Protokół z VII Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 27.09.2024
Protokół VII/2024
z VII Sesji Rady Powiatu w Jaśle
odbytej w dniu 27 września 2024 roku o godz. 13.00
Ad. 1. Otwarcie Sesji.
Sesję otworzył Przewodniczący Rady Grzegorz Pers, który powitał Radnych uczestniczących w sesji zgromadzonych na sali, naczelników, dyrektorów, kierowników jednostek organizacyjnych, Panią Skarbnik, Panią Sekretarz, Panią Mecenas i wszystkich łączących się zdalnie i obserwujących obrady naszej sesji.
Ad. 2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
Przewodniczący oświadczył, że zgodnie z listą obecności podpisaną przez radnych oraz połączeń kartami w posiedzeniu bierze udział 21 radnych, obrady są prawomocne.
Ad. 3. Przyjęcie protokołu z VI sesji Rady Powiatu w Jaśle.
Przewodniczący poinformował, że do protokołu nie wpłynęły żadne uwagi.
Przewodniczący zarządził głosowanie nad zatwierdzeniem protokołu z VI sesji Rady Powiatu w Jaśle.
W głosowaniu brało udział 20 radnych.
- za przyjęciem protokołu głosowało 20 radnych.
Protokół z VI sesji Rady Powiatu w Jaśle został przyjęty.
Ad. 4. Wprowadzenie ewentualnych zmian do porządku obrad.
Przewodniczący odczytał wniosek Zarządu Powiatu w Jaśle o zmianę porządku obrad.
WNIOSEK O ZMIANĘ PORZĄDKU OBRAD
Zarząd Powiatu w Jaśle zwraca się z wnioskiem o zmianę porządku obrad VII sesji Rady Powiatu w Jaśle w dniu 27 września 2024 roku, poprzez wprowadzenie w pkt. 6, podpunktu: g), który otrzymuje brzmienie:
„g) udzielenia pomocy finansowej z budżetu Powiatu Jasielskiego dla Powiatu
Prudnickiego”.
Pozostałe podpunkty punktu 6 zmieniają odpowiednio swoją numerację.
Przewodniczący zarządził głosowanie nad wprowadzeniem do porządku obrad w punkcie 6 podpunktu „g) udzielenia pomocy finansowej z budżetu Powiatu Jasielskiego dla Powiatu Prudnickiego”.
W głosowaniu brało udział 20 radnych.
- za głosowało 20 radnych,
Podpunkt g) do punktu 6 został wprowadzony do dzisiejszego porządku obrad.
Porządek obrad VII sesji RP, po zmianach wprowadzonych na wniosek Zarządu Powiatu w Jaśle:
- Otwarcie sesji.
- Stwierdzenie prawomocności obrad.
- Przyjęcie protokołu z VI sesji Rady Powiatu w Jaśle.
- Wprowadzenie ewentualnych zmian do porządku obrad.
- Wybór Komisji Wnioskowej.
- Podjęcie uchwał w sprawie:
- wyrażenia zgody na nabycie do zasobu nieruchomości Powiatu Jasielskiego nieruchomości położonej w miejscowości Kąty, gmina Nowy Żmigród (Druk nr 51),
- ustalenia obowiązujących na terenie Powiatu Jasielskiego w 2025 r. wysokości opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym oraz wysokości kosztów powstałych w wyniku odstąpienia od wykonania dyspozycji usunięcia pojazdu (Druk nr 52),
- przekazania Burmistrzowi Miasta Jasło oraz Wójtowi Gminy Jasło do zaopiniowania propozycji w sprawie zmiany przebiegu drogi powiatowej Nr 2510R i 2511R, położonych na terenie Miasta Jasło i Gminy Jasło (Druk nr 53),
- wyrażenia zgody na zaciągnięcie na rok 2025 zobowiązań na pokrycie kosztów związanych z zimowym utrzymaniem dróg, konserwacją sygnalizacji świetlnej oraz zakupem paliw do środków transportowych Powiatowego Zarządu Dróg w Jaśle (Druk nr 54),
- powierzenia Gminie Tarnowiec realizacji zadania publicznego w zakresie zimowego utrzymania chodników w ciągu dróg powiatowych położonych na terenie Gminy Tarnowiec (Druk nr 55),
- wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązań finansowych na 2025 rok na realizację zadania publicznego w zakresie zimowego utrzymania chodników w ciągu dróg powiatowych na terenie gminy Tarnowiec (Druk nr 56),
- udzielenia pomocy finansowej z budżetu Powiatu Jasielskiego dla Powiatu Prudnickiego,
- zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2024 rok (Druk nr 57),
- zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2024 – 2030 (Druk nr 58).
- Informacja o naborze do szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2024/2025 (Druk nr 59).
- Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz prac Zarządu w okresie międzysesyjnym (Druk nr 60).
- Interpelacje.
- Wnioski i zapytania radnych.
- Sprawy różne.
- Zamknięcie obrad.
Ad. 5. Wybór Komisji Wnioskowej.
Przewodniczący zaproponował zgłaszanie radnych do Komisji Wnioskowej.
