W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Protokół z LXV Sesji Rady Powiatu w Jaśle VI Kadencji z dnia 29.09.2022

                                                    Protokół LXV/2022

                                      z LXV Sesji Rady Powiatu w Jaśle

                       odbytej w dniu 29 września 2022 r. o godz. 15.30

 

Ad. 1. Otwarcie Sesji.

Sesję otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch, który poprosił o powstanie i uczczenie minutą ciszy zmarłego Pana Wójta Gminy Tarnowiec Wiktora Barańskiego.

 

Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch powitał Radnych uczestniczących w sesji zgromadzonych na sali, łączących się zdalnie, naczelników, dyrektorów, kierowników jednostek organizacyjnych. Mamy na sali również Panią Skarbnik, Panią Sekretarz, Pana Mecenasa.

 

Ad. 2. Stwierdzenie prawomocności obrad.

Przewodniczący, zgodnie z listą obecności podpisaną przez 12 radnych oraz na podstawie liczby zalogowanych radnych do zdalnego systemu w ilości 10, stwierdził, że w posiedzeniu bierze udział 22 radnych, obrady są prawomocne.

 

Ad. 3. Przyjęcie protokołów  z LXIII i LXIV  sesji Rady Powiatu w Jaśle.

Przewodniczący poinformował, że do protokołów LXIII i LXIV nie wpłynęły żadne uwagi. Przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu z LXIII sesji Rady Powiatu w Jaśle.

W głosowaniu brało udział 21 radnych.

- za przyjęciem protokołu głosowało 21 radnych.

Protokół z LXIII sesji Rady Powiatu w Jaśle został przyjęty.

 

Przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu z LXIV Nadzwyczajnej sesji Rady Powiatu w Jaśle.

W głosowaniu brało udział 20 radnych.

- za przyjęciem protokołu głosowało 20 radnych.

Protokół z LXIV Nadzwyczajnej sesji Rady Powiatu w Jaśle został przyjęty.

 

Ad. 4. Wprowadzenie ewentualnych zmian do porządku obrad.

Przewodniczący odczytał wniosek Zarządu Powiatu w Jaśle.

 

WNIOSEK O ZMIANĘ PORZĄDKU OBRAD

 

Zarząd Powiatu w Jaśle zwraca się z wnioskiem o zmianę porządku obrad LXV sesji Rady Powiatu w Jaśle w dniu 29 września 2022 roku, poprzez dodanie w pkt. 6 podpunktu g), który otrzymuje brzmienie:

„g) wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia w sprawie przekazania zarzadzania drogą powiatową nr 1829R Jareniówka – Jabłonica – gr. wojew. – Czermna w km od 12+163 do 12+214.”

 

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wnioskiem o dodanie w pkt. 6 podpunkt g).

W głosowaniu brało udział 21 radnych.

- za głosowało 21 radnych.

Podpunkt „g” został wprowadzony.

 

Zmieniony porządek obrad:

  1. Otwarcie sesji.
  2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
  3. Przyjęcie protokołów z LXIII i LXIV sesji Rady Powiatu w Jaśle.
  4. Wprowadzenie ewentualnych zmian do porządku obrad.
  5. Wybór Komisji Wnioskowej.
  6. Podjęcie uchwał w sprawie:
  1. zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2022 r. (Druk nr 475),
  2. zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2022 – 2030 (Druk nr 476),
  3. określenia zasad, trybu przyznawania i pozbawiania okresowych stypendiów sportowych (Druk    nr 477),
  4. wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązania na lata 2023 – 2025 na pokrycie kosztów usług telefonicznych oraz faksowych w systemie telefonii stacjonarnej na potrzeby Starostwa Powiatowego w Jaśle oraz dla jednostek organizacyjnych Powiatu Jasielskiego (Druk    nr 478),
  5. wyrażenia zgody na zaciągnięcie na 2023 rok zobowiązań na pokrycie kosztów związanych z konserwacją dźwigów, konserwacją urządzeń wczesnego wykrywania pożaru, serwisowaniem kotłowni, zakupem żywności dla mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Foluszu, monitoringiem systemu p.poż, dostępem do sieci internetowej (Druk nr 479),
  6. wyrażenia zgody na zaciągnięcie na 2023 rok zobowiązań na pokrycie kosztów związanych z zimowym utrzymaniem dróg, konserwacją sygnalizacji świetlnej oraz zakupem paliw do środków transportowych Powiatowego Zarządu Dróg w Jaśle (Druk nr 480).

g) wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia w sprawie przekazania zarzadzania drogą powiatową nr 1829R Jareniówka – Jabłonica – gr. wojew. – Czermna w km od 12+163 do 12+214.”

  1. Informacja Zarządu Powiatu w Jaśle o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Jasielskiego za I półrocze 2022 roku (Druk nr 481).
  2. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz prac Zarządu w okresie  międzysesyjnym.
  3. Interpelacje.
  4. Wnioski i zapytania radnych.
  5. Sprawy różne.
  6. Zamknięcie obrad.

 

Ad. 5. Wybór Komisji Wnioskowej.

Wiceprzewodnicząca Rady Powiatu Anna Nigborowicz zgłosiła do Komisji Wnioskowej

radnych: Irenę Baciak, Jana Czajkę, Sławomira Madejczyka.

Innych propozycji nie zgłoszono.

Zgłoszeni radni wyrazili zgodę na pracę w Komisji Wnioskowej.

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wyborem członków Komisji Wnioskowej.

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za wyborem zaproponowanego składu Komisji Wnioskowej głosowało 22 radnych.

Komisja została wybrana.

 

Ad. 6. Podjęcie uchwał w sprawie:

      a) zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2022 r. (Druk nr 475)
           
z autopoprawką,

Przewodniczący poprosił Panią Skarbnik Krystynę Wąsik o wyjaśnienie.

Pani Skarbnik – Panie Przewodniczący, Panie i Panowie radni jeżeli chodzi o autopoprawkę to autopoprawka wprowadziła do projektu Uchwały Rady Powiatu w Jaśle w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2022 rok zwiększenie w wysokości 900.000,00 zł jest to zwiększenie w Dziale 600 Transport i łączność, Rozdziale 60014 Drogi publiczne powiatowe i są to środki otrzymane z Lasów Państwowych na remonty dróg i ta kwota 900.000,00 zł trafiła na wydatki Powiatowego Zarządu Dróg w Jaśle w tym samym Dziale      i Rozdziale i  są to wydatki  na: 400.000,00 zł na „Remont drogi powiatowej Nr 1847R Szebnie – Tarnowiec – Jedlicze – Potok w km 8+850 – 8+917 i  500.000,00 zł na Remont drogi powiatowej Nr 1313R  Jasło – Błażkowa – Jodłowa w km 6+123 – 6+643. To była autopoprawka.

Natomiast jeżeli chodzi o wcześniejszy projekt uchwały to w projekcie mamy po stronie dochodów zwiększenia po uwzględnieniu  zmniejszeń na kwotę 372.974,00 zł i tak w Dziale 600 Transport i łączność zmniejszenie oraz zwiększenie na kwotę 8.165.654,33 zł i są to zmiany wynikające ze zmiany klasyfikacji budżetowej i są to zmiany na środkach Rządowego Funduszu Polski Ład na zadaniu „Rozbudowa ciągu dróg powiatowych Nr 1828R Siepietnica – Święcany – Lisów i Nr 1827R Święcany – gr. wojew. – Szerzyny”.

W Dziale 758 Różne rozliczenia, w Rozdz. 75801 Część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego mamy zwiększenie na kwotę 253.312,00 zł i to są środki na pokrycie wzrostu wynagrodzenia nauczycieli początkujących od 1 września 2022 roku.

W Dziale 801 Oświata i wychowanie zwiększenie na kwotę  64.556,00 zł, Rozdz. 80115 Technika –zwiększenie na kwotę 43.098,00 zł są to dochody realizowane przez jednostki –  z tytułu wpływów z lat ubiegłych, z otrzymanych darowizn, zwrotów z OKE oraz refundacji wynagrodzeń i to dotycz ZS Nr 4, ZS Nr 3 i ZST. Na Rozdz. 80120 Licea ogólnokształcące zwiększenie na kwotę 21.458,00 zł – są to również dochody zrealizowane przez jednostki i są to środki z najmu i dzierżawy oraz zwrot nadpłaty za gaz dotyczy to LO w Kołaczycach.

W Dziale 852 Pomoc społeczna zwiększenie na kwotę 15.363,00 zł, w Rozdz. 85218 Powiatowe centra pomocy rodzinie i są to środki na obsługę zadań PFRON.

W Dziale 854 Edukacyjna opieka wychowawcza zwiększenie na kwotę 20.343,00 zł, na rozdz. 85407 Placówki wychowania pozaszkolnego i są to dochody zrealizowane przez MDK w Jaśle – są to środki z najmu i dzierżawy oraz wpłaty na utrzymanie Kasy Zapomogowo Pożyczkowej. Jest jeszcze jedno zwiększenie po stronie dochodów w Dziale 855 Rodzina, w Rozdz. 85510 Działalność placówek opiekuńczo wychowawczych – zwiększenie na kwotę 19.400,00 zł z tytułu dochodów zrealizowanych przez jednostki - dochody z Domu Dziecka  w Kołaczycach i są to  środki z otrzymanych darowizn, wyroków sadowych oraz zwrot nadpłaty za gaz.

Natomiast po stronie wydatków w dziale 600 Transport i łączność, Rozdz. 60014 Drogi publiczne  powiatowe na wydatkach majątkowych mamy przesunięcie związane ze zmianą klasyfikacji budżetowej, dotyczy to zarówno środków Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych jak i środków z Rządowego Funduszu Polski Ład i pierwsza zmiana przesunięcie na kwotę 560.468,00 zł dotyczy zadania z Rządowego Funduszu  Inwestycji Lokalnych pn. Rozbudowa drogi powiatowej 1864R Grudna – gr. wojew. – Kunowa – Pusta Wola – Przysieki wraz z budową mostu na rzece Ropie w miejscowości Przysieki” jest to zwiększenie oraz zmniejszenie natomiast na zadaniu drugim – Rozbudowa ciągu dróg powiatowych Nr 1828R Siepietnica – Święcany – Lisów i Nr 1827R Święcany – gr. wojew. – Szerzyny zwiększenie oraz zmniejszenie o kwotę 8.165.654,33 zł i są to właśnie środki Rządowego Funduszu Polski Ład. W dziale 700 Gospodarka mieszkaniowa, Rozdz. 70005 Gospodarka gruntami i nieruchomościami zmniejszamy o kwotę 118.678,60 zł na wydatkach bieżących     i środki te zostały przesunięte na zadania inwestycyjne: pierwsze zadanie inwestycyjne to zwiększenie o 30.000,00 zł w Rozdz. 75020 Starostwo powiatowe na zadaniu „Zakup samochodu służbowego 30.000,00 zł. Kolejne zwiększenie w Rozdz. 75095 zwiększenie na kwotę 50.000,00 zł na zadaniu „Modernizacja pomieszczeń w budynku Starostwa Powiatowego w Jaśle” i są to środki przeznaczone na wykonanie archiwum i jeszcze jedna zmiana z tych środków, chodzi o zakup samochodów na potrzeby związane z realizacją zadań Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa zwiększenie o kwotę  40.000,00 zł łącznie, natomiast te środki przesunięte z Rozdz. 70005 są w wysokości 38.678,60 zł natomiast ta różnica  1.321,40 zł są to środki wprowadzone do przychodów, które nam zostały z tamtego roku wynikające z ustawy prawo ochrony środowiska. Oprócz tych przesunięć mamy zmiany na oświacie i na oświacie mamy również przesuniecie związane ze zmianą klasyfikacji budżetowej na wydatkach majątkowych, dotyczy to zadania  „Adaptacja poddasza w Bursie Międzyszkolnej w Jaśle na potrzeby internatu SOSW w Jaśle” zwiększenie oraz zmniejszenie o kwotę 1.716.000,00 zł są to środki Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, natomiast pozostałe zmiany na oświacie  to wprowadzają  środki  subwencji oświatowej w wysokości 253.312,00 zł, które były wprowadzone po stronie dochodów. Następna zmiana to są to środki ze zrealizowanych dochodów przez jednostki na kwotę 84.899,00 zł i braki są w wysokości 5.000.000,00 zł z tym, że 3.000.000,00 zł z tej kwoty są pokryte wolnymi środkami, natomiast środki przesunięte ze szkół niepublicznych stanowią kwotę  2.000.000,00 zł. Mamy jeszcze przesunięcia w Dziale 852, Rozdz. 85218 trafiają te kwoty na wydatki w wysokości 15.363,00 zł to są wydatki Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Jaśle na obsługę zadań PFRON, natomiast przesunięcie mamy pomiędzy działami w Rozdz. 85220 mamy zwiększenie na kwotę 13.774,00 zł i zmniejszenie na Rozdz. 85508 Rodziny zastępcze. W Rozdz. 85510 Działalność placówek opiekuńczo-wychowawczych tutaj mamy zwiększenie na kwotę 19.400,00 zł na wydatkach DD w Kołaczycach i są to środki z dochodów zrealizowanych przez jednostkę. W związku z tym wprowadzeniem przychodów zwiększa się nam deficyt dochodów Powiatu Jasielskiego o kwotę 3.001.321,40 zł do kwoty 23.130.075,06 zł i dokonuje się zmian w planie przychodów Powiatu Jasielskiego na 2022 rok poprzez zwiększenie planu przychodów o kwotę 3.001.321,40 zł do kwoty 27.130.075,06 zł  i z tego w paragrafie 950 wolne środki o których mowa w artykule 217 ust. 2 pkt 6 ustawy zwiększenie o kwotę 3.000.000,00 zł do kwoty 4.972.000,00 zł. natomiast w paragrafie 905 – przychody jednostek samorządu terytorialnego z niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach tutaj mamy to zwiększenie o tą kwotę 1.321,40 zł do kwoty 4.143.189,40 zł.

