W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Protokół z LXXXI Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 29.09.2023

                                               Protokół LXXXI/2023

                                 z LXXXI Sesji Rady Powiatu w Jaśle

                   odbytej w dniu 29 września 2023 r. o godz. 08.00

 

Ad. 1. Otwarcie Sesji.

Sesję otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch, który powitał Radnych uczestniczących w sesji zgromadzonych na sali, naczelników, dyrektorów, kierowników jednostek organizacyjnych,  Panią Sekretarz, Panią Skarbnik, Panią Mecenas i wszystkich łączących się zdalnie i obserwujących obrady naszej sesji.

 

Ad. 2. Stwierdzenie prawomocności obrad.

Przewodniczący oświadczył, że  zgodnie z listą obecności podpisaną przez radnych oraz połączeń kartami w posiedzeniu bierze udział 18 radnych, obrady są prawomocne.

 

Ad. 3. Przyjęcie protokołów z LXXX sesji Rady Powiatu w Jaśle.

Przewodniczący poinformował, że do protokołów nie wpłynęły żadne uwagi.

Przewodniczący zarządził głosowanie nad zatwierdzeniem protokołu z LXXX sesji Rady Powiatu w Jaśle.

W głosowaniu brało udział 16 radnych.

- za przyjęciem protokołu głosowało 16 radnych.

Protokół z LXXX sesji Rady Powiatu w Jaśle został przyjęty.

 

Ad. 4. Wprowadzenie ewentualnych zmian do porządku obrad.

Przewodniczący odczytał pierwszy wniosek Zarządu Powiatu w Jaśle.

 

WNIOSEK O ZMIANĘ PORZĄDKU OBRAD

Zarząd Powiatu w Jaśle zwraca się z wnioskiem o zmianę porządku obrad LXXXI sesji Rady Powiatu w Jaśle w dniu 29 września 2023 roku, poprzez dodanie w pkt. 6 podpunktu: j), który otrzymują brzmienie:

„j) zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w 2023 roku z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej.”

Pozostałe podpunkty punktu 6 zmieniają odpowiednio swoją numerację.

 

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wnioskiem o dodanie w pkt. 6 podpunktu „j”.

W głosowaniu brało udział 17 radnych.

- za głosowało 17 radnych

Podpunkt „j” w punkcie 6 został dodany do dzisiejszych obrad.

 

  1. Otwarcie sesji.
  2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z LXXX sesji Rady Powiatu w Jaśle.
  4. Wprowadzenie ewentualnych zmian do porządku obrad.
  5. Wybór Komisji Wnioskowej.
  6. Podjęcie uchwał w sprawie:
  1. przyjęcia przez Powiat Jasielski do realizacji opracowania dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Budowa obwodnicy Nowego Żmigrodu w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 993” (Druk nr 608),
  2. zatwierdzenia i wyrażenia zgody na przystąpienie przez Powiat Jasielski/Powiatowy Urząd Pracy w Jaśle do realizacji projektu w formule partnerskiej pod nazwą „Aktywizacja zawodowa osób młodych bezrobotnych w wieku 18-29 lat, wsparcie rozwoju przedsiębiorczości” (Druk nr 609),
  3. powierzenia Gminie Tarnowiec realizacji zadania publicznego w zakresie zimowego utrzymania chodników w ciągu dróg powiatowych położonych na terenie Gminy Tarnowiec (Druk nr 610),
  4. wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązań finansowych na 2024 rok na realizację zadania publicznego w zakresie zimowego utrzymania chodników w ciągu dróg powiatowych na terenie gminy Tarnowiec (Druk nr 611),
  5. wyrażenia zgody na zaciągniecie na rok 2024 zobowiązań na pokrycie kosztów związanych z zimowym utrzymaniem dróg, konserwacją sygnalizacji świetlnej oraz zakupem paliw do środków transportowych Powiatowego Zarządu Dróg w Jaśle (Druk nr 612),
  6. wyrażenia zgody na zaciągnięcie na rok 2024 zobowiązań na pokrycie kosztów związanych z bieżącym funkcjonowaniem Domu Pomocy Społecznej w Foluszu (Druk nr 613),
  7. przyjęcia Oświadczenia Rady Powiatu w Jaśle w sprawie reparacji, odszkodowań i zadośćuczynienia z tytułu strat, jakie Polska poniosła z powodu napaści Niemiec oraz późniejszej okupacji na terenie Powiatu Jasielskiego (Druk nr 614), 
  8. zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2023 rok (Druk nr 615),
  9. zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2023 - 2030 (Druk nr 616).
  10. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w 2023 roku z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej.
  1. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz prac Zarządu w okresie międzysesyjnym (Druk nr 617).
  2. Interpelacje.
  3. Wnioski i zapytania radnych.
  4. Sprawy różne.
  5. Zamknięcie obrad.

 

Ad. 5. Wybór Komisji Wnioskowej.

Wiceprzewodnicząca Rady Powiatu Anna Nigborowicz zgłosiła do Komisji Wnioskowej

radnych: Stanisława Święcha, Jana Czajkę, Sławomira Madejczyka.

Innych propozycji nie zgłoszono.

Zgłoszeni radni wyrazili zgodę na pracę w Komisji Wnioskowej.

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wyborem członków Komisji Wnioskowej.

W głosowaniu brało udział 16 radnych.

- za wyborem zaproponowanego składu Komisji Wnioskowej głosowało 16 radnych.

Komisja wnioskowa została powołana.

 

Ad. 6. Podjęcie uchwał w sprawie:

a)  przyjęcia przez Powiat Jasielski do realizacji opracowania dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Budowa obwodnicy Nowego Żmigrodu w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 993” (Druk nr 608),

 

Przewodniczący poprosił o opinie  Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i  wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Radny Jan Urban – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado z tego co ja wiem, to miał być dostarczony projekt porozumienia  w tej materii. Czyżby do mnie nie dotarł?

 

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący, Panie, Panowie Radni, Szanowni Państwo, to jest świetna wiadomość, ponieważ Sejmik Województwa Podkarpackiego wraz z Zarządem wspierają tą inwestycję środkami województwa podkarpackiego czyli dotrzymują słowa i Pan Wójt i radni gminy Nowy Żmigród, także. W równych częściach po 1/3 będą poniesione koszty na realizację tego projektu. Rada Powiatu przyjęła zobowiązania w pełnej wysokości. Mogliśmy podpisać umowę, a teraz będziemy po prostu zmieniać na współfinansowanie. Także bardzo serdecznie dziękuję Zarządowi Województwa Podkarpackiego i Panu wójtowi Grzegorzowi Barze, że ta współpraca jest dobra i razem nam się udaje realizować tak ważne zadanie dla miejscowości Nowy Żmigród.

 

Radny Jan Urban – Panie Starosto ja wszystko zrozumiem, świetna wiadomość i dziękujemy temu, którego to jest droga. Znowu pokazujemy taką dziwną sytuację, bo przecież to jest droga wojewódzka, Pan dziękuje władzy wojewódzkiej za to, że łaskawie wyraziła  współfinansować i partycypować w kosztach swojej drogi.

 

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący, Panie, Panowie Radni, Szanowni Państwo, jeżeli nam zależy na jakichś zadaniach i na jakiś problemach, które należy rozwiązywać, to taka inicjatywa z naszej strony na pewno przyspiesza te działania. Ja tylko wspomnę, że również my taką taktykę stosujemy przy zadaniach na terenach poszczególnych gmin. Jeżeli gminy chcą i zależy im na tym, żebyśmy wykonali pewne zadania szybciej, to składają propozycję, przyjmują wykonanie projektu. Ja bym tu mógł podać dziesiątki takich przykładów, dlatego uważam, że nie stosownym jest taka ocena. Nasza inicjatywa przyspiesza tą realizację, jeżeli my byśmy tego nie podjęli to z perspektywy Rzeszowa ten Nowy Żmigród jest daleko, odległy, a tak dzięki tej naszej inicjatywie Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich bierze udział w wszelkich naradach i my tu jesteśmy głównym koordynatorem, ale droga będzie służyć przede wszystkim mieszkańcom Nowego Żmigrodu, jak również mieszkańcom Powiatu Jasielskiego i wszystkim przejeżdżającym przez tą drogę. Więc na pewno przyczynimy się w ten sposób do przyspieszenia realizacji tej inwestycji i należy za to się podziękowanie. 

 

Radny Grzegorz Pers – Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, Starosta właściwie powiedział wszystko, bo ja się dziwię też, że radny Urban się dziwi, ponieważ można było zapytać, po co my się zwracamy do gminy, jak realizujemy inwestycje powiatowe. Przecież nie od wczoraj jest tak, że jest współfinansowanie i proszę sobie zobaczyć na inwestycje samorządu województwa podkarpackiego czy samorządy powiatowe, czy gminne nie dokładają do inwestycji.

 

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie przyjęcia przez Powiat Jasielski do realizacji opracowania dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Budowa obwodnicy Nowego Żmigrodu w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 993” (Druk nr 608),

 

W głosowaniu brało udział 20 radnych.       

- za podjęciem uchwały głosowało 20 radnych,

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6b) Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia i wyrażenia zgody na przystąpienie przez Powiat Jasielski - Powiatowy Urząd Pracy w Jaśle do realizacji projektu w formule partnerskiej pod nazwą „Aktywizacja zawodowa osób młodych bezrobotnych w wieku 18-29 lat, wsparcie rozwoju przedsiębiorczości” (Druk nr 609),

 

Przewodniczący poprosił o opinie  Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Społecznej – Stanisław Święch – Komisja opiniowała projekt uchwały i  wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie zatwierdzenia i wyrażenia zgody na przystąpienie przez Powiat Jasielski/Powiatowy Urząd Pracy w Jaśle do realizacji projektu w formule partnerskiej pod nazwą „Aktywizacja zawodowa osób młodych bezrobotnych w wieku 18-29 lat, wsparcie rozwoju przedsiębiorczości” (Druk nr 609),

 

W głosowaniu brało udział 19 radnych.       

- za podjęciem uchwały głosowało 19 radnych,

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6c) Podjęcie uchwały w sprawie powierzenia Gminie Tarnowiec realizacji zadania publicznego w zakresie zimowego utrzymania chodników w ciągu dróg powiatowych położonych na terenie Gminy Tarnowiec (Druk nr 610),

 

Przewodniczący poprosił o opinie  Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i  wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie powierzenia Gminie Tarnowiec realizacji zadania publicznego w zakresie zimowego utrzymania chodników w ciągu dróg powiatowych położonych na terenie Gminy Tarnowiec (Druk nr 610),

 

W głosowaniu brało udział 20 radnych.       

- za podjęciem uchwały głosowało 20 radnych,

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6d)  Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązań finansowych na 2024 rok na realizację zadania publicznego w zakresie zimowego utrzymania chodników w ciągu dróg powiatowych na terenie gminy Tarnowiec (Druk nr 611),

 

Przewodniczący poprosił o opinie  Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i  wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązań finansowych na 2024 rok na realizację zadania publicznego w zakresie zimowego utrzymania chodników w ciągu dróg powiatowych na terenie gminy Tarnowiec (Druk nr 611),

 

W głosowaniu brało udział 21 radnych.       

