W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Protokół z LXXX Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 31.08.2023

                                               Protokół LXXX/2023

                                   z LXXX Sesji Rady Powiatu w Jaśle

                        odbytej w dniu 31 sierpnia 2023 r. o godz. 14.30

 

Ad. 1. Otwarcie Sesji.

Sesję otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch, który powitał Radnych uczestniczących w sesji zgromadzonych na sali, naczelników, dyrektorów, kierowników jednostek organizacyjnych,  Panią Sekretarz, Panią Skarbnik, Pana Mecenasa, Panią Dyrektor Szpitala Specjalistycznego w Jaśle Beatę Trzop i wszystkich łączących się zdalnie i obserwujących obrady naszej sesji.

 

Ad. 2. Stwierdzenie prawomocności obrad.

Przewodniczący oświadczył, że  zgodnie z listą obecności podpisaną przez radnych oraz połączeń kartami w posiedzeniu bierze udział 19 radnych, obrady są prawomocne.

 

Ad. 3. Przyjęcie protokołów z LXXVIII oraz LXXIX sesji Rady Powiatu w Jaśle.

Przewodniczący poinformował, że do protokołów nie wpłynęły żadne uwagi.

Przewodniczący zarządził głosowanie nad zatwierdzeniem protokołu z LXXVIII sesji Rady Powiatu w Jaśle.

W głosowaniu brało udział 19 radnych.

- za przyjęciem protokołu głosowało 19 radnych.

Protokół z LXXVIII sesji Rady Powiatu w Jaśle został przyjęty.

 

Przewodniczący zarządził głosowanie nad zatwierdzeniem protokołu z LXXIX nadzwyczajnej sesji Rady Powiatu w Jaśle.

W głosowaniu brało udział 19 radnych.

- za przyjęciem protokołu głosowało 19 radnych.

Protokół z LXXIX nadzwyczajnej sesji Rady Powiatu w Jaśle został przyjęty.

 

Ad. 4. Wprowadzenie ewentualnych zmian do porządku obrad.

 

  1. Otwarcie sesji.
  2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
  3. Przyjęcie protokołów z LXXVIII i LXXIX sesji Rady Powiatu w Jaśle.
  4. Wprowadzenie ewentualnych zmian do porządku obrad.
  5. Wybór Komisji Wnioskowej.
  6. Podjęcie uchwał w sprawie:
  1. zmieniająca uchwałę Nr LXX/502/2023 Rady Powiatu w Jaśle z dnia 31 stycznia 2023 r. w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego, szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych przez Powiat Jasielski (Druk nr 596),
  2. przyjęcia Regulaminu korzystania ze strzelnicy wirtualnej w Liceum Ogólnokształcącym  im. Marii Skłodowskiej – Curie w Kołaczycach (Druk nr 597),
  3. ustalenia godzin pracy aptek ogólnodostępnych w 2023 roku, działających na terenie Powiatu Jasielskiego (Druk nr 598),
  4. wyrażenia zgody na zaciągnięcie na lata 2024 i 2025 zobowiązania na pokrycie kosztów związanych z zakupem usługi abonamentowej stałego dostępu do sieci internetowej na potrzeby Starostwa Powiatowego w Jaśle (Druk nr 599),
  5. wyrażenia zgody na ustanowienie służebności gruntowej na nieruchomości położonej w miejscowości  Trzcinica, gmina Jasło, stanowiącej własność Powiatu Jasielskiego (Druk nr 600),
  6. oceny sytuacji ekonomiczno – finansowej Szpitala Specjalistycznego w Jaśle (Druk nr 601),
  7. oceny działalności Szpitala Specjalistycznego w Jaśle (Druk nr 602),
  8. udzielenia dotacji celowej Samodzielnemu Publicznemu Pogotowiu Ratunkowemu w Krośnie (Druk nr 603),
  9. zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2023 rok (Druk nr 604),
  10. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w 2023 roku z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej (Druk nr 605),
  11. rozpatrzenia petycji dotyczącej wyjaśnienia powodu działań dyskryminujących i utrudniających egzystencję obywateli znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomicznej (Druk nr 606).
  1. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz prac Zarządu w okresie międzysesyjnym (Druk nr 607).
  2. Interpelacje.
  3. Wnioski i zapytania radnych.
  4. Sprawy różne.
  5. Zamknięcie obrad.

 

Ad. 5. Wybór Komisji Wnioskowej.

Wiceprzewodnicząca Rady Powiatu Anna Nigborowicz zgłosiła do Komisji Wnioskowej

radnych: Irenę Baciak, Sławomira Madejczyka, Jana Czajkę.

Innych propozycji nie zgłoszono.

Zgłoszeni radni wyrazili zgodę na pracę w Komisji Wnioskowej.

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wyborem członków Komisji Wnioskowej.

W głosowaniu brało udział 19 radnych.

- za wyborem zaproponowanego składu Komisji Wnioskowej głosowało 19 radnych.

Komisja została powołana.

 

Ad. 6. Podjęcie uchwał w sprawie:

a) zmieniająca uchwałę Nr LXX/502/2023 Rady Powiatu w Jaśle z dnia 31 stycznia 2023 r. w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego, szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych przez Powiat Jasielski (Druk nr 596),

 

Przewodniczący poprosił o opinie  Komisje Stałe.

Przewodnicząca Komisji Edukacji – radna Irena Baciak - Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały zmieniającą uchwałę Nr LXX/502/2023 Rady Powiatu w Jaśle z dnia 31 stycznia 2023 r. w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego, szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych przez Powiat Jasielski (Druk nr 596),

W głosowaniu brało udział 18 radnych.       

- za podjęciem uchwały głosowało 18 radnych,

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6b) Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu korzystania ze strzelnicy wirtualnej w Liceum Ogólnokształcącym  im. Marii Skłodowskiej – Curie w Kołaczycach (Druk nr 597),

 

Przewodniczący poprosił o opinie  Komisje Stałe.

Przewodnicząca Komisji Edukacji – radna Irena Baciak - Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu korzystania ze strzelnicy wirtualnej w Liceum Ogólnokształcącym  im. Marii Skłodowskiej – Curie w Kołaczycach (Druk nr 597),

W głosowaniu brało udział 19 radnych.       

- za podjęciem uchwały głosowało 19 radnych,

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6c) Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia godzin pracy aptek ogólnodostępnych w 2023 roku, działających na terenie Powiatu Jasielskiego (Druk nr 598),

Przewodniczący poinformował, że Komisja Społeczna opiniowała pozytywnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie ustalenia godzin pracy aptek ogólnodostępnych w 2023 roku, działających na terenie Powiatu Jasielskiego (Druk nr 598),

W głosowaniu brało udział 19 radnych.       

- za podjęciem uchwały głosowało 19 radnych,

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6d)  Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie na lata 2024 i 2025 zobowiązania na pokrycie kosztów związanych z zakupem usługi abonamentowej stałego dostępu do sieci internetowej na potrzeby Starostwa Powiatowego w Jaśle (Druk nr 599),

 

Przewodniczący poprosił o opinie  Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i  wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie na lata 2024 i 2025 zobowiązania na pokrycie kosztów związanych z zakupem usługi abonamentowej stałego dostępu do sieci internetowej na potrzeby Starostwa Powiatowego w Jaśle (Druk nr 599),

W głosowaniu brało udział 19 radnych.       

- za podjęciem uchwały głosowało 19 radnych,

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6e)  Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie służebności gruntowej na nieruchomości położonej w miejscowości  Trzcinica, gmina Jasło, stanowiącej własność Powiatu Jasielskiego (Druk nr 600),

 

Przewodniczący poprosił o opinie  Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i  wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie służebności gruntowej na nieruchomości położonej w miejscowości  Trzcinica, gmina Jasło, stanowiącej własność Powiatu Jasielskiego (Druk nr 600),

W głosowaniu brało udział 19 radnych.       

- za podjęciem uchwały głosowało 19 radnych,

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6f)  Podjęcie uchwały w sprawie oceny sytuacji ekonomiczno – finansowej Szpitala Specjalistycznego w Jaśle (Druk nr 601),

 

Przewodniczący poprosił o opinie  Komisje Stałe.

Przewodniczący poinformował, że Komisja Społeczna opiniowała pozytywnie.

Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i  wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Radna Ewa Wawro – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto, ja zwrócę uwagę na samym początku na jeden z elementów, do którego bardzo często wracam w swoich wypowiedziach, zresztą złożyłam kilka interpelacji do Pana Starosty w tej sprawie. Odpowiedzi, które otrzymałam zupełnie mnie nie satysfakcjonowały, albo były odpowiedziami nie na temat. Chodzi oczywiście o Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Analizowałam dość szczegółowo protokół z kontroli Szpitala Specjalistycznego w Jaśle i powiem, że nie wszystkie wnioski, które składałam w interpelacjach, wnioski o kontrole, które powinny być zawarte, nie znalazłam tych odpowiedzi w tym protokole. Dla ułatwienia powiem, jeśli ktoś chciałby zobaczyć strony dotyczące Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, protokół str. 84 – 91. Zacznę może od tego, że zadawałam pytania: Czy były kontrole, a jeżeli nie to wnioskowałam o takie kontrole, czy osoby podpisujące się pod porozumieniem zawartym z Dyrekcją o zmniejszeniu odpisu, czy te osoby miały do tego uprawnienia. Odpowiedzi nie znalazłam w tym protokole, co oznacza, że prawdopodobnie temat ten nie był kontrolowany, albo informacje nie zostały w protokole zamieszczone. Popatrzmy chociażby też na nieścisłości, które się tam pojawiają. Zacznę od tego, że w wykazie organizacji związkowych, w tymże protokole mamy informacje, że w szpitalu działa 12 organizacji związkowych. Skoro tak, to proszę mi powiedzieć dlaczego w porozumieniu zawartym pomiędzy Zakładowymi Organizacjami Związkowymi a Dyrekcją jest aż  13 podpisów, jeżeli chodzi o Zakładowe Organizacje Związkowe. Skąd się wziął ten trzynasty podpis? Idąc dalej wszystkie te podpisy, które są tutaj złożone są podpisami kompletnie nieczytelnymi. Proszę mi powiedzieć czy zespół kontrolny sprawdził czy te osoby miały prawo reprezentować swoje organizacje związkowe i czy to są ich faktyczne podpisy? Ja wiem, że to brzmi tak troszeczkę jakbym nie miała zaufania do kogoś kto przygotował informację. Nie o to chodzi, tylko uważam, że jeżeli już robimy, czy jest zlecona jakaś kontrola, to powinna być zlecona solidnie. Jeżeli kontrolujemy taką umowę zawartą między Związkami Zawodowymi a Dyrekcją, powinniśmy popatrzeć na to czy faktycznie te osoby mają umocowanie. To powinniśmy sprawdzić. Do tego protokołu powinny być zawarte, załączone jakieś upoważnienia ze strony związku zawodowego dla tej osoby imiennie do reprezentowania jej w sprawach podpisania takiego porozumienia. Idąc dalej tym tokiem też prosiłam o to i wnioskowałam w moich interpelacjach o to, żeby skontrolować czy pracownicy zrzeszeni w tych związkach mają i mieli w ogóle świadomość tego, że tego typu umowa została podpisana. Nie ukrywam, że zadałam sobie trochę trudu, popytałam wśród pracowników różnych szczebli i generalnie pracownicy kompletnie nie wiedzą o tym, jakie decyzje są podejmowane i nie można powiedzieć w tym momencie, że osoby składające te hieroglify tutaj podpisane, że to są osoby, które faktycznie zostały przez związkowców do tego upoważnione. To jest jedna rzecz. Kolejna rzecz, ponieważ dochodziły mnie słuchy o pewnych nieprawidłowościach, jeżeli chodzi o to co się dzieje, powiem tak skrótowo, że chodzi o to co się dzieje między pracownikami a związkowcami wewnętrznie u nich czy osobami, które podpisują się na takich dokumentach. Dlatego wnioskowałam o to i nie zgłaszałam tego do PIP. Nie zrobiłam tego, działałam w dobrej wierze nie chcąc czegokolwiek komplikować i gdzieś tam stwarzać jeszcze dodatkowe problemy Pani Dyrektor, ale jestem zobowiązana do tego, żeby wyjaśnić, występować w imieniu i w obronie pracowników jasielskiego szpitala, bo takie dałam zobowiązanie. Idąc dalej teraz temat kolejny: uzgodnienia jeżeli chodzi o zgodność Zakładowego Funduszu z aktywami tego funduszu na dzień 31 grudnia 2022 roku i Roczny Plan Rzeczowo – Finansowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szpitala Specjalistycznego  w Jaśle. Mamy informację, że taki Plan został przyjęty, został zatwierdzony, ale nie doczytałam nigdzie kto taki Plan zatwierdził. Jeśli były przeprowadzone kontrole, to gdzie jest informacja kto właśnie ten Plan zatwierdził, kto podejmował decyzje jak pieniądze z ZFŚS będą rozdzielone. Śmiem podejrzewać i tak myślę, że prawdopodobnie to wszystko było i jest w gestii Pani Dyrektor i  w takim protokole z kontroli to powinno się znaleźć. A teraz jeszcze kolejna rzecz. Z tego co otrzymaliśmy z tej informacji wynika, że pracownicy byli praktycznie pozbawieni środków z ZFŚS. W prawdzie na stronie 90 mamy tabele, w której pokazane jest, że na świadczenia tzw. „wczasy pod gruszą” zostało wydatkowane w 2022 roku 1.096.573,00 zł. Ok, czyli to powinno nas uspokoić, ale z drugiej strony jeżeli patrzymy wcześniej na to, kiedy były przekazane pieniądze na to konto, to okazuje się, że pieniądze zostały przekazane dopiero 24 listopada, czyli można domniemywać, że wszelkie wypłaty z tych ponad miliona zł, prawie 1.100.000,00 zł, które zostały przyznane pracownikom na „wczasy pod gruszą” zostały wypłacone na sam koniec roku, albo po 24 listopada albo gdzieś nawet w grudniu. W tym momencie Ci pracownicy, pomijając fakt, że w ciągu roku nie mieli przekazanych środków, które im się należały, ale też stracili na inflacji, no bo jednak w ciągu roku ta inflacja rosła i musimy tak uczciwie sobie powiedzieć na inflacji też stracili.

 

Radny Krzysztof Buba – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto – uważam, że nie sposób nie zgodzić się z przygotowanym projektem uchwały w sprawie oceny sytuacji ekonomiczno – finansowej Szpitala Specjalistycznego w Jaśle. Ocena negatywna jest jak najbardziej zasłużona choć uważam, że jakby można było dać niższą to należało by to zrobić. W mojej ocenie sytuacja szpitala systematycznie ulega pogorszeniu tak wynika to ze sprawozdań. Strata netto w wysokości ponad 13 mln, skumulowana strata netto narastająca wynosi prawie 47 mln, kapitał własny ujemny w wysokości ponad 28 mln, przewyższa kapitał założycielski o ponad 150 %, majątek zabezpiecza finansowanie działalności statutowej i spłatę zobowiązań krótkoterminowych w zaledwie w 63 %. W okresie kilku najbliższych lat szpital będzie zobowiązany do spłaty zaciągniętych kredytów i pożyczek w wysokości powyżej 22 mln, a rosnące koszty obsługi tych wierzytelności będą na pewno  miały niekorzystny wpływ na dalszą sytuację finansową szpitala. W swoim sprawozdaniu niezależny biegły rewident stwierdza, że bez zmian szpital nie będzie w stanie dobrze funkcjonować oraz, że mogą nastąpić zagrożenia dla kontynuowania działalności szpitala. Podobnie w swojej opinii tę problematykę sygnalizuje nasza Pani Skarbnik, która m.in. stwierdza, że powiększający się stan zobowiązań wymagalnych może doprowadzić do utraty płynności finansowej szpitala i zagrozić jego bieżącej działalności. Projekt uchwały opracował Zarząd Powiatu m.in. Pan Starosta stwierdzając, że jest źle, dlatego jest ocena negatywna. Skoro jest tak źle to dlaczego w tym roku Zarząd przyznał Pani Dyrektor podwyżkę wynagrodzenia. Na Komisji pytałem Panią Dyrektor jak to jest z Programem Naprawczym co było realizowane. Z tego co nam przekazała na Komisji dla mnie nic wielkiego nie wynika, przekazała w mojej ocenie tylko ogólniki, szczególnie jak się to porówna do straty z 2021 roku, która wynosiła prawie 3 mln i do straty z 2022 roku ponad 13 mln. Chciałbym Państwu zwrócić uwagę, że to nie jest tak jak tu bardzo często niektórzy radni przedstawiali, że taka sytuacja jest prawie we wszystkich szpitalach w naszej najbliższej okolicy. To nie jest tak. Polecam lekturę sprawozdań finansowych ze szpitala z Gorlic. Zysk za 2022 rok ponad 3 mln, nawet Strzyżów ale mniejsza strata. Zgadza się, są też szpitale, które mają może i nawet większą stratę, ale my rozmawiajmy on naszym szpitalu, a nie o innych. W Gorlicach Dyrektorem, z tego co się orientuję jest Marian Świerz, kiedyś był w Jaśle szkoda, że odszedł, może byłoby lepiej. Pracuje tam wielu lekarzy, którzy byli w jasielskim szpitalu i ucieka z Jasła z niewiadomych przyczyn, dlaczego zamiast pracować tutaj na rzecz mieszkańców naszego Powiatu Jasielskiego w większości pracują na rzecz mieszkańców Powiatu Gorlickiego. Z tego co mi jest wiadomo bardzo dużo osób korzysta z usług szpitala w Gorlicach, to na pewno dla naszych mieszkańców jest to korzystne, że mamy w okolicy szpital, który też źle nie wypada. Na koniec zwracam Państwu uwagę, że jak co roku Pani Dyrektor będzie nam przygotowywała Program Naprawczy  Szpitala, ja bym bardzo prosił, żeby Rada się dobrze zastanowiła, żeby to nie była już fikcja jak to co roku jest nam przedstawiana  a później realizacja, szkoda się pastwić na ten temat. Prosiłbym, żeby rozważyć i ukłon do Zarządu aby wprowadzić uchwałę, która zobliguje szpital do przekazania nam sprawozdania z rzeczowej realizacji  Programu Naprawczego np. za okres 6 m-cy, żebyśmy wiedzieli co Pani Dyrektor, co szpital robi, aby ten Program Naprawczy był w jakiejś części zrealizowany.

 

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący, Panie, Panowie radni, Szanowni Państwo, musimy brać pod uwagę wiele czynników, które mają wpływ na sytuację w jasielskim szpitalu. Jasielski Szpital był szpitalem covidowym, ratował życie mieszkańców nie tylko Powiatu, ale z całego województwa, bo tak te szpitale covidowe funkcjonowały i praktycznie do kwietnia jasielski szpital był szpitalem covidowym, więc to miało znaczący wpływ na wyniki zwłaszcza na wykonanie ryczałtu, ponieważ cały oddział anestezjologii pracował jako oddział covidowy, więc nie można było wykonywać planowych zabiegów, nie można było wykonywać to co było w podstawowych obowiązkach. Pani Dyrektor uczyniła bardzo wiele dla poszerzenia z zakresu działalności szpitala. Ściągnęła naprawdę wybitnych specjalistów  zwłaszcza w zakresie chirurgii naczyniowej, wreszcie udało  nam się otworzyć Poradnię Urologiczną i bardzo doskonałą lekarkę w zakresie gastroenterologii, więc to tylko są takie małe przykłady. Też wpływ na tą sytuację krytyczną miała podwyżka wynagrodzeń, bardzo duża podwyżka wynagrodzeń, niestety z wielu względów ta podwyżka nie została zabezpieczona, a jeżeli chodzi o podwyższenie wynagrodzenia. Jest inflacja, niewielkie symboliczne podwyższenie tego wynagrodzenia dla Pani dyrektor. Zarząd po prostu  w ten sposób chciał pokazać, że docenia działania i starania Pani Dyrektor, a przecież w całej budżetówce i w innych działach te płace rosną, a zarządzanie taką potężną najpotężniejszym pracodawcą jakim jest szpital w Powiecie Jasielskim i w takich warunkach jest niezwykle trudne. Jeżeli chodzi o fundusz socjalny to ja bym poprosił Panią Dyrektor o wyjaśnienie, jeżeli Pan Przewodniczący pozwoli.

