W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Protokół z XLIV Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 14.05.2021

Protokół XLIV/2021

z XLIV Sesji Rady Powiatu w Jaśle

odbytej w dniu 14 maja 2021 r. o godz. 9.00

 

Ad. 1. Otwarcie Sesji.

Sesję otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch. Powitał radnych Rady Powiatu w Jaśle przybyłych na sesję, łączących się zdalnie, panią Skarbnik, panią mecenas oraz  łączących się drogą online.

 

Ad. 2. Stwierdzenie prawomocności obrad.

Przewodniczący, zgodnie z listą obecności podpisaną przez 9 radnych oraz na podstawie liczby zalogowanych radnych do zdalnego systemu w ilości 10, stwierdził,
że w posiedzeniu bierze udział 19 radnych, obrady są prawomocne.

 

Ad.  3. Przyjęcie protokołów z XLII i XLIII sesji Rady Powiatu w Jaśle.

Przewodniczący poinformował, że do protokołów z XLII i XLIII sesji Rady Powiatu w Jaśle, nie wpłynęły żadne uwagi.

Przewodniczący zarządził głosowanie nad zatwierdzeniem protokołu z XLII sesji Rady Powiatu w Jaśle.

W głosowaniu brało udział 19 radnych.

- za przyjęciem protokołu głosowało 19 radnych,

Protokół z XLII sesji Rady Powiatu w Jaśle został przyjęty.

 

Następnie przewodniczący zarządził głosowanie nad zatwierdzeniem protokołu z XLIII sesji Rady Powiatu w Jaśle.

W głosowaniu brało udział  19 radnych.

- za przyjęciem protokołu głosowało 19  radnych,

Protokół z XLIII sesji Rady Powiatu w Jaśle został przyjęty.

 

Ad. 4. Wprowadzenie ewentualnych zmian do porządku obrad.

Przewodniczący odczytał wniosek o zmianę porządku obrad.

 

WNIOSEK O ZMIANĘ PORZĄDKU OBRAD

 

Zarząd Powiatu w Jaśle zwraca się z wnioskiem o zmianę porządku obrad XLIV Sesji Rady Powiatu w Jaśle w dniu 14 maja 2021 roku, poprzez dodanie w pkt. 6 podpunktu: c), który otrzymuje brzmienie:

c) zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w 2021 roku z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej”.

 

Głosowanie nad wprowadzeniem do porządku obrad projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w 2021 roku z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej.

W głosowaniu brało udział 19 radnych.

- za głosowało 19 radnych,

Punkt „c” został wprowadzony.

 

Zmieniony porządek obrad:

  1. Otwarcie sesji.
  2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
  3. Przyjęcie protokołów z XLII i XLIII sesji Rady Powiatu w Jaśle.
  4. Wprowadzenie ewentualnych zmian do porządku obrad.
  5. Wybór Komisji Wnioskowej.
  6. Podjęcie uchwał w sprawie:
  1. zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2021 rok,
  2. zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2021 – 2027.
  3. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w 2021 roku z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej.
  1. Stan dróg powiatowych – harmonogram prac na drogach.
  2. Rozpatrzenie informacji Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Jaśle o stanie bezpieczeństwa, ochrony przeciwpożarowej i zagrożenia pożarowego w Powiecie Jasielskim.
  3. Ocena zasobów pomocy społecznej za rok 2020 w Powiecie Jasielskim.
  4. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz prac Zarządu w okresie  międzysesyjnym.
  5. Interpelacje.
  6. Wnioski i zapytania radnych.
  7. Sprawy różne.
  8. Zamknięcie obrad.

 

Ad. 5. Wybór Komisji Wnioskowej.

Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch zgłosił do Komisji Wnioskowej

radnych: Stanisław Święch, Sławomir Madejczyk, Jan Muzyka.

Zgłoszeni radni wyrazili zgodę na pracę w Komisji Wnioskowej.

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wyborem członków Komisji Wnioskowej.

W głosowaniu brało udział 19 radnych.

- za wyborem zaproponowanego składu Komisji Wnioskowej głosowało 19 radnych,

Komisja została powołana.

 

Ad. 6. Podjęcie uchwał w sprawie:

Ad. 6a. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego
na 2021 r. (Druk Nr 305).

Przewodniczący poprosił panią Teresę Połeć Skarbnik Powiatu o wprowadzenie.

Głos zabrała Skarbnik Powiatu Jasielskiego Teresa Połeć, która omówiła projekt uchwały Rady Powiatu w Jaśle w sprawie zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2021 rok.

Przewodniczący poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo- Budżetowej – radny Jan Czajka- Komisja wydała jednogłośnie pozytywną opinię.

Przewodniczący Komisji Społecznej – radny Stanisław Święch – Komisja  wydała pozytywną opinię.

Przewodnicząca Komisji Edukacji, Kultury- radna Irena Baciak – Komisja pozytywnie jednogłośnie opiniuje projekt w  dziale 752 Obrona Narodowa.

Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Radny Janusz Przetacznik -  mam pytanie do tego projektu uchwały do pana starosty i pani skarbnik, po stronie najpierw dochodowej, mamy kwotę 4 mln 800 tys. z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, natomiast nie znalazłem i nie widzę tutaj środków z gminy Skołyszyn, o które m.in. pan starosta podczas ostatniej sesji, w podobnej realizacji inwestycji w wysokości 25% domagał się od miasta Jasła. Według kolejnego projektu uchwały, który mamy, czyli w zmianie Wieloletniej Prognozy Finansowej, to zadanie będzie kosztować około 10 mln. Jeżeli przyjąć, że założenia pana starosty są takie same dla wszystkich samorządów i gmin, a nie jest to traktowanie gmin tak jak w Samorządowym Funduszu Inwestycji Lokalnych, to rozumiem, że 25% w najbliższym czasie ma gmina Skołyszyn przekazać. Jeżeli nie to w takim razie również roszczenia w stosunku do miasta Jasła i innych gmin są w tym wypadku niezasadne. Bardzo prosiłbym o uzasadnienie, czy będą środki
i w jakiej wysokości, czy są określone zasady udziału gmin w tego typu inwestycjach, ponadlokalnych, bo tutaj to jest ewidentnie teren gminy Skołyszyn i tak naprawdę służący tylko gminie Skołyszyn?            

 

