W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Protokół z LI Sesji Rady Powiatu w Jaśle VI Kadencji z dnia 21.10.2021

Protokół LI/2021

z LI Sesji Rady Powiatu w Jaśle

odbytej w dniu 21 października 2021 r. o godz. 15.30

 

Ad. 1. Otwarcie Sesji.

Sesję otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch. Powitał radnych  Rady Powiatu w Jaśle przybyłych na sesję, łączących się zdalnie panią Skarbnik, pana mec. Leszkiewicza, wszystkich Kierowników, Naczelników, Dyrektorów jednostek organizacyjnych łączących się drogą online obserwujących obrady sesji.

 

Ad. 2. Stwierdzenie prawomocności obrad.

Przewodniczący stwierdził, że zgodnie z listą obecności podpisaną przez 8 radnych oraz na podstawie liczby zalogowanych radnych do zdalnego systemu w ilości 12, w posiedzeniu bierze udział 20 radnych, obrady są prawomocne.

 

Ad. 3. Przyjęcie protokołu z L sesji Rady Powiatu w Jaśle.

Przewodniczący poinformował, że  do treści protokołu z L sesji  nie wpłynęły żadne uwagi. Przewodniczący zarządził głosowanie nad zatwierdzeniem protokołu z L sesji Rady Powiatu w Jaśle.

W głosowaniu brało udział 20 radnych.

- za przyjęciem protokołu głosowało 20 radnych,

Protokół z L sesji Rady Powiatu w Jaśle został przyjęty.

 

Ad. 4. Wprowadzenie ewentualnych zmian do porządku obrad.

 

WNIOSEK O ZMIANĘ PORZĄDKU OBRAD

Zarząd Powiatu w Jaśle zwraca się z wnioskiem o zmianę porządku obrad LI Sesji Rady Powiatu w Jaśle w dniu 21 października 2021 roku, poprzez dodanie w pkt. 6 podpunktów: k), l), m), które otrzymują brzmienie:

k) „ wyrażenia zgody na nabycie do zasobu nieruchomości Powiatu Jasielskiego nieruchomości położonej w miejscowości Przysieki,

l) wyrażenia zgody na zaciągnięcie na rok 2022 zobowiązań na pokrycie kosztów związanych z konserwacją dźwigów, konserwacją urządzeń PPOŻ i transmisji alertów, serwisowaniem kotłowni oraz zakupem żywności dla mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Foluszu,

m) zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w 2021 roku z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej”.

 

Głosowanie nad wprowadzeniem do porządku obrad projektu uchwały w sprawie  wyrażenia zgody na nabycie do zasobu nieruchomości Powiatu Jasielskiego nieruchomości położonej w miejscowości Przysieki,

 

W głosowaniu brało udział 19 radnych.

- za głosowało 19 radnych,

Punkt „k” został wprowadzony.

 

Głosowanie nad wprowadzeniem do porządku obrad projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie na rok 2022 zobowiązań na pokrycie kosztów związanych z konserwacją dźwigów, konserwacją urządzeń PPOŻ i transmisji alertów, serwisowaniem kotłowni oraz zakupem żywności dla mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Foluszu.

 

W głosowaniu brało udział 19 radnych.

- za głosowało 19 radnych,

Punkt „l” został wprowadzony.

 

Głosowanie nad wprowadzeniem do porządku obrad projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w 2021 roku z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej.

 

W głosowaniu brało udział 19 radnych.

- za głosowało 19 radnych,

Punkt „m” został wprowadzony.

 

Zmieniony porządek obrad:

  1. Otwarcie sesji.
  2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z L sesji Rady Powiatu w Jaśle.
  4. Wprowadzenie ewentualnych zmian do porządku obrad.
  5. Wybór Komisji Wnioskowej.
  6. Podjęcie uchwał w sprawie:
  1. zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2021 r.,
  2. zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2021 – 2027,
  3. wyrażenia zgody na nabycie do zasobu Powiatu Jasielskiego nieruchomości Skarbu Państwa,
  4. wyrażenia zgody na przystąpienie do realizacji zadania inwestycyjnego oraz zaciągnięcie zobowiązań finansowych na jego realizację,
  5. powierzenia Gminie Dębowiec realizacji zadania własnego Powiatu Jasielskiego pn. „Przebudowa dróg powiatowych Nr 1854R Jasło – Dębowiec – Folusz w miejscowości Dębowiec i Folusz oraz Nr 1882R Droga przez wieś Dębowiec w miejscowości Dębowiec”,
  6. wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązań finansowych na realizację zadania Powiatu,
  7. powierzenia Gminie Tarnowiec realizacji zadania publicznego w zakresie zimowego utrzymania chodników w ciągu dróg powiatowych położonych na terenie Gminy Tarnowiec,
  8. wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązań finansowych na 2022 rok na realizację zadania publicznego w zakresie zimowego utrzymania chodników w ciągu dróg powiatowych na terenie gminy Tarnowiec,
  9. zmiany Uchwały Nr XXI/168/2020 Rady Powiatu w Jaśle z dnia 30 stycznia 2020 roku w sprawie nadania statutu Domowi Dziecka w Kołaczycach,
  10. zatwierdzenia Programu Naprawczego Szpitala Specjalistycznego w Jaśle na lata 2021 – 2023,
  11.  wyrażenia zgody na nabycie do zasobu nieruchomości Powiatu Jasielskiego nieruchomości położonej w miejscowości Przysieki,
  12.  wyrażenia zgody na zaciągnięcie na rok 2022 zobowiązań na pokrycie kosztów związanych z konserwacją dźwigów, konserwacją urządzeń PPOŻ i transmisji alertów, serwisowaniem kotłowni oraz zakupem żywności dla mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Foluszu,
  13. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w 2021 roku z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej.

7. Informacja Zarządu Powiatu w Jaśle o stanie realizacji zadań oświatowych za rok szkoły 2020/21 przez szkoły i placówki prowadzone przez Powiat Jasielski.
8. Informacja dotycząca analizy składanych oświadczeń majątkowych przez radnych Rady Powiatu w Jaśle oraz członków Zarządu Powiatu, Sekretarza i Skarbnika Powiatu, osoby zarządzające i członków organu zarządzającego powiatową osobą prawną, Kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych oraz osoby wydające decyzje administracyjne w imieniu Starosty.
9. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz prac Zarządu w okresie  międzysesyjnym.
10. Interpelacje.
11. Wnioski i zapytania radnych.
12. Sprawy różne.
13. Zamknięcie obrad.

 

Ad. 5. Wybór Komisji Wnioskowej.

Wiceprzewodnicząca Rady Powiatu Anna Nigborowicz zgłosiła do Komisji Wnioskowej

radnych: Jana Muzykę, Jana Czajkę  i Ryszarda Lisowskiego.

Zgłoszeni radni wyrazili zgodę na pracę w Komisji Wnioskowej. Innych kandydatów nie było.

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wyborem członków Komisji Wnioskowej.

W głosowaniu brało udział 19 radnych.

- za wyborem zaproponowanego składu Komisji Wnioskowej głosowało 19 radnych,

Komisja została powołana.

 

Ad. 6. Podjęcie uchwał w sprawie:

Ad. 6a. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego
na 2021 r. (Druk Nr 355), z Autopoprawką.

Przewodniczący poprosił panią Krystynę Wąsik Skarbnik Powiatu o wprowadzenie.

Głos zabrała Skarbnik Powiatu Jasielskiego Krystyna Wąsik, która omówiła projekt uchwały Rady Powiatu w Jaśle w sprawie zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2021 rok wraz z Autopoprawką.

Przewodniczący otworzył dyskusję oraz poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo- Budżetowej – radny Jan Czajka- Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię. Głosowało 7 radnych, 6 głosów za, 1 głos wstrzymujący.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – radny Sławomir Madejczyk - Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały jednogłośnie. Komisja zajmowała się głównie zmianami w dziale 600 Transport i łączność oraz dziale 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska.

Przewodniczący Komisji Społecznej- radny Stanisław Święch – Komisja pozytywnie opiniuje projekt 6 głosów za. W działach tych które dotyczą opieki społecznej. 