 

Pani Dyrektor Szpitala Beata Trzop – Szanowni Państwo chciałabym jeszcze trochę nadmienić do informacji w sprawie finansowej szpitala bardzo krótko. Mianowicie to nie jest tak, że z roku na rok się pogarsza sytuacja dlatego, że w 2021 roku nastąpiła poprawa sytuacji finansowej o ponad 5 mln zł. Nie wzięło się to po prostu z niczego, to była trudna praca załogi szpitala, natomiast sytuacja, która była przyjęta czyli zobowiązania jakie były, kredyty które były, zobowiązania wobec ZUS-u, które były, stan zatrudnienia szpitala, który był, to wszystko wpłynęło na to, że w roku 2022 zmierzyliśmy się z bardzo trudną sytuacją jeżeli chodzi o wzrost wynagrodzeń. Wzrost wynagrodzeń w 2022 roku tj. ponad 30 % dla wszystkich pracowników. Nie otrzymaliśmy niestety środków na ten obligatoryjny wzrost wynagrodzeń. Jeżeli chodzi o działania jakie zostały podjęte i jeżeli chodzi o Program Naprawczy to po pierwsze zrealizowaliśmy wzrost przychodów planowaliśmy 1 mln złotych, że zwiększymy przychody w zakresie zabiegów endoprotezo plastyki. Przychód zwiększyliśmy o ponad 2 mln. Jeżeli chodzi o świadczenia w zakresie AOES-u i badań kosztochłonnych zwiększyliśmy ponad 500 tyś przychody, oczywiście zmniejszyliśmy również w zakresie ZFŚS i rzeczywiście, zaraz się odniosę do tego co Pani radna nam powiedziała, również ze związkami zawodowymi uzgodniliśmy obniżenie tego funduszu o 500 tyś. Natomiast największym sukcesem w roku 2022 to było przystąpienie do pilotażu, który trwa właściwie od 2018 roku i z tego tytułu, że szpital w 2021 roku poczynił starania żeby rozszerzyć zakres świadczeń w zakresie psychiatrii, uruchomiliśmy i przystąpiliśmy do Centrum Zdrowia Psychicznego gdzie szpital obejmuje swoim obszarem nie tylko Powiat Jasielski, ale również i Powiat Strzyżowski. Zwiększono przychody o ponad 10 mln w związku z tym planowana strata, która była na ponad 17 mln została utrzymana na wysokości 13 mln. Prawda jest taka, że rzeczywiście sytuacja szpitala jest bardzo trudna i zobowiązania rzeczywiście te długoterminowe rosną, natomiast jeżeli chodzi o ZFŚS to ZFŚS został obniżony o te 500 tyś. rzeczywiście, natomiast pracownicy w okresie kiedy zaczynają wczasy, czyli mają te powyżej 10 dni „wczasy pod gruszą” oni składają swoje zgłoszenia i po prostu systematycznie co miesiąc te środki są na ZFŚS po uzgodnieniu, oczywiście ze związkami, są przekazywane. To nie Dyrektor decyduje jak ma być ten Fundusz rozdysponowany tylko to działa odpowiedni zespół, który składa się również ze związków zawodowych i one decydują w jaki sposób ten Fundusz Świadczeń Socjalnych jest rozdysponowany. Ponadto informuję, zawsze po pierwsze rozmawiamy ze związkami zawodowymi, po drugie rozmawiamy również z oddziałowymi, gdzie też oczywiście jest zawsze pytanie co z Funduszem Socjalnym. Na pewno w tych kryteriach, które są przyjmowane przez grupę, ten zespół, który decyduje jak wydawać, ja oczywiście go zatwierdzam, ale to oni decydują jak chcą dzielić ten Fundusz Socjalny, to zawsze jest ujmowane, że osoby, które mają najniższe wynagrodzenia mają w pełnym wysokości ten Fundusz Socjalny przekazywany. Oczywiście w roku 2022 jak i w latach poprzednich te środki są przekazywane po prostu sukcesywnie, natomiast ostatecznie ponieważ nie ukrywam, że patrząc na pierwszy kwartał 2022 roku bilansowaliśmy się ze wszystkimi przychodami, kosztami. Płaciliśmy na bieżąco wszystkie zobowiązania, bo taka była już sytuacja, że nawet mimo tych zaciągniętych kredytów i pożyczek, które musieliśmy i składek ZUS-u musieliśmy płacić z bieżących przychodów, to mimo wszystko szpital się bilansował, niestety potem w związku z tą taką zmianą zasad finansowania niestety tych środków nie mieliśmy. Natomiast na początku decyzja była taka ze związkami, że ja postaram się przekazać w pełnej wysokości odpis na ZFŚS. Niestety została nam taka kwota na samym końcu koło tych 500 tyś. tam z groszami i wtedy już zdecydowaliśmy ze związkami zawodowymi, że tą kwotę już nie będziemy przekazywać tylko ona już zostanie obniżona o tą wartość.

 

Radna Ewa Wawro – Pani Dyrektor, ja dziękują za tę odpowiedź, ale przyznam szczerze, że w dalszym ciągu ona nie jest satysfakcjonująca, bo po pierwsze część z tych odpowiedzi, które Pani tutaj w tej chwili udzieliła powinny być zawarte właśnie w protokole z kontroli, bo skąd osoby czytające taki protokół mogą wiedzieć kto był osobą decyzyjną zatwierdzającą  podział tych środków. Pani Dyrektor mówi, że to nie ona, że to cały zespół ok. ale chodzi mi o to, że jeżeli mamy informację, że środki te zostały rozdysponowane w ten sposób, powinniśmy również mieć informację, kto w takim zespole uczestniczył, to raz. W dalszym ciągu nie uzyskałam odpowiedzi od Pani Dyrektor,  również teraz też, i to jest zresztą pytanie, które powtarzam w kółko: gdzie mamy jakąś informację, jako osoby, jako radni jako osoby czytające te wszystkie kontrolne protokoły i odpowiedzi na moje interpelacje, czy te osoby, które podpisywały się nieczytelnie pod tym porozumieniem, czy one miały upoważnienie związków zawodowych swoich do tego, żeby takie porozumienie zawrzeć i czy przeciętny pracownik był o tym powiadomiony, ja w dalszym ciągu tej informacji nie mam.

 

Pani Dyrektor Beata Trzop – jeżeli chodzi o osoby no to wiadomo, że po pierwsze związki zawodowe reprezentują i druga rzecz. Rozmawiam cały czas z przewodniczącymi, ja mam informację na bieżąco od nich i to nie jest tak, że ja nie wiem kto podpisuje to porozumienie.

 

Radna Ewa Wawro – Pani Dyrektor ja rozumiem, że Pani  doskonale wie, kto podpisuje to porozumienie, ale osoby, które czytają takie porozumienie też powinny wiedzieć kto to podpisał, a nie jakieś tam zygzaki.

 

Pani Dyrektor Beata Trzop - istotna uwaga na pewno przypilnuję to, żeby były czytelne podpisy, bo wtedy nie będzie, że tak powiem wątpliwości. 

 

Radna Ewa Wawro – jak również, należałoby dołączyć do tego jakieś pisemne zaświadczenia mówiące o tym, że osoba taka i taka jest faktycznie reprezentantem i ma uprawnienia do tego, żeby podpisywać takie porozumienie.

 

Radny Grzegorz Pers – Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo radni, Pani Dyrektor chciałem się tutaj też odnieść do sytuacji, tak jak Państwo, jak Pan radny Krzysztof Buba zauważył Zarząd w projekcie uchwały dał negatywną opinię co  do sytuacji tej finansowo – ekonomicznej, natomiast chciałem parę zdań  powiedzieć na temat tej właśnie sytuacji. Po pierwsze taka informacja z ostatniej chwili tutaj Państwo może nie wszyscy wiedzą, że szpital dostał ponad 3 mln, dokładnie nie wiem ile, 3.600.000,00 zł tj. 60 % naliczonej za pierwsze półrocze 2023 roku, co oczywiście poprawi tą sytuację finansową bieżącą i jest myślę jakieś tam światełko w tunelu. Trzeba też powiedzieć i o tej sytuacji, bo tak Pani Dyrektor od dwóch lat jest Dyrektorem, chyba tak, to ja bym też oceniał za ten okres. W tym okresie czasu, były sytuacje takie, że mogła Pani Dyrektor wziąć i przeprowadzić grupowe zwolnienia itd. Jest inna sytuacja Pani Dyrektor podeszła w ten sposób, że ewolucyjnie, tam gdzie się umowy kończą lub osoby odchodziły na emerytury i to w przyszłości powinno skutkować bo wiadomo, że fundusz płac to jest jak gdyby ten podstawowy czynnik po stronie kosztowej,  powinno przynieść efekty. To co Starosta mówił o tej sytuacji covidowej, to też była decyzja wojewody i sytuacja była jaka była, później na podstawie ryczałtów z poprzednich lat były naliczane te ryczałty na rok kolejny, więc jasielski szpital był tutaj jak gdyby w dość trudnej sytuacji. Trudno porównywać wszystkie jednostki, szpitale powiatowe tak jak tutaj Krzysztof powiedział o Gorlicach. Zgadzam się z tym i podpisuję się pod tym, jeśli chodzi o Program Naprawczy. Też bym oczekiwał, żeby ten Program Naprawczy szpital przygotował na koniec roku i starał się go realizować, bo rzeczywiście macie Państwo racje, że często było tak poprzednio, był Program Naprawczy a później jakoś wszyscy, gdzieś to przechodziło między palcami. Czasem trzeba podejmować trudne decyzje, czasem trzeba się przyjrzeć obłożeniu łóżek na niektórych oddziałach i zobaczyć czy dany oddział, a może wystarczy jak będzie 50 % tych łóżek, może trzeba połączyć, może trzeba coś zmienić, ale doceniam też to, że to co było tu wcześniej powiedziane. Jest Szanowni Państwo chirurg naczyniowy w szpitalu powiatowym, który pracował w oddziale klinicznym w Lublinie i są takie szanse, to są procedury dość wysoko wyceniane i przy tej okazji, bo była mowa na Komisjach, byliśmy nawet na takim szkoleniu medycznym, gdzie rozmawialiśmy, był Pan Starosta,  na temat angiografu, ponieważ większa część tych procedur, musi być ten aparat, żeby można wykonywać takie procedury. Pani Dyrektor,  rozmawialiśmy kiedyś, teraz nie ma a jak kupimy to może się zdarzyć tak, że jak Filip odejdzie  to zostaniemy z aparatem. Ja bym tutaj do Państwa apelował do Wysokiej Rady do Zarządu czy by się nie pochylić, wiem, że jest końcówka kadencji. Z tego co rozmawiałem z doktorem to jest kwestia trzech, trzech i pół mln. złotych, ale to jest też przyszłość. My musimy inwestować też w rozwój tego szpitala, skoro procedury są dobrze wycenione, bo takie stenty do kończyn dolnych, miażdżyca jest chorobą można powiedzieć powszechną, to bardzo by się przydało. Być może byśmy się pochylili na Komisjach gdzie eliminując trwałe kalectwo tak jak Pan Starosta mówi i myślę może nie dzisiaj, ale gdzieś na Komisjach w najbliższym czasie byśmy się zastanowili jak pomóc szpitalowi czy jak wspólnie pozyskać jakieś środki, może część zewnętrznych może część tutaj ze Starostwa, ponieważ tak jak mówię była by to jakaś szansa, jakiś rozwój. Powiem to, Państwo wiecie, ale idzie. Kończy się w najbliższym czasie ten budynek psychiatryczny, to też jest naprawdę duży sukces, też  częściowo Pani Dyrektor, bo na początku było trochę perturbacji, ale teraz to wszystko idzie w porządku i myślę, że trzeba widzieć też plusy działalności przez te dwa lata, natomiast jeśli chodzi tylko dwa słowa powiem o Funduszu Socjalnym. To jest też tak, że jak szpital, jak samo Państwo zauważacie, ma ileś tam wymagalnych nie wiem ile gdzieś 3 mln gdzieś pewnie koło tego no to też trzeba popatrzeć. Kij ma  dwa końce, jak my wydamy 100% na Fundusz Socjalny, który nie wiem ile teraz 1,5 mln czy 1.800.000,00 zł to czasem może rzeczywiście trzeba dogadać się ze związkami i tam z 30 % jak dostaną ludzie mniej a żeby ten szpital jakoś tam przetrwał czy wychodził na prostą także z pozycji osoby zarządzającej to inaczej wygląda, z pozycji związków zawodowych na pewno inaczej. Także ja bym jeszcze na koniec apelował o ten angiograf, żebyśmy w przyszłości, tutaj też prośba Pana Starosty żeby się zastanowić, gdzie tych środków poszukać i do Wysokiej Rady może by się na koniec kadencji udało coś zrealizować w tym temacie.

