W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Protokół z LXVI Sesji Rady Powiatu w Jaśle VI Kadencji z dnia 27.10.2022

                                                       Protokół LXVI/2022

                                          z LXVI Sesji Rady Powiatu w Jaśle

                         odbytej w dniu 27 października 2022 r. o godz. 15.30

 

Ad. 1. Otwarcie Sesji.

Sesję otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch, który powitał Radnych uczestniczących w sesji zgromadzonych na sali, łączących się zdalnie,  naczelników, dyrektorów, kierowników jednostek organizacyjnych, Panią Sekretarz, Panią Skarbnik, Panią Mecenas i wszystkich obserwujących naszą sesję.

 

Ad. 2. Stwierdzenie prawomocności obrad.

Przewodniczący, zgodnie z listą obecności podpisaną przez 11 radnych oraz na podstawie liczby zalogowanych radnych do zdalnego systemu w ilości 10, stwierdził, że w posiedzeniu bierze udział 21 radnych, obrady są prawomocne.

 

Ad. 3. Przyjęcie protokołu LXV sesji Rady Powiatu w Jaśle.

Przewodniczący poinformował, że do protokołu LXV nie wpłynęły żadne uwagi. Przewodniczący zarządził głosowanie nad zatwierdzeniem protokołu z LXV sesji Rady Powiatu w Jaśle.

W głosowaniu brało udział 19 radnych.

- za przyjęciem protokołu głosowało 19 radnych.

Protokół z LXV sesji Rady Powiatu w Jaśle został przyjęty.

 

Ad. 4. Wprowadzenie ewentualnych zmian do porządku obrad.

Przewodniczący odczytał wniosek Zarządu Powiatu w Jaśle.

 

WNIOSEK O ZMIANĘ PORZĄDKU OBRAD

 

Zarząd Powiatu w Jaśle zwraca się z wnioskiem o zmianę porządku obrad LXVI sesji Rady Powiatu w Jaśle w dniu 27 października 2022 roku, poprzez dodanie w pkt. 6 podpunktów: i), j), k), l), które otrzymują brzmienie:

„i) powierzenia Gminie Dębowiec realizacji zadania własnego Powiatu Jasielskiego pn. „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1883R Dębowiec – Zarzecze w miejscowościach Dębowiec i Zarzecze”,

j) wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązań finansowych na realizację zadania Powiatu, 

k) zmiany Uchwały Nr LV/386/2022 Rady Powiatu w Jaśle z dnia 8 lutego 2022 r. w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej dla Województwa Podkarpackiego na realizację zadania publicznego,

l) zaciągnięcia zobowiązania finansowego na realizację zadania inwestycyjnego”.

 

Do posiedzenia Rady Powiatu w Jaśle dołączyli kolejni radni.

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wprowadzeniem do porządku obrad LXVI sesji Rady Powiatu w pkt. 6 podpunktu „i”.

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za głosowało 22 radnych.

Podpunkt „i” został wprowadzony do porządku obrad dzisiejszej sesji.

 

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wprowadzeniem do porządku obrad LXVI sesji Rady Powiatu w pkt. 6 podpunktu „j”.

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za głosowało 22 radnych.

Podpunkt „j” został wprowadzony do porządku obrad dzisiejszej sesji.

 

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wprowadzeniem do porządku obrad LXVI sesji Rady Powiatu w pkt. 6 podpunktu „k”.

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za głosowało 22 radnych.

Podpunkt „k” został wprowadzony do porządku obrad dzisiejszej sesji.

 

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wprowadzeniem do porządku obrad LXVI sesji Rady Powiatu w pkt. 6 podpunktu „l”.

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za głosowało 22 radnych.

Podpunkt „l” został wprowadzony do porządku obrad dzisiejszej sesji.

 

Zmieniony porządek obrad:

  1. Otwarcie sesji.
  2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z LXV sesji Rady Powiatu w Jaśle.
  4. Wprowadzenie ewentualnych zmian do porządku obrad.
  5. Wybór Komisji Wnioskowej.
  6. Podjęcie uchwał w sprawie:
  1. zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2022 r. (Druk nr 482),
  2. zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2022 – 2030 (Druk nr 483),
  3. rozpatrzenia petycji Wójta Gminy Solina (Druk nr 484),
  4. wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości gruntowych, niezabudowanych stanowiących własność Powiatu Jasielskiego, położonych w miejscowości Przysieki (Druk nr 485),
  5. zmiany Uchwały Nr LI/352/2021 Rady Powiatu w Jaśle z dnia 21 października 2021 r. w sprawie powierzenia Gminie Dębowiec realizacji zadania własnego Powiatu Jasielskiego pn. „Przebudowa dróg powiatowych Nr 1854R Jasło – Dębowiec – Folusz w miejscowości Dębowiec i Folusz oraz Nr 1882R Droga przez wieś Dębowiec w miejscowości Dębowiec” (Druk nr 486),
  6. zmiany Uchwały Nr LI/353/2021 Rady Powiatu w Jaśle z dnia 21 października 2021 r. w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązań finansowych na realizację zadania Powiatu (Druk nr 487),
  7. powierzenia Gminie Dębowiec zadania zarządzania drogami powiatowymi w zakresie bieżącego i zimowego utrzymania chodników w ciągu dróg powiatowych na terenie Gminy Dębowiec (Druk nr 488),
  8. wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązań finansowych na lata od 2023 roku do 2025 roku na udzielenie dotacji celowej dla Gminy Dębowiec na realizację zadania zarządzania drogami powiatowymi w zakresie bieżącego i zimowego utrzymania chodników w ciągu dróg powiatowych na terenie Gminy Dębowiec (Druk nr 489),

i) powierzenia Gminie Dębowiec realizacji zadania własnego Powiatu Jasielskiego pn.      Przebudowa drogi powiatowej Nr 1883R Dębowiec – Zarzecze w miejscowościach        Dębowiec i Zarzecze”,

j) wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązań finansowych na realizację zadania                     Powiatu, 

k) zmiany Uchwały Nr LV/386/2022 Rady Powiatu w Jaśle z dnia 8 lutego 2022 r.          w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej dla Województwa Podkarpackiego na realizację  zadania publicznego,

    l) zaciągnięcia zobowiązania finansowego na realizację zadania inwestycyjnego.

  1. Informacja Zarządu Powiatu w Jaśle o stanie realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2021/2022 (Druk nr 490).
  2. Informacja dotycząca analizy składanych oświadczeń majątkowych przez radnych Rady Powiatu w Jaśle oraz członków Zarządu Powiatu, Sekretarza i Skarbnika Powiatu, osoby zarządzające i członków organu zarządzającego powiatową osobą prawną, Kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych oraz osoby wydające decyzje administracyjne w imieniu Starosty. (Druk nr 491).
  3. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz prac Zarządu w okresie  międzysesyjnym.
  4. Interpelacje.
  5. Wnioski i zapytania radnych.
  6. Sprawy różne.
  7. Zamknięcie obrad.

