W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Protokół z XLI Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 26.03.2021

Protokół XLI/2021 z XLI Sesji Rady Powiatu w Jaśle odbytej w dniu 26 marca 2021 r. o godz. 15.30

 

Ad. 1. Otwarcie Sesji.

Sesję otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch. Powitał radnych
oraz Zarząd Powiatu w Jaśle.

 

Ad. 2. Stwierdzenie prawomocności obrad.

Przewodniczący poinformował, że zgodnie z listą obecności podpisaną przez 9 radnych oraz na podstawie liczby zalogowanych radnych do zdalnego systemu w ilości 11, stwierdził, że w posiedzeniu bierze udział 20 radnych, obrady są prawomocne.

 

Kolejny radny dołączył do sesji zdalnie.

 

Ad.3. Przyjęcie protokołu z XL sesji Rady Powiatu w Jaśle.

Przewodniczący poinformował, że radni otrzymali protokół w wersji elektronicznej oraz był do wglądu w Biurze Rady Powiatu w Jaśle. Do protokołu z XL sesji nie wpłynęły, żadne uwagi.

Przewodniczący zarządził głosowanie nad zatwierdzeniem protokołu z XL sesji Rady Powiatu w Jaśle.

W głosowaniu brało udział 21 radnych.

- za przyjęciem protokołu głosowało 21 radnych,

Protokół z XL sesji Rady Powiatu w Jaśle został przyjęty.

 

Kolejnych dwóch radnych dołączyło do sesji zdalnie.

 

Ad. 4. Wprowadzenie ewentualnych zmian do porządku obrad.

Przewodniczący odczytał wniosek o zmianę porządku obrad.

 

WNIOSEK O ZMIANĘ PORZĄDKU OBRAD

 

Zarząd Powiatu w Jaśle zwraca się z wnioskiem o zmianę porządku obrad XLI Sesji Rady Powiatu w Jaśle w dniu 26 marca 2021 roku, poprzez dodanie w pkt. 6 podpunktu: e), który otrzymuje brzmienie:

e) określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w 2021 roku z zakresu rehabilitacji społecznej
i zawodowej”.

Głosowanie nad wprowadzeniem do porządku obrad projektu uchwały w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w 2021 roku z zakresu rehabilitacji społecznej
i zawodowej.

W głosowaniu brało udział 23 radnych.

- za głosowało 23 radnych,

Punkt „e” został wprowadzony.

 

Zmieniony porządek obrad:

  1. Otwarcie sesji.
  2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z XL sesji Rady Powiatu w Jaśle.
  4. Wprowadzenie ewentualnych zmian do porządku obrad.
  5. Wybór Komisji Wnioskowej.
  6. Podjęcie uchwał w sprawie:
  1. zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2021 rok,
  2. zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2021 – 2027,
  3. wyrażenia zgody na zaciągnięcie na 2022 rok zobowiązania na pokrycie kosztów związanych z zakupem energii elektrycznej dla Starostwa Powiatowego w Jaśle oraz dla jednostek organizacyjnych Powiatu Jasielskiego,
  4. przyjęcia do realizacji „Powiatowego programu rozwoju pieczy zastępczej w powiecie jasielskim na lata 2021 – 2023”,
  5. określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w 2021 roku z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej.
  1. Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego w Powiecie Jasielskim oraz sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Policji w Jaśle za 2020 rok.
  2. Informacja o działaniach Prokuratury Rejonowej w Jaśle w 2020 roku.
  3. Informacja o stanie bezpieczeństwa sanitarno – weterynaryjnego w Powiecie Jasielskim.
  4. Informacja o stanie bezrobocia na terenie Powiatu Jasielskiego i aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 roku.
  5. Raport z realizacji zadań w ramach Tarcz Antykryzysowych za 2020 rok.
  6. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz prac Zarządu w okresie  międzysesyjnym.
  7. Interpelacje.
  8. Wnioski i zapytania radnych.
  9. Sprawy różne.
  10. Zamknięcie obrad.

 

Ad. 5. Wybór Komisji Wnioskowej.

Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch zgłosił do Komisji Wnioskowej

radnych: Irena Baciak, Jan Czajka, Jan Muzyka.  

Zgłoszeni radni wyrazili zgodę na pracę w Komisji Wnioskowej.

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wyborem członków Komisji Wnioskowej.

W głosowaniu brało udział 23 radnych.

- za wyborem zaproponowanego składu Komisji Wnioskowej głosowało 23 radnych,

Komisja została powołana.

 

Ad. 6. Podjęcie uchwał w sprawie:

Ad.6a.Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego
na 2021 r. (Druk Nr 284).

Przewodniczący poprosił panią Teresę Połeć Skarbnik Powiatu o wprowadzenie.

Głos zabrała Skarbnik Powiatu Jasielskiego Teresa Połeć, która omówiła projekt uchwały Rady Powiatu w Jaśle w sprawie zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2021 rok.

Przewodniczący otworzył dyskusję oraz poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo- Budżetowej – radny Jan Czajka- Komisja wyraziła jednogłośnie pozytywną opinię.

Przewodniczący Komisji Społecznej – radny Stanisław Święch – Komisja  wydała jednogłośnie pozytywną opinię.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu- radny Sławomir Madejczyk- Komisja pozytywnie jednogłośnie opiniuje projekt.

Wobec braku głosów w dyskusji przewodniczący zamknął dyskusję oraz zarządził głosowanie dotyczące podjęcia uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2021 r.

W głosowaniu brało udział 23 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 23 radnych,

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

Ad.6b.Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2021 — 2027. (Druk Nr 285).

Przewodniczący poprosił Panią Teresę Połeć Skarbnik Powiatu o krótkie wprowadzenie.

Głos zabrała Skarbnik Powiatu Jasielskiego Teresa Połeć, która przedstawiła projekt uchwały Rady Powiatu w Jaśle w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2021 — 2027.

Przewodniczący otworzył dyskusję oraz poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo- Budżetowej – radny Jan Czajka- Komisja wydała pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Społecznej – radny Stanisław Święch – Komisja wydała pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu- radny Sławomir Madejczyk- Komisja pozytywnie opiniuje projekt. 7- głosów „za”, 1- „przeciw”.

 

Radny Krzysztof Buba - tak ja pani skarbnik nas tutaj poinformowała, realizujemy program przebudowy boisk sportowych przy naszych obiektach. Wykonaliśmy już boisko przy Zespole Szkół Usługowych i Spożywczych, za prawie tam pół mln złotych. W tej chwili realizujemy bisko przy Zespole Szkół Budowlanych, za które już zapłacono 393 tys. W tym roku mamy do zapłaty, tam coś ponad 350 tys. zł. W dalszej perspektywie planujemy przebudować boisko przy I Liceum Ogólnokształcącym za około 1 mln złotych oraz przy Zespole Szkół Technicznych, gdzie już rozpoczęły się wstępne prace za 780 tyś. Przy Zespole Szkół nr 3 za około 771 tyś. oraz o czym nas poinformowano na komisji to jest o nowych obiektach, które planujemy w ramach poprawy infrastruktury sportowej budować, czyli kortu tenisowego przy Zespole Szkół Budowlanych za około 332 tys. i przebudowy i remontu sali gimnastycznej wraz z bieżnią przy Zespole Szkół w Trzcinicy za około 227 tys. Jak się dowiedziałem do Programu Sportowa Polska czy Programu Rozwoju Lokalnej Infrastruktury Sportowej, będziemy zgłaszać boisko przy I LO, boisko przy Zespole Szkół Technicznych, boisko przy Zespole Szkół Nr 3, boisko i kort tenisowy przy Zespole Szkół Budowalnych oraz remont sali wraz z bieżnią w Trzcinicy. Jak mam rozumieć, czyli będziemy aplikować z tego programu, na zadania z grupy inwestycyjnej numer 1, czyli: budowa, przebudowa, lub remont szkolonej infrastruktury sportowej. W związku z tym mam pytanie do pana starosty: czy będziemy składać jeden wniosek dotyczący realizacji tych kilku zadań należących do tej samej grupy inwestycyjnej, czy będziemy zgłaszać te zadania jako osobne wnioski? Czyli, czy np. boiska pójdą osobno, kort tenisowy osobno i bieżnia osobno? Jeżeli zgłaszamy te obiekty to jak domyślam się, mamy już pewnie pozwolenia na budowę, czy zgłoszenia dotyczące budowy i mam też pytanie, kiedy została zrobiona dokumentacja techniczna na boisko, na kort tenisowy? Ponadto jak się zdążyłem zorientować, chyba trzeci rok z kolei ministerstwo odrzuciło nasze wnioski, m.in. w 2019 odrzucono 723 wnioski i w 2020 zostało odrzucone 673 wnioski, w tym nasz. Przyznane zostały 234 dotacje do wniosków za ponad 316 mln złotych. Z tych 234 wniosków, 35 było zgłoszonych z naszego województwa podkarpackiego, m.in. też z naszego powiatu. Gmina Skołyszyn otrzymała środki, Gmina Jasło. Ponadto w tej grupie 35 zaakceptowanych wniosków wsparcie otrzymało 7 powiatów m.in. stalowowolski, krośnieński otrzymał dwa na zadania, dębicki jedno zadanie, ale za prawie 3 mln, brzozowski, przeworski i łańcucki. Dlatego mam pytanie do pana starosty, pytam zresztą o to od dwóch lat, dlaczego tak jest, czy coś wiemy? Dlaczego nie otrzymujemy dofinasowania, co robimy źle, czy czegoś nam brakuje? Dlaczego nasze wnioski nie uzyskują akceptacji? Mam ogromną prośbę do pana starosty, bo ja akurat tutaj jestem przekonany, że pan starosta jest w stanie to załatwić, żeby było dobrze. Nie wiem, czy dobrego słowa użyłem? Prośba o to, żebyśmy się postarali, żeby te nasze wnioski zostały zaakceptowane. Jak rozmawiam z kolegami samorządowcami z innych powiatów, to są zdziwieni, że to dotyczy infrastruktury sportowej przy szkołach i my nie otrzymujemy wsparcia. To wsparcie te 50%, o które wnioskujemy pozwoliło by panu staroście i Zarządowi w jeden rok zamknąć temat boisk, mielibyśmy wszystko zrobione, tak jak trzeba i dlatego jeszcze raz gorąca prośba. Panie starosto, ja w pana wierzę, jak pan zaangażował się w linię kolejową Jasło-Dębica. Jak pan się zaangażuje w pozyskanie środków na infrastrukturę sportową, wierzę że to w rok zrobimy.                                        