 

Radny Krzysztof Buba – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto, Pani Dyrektor, tak nie do końca się z Państwem zgodzę, szczególnie z Panią Dyrektor, bo ten covid to też szpital trochę uratował. Pozwoli Pani dokończę będzie Pani mogła się odnieść. Przez to, że był szpitalem covidowym też otrzymywał niemałe pieniądze. W tym czasie nie realizowaliśmy innych zabiegów itd. oddziały były wyłączone z tego tytułu, też były dobre przychody i to tez pozwoliło Państwu zrobić wynik taki jaki jest. Później zderzamy się z rzeczywistością kończy się covid i co mamy. Ja Państwu mówiłem o usługach obcych,  to mnie martwi. Nie słyszałem, żeby Pani przedstawiała nam kalkulację. Bo mówi się o nowo otwieranych poradniach, oddziałach czy pododdziałach itd.  tylko ja bym prosił żeby to naprawdę dobrze sobie przeanalizować. To że jakaś nowo powstała poradnia, oddział będzie na początku przynosiła straty, bo ja się z tym liczę, rozumiem to dla dobra ogółu i zapewnienia mieszkańcom jak najlepszych metod i skutecznych metod leczenia jestem skłonny do tego dopłacać,  ale żeby to było racjonalne. Ja co do tego mam wątpliwości, zwrócę uwagę na te usługi obce, nastąpił wzrost o ponad 10 mln. W tym czasie ile zmniejszyła nam się liczba etatów lekarzy, jak to wygląda? To nie jest tak różowo jak Pani Dyrektor tutaj przedstawia. Daj Boże żeby się spełniło, że będziemy mieli te dodatkowe środki finansowane, tylko jeszcze jedna rzecz: to przecież pracownikom te podwyżki się należą, jeżeli dostaliby wszystkie te podwyżki tak jak to się należy, to może inaczej podchodziliby do Funduszu Socjalnego. Rożne komentarze chodzą na temat tych podwyżek, tych wszystkich stawek, zaszeregowań itd. Pani jest Dyrektorem, Pani za to odpowiada. Ja się pytałem, czy są jakieś protesty, czy składane są pozwy do sądu. Pani powiedziała, że nie. No to tak powiem co do pewnych rzeczy naprawdę wydaje mi się, że to nie do końca dostajemy pewną informację. Mówiła Pani o „psychiatryku”, że to będzie jakaś szansa, to w 2022 roku jaka była strata czy przychód na psychiatryku.

 

Pani Dyrektor Beata Trzop -  był na stracie ponad 3 mln. w tej chwili jest na plusie całe Centrum Zdrowia Psychicznego. Zwiększenie tych 10 mln pozwoliło naprawdę na poprawę wyniku finansowego całego szpitala. Jeżeli chodzi o ZFŚS i to, że pracownicy nie otrzymują to w większości najmniejszą kwotę, którą otrzymują z ZFŚS to są ludzie, którzy najwięcej zarabiają, czyli praktycznie albo w ogóle przez lata nie dostawali w tamtym roku, albo dostawali najmniejsza kwotę z ZFŚS czyli to przede wszystkim chodzi o kadrę zarządzającą, o lekarzy, natomiast pozostałe zakresy to, że zostało uruchomiona gastroantologia to pozwoliło na zwiększenie przychodów w 2023, zwiększenie ryczałtu o ponad 3.700.000,00 zł. Pozwoliło to, oddział internistyczny, który z reguły miał wyniki ujemne powyżej 500 – 600 tyś. w tej chwili na dzień dzisiejszy wychodzi na plus. Jeżeli chodzi oczywiście o kadrę to tutaj ma Pan rację, że rzeczywiście ta kadra jedni od nas odchodzą, inni do nas przychodzą. Jeżeli chodzi o Gorlice to również z Gorlic do nas przychodzą lekarze i też u nas pracują czy chodzi o psychiatrę, czy chodzi o chirurga na oddziale chirurgii. Dwójka do nas przyszła natomiast w ogóle ile przyszło, to ja Panu nie powiem, ja Panu powiem jaka została zmieniona jeżeli liczymy te osoby, które przyszły na całościowe kontrakty tj. w 2022 roku etatowo przeliczeniowo mamy 90 etatów, natomiast w 2021 roku było 88. Mówimy tutaj o lekarzach medycyny. Także tutaj następuje ta zmiana natomiast jeżeli chodzi również o to, co Pan powiedział i to istotna jest informacja i rzeczywiście te przychody w 2021 roku około były większe, ale proszę zwrócić uwagę, że szpital w tym okresie na pewno o wiele więcej musiał wydać swoich środków na środki zabezpieczeniowe, ponieważ nie było już takich dużych przychodów jak były w roku 2020. Wtedy szpital rzeczywiście otrzymywał bardzo dużo środków na środki dezynfekujące, na środki  materiałowe, na sprzęt i oczywiście było całkiem inaczej finansowane również i ilość świadczeń, które były udzielane a mimo to szpital uzyskał po pierwsze pierwszy raz w historii wynik ujemny powyżej amortyzacji i liczba zatrudnionych pracowników, która była w tym okresie ona wpłynęła na ten rok w związku na tę zmianę zasad finansowania. Natomiast to co Pan pyta jeżeli chodzi o pozwy, ja dzisiaj nie mam informacji, że mam jakieś pozwy, to że są osoby zwolnione,  być może takie pozwy wpłyną ja tego nie wykluczam, ja to Panu dokładnie powiedziałam, dlatego że sytuacja jeżeli chodzi o wynagrodzenia w zakresie pielęgniarek jest bardzo skomplikowana, ale ona wynika po prostu z przepisów, które są i z rozporządzeń, które zostały wdrożone właśnie i wprowadzone przede wszystkim w 2022 roku, bo to spowodowało rzeczywiście te różnice, które zostały wprowadzone.

 

Radny Krzysztof Buba -  Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto, Pani Dyrektor ja się z Panią tutaj zgodzę, kwestia dla mnie osobiście wynagrodzeń pracowników jest bardzo ważna, jeżeli pracownicy będą godnie zarabiać, to jest bardzo odpowiedzialny zawód, pielęgniarka, położna, lekarz, wszystkie stanowiska są bardzo odpowiedzialne, narażone na stres, różnego rodzaju związane z tym konsekwencje, ludzie mają różne pretensje, to ma później odzwierciedlenie w tym, że występują z roszczeniami, skargami i tak dalej, to wszystko jest stresochłonne, na pewno ma wpływ i dlatego chciałbym żeby ci ludzie byli godnie wynagradzani. Oni pracują na naszą rzecz. Jeżeli ta kadra będzie bardzo dobrze wynagradzana, to też będzie im zależało na tej pracy, będzie na pewno przykładała się lepiej i bardziej do swoich obowiązków, bo to wszystko jest ze sobą powiązane. Będzie wszystko lepiej to będzie miało wpływ na to jak wyglądają przychody, realizacja tego wszystkiego. To jest wszystko ze sobą powiązane, pewien rodzaj naczynia połączonego. Bez tego wszystkiego nie będziemy w stanie dojść do tych wszystkich rzeczy. Mnie najbardziej martwi udział usług obcych. Martwi mnie to, że mamy coraz mniej lekarzy na etatach, bo to będzie miało wpływ na to wszystko, przyjeżdża ktoś robi kontrakt, zrobi to co do niego należy i tyle, a my tu potrzebujemy lekarzy, żeby oni byli jak najdłużej dostępni dla nas nie tylko na kontrakcie. Czy go Pani tam zatrudni, bo nie znam też szczegółów tej poradni? Będzie miał tyle i tyle osób, przyjąć a zapotrzebowanie jest o wiele większe i przy odpowiedniej organizacji pracy to będzie miało wpływ. Ja tu nie chcę mówić ile się czeka na poszczególne badania w szpitalu, robiłem kolonoskopię w naszym, jestem bardzo zadowolony, super fachowa, opieka, wszystko tak się dzieje. Ale też przychodzi do pewnych rzeczy ale trzeba czekać do pół roku, to jest wszystko zapisane, to nie jest tak różowo, jak do końca nam tu Pani Dyrektor przedstawia. Róbmy żeby to się poprawiało, a ja do końca tego nie widzę. Dawaliśmy osobiście Pani Dyrektor  tutaj szansę, no nie do końca jestem do tego przekonany. Wyrażaliśmy pewien rodzaj aprobaty jak Pani Dyrektor przyszła, tylko też chciałem zwrócić Państwu uwagę, że ten stan, który mamy to nie jest stan z ostatniego roku, to się od początku tej kadencji Rady wszystko dzieje. Przecież była zorganizowana na nasz wniosek sesja na temat szpitala, wszystko było w porządku jak najlepiej a to tak do końca nie jest. To co Pan Grzegorz Pers mówi. rozmawiajmy, ale rozmawiajmy poważnie i szukajmy rozwiązań, żeby to było jak najlepiej, bo ja też sobie zdaję sprawę, że może szpital nie jest w stanie do końca sam wyjść z tej sytuacji, ale nie udajmy, że wszystko jest dobrze i że wszystko będzie bardzo dobrze, bo tak nie będzie.

