Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m obowiązkowi rejestracji podlega:
- jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW;
- jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
- jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- o ile nie posiada innej niż polska przynależności.
- Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających
o długości do 24 m obowiązkowi rejestracji, o którym mowa w art. 3 ust. 1, nie podlega: - jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa;
- jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni;
- deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.
- Zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela.
- Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających odbywać się będzie poprzez elektroniczny ogólnokrajowy system REJA24.
- Rejestracji jednostki pływającej dokonuje organ rejestrujący, wpisując jednostkę do rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, oraz nadaje jej numer rejestracyjny i wydaje dokument rejestracyjny. Organem rejestrującym jest starosta lub właściwy polski związek sportowy w rozumieniu ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie.
- W celu rejestracji jednostki pływającej właściciel składa wniosek o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego do wybranego organu rejestrującego. Jeżeli jednostka pływająca jest przedmiotem współwłasności, wnioski, o których mowa w ust. 2, może złożyć każdy współwłaściciel, przedkładając pełnomocnictwo do działania w imieniu pozostałych współwłaścicieli.
- Zgodnie z art. 28 ustawy o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m wpisy do rejestrów oraz dokumenty rejestracyjne wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują ważnośćw przypadku:
- wpisów do rejestrów dokonanych oraz dokumentów wydanych do dnia 1 stycznia 2000 r. – przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy;
- wpisów do rejestrów dokonanych oraz dokumentów wydanych do dnia 1 stycznia 2006 r. – przez okres 18 miesięcyod dnia wejścia w życie ustawy;
- wpisów do rejestrów dokonanych oraz dokumentów wydanych po dniu 1 stycznia 2006 r. – przez okres 30 miesięcyod dnia wejścia w życie ustawy;
WYMAGANE DOKUMENTY:
- Wniosek o rejestrację spełniający wymogi określone w przepisach art. 6 ustawy o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m oraz przepisach rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
- Wniosek o rejestrację jednostki pływającej należy składać bezpośrednio
w systemie REJA24 na stronie internetowej : http://interesant.reja24.gov.pl
Uruchamiając system REJA24, oddano Państwu aplikację „Konto interesanta”, umożliwiającą zainteresowanym osobom zdalne zarejestrowanie jednostki pływającej, jak również składanie do rejestru wniosków w innym zakresie, w sprawach dotyczących rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (np. wyciągi lub zmiana danych rejestrowych), drogą internetową
Aplikacja „Konto interesanta” jest dostępna pod adresem:
https://interesant.reja24.gov.pl
W celu wsparcia procesu rejestracji jednostek i obsługi systemu REJA24 utworzony został także serwis Help Desk, dostępny dla zainteresowanych w dni robocze, w godzinach 7:00 -15:00, do którego można kierować pytania i zgłaszać problemy, związane z obsługą systemu. Kontakt z serwisem Help Desk można uzyskać pod adresem e-mail: pomoc@reja24.gov.pl lub telefonicznie: + 48 91 44 03 526.
lub osobiście w dowolnie wybranym organie rejestrującym: starostwo albo właściwy polski związek sportowy.
- Wniosek o rejestrację w postaci papierowej składa się do organu rejestrującego osobiście albo przez przedstawiciela ustawowego albo pełnomocnika.
- W przypadku gdy wnioskodawca składa wniosek o rejestrację w postaci elektronicznej, a posiada wymagane załączniki w oryginale wyłącznie w postaci papierowej, dokumenty te mogą być dołączone do wniosku w postaci odwzorowania cyfrowego, a ich oryginały należy okazać organowi rejestrującemu przed odbiorem dokumentu rejestracyjnego.
UWAGA:
Formularze wniosków wraz dokumentami są dostępne na stronie internetowej :
http://www.ums.gov.pl/projekty_unijne/Reja24/formularze.zip
- Dowód własności jednostki pływającej (art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy).