- za podjęciem uchwały głosowało 21 radnych,

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6e)  Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zaciągniecie na rok 2024 zobowiązań na pokrycie kosztów związanych z zimowym utrzymaniem dróg, konserwacją sygnalizacji świetlnej oraz zakupem paliw do środków transportowych Powiatowego Zarządu Dróg w Jaśle (Druk nr 612),

 

Przewodniczący poprosił o opinie  Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i  wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zaciągniecie na rok 2024 zobowiązań na pokrycie kosztów związanych z zimowym utrzymaniem dróg, konserwacją sygnalizacji świetlnej oraz zakupem paliw do środków transportowych Powiatowego Zarządu Dróg w Jaśle (Druk nr 612)

 

W głosowaniu brało udział 22 radnych.       

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych,

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6f)  Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie na rok 2024 zobowiązań na pokrycie kosztów związanych z bieżącym funkcjonowaniem Domu Pomocy Społecznej w Foluszu (Druk nr 613),

 

Przewodniczący poprosił o opinie  Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i  wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie na rok 2024 zobowiązań na pokrycie kosztów związanych z bieżącym funkcjonowaniem Domu Pomocy Społecznej w Foluszu (Druk nr 613),

 

W głosowaniu brało udział 20 radnych.       

- za podjęciem uchwały głosowało 20 radnych,

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6g) Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Oświadczenia Rady Powiatu w Jaśle w sprawie reparacji, odszkodowań i zadośćuczynienia z tytułu strat, jakie Polska poniosła z powodu napaści Niemiec oraz późniejszej okupacji na terenie Powiatu Jasielskiego (Druk nr 614), 

 

Przewodniczący poprosił o opinie  Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i  wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 1 głosie wstrzymującym.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Radny Jan Urban – Szanowni Państwo, co do treści stanowiska trudno z faktami historycznymi dyskutować. Mnie tylko zastanawia brzmienie i nie ma dla mnie zrozumienia, dlaczego tak jest, co projektodawcy mieli na myśli. Proponuję przeczytać § 3 przedmiotowej uchwały. Zaznaczam, że nie mam uwag, bo to jest kwestia faktów historycznych, które są jeżeli chodzi o oświadczenie, ale nie pojmuję dlaczego raptem w §3 jest enumeratywnie wymieniony Pan Bogdan Rzońca Poseł do Parlamentu Europejskiego, no przecież to jest dla mnie jakieś horendum. Proszę przeczytać, przecież po pierwsze to mamy określoną ilość europosłów, a tutaj wskazujemy tylko jednego. Dla mnie to jest, możemy napisać tutaj 43 inne nazwiska, albo to zrobić w sposób cywilizowany czyli rozumiem: Ministerstwu Spraw Zagranicznych, Posłom do Europarlamentu, a nie wskazujemy, no to wpiszmy jeszcze kogoś. Nie wiem można takich przypadkowych nazwisk przytoczyć zupełnie innych. Tutaj co do treści zaznaczam, co do treści oświadczenia, to jest kwestia faktów, z którymi się nie dyskutuje, ale czemu robicie taki numer, że wskazujecie tylko jednego posła. No to z całym szacunkiem, ale to jest wielkie nieporozumienie. Proszę zobaczyć na §3 „Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Powiatu w Jaśle do przekazania niniejszej uchwały Ministerstwu Spraw Zagranicznych i Panu Bogdanowi Rzońcy”. Już pomijam fakt, że Pan Bogdan Rzońca jest człowiekiem z tego terenu, to do jego obowiązków należy, to przyjmijmy formułę posłom do Parlamentu Europejskiego, a nie wskazujemy i namaszczamy jedną osobę. To jest wielkie dla mnie uważam „faux pas”, jeżeli chodzi o idee tego przedsięwzięcia. Pomijam już, że nie chcę tutaj się odnosić do faktu, że od 2022 roku, od 14 września odkąd sejm przyjął tą uchwałę minął rok, ponad rok, bo dzisiaj mamy już końcówkę. Raptem czyżby to był przypadek, że raptem tuż w ramach kampanii wyborczej się z tym budzimy. Dlaczego zaraz nie było takich reakcji naszego samorządu, skądinąd powinno coś takiego być, ale rok po przyjęciu przez sejm tej uchwały, no za dużo tu jest takiej polityki niepotrzebnej i zbędnych podtekstów. No mówię tak i  tak będę głosował za tym stanowiskiem, ale podkreślam jeszcze raz. Jeżeli przyjmujemy jakąś formułę to wysyłamy albo do wszystkich posłów w europarlamencie reprezentujących Polskę, albo wysyłamy to do Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Nie róbmy takich dziwowisk jakie wpisujemy tutaj. Ja rozumiem, że na wszystkim można robić politykę, ale na tym nie róbmy polityki. Domagajmy się zadośćuczynienia, ale nie w takiej dziwnej formie.

 

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący, Panie, Panowie Radni, Szanowni Państwo, Pan Bogdan Rzońca reprezentuje rzeczywiście ziemie jasielską i jesteśmy z tego bardzo dumni i czyni to w znakomity sposób. Zorganizował dwie wystawy w Brukseli poświęcone wysiedleniu i zniszczeniu miasta Jasła. Te wystawy były organizowane wspólnie przez Powiat  Jasielski i przez miasto Jasło. Braliśmy w tym udział, były media nie tylko polskie, ale również i zagraniczne. Więc myślę, że jest najlepszym naszym orędownikiem w tej sprawie, bo te straty w Jaśle były ogromne i ma możliwość dotarcia do wielu parlamentarzystów europejskich. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby inni tym tematem się zajęli. Nic nie stało również na przeszkodzie, żeby po prostu Państwo taki projekt przygotowali, wnieśli go w lutym tego roku czy jeszcze wcześniej, natomiast temat myślę, że nie jest polityczny, więc nie należy tutaj mieszać z wyborami.  Wysiedlenie miasta Jasła odbyło się 13 września 1944 roku trwało aż do grudnia do końca tamtego roku, więc nie szukałbym tutaj jakiegoś ukrytego celu.

 

Radny Jan Urban – Panie Starosto wysiedlenie Jasła nie trwało do grudnia jak Pan powiedział 44 roku, tylko do stycznia 1945. Pańska rodzina jako ta, która mieszkała już za Wisłoką nie przeżyła tego dramatu i gościnna ziemia skołyszyńska przyjmowała wszystkich wysiedlanych stąd z tej strony rzeki, więc już nie zaklinajmy rzeczywistości. Po przejściu ofensywy styczniowej dopiero wracali przez zamarzniętą Wisłokę do Jasła i okolicznych wiosek, które  były to tak woli ścisłości. A ja mówię, dla mnie to jest nieporozumienie. Wiem każdy europarlamentarzysta winien być orędownikiem spraw swojego kraju. Jeżeli mamy naszych reprezentantów w Parlamencie Europejskim to do nich powinniśmy, do wszystkich adresować, niech oni się wywiązują i wykonują swoje obowiązki a nie tylko wymieniamy jednego, namaszczamy jednego. Bo to jest też niedobrą rzeczą dla sprawy, im więcej zaangażujemy, im do większej liczby osób to skierujemy, to tym większy lobbing tego wydarzenia będzie. Tak w woli ścisłości, to to miałem na myśli mówiąc, że to jest dla mnie niepojęte.

 

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący wysiedlenie trwało około 24 godziny czy 48 o ile dobrze pamiętam. Więc wysiedlenie było bardzo krótkie, mieszkańcy Jasła mogli zabrać tylko to co mogli unieść. Natomiast do końca roku czy do 17 stycznia trwało rabowanie miasta Jasła, wypalanie i wysadzanie budynków. To są fakty. Moja rodzina, moja babcia, która była wdową i miała wielką rodzinę przyjęła dwie rodziny i do moich rodziców jedna z pań przychodziła jeszcze w latach 60-tych dziękować. Zawsze w lutym przychodziła i mówiła, że w ten trudny okres oni przetrwali i są bardzo wdzięczni, bo nie było łatwo utrzymać rodzinę na wsi, gdy były obowiązkowe kontyngenty, gdy za posiadanie żarn groziła kara śmierci. I żarna były po prostu w lesie schowane po to żeby po prostu można było zmielić zboże, żeby można było wyżywić dzieci. I rzeczywiście ziemia skołyszyńska czy w tym wypadku przysiecka przyjęła wiele tych wysiedlonych z miasta Jasła. Jeżeli Państwo uważacie, że chcecie zgłosić inną poprawkę nie ma problemu, ale na dzień dzisiejszy ja myślę, że Pan Bogdan Rzońca inicjator wielu wydarzeń związanych z tym faktem zasługuje na to, żeby był w tej uchwale.

 

Radny Mateusz Lechwar – ja ze swojej strony tylko chciałbym poprzeć to co mówił Pan Starosta, bo kto ma być orędownikiem naszych praw jasielskich? poseł z Gdańska, poseł z Gorzowa Wielkopolskiego czy ktoś inny, jeżeli sami nie zadbamy o swoje interesy to nikt nas nie będzie reprezentował w Polsce. Taka jest prawda, nie oszukujmy się, fakty są takie a wiele samorządów podjęło uchwały już, z tego co wiem jest kilkanaście samorządów, zawsze one były przyjęte jednogłośnie, tutaj nie ma problemu. Nie szukajmy problemów po prostu tam gdzie ich nie ma.

 

Radny Krzysztof Buba – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto mam taką propozycje, żeby to co Pan Urban i Pan Starosta mówił, myślę żeby się dało pogodzić, uszanujmy to co Pan Starosta mówi, że Pan Bogdan Rzońca jest naszym orędownikiem w tej sprawie, ale na końcu można dopisać, to już kwestia stylu „i pozostałym europarlamentarzystom z naszego kraju” i myślę, że będzie wszystko dobrze. Jakby się Pan Starosta zgodził myślę, że wszystkich to zadowoli i byłoby dobrze.

 

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący, ponieważ Zarząd jest projektodawcą to ja poproszę o chwilę przerwy i wypowiemy się w tej sprawie.

 

PAN PRZEWODNICZĄCY OGŁOSIŁ PRZERWĘ W OBRADACH.

 

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie przyjęcia Oświadczenia Rady Powiatu w Jaśle w sprawie reparacji, odszkodowań i zadośćuczynienia z tytułu strat, jakie Polska poniosła z powodu napaści Niemiec oraz późniejszej okupacji na terenie Powiatu Jasielskiego z autopoprawką (Druk nr 614), 

 

W głosowaniu brało udział 22 radnych.       

