Wydział Geodezji, Katastru i Nieruchomości
- W Wydziale Geodezji, Katastru i Nieruchomości tworzy się :
- Referat Geodezji i Ewidencji Gruntów,
- Referat Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Gruntów,
- Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej,
- Do podstawowych zadań Referatu Geodezji i Ewidencji Gruntów należy w szczególności:
a) planowania gospodarczego,
b) planowania przestrzennego,
c) wymiaru podatków i świadczeń,
d) statystyki publicznej,
e) gospodarki nieruchomościami,
f) ewidencji gospodarstw rolnych.
- prowadzenie ewidencji gruntów i budynków oraz gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
- przeprowadzanie modernizacji ewidencji gruntów i założenie ewidencji budynków,
- zawiadamianie wydziału ksiąg wieczystych Sądu Rejonowego w Jaśle o dokonanych zmianach w danych ewidencyjnych objętych działem I ksiąg wieczystych,
- dokonywanie zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków,
- udostępnianie informacji zawartych w operacie ewidencyjnym,
- wydawanie zaświadczeń o posiadaniu gospodarstwa rolnego,
- sporządzanie gminnych i powiatowych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków,
- sporządzanie propozycji projektów planu dochodów i wydatków do budżetu Powiatu w zakresie zadań geodezyjnych oraz przedkładanie propozycji jego zmian,
- prowadzenie spraw związanych ze zleceniem robót geodezyjnych,
- współdziałanie z Wydziałem Finansowo-Księgowym w zakresie windykacji należności z tytułu opłat geodezyjnych,
- prowadzenie postępowania scaleniowego i wymiennego gruntów,
- zakładanie osnów szczegółowych,
- tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych obejmujących zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej,
- prowadzenie spraw związanych z przekwalifikowaniem zalesionych gruntów rolnych na grunty leśne,
- współpraca z organami i jednostkami organizacyjnymi realizującymi zadania z zakresu:
- współpraca z Szefem Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych w zakresie niezbędnym do realizacji jego zadań statutowych.
- współdziałanie ze Służbą Topograficzną Wojska Polskiego w zakresie wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych mających znaczenie dla obronności i bezpieczeństwa Państwa,
- prowadzenie rejestru cen nieruchomości, określonych w aktach notarialnych oraz wartości nieruchomości, określonych przez rzeczoznawców majątkowych w operatach szacunkowych,
- przeprowadzanie kontroli przedsiębiorców w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących geodezji i kartografii.
- Do podstawowych zadań Referatu Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Gruntów należy w szczególności:
- tworzenie powiatowego zasobu nieruchomości i zasobu nieruchomości Skarbu Państwa oraz prowadzenie spraw dotyczących gospodarowania tymi zasobami,
- prowadzenie rejestrów nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu, oddanych w trwały zarząd i użytkowanie wieczyste,
- sporządzanie rocznych i półrocznych informacji o stanie mienia Powiatu w zakresie wynikającym z ustawy o finansach publicznych oraz w innych okresach na polecenie Zarządu lub Starosty,
- zabezpieczanie wierzytelności Skarbu Państwa przez wpisanie w księdze wieczystej hipoteki oraz wydanie zaświadczeń o spłaceniu wierzytelności,
- regulowanie stanów prawnych nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu,
- prowadzenie spraw dotyczących przekształcania prawa użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa na prawo własności,
- prowadzenie sprzedaży i oddawania w wieczyste użytkowanie nieruchomości
- prowadzenie spraw dotyczących oddawania, przekazywania nieruchomości w trwały zarząd oraz jego wygaszania,
- prowadzenie postępowań wywłaszczeniowych oraz postępowań zezwalających na czasowe zajęcie nieruchomości, przeprowadzenie przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów, energii elektrycznej oraz prowadzenie działalności wydobywczej,
- prowadzenie postępowań związanych ze zwrotem wywłaszczonych nieruchomości lub ich części,
- prowadzenie postępowań dotyczących ustalenia wysokości odszkodowania,
- prowadzenie postępowań dotyczących nieodpłatnego przekazywania na własność działek siedliskowych i gruntów oddanych do dożywotniego użytkowania,
- prowadzenie postępowań dotyczących ustalania nieruchomości stanowiących wspólnotę gruntową bądź mienie gromadzkie oraz ustalania uprawnionych do udziału we wspólnocie,
- prowadzenie spraw związanych z trwałym wyłączeniem gruntów rolnych z produkcji rolniczej,
- przeprowadzanie kontroli wykonywania przepisów ustaw o ochronie gruntów rolnych i leśnych w zakresie trwałego wyłączenia gruntów rolnych z produkcji rolniczej,
- prowadzenie sprawozdawczości z zakresu ustaw o ochronie gruntów rolnych i leśnych,
- prowadzenie uzgodnień projektów decyzji o warunkach zabudowy lub decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego w zakresie ochrony gruntów rolnych,
- opiniowanie z urzędu podziałów nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa bądź Powiatu,
- wyrażanie zgody na wycięcie drzew z nieruchomości Skarbu Państwa bądź Powiatu,
- występowanie do Agencji Nieruchomości Rolnych o przekazanie nieodpłatnie nieruchomości na cele związane z inwestycjami infrastruktury, służącymi wykonaniu zadań własnych,
- prowadzenie powszechnej taksacji nieruchomości,
- współdziałanie z Wydziałem Finansowo-Księgowym w zakresie windykacji należności Skarbu Państwa i Powiatu,
- współdziałanie z Wydziałem Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa w sprawach związanych z rekultywacją gruntów i nietrwałym wyłączeniem gruntów rolnych z produkcji rolniczej.
