W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Azbest

Logo WFOŚiGW w Gdańsku

Korzystamy z dofinansowania Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku

https://wfos.gdansk.pl/

Usuwanie azbestu 2021

W dniu 15 października 2021r. pomiędzy Gminą Łęczyce a Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku została podpisana umowa na realizację zadania pn. „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Łęczyce" (nr WFOŚ/D/III-18/7464/2021/AZBEST-2021).

Na podstawie ww. umowy oraz w oparciu o postanowienia Programu Priorytetowego z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) pn. „Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest”, Gmina otrzymała dofinansowanie w formie dotacji.

W ramach zadania przewidziano do usunięcia i unieszkodliwienia wyroby azbestowe w ilości około 39,98Mg.  Planowany koszt kwalifikowany zadania wynosi 15.921,00 zł i zgodnie z zawartą Umową w 100% pochodzić może  ze środków udostępnionych przez NFOŚiGW.

Planowany koszt kwalifikowany zadania jest jednocześnie kwotą udzielonej dotacji, która wynosi 15.921,00 zł.

 


Zgodnie z zawartą umową Gmina Łęczyce  planuje usuwać wyroby zawierające azbest w latach 2021-2022.

Zadania zaplanowane do wykonania dotyczą zarówno kompleksowej realizacji tzn. demontażu, zbierania, transportu i utylizacji, jak i samego transportu i utylizacji (wyroby zostały w latach ubiegłych zdemontowane, zabezpieczone i składowane na nieruchomościach). W większości przypadków, wyroby azbestowe przedstawiają  zły stan techniczny.

Wszystkie przedmiotowe nieruchomości zostały zinwentaryzowane a wyroby na nich się znajdujące stanowią płyty faliste azbestowo – cementowe.

 


Sprawozdanie z realizacji działań informacyjno – edukacyjnych, dotyczących szkodliwości użytkowania wyrobów zawierających azbest na terenie gminy Łęczyce

Zgodnie z § 6 ust. 3 umowy nr WFOŚ/D/III-18/7464/2021/AZBEST-2021  zawartej w dniu 15 października 2021r., Gmina Łęczyce zobowiązała się prowadzić działania informacyjno – edukacyjne, dotyczące szkodliwości użytkowania wyrobów zawierających azbest.

W związku z powyższym, wykonano następujące działania:

  1. zamieszczono informację na stronie internetowej: https://samorzad.gov.pl/web/gmina-leczyce/azbest
  2. na zebraniach wiejskich mieszkańcy na bieżąco są informowani zarówno o szkodliwości użytkowania wyrobów azbestowych jak i o możliwościach skorzystania z dofinansowania przy usuwaniu wyrobów azbestowych.

W związku z realizacją zadania, (Umowa Nr WFOŚ/D/III-18/7464/2021/AZBEST-2021), polegającego na demontażu i utylizacji wyrobów zawierających azbest ostatecznie usunięto azbest z trzech nieruchomości, w tym na dwóch nieruchomościach przeprowadzono prace kompleksowe, polegające na demontażu, transporcie i utylizacji wyrobów azbestowych:

  • Bożepole Małe, ul. Lotników 36, 84-214 Bożepole Wielkie,
  • Kaczkowo 52, 84-218 Łęczyce,

oraz na jednej nieruchomości przeprowadzono prace związane z transportem i utylizacją wyrobów azbestowych:

  • Kaczkowo 26, 84-218 Łęczyce.

Łączna ilość usuniętych wyrobów wyniosła 11.68Mg.

Usuwanie azbestu 2020

Charakterystyka zadania oraz opis osiągniętego efektu rzeczowego i ekologicznego

Gmina Łęczyce na realizację zadania pn. „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Łęczyce - edycja 2020" otrzymała dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) w Gdańsku oraz w oparciu o postanowienia Programu Priorytetowego z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) pn. „Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu województwa pomorskiego" (edycja 2020).

Realizacja zadania była możliwa dzięki podpisanej dnia 09 listopada 2020r. umowie dotacji Nr WFOŚ/D/III-18/5149/2020/AZBEST-2020  między WFOŚiGW reprezentowanym przez Prezesa Zarządu Pana Marcina Osowskiego a Gminą Łęczyce, reprezentowaną przez Wójta Gminy Łęczyce Pana Piotra Wittbrodta.