 

Ad. 5. Wybór Komisji Wnioskowej.

Wiceprzewodnicząca Rady Powiatu Anna Nigborowicz zgłosiła do Komisji Wnioskowej

radnych: Irenę Baciak, Jana Czajkę, Sławomira Madejczyka.

Innych propozycji nie zgłoszono.

Zgłoszeni radni wyrazili zgodę na pracę w Komisji Wnioskowej.

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wyborem członków Komisji Wnioskowej.

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za wyborem zaproponowanego składu Komisji Wnioskowej głosowało 22 radnych.

Komisja została wybrana.

 

Ad. 6. Podjęcie uchwał w sprawie:

a) zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2022 r. (Druk nr 482) z autopoprawką,

 

Przewodniczący wyjaśnił, że Pani Krystyna Wąsik - Skarbnik Powiatu omówiła uchwałę na Komisjach, ale jeszcze poprosił o wyjaśnienie autopoprawki.

 

Pani Skarbnik – Panie Przewodniczący, Panie i Panowie radni, autopoprawka do projektu Uchwały Rady Powiatu w Jaśle w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2022 rok po stronie dochodów wprowadza się w Dziale 758 Różne rozliczenia, Rozdz. 75802 Uzupełnienie subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, kwotę 273.287,00 zł i są to środki z rezerwy subwencji ogólnej na realizacje zadań z zakresu domów pomocy społecznej i te środki zostały po stronie wydatków przeznaczone na wydatki  DPS w Foluszu. Po stronie wydatków w Dziale 600 zwiększa się plan wydatków o kwotę 375.287,00 zł, oraz zmniejsza się o kwotę 102.000,00 zł. W Rozdz.  60013 Drogi publiczne wojewódzkie wprowadza się zmniejszenie planu wydatków o kwotę 100.000,00 zł na zadaniu „Budowa obwodnicy Nowego Żmigrodu w ciągu drogi wojewódzkiej nr 993” i te 100.000,00 zł przesuwa się na zadanie:

1.  „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1313R Jasło – Błażkowa – Jodłowa w km 7+648 – 8+646 w miejscowości Wróblowa” zwiększenie o kwotę 88.000,00 zł,

2.  Kwota 1.000,00 zł na zadaniu „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1883R Dębowiec – Zarzecze w miejscowościach Dębowiec i Zarzecze” – dotacja dla Gminy Dębowiec,

3.  Kwota 12.000,00 zł dot. „Przebudowa drogi powiatowej NR 1892R Tarnowiec-Wrocanka-Piotrówka w km 0+412 – 1+320 w miejscowości Wrocanka” i tutaj przesuwamy 12.000,00 zł. Ponadto na tym zadaniu jest zmiana nazwy zadania polegające na kilometrażu i jest to przesunięcie +/- 1.000,00 zł.

Pozostałe zmiany to w Rozdz. 60014 na zadaniu „ Przebudowa dróg i mostów powiatowych”, zwiększenie o kwotę o 273.287,00 zł do kwoty 334.353,00 zł są to środki z odsetek bankowych, które pierwotnie były przeznaczone na pokrycie wydatków w DPS w Foluszu, ponieważ przyszła rezerwa z subwencji ogólnej z DPS w Foluszu a tam były zabezpieczone wydatki dochodami własnymi, to tą kwotę przesuniemy na zdanie „Przebudowę dróg              i mostów”. W Dziale 60078 Usuwanie skutków klęsk żywiołowych wprowadza się w planie wydatków zwiększenia na 13.000,00 zł oraz zmniejszenie na kwotę 2.000,00 zł i w tym na zadaniu „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1892R Tarnowiec – Wrocanka – Piotrówka w km 0+435-2+935 w miejscowości Wrocanka jest zmniejszenie o 1.000,00 zł , związane to jest ze zmianą nazwy zadania jak wcześniej wspominałam i ten 1.000,00 zł plus 11.000,00 zł trafia po stronie wydatków na zadanie „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1892R Tarnowiec – Wrocanka – Piotrówka i zmiana jest w km: nowy to 0+412 – 1+320 w miejscowości Wrocanka i jeszcze jedna zmiana nazwy zdania: na zdaniu „ Przebudowa drogi powiatowej Nr 1832R Bączal - Skołyszyn w km 0+000 – 0+955 w miejscowości Bączal Dolny i Bączal Górny  - tutaj jest zmniejszenie o kwotę 1.000,00 zł, a zwiększenie na zadaniu „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1832R Bączal - Skołyszyn w km 0+008 - 1+000.

 

Przewodniczący poprosił o opinie Przewodniczących Komisji Stałych.

Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – radny Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 1 głosie przeciwnym i 1 głosie wstrzymującym.

