W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Protokół z LXXXVII Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 8.01.2024

                                                   Protokół LXXXVII/2024

                     z LXXXVII Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu w Jaśle

                         odbytej w dniu 8 stycznia 2024 r. o godz. 14.30

 

Ad. 1. Otwarcie Sesji.

Sesję otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch, który powitał Radnych uczestniczących w sesji zgromadzonych na sali, Panią Skarbnik, Panią Sekretarz, Pana Mecenasa, naczelników, dyrektorów, kierowników jednostek organizacyjnych i wszystkich obserwujących sesję zdalnie.

 

Przewodniczący odczytał wniosek Zarządu Powiatu o zwołanie Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu w Jaśle.

 

Na podstawie § 13 ust. 2 Statutu Powiatu Jasielskiego, Zarząd Powiatu w Jaśle zwraca się z prośbą o zwołanie Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu w Jaśle, z następującym porządkiem obrad:

  1. Otwarcie sesji.
  2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
  3. Wybór Komisji Wnioskowej.
  4. Podjęcie uchwał w sprawie:
  1. przystąpienia do realizacji projektu pn. „Budujemy w Jaśle, stabilizujemy w Svidničke”,
  2. zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2024 rok,
  3. zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2024 – 2030.
  1. Zamknięcie obrad.

 

UZASADNIENIE

 

Wniosek o zwołanie sesji nadzwyczajnej wynika głównie z konieczności zabezpieczenia, do dnia 12 stycznia br., w budżecie Powiatu Jasielskiego na 2024 rok oraz w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2024 – 2030, wkładu własnego w wysokości 816 490,37 zł, na realizację projektu pn. „Budujemy w Jaśle, stabilizujemy w Svidničke”, który został zatwierdzony do dofinansowania w ramach Programu Interreg Polska – Słowacja 2021 - 2027.

Za Zarząd Powiatu w Jaśle

 

Ad. 2. Stwierdzenie prawomocności obrad.

Przewodniczący, zgodnie z listą obecności podpisaną przez 16 radnych, stwierdził, że obrady są prawomocne.

 

Ad. 3. Wybór Komisji Wnioskowej.

Wiceprzewodnicząca Rady Powiatu Anna Nigborowicz zgłosiła do Komisji Wnioskowej

radnych: Jana Czajkę, Sławomira Madejczyka, Irenę Baciak.

Innych propozycji nie zgłoszono.

Zgłoszeni radni wyrazili zgodę na pracę w Komisji Wnioskowej.

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wyborem członków Komisji Wnioskowej.

 

W głosowaniu brało udział 14 radnych.

- za wyborem zaproponowanego składu Komisji Wnioskowej głosowało 14 radnych.

Komisja została powołana.

Ad. 4. Podjęcie uchwał w sprawie:

  1.  przystąpienia do realizacji projektu pn. „Budujemy w Jaśle, stabilizujemy w Svidničke”,

 

Pani Skarbnik Krystyna Wąsik – Panie Przewodniczący, Panie, Panowie Radni, uchwała w sprawie przystąpienia do realizacji projektu pn. „Budujemy w Jaśle, stabilizujemy w Svidničke”, zabezpiecza wkład własny na kwotę 816.490,37 zł i jest to projekt w ramach programu Interreg Polska – Słowacja 2021 – 2027 finansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. I w ramach tego projektu będzie wykonana infrastruktura zabezpieczająca osuwisko w miejscowości Svidničke przez partnera Słowackiego, a po stronie Powiatu Jasielskiego będzie wykonanie Ogrodu Deszczowego wraz z zielonym parkingiem oraz łąkami kwietnymi w Jaśle. I oprócz tych zadań inwestycyjnych będą również zadania bieżące wykonywane i będzie to: działania informacyjne, edukacyjne, warsztaty, seminaria oraz szkolenia. Wytworzony zostanie również film i wydany poradnik. Wartość ogółem projektu realizowanego przez Powiat Jasielski to będzie kwota 4.082.450,42 zł, z tego wydatki majątkowe stanowić będą kwotę 3.172.124,06 zł, natomiast wkład własny Powiatu Jasielskiego kwalifikowany wyniesie 816.490,37 zł. I projekt będzie dofinansowany  w wysokości 80%, a wkład własny to 20%.

Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Radny Janusz Przetacznik - Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto, mam następujące pytanie. Wydawało mi się, że gdy rozmawialiśmy na temat tego projektu, to była wyższa kwota. Z jednej strony się cieszę, że jest to kwota niższa, bo mniej publicznych pieniędzy pójdzie na to zadanie, pomimo że to jest w ramach programu międzynarodowego, bo tak to trzeba nazwać Program Interreg Polska – Słowacja. Niemniej jednak zawsze to są środki publiczne i warto zadać pytanie, czy pytania po co?, na co? i czemu to służy?  I tak jak wspomniałem, jeżeli jesteśmy na terenie Powiatu Jasielskiego to zawsze zaskakującym tematem jest, że w ramach tego programu strona, nasz partner Słowacki wykorzystuje te środki bardziej celowo, bo zabezpiecza osuwisko w miejscowości Svidničke, natomiast my wykonujemy Ogród Deszczowy. Jeżeli popatrzymy na plan realizacyjnych, popatrzymy na informację, jeżeli ktoś się zapoznał z dokumentacja, a przede wszystkim z planem realizacyjnym, to zachodzą pytania, ile nas to będzie kosztować z punktu widzenia eksploatacji, bo to jest istotne i ważne, że nie tylko potrafimy to wybudować, ale potrafimy to również przez pewien czas po pierwsze utrzymywać i przekazywać. Mnie interesują 2 rzeczy, m.in. droga krajowa 73 i zjazd z drogi krajowej. Zero informacji w projekcie technicznym, czy został on uzgodniony i jest realizowany, bo na ten temat nic nie wiadomo. Jak również zjazd z drogi miejskiej z ulicy Konopnickiej, to drugi temat i też w dokumentacji na ten temat nie ma słowa. Wydawało mi się, że po sesji, w której zmienialiśmy m.in. teren, który przekazujemy szpitalowi w zarząd, że zostanie nam przedłożona również już konkretna działka, konkretny obszar. Tu jest owszem, linią czerwoną wyznaczony teren opracowania, natomiast dla mnie niezrozumiałe jest, że przekazujemy „część terenu”, czy „część działki”, nie określając czy opisując w załączniku graficznym bądź w projekcie podziału nieruchomości. W związku z tym moje pytanie do Zarządu jak związane po pierwsze z uzgodnieniem zjazdów, czy zostały wykonane, po drugie, czy są już skalkulowane koszty eksploatacji i utrzymania tego ogrodu i po trzecie kto będzie w okresie trwałości tego projektu tym tematem się zajmował i brał pełną odpowiedzialność za jego prawidłową eksploatację i utrzymanie. Jak powiedziałem są czy mają być zorganizowane dwa zjazdy z drogi publicznej, i warto na ten temat odpowiedzieć. Z wypowiedzi Pana Starosty Adama Pawlusia słyszeliśmy, że ten projekt będzie wart, może ewentualnie źle zrozumiałem, czy cały ten program dotyczący rozwoju zielonej i niebieskiej infrastruktury oraz infrastruktury zabezpieczającej osuwiska będzie kosztował około 2 mln euro i w ramach tego my otrzymujemy niecały milion, a pozostałe środki idą na  zabezpieczenie osuwiska  na Słowacji. Kończąc już swoją wypowiedź, tak jak wtedy wyrażałem swoje wątpliwości, czy tak naprawdę nie mogliśmy w ramach tego programu znaleźć inne zadanie równie nazwijmy to atrakcyjne, z punktu widzenia użyteczności publicznej niż ten Ogród Deszczowy. Pewnie niektóre kwestie związane z ogrodem są potrzebne, zresztą już dostajemy dofinasowanie już z innego polskiego programu, to tak naprawdę zastanawiam się czy nie mamy terenów, zadań bardziej potrzebnych, bo tak naprawdę nam się od czasu do czasu podrzuca tego typu zadanie już jako zadanie do realizacji składając wnioski czy najpierw uczestnicząc w naborze a teraz my to mamy tylko zaakceptować.

 

Pan Starosta Stanisław Pankiewicz – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, ja bym bardzo prosił, bo jest tutaj pani Naczelnik Ewa Dubiel i Pan Z-ca Naczelnika Bogdan Ciołkosz, którzy przygotowywali ten projekt i znają szczegóły od początku i na jakim etapie to wszystko jest. Proszę bardzo o udzielenie głosu Pani Naczelnik Ewie Dubiel.

 

Naczelnik Wydziału Inwestycji Ewa Dubiel – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, jeżeli chodzi o zjazdy, zjazd z drogi krajowej i z drogi gminnej, było to zadania po stronie szpitala. Szpital wykonał dokumentację, wykonał zjazdy. Nie jestem pewna czy skończony jest z Konopnickiej, ale na pewno jest wykonany z ulicy Lwowskiej, to było tuż przed świętami chyba zrobione. Także to  było wszystko po stronie szpitala. Zjazd z ulicy Konopnickiej, przepraszam z ulicy Lwowskiej zrobiony jest na pewno. Tak, był robiony jakoś tak niedługo przed  świętami. Nie, nie tylko nie pamiętam co tam jeszcze było. Nic mi na ten temat nie wiadomo, myśmy nie robili takiego opracowania, jeżeli chodzi o utrzymanie tego przyszłego Ogrodu.

 

Radny Janusz Przetacznik – A kalkulowaliście Państwo czterokrotne koszenie, trzykrotne koszenie, nasadzenie bylin? Bo jak sama nazwa wskazuje co dwa lata trzeba je wymienić, bo to są rośliny dwuletnie. W związku z tym trwałość projektu jak długo trwa, to są po prostu konkretne wydatki już wtedy bieżące, bo majątkowe się skończą.

Naczelnik Wydziału Inwestycji Ewa Dubiel – też teraz jakieś koszenie jest, bo na przykład rośnie tam teraz trawka.

 

Radny Janusz Przetacznik – kto to będzie robił, bo jeżeli to będzie robił szpital, to po naszej stronie nie ma wydatków, czy PZD to się będzie zajmowało?