 

Przewodniczący poprosił o opinie Przewodniczących Komisji Stałych.

Przewodniczący Komisji Finansowo – Budżetowej – radny Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Społecznej – radny Stanisław Święch – Komisja również opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 1 wstrzymującym.

Przewodnicząca Komisji Edukacji – radna Irena Baciak - Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 3 wstrzymujących się i jednej osobie nie biorącej udziału w głosowaniu.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado mamy kolejny projekt uchwały zmieniający budżet. Dwie myślę, że dobre informacje, to znaczy, że otrzymujemy zwiększoną subwencje ogólną w części oświatowej wyrównującą wzrost wynagrodzeń nauczycieli początkujących mamy tutaj kwotę 253.312,00 zł oraz pojawienie się w autopoprawce po raz kolejny środków z Lasów Państwowych otrzymanych na remonty dróg. Pamiętam, że jest to już druga, można by powiedzieć, transza otrzymana z Lasów Państwowych  z Funduszu Leśnego. Dobrze się stało, ponieważ  jeżeli ktoś podróżuje czy zwiedza Powiat Jasielski to może zauważyć, że pozyskanie drewna w powiecie jasielskim w roku 2022 nasiliło się i faktycznie nasze drogi na tym nieco cierpią. Ale to tyle pewnie dobrych informacji. Popatrzymy na oświatę, tu widzimy, że łącznie wydatki bieżące zwiększają się o kwotę 5.438.211,00 zł i to jest ten niepokój, na  który dotychczas zwracaliśmy uwagę i podejrzewam, że to nie jest ostatnie słowo, bo jeżeli popatrzymy na źródła pokrycia wydatków i przede wszystkim komu  te środki zwiększamy to nie widzimy żadnego z liceów poza oczywiście wynagrodzeniem dla nauczycieli początkujących w I i II Liceum w Jaśle oraz LO w Kołaczycach. Pozostałe środki to są Zespoły Szkół Technicznych, Usługowych tam nie ma liceów i tam mamy kwotę zwiększenia 5.000.000,00 zł, tą kwotę uzyskujemy z wolnych środków oraz 2.000.000,00 zł przez zmniejszenie środków w szkołach niepublicznych. Mam tutaj takie pytanie do Zarządu, jak również do konkretnie do Pana Starosty, aby mi wytłumaczył dlaczego we wrześniu takie równe kwoty zdejmujemy z niepublicznych szkół 250, 100 tys. zł, a w Żmigrodzie bardzo szczegółowo bo 73.864,00 zł,  czyli to może wynikać z zakończonego naboru? Pozostałe tak na równo aby nam domknąć budżet na równe 2.000.000,00 zł? Fenomenem jest Stowarzyszenie Absolwentów Szkół Rolniczych w Trzcinicy. Zabieramy z technikum  a dajemy na liceum z oddziałem sportowym i chciałbym abyśmy sobie tą sprawę wyjaśnili skąd to się bierze. Martwi natomiast kolejna rzecz, która pojawia się w budżecie. Jest to zwiększenie deficytu budżetowego o kwotę 3.000.000,00 zł, Pani Skarbnik to wyjaśniła, niemniej jednak ten deficyt już sięga 27.130.075,06 zł. Jeżeli zapoznamy się ze sprawozdaniem Zarządu z realizacji uchwał oraz z działalności międzysesyjnej widzimy, że mocno pracuje, zmienia specyfikacje istotnych  warunków zamówienia w zakresie  kredytu bieżącego na kwotę 15.000.000,00 zł i w związku z tym moje obawy idą w tym kierunku, że na oświacie nam zabraknie i dziś jest to pierwsza transza. Policzyłem dokładnie i myślę, że po miesiącu październiku będą następne. Natomiast chciałbym jeszcze na jedną rzecz zwrócić uwagę. W dwóch przypadkach mamy zwiększenie dochodów z tytułu nadpłaty za gaz. Tego typu rozliczenia czy z tego typu wyniki powinny być czy w pierwszym kwartale tego roku, dlaczego dopiero teraz we wrześniu wprowadzamy te dochody z nadpłaty z rozliczeń gazowych do naszego budżetu? Powinniśmy to zrobić po rozliczeniu, tak jak mówię w pierwszym kwartale. Najpóźniej do końca kwietnia każdego roku przedsiębiorstwa energetyczne są zobowiązane rozliczyć się z dokonywanych przedpłat, chyba że zakupywaliśmy gaz za pośrednictwem innych firm, które kupowały gaz na giełdzie, natomiast za dystrybucję w tej chwili się rozliczamy. To chciałbym, aby to wyjaśnić, bo to troszkę dziwnie żebyśmy pod koniec września wprowadzali  nadpłatę  z rozliczenia za gaz za rok 2021.

 

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni, Szanowni Państwo jeżeli chodzi o szkoły niepubliczne to są kwoty szacunkowe, my będziemy je dokładnie znać w najbliższym czasie. Jeżeli chodzi o deficyt budżetowy zobaczymy jeszcze jakie środki do nas trafią, bo jest zapowiedź, że możemy otrzymać ok 8.000.000,00 zł, a więc  na pewno zmniejszymy kredyt. Kredyt przewidujemy 3.000.000,00 zł i myślę, że na tym się skończy, jeżeli chodzi o te zwroty to po prostu firmy teraz nam przysyłają, więc to nie od nas zależy. Pani Skarbnik jeszcze uzupełni.

 

Pani Skarbnik – jeżeli chodzi o te zwroty za gaz to jednostki dostają je na swoje rachunki dochodowe i następnie oni zwracają się do nas o ujęcie ich w planie budżetu. Zwrócili się dopiero teraz a kiedy dostali na rachunek nie wiem.

 

Radny Krzysztof Buba – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto ja bym prosił Pana Starostę coś więcej informacji na temat zakupu samochodów, co chcemy kupić i jaka jest pełna kwota, bo w tej chwili nie mam dostępu do budżetu powiatu na zakup samochodu dla Starostwa Powiatowego z tym zwiększeniem i jaka będzie całkowita kwota na zakup samochodu dla Wydziału Ochrony Środowiska.

 

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni, Szanowni Państwo, jeżeli chodzi o samochód dla Starostwa to kwota została zwiększona o 180.000,00 zł. Specyfikacja jest przygotowana przez Wydział Organizacyjny, co do szczegółów nie mogę w tej chwili powiedzieć, bo się tym na razie specjalnie nie zajmuję. Natomiast kierowca mój preferuje skodę, natomiast ja mówię, że po prostu każdy samochód, który będzie spełniał takie warunki jak skoda powinien brać udział w tym przetargu, ale na razie nie ma jeszcze specyfikacji. Jeżeli chodzi o Ochronę Środowiska, ta kwota, która była w ubiegłym roku zapisana okazała się za mała, mam nadzieję, że teraz za 105.000,00 zł kupimy jakąś hybrydę, ale chcieliśmy kupić w poprzednim roku samochód na gaz. Leśnikom potrzebny jest samochód z napędem na 4 koła, bo oni wjeżdżają czasem w trudny teren, te lasy prywatne są może czasem trudno dostępne więc według ich oświadczenia samochód musi być z napędem na cztery koła, a ten który jest to wymaga wielu napraw i to nas też sporo kosztuje, oni dojechać muszą, to są obowiązki, które wykonujemy  w ramach zadań dla właścicieli lasów.

 

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto mam  pytanie, domyślałem się odpowiedzi dotyczącej nadpłat za gazu. Czy w związku z tym w roku 2022 jest przewidziany audyt wewnętrzny w tych jednostkach w zakresie przestrzegania ustawy o finansach publicznych?

 

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni, Szanowni Państwo zawsze audyty idą zgodnie z harmonogramem, które Zarząd ustala. Na dzień dzisiejszy chcemy zrobić audyt energetyczny na DPS, taki wniosek złożyła Pani Dyrektor, będziemy szukać odpowiedniej firmy, w odpowiednim postępowaniu żeby ten audyt wykonać. Niedługo tam już będzie bardzo podobnie w październiku zakończona instalacja fotowoltaiki w tych trzech obiektach, które są termomodernizowane. Jeżeli chodzi o możliwość regulacji ciepła to wszystkie szkoły czy też punkty poboru ciepła od miasta też posiadają regulacje  i według inwestycji zapewniono mnie, że będą wspólnie z dyrektorami ustalane warunki obniżania temperatury w pomieszczeniach szkolnych, zwłaszcza w tych dniach gdy nie ma zajęć. Jeżeli chodzi o starostwo to do tej pory nie włączamy ogrzewania ciepłem z kotła gazowego, uruchamiamy system klimatyzacji, tak że klimatyzacją dogrzewamy pomieszczenia, mam nadzieję, że to wyjdzie trochę taniej. Jak jest słońce to wiadomo wtedy mamy prąd za darmo, natomiast dużo pracowników choruje, to jest naprawdę horror. Wróciłem z urlopu i Wydział Inwestycji zdziesiątkowany, jakby nie pomoc PZD to byśmy sobie nie poradzili, Promocja tak samo i wiele innych osób jest w stanie takim wskazującym na chorobę, ale jakoś sobie radzimy. Naprawdę jest bardzo niebezpiecznie, także apeluję o bezpieczne ubieranie się i o bezpieczne zachowanie, bo to po starostwie widać jak łatwo można zachorować i po prostu nie być zdolnym do pracy.  