Wiceprzewodnicząca RP Pani Irena Baciak zgłosiła do Komisji Wnioskowej radnych: Piotra Wyderkę, Zbigniewa Staniszewskiego, Cecylię Nadymus- Piwowar.
Zgłoszeni radni wyrazili zgodę na pracę w Komisji Wnioskowej.
Przewodniczący zarządził głosowanie nad wyborem członków Komisji Wnioskowej. W głosowaniu brało udział 20 radnych.
- 20 radnych głosowało za wyborem zaproponowanego składu Komisji Wnioskowej.
6. Podjęcie uchwał w sprawie:
a) wyrażenia zgody na nabycie do zasobu nieruchomości Powiatu Jasielskiego nieruchomości
położonej w miejscowości Kąty, gmina Nowy Żmigród (Druk nr 51),
Przewodniczący Rady Powiatu poprosił o opinie Komisje Stałe.
Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Stanisław Pankiewicz – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 3 głosach wstrzymujących się.
Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Wojciech Kras – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów – 5 „za”.
Przewodniczący otworzył dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji, Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie do zasobu nieruchomości Powiatu Jasielskiego nieruchomości położonej w miejscowości Kąty, gmina Nowy Żmigród (Druk nr 51),
W głosowaniu brało udział 12 radnych.
- za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych,
Uchwała została podjęta.
Ad. 6 b) ustalenia obowiązujących na terenie Powiatu Jasielskiego w 2025 r. wysokości opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym oraz wysokości kosztów powstałych w wyniku odstąpienia od wykonania dyspozycji usunięcia pojazdu (Druk nr 52),
Przewodniczący Rady Powiatu poprosił o opinie Komisje Stałe.
Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Stanisław Pankiewicz – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.
Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Wojciech Kras – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.
Przewodniczący otworzył dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji, Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie ustalenia obowiązujących na terenie Powiatu Jasielskiego w 2025 r. wysokości opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym oraz wysokości kosztów powstałych w wyniku odstąpienia od wykonania dyspozycji usunięcia pojazdu (Druk nr 52),
W głosowaniu brało udział 22 radnych.
- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych,
Uchwała została podjęta.
Ad. 6 c) przekazania Burmistrzowi Miasta Jasło oraz Wójtowi Gminy Jasło do zaopiniowania propozycji w sprawie zmiany przebiegu drogi powiatowej Nr 2510R i 2511R, położonych na terenie Miasta Jasło i Gminy Jasło (Druk nr 53),
Przewodniczący Rady Powiatu poprosił o opinie Komisje Stałe.
Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Stanisław Pankiewicz – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.
Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Wojciech Kras – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.
Przewodniczący otworzył dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji, Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie przekazania Burmistrzowi Miasta Jasło oraz Wójtowi Gminy Jasło do zaopiniowania propozycji w sprawie zmiany przebiegu drogi powiatowej Nr 2510R i 2511R, położonych na terenie Miasta Jasło i Gminy Jasło (Druk nr 53),
W głosowaniu brało udział 22 radnych.
- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych,
Uchwała została podjęta.
Ad. 6 d) wyrażenia zgody na zaciągnięcie na rok 2025 zobowiązań na pokrycie kosztów związanych z zimowym utrzymaniem dróg, konserwacją sygnalizacji świetlnej oraz zakupem paliw do środków transportowych Powiatowego Zarządu Dróg w Jaśle (Druk nr 54),
Przewodniczący Rady Powiatu poprosił o opinie Komisje Stałe.
Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Stanisław Pankiewicz – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.
Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Wojciech Kras – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.
Przewodniczący otworzył dyskusję.
Głos zabrał radny Paweł Nowak – radny zwrócił uwagę na zabezpieczone kwoty związane z zimowym utrzymaniem dróg oraz na zasady zimowego utrzymania dróg powiatowych. Podkreślił, że chciałby, aby należycie zapewniono bezpieczeństwo mieszkańcom, uczestnikom ruchu, na ciągach drogowych w obrębie dróg powiatowych w czasie trudnych warunków pogodowych. Zaznaczył, że posypywaniem dróg jest różnie i czasami było ciężko, bo posypywane są tylko zakręty, skrzyżowania i podjazdy, a już proste odcinki dróg i trasy autobusów były po prostu omijane, co skutkowało poślizgami i lądowaniem w przydrożnych rowach. Chciałby aby te trasy były posypywane należycie i w całości. Drugą kwestią, którą poruszył radny było zwrócenie uwagi na godziny wyjazdu służb do odśnieżania
i posypywania. Często są to godziny mocno opóźnione, gdzie większość osób jest już w pracy. Radny zaapelował do Zarządu o dokładne przeanalizowanie tej sytuacji. Wierzy, że niedużym kosztem można spowodować to, że mieszkańcy będą czuli się bezpieczniej.
Głos zabrał radny Krzysztof Buba – radny zadał pytanie Pani Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Jaśle Katarzynie Kaszowicz dotyczące konserwacji sygnalizacji świetlnej: Czy to są tylko sygnalizacje świetlne czy też aktywne przejścia dla pieszych?