Starosta Jasielskie Adam Pawluś - jeżeli chodzi o budowę mostu na drogach powiatowych, pomiędzy Przysiekami i Pustą Wolą, to ta inwestycja realizowana jest w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg i otrzymaliśmy 70% dofinasowanie. Ogólna kwota, która została zaakceptowana tj. ponad 10 mln złotych. Oczywiście takiej kwoty nie otrzymamy z tego względu, że wartość kosztorysowa to była ponad 14 mln, a wartość po przetargowa, prawdopodobnie będzie 9 mln 100. Prawdopodobnie, dlatego, że jeszcze procedura się nie zakończyła i wprowadzamy w tym roku te 4 mln 800, ale biorąc pod uwagę całość 9 mln 100, to 30% z tego tj. 2 mln 700, więc udział własny jest w takiej mniej więcej kwocie. Będzie wynosił jeżeli firma Intop, która jest na pierwszej pozycji, podpisze z nami umowę, więc zwracamy się tutaj o wsparcie przez gminę w kwocie 15%, a nie o 25%, bo nie ma takiej potrzeby, żeby 25% skoro, pozyskaliśmy środki z zewnątrz. Natomiast sytuacja jeżeli chodzi o inwestycję mostową na Jasiołce wygląda trochę inaczej, ponieważ tu zabiegamy o inne środki. Dofinasowanie jest 50% i chciałbym zwrócić uwagę, że taka była deklaracja burmistrza i radnych, że dofinansują tą inwestycję w tym udziale i mam nadzieję, że się wywiążą z tej deklaracji, chociaż słowo nie zawsze jest dotrzymywane. Mam nadzieję, że tym razem zostanie dotrzymane. Cała ta inwestycja została zwiększona, jej zakres rzeczowy został zwiększony na wniosek miasta Jasła, głównie na wniosek radnych. To pan radny Przetacznik wielokrotnie się upominał jak ta droga będzie wyglądać? My do końca nie wiedzieliśmy
i chcieliśmy unikać konfliktów. Radni chcieli wyprowadzić po prostu ten ruch tranzytowy
z ulicy Hankówka i na tą propozycję, żeśmy przystali, ale w tej chwili widzę, że jest takie targowanie ze strony burmistrza, czy nam dorzucą te pieniądze, czy nie? Nie wiem, na dzień dzisiejszy w każdym razie z takim pismem, żeśmy wystąpili, żeby połowę udziału miasto nam sfinansowało i realizujemy również inne inwestycje na terenie miasta. Przypomnę, że ten ciąg drogowy, to był po prostu ciągiem miejskim, przejęliśmy na siebie ten obowiązek, żeby pozyskać dodatkowe środki, bo miasto nie może do tego programu startować. Nasza propozycja była pierwsza na przedłużenie ulicy Żniwnej w linii prostej, co wiązało się
z wykonaniem mostu i dojazdów, czyli tego łącznika drogowego na długości około 300 m, a w tej chwili mamy ponad blisko 1000 m. Powyżej 1000 m nie możemy się ubiegać o środki zewnętrzne, więc tam jest chyba 900 ileś metrów, dokładnie nie pamiętam, ale na taki odcinek otrzymamy dofinasowanie, więc to jest długi przebieg drogi. W dodatku jest to bardzo wysoki nasyp, pomiędzy śmietniskiem rafinerii i byłym śmietniskiem miejskim, tam jest duży ten nasyp i jeszcze jest dodatkowy przepust na potoku, nie wiem, czy on ma jakąś nazwę, czy nie? W każdym razie tam jest jeszcze dodatkowy przepust. Oprócz mostu to mamy przepust, który według cen chyba kosztorysowych to jest 700 tys. zł, w ofercie nie pamiętam ile firma proponuje za wykonanie tego przepustu? Mam nadzieję, że również zmniejszy się wartość tego zadania z uwagi na przejęcie przebudowy kolizji elektrycznych, tak generalnie mówiąc. Wartość w kosztorysie tych kolizji to jest 140 tyś., a mamy uzgodnione, czekamy na odpowiednie dokumenty, to oczywiście było również zawarte w postępowaniu przetargowym, że istnieje taka możliwość, wyłączenia tych kolizji. Dzisiaj wyraziliśmy zgodę na zawarcie
z gazownictwem umowy, że oni sami usuną kolizję, to samo zrobią wodociągi i dopóki nie mamy umowy z PGE, to ciągle ta pozycja w tym kosztorysie jest, także jeszcze wartość tego zadania może się zmniejszyć, mam nadzieję, że o tą kwotę i stąd to są takie różnice. Tu nie ma żadnych tajemnic.

 

Radny Janusz Przetacznik -  pytałem konkretnie o udział gminy Skołyszyn w tej konkretniej inwestycji i nie otrzymałem odpowiedzi, rozumiem, że będziemy występować do gminy Skołyszyn i pan Wójt Bogusław Kręcisz nie tylko obiecał, ale już ma pan uchwałę Rady Gminy Skołyszyn, że środki w wysokości nie niższej niż 1 mln 350 tys. zasilą tą inwestycję. Druga sprawa powoływał się pan na moje wypowiedzi. Chciałem  zwrócić panu staroście uwagę i do tej pory powtarzam, że pomimo moich wniosków i można by nawet powiedzieć, wręcz żądań jako członka komisji rozwoju - o drodze i moście na rzece Jasiołce radni nie otrzymali dokumentów, nie rozmawialiśmy, natomiast owszem podejmowaliśmy decyzję już w kategoriach organu uchwałodawczego. Przypominam, dostaliśmy przebieg tej trasy
w drodze poczty mailowej i zarzucałem m.in. panu staroście, fakt, że radni Rady Miejskiej
o inwestycji wiedzieli zdecydowanie więcej niż radni powiatowi. To jest ta kwestia, żeby już tutaj nie było niedomówień i tak jak pan starosta wielokrotnie obiecywał, czy deklarował, bardzo proszę o przekazywanie dokumentów w terminie i informowanie radnych. Kontynuując, do projektu tej uchwały, czy można coś bliżej dowiedzieć się o wirtualnej strzelnicy, tym razem w Nowym Żmigrodzie? Czyli wracamy do kolejnych inwestycji, czy lokalizacji strzelnicy powiatowej. Tym razem teraz wirtualnej. Wracamy do lokalizacji Nowy Żmigród, przypomnijmy była Trzcinica, był Nowy Żmigród, ostatnio pojawił się Cieklin i że tak powiem, teraz kolejna nowinka, kolejne wydatki, bo przypomnijmy na przyjęcie gruntów
i opracowanie dokumentacji w Cieklinie, powiat poniósł pieniądze. Szkoda, że to są tzw. pieniądze publiczne, czyli niczyje. Tak lekką ręka szastamy tymi publicznymi pieniędzmi. Również w interpelacji na ten temat będę zabierał jeszcze głos o publicznych pieniądzach.

 

 Starosta Jasielskie Adam Pawluś- wracając do strzelnicy w Cieklinie, to temat nie jest zamknięty, tu prowadzimy rozmowy i prawdopodobnie, uda się nam tą strzelnicę zrealizować. W jakiej ona formule będzie ona zrealizowana, tego na dzień dzisiejszy jeszcze nie mogę powiedzieć, ale są szanse i prawdopodobnie ta strzelnica zostanie zrealizowana. Natomiast szkoła w Nowym Żmigrodzie prowadzona jest przez stowarzyszenie, ono zwróciło się do nas, żebyśmy po prostu z ich inicjatywy byli inwestorem, ponieważ oni nie mogą być inwestorem w tym obiekcie, który stanowi własność powiatu jasielskiego, to jest były internat. Ja powiedziałem, że jeżeli przygotują wniosek merytorycznie to, zgłosimy to na Radę i to czynimy. Nabór jest ogłoszony i musimy złożyć wniosek do 20 maja, stąd taki pośpiech. Prace, które będą wykonane w obiekcie byłego internatu, to są niewielki drobne remonty w granicach nie całych chyba 20 tys. złotych, a pozostała kwota to są wszystko, wydatki na urządzenia, na których ja się nie znam, więc dokładnie nie potrafię nawet powiedzieć, na czym ta wirtualna strzelnica będzie polegać, ale są od tego ludzie, którzy się tym zajmują i mam nadzieję, że wniosek nasz przejdzie ocenę formalną i merytoryczną
i jeżeli otrzymamy te 150 tys. dofinasowania, to mam nadzieję, że warto to zrealizować. Stowarzyszenie, któremu zamierzamy przekazać w użyczenie ten sprzęt wraz
z pomieszczeniami zobowiązuje się do udostępniania tej strzelnicy wszystkim klasom mundurowym na terenie powiatu jasielskiego. Także młodzież będzie mogła ćwiczyć z tych klas mundurowych i mam nadzieję, że ta inwestycja zostanie zrealizowana w tym roku. Termin realizacji to jest 2021 rok, więc to może nie będzie prawdziwa strzelnica. Nie mam  wiedzy, bo nie strzelam z niczego, więc mam nadzieję, że  przyczyni się do kształcenia umiejętności młodych ludzi, których w sumie mamy ponad 300 w klasach mundurowych.

 

Radny Jan Urban -  pan starosta już jakby pociągnął wątek, o który chciałem  zapytać i zaś
z wielkich, szumnych zapędów wchodzimy w symulator, w taką strzelnicę, która symuluje, gdzie można oczywiście tam poćwiczyć pewne rzeczy. Najbardziej mnie denerwuje jedna rzecz, że zaś partnerem w tym wypadku będzie Stowarzyszenie. Mamy złe skojarzenia
i doświadczenia  jeżeli chodzi o inwestycje, którą była na styku starostwo i stowarzyszenie jeżeli chodzi o Trzcinicę. Teraz zaś angażujemy się w rzecz, która jest wątpliwa, jeżeli chodzi o efektywność. Ja wiem, że tutaj zaraz pan starosta powie, że to są niewielkie pieniądze, ale
z tych niewielkich pieniędzy,  za chwilę się zrobi całkiem spora sumka, publicznych środków. To jest raz, a dwa, mówię były zapędy, wielkopańskie pomysły Cieklina, a na razie się kończy na strzelnicy wirtualnej, na symulatorze, nazwijmy to w ten sposób.