 

Starosta Jasielski Adam Pawluś - konkurencja jest duża. To nie jest prawdą, że nie otrzymaliśmy żadnego wsparcia z tego Programu Sportowa Polska, bo możecie zobaczyć we Trzcinicy jest stadion za ponad 5 mln złotych. Stadion lekkoatletyczny, piękny obiekt. Natomiast w tych kolejnych latach nie udało się nam uzyskać wsparcia, a konkurencja jest duża. Również nie wiemy, czy teraz uzyskamy to wsparcie. Na pewno będziemy się starać
o to, żeby uzyskać. Problem boisk istnieje nie od roku, dwóch, czy pięciu, tylko od kilkunastu lat. Udało nam się doraźnie poprawić boisko przy  I LO, tak, żeby można było tam na nim ćwiczyć. Dlatego w tej kolejce przygotowanej na te dwa lata to jest w dalszej kolejności. Chcemy zrealizować boisko przy Zespole Szkół Budowalnych ze względu na taką przerwę zimową i sprawy związane z walką z covidem ten termin został wydłużony i może dobrze, bo może uda nam się uzyskać dofinasowanie, przynajmniej do tej części, która nie została jeszcze zrealizowana. To sami postulowaliście i pan radny również postulował, żeby jednak nie czekać, tylko realizować te boiska. Udało nam się zrobić taniej, dlatego, że PZD pozyskuje materiał, czyli asfalt z tych boisk i zrealizowaliśmy nawierzchnię drogi do Przełęczy Kolanin w ubiegłym roku. Nikomu nawet w głowie się nie śniło, że uda nam się tą drogę zrobić, a w rzeczywistości udało się zrobić przejezdną, aż do Świątkowej Wielkiej, więc na pewno będziemy się starć. Wielokrotnie byłem u ministrów, czy wiceministrów, którzy się zmieniają dosyć często i pan były minister Bańka, zajmuje się już czym innym
i wielu innych ministrów się zmieniło. W tej chwili jest to w resorcie połączonym z resortem kultury, więc myślę, że może są jakieś szanse, ale tego nie mogę jednoznacznie stwierdzić, że uzyskamy takie dofinasowanie. Niemniej jednak realizujemy to boisko przy Zespole Szkół Technicznych. Na pewno wykonamy w tym roku, po to żeby młodzież mogła tam ćwiczyć, bo tam jest duże zgrupowanie młodzieży. Tak samo jak przy Zespole Szkół Budowlanych
i Zespole Szkół Nr 3, jest dużo młodzieży, więc tam te boiska na pewno są potrzebne
w pierwszej kolejności i te boiska będą zrobione w tym roku, te dwa. Czy uda nam się zrobić ten remont sali w Zespole Szkół we Trzcinicy, tego jeszcze nie wiem? Mamy pozwolenia, mamy dokumenty. Ja szczegółów to prawdę mówiąc nie znam dokładnie, dlatego, że nie jestem w stanie wszystkich inwestycji szczegółowo znać, bo tych inwestycji jest naprawdę dużo i tematów jest bardzo dużo. W sprawach różnych może kilka informacji sprzedam, które są dobre i pozwalają mieć nadzieję na to, że ten budżet po raz kolejny może się obejść nawet bez kredytu, przy tylu inwestycjach, które realizujemy. Widzicie państwo, gdybyśmy nie byli przygotowani w pewnych sprawach, dlatego te boiska mamy przygotowane, a czy je będziemy wszystkie realizować, myślę, że tak, a chciałbym, żeby było to dofinasowanie 50%. Na pewno bym chciał, pojadę w tej sprawie do Warszawy i będę rozmawiał i przekonywał, czy dyrektora departamentu, czy ministra, może uda mi się do premiera dotrzeć, pana premiera Glińskiego. Bo tu był we Trzcinicy, więc może jakąś sympatią zapała do naszego powiatu. Ale w skali całego kraju, tych środków jest naprawdę mało i jest duża konkurencja. Nie wiem jakie są kryteria i kto decyduje, ale nam się udało w 2017, chyba uzyskać te środki
i wykonaliśmy zadanie. Jest obiekt, co prawda korzysta młodzież ze szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie, ale to jest nasza młodzież, to są uczniowie powiatu jasielskiego i z poza powiatu jasielskiego. Mają piękne sukcesy, myślę, że warto ich wspierać i należy ich wspierać, a samo stowarzyszenie, nie jest w stanie podołać wszystkim zadaniom, które byłyby możliwe do realizacji.                                                                 

 

Radny Janusz Przetacznik  - m.in. już nieraz wspominałem i wypowiadałem się na sesjach Rady Powiatu w sprawach dotyczących naszych inwestycji, w tym inwestycji wieloletnich, abyśmy te tematy omawiali nie przy okazji zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej. Niestety utarło się tak za pana starosty Adama Pawlusia, że o wszystkich decyzjach decydujemy przy zmianie Wieloletniej Prognozy Finansowej, natomiast nie rozmawiamy
o zadaniach, o potrzebach. Przypomnijmy, że w roku 2017 po raz pierwszy rozmawialiśmy
o obiektach sportowych i potrzebie ich realizacji. I tak jak pan starosta wspomniał, wtedy akurat kładliśmy na szale nasze obiekty sportowe, szkoły, uczniów, a później absolwentów, czyli elementy związane z promocją i zachęceniem młodzieży do podjęcia nauki w naszych szkołach ponadgimnazjalnych, wtedy. Wskazywaliśmy, że są one w pierwszej kolejności potrzebne. Zdecydowaliśmy się jednak na inny krok, inny program, mówimy o Trzcinicy. Teraz okazuje się, że w dniu dzisiejszym będziemy decydować o kolejnych zadaniach, kolejnym temacie, poprzez zmianę wieloletniej prognozy, a nie o tematach, które jako Rada przedyskutowaliśmy, o które wnioskowaliśmy do Zarządu i pana starosty, m.in. pan radny Krzysztof Buba, czy ja, abyśmy się zastanowili nad listą, warunkami związanymi z realizacją poszczególnych obiektów, bez względu na to, czy są środki finansowe, czy nie. Tworzymy listę rankingową i w zależności od możliwości, sukcesywnie, po pierwsze poprawiamy nasz majątek, nasze mienie, a ewentualnie jak się uda wspomagamy innych. My przyjęliśmy trochę inne założenie i to co pan starosta powiedział, ponad 5 mln zainwestowaliśmy w Trzcinicę. Owszem jest to nasza młodzież, ale tak naprawdę nasze obiekty cierpią. Chciałbym zwrócić uwagę, że na rok 2021 zaplanowaliśmy wydatki w tej sferze na  1.345.445,00 zł. Dopiero
w dniu wczorajszym dowiedzieliśmy się, że w tej kwocie 1.345.445,00 zł, zaplanowane są środki w granicach około 170 tys. zł,  na remont sali gimnastycznej i bieżnię w Trzcinicy, gdzie w ogóle o tym temacie nie rozmawialiśmy i nie było mowy. Czyli po raz kolejny panie starosto pojawiają się zadania nienazwane i tak naprawdę my dowiadujemy się o tym bardzo późno. Proszę zwrócić uwagę, tą decyzję Zarząd podjął 17 lutego jak to wynika
ze sprawozdania z prac Zarządu. 25 lutego odbyła się sesja Rady Powiatu, dzisiaj mamy 26 marca. My na ten temat dopiero w dniu dzisiejszym obradujemy, czyli jesteśmy poinformowani o tym zadaniu dopiero poprzez zmianę WPF-u. Gdyby zmiany WPF-u nie było, tematu by też nie było. W dniu wczorajszym dowiedzieliśmy się, że dlatego to zostało umieszczone WPF-ie ponieważ do 31 marca powinniśmy składać wniosek. Panie starosto, mam gorącą prośbę, skończmy wreszcie z tą partyzantką i chciałbym, aby pan traktował Radę jako podmiot w podejmowaniu wspólnych decyzji, poszukania konsensusu, a nie przedmiot, czy maszynkę do głosowania. Tak się wyraziłem w dniu wczorajszym na posiedzeniu Komisji Rozwoju i po raz kolejny to powtarzam publicznie. Po prostu traktuje pan Radę i Komisję Rozwoju jako maszynkę do głosowania i opiniowania pomysłów pana. Rozumiem, że poprzez system większościowy, możemy o wszystkim zdecydować, poprzez najprostszą drogę, tylko my naprawdę z troską pochylamy się i mówimy od roku 2017 o obiektach sportowych. W 2017 były pierwsze nasze wnioski, w 2018 mówiliśmy o pierwszym budżecie autorskim Zarządu. W dalszym ciągu ten temat nie jest realizowany. Cięgle mówimy
o zadaniach poprzez zmianę WPF-u, a nie poprzez jasne kryteria i nasze decyzje wspólnie podejmowane. Jeżeli chcemy podejmować pewne działania, teraz znowu pojawia się kwestia Trzcinicy, to znowu mamy mówić, że nasze obiekty mają czekać w kolejce? Panie starosto zastanówmy się. My mamy dbać i pan ma obowiązek dbania o mienie powiatu. Stowarzyszenie posiada umowę użyczenia. Zresztą mam nadzieję, że na najbliższą sesję przygotowuję interpelacje w tej sprawie. Dowiemy się więcej o szczegółach tego zadania, ponieważ już ten temat drążyłem, jak pan pamięta, temat związany z inwestycją „stadion lekkoatletyczny”. Kwestia związana jest z jego rozliczeniem, użytkowaniem i brakiem, chociażby zobowiązań ze strony stowarzyszenia, poprzez przekazanie dotacji. Przypomnijmy, że miała być dotacja i to było warunkiem zamknięcia inwestycji, złożenia wniosku. Niestety złożyliśmy wniosek, wydaliśmy pieniądze, Stowarzyszenie się ze swoich zobowiązań nie wywiązało. W związku z tym jeżeli będziemy nadal w ten sposób działać i będziemy podejmować  decyzje dotyczące rozwoju powiatu poprzez zmianę WPF-u, nie będzie mojej zgody na taki tryb procedowania.                                                        