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych,

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6h) Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2023 rok (Druk nr 615) z autopoprawkami,

 

Pani Skarbnik Krystyna Wąsik – Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni w projekcie uchwały Rady Powiatu w Jaśle w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2023 rok po dwóch autopoprawkach po stronie dochodów mamy zwiększenie na kwotę 9.801.197,44 zł, natomiast po stronie wydatków zwiększenie na kwotę 9.645.378,67 zł natomiast zmniejszenie na kwotę 7.199.970,23 zł. Pierwotny projekt uchwały zakładał po stronie dochodów w Rozdz. 60014 Drogi publiczne powiatowe zwiększenie o kwotę 248.281,00 zł były to środki z RFRD, natomiast drugą autopoprawką została wprowadzona kwota 1.369.941,00 zł i są to środki z RFRD. W Rozdz. 60078 Usuwanie skutków klęsk żywiołowych, zwiększenie o kwotę 2.369.108,00 zł są to środki z PROW-u na przebudowę dróg. W Rozdz. 75801 Część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego zwiększenie o kwotę 146.276,00 zł i są to środki z rezerwy subwencji oświatowej na zwiększony odpis na ZFŚS. W Rozdz. 75802 Uzupełnienie subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, zwiększenie o kwotę 5.307.462,00 zł , są to środki na uzupełnienie dochodów powiatu. W Dziale 801, w Rozdz. 80115 Technika zwiększenie o kwotę 26.673,11 zł i na tą kwotę składają się dochody własne jednostek w tym ZS Nr 3,  957,11 zł, natomiast ZST w Jaśle 25.716,00 zł. W Rozdz. 80120 zwiększenia  o kwotę 1.327,00 zł to również są dochody własne jednostek. Tutaj chodzi o dochody II LO. W Rozdz. 80146 zwiększenie o kwotę 2.720,00 zł są to dochody własne SOSW. W Rozdz. 80195 Pozostała działalność zwiększenie o kwotę 16.648,39 zł są to środki PFRON na budowę podjazdów w ZST. W Rozdz. 85218 Powiatowe centra pomocy rodzinie zwiększenie na kwotę 21.641,00 zł i są to środki na obsługę zadań PFRON. W Rozdz. 85311 Rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych zwiększenie o kwotę 278.653,94 zł i na tą kwotę składa się 99.000,00 zł środków PFRON na działalność WTZ i 179.653,94 zł i są to środki PFRON na modernizację budynku WTZ-u. W Dziale 854, w Rozdz. 85407 Placówki wychowania pozaszkolnego zwiększenie o kwotę 12.466,00 zł i są to dochody własne MDK w Jaśle. Natomiast po stronie wydatków w pierwotnym projekcie uchwały w Rozdz. 60014 Drogi publiczne powiatowe było zwiększenie o kwotę 264.174,00 zł oraz zmniejszenie o kwotę 252.044,00 zł na wydatkach bieżących zwiększenie oraz zmniejszenie na kwotę 252.044,00 zł i na to składała się  dotacja dla Gminy Tarnowiec na zimowe utrzymanie chodników zwiększenie o kwotę 3.763,00 zł i te środki były przesunięte z wydatków bieżących z PZD, natomiast na zadaniu na remont drogi we Wrocance było zwiększenie o kwotę 248.281,00 zł to były wprowadzone środki z RFRD oraz zmniejszenie na tę samą kwotę były to środki przesunięte na zmniejszenie kredytu w wysokości 135.560,00 zł oraz na braki w oświacie w wysokości 112.721,00 zł. Na wydatkach majątkowych na zadaniu pn. Przebudowa dróg i mostów powiatowych zwiększenie o kwotę 12.130,00 zł i były to środki z PROW-u i to była refundacja wydatków 2022 roku. W Rozdz. 60078 Usuwanie skutków klęsk żywiołowych tutaj było zwiększenie oraz zmniejszenie o kwotę 3.704.193,00 zł i te zmiany były na zadaniach majątkowych na zadaniu: Przebudowa drogi powiatowej Nr 1832R – Bączal – Skołyszyn  w km 0+008 – 1+000 w miejscowościach Bączal Dolny i Bączal Górny zwiększenie oraz zmniejszenie o kwotę 1.227.923,00 zł i tutaj była zarówno zmiana klasyfikacji budżetowej, a także zwiększenie środków z PROW-u a zmniejszenie środków  własnych i te środki własne były przesunięte na zmniejszenie kredytu. Na kolejnym zadaniu pn. Przebudowa drogi powiatowej Nr 1892R Tarnowiec – Wrocanka – Piotrówka w km 0+412 – 1+320 w miejscowościach Tarnowiec i Wrocanka tutaj podobnie było zwiększenie oraz zmniejszenie o kwotę 2.476.270,00 zł i tutaj również zmiana klasyfikacji budżetowej wprowadzone środki z PROW-u i zmniejszenie środków własnych na zmniejszenie kredytu. Ponadto były zmiany na oświacie łącznie zostały wprowadzone środki zwiększenie na kwotę 3.722.817,50 zł oraz zmniejszenie na kwotę 2.459.775,00 zł i w tej kwocie 359.775,00 zł to były przesunięcia na szkołach i stowarzyszeniach. Kwotę 43.186,11 zł to były na wydatki bieżące pokryte wprowadzonymi dochodami własnymi jednostek. Na braki w oświacie 3.156.932,00 zł i środki z rezerwy subwencji ogólnej na odpis 146.276,00 zł i środki z PFRON 16.648,39 zł, to były środki na inwestycje. W Rozdz. 80195 na zadaniu Budowa podjazdu dla osób niepełnosprawnych przy budynku ZST im Bohaterów Września w Jaśle w ramach Programu wyrównywania różnic między regionami III. Inna po stronie zmniejszeń było jeszcze zmniejszenie łącznie na kwotę 2.100.000,00 zł przesunięcie na braki ze szkół niepublicznych w oświacie. Ponadto w Rozdz. 85218 Powiatowe centra pomocy rodzinie było zwiększenie na kwotę 21.641,00 zł na wydatki bieżące PCPR w Jaśle na obsługę zadań PFRON. W Rozdz. 85311 Rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych zwiększenie o kwotę 289.653,94 zł  i w tej kwocie wydatki bieżące na  kwotę 110.000,00 zł wydatki bieżące dla SOSW w Jaśle na funkcjonowanie WTZ i w tej kwocie środki PFRON 99.000,00 zł środki PCPR 11.000,00 zł i te 11.000,00 zł zostały przesunięte z Rozdz. 85510. Na wydatkach majątkowych na zadaniu Modernizacja budynku użytkowanego przez warsztat terapii zajęciowej w Jaśle w 2023 roku w ramach Programu wyrównywania różnic między regionami III tutaj było zwiększenie środków PFRON o 179.653,94 zł i w Rozdz. 85333 Powiatowe Urzędy Pracy zmniejszenie o kwotę 500.000,00 zł i te 500.000,00 zł było przesunięte na braki w oświacie. Ponadto w pierwotnym projekcie uchwały były jeszcze zmiany w planie przychodów zmniejszenie planu przychodów  o kwotę 444.221,00 zł oraz zmniejszenie o kwotę 7.800.010,00 zł do kwoty 16.265,124,38 zł. Te 10,00 zł to były przesunięcia pomiędzy paragrafami, natomiast kredyt bankowy został zmniejszony o kwotę 7.800.000,00 zł do kwoty 8.000.000,00 zł i co za tym idzie zmienił się deficyt budżetu Powiatu Jasielskiego o kwotę 7.155.789,00 zł do kwoty 11.865.124,38 zł. Natomiast jeżeli chodzi o autopoprawki to pierwszą autopoprawką była zmiana na zadaniu pomoc finansowa dla Powiatu Tarnowskiego na realizację zadania: Rozbudowa drogi powiatowej Nr 1829R Jareniówka – Jabłonica gr. wojew. – Czermna w km od 12+163 do 12+214 oraz drogi powiatowej Nr 1414K Jabłonica – gr. wojew. – Czermna w km od 12+214 do km 12+250 wraz z rozbiórką istniejącego mostu i budową w jego lokalizacji przepustu w km 12+211 w miejscowościach Jabłonica i Czermna. I tutaj było przesunięcie pomiędzy Rozdz. 60014 a 60078 kwoty 262.958,23 zł, natomiast autopoprawka druga wprowadzała kwotę środków z RFRD na zadaniach: pierwsze Budowa chodnika w ciągu drogi powiatowej Nr 1854R Jasło – Dębowiec – Folusz w km 3+162 – 3+430 w miejscowości Niegłowice  tutaj kwota 333.869,00 zł i na drugim zadaniu pn. Budowa chodnika w ciągu drogi powiatowej Nr 1863R Skołyszyn – Harklowa – gr. wojew. – Wójtowa – Lipinki  w km 3+782 – 4+452 w miejscowości Harklowa tutaj była wprowadzona kwota 1.036.072,00 zł.

 

Przewodniczący poprosił o opinie  Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i  wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 2 głosach wstrzymujących się.

Przewodnicząca Komisji Edukacji – Irena Baciak -  Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 2 głosach wstrzymujących się.

Przewodniczący Komisji Społecznej – Stanisław Święch – Komisja opiniowała projekt uchwały i  wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2023 rok (Druk nr 615) z autopoprawkami,

 

W głosowaniu brało udział 22 radnych.       

- za podjęciem uchwały głosowało 18 radnych,

- wstrzymujących się 4

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6i) Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2023 - 2030 (Druk nr 616) z autopoprawkami,

 

Pani Skarbnik Krystyna Wąsik – Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni, projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2023 - 2030 zawierał zmiany na przedsięwzięciach. Łącznie na 2024 rok na zadaniach scaleniowych było zwiększenie na kwotę 687.509,33 zł i w tym na scaleniu wsi Umieszcz 310.984,15 zł, na scaleniach wsi Czeluśnica 232.799,18 zł i na scaleniach wsi Gąsówka 143.726,06 zł i pozostałe zmiany w załączniku Nr 1 wynikały z podjętych uchwał Rady i uchwał Zarządu, natomiast obydwie autopoprawki zarówno pierwsza jak i druga zmieniała załącznik Nr 1, tylko i wyłącznie zmieniły się kwoty po stronie dochodów i wydatków inwestycji i wydatków na wynagrodzenia.

 

Przewodniczący poprosił o opinie  Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i  wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 2 głosach przeciwnych.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2023 - 2030 (Druk nr 616) z autopoprawkami,

 

W głosowaniu brało udział 22 radnych.       

- za podjęciem uchwały głosowało 16 radnych,

- przeciwnych 2,

- wstrzymujących się 4,

Uchwała została podjęta.

Ad. 6j) Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w 2023 roku z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej.”

Przewodniczący poprosił o opinie  Komisje Stałe.   

Przewodniczący Komisji Społecznej – Stanisław Święch – Komisja opiniowała projekt uchwały i  wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w 2023 roku z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej.”

W głosowaniu brało udział 22 radnych.       

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych,

Uchwała została podjęta.

 

7. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz prac Zarządu w okresie międzysesyjnym (Druk nr 617).

 

 Radny Krzysztof Buba – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto, mam parę pytań chodzi o stronę 3 posiedzenie Zarządu z 23 sierpnia pkt. 6 „Zdecydował o współorganizacji tego występu Pana Krzysztofa Cugowskiego, widzę, że tam w dalszych sprawozdaniach są różnego rodzaju kwoty na to wydarzenie przeznaczane. Czy te wszystkie kwoty, które są w tych dalszych sprawozdaniach tj. to w ramach tych pieniędzy, tych środków finansowych, które były w ramach tych 10.000,00 zł, czy było coś więcej i ta kwota uległa zwiększeniu i miałbym prośbę. Czy była jakaś umowa na temat współorganizacji z tym stowarzyszeniem, jeżeli była, to czy można otrzymać kopie, kserokopie tego dokumentu?