Pani Dyrektor PZD w Jaśle Katarzyna Kaszowicz udzieliła odpowiedzi Panu radnemu na zadane pytanie.
Głos zabrał Starosta Jasielski Adam Pawluś – wyjaśnił, że zwiększając mieszankę do posypywania dróg musimy brać pod uwagę również ujemny skutek jakim jest degradacja dróg. Przyznał, że można ten temat rozważyć, ale na obecnym etapie ogłoszone przetargi zmierzają ku końcowi i Starosta zwrócił się z prośbą o przyjęcie tej uchwały, aby PZD w Jaśle mógł kontynuować dalszą procedurę. Jeżeli chodzi o zwiększenie samej mieszanki, to nie ma problemu, ale musi to zostać wcześniej wyliczone. Zaznaczył, że na terenie miasta Jasła Powiat odśnieża we własnym zakresie w trybie awaryjnym. Starosta dodał, że jest kilka miejsc na terenie gminy Osiek Jasielski i Nowy Żmigród, które są ciężkie do utrzymania
i wymagają ciągłego odśnieżania.
Głos zabrał radny Janusz Przetacznik – zwrócił się do Zarządu o rozważenie możliwości zmiany organizacji i utrzymania dróg. Zaznaczył, że może by się to udało we współpracy z PGZK, aby te drogi, które są w użytku transportu zbiorowego były przejezdne i bezpieczne, a wsparcia można by było szukać w gminach należących do Związku. Radny uważa, że przygotowane składy mieszanki są w odpowiednich proporcjach, a każda jakaś zmiana mogłaby doprowadzić do uszkodzenia nawierzchni. Wspomniał również, że Pani Dyrektor PZD w Jaśle zasugerowała, że koszty przetargu są zbyt wysokie i prawdopodobnie dwa przetargi zostaną powtórzone, dlatego można by było korzystając z okazji, dodatkowo wprowadzić zapis o zwiększeniu długości tras lub częstotliwości przejazdów.
Głos zabrał radny Paweł Nowak – radny wyjaśnił, że nie ma zastrzeżeń co do mieszanki, która jest przygotowywana przez PZD w Jaśle i uważa, że jest ona przygotowywana
w odpowiedniej proporcji. Jest również za tym, aby dołożyć pewne odcinki do posypywania w pobliżu szkół w celu zwiększenia bezpieczeństwa. Poprosił radnych i Pana Starostę o ponowne przeanalizowanie tej sytuacji, a w przypadku ciężkich warunków atmosferycznych i ciężkiej zimy o dodatkowe zabezpieczenie środków na zakup potrzebnej mieszanki.
Głos zabrał Wicestarosta Tadeusz Gorgosz – wystąpił z prośbą do Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu o zwołanie w tym celu posiedzenia komisji i omówienia przedstawianych uwag i rozwiązań.
Głos zabrał Przewodniczący Rady Powiatu w Jaśle Grzegorz Pers – zaznaczył, że popiera również tą inicjatywę, aby zadbać o bezpieczeństwo na drogach. Jest za wprowadzeniem zmian w regulaminie, co usprawni i wpłynie na poprawę bezpieczeństwa zwłaszcza
w transporcie zbiorowym.
Głos zabrał radny Janusz Przetacznik – uważa, że w wyniku wspólnej współpracy wójtów i burmistrzów należy opracować konkretny plan działania, aby jeszcze lepiej udrożnić te odcinki, które są obsługiwane przez Związek - PGZK. Należy do tego podejść zarówno organizacyjnie jak i składkowo.
Głos zabrał radny Paweł Nowak – podziękował Panu Wicestaroście Tadeuszowi Gorgoszowi za głos poparcia i zadeklarował chęć współpracy na komisji w cel ustalenia jak najlepszych rozwiązań.
Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie na rok 2025 zobowiązań na pokrycie kosztów związanych z zimowym utrzymaniem dróg, konserwacją sygnalizacji świetlnej oraz zakupem paliw do środków transportowych Powiatowego Zarządu Dróg w Jaśle (Druk nr 54),
W głosowaniu brało udział 22 radnych.
- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych,
Uchwała została podjęta.
Ad 6 e) powierzenia Gminie Tarnowiec realizacji zadania publicznego w zakresie zimowego utrzymania chodników w ciągu dróg powiatowych położonych na terenie Gminy Tarnowiec (Druk nr 55),
Przewodniczący Rady Powiatu poprosił o opinie Komisje Stałe.
Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Stanisław Pankiewicz – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.
Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Wojciech Kras – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.
Przewodniczący otworzył dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji, Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie powierzenia Gminie Tarnowiec realizacji zadania publicznego w zakresie zimowego utrzymania chodników w ciągu dróg powiatowych położonych na terenie Gminy Tarnowiec (Druk nr 55),
W głosowaniu brało udział 20 radnych.
- za podjęciem uchwały głosowało 20 radnych,
Uchwała została podjęta.