 

Naczelnik Wydziału Inwestycji Ewa Dubiel – będzie się zajmował tym szpital z tego co wiem, służby szpitala.

 

Pan Starosta Stanisław Pankiewicz – skąd się wziął ten projekt i dlaczego i jaka jest zasada działania tego projektu. Przepraszam, że się tak włączyłem, ale chciałbym żeby Wysoka Rada miała szczegółowe dane.

 

Z-ca Naczelnika Wydziału Inwestycji Bogusław Ciołkosz – Panie Przewodniczący, Państwo Panie i Panowie Radni, projekt dofinansowany został z programu Interreg Polska – Słowacja, finansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w priorytecie: przyjazny naturze i bezpieczne pogranicze, cel szczegółowy: wspieranie, przystosowanie się do zmian klimatu i zapobieganie ryzyku związanym z klęskami żywiołowymi i katastrofami. Stąd też, myśmy nie mieli tutaj takiego osuwiska jak strona słowacka, natomiast wybrany został właśnie do realizacji ten park przy szpitalu, który właśnie będzie zapobiegał rożnego rodzaju klęskom żywiołowym, ponieważ te Ogrody Deszczowe będą wchłaniać dużą ilość wilgoci  podczas opadów i później ta wilgoć będzie oddawana do otoczenia po uleawch, w okresie suszy. Projekt został generalnie wysoko oceniony przez jednostkę finansującą. Znaleźliśmy się na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o miejsce zakwalifikowania się do dofinansowania. Było bardzo dużo też chętnych na uzyskanie dofinansowania, ponieważ wartość złożonych wniosków trzykrotnie przekraczała wartość środków, które były na realizację tego zadania. I Zarząd plus Rada w ubiegłym roku zdecydowały o przystąpieniu do tego projektu. Napisaliśmy ten projekt i otrzymaliśmy to dofinansowanie. Łączna wartość to jest tak, łączna wartość projektu wynosi ponad 2 mln z tym, że strona słowacka ma ok. 200.000,00 € kosztów niekwalifikowanych, ale to strona słowacka, póki co po naszej stronie wszystkie koszty są kwalifikowane, z wyłączeniem dokumentacji projektowej, którą żeśmy opracowali wcześniej. Tam na ryczałcie jakąś kwotę dostaniemy, ale czy jakiś niewielki zakres tej dokumentacji projektowej nie zostanie dofinansowany, nie wiem. Natomiast pozostałe koszty będą dofinansowane. Jeśli chodzi o łączne wydatki kwalifikowane w tym projekcie, wynoszą one 1.864.168,53 €  natomiast łączne dofinansowanie wyniosło 1.491.334,75 € czyli prawie 1,5 mln € otrzymaliśmy dofinansowania wraz ze stroną słowacką.

 

Radna Ewa Wawro – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto, ja mam do Pana pytanie, jakby Pan jeszcze mógł zostać na moment. Mówił Pan o tym, bo to mnie tak zainteresowało tak w trakcie wypowiedzi, o zapobieganiu klęskom żywiołowym. Jakie klęski Pan miał na myśli, mówiąc o wchłanianiu wody przez Ogród Deszczowy i później jej oddawane podczas suszy? Ale to tylko i wyłącznie miejscowo wokół szpitala, tak?

 

Z-ca Naczelnika Wydziału Inwestycji Bogusław Ciołkosz – tam przebiega od strony osiedla kotlina.

 

Radna Ewa Wawro – dziękuję, ale to też, że tak powiem to w dalszym ciągu jest tylko teren szpitala. Zapobieganie klęskom żywiołowym to jest takie bardzo nośne hasło zapowiadające, faktycznie nie wiadomo jakie efekty. Natomiast, okazuje się, że jest to tylko drobny szczegół jakby „upiększający” ten projekt, ale to nie o to chciałam zapytać. Proszę nam powiedzieć jako radnym, bo myślę, że będę wypowiadała się nie tylko w swoim imieniu, ale chyba
w imieniu wszystkich nas, radnych, którzy będą mieli głosować czy ten projekt faktycznie przyjąć czy nie. Mówił Pan o kosztach zadania, ale w dalszym ciągu nie usłyszeliśmy odpowiedzi, co będzie z kosztami utrzymania, bo w dalszym ciągu nie wiemy, czy szpital faktycznie podejmie się tego? Pani Naczelnik odpowiadała, że prawdopodobnie, ale czy tak czy nie to nie wiemy. To jest raz, a dwa, niestety jako radni mamy bardzo złe doświadczenia, jeżeli chodzi o te inwestycje, które wprowadzamy, bo za każdym razem mówimy o kosztach samej inwestycji, a nigdy nie podejmujemy dyskusji na temat tego jakie będą późnej koszty utrzymania. Wystarczy wspomnieć chociażby Ożenną, która nie miała przynosić, generować żadnych kosztów utrzymania i dodatkowych nakładów, natomiast jak jest dokładnie wiemy, nie wspominając już słynnego ROSiKa, który ten dopiero będzie pochłaniał ogromne środki na utrzymanie, eksploatację, jako radni o tym nie wiemy. Teraz mamy taki w sumie mały przykład, ale 4 mln zł to są mimo wszystko duże pieniądze wydane na coś, o czym nie wiemy kto będzie później tym się zajmował, kto będzie finansował jego utrzymanie.   