Przewodnicząca Komisji Edukacji – radna Irena Baciak - Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Społecznej – radny Stanisław Święch– Komisja również opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, jeżeli chodzi o projekt uchwały druk 482 wraz z autopoprawką. Najpierw odniosę się do autopoprawki, ponieważ ona jest bardzo pozytywna, ponieważ mamy zwiększenie dochodów o 273.287,00 zł               z rezerwy subwencji ogólnej na realizację zadań, w związku z tym zwalniamy środki z wydatków wcześniej zaplanowanych na DPS. Natomiast niepokoi to, że znowu zwolnione środki trafiają do działu 600 Transport i łączność na zadania nienazwane i mamy w tej pozycji już 375.287,00 zł. Co to znaczy już wiemy z przeszłości, że z tego będą realizowane, czy mogą być realizowane zadania, o których Rada będzie dowiadywała się już po fakcie, ponieważ Zarząd ma uprawnienia do dokonywania tego typu zmian. Na komisji zwracałem uwagę, przede wszystkim na Dział 756, dodatkowe zwiększenie dochodów z tytułu udziału powiatu w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa. To są wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych. Wskazywałem, że w uchwale budżetowej mamy zawartą kwotę 18.506.152,00 zł, a więc o jedną trzecią mamy zwiększone prognozowane dochody. Oczywiście w przypadku tychże prognozowanych dochodów Zarząd postąpił prawidłowo, ma decyzję ministra finansów, że tego typu dochody będą, niemniej wskazywałem, że w wyniku Polskiego Ładu podatki dochodowe od 1 lipca zostały obniżone do 12% oraz została zwiększona kwota wolna od opodatkowania do 30.000,00 zł, stąd 1/3 wzrostu tych dochodów jest dla mnie za duża, ale rozumiem jest to uruchomiona zapowiadana wcześniej rządowa tarcza celem wyrównania strat w dochodach samorządów, niemniej jednak ponawiam swój apel, że powinniśmy wystąpić i przygotować stanowisko jako samorząd powiatowy, aby zmienić i ustabilizować nasze dochody zmieniając naszą ustawę o dochodach samorządu. Dlaczego mówię o tym, ponieważ niepokój budzi to, że te zwiększone środki będą podlegać rozliczeniu w systemie dwuletnim czyli rok 2022 i rok 2023. Mamy kuriozalną sytuacje, że będziemy uchwalać budżet i później sprawozdanie przyjmować, udzielać absolutorium a później może się okazać, że w budżecie i w sprawozdaniu wykazane środki wcześniej prognozowane przez ministerstwo finansów są nie w tej wysokości w jakiej mam podano, gdyż w systemie dwuletnim się rozliczamy.  Pani Skarbnik na komisji powiedziała jedną wspaniałą rzecz, że te środki jeżeli minie rok 2023 to w roku 2024 nie będą podlegać zwrotowi. Czyli potwierdziła, że rok 2022 i 2023 będzie rozliczany łącznie, niemniej martwi mnie to, bo w roku 2023 powinna upłynąć nasza kadencja. Stąd tego typu żonglowanie  dochodami dla samorządów wydaje mi się dość wątpliwe z punktu widzenia stabilności finansów publicznych - to jest pierwsza uwaga. Druga uwaga, która potwierdza te moje obawy to jest to, że prognozowane przychody z tego tytułu na rok 2023 są szacowane na poziomie 18 min zł, a więc takim jakiem uchwaliliśmy jak w uchwale budżetowej na rok 2022, a nawet troszkę nawet niższej. Natomiast w Wieloletniej Prognozie mamy utrzymane dochody na tym poziomie 20 mln zł. Stąd konieczne korekty, które powinniśmy  wykonywać również w WPF i w naszych zadaniach wieloletnich. Wielkości te będą ulegały zmianie, rozumiem, że to jest już w gestii Zarządu i Pani Skarbnik, aby kolejna uchwała dotycząca zmiany WPF obejmowała już projekt uchwały budżetowej na 2023 rok, który powinniśmy otrzymać najpóźniej do 15 listopada br. Co do innych wydatków czy przesunięć, one są dla mnie oczywiste, natomiast zwracam na te dwa istotne elementy tzn. zwiększenie zadań nienazwanych w Dziale 600 Transport i łączność oraz to, że mamy zwiększone dochody, które będą podlegać rozliczeniu w systemie dwuletnim.

 

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni, Szanowni Państwo, krótko ad vocem, wszystkie zadania są nazwane. Natomiast ta pozycja budowa dróg  i mostów pozwoli nam na elastyczne działanie, ponieważ mamy możliwość aplikowania prawdopodobnie, bo nie wiemy tego na pewno, ale musimy być przygotowani. Mamy zapowiedź, że w miesiącu listopadzie gdzie ruszą nabory z PROW-u na przebudowę dróg,    w związku z tym też musimy mieć środki na przygotowanie kosztorysów czy takich              w mniejszym zakresie dokumentacji. Planujemy składanie dwóch dróg tak jak Państwo widzicie Wrocankę i Bączal na PROW, natomiast trzecia droga Dębowiec - Zarzecze w tym samym naborze chce skorzystać Pan Wójt Dębowca, ale jego wniosek nie będzie jak gdyby zabierał naszej puli. To jest o tyle korzystne, ale ja nie wiem jak będą dzielone środki na gminy, na powiaty, czy to będzie konkurencja czy nie będzie konkurencji, tego nie wiem dokładnie. Prawie kilometr drogi będzie poszerzone do 6 m plus chodnik z wyjątkiem tej części mostowej, ale to  przy tych dalszych już uchwałach będziemy to precyzować, dlatego bardzo bym prosił o poparcie tych wszystkich propozycji. Ja wiem, że to jest może, lepiej było by, gdybyśmy wszystko wiedzieli od razu, ale tak się nie da. Zapowiedź była, że PROW będzie ogłoszony na wiosnę, a w tej chwili mamy późną jesień. Będzie realizacja                   w przyszłym roku. Nie wiemy jakie będą ceny, planowaliśmy trzy wnioski. Na pewno nam już się trzy wnioski nam nie zmieszczą w tych kwotach dlatego, że wszystko poszło w górę    i trzeci wniosek, który planowaliśmy czyli Dębowiec – Łazy Dębowieckie – Osobnica jest na prawie 2 km czy ponad dwa km zgłoszony do naboru do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg Lokalnych, a jest szansa, że jak będzie nabór to będziemy w stanie się przygotować, złożyć wniosek a realizacja nastąpi w przyszłym roku.

Więcej głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały Rady Powiatu w sprawie zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2022 rok        z autopoprawką.

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 17 radnych,

- wstrzymało się 5 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6b zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2022 – 2030 (Druk nr 463) z autopoprawką

 

Przewodniczący poprosił Panią Skarbnik o wyjaśnienie autopoprawki.

 

Pani Skarbnik – Panie Przewodniczący, Panie i Panowie radni autopoprawka do Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2022 – 2030 jest związana z przystąpieniem do realizacji zadania pn. „Przebudowa drogi powiatowej nr 1892R Tarnowiec – Wrocanka – Piotrówka w km 0+412 - 1+320 w miejscowości Wrocanka stanowiącego przedsięwzięcie, o którym mowa w art. 226 ust. 4 ustawy o finansach publicznych na łączną kwotę 13.000,00 zł i w tym, 2022 roku kwota 12.000,00 zł i w 2023 roku kwota 1.000,00 zł. Ponadto autopoprawka zawiera zmiany na zadaniu „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1313R Jasło – Błażkowa - Jodłowa w km 7+648 – 8+646 w miejscowości Wróblowa stanowiącym przedsięwzięcie, o którym mowa w art. 226 ust. 4 ustawa o finansach publicznych i tutaj dokonuje się następujących zmian:

- zwiększa się łączne nakłady finansowe o kwotę  388.000,00 zł, zwiększa się w …

 

Radny Janusz Przetacznik –  9 tu jest napisane 9

 

Pani Skarbnik – 8,  388.000,00 zł

 

Radny Janusz Przetacznik –  389.000,00 zł

 

Pani Skarbnik – przepraszam jak Państwo tak macie,  ja mam 388.000,00 zł po autopoprawce.

 

Radny Janusz Przetacznik –  w materiałach, które otrzymaliśmy przed sesją od Pani Anny mam 389, 89 i 300 tys. – takie mamy podane wielkości  na stronie drugiej.

 

Pani Skarbnik – to przepraszam zaraz to sprawdzę, niemniej jednak ma być 388.000,00 zł

- w 2022 roku kwota 88.000,00 zł,

- a w 2023 roku kwota 300.000,00 zł.