 

Radna Irena Baciak- chciałam tylko zwrócić uwagę, że szkoła, która jest prowadzona przez stowarzyszenie wystąpiła z pewną inicjatywą, chce przygotować projekt, który podniesie prestiż tej szkoły, który z pewnością przyczyni się do większej rekrutacji uczniów do tej szkoły. Uczniowie będą mieli możliwość ćwiczeń praktycznych, nie tylko tej szkoły, ale
i  mają tam klasy mundurowe, ale i pokrewnych szkół. Ja myślę, że warto tej szkole pomóc, ponieważ pamiętam czasy, kiedy została rzucona na głęboką wodę i to w jaki sposób oni się obronili i prowadzą swoją placówkę, na pewno przyczyni się do tego, że więcej uczniów będzie chciało z tych naszych terenów, z tej naszej  szkoły skorzystać. Zwracam uwagę też na to, że szkoła w Nowym Żmigrodzie skupia uczniów z wielu miejscowości z gminy Krempna, Nowy Żmigród, Osiek Jasielski, którzy to uczniowie nie koniecznie chętnie korzystają
z placówek w Jaśle, ze względu na utrudniony dojazd, a rozwój tej szkoły na pewno przyczyni się do podniesienia prestiżu i większej możliwości korzystania przez uczniów z tej placówki.

 

Radny Grzegorz Pers- właściwie już to co chciałem powiedzieć, w większości pani radna Irena Baciak powiedziała, ale ja tylko chciałem zauważyć, bo pan radny Jan Urban mówił
o jakiś takich niekorzystnych konotacjach, między stowarzyszeniem, działalnością, a powiatem, ale chciałem, zauważyć, że to uczniowie naszego powiatu, czy to szkołę prowadzi stowarzyszenie, czy starostwo, korzystają.  I jeśli są, bo tam rozmawiałem z prezesem stowarzyszenia to jakieś tam laserowe symulacje, strzelanie, nie znam się do końca na tym, ale jeśli ma poprawić atrakcyjność tej szkoły i potencjalnie przybliżyć uczniów, którzy przyjdą do tej szkoły. Pamiętamy też jak przekazywaliśmy stowarzyszeniu, prowadzenie tej szkoły. To był czas taki, że było mało uczniów w tej szkole, a widać, że po prostu właściciele tego stowarzyszenia  starają się i jak są jakieś nowe możliwości, nowe projekty innowacyjne wprowadzają to i myślę, że  trzeba takie projekty popierać, tym bardziej, że nie są to jakieś zbyt duże pieniądze. W związku z czym, prosiłbym państwa radnych, żebyście poparli ten wniosek.                                                                                                                                                                           

 

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz zarządził głosowanie dotyczące podjęcia uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2021 r.

W głosowaniu brało udział 19 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych,

- przeciw głosował 1 radny,

- wstrzymało się 4 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Do obrad sesji zdalnie dołączyła radna Magdalena Stasiowska.

 

Ad.6b.Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2021 — 2027. (Druk Nr 306).

Przewodniczący poprosił Panią Teresę Połeć Skarbnik Powiatu o wprowadzenie.

Głos zabrała Skarbnik Powiatu Jasielskiego Teresa Połeć, która przedstawiła projekt uchwały Rady Powiatu w Jaśle w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2021 — 2027.

Przewodniczący poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo- Budżetowej – radny Jan Czajka- Komisja wydała pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Społecznej – radny Stanisław Święch – Komisja wydała pozytywną opinię.

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania w sprawie podjęcia uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2021 — 2027.

W głosowaniu brało udział 20 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych,

- przeciw głosowało 4 radnych,

- wstrzymał się 1 radny.

Uchwała została podjęta.

 

Ad.6c. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w 2021 roku z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej.

 

Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch - to jest świeża sprawa, wynikła z konieczności przesunięć środków. Zwiększenie mamy na zadaniu przede wszystkim dofinasowanie likwidacji barier architektonicznych w komunikowaniu się i technicznych. Natomiast zmniejszenie będzie na dofinasowanie zaopatrzenia na przedmioty ortopedyczne
i zmniejszenie też będzie 4113 zł spowodowane rezygnacją, części uczestników z wyjazdu
w ramach realizacji tego zadania. Oprócz tego będziemy mieć przesunięcie kwoty 20 tys., zwiększenie na zadaniu zwrot poniesionych kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej i te 20 tys. jest przesunięte z przyznania osobom niepełnosprawnym środków na rozpoczęcie dzielności gospodarczej. Tak jak dyrektor pisze jest to właśnie spowodowane aktualnym zapotrzebowaniem w bieżącym roku. na takie, a nie inne rozdzielenie tych środków.     

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Wobec braku głosów w dyskusji, przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w 2021 roku z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej.

W głosowaniu brało udział 20 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 20 radnych.

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

Ad.7. Stan dróg powiatowych – harmonogram prac na drogach. (Druk Nr 307).

Przewodniczący poinformował radnych, że ewentualne zapytania trzeba kierować do pani dyrektor Kaszowicz.

 

Ad.8. Rozpatrzenie informacji Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej
w Jaśle o stanie bezpieczeństwa, ochrony przeciwpożarowej i zagrożenia pożarowego
w Powiecie Jasielskim.
(Druk Nr 308).

Przewodniczący stwierdził, że ta informacja była rozpatrywana przez Komisję Społeczną  dodał, że jest bardzo obszerna i rzetelnie przygotowana.

 

Ad.9. Ocena zasobów pomocy społecznej za rok 2020 w Powiecie Jasielskim. (Druk Nr 309).

Radni nie zabierali głosu również w tej sprawie.

 

Ad.10. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz prac Zarządu
w okresie międzysesyjnym. (Druk Nr 310).

Radni nie mieli uwag, ani zapytań do sprawozdania.

 

Ad.11. Interpelacje.       

 

Radny Janusz Przetacznik złożył i odczytał interpelację o treści:

 

I N T E R P E L A C J A

Dotyczy: działań członków Zarządu Powiatu w Jaśle celem naprawienia szkód spowodowanych ich działaniem po stwierdzenia nieważności uchwały Zarządu Powiatu w Jaśle Nr 110/19 z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie unieważnienia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego im. Króla Stanisława Leszczyńskiego w Jaśle

 

23 kwietnia br. podczas XLII sesji Rady Powiatu w Jaśle skierowałem do Starosty Jasielskiego zapytanie nr 24/2021 dotyczące wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 lutego 2021 r. sygn. akt III OSK 3141/21 oddalającego skargę kasacyjną Zarządu Powiatu w Jaśle na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 27 lutego 2020 roku sygn. akt II SA/Rz 1260/19 w sprawie ze skarg                                           i Wojewody Podkarpackiego na uchwałę Zarządu Powiatu w Jaśle z dnia 27 sierpnia 2019 roku nr 110/19
w przedmiocie unieważnienia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora szkoły stwierdzający nieważność zaskarżanej uchwały.

Uwzględniając fakt, że powyższy wyrok NSA z dnia 16 lutego 2021 roku jest ostateczny i nie podlega zaskarżeniu zadałem Staroście Jasielskiemu trzy, wydawało mi się bardzo proste i jasno sformułowane pytania dotyczące działań członków Zarządu Powiatu
w Jaśle
celem naprawienia szkód spowodowanych ich działaniem. Powtórzę, że temat czy problem naprawienia szkód w świetle wyroku NSA, wydawał mi się oczywisty, tym bardziej, że członkowie Zarządu Powiatu w Jaśle już niejednokrotnie przekonywali radnych i opinię publiczną, że doskonale znają materię „działania organów władzy publicznej na podstawie prawa i w granicach prawa”.