 

Radny Jan Urban – Szanowni Państwo, Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, analizujemy dokument który brzmi: uchwała w sprawie oceny sytuacji ekonomiczno – finansowej Szpitala Specjalistycznego w Jaśle. Mamy Szpital Specjalistyczny jeden jedyny, który jakby zabezpiecza potrzeby w zakresie lecznictwa społeczności Powiatu Jasielskiego i nie tylko, to tak ładnie brzmi, asumpt do mojej wypowiedzi dała mi opowieść Pana radnego Persa, który mówi, że trzeba będzie poważnie traktować, potraktować Program Naprawczy. Szanowni Państwo, Zarząd Powiatu jest statutowo zobowiązany do bieżącego monitorowania sytuacji ekonomicznej szpitala. Pamiętam kiedy dane mi było być w Zarządzie Powiatu, to co miesiąc analizowaliśmy sprawozdania i druki F01 szpitala, poszczególne wyniki. Dzisiaj uważam, że brak jest nadzoru i wsparcia ze strony organu wykonawczego jakim jest Zarząd, aby sytuacja w szpitalu była mało zatrwarzająca powiem tak. Bo myślę, że Państwo sobie zadali trud przeanalizowania tego załącznika, gdzie jest czarno na białym wypisane jak te wyniki się kształtowały. Władze centralne, minister zdrowia i wszyscy ci, którzy od ośmiu lat sprawują władzę w tym kraju opowiadali, że szpitale zarobią na covidzie, te które są covidowe, że  nie będą stratne finansowo itp. rzeczy i co okazuje się, że jest to wierutne kłamstwo. Pan Starosta czy Pani Dyrektor przedstawili, że jednym z elementów tej biedy i tej wielkiej straty to jest właśnie efekt tego, że nasz szpital był przekształcony w szpital covidowy. Czyli po raz kolejny zostaliśmy w sposób perfidny okłamani i teraz jakby spijamy tą gorycz, którą nam władze centralne przygotowały. Kolejna rzecz tu mi się podoba i tutaj chylę czoła dla kierownictwa szpitala za to, że otwieramy nowe specjalizacje, nowe specjalności, wiadomo one się muszą przyjąć i trudno im na początku będzie rywalizować z takimi uznanymi ośrodkami, ale coś musimy robić. Z przyjemnością podniosę rękę za tym angiografem. Jak Pan Pers powiedział, że trzeba się pochylić, to ja pokażę gdzie dzisiaj Powiat ma pieniądze i podniosę ręce i będę lobbował za tym żebyśmy wszyscy jednogłośnie głosowali. Ściągnijmy z tej durnej Trzcinicy  te pieniądze, które mamy jako udział własny Powiatu i kupmy rzecz, która podobno jest potrzebna i niezbędna. Tam jest źródło finansowania, zadziałajmy jak biali ludzie. A teraz jeszcze ja mam żal i pretensje do Zarządu. Zarząd opowiada jak to jest dobrze, pięknie, ładnie, bo wizja szklanych domów, tu budujemy tam rozwijamy, a na dobrą sprawę w wyniku takich a nie innych zaniedbań ze strony rządu PIS -owskiego czy generalnie  tych, którzy sprawują rządy Rzeczypospolitej przez ostatnie osiem lat doszło do zapaści, jeżeli chodzi o ochronę zdrowia. Wiadomym jest, że jak niechciane dziecko zostały szpitale przekazane samorządom i utopcie się, radźcie sobie sami. Kolejnym takim gwoździem do trumny, tu się powtórzę, było to, że przekształcano decyzjami wojewody, który reprezentuje rząd w terenie, szpitale na covidowe i słyszymy, że jest to głównie pokłosie tego m.in. wydarzenia. Popatrzcie kochani zanim będziecie podnosić ręce, bo tutaj trudno polemizować jak te cyfry i te pieniążki, te zyski wyglądają, wystarczy nawet nie trzeba mieć okularów przy sobie, bo to jest dużymi czarnymi literami wypisane można zobaczyć raz, dwa,  trzy, cztery na piątej stronie widzicie jak to się rozkłada przez te lata. I to pokazuje, że tyle razy jak była ocena sytuacji, bo ten obowiązek przygotowania Programu Naprawczego spoczywał wtedy na szpitalu, to nikt, przepraszam, większość z Państwa traktowała to na zasadzie podnosimy kolejny dokument, bo musimy to zrobić z mocy prawa i nikt się poważnie nie pochylił tylko było ctrl Alt ctrl C i ctrl V i co roku było powtarzane to samo jaki ten Program Naprawczy ma być, a my dzisiaj kończąc kadencję, jest to ostatnia ocena już przez tą Radę, zostawiamy innym kukułcze jajo,  ale takie bardzo, brzydko waniające jajo następcom, jeżeli chodzi o samorząd powiatowy. No bo popatrzcie Państwo 13.124.322,74 zł jest to wynik finansowy netto w 2022 roku. Ta strata będzie narastała. Nie mam  tu pretensji do Pani Dyrektor, która w tym momencie próbuje to wszystko drutem powiązać, bo wiadomo też nie jest jej winą, że zostały wprowadzone określone podwyżki a w ślad za tym co nie poszły środki. I tu się zaczyna problem, który jest praktycznie, no nierozwiązywalny na tą chwilę i myśmy się powinni jako Rada jeszcze tej kadencji poważnie zastanowić w jaki sposób wspólnie z kadrą kierowniczą szpitala wesprzeć, bo oni się nie odbiją, w życiu, żeby nie wiem jakich złotych specjalistów Pani Dyrektor ściągnęła mając taki nawis, jeżeli chodzi o zobowiązania, o długi, żeby wyjść na prostą. Jeszcze nie tak dawno, to nie było w tak odległej przeszłości Pani Dyrektor pamięta co niektórzy radni pamiętają, że szpital jasielski zanotował zysk netto tam nie wiem ile 1.300.000,00 zł, ale wiem, że był zysk nawet jakby to było zero to byśmy się cieszyli ogromnie. I my musimy poważnie potraktować ten problem, bo jest to jeden z naszych wiodących zadań: oświata, ochrona zdrowia i zastanowić się w jaki sposób wesprzeć i pomóc. Nie na zasadzie, że będziemy sobie udowadniać, kto jest lepszy, kto jest gorszy, tylko tutaj powinien być konsensus i znalezienie merytorycznych sposobów na polepszenie tej sytuacji i ja tego oczekuję od Zarządu Powiatu, bo to jest zadanie Zarządu Powiatu. Wspólnie z Dyrekcją powinien być opracowany rzeczowy, mądry, realny do zrealizowania Program Naprawczy z pokazaniem źródeł finansowania i wtedy wszyscy zgodnie byśmy podnieśli ręce. A dlaczego to mówię, bo my niekiedy beztrosko wydajemy ciężkie pieniądze na głupoty, zamiast pomyśleć o tym co jest istotne i ważne i z tym się nie mogę zgodzić. Będziemy robić jakieś dziwne rzeczy w Trzcinicy, angażować swoje środki, mamy strup w postaci Ośrodka w Ożennej czy wiele jeszcze innych rzeczy, zamiast włożyć nasze środki, te które zamiast udziału własnego byśmy włożyli w poprawę sytuacji ekonomicznej szpitala, bo oni sobie sami nie poradzą, bo na wiele rzeczy nie mają wpływu i o tym pamiętajmy. Są wrabiani przez władze, która tak a nie inaczej traktuje samorządy.

 

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie oceny sytuacji ekonomiczno – finansowej Szpitala Specjalistycznego w Jaśle (Druk nr 601), - ocena negatywna,

W głosowaniu brało udział 19 radnych.       

- za podjęciem uchwały głosowało 19 radnych,

Uchwała została podjęta.

Ad. 6g) Podjęcie uchwały w sprawie oceny działalności Szpitala Specjalistycznego w Jaśle (Druk nr 602),

 

Przewodniczący poprosił o opinie  Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 1 głosie wstrzymującym.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i  wyraziła pozytywną opinię przy 1 głosie przeciwnym.

Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Radny Jan Urban – i popatrzcie w jakiej schizofrenii w tym momencie żyjemy. Tam żeśmy  chyba jednogłośnie negatywnie oceniliśmy szpital a teraz będziemy głosować kolejny druk 602 i przywołujemy te dokumenty, które są wymienione w paragrafie pierwszym w treści uchwały jest wpisane, że pozytywnie z zastrzeżeniami. To jest dla mnie w ogóle jakiś taki,  jakoweś horendum. Gdy przeanalizujemy załącznik do rzeczonej uchwały, to mamy tam pokazane wszystkie chore i niedobre sytuacje, mamy to w formie opisowej, mało tego jedną z rzeczy, którą jest zadaniem samorządu jeżeli jest przyjęta uchwała, to należy tą uchwałę realizować. I zwróćcie uwagę, że w tamtym roku bardzo podobny był ten załącznik, prawie że toż samy i co i nikt się do niego nie odniósł, było z zastrzeżeniami i popatrzcie jacy jesteśmy niekonsekwentni i to pokazuje jakąś taką niemoc sprawczą. Ja wiem, że nazywają nas radnymi bezradnymi, ale to jest ewidentny dowód na to, że ludzie mają racje. Przyjmujemy coś z zastrzeżeniami, później nie monitorujemy tego i tu znowu ukłon w kierunku organu wykonawczego czyli Zarządu. Przyjmiemy w tym roku to samo i należy zwrócić uwagę, że piszemy opowieści dziwnej treści, które nie stanowią wytycznych kierunkowych do tego, aby zmienić tą sytuację. I tu mam, nie chcę się powtarzać, bo w poprzednim punkcie jakby wyartykułowałem to wszystko, ale ja się pytam „czy leci z nami pilot”, czy Zarząd, który uchwałą Rady ma wskazane, mało tego ten projekt uchwały przygotował Zarząd, czyli sam sobie przygotował jakby szimel na co ma zwrócić uwagę i co? I nic.