Pozostałe zmiany wynikają z przyjętych uchwał Zarządu Powiatu dzisiaj min. i przyjętej uchwały Rady Powiatu, ponadto zmieniają się tam jeszcze kwoty spłat kredytów. Ponieważ bank nie zaakceptował proponowanych przez nas wysokości rat na poszczególne lata, w związku z tym musieliśmy dokonać również tutaj korekty, łączna kwota się nie zmieniła.

 

Przewodniczący poprosił o opinie Przewodniczących Komisji Stałych.

Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 2 głosach wstrzymujących.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – radny Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i  wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 2 głosach wstrzymujących.

Radny Sławomir Madejczyk – ja tylko dołożę, że w tekście uchwały jest dobra kwota, natomiast w tekście autopoprawki co zgłaszał radny Przetacznik jest rzeczywiście o 1.000 więcej, także uchwałę mamy dobrą.

Radny Janusz Przetacznik – uchwałę tak.

Przewodniczący Komisji Społecznej – radny Stanisław Święch– Komisja również opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 3 głosach wstrzymujących.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, tak jak sygnalizowałem przy okazji dyskusji, wymianie poglądów dotyczących zmiany uchwały budżetowej na  2022 rok, otrzymujemy kolejną zmianę WPF-u i tak jak Pani Skarbnik powiedziała po raz kolejny konsekwencją są nie tylko uchwały Rady Powiatu, ale również i Zarządu, których nie znamy, widzimy tylko finalne kwoty, z którymi musimy się ewentualnie zgodzić bądź nie. Natomiast trudno mi w tej chwili dyskutować o WPF-ie, kiedy mam świadomość i wiem, że dochody     w roku 2022 nie będą w wysokości prognozowanej, które nam gwarantuje ministerstwo w wysokości 20 a 18 mln, a co za tym idzie jak będzie się przedstawiał wskaźnik budżetowy? Niestety nie zdążyłem sprawdzić czy ten wskaźnik określony w ustawie o finansach publicznych będziemy mieli zrealizowany tzn. wydatki bieżące nie będą zbyt wysokie, a jeszcze to co Pani powiedziała Skarbnik jeżeli chodzi o kwestie spłat, bo tego już nie analizowałem, wysokości spłat rat kredytów, w związku z tym trzeba będzie poczekać na projekt uchwały budżetowej na rok 2023 wraz już z kompleksową zmianą WPF-u, bo wtedy będziemy troszkę mądrzejsi na ile uchwały Zarządu, których formalnie nie znamy, przekładają się na WPF w latach 2023 i dalej i z jakimi konsekwencjami będą występować.

 

Wobec braku głosów w dyskusji, Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2022 – 2030 z autopoprawką.

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych,

- przeciwnych 3,

- wstrzymało się 5 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6c) rozpatrzenia petycji Wójta Gminy Solina (Druk nr 484),

 

Przewodniczący poprosił o opinie Przewodniczących Komisji Stałych.

Przewodniczący Komisji Społecznej – radny Stanisław Święch– Komisja również opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Wobec braku głosów w dyskusji, Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie  podjęcie Uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji Wójta Gminy Solina (Druk nr 484),

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6d) wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości gruntowych, niezabudowanych stanowiących własność Powiatu Jasielskiego, położonych w miejscowości Przysieki (Druk nr 485),

 

Przewodniczący poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i  wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości gruntowych, niezabudowanych stanowiących własność Powiatu Jasielskiego, położonych w miejscowości Przysieki (Druk nr 485),

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6e) zmiany Uchwały Nr LI/352/2021 Rady Powiatu w Jaśle z dnia 21 października 2021 r. w sprawie powierzenia Gminie Dębowiec realizacji zadania własnego Powiatu Jasielskiego pn. „Przebudowa dróg powiatowych Nr 1854R Jasło – Dębowiec – Folusz w miejscowości Dębowiec i Folusz oraz Nr 1882R Droga przez wieś Dębowiec w miejscowości Dębowiec” (Druk nr 486),

 

Przewodniczący poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i  wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie  zmiany Uchwały Nr LI/352/2021 Rady Powiatu w Jaśle z dnia 21 października 2021 r. w sprawie powierzenia Gminie Dębowiec realizacji zadania własnego Powiatu Jasielskiego pn. „Przebudowa dróg powiatowych Nr 1854R Jasło – Dębowiec – Folusz w miejscowości Dębowiec i Folusz oraz Nr 1882R Droga przez wieś Dębowiec w miejscowości Dębowiec” (Druk nr 486),

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6f)  zmiany Uchwały Nr LI/353/2021 Rady Powiatu w Jaśle z dnia 21 października 2021 r. w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązań finansowych na realizację zadania Powiatu (Druk nr 487),

 

Przewodniczący poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i  wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie  zmiany Uchwały Nr LI/353/2021 Rady Powiatu w Jaśle z dnia 21 października 2021 r. w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązań finansowych na realizację zadania Powiatu (Druk nr 487),

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6g)  powierzenia Gminie Dębowiec zadania zarządzania drogami powiatowymi w zakresie bieżącego i zimowego utrzymania chodników w ciągu dróg powiatowych na terenie Gminy Dębowiec (Druk nr 488), tu zmienił się nam taryfikator, bo się pokazał tekst jednolity ustawy to będzie Dz.U. z 2022 r. poz.1526 i jest autopoprawka to Państwo pamiętają, że to chodziło, że załącznik ma być do uchwały a nie do porozumienia.

 

Przewodniczący poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i  wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie  powierzenia Gminie Dębowiec zadania zarządzania drogami powiatowymi w zakresie bieżącego i zimowego utrzymania chodników w ciągu dróg powiatowych na terenie Gminy Dębowiec (Druk nr 488) z autopoprawką

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6h)  wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązań finansowych na lata od 2023 roku do 2025 roku na udzielenie dotacji celowej dla Gminy Dębowiec na realizację zadania zarządzania drogami powiatowymi w zakresie bieżącego i zimowego utrzymania chodników w ciągu dróg powiatowych na terenie Gminy Dębowiec (Druk nr 489), tu również będzie tekst jednolity Dz. U. 2022, poz. 1526.