Jak przeczytałem odpowiedź Starosty Jasielskiego, absolwenta nauk prawniczych,
z dnia 6 maja 2021 r. znak: BR.0003.20.2021 na moje zapytanie nr 24, to stwierdziłem, że „
stwierdzenie nieważności uchwały organu”, które starłem się w sposób jasny i prosty przedstawiać w swoich interpelacjach, zapytaniach itp. ilustrując to bardzo trafnym przykładem nagrania na taśmie magnetofonowej – cyt..  „Uchylenie można porównać do zaprzestania nagrywania bez kasowania tego, co już na taśmie nagrano, natomiast unieważnienie uchwały – do całkowitego wymazania nagrania. Taśma pozostaje wówczas w takim stanie, jakby nigdy nie została zapisana.  jest  niezrozumiałe i należy do tego tematu powrócić, używając do tego prawnych zwrotów i odpowiednich odnośników (z podaniem źródła). 

 

Stwierdzenie nieważności uchwały.

Z pewnością sankcja stwierdzenia nieważności wobec aktu organu samorządu terytorialnego jest działaniem wyjątkowym. Jest tak dlatego, że wszelkie wydawane przez organy jednostek samorządu terytorialnego akty, jak każdy akt pochodzący od organu administracji publicznej, korzysta z domniemania legalności. Oznacza to, że obowiązuje do momentu, w którym właściwy (uprawniony) inny organ lub podmiot nie uchyli tego aktu lub w inny sposób nie wyeliminuje go z obrotu prawnego. Właśnie innym sposobem wyeliminowania aktu organu powiatu jest stwierdzenie jego nieważności. Stwierdzenie nieważności jest rozstrzygnięciem ex post uprawnionego podmiotu (wojewody bądź na późniejszym etapie sądu administracyjnego) znacznie dalej idącym w skutkach niż uchylenie takiego aktu.

Zgodnie z art. 79 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym uchwała organu powiatu sprzeczna z prawem jest nieważna. Z takiego sformułowania przepisu już na pierwszy rzut oka wysuwa się twierdzenie, że orzeczenie nieważności wobec aktu organu samorządu ma charakter ex tunc. Brak jest bowiem zredagowania omawianego przepisu w sposób odnoszący się do przyszłości np. przez sformułowanie „akt zostanie unieważniony”. Zgodnie z orzecznictwem zarówno Trybunału Konstytucyjnego jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego „stwierdzenie nieważności uchwały jest aktem deklaratoryjnym, a zatem rodzi skutki ex tunc - z mocą wsteczną, od daty podjęcia uchwały. Tym samym uchwała jest nieważna od chwili jej podjęcia, a zatem jest prawnie bezskuteczna. Rezultatem wydania rozstrzygnięcia nadzorczego jest uchylenie wszelkich prawnych skutków, które powstały w okresie od wejścia uchwały w życie do chwili stwierdzenia jej nieważności”.[1] Tezy takie są prezentowane również w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego. Dla przykładu można wskazać tezę postanowienia NSA, w którym sąd stwierdził, że: „tylko sąd może stwierdzić nieważność uchwały rady gminy czy powiatu. Wówczas należy ją potraktować tak, jakby nigdy nie została podjęta. A to nie to samo, co jej uchylenie przez organ, który ją podjął”.[2] Ponadto odnosząc się do skutków stwierdzenia nieważności aktu organu samorządu terytorialnego NSA stwierdził, że: „skutki prawne uchylenia aktu i stwierdzenia jego nieważności są odmienne. Uchylenie uchwały przez radę gminy oznacza wyeliminowanie uchwały ze skutkiem od daty uchylenia (ex nunc). Stwierdzenie nieważności uchwały wywołuje natomiast skutki od chwili jej podjęcia (ex tunc). W tej ostatniej sytuacji uchwałę należy potraktować tak jakby nigdy nie została podjęta. Ma to swoje znaczenie dla czynności prawnych podjętych na podstawie takiej uchwały”.[3] Z tej tezy NSA wynika, że akt taki należy traktować tak jakby nigdy nie został wydany, a działania organów samorządu, dla których akt ten był podstawą należy uznać za dokonane bez podstawy prawnej, a zatem niezgodne z prawem.

Podsumowując zatem, należy uznać, że główną różnicą pomiędzy uchyleniem aktu podjętego przez organ samorządowy a stwierdzeniem nieważności tego aktu jest konsekwencja dotycząca skutków, które taki akt wywołuje. Uchylenie bowiem, ma skutek ex nunc, czyli przestaje być podstawą do działania od momentu uchylenia. Oznacza to, że wszystkie czynności podjęte na podstawie uchylonego później aktu są prawnie skuteczne. Stwierdzenie nieważności zaś oznacza, że wszystkie skutki, które dany akt wywołał należy uznać za niebyłe albowiem akt ten już w dniu podjęcia był obarczony kwalifikowaną wadą wynikającą ze stanu „sprzeczności tegoż aktu z prawem”.

            Skoro już wyjaśniliśmy co to jest „stwierdzenie nieważności uchwały” przyjrzyjmy się bliżej działaniom Zarząd Powiatu w Jaśle w przedmiotowej sprawie w świetle uzasadnień do po podjętych przez Sądy wyroków:

  1.  Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 27 lutego 2020 roku sygn. akt II SA/Rz 1260/19 w sprawie ze skarg i Wojewody Podkarpackiego na uchwałę Zarządu Powiatu w Jaśle z dnia 27 sierpnia 2019 roku nr 110/19 w przedmiocie unieważnienia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora szkoły stwierdzającego nieważność zaskarżonej uchwały:

Powyższe prowadzi do wniosku, że ZP (Zarząd Powiatu – dopisek JP)przed podjęciem zaskarżonej uchwały nie dokonał wszechstronnej o wnikliwej analizy okoliczności faktycznych i prawnych sprawy. Błędnie unieważniono konkurs w związku z tym konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora I LO w Jaśle z powodu nieprawidłowości w wyborze przedstawicieli RR (Rady Rodziców – dopisek JP) do Komisji Konkursowej, a następnie całkowicie niezasadnie doszukiwano się dodatkowych argumentów na poparcie tego stanowiska. Wymagało to wyeliminowania tej uchwały jako wadliwej z obrotu prawnego, o czym Sąd orzekł na podstawie art. 147 § 1 P.p.s.a, stwierdzając jej nieważność.”

  1. Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 lutego 2021 r. sygn. akt III OSK 3141/21 oddalającego skargę kasacyjną Zarządu Powiatu w Jaśle na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 27 lutego 2020 roku sygn. akt II SA/Rz 1260/19 w sprawie ze skarg i Wojewody Podkarpackiego na uchwałę Zarządu Powiatu w Jaśle z dnia 27 sierpnia 2019 roku nr 110/19 w przedmiocie unieważnienia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora szkoły:

Tym samym brak jest podstaw do stwierdzenia, że wobec zachowania wymogów zwołania i przeprowadzenia zebrania nadzwyczajnego, dokonany na tym samym zebraniu wybór przedstawicieli był dotknięty nieprawidłowościami rzutującymi na późniejszą ważność pracy komisji konkursowej. … prawidłowo Sąd pierwszej instancji uznał, że w sprawie nie wystąpiły podstawy do unieważnienia konkursu w postaci mających wpływ na jego wynik uchybień w wyborze przedstawicieli rady rodziców do komisji konkursowej i wyeliminował z obrotu prawnego wadliwą uchwałę. W zaskarżanej uchwale nie pojawiły się bowiem argumenty obrazujące istotne naruszenie prawa, do jakiego doszło w trakcie trwania konkursu, które miałoby wpływ na jego wynik. Wskazywane przez Zarząd Powiatu okoliczności, w których doszło do niezgodnego z prawem wyboru przedstawicieli rady rodziców, nie znalazły potwierdzenia w zgromadzonym materiale dowodowym. Oznacza to, ze organ nie wyjaśnił jednoznacznie ani dokładnych motywów ani przesłanek swojego działania. Próbę rozwinięcia motywów unieważnienia konkursu Zarząd Powiatu podjął dopiero w odpowiedzi na skargę.  Jednakże takie zamierzenia mogły być skuteczne, gdyż nie ulega wątpliwości, że odpowiedź na skargę nie może konwalidować istotnych braków zaskarżonego aktu. W związku z powyższym stwierdzić należy, że organ prowadzący szkołę nie wykazał, aby nieprawidłowości zaistniałe w przeprowadzonym postepowaniu konkursowym mogły mieć wpływ na wynik konkursu.