Ad 6 f) wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązań finansowych na 2025 rok na realizację zadania publicznego w zakresie zimowego utrzymania chodników w ciągu dróg powiatowych na terenie gminy Tarnowiec (Druk nr 56),
Przewodniczący Rady Powiatu poprosił o opinie Komisje Stałe.
Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Stanisław Pankiewicz – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.
Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Wojciech Kras – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.
Przewodniczący otworzył dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji, Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązań finansowych na 2025 rok na realizację zadania publicznego w zakresie zimowego utrzymania chodników w ciągu dróg powiatowych na terenie gminy Tarnowiec (Druk nr 56),
W głosowaniu brało udział 21 radnych.
- za podjęciem uchwały głosowało 21 radnych,
Uchwała została podjęta.
Ad 6 g) udzielenia pomocy finansowej z budżetu Powiatu Jasielskiego dla Powiatu Prudnickiego,
Przewodniczący Rady Powiatu poprosił o opinie Komisje Stałe.
Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Stanisław Pankiewicz – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.
Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Wojciech Kras – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.
Przewodniczący Komisji Społecznej – Wiesław Reczek – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.
Przewodniczący otworzył dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji, Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej z budżetu Powiatu Jasielskiego dla Powiatu Prudnickiego,
W głosowaniu brało udział 22 radnych.
- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych,
Uchwała została podjęta.
Ad 6 h) zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2024 rok (Druk nr 57) z autopoprawką,
Głos zabrała Pani Skarbnik Powiatu Krystyna Wąsik, która omówiła projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2024 rok (Druk nr 57) z autopoprawką.
Przewodniczący Rady Powiatu poprosił o opinie Komisje Stałe.
Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Stanisław Pankiewicz – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 4 głosach wstrzymujących się.
Przewodniczący Komisji Społecznej – Wiesław Reczek – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.
Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Wojciech Kras – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 2 głosach wstrzymujących się i 1 głosie przeciwnym.
Przewodnicząca Komisji Edukacji – Cecylia Piwowar - Nadymus - Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 2 głosach wstrzymujących.
Przewodniczący otworzył dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji, Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2024 rok (Druk nr 57) z autopoprawką,
W głosowaniu brało udział 20 radnych.
- za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych,
- 1 głos przeciwny,
- 5 wstrzymujących się.
Uchwała została podjęta.
Ad 6 i) zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2024 – 2030 (Druk nr 58) z autopoprawką.
Głos zabrała Pani Skarbnik Powiatu Krystyna Wąsik, która omówiła projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2024 – 2030 (Druk nr 58) z autopoprawką.
Przewodniczący Rady Powiatu poprosił o opinie Komisje Stałe.
Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Stanisław Pankiewicz – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 4 głosach wstrzymujących się.
Przewodniczący Komisji Społecznej – Wiesław Reczek – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 1 głosie wstrzymującym się i 1 głosie przeciwnym.
Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Wojciech Kras – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 2 głosach wstrzymujących się i 1 głosie przeciwnym.
Przewodnicząca Komisji Edukacji – Cecylia Piwowar - Nadymus - Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 3 głosach wstrzymujących.
Przewodniczący otworzył dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji, Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2024 – 2030 (Druk nr 58) z autopoprawką.
W głosowaniu brało udział 22 radnych.
- za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych,
- 3 głosy przeciwne,
- 4 wstrzymujące się.
Uchwała została podjęta.
7. Informacja o naborze do szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2024/2025 (Druk
nr 59).
8. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz prac Zarządu w okresie międzysesyjnym (Druk nr 60).
Głos zabrał radny Krzysztof Buba – radny zadał pytanie z posiedzenia Zarządu z dnia 11 września 2024 roku pkt 2 w sprawie „wyraził zgodę na objęcie V Powiatowych Zawodów Rowerowych o Puchar Starosty Jasielskiego patronatem honorowym Starosty Jasielskiego oraz na wydatkowanie kwoty 1.200,00 zł ze środków Starostwa Powiatowego w Jaśle w Dz. 926, Rozdz. 92605, § 4210 z przeznaczeniem na zakup pucharów oraz nagród dla uczestników tych zawodów” – Kto będzie organizatorem i na jakich zasadach będzie się to odbywało?
Kolejne pytanie dotyczyło Zarządu z dnia 28 sierpnia 2024 roku pkt 12 – „ zobowiązał Pana Tadeusza Gorgosza – Wicestarostę Jasielskiego oraz Pana Jana Muzykę – Etatowego Członka Zarządu, do podjęcia rozmów i uzgodnień z wójtem Gminy Nowy Żmigród oraz Wójtem Gminy Krempna, dotyczących możliwości wykonania na terenie tych gmin, we współpracy z Powiatem Jasielskim, ścieżek rowerowych, które ewentualnie mogłyby stanowić nawiązanie do już istniejących ścieżek na terenie Gminy Dębowiec i Osiek Jasielski i na realizację których można by ubiegać się o dofinansowanie w ramach Interreg Polska – Słowacja”– Czy mamy jakieś koncepcje, wstępne przebiegi tras i inne dodatkowe informacje dotyczące tego zadania?