 

Przewodniczący poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i  wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie  wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązań finansowych na lata od 2023 roku do 2025 roku na udzielenie dotacji celowej dla Gminy Dębowiec na realizację zadania zarządzania drogami powiatowymi w zakresie bieżącego i zimowego utrzymania chodników w ciągu dróg powiatowych na terenie Gminy Dębowiec (Druk nr 489),

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6i)  powierzenia Gminie Dębowiec realizacji zadania własnego Powiatu Jasielskiego pn. „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1883R Dębowiec – Zarzecze w miejscowościach Dębowiec i Zarzecze”,

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni, Szanowni Państwo, Wójt Gminy Dębowiec zwrócił się o przejęcie zadania własnego powiatu, wcześniej Państwo wyraziliście zgodę, więc przekazanie tego zadania „Wyrażenie zgody na przejecie od Powiatu tego zadania przez gminę Dębowiec” umożliwia aplikację gminie Dębowiec o środki z PROWU na poszerzenie drogi niecałego kilometra to jest od poniżej klasztoru, gdzie kończy się w tej chwili chodnik z przerwą na odcinek mostowy do drogi wojewódzkiej. My tutaj deklarujemy symboliczną kwotę nie wiem jak będzie po przetargu czy pan wójt nie będzie chciał żebyśmy zwiększyli kwotę dofinansowania, ponieważ dofinansowanie to jest 63,7 % to jest maksymalne możliwe dofinansowanie więc pozostaje niecałe 40 %, które trzeba pokryć i tu wójt zwracał się czy pokryjemy 50 % tej kwoty, ale ostatecznie będziemy wiedzieć kiedy ta droga będzie realizowana i kiedy to głównie to chodnik głównie zależy wójtowi na chodniku, ale program nie przewiduje budowy chodnika, ale przebudowę drogi więc droga będzie miała 6 m, ona ma miejscami 5,5 m może nawet trochę więcej może trochę mniej, ona jest taka trochę nierówna. W różnych latach była realizowana ze środków powodziowych, generalnie nawierzchnia jest dobra Wójt motywuje tym, że wiele osób zwłaszcza z Zarzecza i odwrotnie uczęszcza do kościoła również w okresie odpustowym, wiele pielgrzymek porusza się po tej drodze, to na pewno poprawi to bezpieczeństwo dlatego bardzo proszę o umożliwienie Panu wójtowi aplikacji na środki z PROW.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały      w sprawie  powierzenia Gminie Dębowiec realizacji zadania własnego Powiatu Jasielskiego pn. „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1883R Dębowiec – Zarzecze w miejscowościach    Dębowiec i Zarzecze”,

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6j)  wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązań finansowych na realizację zadania Powiatu, 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie  wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązań finansowych na realizację zadania  Powiatu,

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych.

Uchwała została podjęta.

Ad. 6k)  zmiany Uchwały Nr LV/386/2022 Rady Powiatu w Jaśle z dnia 8 lutego 2022 r. w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej dla Województwa Podkarpackiego na realizację zadania publicznego,

Pan Starosta Adam Pawluś –Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni, Szanowni Państwo, już dzisiaj wiemy, że tych środków nie wykorzystamy ponieważ trochę te prace uzgodnieniowe z województwem czy z Podkarpackim Zarządem Dróg Wojewódzkich trwają zbyt wolno i trochę wprowadziły mnie w irytację, niemniej jednak po wczorajszej prezentacji koncepcji budowy czy przebudowy mostu na rzece Wisłoce wraz z ciągiem drogowym muszę trochę przyznać, że Województwo proponuje nam piękne rozwiązanie, czyli przebudowę również skrzyżowań z naszymi drogami powiatowymi czyli z drogą na Mytarkę i na Mytarz. Na Mytarkę to jest w kierunku  Osieka, a na Mytarz  to jest w kierunku na wieś czyli przed Biedronką, ścieżki rowerowe, nowy most o dużej nośności pełnej nośności natomiast to co najbardziej nas interesuje to proponują naleśnikowe czy nie wiem jak to nazwać rondo, dosyć duże rondo „hantlowe”. Tu mi kierownik i członek Zarządu podpowiada, ja nie na wszystkim się znam ale propozycja wydaje się, że jest bardzo dobra i ona byłaby decyzja ZRID-owska wydana w przyszłym roku. Ona jest z wyjściem do nowej obwodnicy planowanej obwodnicy poza ten budynek, który będzie podlegał rozbiórce. Jak Państwo byście byli zainteresowani to ja mogę, może mi pani Ania przesłać, ale skraca to również projektowaną obwodnice, ponieważ część spraw zostanie załatwionych znacznie szybciej. Będę rozmawiał z marszałkiem, z zarządem województwa, ponieważ to zadanie województwo podzieliło na dwa zadania: czyli część mostowa do drogi naszej wewnętrznej, która wchodzi koło parku do SDŚ-u  czyli od wysokości naszej bazy do skrzyżowania z drogą tą wewnętrzną – to byłaby część związana z przebudową drogi i mostu, głównie mostu. Nie będzie wykonana rozbiórka starego mostu, stary most będzie służył za przeprawę tymczasową, to zmniejszy trochę koszty inwestycji nim nowy most powstanie obok. Doktor i przychodnia będą miały wysoki mór oporowy, bo ta droga zbliży się znacznie do ośrodka zdrowia, ale tak jak mówię, będą dobre ciągi komunikacyjne i ciągi komunikacyjne piesze i rowerowe. Ja dzisiaj liczyłem jaka by była odległość nowej obwodnicy. To nowa obwodnica, która by się zaczynała od ronda od wyjścia z ronda w kierunku nowej obwodnicy to jest ok 90 m więc obwodnica by miała 900 m może 920 m. W najdłuższym wydaniu, więc będziemy to dalej procedować, ale nie wiem czy uzyskamy decyzję ZRID-owską w przyszłym roku, na pewno to będzie trudne przy wszystkich uzgodnieniach i warunkach jakie województwo tutaj stawia, ale tak jak mówię będzie to mercedes a nie będzie to mały fiat tylko będzie rzeczywiście taka droga, która będzie bezpieczna z tym skrzyżowaniem i z tym odcinkiem od drogi naszej wewnętrznej wraz z tym rondem województwo mogłoby wystartować do naboru do programu transgranicznego. Ten nabór będzie gdzieś do końca marca, więc gdyby w warunkach było złożenie tylko zaświadczenia, że inwestor wystąpił o decyzję ZRID-owską, no to podpisanie umowy byłoby gdzieś w granicach drugiego półrocza 2023 i realizacja mogłaby rozpocząć się jesienią 2023-2024. Tam będą duże nasypy, to rondo jest rzeczywiście wielkie, cała ta posiadłość tej pani, która jest na tym skrzyżowaniu, to będzie stanowić centrum ronda. Więc Urząd Marszałkowski rzeczywiście przejmie znaczną część tych terenów i wypłaci odszkodowania   a myśmy już tym nie zajmowali przy projektowaniu nowego odcinka drogi. Mamy tu szereg wątpliwości związanych z projektowaniem tej drogi, bo wydaje się, że łatwiejszym będzie przejęcie zadania przez powiat od wód polskich na regulacje potoku. Oni muszą nam przekazać część środków pieniężnych. W sprawach różnych to powiem na temat mojej współpracy z wodami polskimi, bo wiele się dzieje i powiem szczerze mnie to bardzo mocno obciąża, bo to są rzeczywiście wielkie wyzwania, ale idzie to wszystko w dobrym kierunku. Więc gdyby się nam udało przestawić potok, to cała droga miałaby jedno skrzyżowanie z drogą gminna i włączenie do drogi wojewódzkiej 993 na wysokości „Jafaru” i to byłoby 900 m  drogi G. Nie wiem czy województwo będzie żądało od nas, żeby zaprojektować na całej długości ścieżkę rowerowo - pieszą, ale oni tu przewidują i projektują, no to jeszcze będziemy wszystko uzgadniać, jest szansa, że wiele, wiele się tu zmieni. Bo jak powstanie to rondo to ta obwodnica to już jest sprawa wtedy nieuchronna, nieuchronna obwodnica zostanie zrealizowana. Chciałbym żeby to zostało zrealizowane za naszej kadencji, za mojej kadencji jako starosty i waszej jako rady, ale mam duże obawy, że się to może nie udać. Jakby się udało chociaż zrobić projekt, to będzie wielki sukces i na pewno duża ulga dla mieszkańców Nowego Żmigrodu zwłaszcza w tej części związanej z mieszkańcami, którzy są w rynku czy w tej części drogi wojewódzkiej do rynku. Bo ten ruch na kierunku na Ożenną będzie  znacznie, znacznie mniejszy, znacznie mniej uciążliwy, tych pojazdów ciężarowych o dużym tonażu będzie naprawdę mało, większość to będą pojazdy turystyczne, no chyba że jak będzie budowana zapora to wtedy na pewno ten ruch pojazdów ciężkich będzie jeszcze przez jakiś czas występował, ale o tym powiem później. Także bardzo proszę o wsparcie tego zmniejszenia na ten rok, natomiast w przyszłym roku zobaczymy ile nas to będzie kosztować w zależności od wariantu, to może nas kosztować więcej lub mniej.