 

Radny Janusz Przetacznik – tak jak na ostatniej sesji zwracałem uwagę na zwiększone wydatki w dziale oświatowym również tutaj z opinii pani Skarbnik jednoznacznie wynika, że po raz kolejny uzupełniamy braki i to podejrzewam, że jeszcze przed nami będą kolejne zmiany. Jeżeli jeszcze będą dwie sesje to na tych kolejnych sesjach będziemy te braki uzupełniać czyli wysokość subwencji ogólnej w części oświatowej była niewystarczająca. To błędy planowania, po raz kolejny się cisną na usta słowa, że jednak warto by było planować w sposób poprawny, prawidłowy, tak jak na to wskazywaliśmy a nie teraz tworzyć, to o czym już wielokrotnie mówiłem i krytykowałem czyli jeden tak zwany kolokwialnie mówiąc worek dla braków. Przebudowa dróg i mostów powiatowych ze środków własnych, które w każdym momencie jako tak zwane zadania inwestycyjne, nienazwane będą służyć do łatania kolejnych dziur budżetowych. Nie mniej jednak chciałbym zwrócić uwagę na następujące kwestie związane z tym projektem uchwały. Pierwszy dotyczy gospodarki komunalnej i ochrony środowiska. Z tego tytułu mamy dodatkowe zwiększenia czyli pobrane opłaty za usunięcie drzew jest to kwota siedemdziesiąt siedem tysięcy sześćset dwadzieścia osiem i trzydzieści cztery i z tej kwoty ponad czterdzieści tysięcy dokładnie czterdzieści dwieście pięćdziesiąt trzy złote i trzydzieści cztery grosze trafia do Młodzieżowego Domu Kultury. Rozumiem, że jest to działalność statutowa bo tak wynika z rozpisanych paragrafów, działalność statutowa Ośrodka w Ożennej. Jest to na stronie siódmej, dokładnie są rozpisane te dodatkowe wydatki i jak bardzo odbiega to od naszych założeń? Przypomnę, że podejmując uchwałę wieloletnią i przystępując do zadania budowa Ośrodka Edukacji Ekologicznej w Ożennej, wysoka Rada bazując na danych opracowanych przez panią Grażynę Leńczuk jak również Zarząd Powiatu w Jaśle wyraziła zgodę na tego typu działalność i zaciąganie zobowiązań. Przypomnijmy miało być dwa etaty. Patrząc na uchwałę budżetową, sprawozdanie za roku 2020 to ta zmiana z tymi założeniami ma się ni jak. Jak widać i tak jak przewidywaliśmy koszty związane z bieżącą eksploatacją i utrzymaniem Ośrodka Edukacji Ekologicznej w Ożennej są bardzo, ale to bardzo wysokie i nie ma tutaj znaczenia fakt innych środków, bo tak to należy traktować. W pandemii mamy zmniejszoną liczbę osób  czy chętnych ale nie o tym mówimy, bo mówimy o założeniach, mówimy o liczbie etatów i o kosztach związanych z bieżącą eksploatacją i utrzymaniem – to jest pierwsza rzecz. Druga rzecz na którą chciałem zwrócić uwagę, to jest wzrost wynagrodzeń w dziale 750 administracja publiczna Starostwo Powiatowe to jest już wydatek ponad sto trzy tysiące sześćset trzydzieści złotych całości. I tu mam pytanie do pana Starosty dlaczego i z jakiego powodu jest ten wydatek realizowany? Czy związało się to tylko i wyłącznie z kwestią tego, że mamy refundację wynagrodzeń z Powiatowego Urzędu Pracy w tej samej kwocie tj. sto trzy tysiące sześćset trzydzieści złotych tyle otrzymaliśmy refundacji, w tej samej wysokości zwiększamy wydatki? Niemniej jednak mam pytanie do pana Starosty: czy to są zobowiązania wobec Powiatowego Urzędu Pracy dotyczące sfinansowania zatrudnienia, a później obowiązkowym zatrudnieniu, ilu to osób dotyczy i w jakich grupach, przez jaki okres? Kolejne pytanie dotyczy samochodu dla Wydziału Ochrony Środowiska. Jest to planowany wydatek: sześćdziesiąt pięć tysięcy, jeżeli by można było to kilka słów komentarza, dlaczego kupujemy, czy tak naprawdę musimy ten samochód mieć? Czy to będzie samochód pod szyldem Wydziału Ochrony Środowiska jako  kolejny środek trwały, który tak naprawdę będzie na wyposażeniu Ośrodka Edukacji Ekologicznej w Ożennej? Chciałbym abyśmy jednoznacznie sobie określili gdzie i komu będzie służył ten środek trwały. I ostatnie pytanie to już do pani Skarbnik. Co prawda dotychczas była taka praktyka mówiąca o przygotowywaniu projektów uchwały, to jest już paragraf 5, paragraf 6 samej uchwały, tylko w jednym przypadku w paragrafie 6 literka „c” powołujemy się na artykuł 217 ustęp 2 punkt 6 ustawy o finansach publicznych, natomiast wszystkie te tytuły prawne określone w paragrafie 5 jak również w paragrafie 6 literka „a” oraz literka „d” również dotyczą artykułu 217 ustęp 2. W przypadku literki „b” jest to punkt 8, w przypadku literki „d” punkt 5. Nie wiem czemu to służy, czemu chcemy podkreślać, że artykuł 217 ustęp 2 punkt 6 są to wolne środki jako nadwyżka środków pieniężnych na rachunku bieżącym wynikająca z rozliczeń wewnętrznych, papierów wartościowych, kredytów, pożyczek z lat ubiegłych. W pozostałych przypadkach również są tego typu zapisy. Nie wiem czemu akurat wprowadzamy takie, można by powiedzieć, niepotrzebne zapisy  w uchwale, jeżeli konsekwentnie to tak w takim razie powinniśmy zapisać 217 ustęp 2 punkt 8 i 217 ustęp 2 punkt 5. Dziękuję bardzo.

 

­Starosta Jasielski Adam Pawluś jeżeli chodzi o refundację to są środki z Powiatowego Urzędu Pracy, które otrzymujemy za to, że zatrudniamy bezrobotnych i mamy z tego tytułu refundację. Więc tu nie ma zwiększenia środków na płace tylko to są dodatkowe przychody. W przypadku Młodzieżowego Domu Kultury zmniejszamy o czterdzieści tysięcy i zwiększamy o czterdzieści tysięcy środki które są z dawnego Funduszu Ochrony Środowiska. Tylko na te cele mogą być te środki przeznaczone, mamy zwiększone dochody i stąd propozycja również zakupu samochodu ponieważ ten stary samochód, który jest, jest już mocno wyeksploatowany. Jeżeli pozostawiamy nadal leśnictwo w strukturach powiatu to taki samochód jest potrzebny, chcemy kupić samochód bardziej oszczędny, na gaz i mam nadzieję, że się uda ten samochód zakupić i wysoka Rada wyrazi na to zgodę. Głównie to są przychody z tytułu wycinki drzew pod liniami wysokiego napięcia więc PGE która jest inwestorem linii Nowy Żmigród – Iwonicz z tytułu właśnie wycinki tych drzew wpłaca nam środki. Dziękuje bardzo.

 

Do obrad sesji na salę posiedzeń dołączył radny Grzegorz Pers oraz radny Ryszard Papciak.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz zarządził głosowanie dotyczące podjęcia uchwały
w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2021 rok z Autopoprawką.

W głosowaniu brało udział  22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 16 radnych,

- przeciw głosowało 4 radnych,

- wstrzymało się 2 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6b. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2021 — 2027. (Druk Nr 356) z Autopoprawką.

Przewodniczący poprosił Panią Krystynę Wąsik Skarbnik Powiatu o wprowadzenie.

Głos zabrała Skarbnik Powiatu Jasielskiego Krystyna Wąsik, która przedstawiła projekt uchwały Rady Powiatu w Jaśle w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2021 — 2027.

Przewodniczący otworzył dyskusję oraz poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – radny Sławomir Madejczyk - Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały jednogłośnie, 5 głosów za.