Głos zabrała radna Ewa Wawro – radna zadała pytanie z posiedzenia Zarządu z 21 sierpnia 2024 roku pkt 10 „zaakceptował proponowane przez Szpital Specjalistyczny w Jaśle uwagi do projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw” i poprosiła o kopię dokumentów z tymi zmianami.
Kolejne pytanie dotyczyło Zarządu z dnia 11 września 2024 roku pkt 3 „zaakceptował zaproponowane przez Szpital Specjalistyczny w Jaśle uwagi do Wojewódzkiego Planu Transformacji, wprowadzając jedynie korektę zapisu w:
- Działanie 2.6.1 Utworzenie nowych oddziałów i zwiększenie liczby łóżek w oddziałach rehabilitacji ogólnoustrojowej,
- Działanie 2.7.2 Tworzenie ZOL oraz zwiększenie miejsc dla pacjentów wentylowanych mechanicznie, radna poprosiła o Wojewódzki Plan Transformacji” i zwróciła się z prośbą
o przekazanie projektu planu oraz treści uzgodnionych poprawek.
Głos zabrał Starosta Jasielski Adam Pawluś – zadeklarował, że wszystkie dokumenty związane ze Szpitalem zostaną przekazane radnym wraz z propozycjami wniesionymi do Programu Transformacji. Z uwagi na to, że w jasielskim szpitalu nie ma oddziału rehabilitacji i ZOL-u, powstał zapis o utworzenie tych oddziałów. Poza tym zostały uwzględnione także kwestie zakupu angiografu, aby móc realizować zabiegi wysoko specjalistyczne. Pan Starosta dodał, że nie jest w stanie określić, które sugestie zostaną zaakceptowane przez Panią Wojewodę w uzgodnieniu z Ministerstwem w ramach przeznaczonych na ten cel środków.
Głos zabrał Etatowy Członek Zarządu Jan Muzyka – odpowiedział na pytanie Pana Radnego Krzysztofa Buby dotyczące zawodów rowerowych. Wyjaśnił, że organizatorem tych zawodów było Stowarzyszenie „Kraina Wiedzy”, które prowadzi Niepubliczny Zespół Szkół w Umieszczu. Są to zawody cykliczne, w których startuje ok. 100 młodych zawodników. Zawody te są wzorowo rozliczane i udokumentowane.
Głos zabrał radny Janusz Przetacznik – zadał pytanie z posiedzenia Zarządu z 21 sierpnia 2024 roku pkt 17 „wyraził zgodę na zmianę warunków umowy dotyczącej ubezpieczenia mienia i odpowiedzialności zamawiającego oraz zatwierdził przedłożony aneks nr 1 uwzględniający zmianę polegającą na zastąpieniu wykonawcy Wiener TU S.A. Vienna Insurance Group wykonawcą Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group – dlaczego nastąpiła zmiana i na jakich zasadach? Czy warunki ubezpieczenia i warunki finansowe, uległy czy nie uległy zmianie?
Głos zabrał Starosta Jasielski Adam Pawluś, który stwierdził, że zmiany dotyczyły tylko zmiany nazwy Ubezpieczyciela, pozostałe warunki ubezpieczenia pozostały bez zmian.
Kolejne pytanie dotyczyło posiedzenia Zarządu z tego samego dnia pkt 19 „wyraził zgodę na przedłużenie umowy zawartej w dniu 20 września 2023 roku dotyczącej najmu części nieruchomości gruntowej, oznaczonej jako działka ewid. nr 204/5, położonej przy ul. 3 Maja 95 w Jaśle o pow. 80 m², w tym 67 m² z przeznaczeniem na dojazd do działki ewid. nr 203 oraz 13 m² z przeznaczeniem na miejsca postojowe dla klientów sklepu”. Radny przypomniał, że owa działka była wcześniej przedmiotem zapytań, interpelacji i skargi jakie składał w zakresie gospodarowania mieniem powiatowym. Poprosił o szczegóły dotyczące zawarcia tej umowy na korzystanie z mienia powiatowego właścicieli sklepu. Chciałby, aby
w samorządzie powiatowym wszyscy byli traktowani równo, bo uważa, że m.in. na przykładzie gospodarowania przez Zarząd mieniem Powiatu Jasielskiego niestety są „równi i równiejsi”.
Głos zabrał Wicestarosta Jasielski Tadeusz Gorgosz – nadmienił, że rozmawiał ze wszystkimi wójtami z Gmin Osiek Jasielski, Nowy Żmigród, Krempna a także z Panią Wójt z poza powiatu z Gminy Sękowa i wszyscy wyrazili zainteresowanie w sprawie tych ścieżek rowerowych. Część tych ścieżek jest już wytypowana, ale jeszcze trzeba będzie wspólnie z wójtami podzielić zadania. Trasy zostaną oznakowane, powstaną miejsca postojowe, część
z nich będzie nowo budowana, a niektóre zostaną wykorzystane jako już istniejące. W planie są trasy od Folusza aż do granicy ze Słowacją. Zostaną wykonane mapy elektroniczne i papierowe z opisem naszych walorów turystycznych. Pan Wicestarosta ma nadzieję, że uda się pozyskać środki finansowe i zrealizować to przedsięwzięcie.