 

Pan Radny Krzysztof Buba – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto życzę wszystkim dużo zdrowia, troszkę mnie też choroba dopadła, rozumiem, wiem jak wszystko to jest. Prosiłbym Pana Starostę żeby przemyślał kwestię ogrzewania pomieszczeń klimatyzacją, z tego co wiem to rachunki są wysokie za energię bierną, niedawno przekazywaliśmy środki na to, tak żeby się nie okazało i dobrze należałoby to sprawdzić czy naprawdę to wyjdzie korzystnie dla nas? Czy za chwilkę  nie będziemy więcej płacić za tę energię bierną?

 

Więcej głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2022 rok z autopoprawką.

 

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 16 radnych,

- przeciwnych 3 radnych

- wstrzymało się 3 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6b) Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2022 – 2030 (Druk nr 476),

 

Przewodniczący poprosił Panią Skarbnik o wyjaśnienie autopoprawki, gdyż uchwała była prezentowana na Komisjach.

 

Pani Skarbnik – Panie Przewodniczący, Panie i Panowie radni jeżeli chodzi o autopoprawkę to autopoprawka tylko wprowadza aktualizacje kwot dochodów w związku z przyjętą właśnie uchwałą rady i dzisiaj była jeszcze uchwała Zarządu, która też wprowadziła pewne zmiany do tych kwot.

 

Przewodniczący poprosił o opinie Przewodniczących Komisji Stałych.

Przewodniczący Komisji Finansowo – Budżetowej – radny Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Społecznej – radny Stanisław Święch – Komisja również opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 2 wstrzymujących.

Przewodnicząca Komisji Edukacji – radna Irena Baciak - Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 1 głosie przeciw.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado chciałbym zwrócić, że po raz kolejny dokonujemy zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej a radni nie otrzymują kompletu informacji skąd te wielkości się biorą.  Ja akurat na bieżąco śledzę i wprowadzam wszystkie te zmiany i tak jak dzisiaj usłyszeliśmy konsekwencją zmiany WPF jest dzisiejsza uchwała Rady, którą przed momentem podjęliśmy „druk 475 wraz z autopoprawka”. Jak się okazuje dzisiejsza uchwała Zarządu wprowadzająca pewne zmiany i oczywiście z tym akcentem na „pewne zmiany”, czyli radni mają przyjąć, że tak powinno być. Po raz kolejny otrzymujemy niekompletną informację.

 

Wobec braku głosów w dyskusji, Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2022 – 2030 z autopoprawką.

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych,

- przeciwnych 4,

- wstrzymało się 3 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6c) Podjęcie Uchwały w sprawie określenia zasad, trybu przyznawania i pozbawiania okresowych stypendiów sportowych (Druk    nr 477) z autopoprawką

 

Przewodniczący poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodnicząca Komisji Edukacji – radna Irena Baciak - Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 3 wstrzymujących się i 1 osobie nie biorącej udziału w głosowaniu.

Przewodniczący Komisji Społecznej – radny Stanisław Święch – Komisja również opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Finansowo – Budżetowej – radny Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 1 wstrzymującym.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado mamy teraz projekt uchwały, druk 477 z autopoprawką. Nie ulega wątpliwości, że przedłożony projekt uchwały jest zdecydowanie lepszy niż ten, który był kierowany na przedostatniej sesji i dobrze się stało, że próbujemy poprawiać nasze dokumenty, niemniej jednak chciałbym zwrócić uwagę na parę rzeczy i parę kwestii, nad którymi warto by było jeszcze się zastanowić i uregulować, gdyż patrząc na ten projekt uchwały na druku 477 tak naprawdę możemy mówić o uchwale w sprawie nagród. I tak jak na komisji 1 września sugerowałem, o wiele lepiej i czytelniej jest przyznawać nagrody.  Jeżeli mamy działać w tym trybie przyznawania i pozbawiania okresowych stypendiów sportowych, które zapisaliśmy, to przypomnijmy, że podstawa prawna  uchwalenia tych zasad się nie zmieniła. Zmienia się natomiast orzecznictwo co do definicji co to jest stypendium. Nie ulega wątpliwości, że jeżeli wyjdziemy ze znaczenia słowa stypendium, to jest to jednostronne świadczenie pieniężne m.in. osoby prawnej czy jednostki organizacyjnej  za osiągnięcie określonego wyniku w danej dziedzinie, albo co jest istotne i ważne w celu umożliwienia kontynuowania nauki, prowadzenia badań czy prowadzenia czy podnoszenia kwalifikacji sportowych. Mówiłem o tym na komisji. Tak jak również z definicji stypendium dopuszczalne jest podpisywanie umowy określającej dokładne zasady realizacji stypendium, jednak należy pamiętać, że w takiej umowie nie może być przesłanek do uznania, że jest to umowa o świadczenie usług. To jest tak generalnie, ogólnie stąd między innymi wskazywałem, że jeżeli jedynym kryterium mają być osiągnięte wyniki, aby nie dawać innych kryteriów tak jak w roku 2010, kiedy Rada podejmowała uchwałę wprowadziła pewne kryteria dotyczące dochodowości uznając, że jest to pomoc. Teraz jeżeli linia orzecznictwa idzie w kierunku tylko i wyłącznie kryterium za osiągnięte wyniki a już nie mówimy o celu umożliwienia podnoszenia kwalifikacji, podnoszenia i zdobywania lepszych wyników to w takim razie tak naprawdę stypendia sportowe powinno się sprowadzać do jednorazowej można by powiedzieć nagrody, którą możemy szumnie nazywać stypendium. Przyznajemy jednorazowo i nie bawimy się w elementy związane z pozbawianiem stypendiów, bo to tak naprawdę nic wiele nie wnosi. Niemniej jednak chciałbym zwrócić uwagę, bo zadawałem te pytania, przede wszystkim na udzieleniu sobie odpowiedzi co to za dziedziny sportu o znaczeniu istotnym dla nas. Mówiłem o tym na komisji, bo wynika to z art. 33 ust. 3, że należy brać pod uwagę znaczenie danego sportu dla tej jednostki samorządu terytorialnego. W załączniku w paragrafie 1 w ust.2, zostały wymienione tego typu dyscypliny, żadnej dyskusji dlaczego akurat te a nie inne. Ze zdziwieniem muszę przyznać, przeczytałem, że istotnym znaczeniem dla Powiatu Jasielskiego jest „wrotkarstwo”. No chyba że za wzór przyjmiemy rolowanie długu, naszego zadłużenia powiatowego. No to tak, w tym kierunku będzie to niewątpliwie mistrzostwo świata. Niemniej jednak chciałbym zwrócić uwagę, że trochę popracowaliśmy z radnym Krzysztofem Bubą nad tym projektem, tym dokumentem i wspólnie chciałbym przedstawić nasz wniosek, który kieruję do Rady Powiatu w Jaśle za pośrednictwem Komisji wnioskowej. Już wysłałem email tenże wniosek i chciałbym go teraz zaprezentować i przedstawić.

Jeżeli chodzi o wniosek więc: wniosek pierwszy w paragrafie 1 ust. „wrotkarstwo” zastępuje się słowem „wędkarstwo”. Chciałbym powiedzieć, że Miasto Jasło, Powiat Jasielski posiada mistrzów świata w wędkarstwie muchowym, mistrzów świata w wędkarstwie spinningowym, ponadto wędkarze z Powiatu Jasielskiego zasilają kadrę Polski. Z Jasła pochodzi trener kadry Polski w wędkarstwie muchowym, a drużyna z udziałem naszych przedstawicieli z Jasła zdobywała medale na mistrzostwach świata i mistrzostwach Europy, mówimy o medalach i sukcesach drużynowych. Wrotkarstwo absolutnie nie ma, moim zdaniem i Krzysztofa, istotnego znaczenia dla Powiatu Jasielskiego. A jeżeli w perspektywie mamy budowę zbiornika w Kątach, mamy tereny górskie i wody zaliczone do wód górskich, to warto by było się zastanowić, że jeżeli mówimy o wizerunku Powiatu Jasielskiego i zachęceniu do odwiedzenia, promocji to warto na ten sport postawić, biorąc pod uwagę, że my też mamy dodatkowe wyniki sportowe. Wniosek 2 w paragrafie 2 wyraz „osoba” zastępuje się słowem „zawodnik”. Konsekwencja, w wielu dokumentach i załącznikach raz wymieniamy „osoba fizyczna” raz „osoba” a jeszcze raz „zawodnik” czy „stypendysta”. W związku z tym aby unikać takich elementów, zapisów proponujemy „zawodnik”. Proszę zwrócić uwagę, że w art. 31 ust. 1 jest mowa o osobie fizycznej natomiast w naszym druku 447 również w paragrafie 1 samej uchwały jest mowa o osobach fizycznych stąd w regulaminie, który szczegółowo te zasady określa, powinniśmy zastosować w miejsce „osoby” „zawodnik”, bo o zawodniku później mówimy. Zamiast „stypendysta” również „zawodnik”. Stąd proponujemy z Krzysztofem Bubą tego typu zamiany. Wniosek 3   w paragrafie 2 albo zmieniamy numerację kolejnych ustępów albo poprawiamy ewidentny błąd pisarski  i wstawiamy znak paragrafu przed liczbami 3 i 6. Proszę zwrócić uwagę, jeżeli ktoś ma przed oczyma załącznik, to proszę zwrócić uwagę czy faktycznie zabrakło paragrafu i czytelnik mógłby się pomylić, że po ust. 3 powinien być ust. 4 itd. a tu z treści wynika, ze jest po prostu paragraf 3 i to samo dotyczy paragrafu 6 poprawiamy błąd pisarski wstawiamy symbol paragrafu. Wniosek 4 w paragrafie 4 ust. 3 i 4 otrzymuje brzmienie i ust. 3 czytam „Do rozpatrzenia oceny wniosków o przyznanie stypendiów Zarząd Powiatu w Jaśle powołuje Komisje stypendialną w tym wyznacza jej Przewodniczącego i zatwierdza jej regulamin pracy.” Ust. 4 brzmiałby tak jak dotychczasowy ust. 6, że komisja stypendialna  przedkłada Zarządowi Powiatu w Jaśle wykaz zaopiniowanych wniosków z propozycją wysokości stypendiów i okresu jego udzielania.” Pozostałe zapisy byłyby już zbędne. Zarząd powołując komisję i wyznaczając ich Przewodniczącego zatwierdziłby regulamin i tryb jej pracy. W związku z tym tego typu regulowanie przez Wysoką Radę rzeczy uważam za zbędne, bo ten tryb pracy czy to ma być komisja trzyosobowa, sześcioosobowa, kto decyduje, jak i kiedy powinno być to zdecydowane w regulaminie działania. Czy komisja działa w ciągu jednego tygodnia, jednego miesiąca, tego po prostu nie ma potrzeby regulować Rada. Wniosek 5 w ust. 1 w paragrafie 6 ust. 1 dwie konkretne poprawki. Zdanie pierwsze otrzymywałoby brzmienie, to jest pierwsza poprawka jako poprawka pięć literka A - Zarząd Powiatu w Jaśle pozbawia „zawodnika” i tutaj dokonujemy tej zmiany zamiast „stypendystę” prawa do stypendium z własnej inicjatywy lub na wniosek Komisji stypendialnej oraz podmiotów, o których mowa w paragrafie 2 ust. 4 podpunkt 1,3 i w następujących przypadkach, to pozostaje i uzasadnienie. Dodanie wyrażenia „z własnej inicjatywy lub na wniosek Komisji Stypendialnej oraz podmiotów, o których mowa w paragrafie drugim ustęp 4 podpunkt 1-3”, jest konsekwencją użycia w tymże paragrafie 6 ust. 3 wyrażenia „oraz wnioskodawcy”. Proszę zwrócić uwagę piszemy, że zawiadamiamy stypendystę oraz wnioskodawcę. W związku z tym warto tego wnioskodawcę zdefiniować a jak nie to po prostu skreślić to wyrażenie i poprawka 5 literka b tak jak już wspomniałem konsekwentnie zamienić „stypendystę” – „stypendyście” na odpowiednio użyty wyraz „zawodnik” i automatycznie w paragrafie 7 jest identyczna sytuacja, mamy wyraz „stypendyści” zamieniamy na „zawodnicy” i konkluzja przedstawionych przez nas wniosków.

