W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Trzy Diamentowe Indeksy AGH dla I LO w Jaśle!

Natalia Janas

Zdecydowałam się wziąć udział w XIV Ogólnopolskiej Olimpiadzie o Diamentowy Indeks AGH, by  poszerzyć wiedzę z geografii. Takie konkursy bardzo mnie motywują do systematycznej nauki. Przygotowania odbywały się w ramach kółka zorganizowanego przez nauczyciela tego przedmiotu, mgr Sebastiana Styczyńskiego. W wolnym czasie rozwiązywałam też archiwalne zadania ze strony AGH.

Olimpiada składała się z trzech dwugodzinnych etapów. Uczestnicy pisali test sprawdzający wiedzę i zawierający zadania obliczeniowe. Aby przejść na wyższy szczebel, należało zdobyć odpowiednią ilość punktów. Według mnie ostatni etap był najtrudniejszy. Mimo że bardzo długo i dokładnie się do niego przygotowywałam, niektóre zadania i tak mnie zaskoczyły. Bardzo trudno było mi pogodzić przygotowania do olimpiady z nauką w szkole. Często brakowało czasu.

Jeśli chodzi o stres, to nie ukrywam, że towarzyszyły mi silne emocje. Z jednej strony denerwowałam się testem, a z drugiej byłam szczęśliwa, że doszłam już tak daleko. Gdy dowiedziałam się, że zdobyłam indeks, nie mogłam w to uwierzyć! Zupełnie się tego nie spodziewałam! Dopiero z czasem dotarło do mnie, że mam zapewnione miejsce na AGH i muszę przyznać, że bardzo się z tego powodu cieszę. Myślę, że skorzystam z tej szansy. Zastanawiam się nad kierunkiem, który będzie ściśle związany z geografią, gdyż jestem jej zagorzałą miłośniczką. Być może wybiorę geoturystykę lub geodezję. – tak o swoim udziale w olimpiadzie odpowiadała zdobywczyni Diamentowego Indeksu AGH Natalia Janas, uczennica klasy 2gc I Liceum Ogólnokształcącego im. Króla Stanisława Leszczyńskiego w Jaśle.

XIV Ogólnopolska Olimpiada „O Diamentowy Indeks AGH” odbyła się po raz pierwszy w roku szkolnym 2007/08. Jej podstawowy cel to pogłębianie wiedzy uczniów z pięciu przedmiotów: matematyki, informatyki, fizyki, chemii i geografii z elementami geologii. Pomaga zarówno w odkrywaniu talentów z zakresu nauk technicznych, jak i w rozwijaniu umiejętności oraz zamiłowań z tych dziedzin. Sprzyja lepszemu przygotowaniu młodzieży do wyzwań współczesnego świata, czyli wzrostu roli wiedzy i informacji przy coraz szybszym postępie naukowo-technicznym. Laureaci przyjmowani są na studia w AGH z pominięciem procedury rekrutacyjnej.

Natalia Janas z kl. 2gc wywalczyła indeks na studia w zakresie geografii z elementami geologii. Laureatem został również Gabriel Antas z kl. 3b, który zdobył jednocześnie dwa indeksy: z matematyki (laureat III stopnia) oraz informatyki (laureat I stopnia). W tym roku szkolnym zajął on także III miejsce na szczeblu centralnym w XXVIII Olimpiadzie Informatycznej. Ten młody chłopak, przygotowywany przez mgr Renatę Władykę, może się już pochwalić licznymi, imponującymi osiągnięciami z matematyki. Był finalistą XIX Podkarpackiego Konkursu Matematycznego im. Franciszka Lei, otrzymał wyróżnienie w XVIII Jasielskim Konkursie Matematycznym im. Hugona Steinhausa, dwukrotnie uczestniczył w etapie okręgowym Olimpiady Matematycznej, zajął II miejsce w XXXV Konkursie Matematycznym im. Prof. Jana Marszała, awansował do finału XX Podkarpackiego Konkursu Matematycznego im. Franciszka Lei (nie odbył się z powodu pandemii), nagrodzono go wyróżnieniem w XIX Jasielskim Konkursie Matematycznym im. Hugona Steinhausa, brał udział w półfinale projektu edukacyjnego Politechniki Warszawskiej STEM, dwukrotnie uczestniczył w warsztatach olimpijskich organizowanych przez Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, zdobył nagrodę "Dla najlepszego matematyka I LO w Jaśle w roku szkolnym 2019/2020", ufundowaną przez prof. dr. hab. Adama Idzika – kierownika Zakładu Matematyki Stosowanej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach i profesora Instytutu Podstaw Informatyki Polskiej Akademii Nauk, był finalistą międzynarodowego konkursu zespołowego European Astro Pi Challenge: Mission Space Lab 2019/2020 (zespół, w skład którego wchodził Gabriel, otrzymał wyróżnienie w finale konkursu), został laureatem Turnieju Jagiellońskiego. Za swoje osiągnięcia otrzymał stypendium Prezesa Rady Ministrów.