 

Radny Krzysztof Buba – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto,  mam pytanie, ta działka, na której powstanie ten Ogród to jest nasza działka, w naszym zarządzie i co później ten teren będziemy komuś przekazywać, szpitalowi? A to co wcześniej Pan Janusz Przetacznik podnosił, Pani Ewa Wawro w kwestii utrzymania tego obiektu? Widzę, że  mamy trochę elementów, projektowane są elementy placu zabaw, małej architektury itd. Wiadomo, że mała architektura i szczególnie elementy placu zabaw  będą musiały mieć odpowiednie atesty, trzeba to będzie co roku sprawdzać, czy to wszystko odpowiada normom bezpieczeństwa plus oświetlenie. Latarnie z oświetleniem, to myśmy żadnych analiz nie przeprowadzili na temat kosztów funkcjonowania tego kompleksu? tylko tak żeśmy sobie podeszli i nie wiemy, ile to będzie kosztowało.

 

Radny Jan Urban – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, kilka uwag natury praktycznej. Po pierwsze pojawiły się pieniądze, więc ktoś popatrzył w sufit i stwierdził, że robimy, nośnie to pięknie brzmi, nawet Pan Starosta w czasie deszczu, jest gdzieś ten klip, internet tego nie zapomina, w deszczowy dzień opowiadał o Deszczowych Ogrodach, genialne. Dobrze, ale jaki to będzie miało wpływ na ekologię itp. kwestie? Będzie to miało wpływ na wydatkowanie środków, bo po raz kolejny Państwo nie jesteście przekonani co do faktu, że „jak dają to trzeba brać”, a później „niech się dzieje wola nieba  z nią się zawsze zgadzać trzeba”. Na terenie rzeczonego parku szpitalnego były kiedyś zrobione alejki. Są przepraszam, kostką wyłożone, zaobrzeżowane, teraz nie zaprowadzę tam Państwa, bo troszkę śnieg przysypał, ale te alejki były tak „idealnie” utrzymywane, że one już są przysypane igliwiem, liśćmi, nikt się tym nie przejmuje. I to się tak degraduje, degraduje, degraduje. Nie zdążyłem zrobić zdjęć, bo bym wam pokazał. Były i są tam zrobione alejki, a kto je utrzymuje? Każdy z nas w tych czy innych okolicznościach miał parę  razy okazję być w szpitalu i to widział. I co? To zarosło, to się rozsypuje, one nie widziały grabi, mioteł itp. rzeczy. Jedyne czynności jakie są wykonywane proszę Państwa w tym ogrodzie, w tym parku podworskim, którego założenie było na wzór parków angielskich, to jest to, że na jesieni pracownicy szpitala chodzą z dmuchawą, z grabiami i zbierają liście, ale te liście nie które spadną w parku, tylko te liście które spadają na chodnik przy ulicy Lwowskiej. Został co prawda wykonany zjazd, potwierdzam, no a jeżeli został wykonany, to musiało być uzgodnienie, bo inaczej nikt chyba z tak poważnej instytucji nie robiłby samowoli budowlanej. Jak przed dziesięcioma minutami jak stałem w korku, to oglądałem te przęsła, które zablokowały ten wjazd, ale jest wykonany. Ale teraz tak. Znowu robimy coś, co będzie generowało koszty. Bo jeżeli zamysłem tego projektu, było nie było za niemałe środki, to należałoby to w jakiś sposób utrzymać. Ja rozumiem, że szpital jasielski jest jednym z większych pracodawców i zatrudnianych osób, również w obsłudze, to się rozciąga bardzo skutecznie, zaś trzeba będzie ze dwóch jakiś konserwatorów zatrudnić, żeby coś co będzie zrobione za te duże pieniądze przynajmniej przez okres trwałości projektu funkcjonowało. Jak słyszymy koszt utrzymania będzie po stronie szpitala – fajnie. Wiemy jaka jest kondycja finansowa szpitala. Kolejną rzeczą jest to uzasadnienie o zapobieganiu skutkom klęsk żywiołowych. Ja nie wiem czy twórcy tego projektu mają świadomość tego, myślę, że i to był jeden jedyny element, na który ja patrzyłem z początku z jakimś tam lekkim zainteresowaniem, ponieważ jeżeli byłby odtworzony system stawów, które tam kiedyś funkcjonowały, one stanowiły częściowo tylko, częściowo tylko rezerwuar wody, który idzie z gór przez ten ciek wodny, gdzie w chwili obecnej Miasto Jasło obrazowo mówiąc na osiedlu Na Kotlinę zrobiło taki zbiornik, małą retencje, później mamy tam zwężenie, bo jest po prostu rura przepustowa pod spodem włożona, nie wiem nawet o jakich parametrach i tamta woda idzie w ten planowany, szumnie  brzmiący Ogród Deszczowy. Szanowni Państwo, ja wiem, że to będzie przegłosowane, ale pokazuję mechanizm taką nową świecką tradycję, która wytworzyła się w tej Radzie, że wchodzimy w co znowu przywołam to moje ulubione określenie, że to wygląda jak lot w kosmos w betoniarce. Jak się pojawi od projektu do projektu, od projektu do projektu i nieważne co z tym dalej. Jeżeli dają pieniądze, to my bierzemy. Znowu nie chcę się tutaj silić i wyliczać, ale koszty utrzymania tego szumnie nazwanego Ogrodu Deszczowego, oby się moje słowa nie spełniły, ale tutaj raczej jestem małej wiary w tej materii, że one się nie spełnią, będą generowały koszty. A jeżeli nie będą generowały kosztów, to będzie efekt taki, jaki mamy dzisiaj, że te alejki, które w tym parku są, mieli tam spacerować chorzy, którzy mogą, że tak powiem się poruszać, zarosną, będą zasypane igliwiem, zarosną mchem, wszelakiego rodzaju liśćmi i to będzie tak wyglądało jak wygląda teraz. I to będzie znowu wydanie publicznych pieniędzy w błoto. I takich sztandarowych przykładów proszę Państwa tej Kadencji to zostawiamy: genialną Ożenną, koncepcję rozbufaną ROSiK-u wraz z przyległościami i jeszcze Ogród Deszczowy. A to wszystko będzie generowało koszty i zadaję ostatnie pytanie czy nas stać na to?