Przewodniczący Komisji Społecznej – radny Stanisław Święch – Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały, 4 głosy za, 2 głosy wstrzymujące się.

 

Wobec braku głosów w dyskusji, przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania w sprawie podjęcia uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2021 –2027. Z Autopoprawką.

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 17 radnych,

- przeciw głosowało 4 radnych,

- wstrzymał się 1 radny.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6c. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie do zasobu Powiatu Jasielskiego nieruchomości Skarbu Państwa (Druk nr 357).

 

Przewodniczący otworzył dyskusję oraz poprosił o opinię Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo- Budżetowej – radny Jan Czajka- Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – radny Sławomir Madejczyk - Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały jednogłośnie.

 

Wobec braku głosów w dyskusji, przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania w sprawie podjęcia uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie do zasobu Powiatu Jasielskiego nieruchomości Skarbu Państwa.

 

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych,

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6d. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie do realizacji zadania inwestycyjnego oraz zaciągnięcie zobowiązań finansowych na jego realizację (Druk nr 358).

Pan Przewodniczący wyjaśnił, że chodzi o przebudowę skrzyżowania drogi krajowej z drogą powiatową Kasprowicza.

 

Przewodniczący  poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo- Budżetowej – radny Jan Czajka- Komisja opiniowała projekt uchwały  i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – radny Sławomir Madejczyk- Komisja jednogłośnie pozytywnie opiniuje projekt uchwały.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Radny Krzysztof Buba – chciałbym uzyskać troszkę informacji od pana Starosty, czy tylko będziemy kwestię lewo skrętu w tym projekcie rozpatrywać?, czy myślimy trochę szerzej, będziemy myśleć o poprawie całego skrzyżowania?, czy tylko na tym się skupimy?, czy będzie coś więcej?.

Starosta Jasielski Adam Pawluś my zwróciliśmy się do Generalnej Dyrekcji oddział w Rzeszowie o wydanie warunków dla poprawy przejazdu na tym skrzyżowaniu, na poszerzenie jezdni drogi krajowej 28, czyli nie lewo skrętu a prawo skrętu. Bo budując prawo skręt i środkowy pas, przemieszczając chodnik powiększamy selekcję ruchu w granicach stu pięćdziesięciu metrów na dwóch pasach to jest około trzysta metrów nowej drogi, tak można by powiedzieć w skrócie. Ile to będzie kosztować? Tego nie wiemy. Chcemy najpierw wykonać projekt i mam nadzieję, że ten projekt uda się wykonać na zgłoszenie ponieważ całość mieści się w pasie drogowym. Gdybyśmy chcieli dalej wydłużać to byśmy się w pasie drogowym nie zmieścili i mogło by to nas zbyt wiele kosztować. Myślę, że nie będziemy całego skrzyżowania przebudowywać, mamy również narzucone warunki co do świateł. Więc to jest naprawdę drogie zadanie, bo wiemy, że poprawialiśmy światła przy prawo skręcie z ulicy Kasprowicza czyli od Floriańskiej w stronę drogi 28 w prawo i dzisiaj widzicie państwo jak szybko się rozładowuje ruch. Jak szybko samochody, które jadą w prawą stronę mogą wyjechać. Te samochody, które przedtem blokowały przy jeździe na wprost w tej chwili nie blokują. No chyba że było by tych samochodów bardzo dużo aż do ronda. Więc myślę, że te sto pięćdziesiąt metrów, na dwóch pasach przyczyni się do tego, że ta selekcja będzie większa, że te pojazdy, które się ustawiają na lewo skręt, do dzisiaj się ustawiają na lewo skręt to blokują dojazd do jazdy na wprost i do jazdy na prawo więc ta kolejka się wydłuża ona momentami sięga aż do skrzyżowania w Brzyszczkach czy na skrzyżowaniu z ulicą Lwowską. Gdy ta selekcja będzie to myślę, że w większym stopniu rozładuje ten korek, który tam występuje a w większym stopniu rozładuje się korek gdy zrobimy ten łącznik ulicy Towarowej z ulicą Żniwną. Ten odcinek drogi będzie już za dwa miesiące gotowy i wtedy zobaczymy jak to będzie funkcjonować. Więc nie ma mowy raczej o przebudowie całego skrzyżowania bo nas po prostu na to nie stać, myślę, że nas nie stać a chcielibyśmy to zrobić w ramach pasa drogowego i unikniemy wielu uzgodnień i może nam się uda szybciej ten problem rozwiązać jeżeli zakończymy projektowanie do marca czy do kwietnia to w sezonie letnim podobnie jak w tym roku moglibyśmy wykonać to zadanie w 2022 roku.

 

Radny Krzysztof Buba – prosiłbym jeszcze rozważyć z drugiej strony wlot od ulicy Floriańskiej czy nie będzie zasadne też żeby z Generalną porozmawiać i projektantowi zgłosić żeby też kwestie lewoskrętu  w kierunku ulicy Kasprowicza jak będzie robione jedno i drugie czy nie od razu też to zrobić. Wydłużenie go około dziesięć, dwadzieścia metrów na pewno też by poprawiło płynność ruchu. Zgadzam się tu z panem Starostą, że te zaproponowane rozwiązania na pewno szybciej się da zrobić, myślę, że będzie to z pożytkiem dla wszystkich ale jak już robimy od strony mostu może byśmy się zastanowili i nie od razu wydłużyli lewoskrętu z drugiej strony.

 

Starosta Jasielski Adam Pawluś jeżeli chodzi o ten pas na lewoskręcie on jest blisko pasa kolejowego. Więc rozmawialiśmy na ten temat, wykonanie tego pasa wolnego dla lewoskrętu wymagało by uzgodnień ze służbami kolejowymi co nie jest proste i nie jest łatwe i w dodatku było by bardzo kosztowne ponieważ tam jest nasyp kolejowy, którego zabezpieczenie mogło by być albo w formie jakiejś pali albo w formie muru oporowego. Więc to są drogie rzeczy, projektowanie by trwało na pewno dosyć długo, uzgadnianie by trwało bardzo długo. Jest to możliwe, ale jeżeli chcemy problem rozwiać w miarę szybko to skupmy się może na tym co jest możliwe w krótkim czasie i może nie przerośnie naszych możliwości finansowych.

 

Radny Janusz Przetacznik – podejrzewam, że tu nie ma sporu miedzy nami a wręcz przeciwnie uważam, że projekt uchwały przedłożony przez Zarząd w wersji druku 358 należy poprzeć i jak najbardziej starać się jak najszybciej go wdrożyć. Natomiast obiema rękami podpisuję się aby w ramach tego zadania projektowego niezależnie od tego projektu wykonawczego technicznego, który mógłby być zrealizowany w pasie drogowym, mieć opracowaną koncepcję organizacyjną jak mogło by wyglądać docelowo to skrzyżowanie, które może nam poprawić czy upłynnić ruch, niezależnie od kosztów. Ewentualnie mając taką koncepcję możemy w późniejszym okresie zastanawiać i tak jak pan Starosta powiedział, mamy ewentualnie czas na uzgodnienia, mamy czas na wykonanie dokumentacji, mamy czas na szukanie środków czy ewentualnie podmiotów współfinansujących tego typu przedsięwzięcie. Realizujemy to co jest możliwe w ramach projektu technicznego i kwestii wykonawczych, natomiast i Krzysztof Buba i ja mówimy o pewnej koncepcji docelowej, wizji rozwiązania tego skrzyżowania, bo jak pan słusznie zauważył nie tylko pan ale i wszyscy mieszkańcy i osoby, które przejeżdżają przez Jasło, to jest jednak węzeł gordyjski, który można moim zdaniem rozwiązać. Oczywiście pan Starosta ma rację, że mogą być to trudne uzgodnienia bądź wysokie koszty ale warto wiedzieć jak wygląda, czy mogło by wyglądać docelowe rozwiązanie tego skrzyżowania.