Głos zabrał radny Paweł Nowak – zadał pytanie z posiedzenia Zarządu z dnia 21 sierpnia 2024 roku pkt 12 „wyraził zgodę na przebudowę dwóch nieczynnych boisk szkolnych przy ZST w Jaśle oraz zobowiązał PZD w Jaśle do rozbiórki nawierzchni asfaltowych i podbudowy wraz z ich utylizacją” – poprosił o dalszy plan działania i kto zostanie wykonawcą tego zadania?
Kolejne pytanie dotyczyło Zarządu z dnia 6 września 2024 roku pkt 14 „zdecydował o złożeniu wniosku do sporządzonego Planu Ogólnego Gminy Nowy Żmigród o utrzymanie obecnego przeznaczenia terenu Powiatu Jasielskiego położonych w Gminie Nowy Żmigród oraz uwzględnienie w nim dodatkowo terenu działki 4/50 – zaplanować pod zabudowę jednorodzinną, planowanej obwodnicy Nowego Żmigrodu w ciągu drogi 993 (od planowanego ronda do ul . Dukielskiej oraz drogi 992 do budynku firmy Beskid”.
Głos zabrał Starosta Jasielski Adam Pawluś – wyjaśnił, że jeżeli chodzi o boiska, to od wielu lat są one zamknięte przez Sanepid, zostały one w tym momencie rozebrane. Jest plan aby zrobić tam boiska trawiaste do gry w piłkę nożną, co obniży koszty tej inwestycji, ponieważ w przetargu nie ma rozbiórki boiska. Pan Starosta dodał, że pozyskany materiał z rozbiórki zostanie wykorzystany do podbudowy chodników czy poszerzenia dróg. Tak było również w przypadku rozbiórki boiska w I LO, z którego materiał trafił na drogę w Świątkowej w formie destruktu i służy wszystkim jeżdżącym, ponieważ wykonanie 5 kilometrowego odcinka asfaltu w normalnej technologii byłoby na dzień dzisiejszy utrudnione. Pan Starosta poinformował, że w chwili obecnej został ogłoszony przetarg na dwadzieścia kilka działek w Przysiekach, a może być przygotowane jeszcze 70 działek we Trzcinicy, jeżeli będą chętni, a całość dochodu zostanie przeznaczona na szpital.
9. Interpelacje.
Na VII sesji Rady Powiatu w Jaśle interpelacji nie składano.
10. Wnioski i zapytania radnych.
Głos zabrał radny Jan Urban - zadał pytanie do Pana Jana Muzyki – Etatowego Członka Zarządu na temat różnych złych sytuacji, jakie mają miejsce w placówce DPS-u w Foluszu. Pogarszająca się atmosfera w pracy spowodowała odejście kilku pracowników z uwagi na brak bezpieczeństwa i komfortu w pracy. Radny dopytał o funkcjonowanie oddziału psychiatrycznego przy Szpitalu Specjalistycznym w Jaśle i zadał pytanie: Czy osoby, które mają problemy psychiczne nie mogą w sposób normalny korzystać z przysługujących im metod leczenia, tylko są zawożone do egzorcysty do Tarnowca? dodając jednocześnie czy zaistniała sytuacja odbyła się w ramach eksperymentalnych praktyk medycznych? Zarzucił również brak należytej kontroli i nadzoru nad obiektem DPS-u w Foluszu.
Głos zabrał Etatowy Członek Zarządu Jan Muzyka – oświadczył, że pomimo że pochodzi z Gminy Tarnowiec nigdy nie słyszał o działającym tam egzorcyście. Wyjaśnił, że w DPS w Foluszu zawsze były jakieś trudne sytuacje, bo jest to miejsce, w którym pensjonariusze nie są ubezwłasnowolnieni tylko mają prawo wychodzić poza obiekt. Legalnie mogą nabyć alkohol i nikt im tego nie zabroni. Od bardzo dawna zawsze tam się coś działo, ale zawsze każdą sprawę staraliśmy się należycie wyjaśnić i stosować się do odpowiednich procedur. Tak też jest w przypadku zdarzenia, które miało miejsce przy sklepie. Obecnie zostały podjęte odpowiednie procedury w sprawie wyjaśnienia zaistniałej sytuacji, a jeżeli okaże się, że pracownicy nie dopełnili swoich obowiązków, to zostaną wyciągnięte odpowiednie konsekwencje. Incydenty zawsze były, są i będą, a mieszkańcy mogą „robić to wszystko czego nie mają zabronione”.
Wszelkich wyjaśnień w sprawie zarzutów stawianych przez radnego Jana Urbana, dotyczących placówki DPS w Foluszu, udzieliła Pani Dyrektor DPS Marta Misiołek. Wyjaśniła, że mieszkanka DPS w Foluszu Pani Wiktoria nie jest osobą ubezwłasnowolnioną. Miała życzenia spotkać się z księdzem, dlatego też pod nadzorem opiekuna odbyła taką podróż do księdza do Tarnowca. Pani Dyrektor wyjaśniła również, że jeżeli chodzi o próbę gwałtu to takiej próby nie było, a obecnie sprawa jest wyjaśniana przez prokuraturę.