 

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, nie wszystkie informacje otrzymaliśmy. Jak już wspomniałem  nie jest to jedyna inwestycja czy zamierzenie, które zamierzamy realizować przy udziale środków publicznych na terenie parku szpitala jasielskiego. Niemniej jednak, w nawiązaniu do wypowiedzi mojego przedmówcy Pana Radnego Jana Urbana, chciałbym wskazać na istotną i bardzo ważną rzecz, że wkład własny Powiatu to jest 816.000,00 zł i to są środki, które z budżetu Powiatu przeznaczymy na tę budowę. I tak jak przy okazji uchwały budżetowej i dyskusji na tej sali wskazywałem czy naprawdę za 816.000,00 zł naszych własnych środków nie ma pilniejszych potrzeb na terenie Szpitala Jasielskiego, abyśmy mogli zainwestować? Naprawdę ze zdziwieniem usłyszałem, że nie mamy osuwisk na terenie Powiatu Jasielskiego. To w takim razie apeluję do Pana Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu, abyśmy zwrócili się do PZD o informacje na temat istniejących osuwisk, jak również retencji. M.in. wskazywałem na Gminę Tarnowiec oraz program dotyczący scalenia gruntów, że moglibyśmy akurat ten program bardzo istotnie wykorzystać w zakresie właśnie retencji, bo taką możliwość daje nam ten program. W związku z tym proszę zwrócić uwagę, że będziemy realizować w roku 2024 – 2025 trzy programy inwestycyjne związane ze scaleniem gruntów Tarnowiec i jak czytałem wniosek i aplikacje dotyczące planu rzeczowego, moglibyśmy pomóc tej gminie i naprawdę zrealizować ten program, moim zdaniem bardziej użytecznie wykorzystując chociażby to główne hasło dotyczące retencji. Niestety stało się inaczej. Nie mamy informacji dotyczących trwałości projektu oraz kosztów bieżącej eksploatacji i utrzymania tego terenu, jak również obszaru objętego opracowaniem. Po raz kolejny zwracam uwagę, że przygotowujemy dokumenty i również aplikujemy o wnioski bardzo, że tak powiem niechlujnie i nieprecyzyjnie. Nie mówimy o powierzchni objętej opracowaniem i powierzchni wyjętej z zarządzania przez Szpital Specjalistyczny. Teraz dowiadujemy się, że niektóre tematy były zrobione z uzgodnieniami, jeżeli chodzi o wjazdy z drogi krajowej przez Szpital. Przypominam, że dokumentację projektową, że właścicielem dokumentacji jest Starostwo Powiatowe. Przewidywane wydatki na opracowanie tej dokumentacji to jest 60.000,00 zł. Jeżeli popatrzymy na obiekty małej infrastruktury, które tam są, które są planowane łącznie z ośmioma  miejscami parkingowymi od drogi krajowej plus dwa miejsca postojowe czy parkingowe wyznaczone dla osób niepełnosprawnych, to utrzymanie miejsc dla osób niepełnosprawnych będzie generować koszty. Absolutnie tej informacji nie mamy i szkoda tak naprawdę, że po raz kolejny dowiadujemy się o inwestycjach przekraczających, czy zbliżających się do jednego mln €, ale jednak nie mamy informacji o bieżących wydatkach związanych z utrzymaniem. Zadałem pytanie, jak będzie wyglądała trwałość projektu i ile będzie trwało? Nie otrzymałem odpowiedzi. Kto będzie odpowiadał za trwałość projektu? Nie otrzymałem odpowiedzi. Przypominałem m.in. przy okazji budowy stadionu lekkoatletycznego w Trzcinicy, że beneficjent powinien, jeżeli ma tereny przekazywane do użyczenia, w dyspozycji, to bierze odpowiedzialność za jego użytkowanie przez cały okres, w związku z tym zachodzi pytanie, czy wyłączając z zarządu Szpitalowi, a przypominam, że na ostatniej sesji  podejmowaliśmy taką uchwałę nie określając ani razu obszaru, tylko napisaliśmy bardzo ogólnie część działki, to nadal on ponosi odpowiedzialność za ten wyłączony teren? W dalszym ciągu naprawdę mamy parę niedomówień. Ale cóż rozumiem, że  za gospodarowanie mieniem Powiatu Jasielskiego odpowiada Zarząd, w związku z tym będziemy Zarządowi patrzeć na ręce w jaki sposób on tym mieniem zarządza, w jaki sposób aplikuje. Niemniej jednak zwracam uwagę, że te wnioski i te nasze działania są, tak jak już wielokrotnie na tej sali mówiłem,  od naboru do naboru, od aplikacji do aplikacji. Nie mamy przyjętego programu na całą kadencję czy  w dłuższej perspektywie. Nie wiem czy ten „program niebieski” znalazł się również w Strategii Powiatu Jasielskiego. Przesunęliśmy terminy jego uchwalenia i myślę, że jeszcze w tej kadencji ją poznamy, aczkolwiek termin przedłożenia strategii to jest 31 maja 2024 roku, więc najprawdopodobniej już Rada tej kadencji, pomimo, że wydała środki i przesunęła termin, nie pozna efektów.  