  Wbrew zatem zarzutom skargi kasacyjnej, Sąd pierwszej instancji prawidłowo uznał, że okoliczności przedstawione w uzasadnieniu zaskarżonej uchwały nie uzasadniały unieważnienia konkursu, albowiem nie wyczerpują dyspozycji normy określonej w § 8 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia. Nieprawidłowości, o których wspomina analizowany przepis, musza bowiem wynikać z istotnego naruszenia procedury konkursowej, którego to naruszenia nie potwierdzają okoliczności niniejszej sprawy.

 

Ocena skutków stwierdzenia nieważności uchwały Zarządu Powiatu w Jaśle

 

Poza wszelką wątpliwością jest, że w pierwszej kolejności konieczne jest omówienie
i przede wszystkim określenie i dokonanie oceny skutków stwierdzenia nieważności uchwały, a dalszym etapem niezbędnym dla udzielenia odpowiedzi na moje zapytania jest oszacowanie i naprawienie szkód spowodowanych nieważnością przedmiotowej uchwały. Powtórzę, że zgodnie z orzecznictwem zarówno Trybunału Konstytucyjnego jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego „stwierdzenie nieważności uchwały jest aktem deklaratoryjnym, a zatem rodzi skutki z mocą wsteczną, od daty podjęcia uchwały. Tym samym uchwała
Zarządu Powiatu w Jaśle z dnia 27 sierpnia 2019 roku nr 110/19 w przedmiocie unieważnienia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego w Jaśle szkoły jest nieważna od chwili jej podjęcia, a zatem jest prawnie bezskuteczna. W tym miejscu należy przypomnieć, że zgodnie z art. 63 ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, który stanowi: „Kandydata na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki wyłania się w drodze konkursu. Kandydatowi nie można odmówić powierzenia stanowiska dyrektora” roszczenie o powierzenie p.                       stanowiska dyrektora I LO w Jaśle na okres 5-ciu lat jest bezsporne i w pełni uzasadnione.

Oczekiwałem, że członkowie Zarządu Powiatu, którzy brali udział w podejmowaniu
w dniu 27 sierpnia 2019 r. uchwały
w przedmiocie unieważnienia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego w Jaśle, przy pomocy profesjonalisty -  radcy prawnego, który  był autorem nie tylko skargi kasacyjnej ale był również pełnomocnikiem Zarządu Powiatu w Jaśle przed WSA w Rzeszowie oraz autorem opinii prawnych podejmowanych przez Zarząd i Radę decyzji w tej sprawie, tym razem nie schowają  się rządzącą większość, ale przeproszą wszystkie zainteresowane osoby za podjęte błędne decyzje i przede wszystkim określą w sposób jasny i klarowny swoje działania, które podjęli albo które zamierzają podjąć w najbliższej przyszłości w celu naprawienia szkód, które powstały w wyniku ich bezprawnej działalności.

Potwierdzam fakt, dokonania płatności z rachunku bankowego Powiatu Jasielskiego prowadzonego w Banku Spółdzielczym w Rymanowie zasądzonych przez WSA i NSA kosztów postępowania sądowego. Nie podlega dyskusji, że jest to pierwszy, ale pewnie nie jedyny i ostatni, majątkowy skutek ostatecznego stwierdzenia nieważności uchwały Zarządu. Fakt, jak mówi stare porzekadło „za błędy trzeba płacić”, ale dopiero płacąc za błędy, uświadamiamy sobie ich cenę.

W nawiązaniu do otrzymanej odpowiedzi ponownie proszę o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytanie i udzielenie konkretnej informacji w przedmiocie działań (czynności) członków Zarządu Powiatu, które podejmą  (rozumiem, że w świetle uzyskanej odpowiedzi dotychczas nie zostały jeszcze podjęte) aby naprawić szkody spowodowane swoim działaniem podejmując nieważną Uchwałę Zarządu Powiatu z dnia 27 sierpnia 2019 r.  nr 110/19 czy kolejne decyzje, które w ostateczności doprowadziły do powierzenia obowiązków  dyrektora I LO w Jaśle p…... Dotyczy to w szczególności szkody majątkowej i to nie tylko, dotychczas poniesionych kosztów sądowych  w kwocie 1.517,00 zł, ale i innych wydatków oraz należności pracowniczych, które już zostały wypłacone i które trzeba będzie wypłacić z tytułu roszczeń pracowniczych i kolejnych spraw sądowych.  Wyrok  Naczelnego Sądu Administracyjnego  z dnia 16 lutego br. oddalający skargę  kasacyjną Zarządu Powiatu od wyroku WSA w Rzeszowie stwierdzający nieważność uchwały Zarządu Powiatu
w przedmiocie unieważnienia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora szkoły stanowi początek  sprawy a nie jej koniec.

Tak więc nadal oczekuję na precyzyjną odpowiedź o działaniach i czynnościach członków Zarządu Powiatu w Jaśle, a nie Powiatu Jasielskiego, który na zewnątrz reprezentuje starosta. Bo niby dlaczego za błędy i upór starosty ma płacić Powiat Jasielski?

  1. Jakie działania już zostały i jakie w najbliższym czasie zostaną podjęte przez członków Zarządu Powiatu w Jaśle, którzy w dniu 27 sierpnia 2019 r. uczestniczyli w posiedzeniu Zarządu Powiatu w Jaśle i podjęli zakwestionowaną przez Wojewódzki Sąd Administracyjny uchwałę celem naprawienia szkód spowodowanych ich działaniem?

Przypominam, że po podjęciu w/w nieważnej uchwały w przedmiocie unieważnienia konkursu, jeszcze na tym samym posiedzeniu w dniu 27 sierpnia br. Zarząd Powiatu
w Jaśle podjął uchwałę nr 114/19 w sprawie powierzenia stanowiska dyrektora szkoły Panu………..jako p.o. Dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego
w Jaśle na czas oznaczony na okres 10-ciu miesięcy, a za zgodą Starosty Jasielskiego, który działał w imieniu organu prowadzącego liceum, p.o. Dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego w Jaśle powołał na czas oznaczony, na okres od 1 września 2019 r. do 31 sierpnia 2020 r. dwóch zastępców dyrektora ds. dydaktycznych i ds. administracyjnych.  W konsekwencji tych decyzji
od 1 września 2019 rok znacząco wzrosły wydatki kadry kierowniczej w I LO w Jaśle, w tym z tytułu zatrudnienia na stanowisku kierowniczym trzeciej osoby, przydzielonych kadrze kierowniczej godzin ponadwymiarowych i godzin doraźnych.

     W odpowiedzi proszę przedstawić przedmiot podejmowanych działań i całokształt czynności wraz z harmonogramem i osobami odpowiedzialnymi za ich wdrożenie.

  1. Jakie działania zostaną podjęte przez członków Zarządu Powiatu w Jaśle, którzy
    w dniu
    28 stycznia 2020 r. tj. po dacie podjęcia zarządzenia (23 stycznia br.)
    w sprawie wyznaczenia terminu tej rozprawy, a więc świadomie i z premedytacją, podjęli uchwałę Nr 11/20 w sprawie ogłoszenia konkursu w celu wyłonienia kandydata na stanowisko dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego im. Króla Stanisława Leszczyńskiego w Jaśle i w konsekwencji doprowadzili swoim działaniem do powierzenia kandydatowi wskazanemu przez Komisję Konkursową p.                                   stanowiska dyrektora I LO  Jaśle
    celem naprawienia szkód spowodowanych ich działaniem?