Przedłożone wnioski nr 1, 3, 4, 5 literka a należy rozpatrywać oddzielnie, każdy podlega odrębnej procedurze głosowania, natomiast wnioski nr 2, 5 literka B, 6 i 7 należy rozpatrywać łącznie, bo jest to zastąpienie użytego wyrazu wyrazem „zawodnik” użytym w odpowiednim przypadku w odpowiednim zastosowaniu, tak żeby to było i gramatycznie i logicznie.

 

Członek Zarządu  Jan Muzyka – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado przepraszam za mój głos ale to jest najlepszy dowód na to co przed chwilą Starosta mówił na temat epidemii.  Chciałem się odnieść do słów Pana radnego Janusz Przetacznika. Ja przypomnę, że zasygnalizowałem temat, że będziemy zmieniać uchwałę o stypendiach na długo jeszcze przed jakimikolwiek jeszcze pracami. Jeszcze się tym Komisje nie zajmowały i prosiłem o to aby się spotkać, my byliśmy gotowi o każdej porze dnia, czy w czasie pracy czy poza godzinami pracy, tak jakby umawialiśmy się, że się spotkamy. Nie wiem, nie z naszego powodu nie doszło do tego spotkania. Później kiedy przygotowaliśmy uchwałę według naszej wiedzy, totalna krytyka tej uchwały. Przypomnę, że jedną z Komisji  zdominowały sprawy właśnie związane z tą uchwałą i przekonywaliśmy się do wieczora. Na przykład będziemy sprawdzać zawodnika co on robi w bieżącym roku czy trenuje, jak trenuje. Kiedy mówiłem, że to jest niedopuszczalne według nowych orzeczeń, to nikt mi nie wierzył nawet Przewodniczący Sławek też był do tego przekonany. Z punktu widzenia kogoś kto daje pieniądze by było pewnie logiczne, ale niestety orzeczenia są inne. Wiele takich postulatów, które zgłaszaliście  okazały się potem, że nie są do uwzględnienia. W geście dobrej woli ściągnęliśmy to z obrad sesji i umówiliśmy się, że spotkamy się po Sesji Nadzwyczajnej, że zostaniecie panowie radny Buba, radny Przetacznik, którzy najbardziej zainteresowani są tą uchwałą. No niestety nie było was na sesji, nie przyszliście też po sesji. Spotkałem przypadkowo Krzysztofa, może to potwierdzić pewne rzeczy od niego usłyszałem, uwzględniliśmy to nawiasem mówiąc. Przesłaliście dokumenty, te swoje uwagi, kiedy uchwała poszła do radnych. Nie wiem, nie chce mówić, że to jest jakieś celowe opóźnianie, ale dla mnie to niezrozumiałe opóźnianie procedowania nad tą uchwałą i dla mnie to jest niezrozumiałe. Teraz Pan radny Przetacznik mówi, to co mi się najbardziej rzuciło tak na moje uszy, „wrotkarstwo” co to jest wrotkarstwo. Przypomnę, że miasto wybudowało tor wrotkarski i klub Speed Jasło ma silną sekcję wrotkarską, która odnosi sukcesy na arenie ogólnopolskiej  i ja sobie tego nie wymyśliłem, bo ja fanem wrotkarstwa nie jestem, ale słucham środowiska sportowego i niejaki pan Ciborowski, który jest uznanym nazwiskiem na skalę ogólnopolską w narciarstwie, wrotkarstwie, pływaniu itd. to mi podpowiedział, więc ja słucham środowiska sportowego. Na przykład Pan teraz mówi „osoba”, „ zawodnik” itd. czasem mówimy „poseł” czasem mówimy „parlamentarzysta”, czasem mówimy inaczej. Zawodnik jest tu w tej uchwale raz osoba fizyczna jest osobą fizyczną, potem staje się stypendystą, można powiedzieć, że jest zawodnikiem lub nie jest zawodnikiem, bo takich też dopuszcza ta uchwała. Ja bardzo Pana szanuję i prosiłem do współpracy i prosiłem do jakichś sygnałów w  odpowiednim czasie. Będziemy to w nieskończoność procedować, może potem się okazać, że jest za późno. Ja nie mówię, że to jest, mamy jakąś mądrość na te przecinki na te wszystkie, które Pan proponuje, może nam to nadzór, może uchylić ale zapewniam, że to co najważniejsze, że chyba żeśmy się dogadywali, że chodzi o sportowców i głównie o określenie tych kryteriów sportowych, które powinien spełniać ewentualny stypendysta, tośmy się zgadzali, że to najwyższej klasy medaliści mistrzostw Polski i wyżej i chybaśmy    w tym temacie zgadzali, a to resztę zostawmy naszej naczelniczce  Pozyskiwania Funduszy Pani Agacie, która naprawdę z panią prawnik dużo czasu poświęciła tej uchwale jak to Pan czasem mówi, w sposób godny ważniejszej sprawy, przyłożyliśmy się wszyscy do tej uchwały  i może nam tak jak mówię nadzór coś tam zakwestionować, ale proponowałbym aby uchwalić tą uchwałę w takim kształcie jakim ona jest. Również do tych wędkarzy, z całym szacunkiem też Pan może powiedzieć, żeźmy się nie umawiali, ale rozmawialiśmy na ten temat, że może idźmy w kierunku nagrody rocznej i Pan też tego zdania był, że może lepiej nagrodę roczną za wybitne osiągnięcia niż bawić się w te stypendia i ja obiecuję, że jeżeli   będę miał jakiś wpływ na to, to będę zabiegał o to, żeby ci wędkarze taką nagrodę roczną dostali a proponuję zgódźmy się i uchwalmy tę uchwałę w takim kształcie jakim ona jest. Będzie trzeba poprawiać będziemy poprawiać, ale myślę że ona jest zrobiona w sposób prawny dobrze a najważniejsze w tym wszystkim są kryteria sportowe.

 

Radna Ewa Wawro – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto moje pytanie jest bardzo proste, odbija Pan. ja to tak odbieram, że odbija Pan piłeczkę w stosunku do uwag, które zostały przygotowane przez radnego Przetacznika i radnego Bubę, twierdząc że nie doszło do jakiegoś spotkania, że nie było możliwości uzgodnienia. Co do tego nie zabieram głosu dlatego, że nie wiem jak było. Podejrzewam, że Pan radny Przetacznik i radny Krzysiek Buba się na ten temat wypowiedzą, natomiast moje pytanie jest takie. Według Pana nie są to zbyt bardzo poważne zmiany, drobne zmiany? Zmiany, które przedstawia Pan radny Przetacznik to naprawdę logiczne i takie porządkujące zmiany. Co stoi na przeszkodzie żebyśmy jednak nie wprowadzili tych zmian do proponowanego projektu uchwały? Ja nie widzę naprawdę żadnych przeciwwskazań – to po pierwsze, a po drugie jeżeli już Pan wspomniał o wędkarstwie, że rozmawiał Pan z radnym Przetacznikiem na temat ewentualnej nagrody, ale dlaczego jeden sport traktujemy w inny sposób a inne w drugi. Czym się różnią ci zawodnicy, że jedni mogą dostać stypendium a drudzy tylko nagrodę. Pomijając fakt, że to co też już wspomniał pan radny Przetacznik, generalnie przy takim budżecie jakim mamy, przy takich możliwościach jakie mamy, naprawdę o wiele sensowniejsze było by dać tym wyróżniającym się sportowcom wszystkim, nie zależnie od tego oczywiście pośród tych, którzy są tam ujęci przez nas, w tym również wędkarzy, dać po prostu nagrodę roczną, bo ile my tych stypendiów będziemy mogli dać: jedno, dwa.

 

Pan Radny Krzysztof Buba – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto, Panie Janie współpraca była dobra, ja to dobrze odbieram osobiście. Drugi raz popracowaliśmy wspólnie nad uchwałą, dużo rzeczy zostało z uwag naszych uwzględnione. Nie krytykuje tej uchwały. Nasza poprawka ma na celu doprecyzowanie pewnych rzeczy, tak jak autopoprawka Zarządu, która reguluje też pewne rzeczy, które ustaliliśmy. Można jeszcze tą uchwałę poprawić, moim zdaniem będzie lepsza. Nie zawsze da się spotkać wtedy kiedy wstępnie się umawialiśmy. Jak Pan Jan wie, to tłumaczyłem, no niestety czasami obowiązki służbowe nie pozwalają na to żeby się spotkać. Uważam, że w formie elektronicznej przekazywaliśmy sobie to wszystko i źle to nie wyglądało. Te poprawki też nie są jeszcze głosowane, można jedną przyjąć drugą odrzucić i chcemy żeby było jak najlepiej, tu nikt nie krytykuje, ja przynajmniej tej przygotowanej uchwały. Uważam, że jest dużo, dużo lepsza, co Pan  Janusz powiedział i myślę, że popracujmy troszkę jeszcze, nie jest tego dużo. Czasami coś się rodzi bardziej w bólach i będzie wszystko dobrze.

 