 

Radny Krzysztof Buba – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto, mam jeszcze pytanie do Pana Naczelnika – kiedy otrzymaliśmy tą dokumentację? Tą projektową na ten ogród, kiedy otrzymaliśmy jako Powiat?

 

Z-ca Naczelnika Wydziału Inwestycji Bogusław Ciołkosz – Dokumentacja projektowa wymagająca zgłoszenia bądź pozwolenia na budowę, została opracowana przed złożeniem wniosku aplikacyjnego. A więc pierwszy etap dokumentacji projektowej został wykonany w marcu 2023 roku. Jeżeli już mogę to jeszcze odpowiem. Szanowni Państwo, Panie Przewodniczący, jeśli Państwo, Panie i Panowie Radni, jeśli chodzi o okres trwałości projektu wynosi on 5 lat. Jeśli chodzi o obszar objęty projektem zagospodarowania w ramach tego projektu jest on wyszczególniony w dokumentacji projektowej, którą dzisiaj Państwo otrzymaliście i wynosi on około 1,7 ha.

 

Radny Krzysztof Buba – Panie Naczelniku, to mam pytanie dlaczego tą dokumentację otrzymujemy dopiero dzisiaj, a dlaczego to nie było przedstawione nam na Komisji Rozwoju, żebyśmy się mogli z nią zapoznać. Co stało na przeszkodzie, że tyle czekaliśmy, żeby się zapoznać z tym projektem?

 

Radny Jan Urban – Szanowni Państwo, no chciałbym znaleźć pozytywy, naprawdę, ale przykład lekceważenia nie tylko nas radnych, którzy starają się dochodzić prawdy i dochodzić szczegółów, ale nas wszystkich, jako całej społeczności Powiatu Jasielskiego, Rady Powiatu  w Jaśle. Sesja zwołana w trybie nadzwyczajnym. Dzisiaj dostajemy dokumentację. Nas można nie szanować, nas można sekować, odsuwać od wiedzy, informacji, ale że Państwo nie dostaliście tego wcześniej to jest dla mnie żenujące. Jeszcze jedna rzecz. Zadaliście sobie na pewno Państwo trud, to nie, że ja próbuję się mądrzyć, jak to powiedziała Pani Irena Baciak na ostatniej sesji, otrzymaliśmy projekt uchwały. Popatrzcie Państwo czy te 816.490,37 zł wydawanie na coś takiego, to Was serce nie boli? A przecież będziemy wydawać ze środków własnych. Powtórzę 816.490,37 zł. Myśmy na Komisji Społecznej spotykali się w szpitalu i był temat zakupu angiografu. Ale nie boli Was serce, że zamiast na angiograf, wydamy na parę „krzoczków”, na parę nasadzeń i zrobienie jakichś fanaberii? Czy zwrócił ktoś uwagę, że teren szpitala w Jaśle jest terenem ogrodzonym? W momencie kiedy będzie tam wjazd to nie może być zamknięte, ponieważ nie ograniczy się społeczności lokalnej skoro takie jest założenie projektowe, korzystania tego w godzinach, nie wiem innych niż funkcjonowanie dozorcy szpitala. Otwieramy dodatkowe wejście. Nie mamy na to wpływu, będzie to ulegało dewastacji. Już pomijam wszystko, ale wydanie ze środków powiatowych, własnych kiedy naprawdę mamy wiele, wiele potrzeb 816.000,00 zł i zobaczcie ten rok tj. ponad 350.000,00 zł, 2025 tj. 408.000,00 zł, końcówka tj. 51 to jest 2026. No mi osobiście jako osobie, która stara się zawsze racjonalnie wykorzystywać środki, żal tego, blisko „bańki”, ponieważ ileś rzeczy przypominam, mówię, tylko o udziale środków własnych, można byłoby przeznaczyć m.in. na dofinansowanie. To znaczna kwota, to byłaby już 1/3 kwoty potrzebnej na angiograf. A byliśmy na spotkaniu w szpitalu i wiemy, że jest to potrzebne i należałoby to zrobić. To są moje obawy, moje że tak powiem wewnętrzne rozterki, które spowodują, że nie mogę nad czymś takim zagłosować, bo to jest trwonienie publicznych pieniędzy na głupoty. Z całym szacunkiem, ale na głupoty.  