- przygotowywanie decyzji o zabezpieczeniu dobra kultury w formie ustanowienia tymczasowego zajęcia ,
- współdziałanie z Wydziałem Rozwoju, Promocji i Spraw Społecznych przy opracowywaniu powiatowego programu opieki nad zabytkami.
- Do podstawowych zadań Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej należy w szczególności:
a) mapa zasadnicza,
b) Geodezyjnej Ewidencji Sieci Uzbrojenia Terenu,
c) kataster nieruchomości,
d) osnowa geodezyjna.
- tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych obejmujące zbiory danych przestrzennych oraz standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500, 1:1 000, 1: 2 000, 1: 5 000,
- przekazywanie, co pół roku, kopii baz danych Wojewódzkiemu Inspektorowi Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego,
- prowadzenie państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziału terytorialnego,
- bieżąca aktualizacja części kartograficznej operatu ewidencji gruntów i budynków,
- bieżąca aktualizacja standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500, 1:1 000, 1: 2 000, 1: 5 000,
- opracowywanie zakresu rzeczowego oraz technologii wykonania robót geodezyjnych zleconych przez wydział,
- współdziałanie z Wydziałem Finansowo - Księgowym w zakresie windykacji należności z tytułu opłat geodezyjnych,
- gromadzenie i prowadzenie Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego,
- przyjmowanie i ewidencja zgłoszeń robót geodezyjnych,
- wyłączanie operatów pomiarowych zasobu przejściowego z Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego,
- wydawanie materiałów geodezyjnych i warunków technicznych do wykonania roboty,
- kontrola prac geodezyjnych przyjmowanych do Zasobu i nadanie im cech dokumentu,
- udostępnianie danych z Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym,
- wydawanie zezwoleń na rozpowszechnianie i rozprowadzanie oraz reprodukowanie w celu rozpowszechniania mapy zasadniczej z obszaru Powiatu,
- obsługa organizacyjno- techniczna Zespołu Uzgadniania Dokumentacji Projektowej,
- koordynowanie usytuowania projektowych sieci uzbrojenia terenu,
- prowadzenie ewidencji uzgodnionych projektów,
- zakładanie i prowadzenie ewidencji sieci uzbrojenia terenu w zakresie Geodezyjnej Ewidencji Sieci Uzbrojenia Terenu,
- prowadzenie spraw związanych z ochroną znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
- tworzenie kopii zabezpieczających Powiatowe bazy danych systemu informacji o terenie,
- przyjmowanie zgłoszeń wszelkich zmian danych objętych ewidencją sieci uzbrojenia terenu,
- zakładanie i prowadzenie krajowego systemu informacji o terenie w Powiecie,
- współpraca przy tworzeniu systemu z jednostkami organizacyjnymi zainteresowanymi tworzeniem tego systemu,
- klasyfikowanie i kwalifikowanie materiałów przeznaczonych do wyłączenia z Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego,
- sporządzenia rocznego sprawozdania dla GUS z zakresu:
Naczelnik: Mariusz Pabisz
Zastępca Naczelnika: Renata Żądło
tel. 13 44 86 473, pok. 28
e-mail: geodezja@powiat.jaslo.pl