 

Radny Krzysztof Buba – nie udzielił mi pan odpowiedzi na pytanie. Pytałem się konkretnie: czy będziemy składać jeden wniosek na te wszystkie boiska, czy będziemy to rozdzielać? Bo według mnie jest to istotna sprawa. Trochę mnie zmartwiło, pana podejście do tego. Rozumiem, że w programie są zadania priorytetowe, że ciężko jest otrzymać dofinasowanie do realizacji poszczególnych zadań, ale inne samorządy sobie jakoś radzą. Przypomnę powiat brzozowski można się zapoznać. Tam co roku realizują praktycznie jedno boisko przy jakiejś szkole średniej. W ubiegłym roku otrzymali dofinasowanie, mają zrobione wszystkie boiska. Proszę, naprawdę przeglądnijmy się tym wnioskom, może coś nie robimy dobrze? Może trzeba porozmawiać z pracownikami ministerstwa, złóżmy to jak najlepiej, żebyśmy otrzymali dofinasowanie, bo czas biegnie. Wydajemy pieniążki, a moglibyśmy ten temat
w przyszłym roku zamknąć i bylibyśmy wszyscy z tego zadowoleni.           

 

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania w sprawie podjęcia uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2021 — 2027.

W głosowaniu brało udział 23 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 21 radnych,

- przeciw głosowało 2 radnych,

Uchwała została podjęta.

 

Ad.6c. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie na 2022 rok zobowiązania na pokrycie kosztów związanych z zakupem energii elektrycznej dla Starostwa Powiatowego w Jaśle oraz dla jednostek organizacyjnych Powiatu Jasielskiego. (Druk Nr 286).

Przewodniczący otworzył dyskusję oraz poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo- Budżetowej – radny Jan Czajka- Komisja wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Społecznej – radny Stanisław Święch – Komisja  wydała pozytywną opinię jednogłośnie. 

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu- radny Sławomir Madejczyk- Komisja pozytywnie opiniuje projekt jednogłośnie.

 

Radny Krzysztof Buba - prosiłem wczoraj, żeby podać nam informację, ile do tej pory płaciliśmy za jedną megawatogodzinę? Dotarło do mnie, że chyba we wtorek był otworzony przetarg, może nierozstrzygnięty. Czy już coś wiadomo o kwotach jakie będziemy ponosić? 

 

Skarbnik Powiatu Jasielskiego Teresa Połeć - proszę państwa do tej pory, czyli w tej umowie, którą mamy zawartą z poprzedniego przetargu, to było 338 zł za megagodzinę netto. Natomiast teraz ta oferta, która jest otwarta, bo to jeszcze jest nie rozstrzygnięte, z tych czterech najkorzystniejsza to jest 360 zł za megagodzinę netto. 336 było, a teraz 360 teraz jest najkorzystniejsza.  

 

Radny Krzysztof Buba - bardzo dziękuje pani skarbnika za informację. Wydaje się, że taniej nie będzie i chyba lepiej skorzystać z tej oferty, żeby nie było drożej, patrząc na to co się dzieje na rynku energii, raczej będzie wszystko szło do góry. Także chyba będzie dobra cena, jak na ten czas i na te warunki, które są.  

 

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania w sprawie podjęcia uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie na 2022 rok zobowiązania na pokrycie kosztów związanych z zakupem energii elektrycznej dla Starostwa Powiatowego w Jaśle oraz dla jednostek organizacyjnych Powiatu Jasielskiego.

W głosowaniu brało udział 23 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 23 radnych,

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

Ad.6d. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji „Powiatowego programu rozwoju pieczy zastępczej w powiecie jasielskim na lata 2021 – 2023”. (Druk Nr 287).

Przewodniczący otworzył dyskusję oraz poprosił o opinię Komisję Stałą.

Przewodniczący Komisji Społecznej – radny Stanisław Święch – Komisja wydała pozytywną opinię jednogłośnie. 

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania w sprawie podjęcia uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji „Powiatowego programu rozwoju pieczy zastępczej w powiecie jasielskim na lata 2021 – 2023”.

W głosowaniu brało udział 23 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 23 radnych,

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

Ad.6e. Podjęcie uchwały w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w 2021 roku z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej.

Przewodniczący poinformował radnych, że uchwała nie została dołączona do materiałów na dzisiejszą sesję na początku, bo późno przyszedł podział środków, czyli ile przyznano
z zarządu
Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Przewodniczący otworzył dyskusję oraz poprosił o opinię Komisję Stałą.

Przewodniczący Komisji Społecznej – radny Stanisław Święch – Komisja wydała pozytywną opinię jednogłośnie. 

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania w sprawie podjęcia uchwały w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w 2021 roku z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej.

W głosowaniu brało udział 23 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 23 radnych,

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

Ad.7. Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego w Powiecie Jasielskim oraz sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Policji w Jaśle za 2020 rok. (Druk Nr 288).

Przewodniczący nadmienił, że Komisja Społeczna zajmowała się tym tematem, jak również dokonała wizji lokalnej w nowej Komendzie Powiatowej Policji.

 

Radny Janusz Przetacznik - zapoznałem się z materiałem tym informacyjnym, jest dobry, pełny, można się z niego sporo dowiedzieć. Porównałem go  z rokiem ubiegłym. Natomiast jedna taka uwaga, naprawdę nieistotna z punktu widzenia merytorycznego, natomiast jeżeli ma się to pokazać na stronie internetowej, ponieważ jest to informacja Komendy Powiatowej Policji. To dwa herby, czyli herb Miasta Jasła i Powiatu Jasielskiego, raczej jest nie na miejscu. Jeżeli już to powinny być herby wszystkich naszych gmin, tworzących powiat jasielski, bo tak naprawdę ta komenda obejmuje, zresztą na stronie 3 mamy obszar, czy charakterystykę jednostki, czyli powiat jasielskiego i obszar działania Komendy Powiatowej Policji. Warto tak by było popatrzeć nie tylko poprzez siedzibę komendy, że jest w mieście Jaśle, ale również i pozostałe gminy powinny być uhonorowane.         

 

Ad.8. Informacja o działaniach Prokuratury Rejonowej w Jaśle w 2020 roku. (Druk Nr 289).

Przewodniczący zaznaczył, że informacja jest bardzo merytoryczna, rzeczowa,  pani pełniąca funkcję prokuratora rejonowego pani Grażyna Krzyżanowska zwięźle ujęła wszystkie zagadnienia jakie miały miejsce w 2020 roku. Informację należy tylko przyjąć.

 

Ad.9. Informacja o stanie bezpieczeństwa sanitarno – weterynaryjnego w Powiecie Jasielskim. (Druk Nr 290). Przewodniczący sprecyzował, że pan doktor Smyka bardzo rzetelnie przygotowuje tą informację. Jest ona tylko do zapoznania się. W razie uwag kierować je należy do pana doktora.

 

Ad.10. Informacja o stanie bezrobocia na terenie Powiatu Jasielskiego i aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 roku. (Druk Nr 291).

Przewodniczący poinformował, że dyrekcja Powiatowego Urzędu Pracy przedstawiła zagadnienia i formy pomocy osobom niepełnosprawnym. Są to materiały do zapoznania.

 

Ad.11. Raport z realizacji zadań w ramach Tarcz Antykryzysowych za 2020 rok. (Druk Nr 292). Przewodniczący poinformował, że bardzo ogólną informację przedstawił Zakład Ubezpieczeń Społecznych oddział w Jaśle. Radni również otrzymali ten materiał.

 

Ad.12. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz prac Zarządu
w okresie międzysesyjnym.

 

Radny Janusz Przetacznik przedstawił złożone uwagi:

 

SPRAWOZDANIE  ZARZĄDU

XLI sesja RPJ – 26 marca 2021 r.

  1. Wykonanie uchwał Rady Powiatu w Jaśle

Ponawiam swój wniosek, aby w tym punkcie sprawozdania Zarząd przedstawiał mapę drogową wykonania uchwały Rady, a nie ograniczał się do informacji o jej przekazaniu do konkretnego wydziału Starostwa Powiatowego czy do publikacji w Dzienniku Urzędowym.

  1. Sprawozdanie z prac Zarządu Powiatu w Jaśle
  1. str. 3 posiedzenie Zarządu z dnia 17 lutego br. poz. 13  -  zdecydował o wystąpieniu do Dyrektora Szpitala Specjalistycznego w Jaśle o zobowiązanie pracowników Działu Pomocy Doraźnej, którzy od 1 marca zatrudnieni zostaną w Samodzielnym Publicznym Pogotowiu Ratunkowym w Krośnie,  do wykorzystania zaległych urlopów.