 

Pan Starosta Adam Pawluś  - Panie Przewodniczący, Panie, Panowie Radni, Szanowni Państwo, Powiat Jasielski był współorganizatorem tego koncertu poświęconego Prymasowi Tysiąclecia. Głównym organizatorem było Stowarzyszenie im. Prymasa Tysiąclecia w Komańczy, natomiast my przyjęliśmy jako Powiat na siebie obowiązki w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa, pomoc przy organizacji parkingów i organizacji ruchu. Nie był to specjalny jakiś wielki wysiłek ponieważ tradycyjnie organizujemy zabezpieczenia na odpusty, które się odbywają w Sanktuarium Matki Boskiej Salentyńskiej w Dębowcu. Również Gmina Dębowiec uczestniczyła w tych działaniach, prawdopodobnie chyba nawet nie ma tych 10.000,00 zł jeszcze nie wiem czy są już  szczegółowe rozliczenia, ale prawdopodobnie chyba mniej wydatkowaliśmy niż ta kwota. Ponieważ w ostatnim jeszcze czasie musieliśmy ponieść koszty związane z wypożyczeniem barier z MOSiR-u, bo takie warunki postawiła firma ochroniarska i policja. Koncert odbył się i był wielkim wydarzeniem, był wstęp bezpłatny i w ten sposób uczciliśmy 51- rocznicę pobytu Błogosławionego Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Także dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do uświetnienia tej rocznicy w szczególności Saletynom za udostępnienie placu i pomoc również w organizacji tego wydarzenia.

 

Radny Jan Urban – miałem to pytanie podobnie tylko, że tutaj tak wygląda, że mamy pozakreślane w Sprawozdaniu, raz 10.000,00 zł, raz 6.000,00 zł, raz 40.000,00 zł, raz 4.000,00 zł i jeszcze w 3 pozycji jeszcze jest 1.000,00 zł. Chciałem poznać jaki był faktyczny koszt, bo w Sprawozdaniu mamy w trzech pozycjach wymienione koszty związane z tym wydarzeniem i dlatego też najpierw jest 10.000,00 zł, później 6, później 4 i bylibyśmy wdzięczni gdyby Pan Starosta spowodował żebyśmy poznali faktyczne koszty. Już pomijam, że wydarzenie było z „artysta pierwszej wody” tylko żałuję, że obcym ludziom dziękowali, a Panu Staroście nawet ze sceny Pan Cugowski nie podziękował tylko jakimś obcym ludziom. Tu mi tylko żal jest za to, że trud powiatu i osobiste zaangażowanie Pana Starosty nie zostało w sposób właściwy wynagrodzone. 

 

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący przedstawimy oczywiście pisemnie.

 

8.  Interpelacje.

9.  Wnioski i zapytania radnych.

 

Radny Jan Urban –  Panie Starosto, Panie Przewodniczący, Wszyscy Państwo Radni, mam kilka pytań do Zarządu, bo wydaje mi się, że stan covidu został już zniesiony a w Starostwie dalej mamy „Alcatraz”. Na mieście mówią, że Starostwo jest jak Alcatraz. Proszą mnie o interwencje mieszkańcy, ponieważ tylko jakby skansenem po wydarzeniu, którym był covid, zostało jasielskie starostwo gdzie mamy dalej barykady, gdzie mamy dalej pilnujących ludzi, gdzie przychodzą strony i wiszą nad małym stolikiem np. analizując dokumentacje projektowe. Zadaje więc w takim pytanie do Pana Starosty: Kiedy w Powiecie Jasielskim, mam na myśli budynek Starostwa Powiatowego, skończy się covid? Ponieważ wielu mieszkańców to pytanie mi zadaje, więc obiecałem, że zapytam włodarza tego obiektu, kiedy normalnie, tak jak powinien, funkcjonować będzie urząd? A nie, że mamy barykady, mamy zarówno utrudnienie dla stron, jak i również nie jest to łatwe dla urzędników. Jadąc kiedyś na komisję zauważyłem i to nie pierwszy raz, że pracownik ze stertą dokumentów i analizuje z projektantami wisząc tutaj na tym prowizorycznie jak w owym czasie przygotowanym stoliku. Wnioskowałbym do Pana Starosty, żeby już nawet w Jaśle, w Powiecie Jasielskim, w Starostwie Jasielskim, żeby się stan epidemii zakończył, no bo to się już tak utarło, że mówią, że Starostwo to prawie Alcatraz, takie  strzeżone i pilnowane. To jest jedno zapytanie i prosiłbym o odpowiedź. Czy jeszcze stan zniesienia covidu w Powiecie Jasielskim się nie przyjął, a jeżeli się przyjmie to kiedy? I drugi temat. Nie chciałem robić prezentacji, bo mam przygotowane zdjęcia, ale stwierdziłem, że nie będę dzisiaj tego podejmował tematu w sposób taki szerszy dając szansę na otrzeźwienie. Mianowicie na terenie Gminy Brzyska są robione chodniki technologią wylewaną, czyli wylewane betonem. Jakość wykonania pozostawia wiele do życzenia. Zainteresowanym Państwu mogę udostępnić te zdjęcia, które mieszkańcy mi przysyłają. Nie wygląda to za dobrze. Technologia co do wylewanych chodników nie jest złą do końca, z tym, że w tym przypadku myślę, że po pierwszej zimie już te fragmenty będą  podniesione do góry, tylko będzie wspomnienie po tej tak nierównej nawierzchni. Dla kolegów i dla Pana Starosty tą dokumentację fotograficzną wyślę, bo już nie chciałem tutaj robić prezentacji. To jest naprawdę ciekawe, jak tam kury wylecą z okolicznych gospodarstw to rozgrzebią to szybciej niż  nam się wydaje, no chyba, że to jest jeszcze nie dokończone, no bo to wygląda naprawdę źle, zobaczycie sami jak dostaniecie zdjęcia. O te dwie rzeczy chciałem tutaj zaapelować i oczekuję oczywiście odpowiedzi. Podsumowując przede wszystkim otwórzcie nareszcie to Starostwo, żeby normalnie funkcjonowało, bo to już woła „o pomstę do nieba”. Przejdźcie się po mieście, niekoniecznie tylko podczas uroczystego oddawania placu pod inwestycje, albo od odbiorów i przecinania wstęg, tylko posłuchajcie co ludzie na mieście mówią ci, którzy muszą mieć do załatwienia sprawy w Starostwie. Wszystkie już samorządy normalnie funkcjonują, a u nas w Powiecie się to nie przyjęło.

 

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni, Szanowni Państwo, Starostwo Powiatowe w Jaśle funkcjonuje w normalny sposób, to nie jest kawiarnia, to nie jest miejsce, w którym należy się spotykać i załatwiać jakieś inne sprawy nie związane w sposób urzędowy. Działa system kolejkowy i nie ma czekania od 4 rano jak to bywało poprzednio pod Starostwem, nie ma po prostu załatwiania takich spraw, które by wymagały dodatkowych jakiś innych środków. Obecnie w kraju obowiązuje alert Charlie mamy przestrzegać  bezpieczeństwa, jeżeli Pan radny chce pojechać do Warszawy, to zadam takie pytanie czy wejdzie do każdego ministerstwa, do każdego urzędu tak prosto z ulicy. Nie ma takiej możliwości, każdy może załatwić swoją sprawę w Powiecie Jasielskim w sposób właściwy czy w drodze elektronicznej, czy w systemie kolejkowym. Wstępna ocena, która jest przyjmowana na holu, jeżeli jest taka potrzeba urzędnicy zabierają odpowiednich interesantów do pokoju i załatwiają sprawy, jeżeli po prostu nie mają przygotowanych wniosków, to pomagają przygotować te wnioski, więc nie ma tu żadnych zakłóceń. Wszystko odbywa się zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i z zasadami, które umożliwiają szybkie i terminowe załatwienie spraw, tego nie było wcześniej. Jeżeli chodzi o chodniki betonowe, to chodniki betonowe są wykonane nie tylko w gminie Brzyska, w ubiegłym roku rozpoczęliśmy wykonanie chodników betonowych od Harklowej. Chodnik przetrwał zimę, nie ma obaw. Jest to robione w sposób fachowy, w sposób odpowiedzialny z odpowiednią techniką, więc ja nie obawiam się takiego zagrożenia, że chodnik zostanie wyniesiony w wyniku przemrożeń, ponieważ stosowane są dylatacje, są specjalne wzmocnienia i raczej do tej pory ja słyszałem bardzo pozytywne opinie. Takie pozytywne opinie są również od mieszkańców Lublicy  czy Sieklówki. Ta technika jest o tyle dobra, że ona pozwala na szybkie wykonanie, nie wymaga takich prac na kolanach od naszych czy innych wykonawców. Technika jest stosowana powszechnie na całym świecie i nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale również w krajach Europy Zachodniej. Nasi pracownicy opanowali tą technikę. Mam nadzieję, że dalsze chodniki będą w tej technologii wykonywane, a tam zwłaszcza gdzie ludzie mało korzystają z chodników, to nie będzie przerastania trawą, bo chodniki betonowe nie przerastają,  a widzimy, że niektóre chodniki, które zostały wykonane z kostki, które są droższe i mniej czasami funkcjonalne, bo nie pozwalają np.  jeździć na wrotkach czy innego tego rodzaju urządzeniami, więc to jest kwestia dyskusyjna, kwestia tylko subiektywnej oceny, ale betonowe chodniki wydaje się, że są rozwiązaniem tańszym, lepszym i szybszym.