Głos zabrał radny Paweł Nowak – podziękował Panu Sławomirowi Madejczyk Członkowi Zarządu za zainteresowanie drogą w miejscowości Sieklówka. Zadał pytanie do Zarządu
w sprawie „Przebudowy drogi 1837R Kołaczyce – Sieklówka – Lubla” polegającej na poszerzeniu jezdni i budowie chodnika w miejscowości Sieklówka: Czy to zadanie będzie jeszcze w tym roku realizowane?
Radny dodał, że tak jak wcześniej deklarował w dalszym ciągu służy pomocą. Radny odczytał wniosek do Zarządu Powiatu w Jaśle, który został sporządzony po zasięgnięciu opinii Rady Miejskiej w Kołaczycach, Rady Gminy w Brzyskach, Burmistrza Kołaczyc, Wójta Gminy Brzyska i mieszkańców obu wymienionych gmin, o uwzględnienie w budżecie Powiatu Jasielskiego na rok 2025 zadań wymienionych we wniosku. Podkreślił również szczerą wolę pomocy i współpracy Pana Wójta Gminy Brzyska i Pani Burmistrz Gminy Kołaczyce w zakresie podjęcia stosownych uchwał oraz prac organizacyjnych związanych z realizacją wnioskowanych zadań.
Głos zabrał Członek Zarządu Sławomir Madejczyk – wyraził swoją aprobatę dla wniosku radnego Pawła Nowaka i mieszkańców gmin Kołaczyce i Brzyska, jednocześnie deklarując chęć włączenia się do tych planów i działań.
Głos zabrał radny Jan Urban – zaznaczył, że na stronie Diecezji Rzeszowskiej znajduje się wykaz księży egzorcystów i taki ksiądz jest proboszczem w parafii w Tarnowcu, do którego pojechała podopieczna DPS-u w Foluszu. Radny dodał, że ksiądz egzorcysta odmówił przyjęcia tej Pani, ale taki fakt miał miejsce, bo jak zaznaczył mieszkanka DPS-u w Foluszu „ma diabła w oczach”. Zwrócił uwagę również na sytuację, że Pani Dyrektor DPS nie zareagowała w odpowiedni sposób, gdy pracownicy placówki składali wypowiedzenie z pracy.
Głos zabrał radny Paweł Nowak – zapewnił Pana Sławomira Madejczyka Członka Zarządu w Jaśle o możliwości wzajemnej współpracy, a co do wniosku to wyjaśnił, że nie ma żadnego problemu, może on zostać złożony w późniejszym terminie po wszelkich uzupełnieniach i korektach.
Głos zabrał Etatowy Członek Zarządu Jan Muzyka – odpowiadając radnemu Janowi Urbanowi, wyjaśnił, że nie wiedział o księdzu egzorcyście w parafii Tarnowiec, a jeżeli mieszkanka DPS-u miała potrzebę spotkać się z tym duchownym, to nikt jej nie mógł tego zabronić.
Głos zabrała Pani Dyrektor DPS w Foluszu Marta Misiołek - odniosła się do kwestii dobrowolnej rezygnacji pracowników z pracy, dodając jednocześnie, że jedna osoba zrezygnowała, ponieważ nie mogła pogodzić dwóch prac jednocześnie. Natomiast Pani Dyrektor wyraziła swoje niezadowolenie z sugerowanego faktu, że te zwolnienia z pracy są z jej powodu.
Głos zabrał radny Jan Urban – ad vocem, wyjaśnił sugestię Pani Dyrektor DPS –u, co do zarzucanych mu wypowiedzi. Podkreślił, że nigdy nie użył sformułowania, że „osoby zwalniają się z pracy przez Panią”, tylko stwierdził, że atmosfera w pracy jest nie najlepsza, skoro ludzie z niej odchodzą. Pan radny dodał jednocześnie, że dziwnym zbiegiem okoliczności jest dla niego to, że mieszkanka DPS pojechała do księdza do Tarnowca, który akurat jest jednym z diecezjalnych egzorcystów.
Głos zabrał Członek Zarządu Jan Muzyka – stwierdził, że nie należy ze zwolnienia się jednej osoby robić „przedstawienia”, bo chętnych do pracy w DPS-e jest bardzo dużo.
Głos zabrał radny Jan Urban – kontynuował wypowiedź dotyczącą sytuacji w DPS w Foluszu. Radny zadał również pytanie do Członka Zarządu Jana Muzyki: Ile mamy rodzinnych domów dziecka w Jaśle na powiecie?
Głos zabrał Członek Zarządu Jan Muzyka – udzielił odpowiedzi na pytanie radnego Jana Urbana w sprawie istniejących Rodzinnych Domów Dziecka w Powiecie Jasielskim, wyjaśniając że oprócz Domu Dziecka w Kołaczycach istnieją jeszcze dwa Rodzinne Domy Dziecka, które mają po 6 uczestników.