 

Proszę o szczegółowe wyjaśnienie takiej decyzji Zarządu i to podjętej dopiero w dniu 17 lutego br.  – z jednej strony jest pracodawca i przepisy kodeksu pracy a z drugiej strony konieczność zapewnienia pełnej obsady ambulansów ratowniczych i ratowania zdrowia i życia mieszkańców naszego powiatu.

Za ile dni urlopu wypoczynkowego został wypłacony ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy pracownikom Szpitala Specjalistycznego w Jaśle, którym wygasły umowy o pracę, ilu pracowników to dotyczy i w jakiej wysokości brutto.

 

  1. str. 6 posiedzenie Zarządu z dnia 25 lutego br. poz.15 – spór z właścicielem nieruchomości w Nowym Żmigrodzie i odszkodowanie w wysokości 133.317,00 zł. W Sprawozdaniu możemy przeczytać o możliwym regresie lub nadzwyczajnej procedurze. Czy to nie dotyczy czasów, gdy Pan Starosta był członkiem Zarządu Powiatu? Proszę o szczegółowe informacje dotyczące tych wydatków, w tym wysokości odszkodowania i kosztów procesu oraz ewentualnych dalszych działań zmierzających od zminimalizowania wydatków w tym zakresie.

 

  1. str. 6 posiedzenie Zarządu z dnia 4 marca br. poz.8 – Proszę o szczegółowe informację o dotyczące roszczeń spółki LOTOS Infrastruktura S.A.  oraz wnioskuję o przekazanie mi kserokopii pisma skierowanego do tej Spółki w przedmiocie ustalenia i wypłaty odszkodowania za przejecie przez powiat nieruchomości  będącej własnością Spółki. Czy roszczenia LOTOSU dotyczą też gruntu zajętego pod drogę obsługującą składowisko odpadów, a która docelowo ma się łączyć z nowo projektowana drogą powiatową.

 

Starosta Jasielski Adam Pawluś - jeżeli chodzi o ten punkt 13 to odpowiemy na piśmie, bo nie mamy w tej chwili takiej informacji dokładnej. Tu należy podziękować pani Ewie Leniart pani wojewodzie, która podjęła mediacje i udało nam się doprowadzić, że powiat krośnieński przejął wszystkich ratowników, w ilości 50 ratowników i jednego pielęgniarza, w ilości 50 osób i nie było konieczności zwolnienia, więc wszyscy pozostali z tego działu pomocy doraźnej pracują, czy w Szpitalu Specjalistycznym w Jaśle, czy w pogotowiu w Krośnie. Jeżeli chodzi o odszkodowanie to wydaje się, że raczej nie dotyczy mojego udziału
w Zarządzie. Sprzedaż była prawdopodobnie dokonywana w 2014 roku, ale też tej sprawy dokładnie nie znam. Nie widziałem akt, więc nie zapoznałem się. Zobaczymy co radcowie prawni napiszą, na to nasze pytanie Zarządu, bo wydaje się, że działka, która została sprzedana za 22 kilka tys. zł. Tam był błąd w informacji, że to była działka przeznaczona na usługi, a w rzeczywistości była tylko do celów mieszkaniowych, a później gmina zmieniła, również z tego co się dowiedziałem, na możliwość usług, ale kupiec, nabywca tej działki zażądał odszkodowania i sąd to odszkodowanie zasądził. Uważam, że to odszkodowanie za tzw. utracone korzyści lucrum cessans. To jest niewspółmierne do dochodu, czy przychodu jaki osiągnął powiat. Dlatego wydaje się, że można rozważyć działanie nadzwyczajne, takie jest możliwe, ale nie wiem, czy ono zostanie wdrożone? Jeżeli chodzi o pismo do Lotos Infrastruktura, to dotyczy to, nie pamiętam w tej chwili dokładnie, ale około nie całe 3 ary,
to są dwie małe części działek. To są działki, które przylegają do składowiska odpadów niebezpiecznych Lotosu. Działki zostały nabyte w drodze decyzji ZRID-owskiej, także powiat jest właścicielem i jeżeli spółka odstąpi od wyceny i przystanie na formę ugodową, to nie będziemy ponosić kosztów wyceny tych działek. Jeżeli nie wyrazi takiej zgody, to musimy powołać rzeczoznawcę i prawdopodobnie wycena będzie kosztować, więcej niż wartość tych działek, bo te działki tam chyba mają niewielką wartość. Podobne działki
w Przysiekach, tam działki rolne, a tu są przy śmietnisku, kosztowały, gdzieś w granicach 5 zł od metra. To są niewielkie naprawdę kwoty. Nie ma zagrożenia dla naszej inwestycji. Jest kwestia proceduralna. Spółka akcyjna ma swoje zasady, kieruje się zyskiem, musi się również przed swoimi właścicielami, czy nabywcami akcji wywiązywać w sposób rzetelny. I nie wiem na ile, czy to im pozwoli, żeby taką ugodę zaakceptowali? Natomiast tam ustawa daje taką możliwość zwarcia ugody.                                      

 

Radny Jan Urban - powszechnym, wiadomym jest, że pan jest wielkim miłośnikiem kolei
i wszelkie  działania związane z koleją są u pana oczkiem w głowie. Dlatego też zdziwienie moje wzbudził fakt, że nie chciał pan wesprzeć i Zarząd odmówił dofinasowania wniosku złożonego przez Stowarzyszenie Animatorów Kultury „Kolejarz”, czyli związanego z koleją o dofinasowanie Jubileuszu 100-lecia działalności Chóru Męskiego ECHO.  Jest to  jedna
z wizytówek ziemi jasielskiej. Połączenie tych dwóch rzeczy Chór ECHO i jeszcze mało tego „Kolejarz” i nie spotkało ze zrozumieniem Zarządu, kierowanego przez pana starostę. Czym się Zarząd kierował? Przecież to na różne, że tak powiem, żeby nie nazwać głupoty, ale mniej ważne rzeczy są pieniądze, a tutaj na tak ważne, ciekawy jubileusz obchodów jednej
z  najstarszych placówek nazwijmy to stowarzyszeń kulturalnych, jakim jest Chór ECHO i to mało tego przez Animatorów Kultury „Kolejarz”, został potraktowany po macoszemu. Czym Zarząd się kierował?           

 

Starosta Jasielski Adam Pawluś- przede wszystkim chyba względy formalne. Nie pamiętam dokładnie, ale są wymogi formalne, czyli musi być patronat starosty, musi być odpowiednio sformułowany wniosek i jeżeli on zostanie merytorycznie zaopiniowany przez wydział to na pewno byśmy to dofinansowali. Myślę, że może niezbyt wielką kwotą, jakąś kwotą na pewno. Także tu proszę nie podejrzewać o jakieś złośliwości z mojej strony. Nie tylko jestem miłośnikiem kolei, ale z zawodu jestem kolejarzem, bo w swoim życiorysie, właśnie kolej ratowała mi życie, ponieważ na kolei pracowałem, zarabiałem pieniądze i przewoziłem masę literatury, która jeszcze do dzisiaj w Jaśle jest, więc na pewno nie było takich przesłanek, żeby to robić złośliwie. Jeżeli był by wniosek formalnie sprecyzowany, to nie ma, żadnego problemu, żebyśmy dofinansowali, żeby były podstawy prawne do dofinasowania.     

     

Radny Jan Urban- dziękuję za wyczerpującą informację. Rozumiem, że jeżeli wniosek rzeczony spełni wymogi formalne, to spotka się z aprobatą. Bo  mówię Chór ECHO to jest firma, mówiąc tak  kolokwialnie. Placówka z dużym dorobkiem i jeszcze za czasów, kiedy planowano budowę prawie, że kolei za Franciszka Józefa, już pierwsze próby powstawania tego typu chórów były w Jaśle. Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź panu staroście, liczę na to, że jeżeli złożą to się spotka z aprobatą. Ale jak to warto zapytać, bo całe życie pan starosta mówił, że jest z zawodu prawnikiem. Dzisiaj dowiedziałem się, że jeszcze doszedł zwód kolejarz. Także dziękuję jeszcze raz serdecznie.     

 

Ad.13. Interpelacje.

Radni nie składali interpelacji na XLI Sesji Rady Powiatu w Jaśle.

 

Ad.14. Wnioski i zapytania radnych.

 

Radny Krzysztof Buba - panie starosto to  o co pytał pan radny Jan Urban, ja bym miał jeszcze pytanie w kwestii, czy mamy w starostwie powiatowym jakieś sformalizowane wnioski, żeby zwrócić się o wsparcie? Czy to chodzi tylko o pismo? Mamy jakieś procedury w tym zakresie? Jakby pan starosta udzielił odpowiedzi. Mam jeszcze pytanie strona 2, sprawozdania punkt 5. Zarząd zdecydował o przesłaniu do Marszałka Województwa Podkarpackiego następujących zadań, jako zgłoszenie zapotrzebowania na inwestycje
w ramach PROW, jest podanych 6 dróg powiatowych. Jakby pan starosta w tym zakresie coś powiedział. Pan radny Janusz Przetacznik to poruszał, my dowiadujemy się o tym, że jakieś rzeczy są podejmowane 17 lutego, dopiero pod koniec marca na sesji. Mam prośbę, proszę wcześniej przekazywać pewne rzeczy na komisję, żebyśmy się mogli z tym zapoznać, mogli wyrobić sobie zdanie, żebyśmy mogli się do pewnych rzeczy przygotować.                