 

Radny Jan Urban – Panie Starosto, ja powiedziałem, że technika wylewanych chodników jest dobrą, Pan od razu nawiązał do Stanów Zjednoczonych, a ja taki prostak ze mnie, ja to tylko analizowałem na podstawie  Brzysk. Nie chciałem robić „siary”, ja Panu Staroście osobiście pokażę to wykonanie po sesji, bo to by nawet było głupio jakbym te zdjęcia, które mi ludzie wysyłali teraz pokazał. Pan mówi o jakości wykonania i przywołuje Pan wrotki czy rolki no to Pan zobaczy te zdjęcia, ja nie jestem budowlańcem, podobnie jak Pan Starosta, też nie jestem budowlańcem, ale nawet na prosty chłopski rozum jak ja widzę jak to jest wykonane, to będzie wyniesione, to weźmie kawałek kija i podniesie, zobaczycie zdjęcia. To nie, że się czepiam, bo daleki jestem od tego, tylko dostałem od ludzi zdjęcia z obszarów gminy Brzyska i później po sesji pokarzę Panu Staroście. Nie czepiam się, czy mówiłem coś wcześniej o betonie? Wiem, że jest presja czasu, że przed 15 października trzeba zrobić, ale pośpiech wskazany jest w dwóch przypadkach, nie będę tutaj mówił w jakich i to wpływa właśnie na jakość. Ci którzy są zainteresowani mogą zobaczyć pokażę Wam te zdjęcia, że to nie jest element mojego czepialstwa. Panie Starosto a propo „Alcatraz”  to z całym szacunkiem, do ministerstwa wchodziło się za przepustkami jak jeszcze nie było mowy o covidzie, bo takie były procedury, ale porównywać skromne Jasielskie Starostwo na ulicy Rynek 18 do ministerstw, to ja wiem, że to są wielkopańskie zapędy, ale zejdźmy na ziemię, my jesteśmy w mieście Jaśle. Niewielki powiat, urząd który powinien być dla tych ludzi. Nie powiedziałem złego słowa, bo system kolejkowy wzorcowo funkcjonuje, jeżeli chodzi o komunikację, geodezja jest też funkcjonująca. Naprawdę ludzie mają niekoniecznie w tych dwóch obszarach sprawy do załatwienia, zastanówmy się komu my służymy i tutaj dwóch ludzi, ten jeden cały czas na dyżurze, no też musi któryś iść do toalety czy zjeść więc trzeba, to jest już jakieś horendum, żeby naczelnik stał i wpuszczał i sprawdzał gdzie kto idzie. Rozumiem pozostałych dwóch pracowników. Nie porównujmy, nie używajmy jakiś kodów,  kryptonimów, magii słów, jesteśmy w Jaśle, jesteśmy tu i teraz i nie mówmy o ministerstwach, tylko  normalnie przywróćmy funkcjonowanie tak jak w zwykłych większości powiatów w Polsce, też jeżdżę i widzę. Co prawda do ministerstw nie jeżdżę, więc nie mam tych złych wzorców, ale bywam w różnych jednostkach samorządowych na terenie kraju i wstyd mi jest przed ludźmi mieszkańcami miasta Jasła, którzy nie tylko, którzy mają tu sprawy do załatwienia a u nas ta pleksa stoi, okienko. Zastanówmy się ludzie, no naprawdę już trzeba wrócić do normalności, dziękuję.

 

Radny Grzegorz Pers -   Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo Radni, ja mam kilka takich wniosków technicznych,  najpierw technicznych, a później jeszcze mam jedną sprawę. Zwracają się mieszkańcy Panie Starosto Nienaszowa, tam był robiony nie tak dawno chodnik, ten chodnik i te obrzeża się trochę rozchodzą, wnioskuję żeby po prostu ktoś z PZD pojechał i zobaczył. Druga sprawa, byliśmy rok czy już nie pamiętam kiedy, na tym skrzyżowaniu  drogi powiatowej z drogą gminną. To skrzyżowanie w Nienaszowie nie ma specjalnych oznakowań poziomych i mam wielka prośbę Panie Starosto, bo ja już tą prośbę kiedyś składałem, aby to zrobić. Przebieg drogi powiatowej, nie jest naniesiona inwentaryzacja i ta droga w mapach jest jeszcze po starym szlaku i o co chodzi: wtedy rozmawialiśmy, Pan Starosta chyba uczestniczył w tym spotkaniu z Panem Wójtem, bo tam jest i szkoła i stadion. Pan Wójt jeśli by była inwentaryzacja i nastąpiło przekazanie tego placyku na gminę, to Pan Wójt zobowiązał się zrobić tam parking przy tym przystanku. To skrzyżowanie jest takie trochę jak nie powiem w Wietnamie, każdy sobie jeździ jak chce, bo jest szerokie, nie ma oznakowań, nie ma  inwentaryzacji i prosiłbym, żeby ktoś, nie wiem z PZD, , żebyśmy tam zrobili spotkanie i to należy uregulować, bo ta sprawa już leży, a droga, Pan Starosta pamięta kiedy była robiona z Interreg-u. I to jest moja wielka prośba, żeby tę sprawę uregulować, bo to może są drobne sprawy, ale ważne. Mam też taką prośbę techniczną, bo tak jak tu Pan Radny Jan Urban mówił, skończył się rzeczywiście covid, bo to pytanie nie jest nawet do Pana Starosty, tylko do Pani Dyrektor, był taki zwyczaj, że naczelnicy czy kierownicy  jednostek organizacyjnych przychodzili tu na sesję i można było zadać takie pytanie techniczne, dzisiaj musimy je kierować do Pana Starosty. Jest tak jak z tą inwentaryzacją, że sprawa utknęła, ja nie mówię, że ze złej woli, tylko po prostu nie ma kogo, że tak powiem rozliczyć. To tyle w tych sprawach takich  drobnych wniosków technicznych. Chciałem jeszcze poruszyć sprawę tego angiografu. Ponieważ wczoraj rozmawiałem i z Panem Starostą, z Panem Posłem. Pan Poseł obiecał, że się zaangażuje, ewentualnie jakieś środki zewnętrzne żeby pozyskać, później złożyć żeby część z Powiatu, część może z samorządów  gminnych. Tylko nie ukrywam, że jestem trochę poirytowany, bo ze strony dyrekcji szpitala słyszę takie głosy, że a to nie ma sali jeszcze jednej, a to trwałość projektu. O co chodzi? Ten angiograf to jest urządzenie ruchome, które się przyczepia do sufitu i tam nie trzeba nic zmieniać, poprawiać. Rozmawiałem z doktorem Niemcem i z doktorem Bernatem w tym tygodniu i Szanowni Państwo ja odnoszę wrażenie jak ja czy Rada mamy wnioskować i się starać a dyrekcja szpitala a to taka przeszkoda, a to taka przeszkoda. Więc  może zróbmy spotkanie nie wiem w jakiej formule, czy z Zarządem, czy połączone komisje, zaprośmy doktora Bernata, bo „diabeł tkwi w szczegółach”. Ten angiograf służyłby,  ja sobie tu wypisałem: anestezjologia, gastrologia, laryngologia, chirurgia no i chirurgia naczyniowa. Paweł dr Bernat mówił mi wczoraj, że mieli taki przypadek, że szukali miejsca krwawienia naczyń nie będziemy wchodzić w szczegóły. Taki zabieg jest wyceniany na 40.000,00 zł, to są nielimitowane zabiegi ratujące życie. Pacjenta odesłali karetką na sygnale do innej jednostki, raz że szpital stracił a dwa to jest stan zagrożenia życia. Więc wyszedłem z takim wnioskiem, ale chciałbym żeby skutek był osiągnięty i żeby Dyrekcja podchodziła poważnie do tematu. To tyle w sprawie angiografu. Jeszcze jedna sprawa. W sprawie tego, bo tu Jasiu Urban mówił, że jest chaos, że nie można wejść. Prawda leży po środku moim zdaniem, bo tak: po pierwsze jak będzie tak, że będą sobie wszyscy wchodzić, gdzie kto chce to wiecie Państwo były takie sygnały, że toalety zanieczyszczone, to tamto. Ale czy nie dałoby się zrobić po prostu informacji na dole napis „informacja” jak ktoś przychodzi, podchodzi panie idziesz pan tu, tu, tu. Dzisiaj jest tak, że ja się trochę zgadzam, że wchodzi, łapią goście tu z lewej, tu z prawej strony. W cywilizowany sposób można to z dnia na dzień załatwić.

 

Pan Starosta Adam Pawluś -  Panie Przewodniczący, Panie Panowie Radni, Szanowni Państwo, jeśli chodzi o informację, to ona działa. Właśnie ci pracownicy, którzy są pełnią taką rolę nie tyko informacyjną, ale również świadczą pomoc przy wypełnianiu dokumentów czy przy odpowiednim nakierowaniu na poszczególne komórki w Starostwie. Jeżeli chodzi o angiograf to jest bardzo drogie urządzenie i jest jedna przeszkoda formalna, którą musi szpital załatwić, mianowicie to jest zadanie inwestycyjne na około 4 albo 5 mln zł, więc trzeba te środki zdobyć, ale żeby korzystać z tego urządzenia w sposób legalny, to trzeba przejść procedurę Jowisz i tą procedurę u wojewody trzeba rozpocząć od tego trzeba zacząć. Jeżeli ta procedura da pozytywny wynik, służby wojewody ocenią, bo tak jeżeli nie przejdzie tej procedury to kupimy angiograf i nie będziemy mogli kontraktować. Nikt nam pieniędzy nie zwróci. Przy inwestycjach publicznych w służbie zdrowia obowiązuje ta procedura. Jeżeli rozpoczynamy jakąkolwiek inwestycję, to musimy tą procedurę przejść. Przeszliśmy taką procedurę przy budowie, rozbudowie bloku operacyjnego wraz z centralą stylizatornią i przy innych zadaniach, bo to wojewoda decyduje czy wydatki publiczne będą wydawane celowo, czy one są potrzebne i tak dalej. Wydaje mi się, że w tej sytuacji to będzie formalność. Zdaje sobie z tego sprawę, że to są olbrzymie środki, które możemy ewentualnie próbować pozyskać. Budżet Powiatu na dzień dzisiejszy jest dosyć napięty. Gdyby nam się udało sprzedać np. Dwór w Wolicy tj. cena wywoławcza 1 mln zł, to moglibyśmy od tego np. zacząć, że przeznaczyć takie środki właśnie na ten cel, przeznaczamy środki ze sprzedaży działek w Przysiekach również na urządzenia medyczne i tu dziękuję Wysokiej Radzie, że to się udało w ubiegłym roku zakupić urządzenia, w szczególności do urologii, która z trudem powstaje. Jest szereg innych jeszcze spraw związanych, które są dla mnie zupełnie niezrozumiałe. Ostatni przypadek, gdy przyszedł wczoraj do mnie absolwent medycyny, który miał stypendium fundowane. Jest mieszkańcem Jasła, ale niestety chciał pracować jako pediatra w Jaśle, ale ministerstwo nie przydzieliło mu tej specjalizacji w Jaśle, ma wysoką punktację, ma świetne wyniki i z tego co mi oświadczył to pójdzie prawdopodobnie pracować jako pediatra albo do Krakowa albo do Tarnowa, albo do innego dużego ośrodka. I my na to nie mamy wpływu. Więc my w tej chwili będziemy żądać od niego zwrotu stypendium i nie ma na to wpływu również szpital, bo te specjalizacje załatwiane są w sposób centralny, elektronicznie i widzicie Państwo jakie to są problemy. Dla mnie to jest zupełnie niezrozumiałe, na pewno to wymaga jakichś zmian. Jeżeli chodzi o chodniki w Nienaszowie to jest sprawa prosta, jeżeli chodzi o przekazanie gminie fragmentu starej drogi, bo w wyniku projektu, który był realizowany ponad dziesięć lat temu już nie pamiętam czy ponad 15 lat temu to był pierwszy projekt realizowany przez Powiat Jasielski w ramach współpracy transgranicznej Polska – Słowacja – Krosno – Toki. Dwa odcinki, jeden na terenie powiatu jasielskiego, drugi na terenie powiatu krośnieńskiego. Świetna droga kilka zakrętów zostało wyprostowanych, to chyba jest rzeczywiście jakieś niedopatrzenie i tu postaramy się to przekazać kaskadowo. Powinno spaść na gminę Nowy Żmigród, ponieważ te fragmenty dróg, które stanowiły ciąg drogowy według starego przebiegu, a już nie jest nam potrzebny kaskadowo powinien spaść na gminę Nowy Żmigród. Więc tylko trzeba dopełnić tych formalności, ja myślę, że tu po prostu brak było jakiegoś przypilnowania tej sprawy, ale przekażemy to do geodezji i geodezja wspólnie z PZD doprowadzą do tej pełnej regulacji.

