku do Wysokiego Mazowiecka, wieś Baciuty i dopłynął aż do Topilca, gdzie można odpocząć lub przenocować. Za Topilcem rzeka zmienia kierunek na zachodni i kilkoma odnogami prowadzi do oddalonego o 10 kilometrów Waniewa. Oprócz zwiedzania można tu też odpocząć na zorganizowanym polu biwakowym. Płynąc dalej należy skręcić w lewy dopływ - Kurówkę aż do zespołu pałacowo-parkowego w Kurowie. Po zwiedzeniu siedziby Narwiańskiego Parku Narodowego i obejrzeniu panoramy Narwi wraca się do głównego koryta Narwi, którym dopływa się do "zerwanego mostu", reduty obronnej "Koziołek" i przepływa obok wsi Radule do Rzędzian.