       W odpowiedzi proszę przedstawić przedmiot podejmowanych działań i całokształt czynności wraz z harmonogramem i osobami odpowiedzialnymi za ich wdrożenie.
 

Pytania dotyczą szkód majątkowych, pomijam poniesioną szkodę wizerunkową, którą poniósł Powiat Jasielski i organy Powiatu Jasielskiego, że w tak podstawowej  sprawie jak przeprowadzenie konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora szkoły zostały popełnione tak oczywiste błędy. Wyroki sądów administracyjnych zarówno WSA jak i NSA  są miażdżące dla Zarządu Powiatu w Jaśle.

Jak na tym tle jawi się konkluzja organu stanowiącego Powiatu Jasielskiego z dnia 30 stycznia 2020 r. (uchwała nr XXI/171/2020 w sprawie rozpatrzenia skargi na działania Zarządu Powiatu w Jaśle), w której Rada, na wniosek Komisji Skarg Wniosków i Petycji, uznała za cyt.: „niezasadną skargę na nieprzestrzeganie przepisów prawa oraz przekraczanie uprawnień określonych ustawami przez Zarząd Powiatu w Jaśle podczas przeprowadzania postępowania konkursowego na stanowisko dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego w Jaślepozostawiam bez komentarza ale namawiam do głębokiej refleksji autorów tych sentencji wraz z uzasadnieniem.

Podpis radnego: Z poważaniem Janusz Przetacznik

 

Ad.12. Wnioski i zapytania radnych.

Radna Ewa Wawro złożyła zapytanie o treści:

 

Z A P Y T A N I E

Dotyczące  organizacji i przebiegu imprezy plenerowej, która odbyła się na Górze Liwocz w nocy z 31 grudnia 2019 r./1 stycznia 2020 r.

 

W przedłożonej przez Pana Starostę informacji pn. „Realizacja zadań rozwojowych
w latach 2016 - 2020 ” – Strategia Rozwoju Powiatu Jasielskiego 2016-2022” nie znalazłam żadnej informacji dotyczącej promocji Powiatu Jasielskiego poprzez zorganizowanie lub współudział
w organizacji imprez plenerowych związanych z zakończeniem Roku: 2018 i 2019 „Sylwester na Górze Liwocz”, sfinansowanych z budżetu powiatu w 2019 roku. Na składane przeze mnie zapytania z dni 30 stycznia 2019 r. , 7 lutego 2019 r. i 29 maja 2020 r. za każdym razem udzielał mi Pan wymijających odpowiedzi na zasadzie „kopiuj – wklej”, które otrzymałam (11 lutego 2019 r. i 18 lutego 2019 r, 10 czerwca 2020 r.), jednoznacznie stwierdzających jednak, że cyt: „… jesteśmy za pełnym wyjaśnieniem wszelkich okoliczności związanych z uszkodzeniem ciała jednej z uczestniczek tego wydarzenia, przez uprawnione do tego organy.”

W zestawieniu z posiadaną Przez Pana wiedzą i dokumentami brzmi to jakże nieszczerze i sztucznie. W przedłożonej „Realizacji zadań rozwojowych Powiatu Jasielskiego w latach 2016-2020” oraz zestawieniu z dokumentami przekazanymi do wglądu w trakcie prac Komisji Rewizyjnej w dniach 17 i 19 czerwca 2020 r. wynika jednoznacznie, że Starostwo, w imieniu którego działał Zarząd Powiatu, było cyklicznym organizatorem pokazu sztucznym ogni, również w tym feralnym dniu.

Świadczą o tym wnioski (prośby) organizatora tj. „LIWOCZANKA” Stowarzyszenie Kobiet Gminy Brzyska z 2018 i 2019 roku. Zarząd Powiatu nie przychylił się do wniosku „Liwoczanek” i nie przelał wnioskowanej kwoty dofinansowania, ale sam „zorganizował” ten pokaz decydując się na zakup fajerwerków. W udostępnionych Komisji Rewizyjnej materiałach Naczelnik Wydziału Rozwoju, Promocji i Spraw Społecznych - Andrzej Konopka, nie okazał innych materiałów, dokumentów itp. potwierdzających, że Starostwo zakupiło materiały wraz z usługą zorganizowania pokazu. Również w udostępnionych materiałach nie było dokumentu potwierdzającego przekazanie zakupionych fajerwerków osobie trzeciej i zlecenie takiej usługi. Dodatkowo, należy przypomnieć, że w grudniu 2019 roku Starostwo zachęcało mieszkańców do udziału w tych uroczystościach organizując transport chętnych osób środkami Powiatowo-Gminnego Związku Komunikacyjnego w Powiecie Jasielskim. Komisja Rewizyjna nie sprawdzała materiałów źródłowych związanych z organizacją transportu w tym dniu, gdyż w badanym roku sprawozdawczym nie wystąpiły takie wydatki.

Absolutnie nie posądzam Zarządu, ani nikogo z pracowników Starostwa o złą wolę, głęboko wierzę w to, że każdy chciał dobrze, ale czasami „oszczędność wydatków” i chęć promocji konkretnych osób za wszelką cenę tu i teraz, może przysłonić  rzeczy ważne, które mogły zapobiec lub znacznie ograniczyć skutki nieprofesjonalnego działania. Dogłębnego wyjaśnienia okoliczności, które w konsekwencji doprowadziły do ludzkiej tragedii a także wyciągnięcia wniosków absolutnie nie wolno zaniechać, po to, by już nigdy więcej nie doszło do podobnej tragedii. Zarówno Radni RPJ, jaki opinia publiczna mają prawo je znać, a boleśnie zdobyta przez urzędników wiedza powinna być przekazana innym w celu zapobieżenia podobnym incydentom w przyszłości.  Należy mieć też nadzieję, że może po wielu latach Zarząd Powiatu zdobędzie się na określenie jasnych i czytelnych zasad związanych z wydatkowaniem publicznych pieniędzy na tzw. promocję samorządu, bo strategii promocyjnej powiatu pewnie w tej kadencji się nie doczekamy.

 Ponownie proszę więc o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania:

  1. Brak informacji o organizowanych lub współorganizowanych w latach 2018
    i 2019 imprezach plenerowych na Górze Liwocz z użyciem materiałów pirotechnicznych to przeoczenie czy świadoma działalność, mająca zaprezentować tylko same sukcesy, a nie brak efektów czy wręcz porażki  przy wydatkowaniu publicznych pieniędzy? Do zapytania dołączam kserokopie dokumentów potwierdzających wydatkowanie publicznych środków na zakup fajerwerków.

Załączniki do protokołu radnej Ewy Wawro (wydatki na promocję powiatu za 2019 rok - dot. pkt. 8 cd-strony-84-88, dot. pkt. 8-strony-69-74).