 

Radny Jan Urban – Panie Starosto to ja się dziwię jak ten powiat od 1999 roku przetrwał otwarty i nic się nie stało i nikogo nie wysadzono, bo mówicie o bezpieczeństwie. Zdarzyło się, że ktoś tam lusterko z toalety wziął, ale to funkcjonowało normalnie. Ale w związku z tym, że trudno mi jest do każdego dotrzeć, do części kolegów miałem, że tak powiem w swoich zasobach adres i wysłałem. Chciałbym zaprezentować i proszę Pana Przewodniczącego o umożliwienie pokazania tych paru zdjęć, że się nie czepiam i na zasadzie takiej żebyście zobaczyli. Panie Przewodniczący rozumiem jest akceptacja i dziękuję serdecznie. Proszę tak z rana pokażę Państwu jak te ścieżki wyglądają jakościowo, to tak jak wiatr wiał to tak to szło, zwróćcie uwagę pierwsze zdjęcie i tu pięknie widać i „konia z rzędem temu”, kto mi powie, że się za chwilę tutaj nie usunie w wyniku erozji, nie pójdzie to w diabły. To jest właśnie chodnik na rolki, jak Pan Starosta powiedział. Ja na rolkach nie jeżdżę, bo za gruby jestem, Pan jako osoba będąca w Stanach na pewno na rolkach jeździł i życzę szczęścia zdrowia i słodyczy jazdy na rolkach po tym – to taka poglądówka. To też jest kolejna jakość wykonania, widzicie jak chłopom deska szła po tym, tam mieli rusztowanie, widać jak jest oderwane. Więc to nie jest to, że się Urban  czepia, bo naprawdę daleki jestem od tego czepiania się. Chciałem zwrócić uwagę, bo Pan Starosta jako gospodarz, który troszczy się żeby było bezpiecznie, no żeby miał tą świadomość.

 

Pan Starosta Adam Pawluś – ad vocem, Panie Przewodniczący, Panie, Panowie Radni, Szanowni Państwo zadanie to jest realizowane wspólnie z gminą Brzyska i gmina Brzyska wybudowała podbudowę, na pewno jest dobrze wykonana ta podbudowa, natomiast zadanie nie jest jeszcze w pełni skończone. Gmina Brzyska dokona zasypania obrzeży, więc to na pewno zostanie uzupełnione. Gmina Brzyska również rozpoczyna zadanie w drugiej części, mianowicie od skrzyżowania z drogą Kołaczyce w stronę Błażkowej po prawej stronie tej drogi i mam nadzieję, że mieszkańcy będą korzystać z tego chodnika i będą zadowoleni.   

    

Radny Jan Urban – no znowu ta gmina Brzyska, znowu jest zwalanie na gminę Brzyska. Przypomina mi to pewne wydarzenie na górze Liwocz, która też się znajduje na gminie Brzyska. Jak pokazałem zdjęcia tego chodnika, to nie nasza wina to razem z gminą Brzyska. Zawsze szukamy współwinnego, współodpowiedzialnego. Trzeba przyjąć to na klatę. Ja wiem jedno, że co będą zacierać te nierówności? Tak jak jechał łatą tak mu to wyszło, tego już nie zmieni, może tam obsypać, może zabezpieczyć boki. Ja pokazuję to co jest nie tak, nie że się czepiam.

 

Radny Grzegorz Pers – ja tylko w uzupełnieniu odnośnie tego angiografu, to chciałbym taki wniosek formalny do Pana Przewodniczącego Rady, że nie wiem czy przed następną sesją, bo nie wiem kiedy będzie, ale żeby zrobić połączone komisje i zaprosić Panią Dyrektor, dyrektora medycznego i doktora Bernata żebyście Państwo merytorycznie mogli posłuchać jak sprawa wygląda, jakie są przeszkody. Jeśli Panie Starosto jest tak, że trzeba wniosek do Wojewody to też zadaję pytanie czy ten wniosek został już złożony, ale nie to żebym się czepiał, bo chodzi o to żebyśmy wspólnie osiągnęli jakiś cel, jakiś skutek. Jeszcze wczoraj rozmawiałem z Panem Europosłem Bogdanem Rzońcą i mówi tak, dogadajcie się tutaj co do spraw formalnych i obiecał, że osobiście się zaangażuje żeby przynajmniej część czy większą część tych środków zewnętrznych pozyskać.

 

Radny Krzysztof Buba – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto, z tego co się orientuję to stopień alarmowy Charlie to dotyczy kwestii związanych z cyberatakami, a nie atakami terrorystycznymi na Starostwo Powiatowe w Jaśle. Tu kolega Jan Urban ma racje Panie Starosto, to jest troszkę wstyd, że w takich warunkach i tak wygląda przyjmowanie interesantów. Urząd powinien być otwarty, to mieszkańcy m.in. ze swoich podatków płacą na utrzymanie Starostwa Powiatowego i powinni być w godny sposób przyjmowani i załatwiani. Mieszkańcy się skarżą, że czasami trzeba czekać, pracownika gdzieś nie ma, wyjdzie, ciężko pewne rzeczy jest ustalić. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zrobić ładną informację, gdzie będzie mógł petent uzyskać informację, gdzie ma podejść do kogo, jak załatwić sprawę. Chyba jesteśmy jedynym urzędem, który jeszcze tak funkcjonuje w naszej najbliższej okolicy. Powinniśmy iść troszkę do przodu niech mieszkańcy mają odpowiednie warunki do tego, żeby godnie ich przyjmować. Jeżeli są dewastacje, to się troszkę dziwię, bo Pan Starosta wprowadzał, przecież jest monitoring w Starostwie, wiadomo gdzie kto wchodzi, wszystko widać. Trzeba troszkę iść do przodu i zrobić to tak, żeby te warunki przyjmowania interesantów były dla mieszkańców naprawdę dobre. System kolejkowy naprawdę dobrze działa, mieszkańcy sobie chwalą, tu nikt nie ma uwag ani pretensji do Pana Starosty o kwestie związane z Wydziałem Komunikacji. Dodatkowo tu Pan Grzegorz Pers porusza problem zakupu nowego sprzętu, tylko na sesji, której były procedowane sprawy związane ze szpitalem, z jego sprawozdaniami, żeśmy też poruszali ten temat, że Dyrekcja szpitala powinna przedstawić jakąś kalkulację jak to będzie wyglądało, żeby się za chwilę nie okazało, że zakupimy sprzęt, który będzie stał i nikt z niego nie będzie mógł korzystać i nie będzie mógł robić. Tak wieść gminna niesie, że jak się pójdzie na SOR i trzeba zrobić zdjęcie rentgenowskie to trzeba czekać na opis bo gdzieś tam w Polsce jest opisywane. Jeżeli chcemy mieć sprzęt, dobry sprzęt żeby mieszkańcy z tego korzystali i żebyśmy zadbali o jego zdrowie to zadbajmy też żeby to była odpowiednia kadra do tego, żebyśmy mieli pracowników, którzy będą to obsługiwać i żeby wszyscy z tego korzystali. Żeby za chwilę się nie okazało, że będziemy mieli ten sprzęt i będziemy horrendalne  kwoty płacić, a widzimy jaka jest sytuacja finansowa szpitala.

 

Radny Grzegorz Pers – tutaj do radnego Krzysztofa Buby, Szanowni Państwo, doktor Bernat pracował 15 lat na klinice chirurgii naczyniowej i naprawdę ma doświadczenie i chłop naprawdę wydzwania, prosi. Tylko odwróćmy sytuację Krzysztof, nie kupujemy tego sprzętu, bo ciężka sytuacja finansowa. Ja mówiłem procedury ratujące życie, fundusz płaci nie ma z tym problemu i doktor Bernat też obiecał, będzie sprzęt postara się, żeby drugiego naczyniowca ściągnąć, a Szanowni Państwo Sanok, który liczy tam bodajże tam 60.000,00 zł od dawna ma angiograf i właśnie pacjenci z powiatu często trafiają do Sanoka. Na proste zabiegi nie raz wszczepienia protezy do naczyń obwodowych, a w Jaśle często kończy się tak amputacją. Także sytuacja wygląda tak, że właśnie kadrę mamy i nie wiem czy Krzysiek słuchałeś czy nie, ale doktor  Niemiec, ja mam na e-mailu i doktor Bernat napisali, że nie tylko chirurgia naczyniowa, ale chirurgia ogólna, laryngologia, gastrologia, ortopedia, szuka miejsc krwawień. Wszyscy będą mogli z tego korzystać. Więc proszę zobaczyć ilu jest specjalistów w jasielskim szpitalu, którzy będą mogli korzystać z tego sprzętu.

 

Radny Krzysztof Buba – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto, Panie Grzegorzu mi nie chodzi o to. Nie kwestionuję tego czy on jest potrzebny czy nie, tylko dyrekcja szpitala powinna nam przedstawić jak to będzie wyglądało, czy będziemy w stanie to obsługiwać itd. Mnie nie chodzi o to czy on kupować czy nie kupować, tylko my radni powinniśmy dostać informacje ze szpitala jak to będzie wyglądało, ile przewidujemy, jak do czego to można wykorzystać, jaki będzie koszt funkcjonowania tego wszystkiego. To nic nie stoi na przeszkodzie, żeby taką informację mieć i podjąć wtedy decyzję. Tak naprawdę Pan Grzegorz mówi, że to jest potrzebne, ja nie neguję. Na pewno jest potrzebne, każdy sprzęt w szpitalu się przyda i ten, tylko żeby był później wykorzystywany, żeby za chwilę się nie okazało, że Pan doktor po roku zrezygnuje z pracy w szpitalu w Jaśle i kto to będzie obsługiwał. W tym kontekście żebyśmy pomyśleli i dobrze to przeanalizowali. Jest potrzeba, kupujemy, tylko to ma służyć mieszkańcom, a nie żeby stało i żebyśmy z tego nie mogli korzystać.

 

Radny Grzegorz Pers – Panie Przewodniczący, przed chwilą składałem wniosek do Pana Przewodniczącego Rady Powiatu w Jaśle, żeby zorganizował spotkanie połączonych komisji i o tym Krzysztof co ty mówisz żebyśmy porozmawiali. No to ja nie wiem czy tak albo nie słuchacie, albo po prostu ten. Przecież ja też chcę, żeby radni nie tylko z PiS-u, ale cała Rada, żeby się merytorycznie zapoznała z tematem i myślę, że jakby przyszli przedstawiciele dyrekcji szpitala i osoby zainteresowane czyli doktor Bernat, dyrektor medyczny, żeby Państwu wytłumaczyli, wtedy Rada będzie miała jasność w temacie.