 

Starosta Jasielski Adam Pawluś - czy są jakieś procedury, jest utarty zwyczaj, chyba od
I kadencji. My ten zwyczaj kontynuujemy, nie ma jakiś szczególnych wzorów. Niemniej jednak, żeby dany wniosek został zrealizowany to musi być promocja powiatu, bo głównie z tych środków. Są to skromne środki, głównie z tych środków są te sprawy finansowane. Jeżeli chodzi o zgłoszenie zapotrzebowania na inwestycje w ramach PROW. To było dosłownie kilka dni, mieliśmy bardzo krótki czas, ponieważ otrzymaliśmy informację, że mogą być środki z PROW na remonty, czy przebudowy dróg, więc PZD przygotowało taką informację dróg, które się kwalifikują do tego programu. Przypomnę, że z tego programu zrealizowaliśmy odcinek drogi Jasło-Zręcin w miejscowości Umieszcz i odcinek drogi Jasło- Jareniówka- Czermna w miejscowości Bączal Dolny, Bączal Górny i chyba to jest Lipnica Górna. W każdym bądź razie, te dwa projekty z tego programu zostały zrealizowane. Dofinasowanie jest korzystne 60 kilka procent. Takie mamy propozycje, nie wiem, czy otrzymamy i nie mamy większych informacji na temat jakie środki są w dyspozycji marszałka i jakie zadania zostaną zakwalifikowane? Więc jeżeli otrzymamy informację, że zostaliśmy zakwalifikowani to wtedy będziemy musieli wystąpić do Wysokiej Rady
o współfinansowanie tych zadań. Nie wiem, czy wszystkich, czy tylko niektórych. Wskazaliśmy 6, bo taka była informacja, że tyle możemy zgłosić. Tych dróg, które kwalifikują się, już nie jest tak dużo, więc gdyby udało się nam chociaż część z tych dróg zrealizować to bylibyśmy bardzo zadowoleni, niektóre drogi są zgłoszone do tego programu na likwidację skutków klęsk żywiołowych. 

 

Ad.15. Sprawy różne.

 

Starosta Jasielski Adam Pawluś -  mamy bardzo niebezpieczną sytuację, jeżeli chodzi
o województwo podkarpackie to w ciągu tygodnia nastąpił gwałtowny wzrost przypadków zachorowań. W tej chwili tydzień do tygodnia to jest ponad 8 tys. nowych przypadków. 12% ląduje w szpitalach, czyli mamy blisko, dwa dni temu, na środę po południu mieliśmy informację, że blisko 2000 pacjentów covidowych jest w szpitalach w województwie podkarpackim, z tego prawie 250 pod respiratorami. My mamy 112 miejsc covidowych
w naszym szpitalu i brakuje tych miejsc, brakuje przede wszystkim respiratorów.
Te respiratory jak dotrą do nas z agencji rezerw, to prawdopodobnie będzie większa ilość tych łóżek. Co jest pocieszające w tym wszystkim, że w szpitalu jasielskim nie zanotowano zachorowań wśród personelu. Na dzień dzisiejszy jeden pracownik jest na kwarantannie, ale
z tych pracowników medycznych, wszyscy są zdrowi i to jest właśnie, chyba pozytywny efekt szczepień. Dominuje u nas w województwie podkarpackim wariant brytyjski, więc tu jest apel, żebyśmy się zachowywali się w sposób bardzo odpowiedzialny i dziękuję oczywiście całej załodze szpitala, za tą pracę,  za poświecenie i za walkę z tą straszną epidemią.

Jeszcze parę słów na temat DPS-u, liczba pensjonariuszy w tej chwili to jest 235, prawidłowo powinno być 250, więc trochę nam brakuje. Mamy liczbę zakażonych zero, zaszczepionych drugą dawką 157 pensjonariuszy, a pierwszą dawką 28 i oczekuje jeszcze 5 na pierwszą dawkę. Z pracowników mamy zaszczepionych ponad 50% i w tej chwili mamy tylko jednego pracownika na kwarantannie, a poza tym wszyscy są zdrowi. Zarząd wystąpił do wojewody podkarpackiego o dofinasowanie DPS-u na działalność bieżącą, bo z tego tytułu, że brakuje tych pensjonariuszy, to będą na pewno straty i jest również inicjatywa Konwentu Starostów Województwa Podkarpackiego o specjalne środki rządowe na dofinasowanie DPS-ów. Także dziękujemy wszystkim pracownikom DPS-ów za ich poświecenie, za ich dobrą pracę, za to, że na razie tych zachorwań nie ma i mam nadzieję, że nie będzie. Tu widać również efekt tych szczepień.

Jeżeli chodzi o inne sprawy, to chciałem się podzielić dobrą informacją i podziękować pani wojewodzie Ewie Leniart, że uzgodniła program rozbudowy Szpitala Specjalistycznego w Jaśle, etap I oddział psychiatryczny z poradniami. Został uzgodniony 8 marca i skierowała wniosek do ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej pana Tadeusza Kościńskiego, prawie o 13 mln na dofinasowanie tej inwestycji. Całość inwestycji jest szacowana na ponad 19 mln. W swojej opinii pani wojewoda napisała, że to jest jedno z najważniejszych działań na rzecz mieszkańców powiatu jasielskiego i województwa podkarpackiego i jego realizacja przyczyni się do poprawy dostępności, jakości, funkcjonowania systemu ochrony zdrowia
w województwie podkarpackim. Także widzicie państwo jesteśmy gotowi, na realizacje tej inwestycji. Mam nadzieję, że ta inwestycja może się wpisać w Krajowy Program Odbudowy, ponieważ w tym Krajowym Programie Odbudowy w ramach poprawy ochrony zdrowia psychiatria jest takim celem priorytetowym, więc może się okazać nawet, że uzyskamy 100 % dofinasowanie.

Jeszcze o dwóch sprawach chciałbym poinformować, mianowicie jeżeli chodzi o przetarg na drogę Jasło- Zręcin, na odcinek prawie ponad półtora kilometra wraz z chodnikami to trochę więcej, to wczoraj otworzyliśmy i są dobre oferty najniższa to jest 1 700.000,00 to jest 28% prawie poniżej wartości kosztorysowej, czyli to jest dobry prognostyk, może uda nam się zrealizować te inwestycje przy dofinasowaniu. Nie wiemy jakie będzie jeszcze dofinasowanie z tych środków rządowych, ale mam nadzieję, że powyżej 60%. I jeszcze chciałbym podziękować panu Bogdanowi Rzońcy, posłowi do paramentu europejskiego, który wystosował pismo do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o przyspieszenie prac przygotowawczych związanych z rozbudową drogi krajowej 73 na odcinku Pilzno-Jasło.
W tej chwili w trakcie zatwierdzania jest program realizacji tej inwestycji przez ministerstwo, a chodzi nam głównie o koncepcje programową, żeby Generalna Dyrekcja, oddział
w Rzeszowie jak najszybciej uruchomił tą koncepcję programową. Pan poseł otrzymał odpowiedź, którą mi przesłał dzisiaj sms-em, mms-em. Pan dyrektor pisze tak: „przed ogłoszeniem przetargu na wykonanie koncepcji programowej dla wyżej wymienionych obwodnic, konieczne jest zaakceptowanie programu inwestycji zadań przez ministra infrastruktury.” I tu też poseł wystąpił o to. Pozwoli to na ustalenie zakresu prac jakie powinny zostać objęte przetargiem. Niemniej jednak już wstępnie przygotowujemy materiały do postepowania przetargowego, na wykonanie koncepcji przetargowej. Przetarg planujemy jeszcze ogłosić do końca kwietnia bieżącego roku, natomiast wydanie decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach DŚU, zakładanym, że może nastąpić w sierpniu 2021. Ta decyzja nieprawomocna będzie już chyba w marcu. To parę dni nam zostało do końca marca, prawdopodobnie zostanie wydana. Zawarcie umowy z wykonawcą na opracowanie koncepcji programowej, bez uzyskania DŚU wiązało by się z ryzykiem zmiany wariantu przebiegu drogi spowodowanej toczącym się postępowaniem administracyjnym. Jest
to szczególnie ważne ze względu na przebieg drogi przez obszary natura 2000. Ta natura jest, nie ingeruje się, bo przeprawy mostowe przechodzą nad rzeką, Zarówno ta jak i pozostałe inwestycje objęte rządowym programem budowy 100 obwodnic 22, 20, 30 są dla nas priorytetem. Mamy widomość, że realizacja tych zadań będzie odpowiedzią na potrzeby
i oczekiwania użytkowników dróg oraz lokalnej społeczności.

Także prawdopodobnie w przyszłym roku ta koncepcja programowa zostanie zrealizowana
i w przyszłym roku, czyli  w 2022 r. Generalna Dyrekcja oddział w Rzeszowie będzie mógł ogłosić przetarg na projekty, zaprojektuj i wybuduj, prawdopodobnie na 4 zadania. Pierwsze to obwodnica Pilzna, drugie stary przebieg drogi od obwodnicy Pilzna do Nawsia Brzosteckiego i obwodnica Brzostku i Kołaczyc i odcinek tzw. Zachodniej Obwodnicy Jasła. To są dobre informacje i mam nadzieję, że ta inwestycja będzie zrealizowana w latach do końca 2025, 2026.

Również otrzymaliśmy dzisiaj informację, że nasz wniosek, państwo głosowaliście za tym, także bardzo dziękuję. „Aktywizacja osób powyżej 29 r. ż.  pozostających bez pracy
w powiecie jasielskim”, złożony przez Powiatowy Urząd Pracy, otrzymał dofinasowanie
w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Już mamy 2021, ale to są stare środki, oś priorytetowa 7 działanie 7 2, wartość projektu wynosi 2 163.595,30 zł i w 100% jest sfinansowana ze środków, więc to pozwoli na sfinansowanie działalności gospodarczej dla 40 osób bezrobotnych oraz koszty wyposażenia, lub doposażenia stanowiska pracy dla 67 bezrobotnych. Także to jest ważna informacja, prosimy zachęcać do zakładania działalności, czy korzystania z tych środków.