 

Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch – Pani Ania mapkę przesłał już na adres e-mail Państwa radnych, także można sobie zobaczyć.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie  zmiany Uchwały Nr LV/386/2022 Rady Powiatu w Jaśle z dnia 8 lutego 2022 r. w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej dla Województwa Podkarpackiego na realizację zadania publicznego,

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6l)  zaciągnięcia zobowiązania finansowego na realizację zadania inwestycyjnego,

 

Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch – oczywiście chodzi o budowę obwodnicy Nowego Żmigrodu.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie  zaciągnięcia zobowiązania finansowego na realizację zadania inwestycyjnego,

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad.7 Informacja Zarządu Powiatu w Jaśle o stanie realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2021/2022 (Druk nr 490).

Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch – Państwo dostali informację w formie opisowej, Pan Naczelnik Papciak jest do dyspozycji, jeśli chodzi o jakieś zapytania.

 

Ad. 8 Informacja dotycząca analizy składanych oświadczeń majątkowych przez radnych Rady Powiatu w Jaśle oraz członków Zarządu Powiatu, Sekretarza i Skarbnika Powiatu, osoby zarządzające i członków organu zarządzającego powiatową osobą prawną, Kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych oraz osoby wydające decyzje administracyjne w imieniu Starosty. (Druk nr 491).

Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch – również przedstawiłem Państwu tę informację w formie pisemnej bez stwierdzenia nieprawidłowości.

 

Ad. 9 Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz prac Zarządu w okresie  międzysesyjnym.

 

Ad. 10. Interpelacje.

 

Radni nie składali interpelacji na LXVI sesji Rady Powiatu w Jaśle.

 

Ad. 11. Wnioski i zapytania radnych.

 

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, ponieważ w punkcie 8 nie odbywała się dyskusja czy informacja, składam zapytanie dotyczące oświadczenia majątkowego:

Z A P Y T A N I E  nr  30/2022

 

dotyczy:  oświadczenia majątkowego

 

31 lipca 2022 r. kadencja p. Karola Adamskiego pełniącego funkcję Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Foluszu dobiegła końca. To mogliśmy przeczytać w „Sprawozdaniu
z wykonania uchwał Rady Powiatu w Jaśle oraz prac Zarządu w okresie międzysesyjnym”
z dnia 8 sierpnia 2022 r., że w dniu 21 lipca br. Zarząd podjął decyzję cyt. „18. Pozytywnie rozpatrzył podanie złożone przez Pana Karola Adamskiego – Dyrektora DPS w Foluszu
i wyraził zgodę na rozwiązanie na mocy porozumienia stron umowy o pracę z dniem 31 lipca 2022 roku.”

W „Informacji Starosty Jasielskiego z analizy oświadczeń majątkowych składnych przez członków zarządu powiatu, sekretarza i skarbnika powiatu, osoby zarządzające i członków organu zarządzającego powiatową osoba prawną, kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych oraz osoby wydające decyzje administracyjne w imieniu starosty
w 2022 r.
”,
którą otrzymali radni wraz z innymi materiałami będącymi przedmiotem obrad LXVI sesji Rady Powiatu w Jaśle w pozycji nr 2 „zakończenia kadencji/rozwiązania stosunku pracy od:” brak jest informacji o złożeniu oświadczenia majątkowego przez p.Karola Adamskiego, który pełnił obowiązki dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Foluszu do dnia 31 lipca 2022 r. Co ciekawe takie oświadczenie majątkowe wg stanu na dzień 31 lipca 2022 r. sporządzone przez Karola Adamskiego zostało opublikowane i zamieszczone na stronie internetowej Starostwa Powiatowego.                                                                                    

            W związku z zakończeniem kadencji lub rozwiązania stosunku pracy istnieje  ustawowy obowiązek złożenia przez te osoby oświadczenia majątkowego na ostatni dzień zatrudnienia. Obowiązek taki potwierdza imienna lista takich osób, które złożyły stosowne oświadczenia. 

Proszę więc o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie:

Czy ww. Informacji Starosty Jasielskiego brak informacji o złożeniu oświadczenia majątkowego przez p. Karola Adamskiego to tylko pomyłka czy świadome działanie? Jeżeli to było zamierzone działanie to w odpowiedzi proszę o wyjaśnienie zaistniałej sytuacji.

 

                                                                   Z poważaniem

                                                                                                         Janusz Przetacznik

 

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni, oczywiście to jest pomyłka, także przepraszamy za tą pomyłkę.

 

Ad. 12.Sprawy różne.