 

Radny Sławomir Madejczyk – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, jeszcze wrócę tylko w kilku słowach w sprawie tego chodnika. Ponieważ ja byłem jednym z inicjatorów w budowie tej ścieżki, chodziłem do Pana Starosty, do Pana Wójta i w końcu coś się udało zrobić. Może nieszczęściem tej budowli jest to, że akurat została skończona niedawno i teraz mamy ten okres przedwyborczy i to pewnie jest nieszczęście, że są różne głosy negatywne, ale popatrzmy na to w ten sposób. Wybudowano coś  czego dotychczas chyba nie było, nigdzie na powiecie, ludzie się może spodziewali, że to będzie chodnik klasyczny, przy jezdni  okrawężnikowany itd.,  a wybudowano ścieżkę bezpieczną poza rowem, więc krawężniki nie były potrzebne, było to znacznie taniej jak tu Starosta powiedział i teraz dajmy temu chodnikowi dwa, trzy lata, okres zimy, myślę, że te obawy się nie sprawdzą, ponieważ pytałem się Pani Dyrektor  PZD beton jest odpowiedniej jakości, jest zagęszczony i to powinno wytrzymać. Jeżeli tylko nie będą najeżdżać tam samochody ciężarowe na tą ścieżkę, która nie jest przewidziana do jeżdżenia po niej samochodem ciężarowym, to od samego chodzenia ludzi się nie zniszczy. Pewnie, że można by było tam jeszcze troszkę lepiej to zatrzeć, uczmy się na błędach, będziemy robić kolejny odcinek, to może będzie lepiej, natomiast jeszcze pytałem dlaczego nie jest tak idealnie od sznurka, ponieważ zrobiono go prawdopodobnie tak jak idzie pas drogowy, tak jak działka przebiega powiatowa się kończy pasem drogowym, więc wyszło troszkę taki zygzak w jednym miejscu, ale generalnie ja tam nie słyszę jakiś takich narzekań od  ludzi, być może znalazła się jakaś grupa znawców tematu, znawców budowy, którzy się tutaj zgłosili do Pana radnego Jana, oczywiście trzeba takie głosy słuchać jak najbardziej i brać pod uwagę i wyciągać na przyszłość wnioski, dobre wnioski.

 

Radny Jan Urban – Jak zdążyłeś Sławku zauważyć, to nie było w kategorii czepialstwa, tylko troski i to, że ludzi nie wolno lekceważyć i jeżeli ktoś się zwraca do mnie to reaguję na to i dlatego tak jestem orędownikiem, żeby otworzyć Starostwo  i skończyć tą paranoję, która się tu dzieje, również przez to, żeby nie lekceważyć ludzi. Wiem, że Pan Starosta już w 99-tym czy 2000 roku miał takie inklinacje, bo teraz mi się przypomniało, bo jak to pisały gazety, jak był pierwszy magnetyczny zamek zdalnie sterowany, jak był dyrektorem Urzędu Marszałkowskiego, lubi się odcinać od tego, ale my żyjemy tu i teraz. A jeżeli chodzi o to urządzenie medyczne, o którym Grzesiek mówi, w 100% jestem z tobą zgodny i uważam, że wysokie procedury wysokospecjalistyczne również powinny mieć miejsce w naszym szpitalu. I o dziwo, bo nasze drogi się dawno rozeszły, ale jeżeli jest dobra inicjatywa, to ja stoję na stanowisku, że jeżeli ściągnęliśmy takich fachowców, to my na wiele różnych dziwnych wydatków w tym powiecie byliśmy świadkami wydawania, a to jest urządzenie takie, które ty jako lekarz doskonale wiesz jakie ono może mieć szerokie zastosowanie i dziwię się, że my jeszcze nie podjęliśmy procedur w tej materii. Na wiele innych niepotrzebnych rzeczy wydatkujemy pieniądze, a to co jest urządzeniem ratującym życie czy  powodem ułatwiającym życie i szybszą że tak powiem diagnostykę, nie jesteśmy w stanie. Mamy ludzi, bo to trzeba przyznać, że są lekarze,  jest deklaracja ściągnięta. Więc myśmy to powinni już dawno zrobić i deklaruję Ci Grześku, że będę tym pierwszym, który będzie zwolennikiem, żeby jak najszybciej wprowadzić to do budżetu i będę głosował za. To nie jest tak, że my się czepiamy, jeżeli jest dobra inicjatywa, to nie ważne czy to zgłosi   Zarząd czy to zgłosi któryś z radnych, którzy nas nie kochają, ale to jest służba publiczna a nie amory i podejmujemy decyzję co do danego tematu, więc ja się dziwię, że do dzisiaj nie ma jeszcze wszczętych procedur i poważne wzięcie się do roboty z zakupem tego urządzenia. Jest fachowiec, jest specjalista, rozmawiałem osobiście również, bo się chciałem nad tematem pochylić z doktorem Niemcem. Opowiadał mi i takie wysokie procedury nam już dawno uciekły, nie chcę wracać do historii jak inwazyjna poszła do Krosna, bo w Jaśle nie było atmosfery, żeby pomóc i stworzyć coś takiego i my w ten sposób puszczamy takie rzeczy a to są naprawdę ważne tematy z punktu bezpieczeństwa zdrowotnego naszych mieszkańców. Także jeszcze apeluję do Ciebie Grzegorz jako członka Zarządu. Bądź tym spiritus  movens tego wydarzenia, przyśpieszmy to, żeby to miało ręce i nogi i „wajcha w górę” i będziemy wtedy podejmować decyzje i szukać pieniędzy i spokojnie możemy to zrobić w miarę szybko, żeby nie odkładać tego na kolejne lata, bo to grzech zaniedbania będzie. Także działaj, masz we mnie sojusznika, zawsze będę za taką inicjatywą.

 

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący, Panie ,Panowie Radni, przez pana radnego przemawia wielka troska. Tylko pan radny był członkiem Zarządu i nigdy nie znalazły się pieniądze na remont nawet chirurgii, która była w bardzo opłakanym stanie. Temat się dopiero pojawił, więc dziwię się, że takie insynuacje tutaj są i po prostu nam się sugeruje, że nie podejmujemy działań, że nie wyrażamy troski. Temat się pojawił dopiero w ostatnich dniach i rozpoczynamy tą dyskusję i myślę, że nie ma tutaj wątpliwości, co do potrzeby zakupu nowoczesnych urządzeń, tylko jest pytanie jak to zrobić, jak to procedować, żebyśmy po prostu „nie wylali dziecka z kąpielą”. Zaczynamy od Jowisza, od tego musimy zacząć, bo jeżeli nie będziemy mieli oceny pozytywnej to możemy sobie kupić urządzenie, które będzie stało, które nie będzie nikomu służyło, bo taki jest porządek. Trzeba po prostu rozmawiać w sposób merytoryczny zgodny z obowiązującym prawem jakie jest, a troskę trzeba wykazywać wcześniej. Zrobiliście wielką gigantomanie z rozbudową szpitala, makieta stoi po prostu w piwnicy. To były rzeczy po prostu kosmiczne nie do realizacji. Artysta, który narysował ten piękny szpital nie był w stanie nawet wcześniej rozeznać, co się dzieje w ziemi, jakie tam są warunki techniczne, że trzeba po prostu wybudować mur na 8 metrów wysokości, żeby zabezpieczyć ujęcie wody, żeby po prostu przenieść całe sieci itd., gdzie samo przygotowanie placu budowy kosztowało ponad 15 mln, a za 23 mln wykonaliśmy i doprowadziliśmy szpital do warunków sanitarnych, więc bardzo się cieszę, że ta troska jest ale jest nieco bardzo spóźniona. Były czasy można było zakupić urządzenie i te urządzenia nie zostały zakupione. To myśmy zakupili i doprowadzili szpital do warunków technicznych. Nawet nie było zabezpieczone przeciwpożarowe zabezpieczenie. Więc proszę nie używać takich słów, że zwlekamy i opóźniamy jakiekolwiek działania, bo to jest nie prawda. To jest kampania wyborcza a nie merytoryczna dyskusja.

 

Radny Jan Urban – ad vocem – Panie Starosto po co te emocje? Nie ma sensu się denerwować, temat wywołał fachowiec, który się na tym zna, czyli lekarz. On ten temat zainspirował, ja tylko złożyłem deklarację, że słuszna inicjatywa to jest nasze wsparcie, więc nie wiem dlaczego się Pan emocjonuje. O jakiej kampanii wyborczej Pan mówi, jesteśmy na Radzie Powiatu tu jest nasze miejsce aby rozwiązywać problemy lokalne. Zejdźmy z ministerstw, zejdźmy z polityki, zajmijmy się naszym podwórkiem. Panie Starosto jakieś hasła, bezczelność, mówię o tym, co powinniśmy robić i bez emocji, bo to nikomu nie służy. To na zdrowiu się odbija wszystkich. Ja jeszcze chciałem jedną rzecz powiedzieć: Pan używa takich słów magicznych, że ktoś nic nie robił, przyszedł Zbawiciel Powiatu i doprowadził, że zaświeciło słońce nad naszą ziemią. Panie Starosto to Zarząd poprzedni, ja nie mówię o tej połówkowej kadencji przygotował możliwości finansowe do inwestycji w szpitalu. To tamten Zarząd przygotował koncepcje, która pozwalała na systematyczne i krok po kroku możliwość rozwoju szpitala modułowego w zależności od możliwości finansowej. To tamten Zarząd przez całą kadencję jedną, najpierw spłacał długi powiatowe, które były zaciągnięte, wtedy kiedy Pan był Starostą, Etatowym Członkiem Zarządu i były własne środki przygotowane na inwestycje w szpitalu. Wyrzuciliście do kosza projekt za 1.300.000,00 zł  z haczykiem. Pan wyzywa teraz mówi Pan, że to ten artysta architekt nie wiedział, nie przewidział, a kto przegrał sprawę w sądzie. Pan próbował dochodzić swoich rzeczy i nie przegrał Powiat sprawy z tym projektantem. Więc o czym Pan opowiada. Proszę, trzymajmy się prawdy i dajmy sobie spokój, bo  tutaj się robią niepotrzebne emocje, a szkoda naszego zdrowia. No po co ?    

    

Pan Starosta Adam Pawluś – ad vocem, Powiat nie przegrał sprawy, wygrał sprawę, natomiast pracownicy, którzy pracowali w Zarządzie Powiatu i w Starostwie zeznawali, że przyczynili się do tego, że projektant nie mógł pewnych rzeczy wykonać w terminie. Więc sąd zmiarkował  kary, które zostały przyznane, więc sprawa została wygrana przez Powiat i to jest prawda, to jest prawdziwa sentencja wyroku. Proszę sobie sprawdzić.

 

Radny Stanisław Święch – Panie Przewodniczący, w uzgodnieniu z przewodniczącymi komisji proponuję po 15 października zwołanie wspólnych komisji na temat, który po prostu wnioskował radny Grzegorz.