Poprosiłem Gabriela, aby podzielił się z czytelnikami swoimi wrażeniami odnośnie XIV Olimpiady o Diamentowy Indeks AGH:

Ten konkurs na pewno stanowił dodatkową motywację do nauki. Zadania do wykonania były ciekawsze niż w szkole, stanowiły wyzwanie intelektualne, a ich rozwiązanie sprawiło mi dużą przyjemność i dało satysfakcję. Wymagały abstrakcyjnego i logicznego myślenia, które kształtowałem stopniowo, ćwicząc. Nie wystarczy bowiem bezmyślne zapamiętanie kilkunastu wzorów i twierdzeń. Należy rozumieć, co się robi, szukać zależności i wyciągać wnioski.

Sukcesy w nauce zawdzięczam po części moim nauczycielom, którzy organizowali kółka przedmiotowe. Z matematyki pracowała ze mną mgr Renata Władyka, a z informatyki –  mgr inż. Bożena Janiga. Moje nauczycielki świetnie przygotowały mnie do startu w tym konkursie. Nie uczyłem się w jakiś szczególny sposób do olimpiady, ponieważ sporo wiedzy posiadałem już wcześniej.

Tak wypowiedział się na temat przygotowań do olimpiady z geografii mgr Sebastian Styczyński, opiekun Natalii:

Udział zadeklarowała trójka uczniów: Jakub Czyżykiewicz z 2gc, Wojciech Knapik z 2pb oraz Natalia Janas z 2gc. Wymagania AGH z tej dziedziny są specyficzne. Kładzie się nacisk na praktyczne wykorzystanie wiedzy w analizie i interpretacji środowiska geograficznego. Wiele zadań to iście inżynierskie projekty, często wymagające od uczestników umiejętności i wiedzy wykraczających poza zakres nauczania w szkole. W tegorocznej edycji największą trudność sprawiło uczniom wrysowanie na planie obszaru, na którym zamierzano wybudować drogę, hydroizohips oraz rysunek przekroju geologicznego przedstawionego obszaru, a także zagadnienia z potamologii (nauki o wodach płynących).

Jesienią spotykaliśmy się w szkole na cotygodniowym kółku dla olimpijczyków. Omawialiśmy wówczas zadania wykonane przez uczniów w domu. Po przejściu na nauczanie zdalne rozmawialiśmy dodatkowo na meecie, omawiając wątpliwości pojawiające się w kompilowaniu opracowania. Cała trójka uzyskując wyniki przekraczające 90% punktów awansowała do kolejnego etapu olimpiady i wzięła udział w zawodach II stopnia w trybie stacjonarnym, odbywających się w Krośnie, gdzie wszyscy świetnie się zaprezentowali. Niestety, zgodnie z regulaminem, tylko zdobycie minimum 70% punktów kwalifikowało do udziału w etapie finałowym. Próg ten osiągnęła Natalia i uzyskała awans do III etapu.

Kiedy poinformowałem uczniów o możliwości udziału w kolejnych edycjach olimpiady geograficznej oraz Olimpiady o Diamentowy Indeks AGH, Natalia, która jest osobą ambitną, bardzo pracowitą, systematyczną, dociekliwą oraz konsekwentnie dążącą do celu, zainteresowała się jako pierwsza.

Z poprzednich lat najbardziej pamiętam Łukasza Byczyńskiego, który w 2016 roku w olimpiadzie „O Diamentowy Indeks AGH” wywalczył tytuł laureata II stopnia i indeks AGH. Już od pierwszej klasy uczestniczył w kolejnych jej edycjach. Włączył się również do rywalizacji w olimpiadzie geograficznej. Do dziś jest dla mnie wzorem wytrwałości i determinacji w dążeniu do celu.

Jesteśmy bardzo dumni z sukcesów Natalii i Gabriela. Trzymajmy kciuki, aby nasza szkoła miała w kolejnych latach równie wybitnych uczniów!

Kacper Węgrzyniak

z kl. Ic z edukacją dziennikarską

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}