 

  1. Czy z budżetu powiatu za 2020 rok zostały pokryte wydatki związane
    z zleceniem przez Starostwo usług transportowych (przewóz osób) na imprezę plenerową „Sylwester na Górze Liwocz” w dniu 31 grudnia 2019/1 stycznia 2020 r.?
    Jeżeli TAK to proszę o podanie bliższych informacji w tym zakresie, w tym dołączenie do odpowiedzi uwierzytelnionych kopii faktur lub faktury, zlecenia usługi itp. dokumentów potwierdzających współorganizację przewozu chętnych mieszkańców na tę uroczystość organizowaną m.in. przez Pana Starostę. Jeżeli NIE to proszę wystąpić do Zarządu Związku o przekazanie uwierzytelnionych dokumentów potwierdzających świadczenie (wykonywanie) usługi transportowej w dniach 31 grudnia 2019 r./1 stycznia 2020 r. 
  2. Czy zgodnie ze złożoną przez Pana deklaracją wszystkie okoliczności związane   z  organizacją imprezy plenerowej, która odbyła się na Górze Liwocz w nocy
    z 31 grudnia 2019/1 stycznia 2020 zostały wyjaśnione
    ? Jeżeli TAK to proszę
    o podanie bliższych informacji w tym zakresie?
  3. Czy po  tym feralnym zdarzeniu Zarząd albo Pan Starosta wyciągnął wnioski
    w przedmiocie przyjęcia określonych zasad (procedury) związanej z organizowaniem publicznych imprez plenerowych?
    Jeżeli TAK to proszę o szczegóły, w tym dołączenie do odpowiedzi kserokopii takich zasad, procedur itp. regulujących zasady organizacji lub współfinansowania takich imprez z budżetu powiatowego.
  4. Czy w dalszym ciągu tzw. działalność promocyjna finansowana z budżetu powiatu będzie się sprowadzać głównie do promocji Pana Starosty (przypominam dofinansowanie obchodów 100-lecia Chóru Męskiego „ECHO” z budżetu PJ uzależniał Pan od objęcia obchodów Pana osobistym patronatem i to się ziściło, został Pan honorowym patronem – 23 kwietnia br.) czy też będzie nawiązywała do określonych działań, o których była mowa w moich dotychczasowych wystąpieniach i o których można przeczytać w „Strategii Rozwoju Powiatu Jasielskiego 2016-2022” przyjętej przez Radę Powiatu w Jaśle w dniu 28 stycznia 2016 r. uchwałą Nr XXI/138/2016?

 

 

 

Podpis radnej: Ewa Wawro

 

 

Radny Janusz Przetacznik- w nawiązaniu do interpelacji jak również do wcześniejszych moich wystąpień, w tym również do wystąpienia pana radnego Sławomira Madejczyka, występuję z wnioskiem o udostępnienie informacji o sprawach publicznych.

 

W N I O S E K

 

Dotyczy:  udostępnienia informacji o sprawach publicznych

 

Działając na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2176) wnoszę o udostępnienie wszystkim radnym Rady Powiatu w Jaśle:

  1. odpowiedzi Zarządu Powiatu w Jaśle reprezentowanego przez r.pr.                             z dnia 28 października 2019 r. na skargę z dnia 27 września 2019 r. na uchwałę Zarządu nr 110/19 z dnia 27 sierpnia 2019 r.,
  2. wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 27 lutego 2020 roku sygn. akt II SA/Rz 1260/19 w sprawie ze skarg                                 i Wojewody Podkarpackiego na uchwałę Zarządu Powiatu w Jaśle z dnia 27 sierpnia 2019 roku nr 110/19 w przedmiocie unieważnienia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora szkoły,
  3. skargi kasacyjnej Zarządu Powiatu w Jaśle na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 27 lutego 2020 roku sygn. akt II SA/Rz 1260/19 w sprawie ze skarg         i Wojewody Podkarpackiego na uchwałę Zarządu Powiatu w Jaśle z dnia 27 sierpnia 2019 roku nr 110/19 w przedmiocie unieważnienia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora szkoły ,
  4. wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 lutego 2021 r. sygn. akt III OSK 3141/21 oddalającego skargę kasacyjną Zarządu Powiatu w Jaśle na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 27 lutego 2020 roku sygn. akt II SA/Rz 1260/19 w sprawie ze skarg i Wojewody Podkarpackiego na uchwałę Zarządu Powiatu w Jaśle z dnia 27 sierpnia 2019 roku nr 110/19 w przedmiocie unieważnienia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora szkoły

Ponadto wnoszę o udostępnienie i przekazanie mi uwierzytelnionych kopii dokumentów  przekazanych Wojewodzie Podkarpackiemu (w dniu 16 września 2019 r. zostały doręczone)
w związku z wezwaniem Zarządu Powiatu w Jaśle o przedłożenie uchwały
Zarządu Powiatu
w Jaśle z dnia 27 sierpnia 2019 roku nr 110/19 w przedmiocie unieważnienia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego w Jaśle i dokumentów związanych z jej podjęciem.

Podpis radnego: Janusz Przetacznik.

 

Radny Janusz Przetacznik -  drugi wniosek dotyczy udostępnienia również informacji o sprawach publicznych jest to wniosek związany m.in. z tym, że nie możemy, czy nie mogę dostać się do stron archiwalnych internetowych i poszukać decyzji Zarządu i organów Rady ubiegłej kadencji, jest to niedostępne, informowałem o tym Naczelnika Wydziału, czytam.

 

W N I O S E K

 

Dotyczy:  udostępnienia informacji o sprawach publicznych

 

Działając na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2176) wnoszę o udostępnienie i przekazanie mi uwierzytelnionych kopii dokumentów związanych ze sprawami majątkowymi Powiatu Jasielskiego w zakresie zasad  nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony oraz uchwał i decyzji organów Powiatu Jasielskiego w przedmiocie zbycia nieruchomości stanowiącej własność powiatu tj. działki nr ewidencyjny 4/17 położonej w Nowym Żmigrodzie.  

Podpis radnego: Janusz Przetacznik.

 

Radny Janusz Przetacznik- wniosek trzeci również korzystając z przepisów w ustawie o dostępie do informacji publicznej wnoszę o udostępnienie dokumentów związanych z realizacją zamówień.

W N I O S E K

 

Dotyczy:  udostępnienia informacji o sprawach publicznych

Działając na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2176) wnoszę o udostępnienie i przekazanie mi uwierzytelnionych kopii dokumentów związanych z realizacją zamówień:

  1. RS-II.0532.22.2018  - wydatek z budżetu powiatu Jasielskiego w 2019 roku w wysokości   800,00 zł,
  2. RS-II.0532.32.2019 - wydatek z budżetu powiatu Jasielskiego w 2019 roku w wysokości 1.200,00 zł

według przyjętych w Starostwie Powiatowym w Jaśle procedur związanych z wydatkowaniem publicznych środków

oraz dokumentację źródłową (np. procedury, polityka rachunkowości, instrukcje, regulaminy  itp.) obowiązującą w 2019 roku w zakresie realizacji przez Starostwo Powiatowe w Jaśle wydatków budżetowych.

Podpis radnego: Janusz Przetacznik.

Radny Janusz Przetacznik złożył zapytanie o treści:

 

Z A P Y T A N I E  nr  25/2021

 

dotyczy:     likwidacji szkód po ubiegłorocznych nawałnicach

 

W nawiązaniu do złożonego zapytania nr 24/2021 i otrzymanej odpowiedzi na zadane pytania  informuję, że nie jestem usatysfakcjonowany udzieloną odpowiedzią, a przede wszystkim musi martwić przedstawione w tej odpowiedzi dbałość o mienie Powiatu Jasielskiego. W związku z powyższym ponownie proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

 

Czy szkody opisane w „Protokole z oględzin stadionu i obiektów Zespołu Szkół Stowarzyszenia Absolwentów Szkół Rolniczych w Trzcinicy” (OK-I-253.14.2020)  zostały ostatecznie zlikwidowane?

 

Do odpowiedzi proszę dołączyć kserokopie odpowiednich dokumentów potwierdzających  fakt oszacowywania szkód i ich zgłoszenia do ubezpieczyciela, zlecenie wykonania prac naprawczych wraz z ewentualną umową realizacyjną, protokoły odbioru wykonania prac naprawczych wraz z zapłaconymi fakturami. Oświadczenie o zakończeniu likwidacji szkód i przekazaniu zniszczonych (uszkodzonych) obiektów do eksploatacji
i użytkowania.

Podpis radnego: Z poważaniem Janusz Przetacznik

 

Ad.13. Sprawy różne.