- Dokumenty lub materiały potwierdzające informacje, o których mowa w art. 6 ust.1
pkt 2 a-c oraz i-p.
- Dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
OPŁATY:
Wysokość opłat związanych z rejestracją określona została w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, tj.:
- za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego; zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego; wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego : 80 zł
- za wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m : 15 zł
- zarejestrowany sprzęt na podstawie dotychczasowych przepisów, o ile podlega obowiązkowi rejestracji, musi być zarejestrowany ponownie, w terminie określonym w art. 28 ustawy o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długosci do 24 m (Dz. U. z 2020 r poz. 1500 ze zm.) - opłata za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego w tym przypadku wynosi : 60 zł.
Opłaty należy dokonywać na konto Starostwa Powiatowego w Jaśle Bank Spółdzielczy w Rymanowie Nr 10 8636 0005 2001 0004 5740 0007.
KOMÓRKA ODPOWIEDZIALNA ZA PROWADZENIE SPRAWY:
Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa, pok. 222, tel. 13 448 64 52.
MIEJSCE SKŁADANIA DOKUMENTÓW:
Wniosek o rejestrację jednostki pływającej należy składać bezpośrednio w systemie REJA24 na stronie internetowej:
http://interesant.reja24.gov.pl
lub osobiście w dowolnie wybranym organie rejestrującym: starostwo albo właściwy polski związek sportowy
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Organ rejestrujący wpisuje jednostkę pływającą do rejestru albo wydaje decyzję o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru w terminie 30 dni, licząc od dnia złożenia kompletnego wniosku o rejestrację.
INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH
Zgodnie z treścią rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 (Dz. Urz. UE L 2016, Nr 119) dalej zwanego RODO, informujemy że:
- Administratorem Państwa danych osobowych jest Starosta Jasielski, ul. Rynek 18, 38-200 Jasło,
dalej jako Administrator. - Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych możliwy jest pod adresem: iod@powiat.jaslo.pl
- Pastwa dane osobowe przetwarzane są w celu rozpatrzenia sprawy Administracyjnej, na podstawie
art. 6 ust. 1 lit. c RODO, w związku z realizacją obowiązku prawnego. - Odbiorcami Państwa danych osobowych mogą być wyłącznie podmioty uprawnione
na podstawie obowiązujących przepisów prawa w związku z realizacją przez Administratora celu,
o którym mowa w pkt. 3. - Państwa dane będą przechowywane przez czas rozpatrywania sprawy, a następnie przechowywane przez okres oraz w zakresie wymaganym zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Posiadają Państwo prawo żądania od Administratora dostępu do swoich danych osobowych,
ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przenoszenia danych. - Mają Państwo prawo wniesienia skargi na czynności przetwarzania do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
- Skorzystać z uprawnień wskazanych w pkt. 6 można wysyłając odpowiednie żądanie na adres Inspektora Ochrony danych wskazany w pkt. 2.
- Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednakże odmowa ich podania uniemożliwi rozpatrzenie Państwa sprawy.
- Ze względu na złożoność pełnej informacji odnoszącej się do przetwarzania Państwa danych osobowych, w związku z obowiązkiem zagwarantowania aktualności, przejrzystości i przystępności treści niniejszej klauzuli informacyjnej w odbiorze, jej treść została ograniczona. Na naszej stronie internetowej www.powiat.jaslo.pl w zakładce STAROSTWO POWIATOWE / OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH publikujemy rejestr podmiotów przetwarzających oraz dane z rejestru czynności przetwarzania, gdzie znajdziecie Państwo szczegółowe informacje na temat celów przetwarzania, podstawy prawnej, okresu przechowywania danych osobowych oraz podmiotów, którym przekazywane mogą być Państwa dane.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2024 r. poz. 1536 ze zm.)
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz.U. z 2020 r. poz. 763)
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz.U. z 2020 r. poz. 248)
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 30 września 2019 r. w sprawie powierzenia prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m i administrowania nim. (Dz.U. z 2019 r. poz.1908)