  

Radny Krzysztof Buba – nie wiem czy dobrze się zrozumieliśmy. Nie chodziło o przebudowę pasa lewoskrętu tylko wydaje mi się, że szerokość pasa ruchu jest tam taka, że można by było wprowadzić odpowiednie oznakowanie poziome, żeby zmieścić i wydłużyć ten pas do skrętu w lewo w ulicę Kasprowicza i o to mi chodziło i żeby może projektantowi podpowiedzieć jak będzie projektował żeby może wziął to pod uwagę jak będzie robił projekt organizacji ruchu, żeby zobaczył czy się tam nie zmieści, nie mierzyłem ale wydaje mi się że zmieścilibyśmy się z wydłużeniem tego pasa odpowiednim oznakowaniem poziomym.

 

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie do realizacji zadania inwestycyjnego oraz zaciągnięcie zobowiązań finansowych na jego realizację

W głosowaniu brało udział 21 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 21 radnych,

Uchwała została podjęta.

 

Ad.6e. Podjęcie uchwały w sprawie powierzenia Gminie Dębowiec realizacji zadania własnego Powiatu Jasielskiego pn. „Przebudowa dróg powiatowych Nr 1854R Jasło – Dębowiec – Folusz w miejscowości Dębowiec i Folusz oraz Nr 1882R Droga przez wieś Dębowiec w miejscowości Dębowiec” (Druk nr 359).

 

Przewodniczący otworzył dyskusję oraz poprosił o opinię Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo- Budżetowej – radny Jan Czajka- Komisja opiniowała projekt uchwały  i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

W imieniu Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – radny Jan Muzyka- Komisja jednogłośnie pozytywnie opiniuje projekt uchwały.

 

Wobec braku głosów w dyskusji, przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania w sprawie powierzenia Gminie Dębowiec realizacji zadania własnego Powiatu Jasielskiego pn. „Przebudowa dróg powiatowych Nr 1854R Jasło – Dębowiec – Folusz w miejscowości Dębowiec i Folusz oraz Nr 1882R Droga przez wieś Dębowiec w miejscowości Dębowiec.

W głosowaniu brało udział 20 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 20 radnych,

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6f. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązań finansowych na realizację zadania Powiatu (Druk nr 360).

Przewodniczący poprosił o opinię Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo- Budżetowej – radny Jan Czajka- Komisja opiniowała projekt uchwały  i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

W imieniu Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – rany Jan Muzyka - Komisja jednogłośnie pozytywnie opiniuje projekt uchwały.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję. Głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązań finansowych na realizację zadania Powiatu.

W głosowaniu brało udział 20 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 20 radnych,

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6g. Podjęcie uchwały w sprawie powierzenia Gminie Tarnowiec realizacji zadania publicznego w zakresie zimowego utrzymania chodników w ciągu dróg powiatowych położonych na terenie Gminy Tarnowiec (Druk nr 361).

Przewodniczący poprosił o opinię Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo- Budżetowej – radny Jan Czajka- Komisja opiniowała projekt uchwały  i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

W imieniu Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – radny Jan Muzyka- Komisja również wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Radny Janusz Przetacznik – moje pytanie dotyczy terminu realizacji czyli przejęcia utrzymania chodników w ciągu dróg powiatowych w okresie od 1 grudnia 2021. Dotychczas z reguły przyjmowaliśmy to w okresie wcześniejszym.  Kto będzie w takim razie te drogi utrzymywał i te chodniki do 30 listopada? czy i tutaj też nie można było od 1 listopada?

 

Starosta Jasielski Adam Pawluś – Powiatowy Zarząd Dróg.

 

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania w sprawie powierzenia Gminie Tarnowiec realizacji zadania publicznego w zakresie zimowego utrzymania chodników w ciągu dróg powiatowych położonych na terenie Gminy Tarnowiec.

W głosowaniu brało udział 21 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 21 radnych,

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6h. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązań finansowych na 2022 rok na realizację zadania publicznego w zakresie zimowego utrzymania chodników w ciągu dróg powiatowych na terenie gminy Tarnowiec (Druk nr 362).

 

Przewodniczący poprosił o opinię Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo- Budżetowej – radny Jan Czajka- Komisja opiniowała projekt uchwały wydała pozytywną opinię jednogłośnie.

W imieniu Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – radny Jan Muzyka- Komisja również wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję. Głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania w sprawie wyrażenia

zgody na zaciągnięcie zobowiązań finansowych na 2022 rok na realizację zadania publicznego w zakresie zimowego utrzymania chodników w ciągu dróg powiatowych na terenie gminy Tarnowiec.

W głosowaniu brało udział 21 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 21 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6i. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXI/168/2020 Rady Powiatu w Jaśle z dnia 30 stycznia 2020 roku w sprawie nadania statutu Domowi Dziecka w Kołaczycach (Druk nr 363).

 

Przewodniczący poprosił o opinię Komisje Stałe.

Przewodniczący wyjaśnił, że radny Stanisław Święch przewodniczący Komisji Społecznej jest nie obecny, ale opinia Komisji do projektu uchwały jest jednogłośnie pozytywna – chodzi o zmniejszenie ilości miejsc z 23 na 14.

 Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Radny Janusz Przetacznik – ponieważ mamy tutaj normę statutową i o ilości miejsc decyduje Wojewoda w związku z powyższym aby nie było potrzeby ciągłego zmieniania statutu proponuje Zarządowi rozważyć aby w formie autopoprawki wprowadził ten zapis z ustępu 1, że dom dziecka jest jednostką organizacyjną Powiatu Jasielskiego, prowadzoną w formie jednostki budżetowej z liczbą miejsc określoną w drodze odrębnych ustaw bądź decyzji Wojewody. Aby to nie było liczb 23 czy 14. A jak będzie później 5 będziemy znowu zmieniać statut?

 

Starosta Jasielski Adam Pawluś – chciałem tylko wyjaśnić, że weszła dyrektywa unijna, która zobowiązuje nas do takiego limitu. Jeżeli chcielibyśmy więcej mieć dzieci w domach dziecka musielibyśmy otworzyć drugi dom dziecka. To nie może być w tym samym budynku. Mięliśmy wyjątkowo zwiększoną jeszcze decyzją Wojewody ilość miejsc więc musimy to dostosować i to jest maksymalna liczba jaka może być w domu dziecka. To wynika z przepisów i dostosowania się do dyrektywy unijnej.

Radny Janusz Przetacznik – nie chodzi mi o dyrektywę unijną dotycząca 14 miejsc, tylko mówimy o jednostce budżetowej z liczbą miejsc określoną odrębnymi przepisami – koniec kropka, nie 14, nie 7, nie 9, nie 23. Odrębne przepisy, odrębne ustalenia o tym decydują. Prostsze i mamy uniwersalny zapis.   

 

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania w sprawie zmiany Uchwały Nr XXI/168/2020 Rady Powiatu w Jaśle z dnia 30 stycznia 2020 roku w sprawie nadania statutu Domowi Dziecka w Kołaczycach.

W głosowaniu brało udział 20 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 19 radnych,

- wstrzymał się 1 radny.

Uchwała została podjęta.

 

Ad.6j. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Programu Naprawczego Szpitala Specjalistycznego w Jaśle na lata 2021 - 2023 (Druk nr 364).

Przewodniczący poinformował, że w sesji zdalnie uczestniczy również Dyrektor Szpitala Specjalistycznego w Jaśle – pani Beata Trzop.

Przewodniczący poprosił panią Beatę Trzop – Dyrektor Szpitala Specjalistycznego w Jaśle o wprowadzenie.