 

Radny Krzysztof Buba – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto, Pani Dyrektor wypada mi się tutaj zgodzić z moim przedmówcą, no niestety też mam wątpliwości co do tego. Uważam powinna być tutaj ocena negatywna. Jakość udzielanych świadczeń zdrowotnych 17 na 20 możliwych co do tego mam duże wątpliwości i do strategii zarządzania ocena 7 na 10, ale to Zarząd przygotowywał uchwałę, będzie się z tego tłumaczył właśnie w strategii zarządzania, w którym jest całe klu tego wszystkiego. M.in. na temat kontroli umów cywilno-prawnych na udzielanie świadczeń zdrowotnych, koszt - zwrot o 33%, gdzie na etatach wg Pani Dyrektor 5%. Ja mówię w ramach umów cywilno – prawnych koszt wzrósł, w porównaniu rok do roku, o 33%, gdzie w tym samym okresie na etatach minus 5%. To jest właśnie to co mówimy, niestety tutaj Pani będzie musiała naprawdę dobrze przeanalizować te wszystkie kwestie umów cywilno – prawnych. Rozumiem, że staramy się ściągnąć lekarzy, tylko może zamiast na umowy cywilno - prawne bardziej bym chciał żeby to było na etaty.

 

Radna Ewa Wawro – ja nie będę już po raz kolejny przywoływała tych myśli którymi posłużył się radni Jan Urban i Krzysztof Buba, bo to już Państwo sami słyszeliście, natomiast powiem jedna rzecz. Co roku ostatnio przyjmujemy ocenę pozytywną z zastrzeżeniami, robimy ten przysłowiowy ctrl Alt, ctrl C,  Ctrl V, o których wspominał Jasiek ale z ogromnym zażenowaniem Panie radny Pers odebrałam Pana słowa mówiące o tym, że pasuje się w przyszłym roku poważnie tym zająć, a nie na zasadzie przyjąć ten Program Naprawczy Jasielskiego Szpitala, potem o nim zapomnieć i potem na samym końcu jak będzie ocena gdzieś do niego wracać i przypominać. Chyba nie muszę tłumaczyć dlaczego z zażenowaniem, bo przecież Pan jest członkiem Zarządu, więc chyba tego typu podejście Państwa powinno być już od samego początku. To nie jest pouczenie, ja po prostu tylko mówię jak ja odebrałam te słowa, bo one były naprawdę bardzo słuszne, tylko w Pana ustach  zabrzmiało mi to trochę dziwnie.

 

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie oceny działalności Szpitala Specjalistycznego w Jaśle (Druk nr 602),

W głosowaniu brało udział 19 radnych.       

- za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych,

- przeciwnych 4

- wstrzymujących się 3,

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6h) Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia dotacji celowej Samodzielnemu Publicznemu Pogotowiu Ratunkowemu w Krośnie (Druk nr 603),

 

Przewodniczący poprosił o opinie  Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 1 głosie wstrzymującym.

Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Radny Jan Urban – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, wiem, że usłyszę za chwilę odpowiedź, że jestem przeciwko dbaniu o zdrowie i życie społeczności lokalnej, ale proszę Państwa pisze do nas podmiot, który nie jest podmiotem, którego my nie jesteśmy organem prowadzącym to jest raz, dwa wychodzimy przed orkiestrę, bo z tego co na Komisji rozmawialiśmy żaden samorząd nie zadeklarował swojej kwoty. Dokładamy się do instytucji, która świadczy usługi, pamiętacie Państwo jakie były przyjmowane apele?, żeby pogotowia nie oddawać, mieliśmy spotkanie, dyskusji wiele, mnóstwo, a na nic się to zdało, głos wołającego na pustyni, ale forma funkcjonowania pogotowia ratunkowego zafunkcjonowała nie z naszej woli, nie z naszej winy i tu jest znowu pstryczek dla tych, którzy spełniają władzę, wzięło to Krosno. Jest to samodzielny podmiot i dlaczego my, którzy mamy wiele innych ważnych wydatków mamy znowu lecieć z językiem na brodzie jako pierwsi? Wiem, że oni stacjonują tu, wszystko pięknie ładnie, ale to jest po raz kolejny robienie komuś dobrze i niemyślenie o naszych jednostkach. Ja w poprzedniej swojej wypowiedzi wskazałem, że gdybyśmy pasa zacisnęli, doszli do konsensusu to byśmy znaleźli niejeden milion złotych żeby wesprzeć szpital a tutaj będziemy teraz, wiem, że to nie jest wielka kwota ktoś mi powie, tylko że samorządy jeszcze nie podjęły uchwał i uważam, że przegłosujecie to bo tu jakieś takie populistyczne hasła zafunkcjonują, ale to nie jest nasza jednostka, skoro są sami, skoro mają kontraktowanie, skoro mają duże pieniądze, to dlaczego my mamy ich ratować?

 

Radna Ewa Wawro – ja zwrócę uwagę na jedną rzecz. Tak jak Janek wspomniał na Komisji Spraw Społecznych, dość długo dyskutowaliśmy na ten temat i wyrażaliśmy swoje zdanie negatywne o tym projekcie uchwały. Pytałam na Komisji Panią Dyrektor o to czy mamy dochody  i jakie mamy dochody z wynajmowania tych naszych kontenerów dla Samodzielnego Publicznego Pogotowia Ratunkowego w Krośnie, rozmawialiśmy również na temat tego, że Samodzielne Publiczne Pogotowie szuka cały czas po mieście lokalu, gdzie chcą przenieść ten swój punkt w Jaśle. Obiema rękoma podpisuję się pod apelem Pana Persa odnośnie zakupu angiografu,  bo faktycznie jest to sprzęt potrzebny, rozwojowy u nas i przekazanie środków na ten cel nie wzbudzałoby żadnych moich wątpliwości, nawet jeżeli mielibyśmy być faktycznie inicjatorami tej powiedzmy zbiórki po gminach. Natomiast tak jak dowiedzieliśmy się na Komisji będziemy pierwsi i nie wiadomo czy którakolwiek gmina nas poprze jeszcze w tej składce, ale my wychodzimy jak zawsze przed szereg. Osobiście będę przeciwna tej uchwale.

 

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący, Panie Panowie Radni, Szanowni Państwo,  czy Samodzielne Publiczne Pogotowie Ratunkowe w Krośnie nie jest naszą jednostką? To jest pytanie i trzeba powiedzieć, że tam pracują pracownicy, którzy pracowali w Jasielskim Szpitalu, tam świadczą usługi na rzecz mieszkańców naszego Powiatu, od nich zależy bezpieczeństwo naszych mieszkańców. Karetki ulegają degradacji w skutek eksploatacji i uważam, że należy im pomóc w zakupie tej karetki, czy inni pójdą za naszym przykładem, przekonamy się, jeżeli nie pójdą, to taki jest ich wybór, po prostu na tym polega samorządność, ale apeluję żeby podejść do tego w sposób bardzo odpowiedzialny, bo sprawny sprzęt pozwoli niekiedy na uratowanie życia a może kogoś nawet bliskiego z naszych rodzin. Więc nie jest to wielka kwota, nie jest znacząca, chcę tylko jeszcze tutaj Panu radnemu odpowiedzieć, że my nie możemy finansować działalności szpitala, ponieważ szpital musi kontraktować i sprzedawać swoje usługi w porozumieniu z NFZ czy na podstawie innych umów.  Natomiast jako samorząd powiatowy możemy wspierać oczywiście inwestycje i to czynimy. Również czynimy tymi polami ze Trzcinicy, bo w ubiegłym roku zakupiliśmy laser do rozbijania kamieni, do wykonywania zabiegów na nerkach. Czekamy na drugiego lekarza specjalistę, wtedy byśmy mogli więcej tych zabiegów wykonywać. Niezwykle są potrzebne i ratujące życie te zabiegi. Są duże kolejki, więc to jest bardzo ważne. Czy kupimy ten angiograf, nie wiem. Z taką prośbą zwrócili się lekarze, zwróciła się Pani Dyrektor do nas żebyśmy czynili starania. To jest ponad 3.700.000,00 zł. To jest naprawdę duża kwota, daj sam drugiemu, a do Ciebie dobro wróci.

 

Radny Grzegorz Pers – ja tutaj chciałem Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, odnośnie tego tutaj uzupełnić, bo właściwie Pan Starosta część powiedział, ale po pierwsze ci pracownicy z Pogotowia Jasielskiego przeszli, pracują dzisiaj w tym Pogotowiu Krośnieńskim, niemniej jednak, bo Szanowni Państwo to pogotowie świadczy usługi dla mieszkańców Powiatu Jasielskiego, gdzie mieszka ponad 100.000 ludzi i codziennie, nie życzę Państwu,  ale gdzieś to pogotowie jeździ. Kwota 30.000,00 zł to nie jest jakaś wygórowana moim zdaniem i myślę, że inne samorządy się przyłączą się do tego, natomiast często Państwo zarzucacie, że wydajemy na głupoty na niepotrzebne sprawy. Wydaje mi się, że tutaj akurat, jeżeli chodzi o ochronę zdrowia i bezpieczeństwo zdrowotne mieszkańców Powiatu Jasielskiego, to bym się zastanowił czy głosować „przeciw” nad ta uchwałą. A jeszcze taka dygresja, bo Pani Radna Wawro mnie tutaj zaczepiła, wskazując czy przypominając mi jaką pełnię funkcję w Zarządzie, to ja nie chce być złośliwy, ale odnosząc się do tego Funduszu Socjalnego, to proszę sobie poczytać ustawę o związkach zawodowych i kto może podpisywać układy zbiorowe i porozumienia z pracodawcą.