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Szanowni Państwo, chciałbym zwrócić uwagę na rzecz następującą, że w dniu, kiedy została zwołana sesja wysłałem do Biura, jak również do Pana Radnego Jana Muzyki projekt uchwały, druk 477 z propozycjami zmian i komentarzem. Otrzymałem informację zwrotną, w tym samym dniu od Pani Agaty, że to zostanie uwzględnione w autopoprawce. Otrzymaliśmy autopoprawkę, zostały uwzględnione tylko dwa ewidentne błędy, natomiast chociażby nasz wniosek w paragrafie 3, dotyczącym poprawki pisarskiej. Bez tego sobie nie wyobrażam, że Pan Przewodniczący taką uchwałę podpisze. Sugerowałem, żeby nie było wątpliwości czy to jest osoba fizyczna czy osoba prawna, aby radcowie prawni i Zarząd, który jest inicjatorem tej uchwały, aby wprowadzić od razu osoba fizyczna, zwana dalej zawodnikiem i problem jest z głowy, tak jak również Pan Minister Bortniczuk w swoim rozporządzeniu tak to dokładnie precyzuje. Oczywiście, można używać słów zamiennych, substytutów. Parlamentarzysta, poseł i jeszcze można dodawać różne do tego przymiotniki, nie mniej jednak zasada budowania prawa, legislacji jest jednoznaczna. Jeżeli Pan czyta o posłach czy regulaminie poselskim ma Pan słowo poseł, a nie parlamentarzysta. To tak nawiasem Panie Janku, natomiast jeżeli Pan zobaczy i zapozna się z proponowanymi wnioskami, nie wchodzą one w regulacje, które ustaliliśmy, które uważamy, że są dobre, obowiązujące, nie mniej jednak,  powtarzam swoje zdanie, że jeżeli już mówimy o tej formule stypendium wolałbym, żeby tak, jak w przypadku Miasta Jasła było to stypendium, tak jak stypendium artystyczne, wysokie, jednorazowe, bo po prostu jest to fikcją, że będziemy pozbawiać kogoś na czyjś wniosek. Jeżeli Panie Janku piszemy, że zawiadamiamy stypendystę oraz wnioskodawcę, no to w takim razie po raz kolejny zadaję pytanie: w czym i co jest złego, że uzupełniamy kto jest wnioskodawcą? Zarząd pozbawia stypendystę z własnej inicjatywy, Komisji Stypendialnej, o ile ta Komisja będzie nadal funkcjonować oraz podmiotów, które mogły wnioskować o przyznanie stypendium. Co Pan w tym widzi złego, aby to doprecyzować? Tego nie rozumiem. Jeżeli wrotkarstwo  jest aż tak bardzo ważne to proszę zwrócić uwagę, o czym Krzysztof Buba mówił w przesłanej do zastanowienia się propozycji, aby to rozważyć. Dodaliśmy w paragrafie 1 ustęp 2 dodaje się wyraz „wędkarstwo”, czyli nie eliminowaliśmy tych, które były, aczkolwiek oczekiwaliśmy i tak jak prosiłem 1 września, abyśmy określili sporty, o których mówi art. 31 ust. 1  ustawy o sporcie, które są  o szczególnym znaczeniu. Jeżeli uważamy, że wrotkarstwo powinno być, to w takim razie rozumiem, że Krzysztof to potwierdzi, że nasza poprawka w ustępie 1 brzmiałaby: w paragrafie 1 ustęp 2 po wyrazie „akrobatyka”, stawia się przecinek i dodaje słowo „wędkarstwo”. To proszę przyjąć jako autopoprawkę radnych Janusza Przetacznika i Krzysztofa Bubę. Natomiast pozostałe wnioski Panie Janku, proszę wyraźnie słuchać albo zapoznać się z naszym wnioskiem. Wnioski nie wchodzą w kryteria, które zostały z nami wspólnie uzgodnione, powtarzam uzgodnione. Przepracowaliśmy to i teraz tylko i  wyłącznie je doprecyzujemy, aby był to taki regulamin, co do którego żeby nie było żadnych zastrzeżeń. Proszę zwrócić uwagę, z jednej strony mówimy osoba fizyczna, później osoba, a teraz proszę zobaczyć jakie mamy załączniki. Wszędzie operujemy słowem zawodnik, dlatego proponowałem, abyśmy konsekwentnie przyjęli: „osoba fizyczna zwana dalej zawodnikiem”. Mielibyśmy problem z głowy. Jeżeli Państwo  nie przyjęliście tego rozwiązania stąd te propozycje zamiany  „osoby” na „zawodnik”, bo już w regulaminie to możemy sobie swobodnie uregulować. W uchwale wprowadzającej regulamin określiliśmy, że stypendium należy się osobie fizycznej, która spełnia kryteria określone w regulaminie. Dziękuje bardzo, powtórzę  kryteriów nie zmienialiśmy.

 

Radny Krzysztof Buba – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto w pełni zgadzam się z tym, co powiedział Pan Janusz Przetacznik. Naprawdę uważam, że ta uchwała nie jest zła. To doprecyzowanie, które proponujemy nie wchodzi aż tak bardzo i nie zmienia kryteriów przyznawania stypendium. Myślę, że Pan Jan mnie tutaj przekonał. Wrotkarstwo niech zostanie, dopiszmy to wędkarstwo i myślę, że to będzie z pożytkiem dla całego Powiatu. Jak są sukcesy w tej i tej dyscyplinie to niech tak będzie. Naprawdę Panu Janowi należą się podziękowania, bo był bardzo zaangażowany w prowadzenie i przygotowanie tej uchwały. Szacunek dla Pana Jana, ale myślę, że te zmiany, które proponujemy naprawdę nie są wyrazem złej woli z naszej strony tylko chcemy, żeby to wyglądało jak najlepiej.

 

Pan Jan Muzyka – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado ja bym  był takiego zdania. Jeszcze do Pani Ewy Wawro powiem. Pani Ewo, Pani się na pewno na sporcie zna, ale do niedawna wędkarstwo to było hobby i raczej tak to wszyscy traktują niż sport wyczynowy. Sport dla nas wszystkich to wiąże się z jakimś wysiłkiem fizycznym, nie tylko fizycznym, a wędkarstwo…

 

Pan Janusz Przetacznik - ale jest kosztowny Panie Janie”.

 

Pan Jan Muzyka - tak jest kosztowny. Panie Januszu ja miałbym taką propozycję, jak Pan mówił nie poradzimy sobie z tymi stypendiami, jeżeli będzie ich kilkanaście. Co z tego, że będzie stypendium dla wędkarzy jak nie będziemy mieli z czego zapłacić. Ja bym prosił żeby Pan odstąpił, od tego wędkarstwa. Resztę możemy wszystko przyjąć jako błędy itd., a ja obiecuję, ze wędkarze dostaną nagrody roczne i przegłosujemy ten Pana wniosek. Niech tak będzie jak uważacie. Taka jest moja prośba.

 

Pan Przewodniczący poprosił o głos Pana Przetacznika, czy takie ustępstwo mogłoby być.

 

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado pewnie tak, my  w tej chwili, aktualnie, nie mamy osiągnięć, mieliśmy je. Natomiast warto byłoby, aby taka zachęta była. Jeżeli uważacie, że wędkarstwo nie ma znaczenia dla Powiatu Jasielskiego, nie upieram się. Wskazuję, że są sukcesy, jeżeli mówimy o promocji Powiatu Jasielskiego i popatrzmy na to, że pierwsza wylęgarnia pstrągów w Polsce została utworzona na Foluszu, że jest wędkarstwo, a nie chcemy promować wędkarstwa w Powiecie Jasielskim?  Oczywiście dla świętego spokoju i zgody wniosek pierwszy wykreślamy w formie autopoprawki.

 

Pan Przewodniczący poprosił Komisję Wnioskową o przedstawienie wniosku.

 

Pani Irena Baciak odczytała treść wniosku po autopoprawce zgłoszonej przez wnioskodawców:

 

Jasło, dnia 29 września 2022 r.

Rada Powiatu w Jaśle

za pośrednictwem Komisji Wnioskowej wybranej na LXV sesji Rady Powiatu w Jaśle

 

W N I O S E K

o zmianę projektu uchwały (druk nr 477):

W projekcie uchwały określenia zasad, trybu przyznawania i pozbawiania okresowych
stypendiów sportowych
– druk nr 477 wnioskujemy o wprowadzenie następujących zmian i poprawek.

W „Regulaminie określającym  zasady, tryb przyznawania i pozbawiania okresowych stypendiów sportowych” stanowiącym załącznik do niniejszego projektu (§ 2 uchwały) wnioskujemy o wprowadzenie następujących zmian:

  1. W § 2 wyrazy „osoba, która” zastępuje się słowem „zawodnik, który” .

Uzasadnienie:

W art. 31 ust.1 ustawy o sporcie jest mowa o osobie fizycznej, zresztą w naszym projekcie druk 477 § 1 też. Natomiast już projekcie Regulaminu, która ma regulować zasady i tryb, pojawiają się różne wyrażenia: „osoby fizyczne - § 1 ”, „osoba - § 2”, „zawodnik - § 2 ust.2 i dalej”, „stypendysta - § 6”.

Stąd powyższa propozycja – zawodnik , która jednoznacznie określa podmiot stypendium. Można też użytą w § 2 „osobę” zastąpić wyrażeniem nie budzącym wątpliwości: „osoba fizyczna, zwana dalej zawodnikiem”.

  1. W § 2 albo zmieniamy numerację kolejnych ustępów albo poprawiamy ewidentny błąd pisarski i wstawiamy znak: „§” przed liczbami: 3 i 6.
  2. W § 4 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie: „3. Do rozpatrzenia i oceny wniosków o przyznanie stypendium Zarząd Powiatu w Jaśle powołuje Komisję Stypendialną, w tym wyznacza jej przewodniczącego i zatwierdza jej regulamin pracy.”
  3. Komisja Stypendialna przedkłada Zarządowi Powiatu w Jaśle wykaz zaopiniowanych wniosków z propozycją wysokości stypendium i okresu ich udzielenia.”

Pozostałe ustępy w tym paragrafie skreśla się.

4.  W § 6 ust. 1:

  1. w ust. 1 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

„1. Zarząd Powiatu w Jaśle pozbawia zawodnika prawa do stypendium z własnej inicjatywy lub na wniosek Komisji Stypendialnej oraz podmiotów, o których mowa w § 2 ust. 4 ppkt 1-3 w następujących przypadkach:”

 

Uzasadnienie:

Dodanie wyrażenie: „z własnej inicjatywy lub na wniosek Komisji Stypendialnej oraz podmiotów, o których mowa w § 2 ust. 4 ppkt 1-3” jest konsekwencją użycia w § 6 ust. 3 wyrażenia: „oraz wnioskodawcy”. Konsekwencją odrzucenia tego wniosku winno być skreślenie powyższego wyrażenia w § 6 ust. 3 jako bezprzedmiotowego.

  1. użyty w ust. 1 odpowiednio wyraz „stypendysta” zastępuje się odpowiednio słowem „zawodnik” 
  1. W § 6 ust. 3 wyrazy „stypendysty” i „stypendyście” zastępuje się odpowiednio użytym wyrazem: „zawodnik”.
  2. W § 7 wyraz „Stypendyści” zastępuje się wyrazem: „Zawodnicy”.

 

Przedłożone wnioski:

  1.  nr 2, 3, 4 lit.a - należy rozpatrywać oddzielnie (każdy podlega odrębnej procedurze),
  2.  nr 1, 4 lit.b, 5 i 6  należy rozpatrywać łącznie – zastąpienie wyrazu.

 

                              Janusz Przetacznik                     Krzysztof Buba           

                                                                  

Pan Przewodniczący ogłosił 5 minut przerwy.

 

      PRZERWA W OBRADACH

 

Pan  Przewodniczący wznowił obrady.

 

Członek Zarządu Jan Muzyka – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado mamy jeszcze czas, aby uchwalić tę uchwałę. Proponuję ściągnąć z dzisiejszych obrad sesji ten projekt i zawrzeć wszystkie te wnioski, które dzisiaj złożył Pan Przetacznik i Pan Buba tak, jakżeśmy to uzgodnili i myślę, że już na następnej sesji już nie będzie zbędnej dyskusji nad tym, aby tą uchwalę uchwalić. To jest mój wniosek.

 

Pan Przewodniczący przeszedł do głosowania nad wnioskiem radnego Jana Muzyki o zdjęcie z porządku obrad projektu uchwały w sprawie określania zasad, trybu  przyznawania i pozbawiania okresowych stypendiów sportowych.

 

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 21 radnych.

- wstrzymał się 1 radny.

Uchwała została zdjęta z porządku obrad.

 

Pan Przewodniczący – myślę, że ostateczny dokument na następnej sesji się pojawi i przegłosujemy go.

Otrzymałem informację, że Sejm przyjął uchwałę większością głosów, że mamy przedłużoną kadencję, jeśli nic  się nie wydarzy do 30 kwietnia 2024 roku. To tak między obradami.

 

Ad. 6d) wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązania na lata 2023 – 2025 na pokrycie kosztów usług telefonicznych oraz faksowych w systemie telefonii stacjonarnej na potrzeby Starostwa Powiatowego w Jaśle oraz dla jednostek organizacyjnych Powiatu Jasielskiego (Druk nr 478).

 

Przewodniczący poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo- Budżetowej – radny Jan Czajka - Komisja opiniowała projekt uchwały i wydała pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Wobec braku głosów w dyskusji, Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania za podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązania na lata 2023 – 2025 na pokrycie kosztów usług telefonicznych oraz faksowych w systemie telefonii stacjonarnej na potrzeby Starostwa Powiatowego w Jaśle oraz dla jednostek organizacyjnych Powiatu Jasielskiego (Druk nr 478).

 

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6e) wyrażenia zgody na zaciągnięcie na 2023 rok zobowiązań na pokrycie kosztów związanych z konserwacją dźwigów, konserwacją urządzeń wczesnego wykrywania pożaru, serwisowaniem kotłowni, zakupem żywności dla mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Foluszu, monitoringiem systemu p.poż, dostępem do sieci internetowej (Druk nr 479).

 

Przewodniczący poprosił o opinie Komisje Finansowo-Budżetową.

Przewodniczący Komisji Finansowo- Budżetowej – radny Jan Czajka - Komisja opiniowała projekt uchwały i wydała pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Wobec braku głosów w dyskusji, Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania za podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie na 2023 rok zobowiązań na pokrycie kosztów związanych z konserwacją dźwigów, konserwacją urządzeń wczesnego wykrywania pożaru, serwisowaniem kotłowni, zakupem żywności dla mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Foluszu, monitoringiem systemu p.poż, dostępem do sieci internetowej.

 

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6f) wyrażenia zgody na zaciągnięcie na 2023 rok zobowiązań na pokrycie kosztów związanych z zimowym utrzymaniem dróg, konserwacją sygnalizacji świetlnej oraz zakupem paliw do środków transportowych Powiatowego Zarządu Dróg w Jaśle (Druk nr 480).

 

Przewodniczący poprosił o opinie Komisje Finansowo-Budżetową.

Przewodniczący Komisji Finansowo- Budżetowej – radny Jan Czajka - Komisja opiniowała projekt uchwały i wydała pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Wobec braku głosów w dyskusji, Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania za podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie na 2023 rok zobowiązań na pokrycie kosztów związanych z zimowym utrzymaniem dróg, konserwacją sygnalizacji świetlnej oraz zakupem paliw do środków transportowych Powiatowego Zarządu Dróg w Jaśle.

 

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6g) wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia w sprawie przekazania zarzadzania drogą  powiatową nr 1829R Jareniówka – Jabłonica – gr. wojew. – Czermna w km od 12+163 do 12+214.”

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Wobec braku głosów w dyskusji, Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania za podjęciem uchwały  w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia w sprawie przekazania zarzadzania drogą  powiatową nr 1829R Jareniówka – Jabłonica – gr. wojew. – Czermna w km od 12+163 do 12+214.”

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

7. Informacja Zarządu Powiatu w Jaśle o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Jasielskiego za I półrocze 2022 roku (Druk nr 481).

 

Pan Przewodniczący wyjaśnił, że Informacja ta została przekazana oraz była ona omawiana na poszczególnych Komisjach.

 

8. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz prac Zarządu w okresie  międzysesyjnym.

 

Radny Janusz Przetacznik -  Panie Przewodniczący, Wysoka Rado nie raz mówiliśmy o stronie internetowej naszego Starostwa nie mniej jednak patrząc na stronę 10 sprawozdania,  prace Zarządu z 9 września. Dzisiaj mamy 29 września, więc minęło prawie 3 tygodnie. Mamy punkt 15 – Zarząd zaakceptował propozycję odpowiedzi na nadesłane petycje. Mamy 2 petycje. Jestem na stronie internetowej, gdzie jest informacja o petycjach. Mam zrzut ekranu, tej informacji nie ma, ani treści petycji, ani o trybie jej rozpatrzenia. Moje pytanie jest takie: kiedy Panie Starosto strona internetowa Starostwa Powiatowego będzie stroną, która będzie aktualna i będzie przekazywała informację tak jak to się od niej wymaga, w tym również prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej? Nie muszę chyba Panu przypominać, że publikacja na stronie internetowej treści petycji i informacji o sposobie jej rozpatrzenia jest obowiązkiem organu rozpatrującego petycję. Brak zamieszczenia tych informacji jest poważnym ustawowym uchybieniem i może być powodem wniesienia skargi na działalność lub tak jak to jest w tym przypadku, na bezczynność organu. Zachęcam do obejrzenia strony internetowej i ten temat jak najszybciej załatwić, ponieważ jest to poważne uchybienie z punktu widzenia ustawy o petycjach. Drugi temat to kwestia związana, i prosiłbym, aby Państwo też na to zwrócili uwagę, z decyzjami Zarządu, które są podejmowane, a następnie dopiero kierowane do nas do realizacji. Nie mniej jednak zwracam uwagę na pkt. 3 „zdecydował o zawarciu z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Jaśle umowy o wspólne zorganizowanie imprezy masowej”. Mówimy o Dożynkach Wojewódzkich. Wcześniej zadawaliśmy pytania, między innymi Pani Ewa Wawro na co te środki idą i co z tego będziemy realizować. W związku z tym wnioskuję do Pana Starosty, aby ta umowa czy kserokopia została przekazana Komisji Rewizyjnej.

 

9. Interpelacje.

 

10. Wnioski i zapytania radnych.

 

Radny Krzysztof Buba – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto mam 2 zapytania, które za chwileczkę odczytam. Oczywiście zostaną przesłane na skrzynkę email Pana Przewodniczącego i Pani Ani Bary.

Pierwsze zapytanie dotyczy realizacji zadania „Adaptacja poddasza w bursie międzyszkolnej w Jaśle na potrzeby internatu SOSW w Jaśle”. W nawiązaniu do moich wniosków złożonych podczas Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu  w Jaśle odbytej w dniu 14 września 2022 roku, a dotyczący udostępnienia materiałów związanych z dokonaną zmianą w planie wydatków budżetu Powiatu Jasielskiego na inwestycje i zakupy inwestycyjne na 2020 rok na zadaniu „adaptacja poddasza w bursie międzyszkolnej w Jaśle na potrzeby internatu SOSW w Jaśle”, dział 854, rozdz. 85403, które do dnia dzisiejszego nie zostały mi przekazane. Mając na względzie transparentność działań, a przede wszystkim finansów publicznych zwracam się do Pana Starosty o udzielenie informacji i  odpowiedź na poniższe pytania:

  1. Czy była zmieniana  umowa realizacyjna zadania pn. „adaptacja poddasza w bursie międzyszkolnej w Jaśle na potrzeby internatu SOSW w Jaśle”? Jeżeli tak, to proszę o podanie  uzasadnienia, w tym podstaw prawnych, dokonanych zmian oraz trybu ich wprowadzenia. Do odpowiedzi proszę o doręczenie kserokopii umowy i ewentualnych aneksów do zawartej umowy.
  2. Co było podstawą ustalenia kwoty zwiększenia wartości umowy na wyżej wymienionym zadaniu o 306 235,39 zł. W odpowiedzi proszę o podanie uzasadnienia, w tym podstaw prawnych, dokonywanych zmian oraz trybu ich wprowadzenia oraz przekazania kserokopii całości dokumentacji związanej ze zwiększeniem środków na wyżej wymienionym zadaniu. W szczególności oferta wykonawcy, która była podstawą zawarcia umowy realizacyjnej wpisu w dzienniku budowy, korespondencji z wykonawcą, umów lub umowy, o ile były zawarte, jakieś umowy poza umową o której mowa w pytaniu nr 1, protokołów odbioru, zarządzeń Starosty, decyzji bądź uchwał Zarządu, kosztorysów oraz notatek służbowych dotyczącej tej sprawy.  

Krzysztof Buba

 

Zapytanie 2 dotyczy realizacji zadania „poprawa efektywności energetycznej budynku Starostwa Powiatowego w Jaśle w latach 2019-2022. W nawiązaniu do moich pytań zadanych podczas LXIV  Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu w Jaśle odbytej  w dniu 14 września 2022 roku, a dotyczących zmian w planie wydatków budżetu Powiatu Jasielskiego na inwestycje            i zakupy inwestycyjne na 2020 rok na zadaniu „poprawa efektywności energetycznej budynku Starostwa Powiatowego w Jaśle”, dział 750, rozdz. 75095, na które do dnia dzisiejszego nie otrzymałem pisemnej odpowiedzi. Mając na względzie transparentność działań, a przede wszystkim finansów publicznych zwracam się do Pana Starosty o udzielenie informacji i odpowiedź na poniższe pytania:

  1. Kiedy Zarząd Powiatu podjął informację na temat dodatkowych kosztów związanych z mocą bierną budynku Starostwa Powiatowego w Jaśle? Jaki jest koszt z tym związany za lata 2018-2020. W odpowiedzi proszę o zestawienie kosztów zużycia energii elektrycznej przez Starostwo Powiatowe w Jaśle, dział 750, rozdz. 750095 pozostała działalność wraz z informacją o liczbie punktów poborów w  poszczególnych latach począwszy od  2017 roku. Ponadto w odpowiedzi proszę o informację, czy kwestia kosztów związanych z mocą bierną była przedmiotem posiedzenia Zarządu. Jeżeli tak, to kiedy? Ponadto czy Zarząd lub Starosta był informowany o tej problematyce w inny sposób? Kiedy i przez kogo oraz kiedy powziął wiedzę na ten temat? Czy kwestia ograniczenia mocy biernej była przedmiotem opracowania dokumentacji technicznej związanych z modernizacją wewnętrznej instalacji elektrycznej i związaną z tą modernizacją poprawą bezpieczeństwa. Jeżeli nie to proszę o informację co było przedmiotem tej modernizacji. Do informacji proszę załączyć potwierdzone kserokopie stosownych uchwał, decyzji i protokołów oraz pism i notatek. Dla przypomnienia dodam, że ten temat pojawił się przy okazji uchwalania budżetu Powiatu Jasielskiego od 2016 roku, a następnie jako temat pilny w roku 2017. Pierwszy, autorski budżet Zarządu Powiatu pod kierownictwem Starosty Jasielskiego Adama Pawlusia. Plan wynosił 230 000,00 zł., realizacja 11 685,00 zł. W pozostałych latach odpowiednio 2018 plan 250 000,00 zł, realizacja 0 zł. W 2019 plan 550 000,00 zł, realizacja 55 112,00 zł. W 2020 roku plan 800 000,00 zł, realizacja 578 941,00 zł. W 2021 roku plan 974 000,00 zł, realizacja 968 131,00 zł. W tym miejscu zwracam uwagę, że na samą przebudowę wewnętrznej  instalacji elektrycznej parteru i 2 piętra w latach 2020-2021 wydaliśmy kwotę prawie 379 000,00 zł, a na poprawę efektywności energetycznej budynku Starostwa w latach 2019-2020 ponad 1 015 000,00 zł.
  2. Proszę o podanie, które jednostki organizacyjne oraz szkoły i placówki edukacyjne Powiatu Jasielskiego posiadają urządzenia do kompensacji mocy biernej, a które nie. W odpowiedzi proszę o podanie w którym roku zostały założone i jaki był koszt oraz źródło ich finansowania. Ponadto proszę o przekazanie informacji dotyczącej zużycia energii elektrycznej w każdej jednostce za lata 2021 i 2022 z podaniem numeru faktury i kwoty brutto. Ponadto proszę o przekazanie kserokopii faktur za energię elektryczną za miesiące listopad i grudzień 2021 oraz za miesiące marzec i kwiecień 2022 z wyżej wymienionych jednostek.
  3. Proszę o podanie zakresu prac i robót co w ramach poprawy efektywności elektrycznej budynku Starostwa Powiatowego w Jaśle zostało zrobione lub miało być zrobione oraz wykazu umów związanej z jego realizacją tego zadania w latach 2019-2022. Do odpowiedzi proszę dołączyć uwierzytelnione kserokopię zawartych umów w tym umów projektowych, ekspertyz opinii itp. Oraz kserokopii protokołów odbioru wykonanych prac i robót.
  4. Czy i ile razy w okresie od 2019 roku do 2022 roku były zmieniane umowy na dostarczanie energii dotyczące budynku Starostwa Powiatowego. Jeżeli tak, to proszę w odpowiedzi z jakiego powodu zmiany te były wprowadzane. Do odpowiedzi proszę załączyć uwierzytelnione kserokopie zawartych umów oraz kserokopię wszystkich faktur z energią elektryczną z tego okresu.

                                                                                                      Krzysztof Buba

Starosta Jasielski Adam Pawluś – Panie Przewodniczący może ja krótko się odniosę. Trochę się usprawiedliwimy, jeżeli chodzi o odpowiedzi, bo Wydział Inwestycji jest sparaliżowany w tej chwili, więc posiłkujemy się PZD, które przegląda dokumenty. Jeżeli ktoś wylądował w szpitalu, jeżeli są ludzie po operacji to ten wydział nasz jest bardzo skromny. Są pewne problemy. Myślę, że da się to wyprostować w najbliższym czasie. Ja byłem też na urlopie i sytuacja jest naprawdę bardzo trudna, a chce powiedzieć, że prowadzimy blisko 40 zadań inwestycyjnych, a nie liczę remontowych, bo remontowych też jest sporo. Nie jest to wszystko takie łatwe i proste, ale oczywiście odpowiemy. Tu nie mam nic do ukrycia. Jestem za tym żebyśmy wszystko jawnie działać i oczywiście radny ma prawo to wszystko wiedzieć. Obawiam się, że może to trochę potrwać, bo naprawdę nie jest łatwo, nie ma po prostu kto.

 

Radny Krzysztof Buba – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto wszystko rozumiem. Jeżeli będą z czymś problemy, jeżeli będę miał wszystko i wcześniej informację, też nie jestem w gorącej wodzie kąpany i spokojnie potrafię zrozumieć pewne rzeczy.

 

11.Sprawy różne.

 

Pan Starosta Adam Pawluś -  Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni chciałbym podziękować Pani Marii Kurowskiej, Pani Poseł, za te środki, te środki które otrzymaliśmy decyzją Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, które pozwolą nam wyremontować trzy zadania: mianowicie wcześniej już informowaliśmy o remoncie mostu na żydowskim, most ten będzie chyba nas prawdopodobnie kosztował więcej, niestety ta budowla powstała  w części jeszcze w czasach chyba CK austrio – węgierskich i po rozebraniu okazuje się, że trzeba wykonać dodatkowe roboty i wykonaliśmy dodatkowy projekt, więc na pewno będzie to może troszkę więcej kosztować. Jeżeli chodzi o dwa odcinki dróg to przy pomocy środków z gmin naprawdę te remonty będą nas niewiele kosztować, to jest około 400 metrów na gminie Tarnowiec na drodze w Potakówce w lesie i około 400 kilka metrów na drodze 1313R w miejscowości Dąbrówka. W Dąbrówce jest realizowany duży projekt przez gminę Brzyska w stronę lasu, w stronę Opacia czy w stronę raczej Bączala, więc to będzie taki ciąg drogowy. My jesteśmy w trakcie przetargu na realizacje tego odcinka drogi 1313R w miejscowości Wróblowa, tam w łącznie z chodnikiem. Ponieważ dosyć wysoka była cena w tej chwili daliśmy długi termin realizacji bez określenia zakładamy, że do czerwca 2023 roku, więc mam nadzieję, że będzie większa konkurencja. Część prac będzie można realizować w okresie jesiennym czy zimowym i myślę, że te 2.000.000,00 zł, które mamy ze środków Polskiego Ładu, do nich nie będziemy musieli zbyt dużo dokładać. Poza tym wszystkie inwestycje idą dobrze także mam nadzieję, że również poprawiło się na Szpitalu, mam nadzieje, że zakres rzeczowy zostanie zrealizowany. Jeżeli nie zostanie zrealizowany w tym roku to przyszły rok mam nadzieję, że będzie do zrealizowania jeżeli wykonawca znajdzie wszystkich podwykonawców, branżystów, zwłaszcza że to stan taki surowy jest prawie, że gotowy, natomiast branże, które będą wykonywane w wewnątrz to na pewno będą wymagać większych środków i większej ilości firm, większej ilości podwykonawców i mam nadzieję, że te prace będą szybko się realizować i przewidujemy zakończenie inwestycji w Święcanach i mam nadzieję, że przed świętem niepodległości ta inwestycja zostanie już przekazana mieszkańcom nie tylko naszego powiatu, bo ta droga stanowi połączenie dla gminy Szerzyny i wielu pojazdów, które poruszają się w kierunku Tarnowa czy innych miejscowości od południa na północ i odwrotnie w tamtej części powiatu jest niezwykle duże obciążenie ruchem i osobowym i towarowym. Będziemy przygotowani do następnego etapu w przyszłym roku mam nadzieję, że będziemy mieli możliwość złożyć wniosek o środki z rezerwy na budowę mostu, na rozbiórkę i budowę mostu, ponieważ most jest w dobrym stanie, natomiast nie spełnia wymogów, które wynikają z obecnych norm. Tam się nie da zrobić na tym moście bezpiecznego przejścia i bezpiecznej szerokości więc po ekspertyzach należałoby ten most zaprojektować do rozbiórki i wykonać od nowa most i mam nadzieję, że w przyszłym roku uda się zrealizować następny kilometr tej drogi. Pozostanie nam dwa kilometry do zakończenia całego ciągu powiatu jasielskiego, nie jest on w takim bardzo złym stanie, ale na pewno będzie to już bezpieczna droga z ciągiem chodnikowym na całej długości i z oświetleniem, bo równocześnie gmina Skołyszyn realizuje oświetlenie, więc będzie to również droga oświetlona. Na pewno to poprawi bezpieczeństwo dla użytkowników i zarówno samochodowych jak i pieszych, więc prace idą tu dobrze i również na innych inwestycjach nie ma zagrożenia dla ich realizacji, także wszystkim dziękuję za współpracę, zgodę i wspólne działanie.

 

Radna Ewa Wawro – Panie Przewodniczący, prosiłam o głos w wolnych wnioskach
i zapytaniach, nie wiem, nie zauważył Pan chyba, nie wiem. Teraz pozwolę  sobie ten temat, który dla mnie, nie tylko dla mnie jest ważny, poruszyć w sprawach różnych, a temat dotyczy właśnie wspomnianych między innymi przez Pana Starostę teraz inwestycjach, które prowadzimy i o tym  bezpieczeństwie, które mamy zapewnić i zapewniamy na naszych drogach, ale zanim zadam to pytanie i powiem w czym jest problem, to chciałam Pana Starostę tylko zapytać i prosiłaby jeżeli to jest tylko możliwe o odpowiedź: skrzyżowanie Szajnochy i Mickiewicza. Mickiewicza to jest droga powiatowa 1313R i trwają tam właśnie prace remontowe i chciałam zapytać: czyje to jest zadanie, na czyje zlecenie zostało rozpoczęte, kto je finansuje i czy to jest zadanie powiatowe?

 

Pan Starosta Adam Pawluś – przepraszam bardzo nie zrozumiałem, jeżeli chodzi o ulicę Szajnochy, to jest to ulica miejska - droga miejska, natomiast ulica Mickiewicza, to jest to droga powiatowa. Tu miałbym propozycję, żeby się zastanowić czy nie przedłużyć po prostu ciągu tej ulicy Szajnochy, poprzez budowę mostu i nie połączyć z ulicą Żeromskiego. Może to by przyczyniło się i to jesteśmy w stanie wykonać, bo tego ciągu do Kaczorów nie jesteśmy w stanie wykonać ze środków, którymi dysponuje powiat, natomiast taki most na rzece Wisłoce jak pokazała praktyka na Hankówce i Sobniowie to moglibyśmy wykonać, ale bardzo bym prosił o powtórzenie o co dokładnie chodzi na tym skrzyżowaniu.

 

Radna Ewa Wawro – chciałam zapytać Pana Starostę, kto prowadzi tę inwestycję „Remont skrzyżowania drogi Szajnochy z Mickiewiczem” czy to jest nasze zadanie?

 

Pan Starosta Adam Pawluś – nie chyba nie, na pewno nie.

 

Pan Radny Krzysztof Buba – inwestycje w porozumieniu z powiatem z tego co ja się orientuję to była zgoda, prowadzi miasto tam jest kwestia budowy chodnika i wykonania przejścia dla pieszych w ciągu ulicy Mickiewicza i Szajnochy. Miasto tę inwestycję prowadzi.

 

Radna Ewa Wawro – a teraz jeżeli mogłabym kontynuować, to chciałabym zwrócić się w sprawie też remontu dróg. Przejętej przez nas drogi 2510R Żniwna i 2511R Jasło Towarowa i Jasło – Hankówka. Zwrócili się do mnie mieszkańcy osiedla Hankówka w Jaśle z prośbą o zainteresowanie się problemem, z którym się borykają. Z dniem 1 stycznia 2020 r. przejęliśmy ulice: Żniwna, Towarowa i Hanków od Miasta czyli od tej pory są do drogi powiatowe i to my staliśmy się odpowiedzialni za chodniki i oświetlenie, a zatem bezpieczeństwo mieszkańców, o którym tak dużo Pan Starosta mówił przed chwilą przy okazji wyliczania inwestycji remontowych prowadzonych na naszych drogach. 17 grudnia 2021 r. Zarząd Osiedla Hankówka, na wniosek zaniepokojonych mieszkańców zwracał się do Pana i zwracał uwagę na złą organizację ruchu na odcinku ulicy Towarowej łączącej osiedle Hankówka z Sobniowem poprzez most na Jasiołce. Ponadto mieszkańców niepokoi brak chodnika oraz utwardzonych poboczy, szczególnie na zawężonym odcinki ulicy Towarowej w stronę przejazdu kolejowego. Obszar ten jest bardzo często użytkowany przez pieszych,
a także rowerzystów. Coraz bardziej wzmożony ruch i brak oświetlenia może spowodować tam poważne zagrożenie bezpieczeństwa dla pieszych.  

W związku z tym, iż żaden przedstawiciel starostwa odpowiedzialny za organizację ruchu drogowego nie odpowiedział na zaproszenie Komisji Rozwoju i Komunikacji Rady Miejskiej Jasła, podczas którego miało zostać omówione właściwe, bezpieczne rozwiązanie ruchu na tym odcinku drogi, mieszkańcy rozważali różne formy protestów. To było w grudniu ub. r.,  ale jak zapowiadają temat jest nadal nierozwiązany i protesty nadal są aktualne i możemy mieć z tym problem.

W piśmie zawierającym Pana odpowiedź dla mieszkańców, z dnia 30 grudnia 2021 r.,  twierdzi Pan, że  cyt.  „Chodnik nie został przewidziany ze względu na poprowadzenie nowej drogi w obszarze niezabudowanym”.  A przecież to nieprawda, bo to jest teren zabudowany.

Odnośnie oświetlenia wskazuje Pan, że jest to zadanie gminy a nie nasze, co kwestionuje Główny Energetyk Miejski. I niestety tak już jest, żadnych wyjaśnień, liczą się fakty,
a najlepiej te dokonane. Na tej samej sierpniowej sesji Rady powiat przejmuje miejskie ulice: Żniwną, Towarową i Hankówkę. Później ni stąd ni zowąd pojawia się „peron Jasło-Sobniów” i trójstronne porozumienie poprzedzone burzliwymi spotkaniami Starosty Jasielskiego
z mieszkańcami osiedli miejskich: Hankówka i Sobniów oraz radnymi Rady Miejskiej Jasła. A radni powiatowi? Zaskoczeni, jak teraz mieszkańcy Wolicy i Łask! Ale po co informować, wyjaśniać, komplikować sobie temat, jest większość, a więc jest pełna akceptacja wszystkich działań, temat załatwi się na sesji. I się załatwiło? A mieszkańcom cierpnie skóra a na jak długo wystarczy cierpliwości, czy konieczne są nieszczęśliwe zdarzenia, abyśmy  podjęli działania, które są naszym obowiązkiem?

Panie Starosto, proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie:

Kiedy Powiat Jasielski dokończy modernizację dróg powiatowych 2511 R na terenie osiedla Hankówka w Jaśle w zakresie poprawy bezpieczeństwa oraz lepszej organizacji ruchu?

Przeprawa przez rzekę Jasiołkę to nie wszystko, to nie most dla Pana Starosty, ale to ma być bezpieczny szlak komunikacyjny, który Pan obiecywał na spotkaniach z mieszkańcami miasta, zaskakując mieszkańców i radnych tą inicjatywą mostowo-kolejową. 

                                                                                                                Ewa Wawro

 

Pan Starosta Adam Pawluś – dokładnie nie zrozumiałem, o który dokładnie odcinek chodzi, ja mogę tylko powiedzieć, że w tym projekcie, który został złożony do naboru do Funduszu Rządowego Dróg Lokalnych, ten odcinek od ulicy ze skrzyżowania z ulicą Żniwną do Wolicy, to na pewno przebiega w terenie niezabudowanym, natomiast będzie oświetlone skrzyżowanie  jedno i drugie i to w tym projekcie jest, natomiast jeżeli jest to oświetlenie w ciągu ulicznym, to na pewno jest to zadanie gminy, nie powiatu. Dlatego nie ma oświetlenia tam gdzie ono nie jest realizowane. Jeżeli chodzi o ten odcinek ulicy Towarowej, tu nie ma na części tej drogi, nie ma chodnika. Zasady są proste i jasne. Zarząd ustalił zasady, że 50/50 gmina musi wykonać projekt i takie zasady obowiązują wszystkie samorządy. Jeżeli chodzi o część ulicy Żniwnej od torów kolejowych do przyszłego skrzyżowania, to należałoby trochę zaczekać z rozwiązaniem, ponieważ dokładnie nie wiemy jak będzie ta droga przebiegać  przez tory kolejowe. Ciągle się odwleka sprawa modernizacji linii 108, jak będzie linia 108 zmodernizowana wtedy dokładnie dowiemy się jak ta droga będzie przebiegać w terenie zamkniętym, w terenie kolejowym. Gdybyśmy tam chcieli wejść w teren kolejowy to musi,  w tej chwili to jest raczej niemożliwe, bo sama kolej też nie jest w stanie to ustalić. Mamy podpisane porozumienie i miasto, trójporozumienie że będzie realizowany peron i będzie tam przystanek, ale musimy zaczekać aż kolej zmodernizuje i umożliwi nam przejazd. My w taki sposób trochę prowizoryczny poszerzyliśmy w pasie drogowym tą drogę, ale trzeba by było po prostu troszkę jeszcze zaczekać. Mieliśmy nadzieję, że to ruszy szybko, bo to miało być w tej perspektywie finansowej zrealizowane, ale wydaje się że pieniądze poszły gdzie indziej i chyba nie jest to takie proste i łatwe, więc to nie zależy od nas. Te rozmowy z koleją trwały bardzo wiele, bardzo długo a jak będziemy mieli już pewność jaki będziemy przebieg tego skrzyżowania z torami kolejowymi, to wtedy wykonamy to wszystko tak żeby było i bezpieczniej i zwiększa widoczność ponieważ jest tam stróżówka, która na pewno zostanie wyburzona. Tam jest problem, kto ma zabezpieczyć mieszkanie. Myśmy proponowali nawet mieszkanie takie przejściowe, socjalne, ale nie dla mieszkańców tej stróżówki tylko dla PKP
i w końcu PKP też nie przystało na takie rozwiązanie. To nie jest taka prosta sprawa, nie wszystko zależy od nas, bo nie na wszystko mamy wpływ bo w tym wypadku PKP ma tu decydujący głos a jeżeli chodzi o drogi, to na tych odcinkach gdzie jesteśmy w stanie to realizujemy i mam nadzieję, że projekt uzyska dofinansowanie. Wolica będzie miała piękne rondo oczywiście z ciągami pieszymi, natomiast ta droga przez pola będzie również bezpieczna z drogami dojazdowymi do pól i  skrzyżowanie z ulicą Żniwną będzie też bezpieczne, natomiast ta część ulicy Żniwnej w stronę ulicy Floriańskiej to zostanie  zwrócona miastu. Ona będzie miała charakter wyłącznie tylko lokalny. Mieszkańcy  na pewno odetchną, bo nie  będzie takiego ruchu. Włączenie do ulicy Żniwnej do ulicy Floriańskiej jest bardzo niebezpieczne. Tam poprawa tego skrzyżowania to będzie wymagała wielkich nakładów i zabrania części ogrodów, także musielibyśmy wejść w jakieś spory. Remont wiaduktu na drodze 28 i też spowodował, że te drogi boczne też są bardziej wykorzystane i obciążone, ale na pewno po zakończeniu remontu   na drodze 28 trochę się ruch uspokoił, ale będzie znowu remont ronda na ulicy Floriańskiej. No to dobrze będzie w przyszłym roku. Także nie wiem czy na wszystko odpowiedziałem, ale jak coś to uzupełnimy pisemnie.

 

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado chciałbym poinformować, że tak jak Pani radna Baciak zwróciła uwagę, że chciałaby zobaczyć tekst jednolity, więc wysłałem w tej chwili w wersji edytowalnej projekt uchwały druk 477 z naniesionymi w kolorze czerwonym proponowanymi wnioskami, także Komisja wnioskowa i wszyscy radni mogą już zobaczyć jak wygląda tekst jednolity.  

 

Pan Radny Krzysztof Buba – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto nie zdążyłem dopytać w kwestii jak była głosowana uchwała dotycząca wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązań min na zimowe utrzymanie dróg jakby Pan Starosta coś na temat zimowego utrzymania dróg powiatowych czy  ta kwota, którą żeźmy tutaj zabezpieczyli na pewno nam wystarczy, bo te środki, ceny wszystko rośnie w zastraszającym tempie.

 

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący, Panie i Panowie radni Powiatowy Zarząd Dróg otworzył przetarg, więc według informacji jakie uzyskałem od pani Dyrektor całe nasze  ciągi drogowe zostały podzielone na dziesięć zadań. Jedenaste zadanie tak można powiedzieć w skrócie to wykonuje PZD chodzi o ulice miejskie Jasła, ponieważ mamy dwie piaskarki a czasami w sytuacjach takich bardzo kryzysowych również wykorzystujemy je doraźnie na innych ciągach drogowych, więc miasto Jasło jest zabezpieczane przez PZD i tu nie organizujemy żadnych przetargów. Na dziesięć tych zadań, które są układane, przeważnie w gminach,  ciągami drogowymi, cztery spełniają w miarę, mieszczą się w tych kwotach. To jest ok. 1/3 całych ciągów drogowych natomiast jest wiele bardzo wysokich, bardzo drogich propozycji i PZD przystępuje do rokowań. Jeżeli uda nam się w tych rokowaniach  uzyskać zadawalającą cenę, to Pani Dyrektor podpisze umowy z wykonawcami, natomiast jeżeli nie dojdzie do uzgodnienia, to trzeba będzie powtórzyć przetarg na niektóre zadania. Mam nadzieję, że co najmniej na połowę to podpisze a jeżeli będzie efekt negatywny, no to ja pytałem czy jesteśmy w stanie zabezpieczyć jeszcze ewentualnie, któryś ciąg drogowy więc jeden na pewno jeszcze PZD by mogło zrealizować, gdybyśmy mieli na tyle kierowców, bo to zależy również jeżeli te opady będą ciągłe to wtedy po prostu nie jesteśmy w stanie zapewnić obsługi tych pojazdów. Na razie nie jest tak źle, ale może być gorzej, jeżeli nie dojdzie w tych rokowaniach do uzgodnień. Wtedy będziemy się zastanawiać i może trzeba będzie rzeczywiście tą kwotę zwiększyć. Nie wiem jak jest na drogach wojewódzkich, ale drogi wojewódzkie maja inną kategorię utrzymania więc na pewno tam są środki  większe, my natomiast i województwo organizowało przetargi trzyletnie, więc tam może być trochę z tego co ja pamiętam, kiedy tym się zajmowałem, więc tam może być trochę inna sytuacja. Natomiast my do tej pory mieliśmy w miarę dobre, korzystne warunki i zdecydowanie się poprawiło utrzymanie tych dróg, trochę tych dróg nam przybyło w kilometrażu, bo chociażby droga Świątkowa Wielka – Desznica tj. ponad 5 km, które mieszkańcy proszą i w Świątkowej Wielkiej, Świątkowej Małej i ten ciąg od Grabu czy od Wyszowatki mają skrót jak również mieszkańcy Kotanii, też korzystają z tej drogi, więc na razie ta droga jest przeznaczona do odśnieżania, ona do tej pory nie była odśnieżana, jest prośba wielka, żeby po prostu utrzymać ją przejezdną, naprawdę to im skraca dojazd do pracy, czy do miasta, czy w kierunku centrum gminy Nowy Żmigród, czy do sieci dróg wojewódzkich. Więc zdecydowaliśmy na razie, że ta droga będzie odśnieżana, ale generalnie nie jest tak tragicznie jakby się wydawało, więc liczymy na to, że uda się podpisać te umowy i, że będziemy mieli zabezpieczone zimowe utrzymanie i że będzie bezpiecznie dla wszystkich mieszkańców Powiatu Jasielskiego.   

 

Pan Radny Krzysztof Buba – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto tak w formie dopytania miałbym prośbę, żeby dopilnować tych spraw, żeby za chwile, jak będą jakieś ekstremalne warunki, żeby się nie okazało, że gdzieś tam nie mamy podpisanej umowy  i znowu będą z nas szydzić, że zima zaskoczyła drogowców. Także prosiłbym, żeby Pan Starosta to dopilnował, może w mieście nie będzie to tak odczuwalne jak na tych dalszych drogach, gdzie ten ruch jest o wiele,  wiele mniejszy i tam czasami utrzymać tę drogę żeby dojechali wszyscy to jest problem, a jeżeli będzie brakowało środków to trzeba takie zabezpieczyć, żeby wystarczyło na ważne zadanie, bo to jest istotny element, wiadomo autobusy, komunikacja zbiorowa, dojazd do pracy do szkół itd.

 

12. Zamknięcie obrad.

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch zamknął

obrady LXV Sesji Rady Powiatu w Jaśle o godzinie 17.40.

Imienne wykazy głosowań stanowią załącznik do niniejszego protokołu.

 

 

 

Protokolant: Małgorzata Niemczyńska

            Dorota Paściak                                           

 

Przewodniczący Rady: Robert Snoch

Materiały

Raport z przeprowadzonego głosowania z LXV Sesji Rady Powiatu w Jaśle
Raport​_z​_przeprowadzonego​_głosowania​_z​_LXV​_Sesji​_Rady​_Powiatu​_w​_Jaśle.pdf 4.31MB
Protokół LXV/2022 z LXV Sesji Rady Powiatu w Jaśle odbytej w dniu 29 września 2022 r. o godz. 15.30
Protokół​_LXV​_2022​_z​_LXV​_Sesji​_Rady​_Powiatu​_w​_Jaśle​_odbytej​_w​_dniu​_29​_września​_2022​_r​_o​_godz​_1530.pdf 14.74MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
03.10.2022 14:07 Paweł Krajciewicz
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Robert Snoch
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Protokół z LXV Sesji Rady Powiatu w Jaśle VI Kadencji z dnia 29.09.2022 2.0 03.11.2022 09:23 Paweł Krajciewicz
Protokół z LXV Sesji Rady Powiatu w Jaśle VI Kadencji z dnia 29.09.2022 1.0 03.10.2022 14:07 Paweł Krajciewicz

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}