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni, Szanowni Państwo w ciągu ostatnich dni wiele czasu poświęciłem na sprawy związane z budową zbiornika Kąty – Myscowa, planowaną budowę zbiornika Kąty – Myscowa, ponieważ te prace nabierają tempa i tu jest prośba o pomoc z mojej strony i taką pomoc zadeklarowałem. We wtorek byłem na Kongresie Żeglugi Śródlądowej i Wód, które zorganizował Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie. Ta konferencja odbyła się we Wrocławiu, ale pani Dyrektor z Zarządu Podkarpackiego zaprosiła mnie na tą konferencję, żeby po prostu  porozmawiać z osobami decyzyjnymi (decydentami) w tej sprawie. Więc jest duże zaangażowanie, jest duża wola, żeby doprowadzić do pozytywnego rezultatu. Rząd prowadzi przygotowania,  przygotowuje uchwałę, w której będą zabezpieczone środki rządowe, finansowe w kwocie ok. 1,5 mld zł. Projekt tej uchwały jako Zarząd zaopiniowaliśmy pozytywnie, w tej chwili Zarząd Gospodarki Wodnej posiada środki z Banku Światowego na wykonanie projektu budowlanego i takie prace trwają nad przygotowaniem specyfikacji, nad uruchomieniem przetargu. Ciągle jeszcze trwają prace związane z oceną oddziaływania na środowisko. Szereg jest różnych problemów związanych jak chociażby z zabytkową cerkwią, która będzie podlegać zalaniu, a która podlega ochronie konserwatorskiej i szereg innych spraw związanych z ochroną przyrodnicza. To jest naprawdę wielkie wyzwanie, to są duże oczekiwania. Ja deklaruje taką pomoc i pracownicy urzędu będą wszelkiej pomocy udzielać, tak żeby udało się tą inwestycję zrealizować. Ona się idealnie wpisuje w tą „zieloną energie” ponieważ zbiorniki wodne są to największe magazyny energii a przede wszystkim co pokazały ostatnie miesiące i to podkreślał Pan Wiceprezes ds. inwestycji Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej. Będą regulowane przepływy na rzece Wisłoce, tak aby w okresie suszy mogło trwać życie biologiczne. To jest niezwykle ważne, bo w tym roku to były odcinki na których to życie zamierało, nie było takiej tragedii jak na Odrze, ale było naprawdę niebezpiecznie. Ta funkcja zbiornika będzie miała może mniejsze znaczenie jako zbiornika przeciwpowodziowego, ale na pewno będzie miało duże znaczenie jako zasób wody pitnej dla mieszkańców, kilkuset tysięcy mieszkańców tych trzech powiatów czy nawet więcej: Powiat Jasielski, Dębicki, Mielecki i jest duża determinacja i rządu i Zarządu Gospodarki Wodnej jak również jest poparcie Pana Prezesa Kaczyńskiego, który się wypowiedział bardzo pozytywnie      o tej inwestycji na ostatnim spotkaniu w Jedliczu, dlatego wszystkim, którzy wspierają tą inwestycję, którzy są zaangażowani i mam nadzieję, że się uda wreszcie zrealizować tę inwestycję, rozpocząć ją, ale tak jak mówię będzie wiele przeszkód związanych z tymi uwarunkowaniami przyrodniczymi i to należy wszystko zważyć i rozważyć, żeby i przyrodę ochronić, ale przede wszystkim żeby zabezpieczyć wodę dla kilkuset tysięcy mieszkańców, żeby umożliwić również życie biologiczne w rzece Wisłoce od jej początku aż do ujścia do Wisły. Więc jest to niezwykle ważne i bardzo bym prosił o takie pozytywne podejście. Oczywiście będzie wiele głosów, że to jest kolejna obietnica wyborcza, że kolejna kiełbasa, którą się rzuca przed wyborami, ale naprawdę jest duża szansa, bo jest gotowa koncepcja, jest koncepcja wariantowa. Nam się nie udaje zrealizować tej drogi dojazdowej do Myscowej, mam nadzieję, że się wreszcie to uda, będziemy się starać to zrobić poprzez ten teren osuwiskowy, ale to jest naprawdę wielkie wyzwanie, bo projektanci boją się tego wyzwania   i nie jest to proste. Dziękuję wszystkim i liczę na pomoc i takie wspólne pozytywne działanie. Na pewno te 1,5 mld jeżeli zostanie wydatkowane w Powiecie Jasielskim, to nie tylko przyczyni się do rozwoju Powiatu Jasielskiego, ale przede wszystkim zabezpieczy i przyrodę  i nas jako użytkowników wody pitnej.

 

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto, bardzo dziękuję, chyba dziękujemy za dobre informacje w sprawie zbiornika, potwierdza to moje wcześniejsze wystąpienie na ostatniej sesji, aby przyjąć to, że tym istotnym sportem dla Powiatu Jasielskiego będzie wędkarstwo sportowe skoro mamy mówić o różnorodności również życia biologicznego w rzekach Powiatu Jasielskiego. To tyle tak w podziękowaniu, może pan liczyć w tej materii na moją pomoc.

Natomiast druga sprawa trochę mniej delikatna. Chciałbym formalnie złożyć skargę na działania Zarządu Powiatu w Jaśle i działalność Pana Starosty Jasielskiego Adama Pawlusia. Starga jest wynikiem, że bezskutecznie staram się, można by powiedzieć zmobilizować  Zarząd i Pana Starostę do czytelności naszej strony internetowej. Na ostatniej sesji między innymi zwracałem uwagę, przy okazji sprawozdania, które nam składa Zarząd, że m.in. były rozpatrywane 8 sierpnia petycje złożone przez radnych Rady Gminy Jasło oraz z Rady Powiatu w Jaśle pod pozycjami 14 i 10. Zwracałem uwagę, że obowiązkiem podmiotu rozpatrującego petycję jest ich zamieszczenie na stronie internetowej w zakładce „Petycje”. Tych petycji oraz sposobu ich załatwienia nie znalazłem. Zwracałem na to uwagę, że bezczynność może być powodem skargi. W dniu dzisiejszym sprawdzałem, mam zrzut z ekranu, który załączam do tej skarga, jest petycja wójta gminy Solina w sprawie poparcia, która została zamieszczona. Mam nadzieję, że również uchwała czyli sposób załatwienia zostanie zamieszczony, niemniej jednak te dwie  skargi nie zostały zamieszczone, czym zostały naruszone przepisy art. 8 ustawy o petycjach oraz ustawy w zakresie dostępu do informacji publicznej tj. art. 6 i art. 7 ustawy z 6 września o  dostępie do informacji publicznej. Skarga wraz z załącznikami została już wysłana drogą e-mail na adres pana Przewodniczącego, podobnie jak zapytanie. Zwracam uwagę, że na ostatniej sesji wnioskowałem o dokonanie tych zmian, niestety wnioski zgłaszane podczas sesji nie są skuteczne, mam nadzieję, że tym razem przy okazji rozpatrywanie skargi, strona zostanie uzupełniona. Również po złożeniu tego wniosku na ostatniej sesji nie otrzymałem żadnej informacji, bo może się zdarzyć, że petycje, które nazwane były w sprawozdaniu Zarządu nie były petycjami i nie musiały podlegać rygorom petycji a były zwykłymi wnioskami. Ponieważ zostały nazwane formalnie petycjami i Zarząd zatwierdził odpowiedzi na petycję, w związku z tym konsekwentnie powinny być zamieszczone w zakładce „Petycje” a tego nie było, na to zwracałem uwagę. Szkoda, że nasze uwagi nie są respektowane. Skarga jak powiedziałem wraz z załącznikami, z rzutem z ekranu, z wnioskiem, który składałem na ostatniej sesji jest na skrzynce poczty Biura Rady Miejskiej oraz Przewodniczącego Rady, a w formie tradycyjnej wyślę jutro.