 

Radny Krzysztof Buba – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto, mam takie pytanie: podjęli żeśmy w 2021 roku uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w trybie przetargowym dwóch ambulansów sanitarnych stanowiących mienie ruchome szpitala. Wtedy nic nie stanęło na przeszkodzie, żeby te karetki przekazać. Teraz złom? 250.000,00 zł, wartość rynkowa 150.000,00 zł – dajemy 30.000? Panie Janie Muzyka na jakiej podstawie Pan twierdzi, że to był złom, są załączniki do uchwały, to nie był złom. Dlaczego żeśmy wtedy nie przekazali? Teraz bądźmy w pewnych rzeczach konsekwentni. Rozumiem, że trzeba było wtedy od razu te pieniądze na coś przeznaczyć, żeby uzupełnić. Dlaczego żeśmy tego nie zrobili, to co się zmieniła jakaś sytuacja? Wtedy nie prosili? To nie o to chodzi. Szanowni Państwo, myślmy. Naprawdę zastanówmy się nad tym co robimy. Sprzęt jest potrzebny, trzeba w niego inwestować, zmieniać żeby to było cały czas nowe, najlepsze jak najbardziej nowocześniejsze, tylko niech za tym idzie, że my jesteśmy przygotowani do obsługi tego sprzętu. Mamy kadrę, która pozwala z tego korzystać. Co do tego to mam troszkę wątpliwości, czy jeżeli zakupimy to co Pan Starosta mówił, jestem za tym, będziemy mieli kadrę, która będzie w stanie to obsługiwać, będziemy w stanie nie dokładać nie wiadomo ile, bo nagle jak się okaże, że będą to nisko wyceniane świadczenia. Jak to będzie wyglądało, znowu będziemy dokładać kolejne pieniądze? Przeanalizujmy to wszystko, tego mi właśnie brakuje. Brakuje mi, żeby dogłębnie przeanalizować pewne rzeczy co jest na plus, co jest na minus. Nie tylko tak jak Pan Grzegorz Pers mówi, że tylko bo to dla mieszkańców. Zgadza się, dla mieszkańców tylko nie wszystko i nie wszystko w taki sposób. Przeanalizujmy wszystko, wybierzmy jak najlepsze rozwiązanie i niech to będzie z korzyścią dla mieszkańców, a wydamy te pieniądze i za chwilę się okaże, że nikt nie będzie tego umiał obsługiwać i po co to nam?. Nie jest sztuką wydać pieniądze,  tylko sztuką jest racjonalnie wydać pieniądze. Ja wiem, że mówimy o karetce, ja nawiązuję ogólnie do całej sytuacji. Ambulanse zostały Panie Starosto sprzedane - zostały. Jeden żeśmy przekazali na Ukrainę, no to można było wtedy pomyśleć o tym, wziąć i to co powiedziałem dofinansować oddział ratunkowy w Krośnie - pogotowie, żeby to wszystko funkcjonowało.

 

Radny Jan Muzyka -  Panie Przewodniczący, Wysoka Rado. Ja też nie będę powtarzał to co już Pan Starosta powiedział, co Grzegorz powiedział, ale Panie Janie Urban, jak powiedziałeś, że ty wiesz co powiemy i tak dalej no to nie będę tego też powtarzał, tylko powiem tak „jak Kaliemu pomóc to dobrze, a jak Kali pomóc to niedobrze”. Przecież zapomnieliśmy jak zwracał się nasz szpital do okolicznych gmin  i też uzyskiwał pomoc od tych właśnie gmin, miały obowiązek dawać, nie miały, ale dawały i nie zgodzę się też z tym, że nie jest to nasza jednostka. Jaka jednostka tutaj jeździ inna, która zabiera ludzi chorych czy do ludzi chorych przyjeżdża, to właśnie krośnieńskie pogotowie. Ja będę głosował za bo dlatego, że nie tylko z mojej rodziny może kogoś zabrać ale może równie dobrze uratować nam życie, komuś z nas tutaj, którzy tutaj siedzimy. Będę głosował „za”.

 

Radny Jan Urban – ja się bardzo cieszę za taką jasną deklarację i to, że Jan nie będzie powtarzał tego co ja mówiłem wcześniej, dał mi asumpt do tego, bo on wiedział, widzi, że w wolnych chwilach jeszcze będę dorabiał jako wróżka to jest piękne, tylko mam parę takich uwag. To nie są wielkie pieniądze, tylko funkcjonowanie w tej kadencji Zarządu Powiatowego, samorządu powiatowego to przypomina mi taki „lot na księżyc w betoniarce”. Tak Jasieczku, wiesz jak się w betoniarce funkcjonuje? odbijasz się od ściany do ściany. Co to ma do rzeczy? no to słuchaj, będę mówił powoli, patrz na usta proszę Cię bardzo Jasiu, może zrozumiesz co mam na myśli. Brak przewidywania, brak takich działań co będzie dalej. Sprzedaliśmy dwie karetki, według Ciebie 245.000,00 zł w okolicach, bo się nie będę czepiał cyfr, stwierdziłeś pod nosem, że to jest „złom”. Wiem, kto bogatemu zabroni, Członek Zarządu może mówić, że kwota 245.000,00 tj. „złom”. Dla mnie to są duże pieniądze, jeszcze jestem przy głosie więc proszę nie polemizować, proszę słuchać uważnie. Te pieniądze wpłynęły do szpitala - tak, te pieniądze zasiliły szpital – tak, dlaczegośmy wtedy od razu nie poszli  w układ z Pogotowiem Ratunkowym i od razu to przekazać jako darowiznę, oni by sobie sprzedali i mieli by na 1/3 dobrej karetki. Czemu nikt wtedy nie pomyślał, tylko dzisiaj, po roku czasu, wracamy do tematu, czego wtedy nikt nie pomyślał? Dobrze obsługujecie, ratujecie nas wszystkich, więc zostawiamy, dajemy, piszemy uchwałę w sprawie darowizny na rzecz pogotowia karetki jednej tej najlepszej według Jaśka złom za 247.000,00 zł, co się z tym zrobicie to Wasza wola, ale jest to wkład nasz w nową kolejną karetkę. Można tak było zrobić, ale nie, bo wtedy nie prosili. I proszę Państwa to nie jest kwestia tego typu, że to jest dużo czy mało, bo tu się zgodzę z radnym Persem, że to nie są duże pieniądze, bo tu chodzi o pewien symbol, tylko to jest przykład takiego braku planowania i myślenia strategicznego, o to tylko mam pretensje. Szkoda, że nie rozumiemy się w tym obszarze, bo mówię gdyby to zostało, to by w znaczny sposób wsparło i pomogło, ale to już jest inna bajka. Ja mam  jeszcze pytanie do Pana Starosty jak jestem przy głosie, czy jest podpisana dalej, czy jest obowiązująca umowa na dzierżawę tych obiektów szpitala przez Krosno, które dzierżawią? - bo  jak tam gdzieś wyczytałem w sprawozdaniu czy gdzieś to ona chyba się zakończyła w lutym. Czy jest podpisana nowa umowa? Nigdzie nie doczytałem, że jest  nowa umowa. Ale to Pan Starosta powinien wiedzieć. Nie pytam na jakich warunkach tylko czy jest czy nie ma, bo wyczytałem z dokumentów, że w lutym się zakończyła, przestała obowiązywać umowa. To jest taki problem dowiedzieć się, nawet u tych, którzy byli, żeby Pan teraz odpowiedział żebyśmy wszyscy usłyszeli, bo wiem, że się w lutym skończyła umowa, nie chcę przywoływać dokumentów. Dyskutujemy o pogotowiu, o zakupie  więc zadaję pytanie: Czy jest obowiązująca aktualnie podpisana umowa na dzierżawę pomieszczeń  przez Pogotowie Ratunkowe w Krośnie to co dzierżawią od naszego Jasielskiego Szpitala?

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie udzielenia dotacji celowej Samodzielnemu Publicznemu Pogotowiu Ratunkowemu w Krośnie (Druk nr 603),

W głosowaniu brało udział 19 radnych.       

- za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych,

- przeciwnych 1,

- wstrzymujących 5

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6i) Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2023 rok (Druk nr 604) z autopoprawką,

 

Pani Skarbnik Krystyna Wąsik – Panie Przewodniczący, Panie Panowie Radni, projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2023 rok pierwotnie zawierał przesunięcie kwoty 30.000,00 zł na zadanie „Dofinansowanie zakupu ambulansu sanitarnego wraz z noszami dla Zespołu Ratownictwa Medycznego w Krośnie” i te środki były przesunięte z zadania w Rozdz. 60014 „Przebudowa dróg i mostów powiatowych”. Natomiast autopoprawką, którą Państwo dzisiaj otrzymaliście zostały wprowadzone zmiany na zadaniu pierwsze zadanie to: „Przebudowa drogi powiatowej nr 1847R Szebnie – Tarnowiec – Jedlicze – Potok w km 8+350 – 8+550 w miejscowości Potakówka. Na tym zadaniu była kwota 150.000,00 zł i w związku ze zmianą nazwy zadania, tutaj zmienił się kilometraż było 8+350 po nowemu będzie 8+112. Te 150.000,00 zł zostały przeniesione na to nowe zadanie. Ponadto z zadania pn. „Rozbudowa drogi powiatowej Nr 1827R Święcany, gr. wojew, Szerzyny w km 0+700 - 1+005,70 w tym rozbiórka istniejącego i budowa nowego mostu w km 0+777 w miejscowości Święcany”. Ta kwota 363.022,00 zł również została przesunięta na to nowe zadanie pn. „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1847R Szebnie-Tarnowiec- Jedlicze – Potok w km 8+112 - 8+550 w miejscowości Potakówka. Ponadto z zadania w Rozdz. 90095 pn. „Budowa biologicznej oczyszczalni ścieków dla potrzeb Ośrodka Edukacji Ekologicznej w Ożennej”, na tym zadaniu została z tego zadania ściągnięta kwota w wysokości 145.000,00 zł i została przesunięta do zadania pn. „Przebudowa dróg i mostów powiatowych”.

Przewodniczący poprosił o opinie  Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 1 głosie wstrzymującym się.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Radny Krzysztof Buba – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto, mam pytanie, dlaczego zwiększamy środki na przebudowę drogi powiatowej 1847R Szebnie – Tarnowiec. Czy to jest najbardziej pilna w tej chwili inwestycja drogowa w naszym powiecie i dlaczego np. nie robimy ulicy Żniwnej, tego fatalnego odcinka, po którym coraz ciężej przejechać? Ile inwestycji będzie cały czas prowadzonych np. na gminie Tarnowiec? Patrzmy na to w ten sposób, że róbmy systematycznie w poszczególnych gminach. Bardzo duże środki były wydawane na drogi w gminie Tarnowiec, trzeba też wydać i na innych i poprawić to co jest. Na pewno ta droga nie jest w takim stanie jak ulica Żniwna. Kolejny raz apeluję, żeby wreszcie z ulicą Żniwną zrobić porządek, bo wybudowaliśmy most, chcemy żeby z tego mostu ludzie korzystali, a ulica Żniwna jest w fatalnym stanie. Kiedy będzie poprawiona? – Chciałbym aby  Pan Starosta w tym zakresie coś powiedział. I jeszcze jedno pytanie: To nie będziemy budować oczyszczalni ścieków przy Ośrodku Edukacji Ekologicznej w Ożennej, już się coś zmieniło?