Radny Jan Urban - nie chciałbym poruszać tego tematu po raz kolejny, ale ostanie wydarzenia, czyli niedziela i program „Państwo w państwie”, zmusiły do tego, jak i wiele, wiele telefonów i wiadomości, które dostałem od mieszkańców Miasta Jasła. Zadaję pytanie tak po ludzku, dlaczego i co ten powiat wam jest winny, że w takim złym świetle go stawiacie? Jakie wnioski, do jakiej odpowiedzialności został pociągnięty naczelnik wydziału za takie kuriozalne wypowiedzi, które były zaprezentowane w programie „Państwo w państwie” ? Czy wam jest po prostu po ludzku nie wstyd? Dlaczego nikt z przedstawicieli organu wykonawczego nie przyjął na klatę uczestnictwa w programie? To w takim świetle stawiacie nas wszystkich radnych? Apeluję do moich kolegów i koleżanek radnych, którzy popierają bezgranicznie pana starostę, czy wam jest tak po ludzku porostu nie wstyd? Czy nie rumieniliście się jeżeli dowiadywaliście się, że z taką nonszalancją były odpowiedzi udzielane w tym programie? Na miłą biedę, toż to stawiacie cały samorząd powiatowy w bardzo złym świetle. Ten widok pustych drzwi, uchylanie się od odpowiedzi jest świadectwem waszego nie liczenia się z nikim i z niczym. Zaprawdę powiadam wam, wstyd i poruta naprawdę jak mogliśmy dopuścić, do takiego wizerunku Powiatu Jasielskiego w mediach publicznych. Dowiadujemy się, że pokaz sztucznych ogni należy do standardowych działań samorządu powiatowego czyż,  jeżeli nie macie to wszystkim służę linkiem, gdzie można to w spokoju obejrzeć i przeanalizować ten program. Dokąd będziemy ośmieszani przez takie działania?

 

Starosta Jasielski Adam Pawluś - chciałem tylko poinformować Wysoką Radę że, rozpoczęły się realizacje ważnych inwestycji dla mieszkańców Powiatu Jasielskiego. I tak na gminie Tarnowiec firma Eurovia rozpoczęła przebudowę drogi Czeluśnica- Tarnowiec i mam nadzieję że, w najbliższym czasie ta przebudowa zostanie zakończona. Ten etap pierwszy to nie jest wielki zakres i ustalamy z firmą konkretny harmonogram prac, to również będzie zależało od naszych środków jak je rozliczymy, czy jakie środki rozliczymy. I druga inwestycja w ciągu dróg Jasło-Zręcin, ponad półtora kilometra nowej nawierzchni
w miejscowościach Umieszcz i Glinik Polski. Cały ciąg drogowy będzie w dobrym stanie, również w ramach tej inwestycji powstaje ciąg chodników, zarówno w Umieszczu około, chyba 400 metrów i chyba więcej w Gliniku Polskim, więc te inwestycje już są rozpoczęte. Jeżeli chodzi o inwestycję mostową w Jaśle, to został przekazany plac budowy i jesteśmy
w trakcie również uzgadniania spraw związanych z kolizjami, o których mówiłem wcześniej
i mam nadzieję, że ta inwestycja zostanie również ukończona w tym roku. Jesteśmy na etapie końcowym prawdopodobnie dzisiaj podpiszemy umowę na rozbudowę skrzyżowania na ulicy Kasprowicza z ulicą Piłsudskiego, czyli z drogą krajową numer 28. Niezwykle ważne skrzyżowanie może inwestycja nie jest taka wielka kwotowo, ale 140 metrów prawie milion złotych bez kilkunastu tysięcy, więc jeżeli chodzi o wartości to bardzo też kosztowna ta inwestycja, ze względu na szereg przekładek występujących w tamtym terenie. I tak jak niejednokrotnie tutaj mówiłem przejmujemy zadanie, które jest zadaniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie. Mam nadzieję, że również uda nam się opracować poszerzenie tej drogi 28, czyli ulicy Piłsudskiego od strony wschodniej, tak żeby była selekcja ruchu na dłuższym odcinku, ponieważ gdy zostanie uruchomiony odcinek drogi 992- drogi wojewódzkiej od ronda przy ulicy Wojska Polskiego, do ronda do ulicy Floriańskiej to nasili się wtedy ruch pojazdów zwłaszcza tych, które jadą od granicy
w kierunku granicy i to skrzyżowanie się stanie takim najbardziej, chyba obciążonym
w naszym mieście. Stąd całość tych wszystkich działań, żeby spróbować ten ruch w jakiś sposób skanalizować i rozładować. Pozostałe inwestycje wpisują się również w harmonogram przyjęty przez Wysoką Radę. Nic się nie dzieje poza wiedzą Rady. Przeszliśmy ocenę merytoryczną, jeżeli chodzi o projekt termomodernizacyjny obiektów szklonych. Przypominam, że jest to ponad szesnaście milionów, ponad sześć obiektów, dofinansowanie 70%, to jest wniosek w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Środki pochodzą z tak zwanego Mechanizmu Europejskiego- Środki Norweskie i również procedowane są wnioski, o uzyskanie dofinansowania do inwestycji szpitalnej i ta inwestycja wpisuje się idealnie w Krajowy Plan Odbudowy i mam nadzieję, że jeżeli ten plan zostanie uruchomiony to pozyskamy w 100% środki na budowę nowego pawilonu, na budowę oddziału psychiatrii przy ulicy Lwowskiej. To tyle jeżeli chodzi o stan dróg, to nie jest zły jak państwo widzicie. Już jest po przetargu PZD jeżeli chodzi o remonty i przełomy, więc te wszystkie po zimowe utrudnienia będą likwidowane i jesteśmy w trakcie przygotowania przetargu na odcinek na Bryłach, to jest odcinek blisko kilometra. Od bramy Gamratu do sklepu na Bryłach. Środki na ten cel mamy przyznane w ramach Funduszu Solidarności. Tych środków jeszcze nie mamy na koncie, mamy tylko zapowiedź, ale uruchamiamy przetarg
i w najbliższym czasie zostanie ogłoszony ten przetarg. Mam nadzieje, że do jesieni nawierzchnia będzie wykonana i nie będzie już tych takich utrudnień na tej drodze w stronę Gamratu. Obawialiśmy się z rozpoczęciem wcześniejszym dopóki nie ma umowy podpisanej na przyznanie tych środków to mógłby problem wyniknąć, ze sfinansowaniem przez Wojewodę tych zadań, co mieliśmy w ubiegłym roku, że te wszystkie szkody powodziowe, które zlikwidowaliśmy w celu szybkiego umożliwienia przejezdności na drogach powiatowych nie zostały nam zrekompensowane, dlatego że nie ma możliwości refinansowania wydatków.

Ilość zachorowań w szpitalu na covid zdecydowanie spadła, kolejne oddziały są wyłączane
z tej covidowej liczby łóżek i rozpoczynamy planowe przyjmowanie pacjentów na kolejnych oddziałach, więc stan w powiece jest zdecydowanie lepszy w szpitalu powiatowym. Prawdopodobnie będziemy rozważać zwołanie nadzwyczajnej sesji w sprawie wsparcia działalności szpitala.

 

 Ad.14 Zamknięcie porządku obrad

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch zamknął obrady XLIV Sesji Rady Powiatu w Jaśle o godzinie 10.25.

Imienne wykazy głosowań  stanowią załącznik do niniejszego protokołu.

 

 

Protokolant: Marzena Trębacz

                                                                                                        Przewodniczący Rady

                                                                                                           Robert Snoch

 

Materiały

Raport z przeprowadzonego głosowania z XLIV Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 14.05.2021
Raport​_z​_przeprowadzonego​_głosowania​_z​_XLIV​_Sesji​_Rady​_Powiatu​_w​_Jaśle​_z​_dnia​_14052021.pdf 2.66MB
Załaczniki​_do​_protokołu​_z​_XLIV​_Sesji
Załaczniki​_do​_protokołu​_z​_XLIV​_Sesji.pdf 1.77MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
18.05.2021 12:24 a.rabenda@powiat.jaslo.pl
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Robert Snoch/ Adam Rabenda
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Protokół z XLIV Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 14.05.2021 3.0 30.06.2021 13:39 Paweł Krajciewicz
Protokół z XLIV Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 14.05.2021 2.0 30.06.2021 13:34 Paweł Krajciewicz
Protokół z XLIV Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 14.05.2021 1.0 18.05.2021 12:24 a.rabenda@powiat.jaslo.pl

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}