 

Radna Irena Baciak – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado,  w nawiązaniu do szerokiego otwierania urzędu i innych urzędów, placówek oświatowych na terenie Powiatu, oczywiście podtrzymuję zdanie i jestem jak najbardziej za tym, żeby do każdego kto przychodzi do urzędu w celu załatwienia sprawy odnosić się z pełnym szacunkiem, ale chciałam Wam Państwo Radni przeczytać pismo, które otrzymałam wczoraj na e-maila, podejrzewam, że urzędy również takie pismo otrzymały. „Szanowni Państwo, Dyrektorzy, informuję, że na podstawie zarządzeń Prezesa Rady Ministrów od dnia 1 września 2023 roku od godziny 00 do godziny 30 listopada 2023 roku do godzony 23:59 na obszarze całego kraju obowiązują stopnie alarmowe Brawo oraz Charlie CRP. Stopień Brawo jest drugim  z czterostopniowej skali stopni alarmowych. Wprowadza się go w sytuacji zaistnienia zwiększonego i przewidywanego zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym. Kiedy jednak konkretny cel ataku nie został zweryfikowany. Charlie CRP jest trzecim z 4 stopni alarmowych określonych w ustawie o działaniach antyterrorystycznych. Decyzja o jego wprowadzeniu zapada, jeśli wystąpiło zdarzenie potwierdzające prawdopodobny cel ataku o charakterze terrorystycznym w cyberprzestrzeni albo uzyskano wiarygodne informacje o planowanym zdarzeniu. Stopień alarmowy Brawo oznacza oprócz konieczności zwrócenia zwiększonej uwagi na podejrzane zachowania osób znajdujących się w bezpośrednim otoczeniu szkół, placówek, urzędów lub podejrzane przedmioty przede wszystkim wprowadzenie bezwzględnego  zakazu wstępu do szkół, do przedszkoli, do uczelni, do urzędów osobom postronnym. Zgodnie z regulacją pkt 1, ust. 2 pkt 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2016 roku w sprawie zakresu przedsięwzięć wykonywanych w poszczególnych stopniach alarmowych. Przez osoby postronne należy rozumieć osoby inne niż pracownicy, uczniowie ich opiekunowie prawni czy petenci. Należy się liczyć także z możliwymi kontrolami dokonywanymi przez funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej lub  żandarmerii wojskowej. Wszelkie niepokojące i nietypowe sytuacje oraz zagrożenia należy zgłaszać policji za pośrednictwem numeru telefonu 112.” To tak na zakończenie ku refleksji, żebyśmy się za bardzo nie rozpasali.

 

Radny Grzegorz Pers -  Panie Przewodniczący, ta inicjatywa, która tak naprawdę proszę Państwa też nie wychodzi ode mnie, bo to i od Pani Dyrektor i doktora Bernata i z doktorem Niemcem rozmawiałem i myślę, że jak się uda pozyskać te środki zewnętrzne. Przecież Pan Starosta też ze mną rozmawiał i z Panem Posłem Rzońcą i tak jak mówię chciałbym, żeby radni wysłuchali, mieli możliwość zadawania pytań, natomiast oczywiście Panie Starosto   procedury muszą przejść, bo nikt sobie nie pozwoli na to, żeby kupować sprzęt, który nie będzie wykorzystany, czy procedury nie będą płacone przez Narodowy Fundusz Zdrowia, ale myślę, że temat jest dosyć poważny i warto się nad nim pochylić, a tak przy okazji tych inwestycji szpitalnych no to wiecie Państwo kilka dni temu to tyle w tym temacie.  

 

10. Sprawy różne.

 

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący, Panie, Panowie Radni, Szanowni Państwo, w imieniu Zarządu Powiatu Jasielskiego składam gratulacje, podziękowania dla Pani Dyrektor Beaty Trzop i pracowników Szpitala Specjalistycznego w Jaśle za pozyskanie w trybie konkursowym z Funduszu Medycznego kwoty 7.533.350,00 zł w 100% na sfinansowanie „Podniesienie jakości, dostępności świadczeń na szpitalnym oddziale ratunkowym”. Więc to są bardzo duże środki, to są duże środki, te środki pozwolą na przebudowę, na modernizację oddziału ratunkowego, na przebudowę podjazdu, na polepszenie pomieszczeń, w których będą przyjmowani pacjenci i w których będą pracowali pracownicy SOR-u, jak również pozwoli na zakup wielu urządzeń diagnostycznych tj. kolumny chirurgiczne, lampy chirurgiczne, USG. Więc przyspieszy to również procedury związane z diagnozowaniem pacjentów. Jest to dobra wiadomość i gratuluję jeszcze raz i dziękuje wszystkim, którzy się przyczynili, dziękuję Polskiemu Parlamentowi, który uchwalił tą ustawę o Funduszu Medycznym z inicjatywy Pana Prezydenta Andrzeja Dudy w 2020 roku. Dziękuję naszym Parlamentarzystom. W procedurze konkursowej szpital uczestniczy również do tego funduszu z taką inwestycją jak lądowisko dla helikopterów dla helikopterów sanitarnych i jesteśmy przygotowani do budowy lądowiska, jeżeli otrzymamy dofinansowanie w 100%, podobnie jak w tym przypadku ta inwestycja niezwykle potrzebna, blisko szpitala zostanie zrealizowana. Również bardzo serdecznie dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do pozyskania tych środków, tego 1.360.000,00 zł z RFRD, bo inwestycje mamy już prawie zakończone. Bo mamy te chodnikowe zadania prawie że zakończone także w niedługim okresie będziemy mogli już rozliczyć podobnie jak inwestycje z PROW-u, gdzie teraz podpisaliśmy niedawno umowy. Dzisiaj Państwo przyjęliście Państwo te środki do budżetu, a my mamy już gotową drogę w Bączalu, która jest w trakcie procedury odbiorowej, natomiast droga we Wrocance będzie również w procedurze odbiorowej w najbliższym czasie i jeszcze w tym roku mam nadzieję, że odzyskamy refundacje i to już pozwala zmniejszyć nasz deficyt, pozwala zmniejszyć nasz kredyt i chcę Państwa zapewnić, że wszystkie inwestycje, wszystkie zadania, które w tej chwili realizujemy, jest ich kilkadziesiąt podkreślam jest ich kilkadziesiąt, nie są zagrożone. Również na ROSiK jest procedura otwarta, mamy dobre propozycje i mam nadzieję, że również pozwoli to rozstrzygnąć w najbliższym czasie ten przetarg i powstanie wielka inwestycja we Trzcinicy. Również mamy rozstrzygnięcia, o których będziemy mówić za kilka dni jeżeli chodzi o nabory na kulturę, na zabytki. Ponownie Powiat Jasielski uzyskał olbrzymie środki dla naszego konkretnego zadania czyli parku przy szpitalu. Mamy dofinansowanie na 400.000,00 zł. Przypomnę, że jesteśmy w naborze w Interreg-u na Karpacki Ogród Deszczowy. Więc jeżeli się uda te środki pozyskać z Interreg-u, to ten park zmieni oblicze, zwiększą się chociaż miejsca parkingowe. Inwestycja jest opóźniona jeżeli chodzi o pawilon psychiatryczny, ale nie ma zagrożenia, że ta inwestycja nie zostanie ukończona w tym roku, co najwyżej sprzęt, wyposażenie będzie. Jest już przetarg uruchomiony i jest chyba w części już rozstrzygnięty, ale rozmieszczony prawdopodobnie będzie albo końcem roku, albo w przyszłym roku, także bardzo serdecznie dziękuję naszym Parlamentarzystom, dziękuję polskiemu rządowi za te środki, olbrzymie środki, które spływają do Powiatu Jasielskiego nie tylko na inwestycje powiatowe, ale również na inwestycje gminne i te pieniądze są niezwykle, zwłaszcza z Polskiego Ładu, są niezwykle łatwe w wydatkowaniu, bo nie ma takich ścisłych kryteriów, jak przy innych inwestycjach, przy innych naborach, gdzie trzeba po prostu spełnić chociażby np. w przypadku kanalizacji, warunki aglomeracyjne. Tu takich warunków nie ma. Pozwala to na szereg, szereg inwestycji i na zmianę oblicza naszej ziemi, naszego Powiatu. Również jeżeli chodzi o drogę 73, to prace związane z tą procedurą projektową trwają z małym opóźnieniem, ale są rozwiązywane problemy. My również będziemy musieli się włączyć w zabezpieczenie czy przygotowanie możliwości objazdów. Bo droga 73 na wysokości Podzamcza będzie zamknięta prawdopodobnie na rok albo 2 lata, a my musimy przygotować nasze drogi powiatowe do przejęcia ruchu tranzytowego i takie rozmowy prowadzimy z gminą Kołaczyce i z mieszkańcami i z właścicielami posesji i może będziemy się zwracać również do Wysokiej Rady o to, żeby nawet nie iść w trybie specustawy drogowej, jeżeli się dogadamy, to po prostu wydzielimy działki i wykupimy, tak żeby przyspieszyć tą inwestycję, bo w trybie specustawy drogowej to są procedury, które wymagają pewnej ilości czasu, natomiast mamy tu już doświadczenia, że wykup działek pozwoli na szybkie poszerzenie pasa drogowego i uproszczenie procedur związanych z projektowaniem. Dziękuję za taką pozytywną troskę do tych problemów, które poruszamy ja przepraszam za może jakieś emocjonalne podejście, ale pewne sprawy są dopiero rozpoczęte, tak jak w przypadku tego angiografu. Musimy pewne procedury przejść, musimy wcześniej uzyskać pewne zapewnienia od strony wojewody i dopiero wtedy możemy podjąć konkretną dyskusję o zakupach i nie ma tutaj mowy o jakichkolwiek opóźnieniach czy próbach torpedowania tej inicjatywy. Wszyscy rozumiemy jak to niezwykle jest potrzebne, chcielibyśmy, żeby było jak najwięcej dobrych specjalistów w naszym jasielskim szpitalu, żeby były jak najlepsze urządzenia i nam się to w wielu zakresach udaje i wszystkim dziękuję za takie pozytywne nastawienie i proszę o dalsze wspólne działanie dla dobra wszystkich mieszkańców Powiatu Jasielskiego. 

 

11.  Zamknięcie obrad.

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch zamknął obrady LXXXI Sesji Rady Powiatu w Jaśle o godzinie 9.55.

Imienne wykazy głosowań stanowią załącznik do niniejszego protokołu.

 

 

Protokolant: Małgorzata Niemczyńska                                             Przewodniczący Rady

 

                           Robert Snoch

Materiały

Raport z przeprowadzonego głosowania z LXXXI Sesji Rady Powiatu w Jaśle
Raport​_z​_przeprowadzonego​_głosowania​_z​_LXXXI​_Sesji​_Rady​_Powiatu​_w​_Jaśle.pdf 0.26MB
Protokół LXXXI/2023 z LXXXI Sesji Rady Powiatu w Jaśle odbytej w dniu 29 września 2023 r. o godz. 08.00
Protokół​_LXXXI​_2023​_z​_LXXXI​_Sesji​_Rady​_Powiatu​_w​_Jaśle​_odbytej​_w​_dniu​_29​_września​_2023​_r​_o​_godz​_0800.pdf 14.38MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
10.10.2023 13:17 Paweł Krajciewicz
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Robert Snoch
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Protokół z LXXXI Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 29.09.2023 3.0 20.12.2023 14:20 Paweł Krajciewicz
Protokół z LXXXI Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 29.09.2023 2.0 23.11.2023 08:21 Paweł Krajciewicz
Protokół z LXXXI Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 29.09.2023 1.0 10.10.2023 13:17 Paweł Krajciewicz

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}