W ramach zadania ostatecznie usunięto azbest z trzech nieruchomości, w tym na dwóch nieruchomościach przeprowadzono prace kompleksowe, polegające na demontażu, transporcie i utylizacji wyrobów azbestowych oraz na jednej nieruchomości przeprowadzono prace związane z transportem  i utylizacją wyrobów azbestowych:

Łączna ilość usuniętych wyrobów wyniosła 44,06Mg.

Koszt kwalifikowany przedsięwzięcia wyniósł ogółem 22.074,00 zł. Dotacja z NFOŚiGW wyniosła 11.037,00 zł i z WFOŚiGW w Gdańsku wyniosła 11.037,00 zł.

 


09 listopada 2020r. Umową nr WFOŚ/D/III-18/5149/2020/AZBEST-2020 udzielono Gminie Łęczyce dotacji na dofinansowanie realizacji zadania p.n.: „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Łęczyce ”.

Zadanie objęte dofinansowaniem obejmuje demontaż, zbieranie, transport i utylizację wyrobów zawierających azbest, znajdujących się na terenie nieruchomości, stanowiących własność osób fizycznych.

W wyniku realizacji przedsięwzięcia zobowiązano się do unieszkodliwienia wyrobów, zawierające azbest  w ilości  39,29 Mg.

Zgodnie z umową na realizację ww. zadania, związanego z usuwaniem wyrobów azbestowych uzyskano dofinansowanie w formie dotacji w kwocie 22.074,00 zł., co jednocześnie stanowi koszt kwalifikowany zadania.

Dofinansowanie uzyskano w oparciu o postanowienia Programu Priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, pn.: „Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest”.

Usuwanie azbestu 2019

Charakterystyka zadania oraz opis osiągniętego efektu rzeczowego i ekologicznego
 

Gmina Łęczyce na realizację zadania pn. „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Łęczyce - edycja 2019" otrzymała dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) w Gdańsku oraz w oparciu o postanowienia Programu Priorytetowego z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) pn. „Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu województwa pomorskiego" (edycja 2019).

Realizacja zadania była możliwa dzięki podpisanej dnia 28 listopada 2019r. umowie dotacji Nr WFOŚ/D/III-18/4332/2019/AZBEST-2019  między WFOŚiGW reprezentowanym przez Prezesa Zarządu Pana Macieja Kazienko a Gminą Łęczyce, reprezentowaną przez Wójta Gminy Łęczyce Pana Piotra Wittbrodta.

W ramach zadania ostatecznie usunięto azbest z dziewięciu nieruchomości, w tym na pięciu nieruchomościach przeprowadzono prace kompleksowe, polegające na demontażu, transporcie i utylizacji wyrobów azbestowych oraz na czterech nieruchomościach przeprowadzono prace związane z transportem  i utylizacją wyrobów azbestowych:

Łączna ilość usuniętych wyrobów wyniosła 16,16Mg.

Koszt kwalifikowany przedsięwzięcia wyniósł ogółem 7.452,00 zł. Dotacja z NFOŚiGW wyniosła 3.726,00 zł i z WFOŚiGW w Gdańsku wyniosła 3.726,00 zł.

 


28 listopada 2019r. Umową nr WFOŚ/D/III-18/4332/2019/AZBEST-2019 udzielono Gminie Łęczyce dotacji na dofinansowanie realizacji zadania p.n.: „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Łęczyce ”. Realizacja zadania została rozłożona na lata 2019-2020.

Zadanie objęte dofinansowaniem obejmuje demontaż, zbieranie, transport i utylizację wyrobów zawierających azbest, znajdujących się na terenie nieruchomości, stanowiących własność osób fizycznych.

W wyniku realizacji przedsięwzięcia planuje się usunąć wyroby, zawierające azbest w ilości 29,214 Mg.

Zgodnie z umową na realizację ww. zadania, związanego z usuwaniem wyrobów azbestowych uzyskano dofinansowanie w formie dotacji w kwocie 14.636,00 zł., co jednocześnie stanowi koszt kwalifikowany zadania.

Dofinansowanie uzyskano w oparciu o postanowienia Programu Priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, pn.: „Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest”.

O Azbeście

Bezpieczne usuwanie wyrobów z azbestem

Azbest - minerał występujący w skorupie ziemskiej, ze względu na unikalne właściwości takie jak wytrzymałość na rozciąganie, elastyczność, odporność na działanie kwasów, zasad   i innych chemikaliów, wysoką temperaturę rozkładu i topnienia oraz złe przewodnictwo cieplne znalazł szerokie zastosowanie w bardzo wielu gałęziach przemysłu. Azbest należy do grupy minerałów włóknistych, które pod względem chemicznym są uwodnionymi krzemianami różnych metali. W zależności od tego, z jakim metalem krzemian tworzy związek, ma on nie tylko inny kolor ale i różny stopień szkodliwości dla zdrowia. Najgroźniejszy jest azbest niebieski (krokidolit). Pod względem przydatności przemysłowej największe zastosowanie ma azbest biały (chryzolyt), następnie azbest niebieski i brązowy (amosyt). Mieszaniny azbestu i cementu wkroczyły do przemysłu materiałów budowlanych w postaci eternitu czyli lekkich i wytrzymałych płyt, otrzymywanych ze sprasowania azbestu z cementem, przełomem było wykorzystanie go do wyrobu papy niepalnej.

Wyroby te do dziś stanowią pokrycie dachowe większość starszych budynków. Powszechne wykorzystywanie azbestu jest silnie powiązane z ujawnieniem się późniejszych niekorzystnych efektów zdrowotnych zarówno u pracowników zatrudnionych w poszczególnych gałęziach przemysłu, gdzie był używany azbest, jak i u osób środowiskowo eksponowanych na ten czynnik rakotwórczy.

Produkcja, import i stosowanie wyrobów zawierających azbest są w Polsce zakazane od września 1998 roku. Przyjęte ograniczenia nie eliminują jednak problemu, jakimi jest znaczna ilość wytworzonych i nadal będących w eksploatacji wyrobów azbestowych. Każda płyta azbestowo-cementowa (popularnie nazywana eternitem) zawiera od 11 do 13% rakotwórczego azbestu. Niczym niezabezpieczone płyty są szkodliwe, nawet jeśli tylko leżą na dachu. Deszcze wymywają z nich bowiem spoiwo cementowe, przez co wiązki włókien azbestu zostają odsłonięte, rozszczepiają się i uwalniają do środowiska. Im bardziej zniszczony jest dach, tym więcej włókien się ulatnia. Szczególnie niebezpieczne stają się podczas usuwania z dachu starych płyt, które się łamią i kruszą.

Kiedy usuwać wyroby zawierające azbest?

Usunięcia azbestu ze swojego gospodarstwa może dokonać tylko specjalistyczna firma, która posiada uprawnienia, odpowiedni sprzęt i przeszkolonych pracowników oraz zatwierdzony program gospodarki odpadami niebezpiecznymi.

Decyzja o usuwaniu wyrobów zawierających  azbest powinna następować na podstawie dokonywanej przez właściciela, użytkownika wieczystego lub zarządcę  nieruchomości  kontroli stanu wyrobów. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się „Ocenę stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest” zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz.U. z 2004r. Nr 71, poz. 649 ze zm.). Ocena wskazuje na stopień pilności wykonania prac. Stopień pierwszy wymaga bezzwłocznej wymiany lub naprawy, pozostałe stopnie wskazują na dokonanie ponownej kontroli w określonym czasie

Ostatecznie wyroby azbestowe należy usunąć do końca 2032 roku, bez względu na ich stan techniczny, a usunięte wyroby zastąpić innymi nie zawierającymi tego minerału.

Czyim obowiązkiem jest usunięcie wyrobów zawierających azbest?

Usunięcie wyrobów zawierających azbest, zakwalifikowanych zgodnie z oceną, do wymiany na skutek nadmiernego zużycia lub uszkodzenia stanowi obowiązek właściciela, użytkownika wieczystego lub zarządcy nieruchomości.

Zgłaszanie prac polegających na usuwaniu wyrobów zawierających azbest

Właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca nieruchomości przed przystąpieniem do usuwania wyrobów zawierających azbest powinien zgłosić planowane prace do właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej, czyli Starosty.

Materiały

Strona internetowa Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku
{"register":{"columns":[]}}