W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Mistrzowskie parkowanie… helikoptera

W ostatnich miesiącach niebo nad nami często przemierzały żółto - czerwone helikoptery, kierując się na lądowisko przy koneckim szpitalu św. Łukasza. Do tego widoku już wszyscy przywykli, lecz posadowienie maszyny w nietypowej lokalizacji nadal wzbudza zainteresowanie przechodniów.

Helikopter Lotniczego Pogotowia Ratunkowego

Niosąc pomoc mieszkańcom naszego powiatu piloci LPR lądowali już na płycie stadionu, na skrzyżowaniu, a ostatnio nawet … na parkingu przed szkołą w Stadnickiej Woli w bezpośrednim sąsiedztwie zaparkowanych samochodów.

Do zadań Lotniczego Pogotowia Ratunkowego należy wykonywanie lotów do wypadków i nagłych zachorowań, transport pacjentów wymagających opieki medycznej pomiędzy zakładami opieki zdrowotnej oraz lotniczy transport medyczny poza granice kraju. Od początku istnienia Lotniczego Pogotowia Ratunkowego załogi śmigłowcowe i samolotowe przetransportowały ponad 116 tysięcy pacjentów. Obecnie śmigłowce stacjonują w 21 bazach stałych rozmieszczonych w całej Polsce, tak by pokryć zasięgiem obszar całego kraju, oraz jednej bazie sezonowej w Koszalinie uruchamianej w czasie letnich wakacji. Najbliższa baza HEMS (ang. Helicopter Emergency Medical Service, pol. Śmigłowcowa Służba Ratownictwa Medycznego) znajduje się w Kielcach - lotnisko w Masłowie.

Zespół ratunkowy jest w stanie rozpocząć proces leczenia od momentu przylotu na miejsce zdarzenia, a także szybko przetransportować chorego do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego (SOR) w ramach tzw. złotej godziny. Trzon wyposażenia LPR stanowią nowoczesne maszyny Eurocopter EC-135 o prędkości przelotowej blisko 260 km/h i skutecznym zasięgu do 80 km. Dzięki średnicy wirnika nieco ponad 10m i doskonałemu wyszkoleniu pilotów żółto - czerwone śmigłowce są w stanie wylądować nawet najtrudniejszych warunkach. Na potrzeby nocnych lotów w całej Polsce przygotowanych jest 2000 gminnych lądowisk, na których przy odpowiednim zabezpieczeniu przez strażaków możliwe są lądowania maszyn HEMS. W skład zespołu oprócz pilota wchodzą - lekarz i ratownik medyczny. To dzięki fachowości i zaangażowaniu tych załóg, możliwa jest szybka pomoc w nagłych i trudnych przypadkach.

Adam Kubka

{"register":{"columns":[]}}