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały  w sprawie  przystąpienia do realizacji projektu pn. „Budujemy w Jaśle, stabilizujemy w Svidničke”,

 

W głosowaniu brało udział 20 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych,

- 5 przeciwnych,

- wstrzymujących się 3.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 4b) Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Jaśle w sprawie zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2024 rok,

 

Pani Skarbnik Krystyna Wąsik – Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni w ślad za wcześniejszą uchwałą mamy teraz projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2024 rok, w którym mamy przesunięcia na kwotę 416.621,50 zł po stronie wydatków. I tak w Dziale 600 Transport i łączność, w Rozdziale 60014 Drogi publiczne powiatowe, zmniejszenie wydatków  o kwotę 415.621,50 zł na wydatkach majątkowych starostwa na zadaniu pn. „Budowa nowej drogi powiatowej Kąty – Myscowa – I etap” i te środki są przesunięte do Działu  900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, do Rozdziału 90095 Pozostała działalność mamy zwiększenie o kwotę 416.621,50 zł oraz zmniejszenie o kwotę 1.000,00 zł i zmiany są zarówno na wydatkach bieżących jak i na wydatkach majątkowych. Wydatki bieżące starostwa to kwota 39.409,09 zł na zadanie; „Budujemy w Jaśle, stabilizujemy w Svidničke”, natomiast na wydatkach majątkowych  na zadaniu:  „Budujemy w Jaśle, stabilizujemy w Svidničke” zwiększenie o kwotę 377.212,41 zł i są to środki zabezpieczenie wkładu własnego w wysokości 317.212,41 zł oraz środki na dokumentację projektową. Te wydatki będą niekwalifikowane tj. 60.000,00 zł. Natomiast na zadaniu pn. „Budujemy w Jaśle, stabilizujemy w Svidničke” wraz z budową zielonego parkingu realizowanego w ramach programu Interreg Polska – Słowacja 2021 – 2027. Tu mieliśmy zabezpieczoną kwotę 1.000,00 zł i ją ściągamy w związku ze zmianą nazwy zadania.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Radny Krzysztof Buba – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto, Pani Skarbnik chciałbym się dopytać, budowa nowej drogi powiatowej Kąty – Myscowa - I etap, to zostanie tam coś na budowę tego?

 

Pani Skarbnik Krystyna Wąsik – z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg jest na ostatnim miejscu, więc marne szansę, żeby ona była realizowana, niemniej jednak jeżeli będzie to będziemy przesuwać.

 

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, co prawda Pan Radny Krzysztof Buba już akurat zapytało o ten wydatek i zmniejszenie wydatków. Chciałbym zwrócić uwagę, że właśnie tą drogą, właśnie planowaną nową drogą Kąty – Myscowa członkowie Komisji Rozwoju mieli okazję się przejechać, zobaczyć. I „konia z rzędem temu”, który mi powie, że ta droga nie wymaga dodatkowych nakładów związanych z osuwiskiem i trudną realizacją. Aż się prosiło, jeżeli już, to właśnie ten temat zgłosić do realizacji i to by się doskonale wpisywało w program Interreg-u. Niemniej jednak nie my decydujemy o tych zadaniach jak się okazuje, które Zarząd przedstawiał do zatwierdzenia Wysokiej Radzie. Natomiast to jest jeden temat, który potwierdza, że nie wszystkie zadania do końca realizujemy. Trudno mi się w tej chwili analizować, ale pewnie jak zobaczymy wniosek jaki  został złożony  przez Zarząd Powiatu i w jaki sposób był dokumentowany, że ten planowany odcinek drogi, ten pierwszy etap, nie ma większego znaczenia, bo nie łączy się z żadną z dróg powiatowych, tylko z dwoma drogami gminnymi. Dopiero wtedy się okaże, dlaczego tak nisko zostaliśmy wycenieni, a tak naprawdę, ta droga miała być priorytetem z punktu widzenia przyszłej budowy zbiornika retencyjnego Kąty – Myscowa. Proszę zwrócić uwagę na program Interreg-u, czego ma dotyczyć i teraz porównać sobie, że akurat ten temat nie będzie realizowany. Drugi temat dotyczy wydatków osobowych, czy wydatków bieżących, pewnie Pani Ewa będzie na ten temat jeszcze zadawać pytania, bo one są istotne, kiedy nie otrzymujemy żadnej informacji dotyczącej bieżącej eksploatacji, utrzymania Ogrodu Deszczowego, natomiast na etapie realizacyjnym te wydatki bieżące pojawiają się i pojawiają się w Starostwie. Także zwracam uwagę, oczywiście na te zmiany, które tu nam Pani Skarbnik przedstawiła, one są konsekwencją wcześniejszej uchwały. Niemniej jednak i co do tego nie ma wątpliwości prawa i lewa strona nam się zgadza, natomiast gorzej jest z zasadnością  wydatkowania tychże publicznych pieniędzy.