Głos zabrał radny Jan Urban – podkreślił, że wspomniane dwa Rodzinne Domy Dziecka są rodzinami zastępczymi, bo w wykazie organizacyjnym nie ma Rodzinnych Domów Dziecka w Powiecie Jasielskim.
Głos zabrał Przewodniczący Rady Grzegorz Pers – wystąpił z inicjatywą od Wójtów do Zarządu Powiatu w Jaśle o opracowanie takich map, które zawierałyby najatrakcyjniejsze miejsca w danej gminie i jej walory turystyczne. Zaznaczył, że sam też mógłby się włączyć w prace nad przygotowywaniem takiej mapy.
11. Sprawy różne.
Głos zabrał Wicestarosta Tadeusz Gorgosz – nadmienił, że w tym projekcie o ścieżkach rowerowych jest przewidziane opracowanie takich map turystycznych, które na odwrocie będą zawierały opis najpiękniejszych miejsc turystycznych w danych gminach. Pan Wicestarosta nawiązał do sytuacji powodziowej w naszym kraju i wystosował prośbę do radnych o przekazanie dobrowolnych środków pieniężnych na pomoc dla poszkodowanych w powodzi.
Głos zabrał Starosta Jasielski Adam Pawluś – poinformował, że w ostatnim czasie zostały uruchomione przetargi w istotnych sprawach dla Powiatu Jasielskiego. Podziękował wszystkim, którzy przyczynili się do tego rezultatu. Został uruchomiony przetarg na zachodnią obwodnicę Miasta Jasła droga 73. Te działania zapoczątkował poseł Bogdan Rzońca w roku 2016. Kolejnym zadaniem jest Rewitalizacja linii kolejowej 108 od granicy Miasta Jasła do Nowego Zagórza. W wyniku tego zadania zostanie wybudowana łącznica Jedlicze – Szebnie, przystanek Jasło – Sobniów i odcinek drogi powiatowej w Brzezówce. Zwrócił uwagę, że należy przeanalizować również program wiaduktowy, aby opracować jak najkorzystniejsze rozwiązania przy zaangażowaniu trzech samorządów Miasta Jasła, Gminy Jasło i Powiatu. Pan Starosta dodał, że jest za wzajemną współpracą na korzyść usprawnienia ruchu w mieście i rozwoju Miasta Jasła. Uważa, że dobra komunikacja ma niezwykłe znaczenie, dlatego chciałby połączyć siły dla uzyskania wspólnego rezultatu jakim jest ułatwienie mieszkańcom funkcjonowania.
Głos zabrał Przewodniczący Rady Powiatu Grzegorz Pers – poparł inicjatywę Wicestarosty Tadeusza Gorgosza dotyczącą pomocy powodzianom.
Głos zabrała Wiceprzewodnicząca Irena Baciak – również wyraziła swoją aprobatę dla pomocy poszkodowanym w powodzi.
Głos zabrał Członek Zarządu Jan Muzyka – wyjaśnił, że w umowie zawartej z Powiatowym Centrum Pomocy Społecznej w Jaśle są wskazane dwa Rodzinne Domy Dziecka na terenie Powiatu Jasielskiego.
Głos zabrał Członek Zarządu Sławomir Madejczyk – w imieniu Pana Starosty zaprosił na IX edycję Biegu Beskidnika.
Głos zabrał Przewodniczący Rady Grzegorz Pers – poinformował, że nie udzieli głosu Panu Stanisławowi Paluchowi mieszkańcowi Powiatu, z uwagi na to że w jego sprawie zostały podjęte już pewne działania, co potwierdziła Pani Wiceprzewodnicząca Barbara Burbelka.
12. Zamknięcie obrad
W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący zamknął obrady VII Sesji Rady Powiatu w Jaśle o godz.15.10.
Wykaz imiennych głosowań stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
Protokolant: Przewodniczący Rady Powiatu
Małgorzata Niemczyńska Grzegorz Pers
Materiały
Raport z przeprowadzonego głosowania z VII Sesji Rady Powiatu w JaśleRaport_z_przeprowadzonego_głosowania_z_VII_Sesji_Rady_Powiatu_w_Jaśle.pdf 0.16MB Protokół VII/2024 z VII Sesji Rady Powiatu w Jaśle odbytej w dniu 27 września 2024 roku o godz. 13.00
Protokół_VII_2024_z_VII_Sesji_Rady_Powiatu_w_Jaśle_odbytej_w_dniu_27_września_2024_roku_o_godz_1300.pdf 0.82MB
- Pierwsza publikacja:
- 01.10.2024 14:39 Paweł Krajciewicz
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Grzegorz Pers
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Protokół z VII Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 27.09.2024 | 3.0 | 28.11.2024 09:36 Paweł Krajciewicz |
Protokół z VII Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 27.09.2024 | 2.0 | 26.11.2024 09:43 Paweł Krajciewicz |
Protokół z VII Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 27.09.2024 | 1.0 | 01.10.2024 14:39 Paweł Krajciewicz |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP