W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Protokół z LX Sesji Rady Powiatu w Jaśle VI Kadencji z dnia 30.05.2022

                                                               Protokół LX/2022

                                                  z LX Sesji Rady Powiatu w Jaśle

                                       odbytej w dniu 30 maja 2022 r. o godz. 15.00

 

Ad. 1. Otwarcie Sesji.

Sesję otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch, który powitał Radnych uczestniczących w sesji zgromadzonych na sali, łączących się zdalnie, naczelników, dyrektorów, kierowników jednostek organizacyjnych.

 

Ad. 2. Stwierdzenie prawomocności obrad.

Przewodniczący, zgodnie z listą obecności podpisaną przez 10 radnych oraz na podstawie liczby zalogowanych radnych do zdalnego systemu w ilości 6, stwierdził, że w posiedzeniu bierze udział 16 radnych, obrady są prawomocne.

 

Ad. 3.  Przyjęcie protokołu z LVIII i LIX sesji Rady Powiatu w Jaśle.

Przewodniczący poinformował, że do protokołu LVIII i  LIX nie wpłynęły do chwili obecnej uwagi. Przewodniczący zarządził głosowanie nad zatwierdzeniem protokołu z LVIII sesji Rady Powiatu w Jaśle.

Do posiedzenia Rady dołączyło 2 kolejnych radnych.

W głosowaniu brało udział 18 radnych.

- za przyjęciem protokołu głosowało 18 radnych.

Protokół z LVIII sesji Rady Powiatu w Jaśle został przyjęty.

 

Przewodniczący zarządził głosowanie nad zatwierdzeniem protokołu z LIX sesji Rady Powiatu w Jaśle.

W głosowaniu brało udział 18 radnych.

- za przyjęciem protokołu głosowało 18 radnych.

Protokół z LIX sesji Rady Powiatu w Jaśle został przyjęty.

 

Ad. 4. Wprowadzenie ewentualnych zmian do porządku obrad.

Do porządku obrad LX sesji Rady Powiatu w Jaśle nie wprowadzono zmian, w związku z tym porządek obrad przedstawia się następująco:

  1. Otwarcie sesji.
  2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
  3. Przyjęcie protokołów z LVIII i LIX sesji Rady Powiatu w Jaśle.
  4. Wprowadzenie ewentualnych zmian do porządku obrad.
  5. Wybór Komisji Wnioskowej.
  6. Podjęcie uchwał w sprawie:
  1. zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2022 rok (Druk nr 441),
  2. wyrażenia zgody na przystąpienie do realizacji zadania pn. „Wykonanie drobnych prac geodezyjnych związanych z prowadzeniem operatu ewidencji gruntów i budynków, opracowaniem map do celów prawnych, gospodarowaniem nieruchomościami oraz pracami inwestycyjnymi prowadzonymi przez Starostę Jasielskiego reprezentującego Skarb Państwa” oraz zaciągnięcie zobowiązania na jego realizację (Druk nr 442),
  3. wyrażenia zgody na przystąpienie do realizacji zadania pn. „Opracowanie Strategii Rozwoju Powiatu Jasielskiego na lata 2023 – 2030” oraz zaciągniecie zobowiązania na jego realizację (Druk nr 443),
  4. przyjęcia do realizacji „Powiatowego programu oddziaływań korekcyjno – edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie w Powiecie Jasielskim na rok 2022” (Druk nr 444).
  1. Informacja Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Jaśle o stanie dróg powiatowych  (Druk nr 445).
  2. Informacja Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Jaśle o stanie bezpieczeństwa, ochrony przeciwpożarowej i zagrożenia pożarowego w Powiecie Jasielskim (Druk nr 446).
  3. Ocena zasobów pomocy społecznej za rok 2021 w Powiecie Jasielskim (Druk nr 447).
  4.  Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz prac Zarządu w okresie  międzysesyjnym.
  5.  Interpelacje.
  6.  Wnioski i zapytania radnych.
  7.  Sprawy różne.
  8.  Zamknięcie obrad.

 

Ad. 5. Wybór Komisji Wnioskowej.

Wiceprzewodnicząca Rady Powiatu Anna Nigborowicz zgłosiła do Komisji Wnioskowej radnych: Franciszka Miśkowicza, Krzysztofa Bubę, Antoniego Zwierzyńskiego.

Innych propozycji nie zgłoszono.

Zgłoszeni radni wyrazili zgodę na pracę w Komisji Wnioskowej.

Do posiedzenia Rady dołączył kolejny radny.

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wyborem członków Komisji Wnioskowej.

W głosowaniu brało udział 19 radnych.

- za wyborem zaproponowanego składu Komisji Wnioskowej głosowało 19 radnych.

Komisja została powołana.

 

Ad. 6. Podjęcie uchwał w sprawie:

a) zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2022 rok (Druk nr 441).

 

Przewodniczący wyjaśnił, że Pani Krystyna Wąsik- Skarbnik Powiatu obszernie omówiła projekt uchwały na Komisjach.

Przewodniczący poprosił o opinie Przewodniczących Komisji Stałych.

Przewodniczący Komisji Finansowo – Budżetowej - radny Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – radny Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodnicząca Komisji Edukacji – radna Irena Baciak – Komisja Edukacji nie procedowała na temat powyższej uchwały.

Przewodniczący Komisji Społecznej – radny Stanisław Święch– Komisja również opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów.

Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Pan Starosta Adam Pawluś – zgłaszam formalną uwagę, ponieważ Powiat otrzymał dodatkowe środki to Zarząd wystąpił z autopoprawką, czyli zwiększeniem środków na Edukację  o 1 709 000 zł,  żeby to uwzględnić w głosowaniach również z autopoprawką bardzo proszę. Nie ma Pani Skarbnik dlatego przepraszam.

 

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo. Właśnie chciałem to powiedzieć, żeby przedmiotem obrad Rady był druk 441 wraz z autopoprawką, który na komisjach był omawiany. Abyśmy po prostu nie popełnili błędu. Pan Starosta to wyprostował, także przedmiotem decyzji winien być druk 441 wraz z autopoprawką.

 

Więcej głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2022 rok z autopoprawką.

Do posiedzenia Rady dołączył kolejny radny.

 

W głosowaniu brało udział 20 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 20 radnych,

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6b) Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Jaśle w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie do realizacji zadania pn. „Wykonanie drobnych prac geodezyjnych związanych z prowadzeniem operatu ewidencji gruntów i budynków, opracowaniem map do celów prawnych, gospodarowaniem nieruchomościami oraz pracami inwestycyjnymi prowadzonymi przez Starostę Jasielskiego reprezentującego Skarb Państwa” oraz zaciągnięcie zobowiązania na jego realizację (Druk nr 442),

 

Przewodniczący poprosił o opinie Komisje Stałe.

 

Przewodniczący Komisji Finansowo- Budżetowej – radna Jan Czajka - Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – radny Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i  wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Wobec braku głosów w dyskusji, Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały Rady Powiatu w Jaśle w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie do realizacji zadania pn. „Wykonanie drobnych prac geodezyjnych związanych z prowadzeniem operatu ewidencji gruntów i budynków, opracowaniem map do celów prawnych, gospodarowaniem nieruchomościami oraz pracami inwestycyjnymi prowadzonymi przez Starostę Jasielskiego reprezentującego Skarb Państwa” oraz zaciągnięcie zobowiązania na jego realizację (Druk nr 442),

 

W głosowaniu brało udział 20 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 20 radnych,

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6c) Podjęcie Uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie do realizacji zadania pn. „Opracowanie Strategii Rozwoju Powiatu Jasielskiego na lata 2023 – 2030” oraz zaciągniecie zobowiązania na jego realizację (Druk nr 443),

 

Przewodniczący poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo- Budżetowa – radna Jan Czajka - Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – radny Sławomir Madejczyk- Komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Komisji Społecznej – radny Stanisław Święch– Komisja również opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów.

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Wobec braku głosów w dyskusji, Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały Rady Powiatu w Jaśle w sprawie  wyrażenia zgody na przystąpienie do realizacji zadania pn. „Opracowanie Strategii Rozwoju Powiatu Jasielskiego na lata 2023 – 2030” oraz zaciągniecie zobowiązania na jego realizację (Druk nr 443),

 

W głosowaniu brało udział 20 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 20 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6d) Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji „Powiatowego programu oddziaływań korekcyjno – edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie w Powiecie Jasielskim na rok 2022” (Druk nr 444).

 

Przewodniczący poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Społecznej – radny Stanisław Święch– Komisja również opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, podejmujemy dzisiaj temat dość istotny i ważny, nie mniej jednak warto nad nim chwilę się zastanowić. To co wskazywałem na naszej Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu na przedłożony materiał, dużo danych statystycznych, wynika z założeń ustawowych. Przypomnijmy, że program, który mamy wdrażać jest programem dobrowolnym. Natomiast zwracam uwagę zwiększająca się z roku na rok liczba interwencji i przemocy w rodzinie – tego mi zabrakło, analizy zjawiska. Na stronie 14, tak naprawdę, program został opisany w dwóch zdaniach. Zwracam uwagę, dwa zdania mówiące o programie a w sumie będziemy przyjmować dokument liczący 27 stron plus załączniki. Chciałbym zwrócić uwagę, że tak jak mówiłem na komisji, oczywiście program ma tą trudność, że nie można nikogo do tego programu zmusić, program jest dobrowolny w ramach udziału w zamkniętych grupach liczących około 10 osób lub mniejszej liczbie. Natomiast jeżeli popatrzymy na liczbę interwencji stosunkowo jest to mało, ale najprawdopodobniej tylu chętnych poddałoby się temu programowi korekcyjnemu. Na to zwracam uwagę, że warto by się zastanowić na ile my w tym programie powinniśmy zająć się również innymi działaniami, ale nie koniecznie związanymi z tymi realizowanymi w systemie wewnętrznym, ale np. propagowaniem niebieskiej karty i nadzorem policji, czyli szybkiej interwencji.

 

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji „Powiatowego programu oddziaływań korekcyjno – edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie w Powiecie Jasielskim na rok 2022” (Druk nr 444).

 W głosowaniu brało udział 20 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 20 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 7. Informacja Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Jaśle o stanie dróg powiatowych  (Druk nr 445).

Pan Przewodniczący przekazał informację, że na sesji jest Pani Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg – Katarzyna Kaszowicz.

 

Radny Grzegorz Pers – Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo chciałbym zapytać pani Dyrektor odnośnie koszenia, na jakim to jest etapie i chciałem zapytać o gminę Nowy Żmigród, kiedy Państwo planujecie, ponieważ te trawy już dosyć wysokie są jak się jeździ także widoczność jest znacznie ograniczona.

 

Dyrektor PZD Katarzyna Kaszowicz – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado zaczęliśmy kosić od piątku. Jest zrobione dwie zmiany po 12 godzin. Jeśli sprzęt się nie będzie psuł a mam taką nadzieję, że nie będzie, myślę że 2 do 3 tygodni  powinno być po koszeniu.

 

Radny Grzegorz Pers – można Panie Przewodniczący podziękować pani Dyrektor jak tutaj jest obecna za przekopanie rowów w miejscowości Łysa Góra i naprawę barierek w miejscowości Stary Żmigród. Także bardzo serdecznie Pani Dyrektor dziękuję.

 

Ad. 8. Informacja Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Jaśle o stanie bezpieczeństwa, ochrony przeciwpożarowej i zagrożenia pożarowego w Powiecie Jasielskim (Druk nr 446).

Pan Przewodniczący przekazał informację, że na sesji jest Pan Komendant Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej Piotr Śmietana. Przewodniczący stwierdził, że Komisja Społeczna była w Komendzie Powiatowej, odbyła tam posiedzenie i zapoznała się ze sprawozdaniem i z działalnością Państwowej Straży Pożarnej.

Radni nie zabrali głosu w niniejszej sprawie.

 

Ad. 9. Ocena zasobów pomocy społecznej za rok 2021 w Powiecie Jasielskim (Druk nr 447).

 

Pan Przewodniczący przekazał informację, że na sesji jest Pan Dyrektor Paweł Podstawski.

Radni nie zadawali pytań.

 

Ad. 10. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz prac Zarządu w okresie  międzysesyjnym.

Radni nie zadawali pytań.

 

Ad. 11.Interpelacje.

 

Radni nie składali interpelacji na LX sesji Rady Powiatu w Jaśle.

 

Ad. 12. Wnioski i zapytania radnych.

 

Radny Grzegorz Pers – Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo ja mam takie pytanie, bo kiedyś już rozmawialiśmy tutaj, nie wiem rok czy dwa lata temu na temat tego systemu do liczenia głosów. Dlaczego o tym mówię, bo nawet w gminie Nowy Żmigród ostatnio byłem na sesji naprawdę to tak sprawnie wszystko przebiega, a tak zanim Pan Przewodniczący obleci tą kolejkę, no to jak jest  kilkanaście punktów, to znacznie to wszystko przedłuża sesję. Nie są to chyba  z tego co pytałem wójta to jest to oni wtedy płacili 50 czy 60 000. System naprawdę jest bardzo sprawny. Może byśmy wrócili panie Starosto do tematu tego zakupu. I w mieście te systemy praktycznie i w samorządach są. Takie moje zapytanie.

 

Pan Przewodniczący – system jest i to tylko chodzi o to, że jak wszyscy radni będą na sali to wtedy będziemy głosować tak. Póki są zdalne połączenia my nie możemy.

 

Radny Grzegorz Pers – teraz epidemia się skończyła to mogą wszyscy  przychodzić, bo ja nie wiem dlaczego jeszcze jest zdalnie.

 

Pan Przewodniczący –  muszą ustawę jeszcze w Warszawie zmienić.

 

Ad. 13. Sprawy różne.

 

Pan Starosta Adam Pawluś -  Panie Przewodniczący, Panie, Panowie Radni, Szanowni Państwo chciałbym poinformować Wysoką Radę, że czeka nas wiele pracy, ponieważ dzisiaj został ogłoszony nabór do drugiej edycji Rządowego Funduszu Polski Ład – Program Inwestycji Strategicznych i Powiat Jasielski otrzymał 15 300 000 zł. To jest duża kwota. Realizację dwóch zadań, o które występowaliśmy czyli tak pierwsze zadanie Regionalny  Ośrodek Sportu i Kultury w Trzcinicy. To jest blisko 14 000 000 zł i ponad 1 000 000 zł na poprawę efektywności energetycznej budynku Zespołu Szkół nr 4 w Jaśle. Chodzi o ten dobudowany „klocek”, który nabierze innego wyglądu. Łącznie Powiat Jasielski zyskał ponad 117 000 000 zł. Liderem tutaj jest miasto Jasło. Wszyscy otrzymali środki. Wszystkie gminy otrzymały środki, więc to są duże pieniądze i te pieniądze będą wydatkowane w najbliższych latach. Mam nadzieję, że podołamy tym wszystkim obowiązkom, że te obiekty we Trzcinicy nabiorą wyglądu. No niestety muszę z pewnością stwierdzić, że w latach 70 – tych one wyglądały dużo lepiej niż w tej chwili. Mam nadzieję, że Park we Trzcinicy nabierze nowego wyglądu. Część prac już zostało wykonanych porządkowych przez Powiatowy Zarząd Dróg. Tak, że tu Pani Dyrektor dziękuję bardzo serdecznie. Część pracowników również Starostwa w pracującą sobotę pracowała tam przy porządkowaniu tego parku. Chciałbym również poinformować, że z Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy Szpital Jasielski uzyskał sprzęt na kwotę 887 000 zł. Z tego to są: lampy czołowe z ładowarką 2 sztuki – razem 17 000 zł i nawigacja śródoperacyjna laryngologiczna 760 000 zł i wiertarka laryngologiczna z nożem obrotowo-ssącym z wyposażeniem tj. 110 000 zł. Bardzo serdecznie dziękujemy za te środki. Na pewno poprawią się usługi specjalistyczne w szpitalu w Jaśle. Już pani Dyrektor dzisiaj poinformowała mnie, że w ramach PSIM II, czyli informatyzacja, została podpisana umowa z Urzędem Marszałkowskim i to jest kwota ponad 2 027 505,14 zł i udział Szpitala wynosi 482 186,86 zł. Czyli kolejne środki napływają do Szpitala i Szpital pozyskuje środki zewnętrzne. Jak już Państwo zauważyliście w sprawozdaniu, wynik jest zdecydowanie lepszy w stosunku do roku ubiegłego. Tych zadań na Szpitalu jest dużo. Bardzo dobrze przebiegają prace modernizacyjne na oddziale dziecięcym. Niedługo będzie zakończenie tych prac, natomiast trochę gorzej na oddziale psychiatrycznym, chociaż troszkę się zmieniło i ten postęp robót jest większy. Mam nadzieję, że uda się wykonać ten zakres, który jest przewidziany w budżecie Powiatu Jasielskiego i w budżecie wojewody ze środków rezerwy budżetu państwa. To tyle z mojej strony. Chciałbym tu jeszcze podziękować pani Dyrektor za wykonanie umocnienia takiego naderwania drogi Świątkowa – Desznica, gdzie pozyskaliśmy drewno od pana Wójta Gminy Krempna. Ponad chyba 13 m3 czy 15 m3 i Magurski Park  wsparł nas przy wykonaniu kaszyc. Kaszyce są raz pierwszy  wykonane przez pracowników PZD. Zobaczymy jak to będzie funkcjonować. Było zagrożenie dla tej drogi, że ta droga po prostu nam ucieknie w las, ale mam nadzieję, że tak się nie stanie. Gdybyśmy po prostu szli w projekt geologicznych badań dokumentacji inżyniersko – geologicznej to by to trwało dosyć długo i na tym etapie myślę, że to zadziała i że nam zabezpieczy i zaoszczędzimy parę milionów złotych. No, ale przekonamy się czy rzeczywiście tak będzie. Ta degradacja pobocza następowała dosyć szybko, ale w tej chwili jest to zabezpieczone. Wierzby posadzone, mam nadzieję, że to się będzie trzymało i cały teren będzie odwodniony i mam nadzieję, że ta droga, która będzie służyć, droga przez las będzie służyć mieszkańcom nie tylko Świątkowej, ale także również i turystom i Magurski Park pozyskuje również drewno w tamtym rejonie, więc na pewno te działania były niezbędne i konieczne. Natomiast jeżeli chodzi o inną drogę, to mamy spore trudności, jeżeli chodzi o projektowanie drogi pomiędzy Kątami a Majscową. Jest to teren niezwykle trudny, jest teren osuwiskowy i pewno będziemy musieli podzielić zadanie ze względu na to, że na ten odcinek, który jest w terenie osuwiskowym to wystąpimy do wojewody na środki na dokumentację właśnie inżynieryjno-geodezyjną i później ewentualnie na sfinansowanie tego odcinka w terenie osuwiskowym również z tych środków. Więc to zadanie trzeba będzie podzielić na części, ale zamierzamy wystąpić do Wójta Gminy o przejęcie drogi wewnętrznej. Nigdy tego nie praktykowaliśmy. Przekazaliśmy Mu drogę Skalnik - Desznica, a więc tu przejęlibyśmy drogę wewnętrzną. Gdybyśmy ją poprawili i część tej drogi wykonali w systemie „zridowskim” ok 400 m, to moglibyśmy uruchomić przejezdność dla tych mieszkańców, bo rzeczywiście to stwarza wielkie problemy dla tych mieszkańców zwłaszcza przy dużych opadach. Ten przejazd jest możliwy tylko poprzez Krempną  czy poprzez Polany w stronę Iwli. Jest to niezwykle trudne zadanie. Nie sądziłem, że tyle napotkamy trudności i prosiłbym o taką przychylność i żeby nam się udało to zrealizować, żeby nam po prostu wyszła ta droga, żeby mieszkańcy mogli korzystać z tego skrótu zwłaszcza w stronę Nowego Żmigrodu i w stronę stolicy Powiatu. Mam informację od pani Dyrektor Wód Polskich pani Małgorzaty Wajdy, że w przyszłym roku ma być już decyzja środowiskowa, a w tym roku jeszcze albo nawet najbliższych tygodniach będą środki na wykonanie dokumentacji projektowej. Więc jest postęp w tych pracach związanych z realizacją tego zadania. Zadanie jest niezwykle trudne, wiadomo obszary chronione i na dzień dzisiejszy jeszcze nie ma dokładnej formuły, co do finansowania tej inwestycji. Inwestycja początkowo miała służyć zabezpieczeniu przed powodzią, ale w tej chwili to bardziej jest niezbędna dla zabezpieczenia przepływu wody w rzece Wisłoce. Tak jak ta zapora na Klimkówce przyczyniła się do tego, że przepływ wody rzeką Ropą jest stały tak Wisłoka po prostu może być w takim stanie, że życie będzie zamierać na pewien czas i utrzymanie tej fauny w rzece będzie niezwykle trudno, jeżeli nie będzie wody. Więc to jest ważne żeby tą inwestycje zrealizować bo w tej chwili  większym zagrożeniem jest susza. A zatrzymanie tej wody i zabezpieczenie wody dla przyszłych chociażby pokoleń jest chyba bardzo ważne i istotne, żebyśmy dysponowali takim zasobem, który pozwoli zaopatrzyć nie tylko nasz powiat, nasze gminy i mieszkańców w naszym powiecie, ale również w powiecie dębickim i mieleckim. To tyle jeżeli są jakieś pytania to chętnie odpowiem. Jeszcze raz dziękuję wszystkim, którzy się przyczynili do tego, że pozyskaliśmy te środki z Polskiego Ładu. Nie wiem czy z tego naboru na PGR-y otrzymamy te wnioskowane  10 000 000 zł, ale to czeka nas naprawdę wielki wysiłek a nasze zasoby kadrowe są skromne, ale mam nadzieję, że podołamy tym wszystkim zadaniom, bo środki są duże i mam nadzieję, że będą wykorzystane i przyczynią się do rozwoju naszego Powiatu. 

 

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto na pewno należy się cieszyć z każdych pozyskanych środków finansowych, co nie ulega wątpliwości każde środki to dodatkowy zastrzyk funduszy i jakby nie mówić poprawa naszych wskaźników w uchwałach budżetowych. Niemniej jednak zwracam uwagę tak  jak zwracałem niejednokrotnie, 15 300 000 zł,  o których Pan Starosta  wspomniał w ramach programu inwestycji strategicznych. Moim zdaniem powinna być pewna zaduma i refleksja. Proszę zwrócić uwagę ponad 14 000 000 zł. mamy na Park w Trzcinicy a tylko 1 000 000 zł niewiele ponad 1 000 000 zł na poprawę efektywności energetycznej naszych budynków. Mówimy o programie inwestycji strategicznych, to tak jak niejednokrotnie mówiłem i jeszcze raz powtórzę, że powinniśmy realizować inwestycje z budżetu Powiatu, przede wszystkim takie,  które po pierwsze: zwiększają nasze dochody własne, po drugie: zmniejszają nasze wydatki bieżące, a po trzecie: poprawiają bezpieczeństwo i dostępność naszego Powiatu. Jeżeli popatrzymy na te zadania i te proporcje. W przypadku Polskiego Ładu informowałem, że taki nabór, który został ogłoszony, w którym mieliśmy uzasadnić strategiczność naszej inwestycji 500 wyrazami, stanowi dla mnie poważne wątpliwości -  na ile tak naprawdę skutecznie oceniamy czy są to inwestycje strategiczne czy tak naprawdę po uważaniu je będziemy realizować. I teraz mamy temat następujący, inwestycja której poświęciliśmy najmniej czasu, jest inwestycją strategiczną w Powiecie. Natomiast będziemy borykać się z wydatkami bieżącymi, pokazały to nam świetnie sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2021. Przed nami rok 2022 gdzie wydatki bieżące chociażby w naszych placówkach oświatowych czy innych wychowawczych strasznie wzrosną z tytułu dostawy energii elektrycznej i energii cieplnej. Natomiast  żadnych działań zmierzających do obniżenia kosztów bieżących nie widzę, stąd te moje ubolewania, uwagi czy pewne wątpliwości związane z programem inwestycji strategicznych, które ad hoc zostały w  obrady naszej rady wrzucone, okazują się, że są w tej chwili naszym priorytetem. Mam nadzieję, że jednak inne środki czy z innych ewentualnych dodatkowych źródeł pozyskamy środki, a które pozwolą nam albo zwiększyć dochody własne samorządu, albo zmniejszyć wydatki bieżące. Po raz kolejny  zwracam się do Pana Starosty o podjęcie działań logistycznych, ale w sprawie zmiany  ustawy o finansowaniu jednostek samorządu terytorialnego tak, aby dochody samorządu terytorialnego były ustawowe a nie uznaniowe.

 

Pan Starosta Adam Pawluś -  Panie Przewodniczący, Panie, Panowie Radni, Szanowni Państwo ad vocem krótko. Jeżeli chodzi o obiekty oświatowe to one są w naborze Panie Radny i mam nadzieję że w ramach KPO otrzymamy środki tylko będzie pytanie jak je rozliczymy jeżeli byśmy nawet otrzymali 100 % tej kwoty, o którą wnioskowaliśmy to wiadomo, że to chyba nam nie wystarczy, dlatego, że ceny uległy zmianie i to może być trochę za mało te 16 000 000 zł na te 6 obiektów, które mamy, ale nie mogliśmy ich zgłosić do naboru na inwestycje strategiczne dlatego, że one są w naborze,  one ciągle czekają na te środki. To jest niezwykle ważne. Ja wiem, że to na pewno pozwoli nam zmniejszyć wydatki bieżące w tych obiektach oświatowych, no ale cóż to nie jest zależne od nas. To nie jest zależne od nas, my nie mamy na to wpływu. Mam nadzieję, że to KPO ruszy w tym roku i w przyszłym roku będziemy mogli realizować te zadania, a przesunie się termin ich zakończenia, bo w jednym roku budżetowym chyba sobie nie poradzimy.

 

Pan Radny Sławomir Madejczyk – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto zanim jeszcze dowiedzieliśmy się o tych środkach, o których Pan Starosta poinformował, że są przyznane z Polskiego Ładu na te inwestycje strategiczne to pamiętacie Państwo jak procedowaliśmy nad tym tematem trochę w pośpiechu, trzeba powiedzieć początkiem na przełomie roku. No bo pewnie taki był wymóg czasu, ale sprzeczaliśmy się też na temat celowości  tego przedsięwzięcia tych planów, ale zajmowaliśmy się tym jeszcze w czasie kiedy jeszcze zupełnie inna rzeczywistość była. Od 24 lutego mamy nieco inny pogląd na pewne sprawy i tak sobie myślałem przez ten czas, który upłynął od tego czasu kiedyśmy procedowali, że taki Ośrodek Sportu i Rekreacji owszem jest celowy, ale być może jego przeznaczenie można rozszerzyć zmodyfikować ponieważ jeżeli sytuacja taka będzie  jeżeli chodzi o nasze bezpieczeństwo naszego kraju, jeżeli takie będą plany szkolenia młodzieży pod względem obronnym, jeżeli będą takie plany rozszerzenia armii, to na pewno taki ośrodek mógłby również stanowić takie centrum szkoleń obronnych dla szkół średnich a szczególnie tych, które prowadzą te kierunki mundurowe i myślę, że dzisiaj to  jest taki pomysł luźny, ale kto wie czy do tego nie należy kiedyś dążyć, jeżeli będą ku temu sprzyjające warunki czyli po pierwsze plany ministerstwa oświaty co do szkolenia młodzieży i my tu jako Powiat gdybyśmy takim ośrodkiem, takim  centrum dysponowali być może do tego celu a czasem być może nawet dla jednostek wojskowych obrony terytorialnej dla użyczenia jakiejś bazy to wszystko pewnie miałoby jeszcze kiedyś szerszy cel w przyszłości niż to co planowaliśmy jeszcze w styczniu. Oby to nie musiało się spełniać, ale pewnie trzeba o tym myśleć.

 

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, Panie Starosto.  Na temat aplikowania różnych środków jeżeli chodzi o termomodernizacje, w tym również z funduszów norweskich, już słyszeliśmy. Przy okazji inwestycji strategicznych zwracaliśmy uwagę, jak powinniśmy wykorzystywać to co jest tu i teraz natomiast nie to co będzie w przyszłości. I tak jak pan radny Sławomir Madejczyk powiedział również i ja wypowiadając się przy okazji tej inwestycji, tych zamierzeń, zwracałem się z pytaniem czy wątpliwościami czy tak naprawdę z punktu widzenia interesów Powiatu jest to najważniejsze zadanie strategiczne? Podejrzewam, że ono zostało wybrane i tylko i wyłącznie dlatego, żeby w tym obszarze nie było innej konkurencji. Niemniej jednak zwracam uwagę, my nie powinniśmy takich decyzji podejmować ad hoc poprzez uzupełnienie porządku obrad bądź poprzez podejmowanie uchwały w ramach zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Niejednokrotnie na tej sali zapadały takie decyzje zobowiązaniowe, tak je podejmowaliśmy ad hoc. Proszę zwrócić uwagę, na ten wydatek za ponad 14 000 000 zł, o którym mówił Pan Starosta, dopiero teraz będziemy musieć  zastanowić się w jaki sposób to zorganizować. Natomiast, tak naprawdę podejmując, te decyzje radni niewiele wiedzieli lub prawie wcale, o tym zdaniu, przyszłych zobowiązaniach, gdy wniosek ten zostały wypełniony. Powtarzam 500 wyrazów, słów miało uzasadnić strategiczność parku w Trzcinicy.

 

 

Ad. 12. Zamknięcie obrad.

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch zamknął

obrady LX Sesji Rady Powiatu w Jaśle o godzinie 15.48

Imienne wykazy głosowań stanowią załącznik do niniejszego protokołu.

 

 

Protokolant: Małgorzata Niemczyńska                                      

 

                                                                                                                        Przewodniczący Rady

                                                                                                                                Robert Snoch

Materiały

Raport​_z​_przeprowadzonego​_głosowania​_z​_LX​_Sesji​_Rady​_Powiatu
Raport​_z​_przeprowadzonego​_głosowania​_z​_LX​_Sesji​_Rady​_Powiatu.pdf 2.75MB
Protokół LX​_2022 z LX Sesji Rady Powiatu w Jaśle odbytej w dniu 30 maja 2022 r. o godz. 15.00
Protokół​_z​_LX​_sesji​_RPJ.pdf 0.28MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
31.05.2022 09:48 Paweł Krajciewicz
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Robert Snoch
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Protokół z LX Sesji Rady Powiatu w Jaśle VI Kadencji z dnia 30.05.2022 3.0 21.07.2022 14:07 Paweł Krajciewicz
Protokół z LX Sesji Rady Powiatu w Jaśle VI Kadencji z dnia 30.05.2022 2.0 06.06.2022 09:05 Paweł Krajciewicz
Protokół z LX Sesji Rady Powiatu w Jaśle VI Kadencji z dnia 30.05.2022 1.0 31.05.2022 09:48 Paweł Krajciewicz

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}