S K A R G A

na działania Zarządu Powiatu w Jaśle i działalność Starosty Jasielskiego Adama Pawlusia

 

Na podstawie art. 227 oraz art. 229 pkt. 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2000) składam skargę na działania Zarządu Powiatu w Jaśle i działalność Starosty Jasielskiego Adama Pawlusia działającego jako Przewodniczący Zarządu Powiatu w Jaśle polegającą na nie wykonywaniu obowiązków ustawowych:

zaniechanie lub nieprawidłowe działanie Zarządu Powiatu w Jaśle i Starosty Jasielskiego w zakresie rozpatrywania petycji (art. 8 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r.
o petycjach (tj. Dz.U. 2018 poz. 870)) oraz w zakresie dostępu do informacji publicznej (art. 6 ust. 1 pkt 3 lit. d, art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902))

i wnoszę o:

  1. rozpatrzenie przez Radę Powiatu w Jaśle niniejszej skargi,
  2. podjęcie działań mających na celu doprowadzenie działań Zarządu Powiatu w Jaśle i działalności Starosty Jasielskiego do stanu zgodnego
    z przepisami prawa,
  3. opublikowanie niniejszej skargi wraz z projektem uchwały Rady Powiatu w Jaśle w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Zarządu Powiatu w Jaśle i Starosty Jasielskiego,
  4. zamieszczenie niniejszej skargi w protokole z posiedzenia Rady Powiatu w Jaśle, na którym Rada Powiatu w Jaśle będzie rozpatrywała niniejszą skargę.

Uzasadnienie skargi

 

            W „SPRAWOZDANIU  z wykonania uchwał Rady Powiatu w Jaśle oraz prac ZARZĄDU w okresie międzysesyjnym”, które otrzymali radni wraz z innymi materiałami będącymi przedmiotem obrad LXV sesji Rady Powiatu w Jaśle została zamieszczona informacja o „zaakceptowanych” przez Zarząd Powiatu w Jaśle odpowiedziach na nadesłane petycje przez: radnego Rady Gminy Jasło Janusz Pruchnika i radną Rady Powiatu w Jaśle Irenę Baciak - posiedzenie Zarządu Powiatu w Jaśle w dniu 8 sierpnia 2022 r. pozycje nr 14 i 15 str. 10.

Podczas sesji Rady zwróciłem się do Starosty Jasielskiego z wnioskiem
o uporządkowanie strony internetowej prowadzonej przez Starostwo Powiatowe w Jaśle
i w trybie pilnym zlecenie jej uaktualnienia. Przypominałem, że publikacja na stronie internetowej treści petycji i informacji o sposobie jej rozpatrzenia jest obowiązkiem organu rozpatrującego petycję co wprost wynika z przepisów art. 8 ustawy o petycjach.
Trudno bowiem rozpatrywać prace Zarządu nie znając treści nadesłanej petycji czy sposobie jej rozpatrzenia. W dniu 27 października 2022 r. na stronie Starostwa Powiatowego w Jaśle w zakładce „petycje” jest opublikowana petycja Wójta Gminy Solina, którą rozpatrzy Rada Powiatu w Jaśle podczas LXVI sesji Rady. Nadal na stronie brak jest zamieszczonych informacji o nadesłanych petycjach przez radnych oraz sposobie ich załatwienia.
W załączeniu zrzut z ekranu strony zakładka „petycje” oraz składny wniosek. Należy dodać, że jako radny zgłaszający i zwracający uwagę na obowiązek publikacji nadesłanych petycji nie otrzymałem żadnych informacji dotyczących nadesłanych petycji i sposobie ich załatwienia czy też jakiejkolwiek informacji czy wyjaśnień Starosty Jasielskiego o braku obowiązku publikowania nadesłanych petycji i sposobie ich załatwienia.

Biorąc powyższe pod uwagę  jednoznacznie należy stwierdzić, że Zarząd Powiatu w Jaśle jako podmiot rozpatryjący nadesłane petycje i Starosta Jasielski, który odpowiada za prowadzenie BIP w Starostwie Powiatowym w Jaśle narusza postanowienia art. 8 ustawy o petycjach oraz przepisy art. 6 ust. 1 pkt 3 lit. d, art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902).

                                                      Z poważaniem

                                                                                               Janusz Przetacznik

 

Ad. 13. Zamknięcie obrad.

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch zamknął

obrady LXVI Sesji Rady Powiatu w Jaśle o godzinie 16.52.

Imienne wykazy głosowań stanowią załącznik do niniejszego protokołu.

 

 

Protokolant: Małgorzata Niemczyńska                                      Przewodniczący Rady

 

                      Robert Snoch

Materiały

Raport z przeprowadzonego głosowania z LXVI Sesji Rady Powiatu w Jaśle
Raport​_z​_przeprowadzonego​_głosowania​_z​_LXVI​_Sesji​_Rady​_Powiatu​_w​_Jaśle.pdf 7.20MB
Protokół LXVI​_2022 z LXVI Sesji Rady Powiatu w Jaśle odbytej w dni 27 października 2022 r. o godz. 15.30
Protokół​_LXVI​_2022​_z​_LXVI​_Sesji​_Rady​_Powiatu​_w​_Jaśle​_odbytej​_w​_dni​_27​_października​_2022​_r​_o​_godz​_1530.pdf 9.47MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
03.11.2022 09:25 Paweł Krajciewicz
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Robert Snoch
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Protokół z LXVI Sesji Rady Powiatu w Jaśle VI Kadencji z dnia 27.10.2022 2.0 24.01.2023 08:37 Paweł Krajciewicz
Protokół z LXVI Sesji Rady Powiatu w Jaśle VI Kadencji z dnia 27.10.2022 1.0 03.11.2022 09:25 Paweł Krajciewicz

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}