Dyrektor Szpitala Specjalistycznego w Jaśle – program został opracowany na lata 2021 – 2023. Jest on tak zbudowany jakby w trzech etapach jeżeli chodzi o same działania, które są przewidziane w tym programie. W pierwszym zakresie chodziło o ustabilizowanie sytuacji finansowej i poprawę płynności finansowej, bo to była najpilniejsza sprawa w pierwszym okresie. Drugim elementem jest ograniczenie kosztów i w tym kosztów stałych kadrowych poprzez redukcję etatów, dostosowanie do aktualnych potrzeb, zmiany organizacyjne, w tym również na odpowiednim przygotowaniu zakresów czynności i dostosowaniu kadry do aktualnych potrzeb. Oczywiście na dzień dzisiejszy z uwagi na tą sytuację pandemiczną, również to wszystko się dzieje bardzo wolno i w zależności od potrzeb które są i które nadal widzę ponieważ w tej chwili jesteśmy przed czwartą falą a wręcz ona znowu zaczyna przyśpieszać. I trzecim elementem tego programu są oczywiście przychody i tutaj zaplanowane przychody po stronie świadczeń nielimitowanych a więc zwiększenie endoprotezoplastyki i zwiększenie świadczeń pediatrycznych również, ponieważ pediatria od 1 stycznia 2021 roku została wyłączona z świadczeń tak zwanych ryczałtowych, podobnie jak również ambulatoryjne świadczenia zdrowotne. I trzecim elementem jest również w zakresie przychodów oprócz specjalistki i świadczeń nielimitowanych jest również stworzenie centrum zdrowia psychicznego. W tym momencie podjęliśmy już działania by uruchomić ostatni element, który jest niezbędny do uruchomienia takiego centrum a więc świadczenia w zakresie psychiatrii środowiskowej. Wystąpiliśmy do Ministerstwa, w tej chwili przygotowujemy się, mam nadzieję, że uda nam się to zrobić wcześniej niż przeniesienie do nowego budynku, którego rozpoczęliśmy budowę. Jeżeli chodzi dzisiaj o sytuację finansową to w roku 2021 musieliśmy zacząć spłacać zobowiązania zaciągnięte w roku 2020. Są to rozłożone płatności ZUS-u to było ponad siedem milionów jak również kredyt, który zaciągnął szpital w roku 2019, miał jeden rok odroczenia w spłacie. W tym roku już zaczęliśmy ten kredyt spłacać. Także z tych zobowiązań do września musieliśmy spłacić już prawie trzy miliony z aktualnego kontraktu. Ponadto mięliśmy również układy ratalne w takich zakresach gdzie te zobowiązania z tytułów dostaw i usług są bardzo wysokie, chodzi głównie o leki czy implanty. Także miesięcznie tych zobowiązań z tych zobowiązań zaległych to była kwota jeżeli chodzi o ZUS i kredyt ponad trzysta tysięcy i zobowiązania te rozłożone na zasadzie układów ratalnych również ponad trzysta tysięcy. Także to bardzo wstrzymywało nas jeżeli chodzi o płatności bieżące i te zobowiązania wymagalne narastały. W tej chwili ja widzę trzy właściwe takie elementy zagrożenia ewentualnie realizacji tego programu. Po pierwsze to jest kwestia konieczności rozliczenia jednej dwunastej świadczeń które w tej chwili rozliczamy bo taka jest możliwość z uwagi na pandemię. Natomiast nie realizujemy w stu procentach tych świadczeń chodzi właśnie o świadczenia pediatryczne. Druga rzecz to jest kwestia kadry. I trzecia to oczywiście udzielanie świadczeń zdrowotnych planowych z uwagi na konieczność znowuż rozwijania łóżek Covidowych. I jeszcze jednym głównym elementem takim z którym będziemy musieli się zmierzyć to jest również wiek kadry. Ponieważ bardzo dużo pracowników jest w okresie albo już przedemerytalnym albo już okresie emerytalnym także to są też takie zagrożenia, które ja dzisiaj widzę.

 

Przewodniczący poprosił o opinię Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Społecznej – radny Stanisław Święch – Komisja po wysłuchaniu informacji pani Dyrektor Szpitala Specjalistycznego w Jaśle zaopiniowała projekt uchwały następująco, 3 głosy za, 3 głosy wstrzymujące się.

Przewodniczący Komisji Finansowo- Budżetowej – radny Jan Czajka-w Komisji uczestniczyła również pani Dyrektor Szpitala Specjalistycznego w Jaśle, udzielała wyjaśnień, odpowiadała na pytania radnych. Komisja opiniowała projekt uchwały  i wyraziła pozytywną opinię 6 głosów za, 1 głos wstrzymujący się.

W imieniu Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – radny Jan Muzyka- Komisja również wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Radny Janusz Przetacznik – to już czwarte podejście do „naprawy” Szpitala Specjalistycznego w Jaśle. Trzy pierwsze, to w mojej ocenie i opinii, na podstawie analizy przedkładanych przez Szpital różnych dokumentów sprawozdawczych, informacji, programów, raportów oraz protokołów z corocznych kontroli działalności Szpitala Specjalistycznego w Jaśle, kompletna porażka, nie tylko w kwestiach programowych i organizacyjnych, ale przede wszystkim, to efekt czy skutek pobłażania przez organy samorządowe złego zarządzania, brak nadzoru nad wykonywaniem zaleceń podmiotu tworzącego. Ale po kolei. Program naprawczy to konsekwencja zanotowania w minionym roku kalendarzowym straty netto na działalności samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.  To jest wymóg ustawowy i ten wymóg ustawowy realizujemy tak jak wspomniałem czwarty raz a więc to już czwarty rok kolejny, szpital odnotowuje stratę netto ze swojej  działalności. Pierwszy Program Naprawczy Szpitala Specjalistycznego w Jaśle na lata 2019-2020 przypomnijmy został podjęty w dniu 7 grudnia 2018 r. i co ciekawe robiła to z Rada Powiatu w Jaśle VI kadencji, nie znając wcześniej czy nie prowadząc dyskusji, nie zapoznając się z takimi dokumentami jak raport o sytuacji ekonomicznej czy sprawozdanie finansowe szpitala czy ocena działalności szpitala. Zostaliśmy jako radni VI kadencji rzuceni na głęboką wodę i dostaliśmy materiał bardzo słaby, nie merytoryczny, w którym między innymi efektem przyjętego programu miały być następujące rzeczy:

 

Drugi Program Naprawczy Szpitala Specjalistycznego w Jaśle na lata 2020-2021 zatwierdziła Rada Powiatu w Jaśle uchwałą nr XVIII/144/2019 podjętą w dniu 30 października 2019 r.

Trzeci Program Naprawczy Szpitala Specjalistycznego w Jaśle na lata 2020-2021 – Aktualizacja to na pewno nie powód do chluby nie tylko dyrektora, który wnosił o jego zatwierdzenie, ale i Rady Powiatu w Jaśle, która podejmując uchwałę, w wersji przedłożonej przez Zarząd Powiatu w Jaśle, nr XXXIV/257/2020 w dniu 27 listopada 2020 r. całkowicie się skompromitowała i Wojewoda Podkarpacki w trybie nadzoru w dniu 13 stycznia 2021 roku stwierdził jej nieważność. Na kolejną próbę Rady, podjętą w 2021 roku, po tym rozstrzygnięciu nadzorczym i zatwierdzonej aktualizacji, lepiej opuścić kurtynę milczenia.

Dziś mamy zatwierdzić Program Naprawczy Szpitala Specjalistycznego w Jaśle na lata 2021-2023, to kolejna czwarta próba, albo inaczej czwarty już z rzędu ustawowy obowiązek dyrektora do sporządzenia takiego programu i przedłożenia go podmiotowi tworzącemu do zatwierdzenia. I teraz proszę państwa popatrzmy na ten dokument, który otrzymaliśmy. Muszę powiedzieć, że po pierwsze dokument ten został sporządzony w ustawowym terminie to jest plus i dziękuję pani Dyrektor (wywiązała się pani z obowiązku ustawowego). Program naprawczy zawiera wszystkie dane w sposób prawidłowo podany, jest czytelny, zawierający dane ze sprawozdań finansowych Szpitala Specjalistycznego za trzy lata czyli za rok 2020, 2019 i 2018. Pozwoliłem sobie, tak jak przy dyskusji dotyczącej oceny działalności szpitala, przedłożyć tabelę i wysłałem ją na skrzynkę pana Przewodniczącego oraz Biura Rady. Te zestawienia z lat od 2014 do 2021 wraz z danymi, czy wielkościami które przedstawiła w tym materiale pani Dyrektor. Także to drugi pozytywny punkt, że te dane są prawidłowe, we wszytkach dokumentach, które mamy i potwierdzam, że te dane, poprawne dane zostały zawarte.