 

Radna Ewa Wawro -  tak jak zasygnalizował Pan Radny Przetacznik, ja chciałam dopytać odnośnie tych wydatków bieżących, które jak widzimy w 2024 roku, będą przeznaczone  całości na wynagrodzenie i składki dla pracowników Starostwa. Chciałam zapytać, zainteresowana jestem, dlaczego i dla których pracowników, te prawie 40.000,00 zł dodatkowych pieniędzy, będzie przeznaczone? Czy to będzie za nadzór Pana Starosty, czy jakieś dodatki specjalne dla osób, które będą to nadzorowały, czytaj „któregoś z Panów Starostów”, którym to zadanie będzie przydzielone? I jeszcze kontynuując to pytanie, proszę zwrócić uwagę, że te wydatki bieżące w kolejnych latach, są jeszcze wyższe, bo w 2025 roku jest ponad 91.000,00 zł , w 2026 zaplanowano ponad 51.500,00 zł. No i jeszcze raz moje pytanie wyjściowe. Dla kogo i za co te dodatki, czy może w innej formie wynagrodzenia, będą przeznaczone?

 

Pani Skarbnik Krystyna Wąsik – Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni, jeżeli chodzi o wynagrodzenia, to będzie powołany zespół projektowy, w którego w skład będzie wchodziło około 6 osób. Jeszcze nie został powołany i te środki będą jako dodatki do wynagrodzenia przeznaczone dla tego zespołu. Natomiast w latach kolejnych, jak już wcześniej wymieniłam, to oprócz wynagrodzeń są jeszcze zaplanowane warsztaty, seminaria, szkolenia, zostanie wytworzony film, poradnik i na ten cel zostały zaplanowane wydatki bieżące.

 

Radna Ewa Wawro -  Pani Skarbnik chciałam dopytać, jaki zespół projektowy będzie powołany?

 

Pani Skarbnik Krystyna Wąsik – będzie tam osoba z księgowości, osoba z inwestycji, do tego konkretnego projektu, do realizacji tego projektu, inspektor nadzoru. Nie wiem kto jeszcze, ktoś z zamówień publicznych, po prostu grono osób, które będzie realizowało konkretnie ten projekt.

 

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie  zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2024 rok,

W głosowaniu brało udział 20 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych.

- 5 przeciwnych,

- wstrzymujących się 3.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 4c) Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Jaśle w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2024 – 2030.

 

Pani Skarbnik Krystyna Wąsik – zmiana Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2024 – 2030 ma związek z wprowadzeniem do wykazu przedsięwzięć zadania pn. „Budujemy w Jaśle, stabilizujemy w Svidničke” i na ten cel została wprowadzona łączna kwota nakładów w wysokości 876.490,38 zł, z tego w 2024 roku kwota 416.621,50 zł, w 2025 roku 408.245,18 zł i w 2026 roku 51.623,70 zł i pozostałe zmiany w załączniku Nr 1 mają związek z uchwaloną właśnie  uchwałą Rady.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Wobec braku głosów w dyskusji, Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie  zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2024 – 2030.

 

W głosowaniu brało udział 20 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych.

- 5 przeciwnych,

- wstrzymujących się 3.

Uchwała została podjęta.

Ad. 5. Zamknięcie obrad.

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch zamknął

obrady LXXXVII Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu w Jaśle o godzinie 15.20

 

Imienne wykazy głosowań stanowią załącznik do niniejszego protokołu.

 

 

Protokolant: Małgorzata Niemczyńska                                       Przewodniczący Rady

 

                       Robert Snoch

Materiały

Raport z przeprowadzonego głosowania z LXXXVII Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu w Jaśle
Raport​_z​_przeprowadzonego​_głosowania​_z​_LXXXVII​_Nadzwyczajnej​_Sesji​_Rady​_Powiatu​_w​_Jaśle.pdf 0.04MB
Protokół LXXXVII/2024 z LXXXVII Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu w Jaśle odbytej w dniu 8 stycznia 2023 r. o godz. 14.30
Protokół​_LXXXVII​_2024​_z​_LXXXVII​_Nadzwyczajnej​_Sesji​_Rady​_Powiatu​_w​_Jaśle​_odbytej​_w​_dniu​_8​_stycznia​_2023​_r​_o​_godz​_1430.pdf 6.24MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
10.01.2024 10:33 Paweł Krajciewicz
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Robert Snoch
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Protokół z LXXXVII Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 8.01.2024 4.0 01.02.2024 14:51 Paweł Krajciewicz
Protokół z LXXXVII Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 8.01.2024 3.0 01.02.2024 10:07 Paweł Krajciewicz
Protokół z LXXXVII Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 8.01.2024 2.0 31.01.2024 09:07 Paweł Krajciewicz
Protokół z LXXXVII Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 8.01.2023 1.0 10.01.2024 10:33 Paweł Krajciewicz

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}