Zbliża się okres świąt. W imieniu Zarządu, pana przewodniczącego składam wszystkim radnym, paniom, panom, wszystkim mieszkańcom powiatu jasielskiego, spokojnych radosnych Świat Wielkiejnocy, spędzonych w gronie rodziny i bliskich. Niech Zmartwychwstały Chrystus obdarzy serca pokojem, ześle obfite łaski na wasze domy, a cud Boskiego odrodzenia wniesie nadzieję w wasze życia. Wesołego Alleluja i jeszcze raz apeluję uważajmy, żebyśmy mogli się spotkać po świętach i realizować ważne inwestycje dla mieszkańców powiatu jasielskiego, a najbliższych tygodniach, czy nawet dniach będziemy rozstrzygać wielkie inwestycje, jak budowa mostu, mostów i dróg w powiecie jasielskim. Wesołego Alleluja jeszcze raz.                                                                                                       

 

Radny Janusz Przetacznik przedstawił złożone zapytanie:

 

Z A P Y T A N I E  nr  22/2021

dotyczy:     dyżurów medycznych pełnionych przez Dyrektora Szpitala Specjalistycznego
w Jaśle

 

          W dniu 10 kwietnia 2019 r. p. Michał Burbelka został zatrudniony w Szpitalu Specjalistycznym w Jaśle na podstawie umowy o pracę na czas określony od 11 kwietnia 2019 r. do 10 kwietnia 2025 r. na stanowisku Dyrektora Szpitala Specjalistycznego w Jaśle. W imieniu pracodawcy działał Zarząd Powiatu w Jaśle.

Zarząd Powiatu w Jaśle wyraził zgodę na udzielanie przez niego świadczeń zdrowotnych w Dziale Pomocy Doraźnej, Szpitalnym Oddziale Ratunkowym wraz z Izbą Przyjęć, Oddziale Ortopedii, Traumatologii, Mikrochirurgii i Chirurgii Ręki, Nocnej i świątecznej opiece w zakresie POZ oraz Poradni Ortopedyczno- Traumatologicznej Szpitala Specjalistycznego w Jaśle w wymiarze maksymalnie 7 godzin 35 minut tygodniowo, zgodnie z obowiązującym w Szpitalu Specjalistycznym w Jaśle harmonogramem dyżurów medycznych oraz świadczeń zdrowotnych oraz harmonogramem pracy Poradni Ortopedyczno-Traumatologicznej, na dany miesiąc.

Ponadto Zarząd Powiatu w Jaśle wyraził zgodę na pełnienie przez niego dyżurów medycznych w Dziale Pomocy Doraźnej Szpitalnym Oddziale Ratunkowym wraz z Izbą Przyjęć, Oddziale Ortopedii, Traumatologii, Mikrochirurgii i Chirurgii Ręki oraz Nocnej i świątecznej opiece w zakresie POZ Szpitala Specjalistycznego w Jaśle w łącznej liczbie nieprzekraczającej 2 dyżurów w miesiącu, zgodnie z obowiązującym w Szpitalu Specjalistycznym w Jaśle harmonogramem dyżurów medycznych oraz świadczeń zdrowotnych, na dany miesiąc. Zgoda Zarządu Powiatu w Jaśle na pełnienie dyżurów medycznych, nie obejmowała dyżurów realizowanych w ramach pozostawania w gotowości do udzielania świadczeń zdrowotnych.

Według otrzymanych informacji z tytułu udzielania świadczeń zdrowotnych Dyrektor Szpitala Specjalistycznego w Jaśle nie otrzymuje dodatkowego wynagrodzenia, są one finansowane w ramach miesięcznego wynagrodzenia Dyrektora ustalonego w umowie o pracę. Natomiast do wynagrodzenia za pracę w ramach pełnienia dyżuru medycznego stosuje się odpowiednio przepisy art. 151 1 §1-3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy.

W dniu 10 lipca 2020 r. podczas XXVII sesji Rady Powiatu w Jaśle dowiedzieliśmy się, że Zarząd Powiatu w Jaśle przychylił się do prośby Dyrektora i wyraził zgodę na pełnienie przez niego większej liczby dyżurów niż to pierwotnie ustalił Zarząd Powiatu w umowie o pracę zastrzegając, że łączna wysokość miesięcznego wynagrodzenia Dyrektora nie może przekraczać limitów wynikających z przepisów ustawy o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi tzw. ustawy „kominowej”.

Decyzję Zarządu z dnia 22 maja u.br. szczegółowo, podczas sesji Rady (str. 44 protokołu), uzasadniał członek Zarządu radny p. Grzegorz Pers. W Sprawozdaniu z wykonania uchwał Rady Powiatu w Jaśle oraz prac Zarządu w okresie międzysesyjnym z dnia 15 marca 2021 r. (str. 4 pozycja nr 6) mogliśmy przeczytać, że Zarząd Powiatu w Jaśle w dniu 22 lutego 2021 r. „zdecydował o zwolnieniu Pana Michała Burbelki – Dyrektora Szpitala Specjalistycznego w Jaśle z obowiązku świadczenia pracy, po wykorzystaniu urlopu wypoczynkowego tj. od dnia 24 lutego br. do dnia zakończenia pełnienia obowiązków dyrektora.” W przepisach prawa pracy nie została zawarta informacja na temat zakazu wykonywania obowiązków pracowniczych w trakcie urlopu. Pracownik nie może jednak wykonywać pracy u tego samego pracodawcy, który udziela ma urlopu wypoczynkowego. 

Biorąc powyższe pod uwagę oraz uwzględniając argumentację dotyczącą zmiany warunków umowy o pracę proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Czy w okresie od 1 stycznia br. do 23 lutego br. p. Michał Burbelka zatrudniony na stanowisku Dyrektora Szpitala Specjalistycznego w Jaśle pełnił dyżury medyczne
    w Dziale Pomocy Doraźnej Szpitalnym Oddziale Ratunkowym wraz z Izbą Przyjęć, Oddziale Ortopedii, Traumatologii, Mikrochirurgii i Chirurgii Ręki oraz Nocnej i świątecznej opiece w zakresie POZ Szpitala Specjalistycznego w Jaśle
    Jeżeli tak,  to proszę w odpowiedzi wskazać liczbę pełnionych dyżurów w każdym miesiącu.
  2. Czy w okresie od 24 lutego br. do dnia zakończenia pełnienia obowiązków dyrektora p. Michał Burbelka pełnił albo został umieszczony w grafiku dyżurów medycznychw jednostkach organizacyjnych, o których mowa w pytaniu pierwszym albo innych jednostkach (komórkach) organizacyjnych Szpitala Specjalistycznego w JaśleJeżeli tak, to proszę w odpowiedzi wskazać liczbę pełnionych dyżurów w każdym miesiącu oraz łączną wysokość wypłaconego wynagrodzenia brutto za te dyżury
  3. Ile w okresie od 1 października u.br. do 31 grudnia u.br. p. Michał Burbelka zatrudniony na stanowisku Dyrektora Szpitala Specjalistycznego w Jaśle pełnił dyżurów medycznych w Dziale Pomocy Doraźnej Szpitalnym Oddziale Ratunkowym wraz z Izbą Przyjęć, Oddziale Ortopedii, Traumatologii, Mikrochirurgii i Chirurgii Ręki oraz Nocnej i świątecznej opiece w zakresie POZ Szpitala Specjalistycznego w JaśleW odpowiedzi proszę wskazać liczbę pełnionych dyżurów w każdym miesiącu.

Z poważaniem Janusz Przetacznik

 

Radny Janusz Przetacznik dołączył wyciąg z protokołu.

 

WYCIĄG

z Protokołu XXVII/2020 Sesji Rady Powiatu w Jaśle

odbytej w dniu 10 lipca 2020 roku o godz. 15.30

„ …..

Radny Grzegorz Pers - tutaj jeśli mogę odpowiedzieć, bo to było skierowane do Pana Starosty, natomiast jako członek Zarządu odnośnie tej dodatkowej pracy w opiece całodobowej. Szanowni państwo, zastępca dyrektora do spraw medycznych dyrektor Kowalski poinformował mnie bodajże w miesiącu kwietniu 4 lekarzy złożyło wypowiedzenia z dyżurów  w POZ-cie i powiem państwu, że i rozmawiałem z dyrektorem Kowalskim i Burbelką, czy by nie wyrazili przynajmniej po dwa dyżury wziąć, ponieważ istnieje realne zagrożenie, że nie obstawimy tych dyżurów w POZ-tach, były ogłoszenia w prasie medycznej. Jeśliby ktoś z państwa miał, czy znał kogoś kto chce dyżurować w POZ-etach to bardzo proszę o pomoc i dlatego prosiłem, dyrektor się zwrócił z formalną prośba do Zarządu, natomiast ja prosiłem Zarząd, żeby wyraził taką zgodę oczywiście na okres przejściowy roku, bo to nie jest tak, że dyrektor się zwrócił z prośbą tylko myśmy się zwrócili, właściwie ja i zastępca dyrektora do spraw medycznych, bo układamy te grafiki dla całego powiatu. Nowy Żmigród szanowni państwo pewnie nie wszyscy radni wiedzą obsługuje Dębowiec, Osiek Jasielski, gminy Nowy Żmigród i Krempna, natomiast pozostałą część powiatu szpital. Jest do obsadzenia 90 dyżurów lekarskich medycznych w POZ-cie w ciągu miesiąca i są ogromne trudności, po pierwsze mało jest lekarzy, którzy przychodzą na rezydentury, a teraz w zawiązku z tą sytuacją COVID-19, to część lekarzy po prostu złożyło wypowiedzenia, nie chciało dyżurować. Znaczy, nie wiem jakie były przyczyny, czy tylko to, czy prywatne? W każdym razie okresy wypowiedzenia są różne, bo i miesięczne i 3-miesięczne i Zarząd wyraził zgodę na okres roku na dodatkową prace w POZ-etach dlatego też proszę o wyrozumiałość w tej kwestii, bo tak jak mówię, bo jest ciężko złożyć ten grafik, a te dyżury w nocnej i świątecznej opiece całodobowej to jest opieka dla wszystkich pacjentów naszego powiatu.        

….  ”

 

Radny Janusz Przetacznik - wysłałem skan tego zapytania na skrzynkę pocztową Biura Rady oraz pana przewodniczącego. Również wysłałem drogą mailową, jak również pocztą tradycyjną informację, że 24 marca br. Kluby Radnych PSPP oraz SDM wycofały projekt uchwały Rady Powiatu w Jaśle w sprawie określenia szczegółowych wymogów raportu o stanie powiatu. Przypomnijmy, że to druk nr 280 po autopoprawce, na sesję w 25 lutego.  Ten wniosek wycofaliśmy i o tym poinformowałem Komisję Rozwoju. Komisja Rozwoju tego wniosku i projektu nie rozpatrywała. Projekt stał się bezprzedmiotowy. Natomiast w dniu dzisiejszym mam zaszczyt złożyć kolejny wniosek, kierowany do pana przewodniczącego, aby w porządku najbliższej sesji umieścić w porządku obrad projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowych wymogów dotyczących opracowania raportu o stanie powiatu. Jako wnioskodawcy zmieniliśmy formułę tego projektu, przysłuchując się dyskusji, wymianie zdań. Szukając różnych,  że tak powiem stycznych elementów liczymy, że do 3 razy sztuka i tym razem Rada podejmie temat i oceni projekt merytorycznie, tak abyśmy mogli mówić o raporcie wypełniającym wymogi ustawowe, żebyśmy później nie musieli porównywać się, tak jak w przypadku programu naprawczego szpitala specjalistyczny, czy akurat to jest dokument, czy nie jest to dokument zgodny z przepisami ustawy? Ostatnia rzecz, na którą chciałem zwrócić uwagę. Zgłaszałem w trakcie informacji, którą przekazał nam Powiatowy Urząd Pracy, co prawda jest to informacja autorska, niemniej jednak zwracałbym uwagę, również w kontekście wypowiedzi pana starosty, a dotyczącej Chóru ECHO, że m.in. wniosek stowarzyszenia i ten jubileusz nie był objęty patronatem Starosty Jasielskiego. Podkreślam taka była pana wypowiedź, a później, zwracam na to uwagę, że mówimy o środkach powiatu jasielskiego. Są to środki samorządowe, powiatowe, a nie starosty. Niemniej jednak utarło się, że tylko pan starosta jest tym produktem promocyjnym, o tym radny Ryszard Papciak na Komisji Rozwoju  informował, cytując definicję promocji. W związku z tym mamy tu element nie promocji powiatu jasielskiego tylko pana starosty. W związku z tym warto, może to panie starosto, to o czym mówił pan radny Jan Urban, czy pan Krzysztof Buba, wrócić do tematu i zastanowić się, czy nie warto pewnych elementów promocji unormować np.: kto, na jakich zasadach może się ubiegać i co nazywamy promocją samorządu powiatu jasielskiego, a nie promocją Starosty Jasielskiego? Chciałbym, zwrócić uwagę m.in. na stronę 14, zresztą pojawia się to w całym sprawozdaniu m.in. Powiatowego Urzędu Pracy, że: „przyznane dofinansowanie ze środków funduszu pracy, jest dokonywanie na podstawie umowy zawieranej ze starostą lub działającym w jego imieniu dyrektorem Powiatowego Urzędu Pracy. Jeżeli ktoś miał czas i wolną chwilę i zapoznał się z tym dokumentem pod nazwą „Powiatowy Urząd Pracy Informacja o stanie bezrobocia terenu Powiatu Jasielskiego,” to okazuje się, że poza nazwą Powiatowego Urzędu Pracy i jego logo, tak naprawdę wszystko wykonuje pan starosta. I on również decyduje o tym komu wypłacić dofinasowanie, a komu nie. Przypominam zapis ustawowy jest jednoznaczny. Przyznane dofinasowanie jest dokonywane na podstawie umowy  zawieranej przez starostę bądź dyrektora. Z tego materiału wynika jednoznacznie, że dyrektora nie ma i nie ma takiego upoważnienia. Panie starosto mam gorącą prośbę, ponieważ nie wszystkimi tematami może się pan zajmować, nie wszystko pan zna, może by pan udzielił pełnomocnictw panu dyrektorowi Powiatowego Urzędu Pracy, aby on zawierał umowy i składał panu merytoryczne sprawozdania, bo trochę to się źle czyta. Czy to pan starosta wypłaca dofinasowania? Rozumiem przepisy ustawowe, niektóre dotyczące tarcz cytujemy, niemniej dalsze przepisy tychże artkułów wskazują w jaki sposób i na podstawie jakich dokumentów jest wypłacane dofinasowanie z Funduszu Pracy, a nie z funduszu starosty jasielskiego, to tyle moich uwag. Dziękuje bardzo dołączam się do życzeń świątecznych, również dla wszystkich radnych, pracowników starostwa oraz członków ich rodzin. Przede wszystkim zdrowych i spokojnych świat.

 

Wniosek złożony przez Kluby Radnych Rady Powiatu PSPP i SDM:                                           

             

W N I O S E K

o wprowadzenie do porządku obrad najbliższej sesji Rady Powiatu w Jaśle projektu uchwały w sprawie określenia szczegółowych wymogów dotyczących opracowania raportu o stanie powiatu

Na podstawie art. 15 ust. 11  ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920) działając w imieniu Klubów radnych Rady Powiatu
w Jaśle: „Porozumienia Samorządowego Ponad Podziałami” oraz „Samorządu dla Mieszkańców” wnioskujemy do Pana Przewodniczącego o 
wprowadzenie do porządku obrad najbliższej sesji Rady Powiatu w Jaśle projektu uchwały Rady w sprawie określenia szczegółowych wymogów dotyczących opracowania raportu o stanie powiatu w brzmieniu jak w załączniku do niniejszego wniosku.

U z a s a d n i e n i e     w n i o s k u

Zgodnie z przepisami art. 30a ust. 3 i ust. 8 w/w ustawy rada powiatu może w drodze uchwały określić szczegółowe wymogi dotyczące raportu oraz określić maksymalną liczbę osób, które mogą zabrać głos w publicznej dyskusji. 

W związku z powyższym radni tworzący kluby radnych: Porozumienia Samorządowego Ponad Podziałami oraz Samorządu dla Mieszkańców opracowali projekt uchwały Rady Powiatu w Jaśle w sprawie określenia szczegółowych wymogów raportu o stanie powiatu, który przedkładamy w załączeniu.

Niniejszy projekt uchwały Rady Powiatu w Jaśle jest już trzecią wersją projektu przygotowaną przez radnych. Przedkładany projekt uwzględnia zebrane opinie na ten temat.

Do projektu uchwały dołączamy kartę  pn. „Opinie do projektu uchwały Rady Powiatu
w Jaśle” z prośbą do Pana Przewodniczącego o spowodowanie ich uzyskania, stosownie do posiadanych uprawnień wynikających z przepisów art. 19a ustawy o samorządzie powiatowym.

Liczymy, że tym razem nasz projekt uchwały będzie przedmiotem obrad Rady Powiatu
w Jaśle.

       Janusz Przetacznik                                                                   Jan Urban

Przewodniczący Klubu PSPP                                         Przewodniczący Klubu SDM 

Projekt

UCHWAŁA Nr …/…./2021
RADY POWIATU W JAŚLE

 

z dnia ……  …………… 2021 r.


 

w sprawie  określenia szczegółowych wymogów dotyczących opracowania Raportu
o stanie powiatu

 

 

Na podstawie art. 30a ust.3 i ust. 8 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920) uchwala się, co następuje:

§ 1

Określa się szczegółowe wymogi dotyczące opracowania Raportu o stanie powiatu stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.

 

  § 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Jaśle.

 

 

  § 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

                                                                                                             Przewodniczący

                                                                                                         Rady Powiatu w Jaśle

 

                                                                                                               Robert Snoch

 

 

Załącznik

do uchwały nr …./……/2021

Rady Powiatu w Jaśle z dnia …….. 2021 roku

 

 

 

SZCZEGÓŁOWE WYMOGI DOTYCZĄCE OPRACOWANIA

RAPORTU O STANIE POWIATU JASIELSKIEGO

 

 

  1. Wprowadzenie

 

Obowiązek opracowania raportu o stanie powiatu wynika z przepisów ustawy
o samorządzie powiatowym.
Raport o stanie Powiatu Jasielskiego, zwany dalej Raportem, powinien przedstawiać podsumowanie działalności Zarządu Powiatu w Jaśle oraz jednostek organizacyjnych Powiatu Jasielskiego w roku sprawozdawczym i zawierać w swojej treści informacje dotyczące realizacji polityk, programów i strategii, uchwał Rady Powiatu
w Jaśle oraz budżetu obywatelskiego
*.
Rada Powiatu w Jaśle może, w drodze odrębnej uchwały, określić szczegółowe wymogi Raportu oraz określić maksymalną liczbę mieszkańców powiatu dopuszczonych do dyskusji nad przedkładanym przez Zarząd Powiatu  w Jaśle Raportem.

Podstawowym dokumentem w oparciu o który realizowana jest polityka rozwoju powiatu jest Strategia Rozwoju Powiatu Jasielskiego. Z tego też względu Raport powinien odnosić się do zapisów strategii.

Opracowany Raport stanowić będzie punkt wyjścia do debaty w której udział wziąć mogą zarówno radni Rady Powiatu w Jaśle jak i mieszkańcy Powiatu Jasielskiego. Ponadto dokument jest podstawą do udzielenia wotum zaufania Zarządowi Powiatu w Jaśle.  Dlatego też zawartość i układ Raportu są niezwykle istotne.

Szczegółowe wymogi dotyczące opracowania Raportu o stanie Powiatu Jasielskiego określają m.in. minimalny zakres tematyczny dokumentu, układ dokumentu i sposób jego opracowania.

 

  1. Ramowy układ Raportu o stanie Powiatu Jasielskiego

Raport powinien składać się następujących części:

  1. Wstęp – informacja ogólna związana z sytuacja społeczno-gospodarczą powiatu;
  2. Część I: syntetyczny opis realizacji polityk, zgodnie z art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym, programów i strategii uzupełniany opisem statystycznym;
  3. Część II: wykaz uchwał Rady Powiatu w Jaśle wraz z podsumowaniem oraz sprawozdanie
    z realizacji budżetu obywatelskiego*;
  4. Zakończenie – zwięzłe podsumowanie całości Raportu.

 

Wstęp powinien zawierać informację ogólną związaną z sytuacją społeczno-gospodarczą Powiatu Jasielskiego oraz podstawowe dane finansowe samorządu powiatowego w układzie porównawczym za dwa lata tj. na koniec roku sprawozdawczego i roku poprzedzającego.

 

            W pierwszej części Raportu powinna być przedstawiona informacja dotycząca działalności Zarządu Powiatu w Jaśle w roku poprzednim w zakresie realizacji  polityk, programów i strategii. Podstawa opracowania tej części dokumentu będą dane zawarte w ramach oficjalnych publikacji oraz wewnętrznych opracowań analitycznych. Informacje zawarte w pierwszej części Raportu zostaną przedstawione w korelacji z dziedzinami wyznaczonymi w Strategii rozwoju Powiatu Jasielskiego.

________________________

* - w sytuacji gdy jest on realizowany przez Powiat Jasielski

 

            W odniesieniu do wyznaczonych dziedzin działań strategicznych zostanie przedstawiony syntetyczny opis statystyczny, wykaz realizowanych przez samorząd powiatowy projektów, konkursów, grantów oraz przyjętych i wdrażanych dokumentów strategicznych. Każdy z obszarów będzie zawierał podsumowanie, w ramach którego zostaną sformułowane wnioski.

            W drugiej części zostanie przedstawiony wykaz przyjętych przez Radę Powiatu
w Jaśle uchwał wraz z krótkim podsumowaniem oraz sprawozdanie z realizacji budżetu obywatelskiego*.

 

  1. Sposób opracowania Raportu o stanie Powiatu Jasielskiego

 

Raport w warstwie statystycznej odnosił się będzie do najważniejszych obszarów społeczno-gospodarczych istotnych dla rozwoju i funkcjonowania powiatu.

Podstawowym źródłem informacji w zakresie opisów sytuacji społeczno-gospodarczej będą oficjalne publikacje Głównego Urzędu Statystycznego oraz innych instytucji publicznych i samorządowych. Informacje statystyczne prezentowane będą zgodnie ze stanem dostępności na czwarty kwartał roku, za który opracowywany jest Raport.

Równocześnie w sposób szczegółowy będzie ujmował opis realizacji zadań wynikających
z kompetencji samorządu powiatowego.

Informacje dotyczące realizacji zadań Zarządu Powiatu w Jaśle przygotowane będą w oparciu o dane gromadzone przez wydziały i komórki organizacyjne Starostwa Powiatowego w Jaśle oraz jednostki organizacyjne Powiatu Jasielskiego. Będą one przedstawione zgodnie ze stanem na koniec roku, za który jest opracowywany Raport. Dopuszcza się ujęcie informacji w innych czasookresach jeśli system ich gromadzenia i publikacji uniemożliwia rzetelne ich przedstawienie lub wydaje się to zasadne z punktu widzenia przedstawienia problematyki danego obszaru.

 

 

  1. Harmonogram opracowania Raportu o stanie Powiatu Jasielskiego

 

Prace redakcyjne związane z przygotowaniem Raportu realizowane będą w I kwartale roku następnego po roku, za który opracowywany jest Raport. Projekt Raportu będzie przyjęty przez Zarząd Powiatu w Jaśle nie później niż do 31 maja. Następnie zostanie przekazany Radzie Powiatu w Jaśle zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie powiatowym.

Za opracowanie Raportu odpowiada Zarząd Powiatu w Jaśle. Natomiast przygotowanie Raportu koordynować będzie wydział Starostwa Powiatowego w Jaśle właściwy ds. opracowania i monitorowania Strategii Rozwoju Powiatu Jasielskiego. 

 

                                                                                                              Przewodniczący

                                                                                                         Rady Powiatu w Jaśle

 

                                                                                                               Robert Snoch

____________________________

* - w sytuacji gdy jest on realizowany przez Powiat Jasielski

 

Opinie do projektu
Uchwały Rady Powiatu w Jaśle

w sprawie określenia szczegółowych wymogów
dotyczących opracowania raportu o stanie powiatu

 

1. Projekt opracował: Kluby Radnych Rady Powiatu w Jaśle: Porozumienie Samorządowe Ponad Podziałami i Samorząd Dla Mieszkańców.

Jasło, dnia 26 marca 2021 r. 2. Uzasadnienie:

W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 11 stycznia 2018 roku o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 130, 1349) zarząd powiatu do 31 maja każdego roku jest zobowiązany do przedstawienia radzie powiatu raportu o stanie powiatu za rok poprzedni. Zgodnie z przepisami ustawy raport stanowi podsumowanie działalności zarządu za ten okres, w szczególności w zakresie realizacji polityk, programów i strategii, a także uchwał rady powiatu i budżetu obywatelskiego.

Rada powiatu rozpatruje raport podczas sesji, na której podejmowana jest uchwała rady powiatu w sprawie udzielenia lub nie udzielenia zarządowi absolutorium. Zgodnie z przepisami art. 30a ust. 3 i ust. 8 w/w ustawy rada powiatu może w drodze uchwały określić szczegółowe wymogi dotyczące raportu oraz określić maksymalna liczbę osób, które mogą zabrać głos w publicznej dyskusji.
W odniesieniu do raportu za lata 2018 i 2019 Rada Powiatu w Jaśle nie skorzystała z powyższego uprawnienia, w związku z powyższym raport został przygotowany
w oparciu o ogólne wytyczne wskazane w ustawie i był autorskim dokumentem Zarządu Powiatu w Jaśle.

Należy zaznaczyć, że raport o stanie powiatu ma charakter publiczny, bo w debacie mają prawo brać udział również mieszkańcy (którzy mogą być mniej zorientowani w działalności powiatu), dlatego powinien być przejrzysty i maksymalnie czytelny. Forma raportu ma zainteresować mieszkańców i być wolna od urzędowej nowomowy czy specjalistycznego żargonu. Dlatego należy konkretnie przedstawić działania i efekty w każdej sferze zadań samorządu, wymienić osiągnięte cele oraz wskazać priorytety na kolejny rok. Konstrukcja raportu powinna być bardzo prosta i zawierać rzetelne dane.

Publikacji raportu na stronie internetowej powinna też towarzyszyć informacja dla mieszkańców na temat możliwości udziału w debacie nad raportem na forum Rady Powiatu. Należy poinstruować zainteresowanych mieszkańców, co i kiedy powinni zrobić, żeby wziąć udział w debacie.

W związku z powyższym niniejszy projekt uchwały Rady Powiatu w Jaśle wyznacza ramowy układ takiego raportu oraz określa minimalny zakres tematyczny opracowania.

Wnioskodawcy oczekują, że Zarząd Powiatu w Jaśle przekaże opinii publicznej treść przedstawionego Radzie Powiatu w Jaśle „Raportu o stanie Powiatu Jasielskiego za 2020 rok" wraz informacją o możliwości udziału w publicznej debacie na temat tego raportu i z informacją o przetwarzaniu danych osobowych

mieszkańców Powiatu Jasielskiego udzielających poparcia osobie, która zamierza
wziąć udział w debacie na temat przedkładanego raportu w oparciu aktualne wymagania i obowiązujące uregulowania w tym zakresie.

Za wnioskodawców:

Podpisano:        Jan Urban                                                                          Janusz Przetacznik

  1. Opinia Skarbnika Powiatu:

 

Jasło, dnia ...................................................................................... Podpis­  .........................

  1. Opinia Radcy Prawnego:

 

W przypadku podjęcia uchwały zgodnej z przedłożonym projektem, uchwała będzie/nie będzie * aktem prawa miejscowego.

 

Jasło, dnia ...................................................................................... Podpis­  .........................

  1. Opina Zarządu Powiatu w Jaśle:

 

 

Jasło, dnia ...................................................................................... Podpis­  .........................

 

 

Ad.16. Zamknięcie obrad.

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch zamknął obrady XLI Sesji Rady Powiatu w Jaśle o godzinie 17.00.

Imienne wykazy głosowań  stanowią załącznik do niniejszego protokołu.

 

Protokolant: Marzena Trębacz                                                Przewodniczący Rady

 

                                                                                                  

                                                                                                       Robert Snoch

 

Materiały

Raport z przeprowadzonego głosowania z XLI Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 26.03.2021
XLI.pdf 3.16MB
Protokół XLI/2021 z XLI Sesji Rady Powiatu w Jaśle odbytej w dniu 26 marca 2021 r. o godz. 15.30
Protokół​_XLI​_2021​_z​_XLI​_Sesji​_Rady​_Powiatu​_w​_Jaśle​_odbytej​_w​_niu​_26​_marca​_2021​_r​_o​_godz​_15​_30.pdf 12.28MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
29.03.2021 09:12 Paweł Krajciewicz
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Robert Snoch/ Paweł Krajciewicz
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Protokół z XLI Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 26.03.2021 3.0 06.05.2021 09:24 a.rabenda@powiat.jaslo.pl
Protokół z XLI Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 26.03.2021 2.0 26.04.2021 11:00 a.rabenda@powiat.jaslo.pl
Protokół z XLI Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 26.03.2021 1.0 29.03.2021 09:12 Paweł Krajciewicz

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}