 

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący, Panie, Panowie Radni, Szanowni Państwo, dlaczego Potakówka? Dlatego, że  Gmina Tarnowiec zadeklarowała wsparcie tego zadania. Droga jest na odcinku leśnym w fatalnym stanie i w ubiegłym roku zrobiliśmy odcinek ok. 500 m, także do granicy lasu będzie już dobrym stanie. Inne drogi, które były w złym stanie będą remontowane ze środków pochodzących z Funduszu Leśnego, natomiast ulica Żniwna, tam jest szereg problemów do rozwiązania, które musimy rozwiązać, mianowicie czekamy co zrobi PKP. Jeżeli zrobi PKP to wtedy będziemy mogli przygotować projekt i przebudować tą drogę. Jeżeli chodzi o odcinek, który ma połączyć ulicę Żniwną z ulicą Floriańską czy już z Wolicą to jesteśmy w trakcie naboru. W ubiegłym roku nie otrzymaliśmy dofinansowania, mam nadzieję, że w tym roku otrzymamy dofinansowanie. To jest duże zadanie, więc liczymy na wsparcie i  jeżeli to wsparcie otrzymamy to wszystko pójdzie dobrze. Nie wiem kiedy kolej rozstrzygnie sprawę przebudowy czy rewitalizacji linii 108 linii kolejowej Jasło – Nowy Zagórz. W ramach tej inwestycji jest przewidziana również budowa w pasie kolejowym przejścia. Trudno byłoby zrobić drogę i później ją nie dostosować do tego pasa kolejowego. W pasie kolejowym mogą tylko koleje lub za zgodą kolei możemy wykonywać takie roboty. Tam będzie wyburzona stróżówka, czekamy, na szczęście udało się przesiedlić te osoby, które w tej stróżówce były, więc myślę, że to będzie łatwo z rozbiórką tego budynku, a kiedy to nastąpi to nie od nas zależy i nie mamy na to wpływu. Niestety nie mamy na to wpływu, chcieliśmy w innym miejscu zrobić przejście przez tory i to się też nie udało, to nie  jest takie proste i  łatwe. Jeżeli ktokolwiek miał do czynienia z kolejami, to może wiedzieć, że koleje patrzą na swoje interesy w pierwszej kolejności. Jeżeli chodzi o oczyszczalnię ścieków to ona powstanie, mamy wstępną deklarację gminy, że przygotuje tą oczyszczalnię ścieków. Jest w chyba trakcie, w tej chwili w przygotowaniu programu funkcjonalno – użytkowego i gmina jeżeli uzyska wsparcie finansowe to my będziemy musieli ją wesprzeć przy realizacji tego zadania, ale na dzień dzisiejszy wiemy, że te środki, które tam są nie będą wykorzystane więc je ściągamy.

 

Radny Krzysztof Buba – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto, rozumiem, że Pan mówi, że trwają uzgodnienia z koleją i od niej wszystko zależy, dotyczy przejazdu kolejowo – drogowego przez ulicę i przez linię kolejową, a mi chodzi o odcinek od ulicy Floriańskiej na tą chwilę, do tego momentu, w którym będzie realizowana inwestycja, którą żeśmy zgłosili, czyli ta obwodnica wzdłuż torów. Dlaczego tego nie robimy? Co ma do rzeczy czekanie na PKP? Pan Starosta widział ten stan techniczny tej drogi jak to wygląda? Przecież po kawałku robimy drogi. Przecież można to zrobić, będzie do przejechania tam nie 500 m w tragicznych warunkach tylko będzie 350 m do przejechania z tych 500 w dobrych, tak powinno wyglądać droga. Ostatnie 150 m to bym zrozumiał, że będziemy dopiero realizować czy poprawiać jak wejdzie kwestia połączenia tej drogi miedzy Wolicą, a ulicą Żniwną, to jest jeden  odcinek i drugi kwestia przejazdu przez linię kolejową.

 

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2023 rok (Druk nr 604) z autopoprawką,

 

W głosowaniu brało udział 18 radnych.       

- za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych,

- wstrzymujących się 5

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6j) Podjęcie uchwały w sprawie zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w 2023 roku z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej (Druk nr 605), - czyli to są przesunięcia środków na zadaniu, które nie było zainteresowania na te które są zainteresowania.

 

Przewodniczący poprosił o opinie  Komisje Stałe.

Komisja Społeczna na pewno opiniowała pozytywnie.

Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w 2023 roku z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej (Druk nr 605),

 W głosowaniu brało udział 18 radnych.      

- za podjęciem uchwały głosowało 18 radnych,

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6k) Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej wyjaśnienia powodu działań dyskryminujących i utrudniających egzystencję obywateli znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomicznej (Druk nr 606).

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej wyjaśnienia powodu działań dyskryminujących i utrudniających egzystencję obywateli znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomicznej (Druk nr 606).

W głosowaniu brało udział 19 radnych.       

- za podjęciem uchwały głosowało 19 radnych,

Uchwała została podjęta.

 

7.  Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz prac Zarządu w okresie międzysesyjnym (Druk nr 607).

8.   Interpelacje.

9.   Wnioski i zapytania radnych.

10. Sprawy różne.

 

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący, Panie Panowie Radni, Szanowni Państwo, Powiat Jasielski otrzymał wsparcie z Funduszu Leśnego prawie blisko 4 mln zł . Są to środki remontowe i inwestycyjne. Dwa zadania remontowe tj. droga w Błażkowej i droga Osobnica – Łazy Dębowiec. Zwłaszcza ta droga była w bardzo złym stanie i tam już trwają prace i mam nadzieję, że w  najbliższym czasie stan tej drogi się radykalnie zmieni i również odcinek drogi zostanie tej drogi również częściowo wykonany ze środków, które pozostały z przetargów na wykorzystanie rezerwy subwencji mostowej. Z tego miejsca chciałbym podziękować polskiemu rządowi Pani Poseł Kurowskiej za te środki, Dyrektorom i Nadleśniczym zwłaszcza Panu Arturowi Paczkowskiemu z Kołaczyc za pomoc i zrealizowanie naszego wniosku. Środki te na pewno przyczynią się  do poprawy bezpieczeństwa na naszych drogach i rozwiążą również problem przepustu w miejscowości Czeluśnica. Ten przepust, który obecnie istnieje jest z zbyt małą przepustowością i zbyt małym światłem i nowy przepust przyczyni się do tego, że będzie bezpieczniej w miejscowości Czeluśnicy i mam nadzieję, że w przyszłym tygodniu podpiszemy umowę i ta inwestycja zostanie zrealizowana jeszcze w tym roku, bo w tym roku musimy środki rozliczyć. To są środki  ponad 800.000,00 zł. Również idą w bardzo dobrym tempie inne inwestycje, zwłaszcza most w miejscowości Święcany. W ostatni poniedziałek została wylana płyta i mam nadzieję, że w terminie zostanie oddany do użytku ten most. W poniedziałek wybieramy się do Urzędu Marszałkowskiego na podpisanie umowy na środki z PROW-u. My pozwoliliśmy sobie trochę zaryzykować i mamy praktycznie jedną drogę już wykonaną, natomiast druga jest w trakcie realizacji. Także w szybkim czasie wystąpimy również o refundacje na wykonane zadanie właśnie w ramach PROW-u. I tam są również oszczędności także zaraz po podpisaniu umowy będziemy podpisywać aneksy, żeby zmniejszyć te środki, które były w tych wartościach kosztorysowych. Więc Wysokiej Radzie bardzo dziękuję za poparcie tych ważnych uchwał, które były dzisiaj. Mam nadzieję, że Szpital zdąży zrealizować inwestycje. Na oddziale psychiatrycznym są opóźnienia, one wynikają z wielu różnych przyczyn, ale nie ma zagrożenia dla realizacji tej inwestycji. Chcę tu wyraźnie powiedzieć i Powiat nie utraci środków a na pewno spowoduje to, że polepszy się funkcjonowanie szpitala i zmniejszą się również koszty związane chociażby z dowozem wyżywienia czy z dowozem pacjentów na badania itd. Będą bardzo piękne, nowoczesne sale dla pacjentów jak również dla pacjentów, którzy będą korzystać z przychodni na parterze. Także bardzo, bardzo dziękuję za pozytywne głosowanie i wsparcie tych naszych propozycji. Zapraszam dzisiaj jest dzień Wolności i Solidarności o 18 godz. jest msza w kościele św. Stanisława i w tą 43 - rocznicę podpisania porozumień sierpniowych, porozumień które przyniosły nam niepodległość i suwerenność. Chcemy w ten sposób oddać hołd tym, którzy w tych strajkach i w tych przemianach uczestniczyli.

 

11.  Zamknięcie obrad.

 

                   Wobec wyczerpania porządku obrad, Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch zamknął obrady LXXX Sesji Rady Powiatu w Jaśle o godzinie 16.20.

Imienne wykazy głosowań stanowią załącznik do niniejszego protokołu.

 

 

Protokolant: Małgorzata Niemczyńska                                             Przewodniczący Rady

                                    Robert Snoch

Materiały

Raport z przeprowadzonego głosowania z LXXX Sesji Rady Powiatu w Jaśle
Raport​_z​_przeprowadzonego​_głosowania​_z​_LXXX​_Sesji​_Rady​_Powiatu​_w​_Jaśle.pdf 0.15MB
Protokół LXXX​_2023 z LXXX Sesji Rady Powiatu w Jaśle odbytej w dniu 31 sierpnia 2023 r. o godz. 14.30
Protokół​_LXXX​_2023​_z​_LXXX​_Sesji​_Rady​_Powiatu​_w​_Jaśle​_odbytej​_w​_dniu​_31​_sierpnia​_2023​_r​_o​_godz​_1430.pdf 13.40MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
10.10.2023 12:19 Paweł Krajciewicz
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Robert Snoch
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Protokół z LXXX Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 31.08.2023 1.0 10.10.2023 12:19 Paweł Krajciewicz

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}