 

 

Wyszczególnienie

Sprawozdanie finansowe Szpitala Specjalistycznego w Jaśle

 

Plan

wg Programu Naprawczego

 

2014

2015**

2016

2017*

2018

2019***

2020****

2021

 

 

przychody netto ze sprzedaży (A)

   66 710 339,69 zł

    71 791 660,24 zł

    74 872 184,07 zł

    80 724 281,56 zł

   88 642 480,70 zł

     100 449 970,23 zł

   109 983 877,64 zł

    146 150 000,00 zł

 

pozostałe przychody operacyjne

     3 774 994,63 zł

      3 335 090,11 zł

       2 937 005,48 zł

      2 708 358,73 zł

     2 920 521,93 zł

          4 663 204,78 zł

        9 048 212,27 zł

        9 100 000,00 zł

 

koszty działalności operacyjnej (B)

   70 291 346,18 zł

    74 799 277,30 zł

    78 237 739,70 zł

    84 072 685,57 zł

   93 511 329,41 zł

     107 997 950,47 zł

   125 473 781,40 zł

     158 900 000,00 zł

 

strata ze sprzedaży (A-B)

-     3 581 006,49 zł

-      3 007 617,06 zł

-      3 365 555,63 zł

-     3 348 404,01 zł

-     4 868 848,71 zł

-          7 547 980,24 zł

-     15 489 903,76 zł

-      12 750 000,00 zł

 

Strata netto

-        274 872,93 zł

-         292 197,65 zł

-         494 497,43 zł

-     1 005 285,43 zł

-     2 370 670,63 zł

-          3 565 710,24 zł

-       8  267 901,57 zł

-        5 200 000,00 zł

 

Strata narastająco na koniec roku

-  15  869 216,62 zł

-   16 161 414,27 zł

-    16 655 911,70 zł

-   17 661 197,13 zł

-   20 031 867,76 zł

-        23 597 578,00 zł

-     32 865 479,57 zł

-      38 065 479,57 zł

 

Amortyzacja

     3 233 077,21 zł

      3 168 016,55 zł

      2 521 008,80 zł

     2 419 134,84 zł

     2 599 012,86 zł

          4 161 588,40 zł

       5  010 553,18 zł

        5 500 000,00 zł

 

zapas (margines bezpieczeństwa)

     2 958 204,28 zł

      2 875 818,90 zł

     2  026 511,37 zł

    1  413 849,41 zł

        228 342,23 zł

             595 878,16 zł

-       3  257 348,39 zł

          300 000,00 zł

 

kwota zmniejszenia środków ZFŚS przekazanych na konto

        467 145,39 zł

         429 509,75 zł

          411 698,70 zł

         435 940,45 zł

        453 473,41 zł

             404 034,30 zł

           359 200,00 zł

          794 217,22 zł

 

zapas (margines bezpieczeństwa) przy pełnej realizacji ustawowego odpisu na ZFŚS

    2  491 058,89 zł

     2  446 309,15 zł

     1  614 812,67 zł

        977 908,96 zł

-        225 131,18 zł

             191 843,86 zł

-       3  616 548,39 zł

-          494 217,22  zł

 

Kapitał (fundusz) podstawowy

  18    500 708,18 zł

   18 500 708,18 zł

   18 500 708,18 zł

  18  500 708,18 zł

  18    500 708,18 zł

       18  500 708,18 zł

     18 500 708,18 zł

     18  500 708,18 zł

 

Zobowiązania

  11    240 037,98 zł

   12 982 311,05 zł

   14 806 110,90 zł

  16  663 622,80 zł

  18    812 251,40 zł

       22 103 840,22 zł

     35 271 661,94 zł

     43  237 750,00 zł

 

krótkoterminowe

  10 702 273,09 zł

   12 434 090,38 zł

   14 214 668,05 zł

  13 192 492,66 zł

  17 628 098,82 zł

       17 554 953,72 zł

     26 653 097,94 zł

      28 176 362,00 zł

 

długoterminowe

        537 764,89 zł

         548 220,67 zł

        591 442,85 zł

    3 471 130,14 zł

    1 184 152,58 zł

         4 548 886,50 zł

       8 618 564,00 zł

      15 061 388,00 zł

 

Kapitał (fundusz) własny

    3  108 733,42 zł

     2  816 535,77 zł

     2  120 602,33 zł

        846 050,60 zł

-    1  524 620,03 zł

-         5  096 870,27 zł

-     13 365 119,84 zł

-     17    565 120,00 zł

 

 

*       - zmiana sposobu finansowania działalności Szpitala - ryczałt od 1.10.2017 rok

 

 

**     - za 2015 rok Zarząd Powiatu w Jaśle ocenił działalność Szpitala negatywnie, Rada Powiatu w Jaśle nie podjęła uchwały w tym zakresie

 

***   - pierwszy rok funkcjonowania Programów Naprawczych Szpitala Specjalistycznego w Jaśle

 

                         

 

 

 

 

Szpital Specjalistyczny w Jaśle

 

 

 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020*

2021 (30.06.)

Pracownicy ogółem

897,75

908,5

900,32

920,52

929,34

969,19

994,46

948,19

Lekarze + lekarze stomatolodzy

106,61

102,86

99,26

100,87

94,01

92,92

87,65

87,3

LEKARZE MEDYCYNY Z I STOPNIEM SPACJALIZACJI

4

3,03

3,28

4,03

4,03

4,03

4,03

4,03

LEKARZE MEDYCYNY Z II STOPNIEM SPACJALIZACJI

79,61

75,46

74,98

73,84

67,83

68,44

63,62

63,62

Farmaceuci

1

1

1

1

1

1

1

1

mgr analityk

4

5

4

4,42

5,75

6

6

6

Pielęgniarki

350,12

354,6

354,5

359,13

358,94

361,5

359,38

690,66

Położne

46,58

46,42

47,5

47,83

47,42

48,17

46,5

Technicy farmacji

4,42

4,08

4

4,5

4

4,42

5

Technicy RTG

18,83

18

18,67

17,5

18,75

20,92

20,38

Pozostały personel medyczny

189,96

196,96

196,16

199,33

208,37

236,31

263,59

Personel administracji, ekonomiczny i techniczny

57,9

56,91

55,06

56,27

58,48

62,99

66,96

65,73

Pracownicy gospodarczy i obsługi

118,33

122,67

120,17

129,67

131,62

134,96

138

97,5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 












* - wg Programu Naprawczego Szpitala Specjalistycznego w Jaśle – stan na dzień 31 grudnia 2020 r.

       1.007,22 etaty.

 

 

Trzecim dodatkowym plusem tego dokumentu muszę przyznać, że jest forma estetyczna tego dokumentu. Jest o wiele czytelniejsza, poprawniej zbudowana, można ten dokument przeczytać przyjaźnie ale to tyle pozytywów. Zajmijmy się teraz kwestiami merytorycznymi tego dokumentu i jego zawartością bo warto na ten temat popatrzeć. Jeżeli mówimy o programie naprawczym to tak naprawdę, tak jak pani Dyrektor powiedziała, o programie naprawczym możemy rozmawiać tak naprawdę dopiero w rozdziale piątym czyli od strony 60-64 włącznie. Te cztery strony stanowią o programie naprawczym. Wydawało mi się i o tym nie raz mówiliśmy, nie raz zabierałem głos na sesjach, nie tylko na sesjach ale i na komisjach wskazując co powinien zawierać taki program i nie do końca powinien tylko i wyłącznie odnosić się do warunków zewnętrznych i cały czas mieć pretensje do systemu finansowania służby zdrowia. Na pewno jest on daleki od doskonałości ale przy zestawieniu za te poszczególne lata, ale można jeszcze dalej sięgnąć, Pani Dyrektor Beata Trzop pamięta jeszcze lata 2012, 2013 kiedy była dyrektorem szpitala, można porównać, że jeszcze w gorszym podobno systemie finansowania polskiej służby zdrowia te wyniki, zarządzenie szpitalem było o wiele sprawniejsze i przy złym finansowaniu te wyniki były o wiele lepiej postrzeganie również nie tylko poprzez efekty finansowe, mniejsze zobowiązania ale również i zadowolenie pacjentów. Ale wróćmy do kwestii tutaj pokazanych w tym dokumencie, strona piąta mówimy o poprawie systemów ogólnokrajowych czyli mówimy o 5,55% PKB i 5,80% w 2023 roku mają być przeznaczane na finansowanie służby zdrowia z mocy ustawy. Jeżeli popatrzymy na program naprawczy i przewidywane wyniki to tych wzrostów w stosunku do wcześniejszych propozycji z roku 2020, 2021 absolutnie nie widać, brak słowa komentarza, nic nie znaleźliśmy w tym materiale. Również na stronie siódmej mamy świetna analizę i diagnozę dotyczącą wzrostu zachorowań osób w podeszłym wieku, mamy informację o kraju a moje pytanie jest: a jak na tym tle wygląda województwo podkarpackie?, a jak powiat jasielski?. Zero słów, zero diagnozy abyśmy na ten temat rozmawiali. W związku z tym jeżeli mówimy o otoczeniu trudno powoływać się na kraj bez spojrzenia przede wszystkim na powiat jasielski na tle województwa podkarpackiego, w którym jak pani Dyrektor słusznie zauważyła jest pięćdziesiąt jednostek szpitalnych. Teraz popatrzymy na stronę ósmą. Kwestie związane z opisem o Covidzie można by się zapytać czy to nie jest wypełnianie materiału w miejsce tego co powinno być czyli programu naprawczego, diagnozy, szukania pewnych rozwiązań.  Teraz popatrzmy na analizę działalności szpitala. Mamy analizę SWOT, mamy szanse, zagrożenia, mamy mocne i słabe strony. Generalnie analizę SWOT robimy zawsze w tym celu (przynajmniej ja tak zawsze byłem uczony i tak również uczyłem swoje koleżanki i kolegów jeżeli chodzi o prowadzenie biznesu), że patrząc na analizę SWOT musimy popatrzeć jak wykorzystując mocne strony, wykorzystując szanse, unikać zagrożeń i wzmacniać słabe strony. Teraz gdybyśmy popatrzyli w tym kierunku jak ta analiza SWOT powinna wyglądać? Konia z rzędem pani Dyrektor aby mi pani pokazała w jaki sposób wykorzystuje pani mocne strony i szanse aby uniknąć zagrożeń i zmniejszać czy osłabiać słabe strony. Zero tutaj takich rozwiązań. Nie będę odnosił się do poszczególnych tematów aby państwu nie zabierać dużo czasu, ale myślę, że każdy powinien na tą metodę SWOT popatrzeć, na wzajemne się  wykluczające możliwości, do których między innymi również i my przysłużyliśmy się chociażby poprzez wyrzucenie do kosza kompleksowego projektu rozwiązania modernizacji jasielskiej służby zdrowia. Przypomnijmy, dokumentacja za ponad milion sześćset trafiła do kosza, nie mniej okazuje się, będę mówił o tych działaniach inwestycyjnych, że tak powiem, że są prognozy, jest światełko w tunelu, że może coś się ewentualnie zmienić. Nie będę do tego tematu wracał, jeżeli będzie okazja, to przy drugiej wypowiedzi chciałbym aby to miało miejsce. Jeżeli chodzi o diagnozę i sytuację naszego szpitala i naszej jasielskiej służby zdrowia. Jesteśmy na stronie trzydziestej trzeciej. Jeżeli popatrzymy na rzut działki na której są zlokalizowane obiekty szpitalne, konia z rzędem temu kto nie zna dokumentacji projektowej aby na podstawie tych liczb 11, 19, 18, 14 dowiedzieć się co tak naprawę w tym budynku czy budynkach się mieści czy to w budynku 3? No chyba, że ktoś kto był w administracji to wie co to jest budynek administracji, natomiast pozostałe kwestie są mało ciekawie opisane. Popatrzmy na infrastrukturę instalacji infrastrukturalnej. Mamy dostawę ciepła, zaopatrzenie w wodę, zasilanie w energię elektryczną, dlaczego o tym mówię?. Bo później będę się odnosił do pewnych propozycji pani Dyrektor, dostawa ciepła. A moje pytanie jest następujące: a instalacja solarna, która została zamontowana za środki publiczne kosztujące ponad milion złotych, a tutaj jej nie ma? Przechodzimy do porządku dziennego, że szpital został wyposażony z publicznych pieniędzy, wydaliśmy ponad milion złotych uniemożliwiając powiedzmy dalszą rozbudowę szpitala i nie ma o tym! Podobno miały być oszczędności, przypominam z tego tytułu, a co za tym idzie powinien być zwrot nakładów. Pani Dyrektor w kolejnej części pisze o fotowoltaice, gdzie oszczędności miały być czy mogą być na poziomie pięćdziesięciu tysięcy rocznie natomiast nie pokazuje i nie przewiduje jakie będą to nakłady. Tak jak w przypadku aparatu pcr-u, który zakupiliśmy, koszt jego zakupu, koszt wykonania badań a refundacja są dalekie  od ideału, pewnie pani Dyrektor może to potwierdzić, że każde badanie tym aparatem zakupionym, który „szedł akurat z Ameryki” w cudzysłowie bo tak mamy zapisane w protokole z tej sesji, przynosi ekonomiczne straty i jest nieuzasadnionym wydatkiem jasielskiego szpitala. Jeżeli popatrzymy, że brakuje wyposażenia instalacji solarnej, z której miały być oszczędności z tytułu centralnej ciepłej wody to pytanie jest następujące: działa to?, nie działa?, są oszczędności?, czy ich w dalszym ciągu nie ma? Jeżeli popatrzymy na inwestycje, plany inwestycyjne i rozwojowe na lata 2021 – 2023 dzięki temu materiałowi dowiedziałem się, że może być etap drugi realizacji. A tym etapem drugim realizacji jest oddział rehabilitacji i pomieszczeń administracji. Teraz dowiedzieliśmy się, że etap pierwszy będzie oddział psychiatryczny a etap drugi to będzie oddział rehabilitacji i pomieszczeń administracji. Mówimy o zarządzaniu długiem, Pani Dyrektor na to zwracała uwagę, mamy informację o dziesięciomilionowym kredycie na potrzeby spłaty największych zobowiązań, mamy to na stronie 64 czyli mamy działanie zarządzenie długiem. Konia z rzędem temu kto znajdzie w tym materiale to, że w roku 2021 Rada Powiatu przyznała dotację szpitalowi w kwocie miliona złotych na spłatę najpotrzebniejszych zobowiązań, ani słowa komentarza. Owszem z danych liczbowych potwierdzam jest ten milion złotych ponieważ zobowiązania są pomniejszone o otrzymaną dotację na poprawę wyniku. W przypadku zarzadzania długiem na stronie 64 mamy informację o dziesięciu milionach kredytu, nie mamy informacji o kwocie dotacji udzielonej przez Radę Powiatu w tym roku w kwocie milion złotych. Ten milion złotych pojawia się w zestawieniach i w danych liczbowych, potwierdzam to. Pani Halina Czyżowicz bardzo poprawnie przedstawiła wszystkie dane ponieważ narastająco strata z lat ubiegłych jest wykazana za rok 2020 w kwocie trzydzieści dwa miliony osiemset sześćdziesiąt pięć a nie trzydzieści trzy miliony osiemset sześćdziesiąt pięć ponieważ milion poszedł. Ale warto by było pani Dyrektor przynajmniej podziękować Radzie, że tak zdecydowała, że tak wydała swoje środki. Ta kwota również nie pojawiła się w tym materiale. Jeżeli popatrzymy na podsumowanie tej naszej działalności i efekty, jeżeli popatrzymy również na tą tabelę którą państwu wysłałem, efektem na dziś, który pani Dyrektor może zanotować w kategoriach pełnego sukcesu to obniżenie odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych prawie osiemset tysięcy złotych. Jeżeli popatrzycie państwo na to zestawienie to  w przypadku gdyby tego odpisu nie było to również planowana strata, kiedy zostały spłacone zobowiązania wymagalne, przekroczyła by wysokość odpisu amortyzacyjnego. Gdyby nie wyrok Trybunału Konstytucyjnego, musiała by się znowu Rada pochylać nad działalnością szpitala dotyczącą spłaty zobowiązań czy ewentualnie częściowego pokrycia straty z działalności. Czego pani Dyrektor mi brakuje w tym programie naprawczym? Można by powiedzieć takich elementów, które mogą uzdrowić jego działalność. Nie mówię o sytuacji służby zdrowia, o sposobach finansowania, bo tak jak pani słusznie zauważyła, mamy ryczałt od 2017 roku, który nam poprawia płynność. Mamy Covid w roku 2020, mamy w roku 2021 w którym zwiększyły się z tego tytułu przychody plus dodatkowe pozostałe przychody operacyjne ale to co zależy od nas czyli sprzedaż pozostałych usług zdrowotnych, tutaj nie widzę waszej działalności czy naszej aktywności. My możemy pewne działania podejmować, ale tego nie widzę. Jeżeli mówimy o trzynastu możliwościach robienia specjalizacji, rezydentury, słowa komentarza dlaczego my tego nie wypełniamy. Mamy wolne etaty rezydentów, dlaczego przy trzynastu specjalizacjach nie podejmujemy tematu. Jeżeli mówimy o promocjach, o działaniach w tym również na przykład mammografii, tutaj takich żadnych działań nie ma. Mięliśmy certyfikację bazy laboratoryjnej, z tego tytułu Dyrektor Burbelka chwalił się, że otrzymujemy dodatkowy ryczałt zwiększony o dwa procent. Słowa komentarza, dlaczego nie ma? Czy będziemy z tego tytułu mieć dodatkowe środki finansowe?. Jeżeli chodzi o infrastrukturę techniczną, mówimy o zwiększonych naszych wydatkach związanych ze Szpitalnym Oddziałem Ratunkowym. Przypomnijmy, w latach 2012 i 2013 to szpital poniósł koszty związane z projektem technicznym budowy lądowiska dla helikopterów. Były przygotowane propozycje, nikt inny tylko szpital wystąpił z taką a nie inną propozycją jego lokalizacji. My miotamy się, nie mówimy o kompleksowych rozwiązaniach tylko ad hoc od tego gdzie co jest, aplikujemy, odbijamy się można by powiedzieć od jednego rozporządzenia Rady Ministrów do drugiego rozporządzenia, nie będąc konsekwentnym w tym co powinniśmy działać. Dalsza kwestia dotycząca wdrożenia systemu motywacyjnego, nie ulega wątpliwości, że system motywacyjny mógł i powinien być wdrożony. O tym między innymi mówiła Rada przyjmując czy oceniając działalność szpitala za rok 2014, 2015 i 2016. Niestety, z zaleceń Rady zostały tylko zapisy w formie uchwały Rady, natomiast nic w tej materii nie zostało zrobione. Trzymam kciuki żeby pani Dyrektor ten system motywacyjny się powiódł gdyż tutaj upatruję szanse zwiększonych przychodów nie z tylko z tytułu ryczałtu, ale, również z dodatkowo świadczonych usług, które mogą być kierowane poza Narodowy Fundusz Zdrowia. Chciałbym zwrócić uwagę na jedną następującą rzecz, mając świetną bazę laboratoryjną, prowadząc medycynę pracy moje pytanie jest następujące: dlaczego Szpital Specjalistyczny w Jaśle przegrywa obsługę z zakresu medycyny pracy? Zastanówmy się czy tutaj w tym systemie motywacyjnym nie powinniśmy na ten temat zwrócić uwagę. Jeżeli chodzi o optymalizacje kadrowe, o których pani Dyrektor pisze, optymalizację kosztów, strona 61, 60 proszę zwrócić uwagę, poza hasłem nie mamy tutaj żadnych istotnych elementów, szczegółów. To o co prosiliśmy, ile i jaka kadra jest nam potrzebna aby zrealizować ryczałt z Narodowym Funduszem Zdrowia. To jest naszym priorytetem to o czym rozmawialiśmy niejednokrotnie, że ryczałt, który otrzymujemy gwarantuje nam przeżycie, a każde dodatkowe prace, świadczenie usług zdrowotnych, które możemy kontraktować może nam przysporzyć dodatkowych środków. Natomiast my musimy wywiązać się z ryczałtu tak jak pani Dyrektor powiedziała plus ewentualnie jednej dwunastej zakontraktowanych usług – tego mi brakuje. Czy ta kadra wystarcza nam na pokrycie tego ryczałtu i gwarantuje nam ten ryczałt w przyszłości i co będziemy robić aby ten ryczałt trwał. Dlatego patrząc na prognozowane przez panią Dyrektor przychody roku 2022, 2023 i odejmując już zmniejszone przychody z tytułu ratownictwa medycznego, które przypomnijmy przeszło do Krosna, nie mniej jednak, proszę zwrócić uwagę, mieliśmy te przychody bardzo, bardzo wysokie. Teraz drastycznie w latach 2022, 2023 zakłada pani utrzymanie przychodów o dziesięć milionów niższych niż w 2021 roku, gdzie nastąpił gwałtowny wzrost przychodów a finansowanie służby zdrowia od przyszłego roku wzrośnie. Raz, że podobno PKB wzrośnie i zwiększą się nakłady na służbę zdrowia – ja tego w tym programie nie widzę. Również nie widzę tej optymalizacji kosztów związanych ze świadczeniem usług zdrowotnych. Również nie widzę pani Dyrektor aktywności w poszukiwaniu dodatkowych przychodów w programach w których mógł by szpital aktywnie uczestniczyć. Jeżeli się przegląda programy innych szpitali, innych jednostek to te szpitale mogą się pochwalić uczestniczeniem w różnych programach. Tutaj tego w tym programie nie widzę, nie czytam, a może po porostu źle przeczytałem ale wydaje mi się, że dość dokładnie prześledziłem nie tylko ten program naprawczy ale i cztery programy w tył. Chciałbym zwrócić uwagę, nie ulega wątpliwości, że to już jest lepszy materiał nad którym możemy dyskutować, nie mniej jednak materia dotycząca programu naprawczego to jest wróżenie, można by powiedzieć z fusów, nie mniej jednak jest istotna i ważna. Na marginesie mam nadzieję że, szpitalowi nie zagrozi rozpoczęty aktualnie proces przeciwko trzem lekarzom i oddziału wewnętrznego jeżeli chodzi o uchybienia w sztuce lekarskiej. Mamy opinie biegłych z Białegostoku, mam nadzieję, że jednak opinie naszych lekarzy będą można by powiedzieć górą, bo byłoby chyba nieszczęściem gdybyśmy tego typu procesy przegrali. Natomiast zwrócę jeszcze na jeden temat bardzo istotny i bardzo ważny, na który pani też zwróciła uwagę i to jest też plus a dotyczy szkolenia kadry. Chciałbym powiedzieć, że wydawało się, że ten program, ta aktualizacja będzie w sposób brawurowy napisany przez absolwenta studiów podyplomowych odbywanych na wydziale prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierunek prawo medyczne i bioetyka. Zacytuje wtedy wypowiedź Dyrektora, że „te studia są adresowane do dyrektorów zarządzających jednostkami ochrony zdrowia, prawników a dzisiejsze czasy niosą takie wyzwania, że wiedza ta jest uważam niezbędna do zarządzania szpitalem”. Okazuje się, że po tych studiach podyplomowych ta wiedza niewiele się zdała bo mieliśmy więcej wpadek niż sukcesów, nie mniej jednak moje pytanie brzmi następująco pani Dyrektor:  jeżeli mówimy o systemie dokształcania lekarzy, pielęgniarek, o to między innymi w interpelacji występowała pani radna Ewa Wawro, to czy ten program będzie jawny, czytelny i będą jasno określone środki, żeby zachęcić nie kadrę kierowniczą, którą stać na to, tak jak w tym przypadku było i moim zdaniem przy uchybieniu ustawowych uprawień, nie mniej jednak to było i teraz jest pytanie: jak my tą wiedzę wykorzystujemy w zakresie prawa medycznego i bioetyki. Czy absolwent studiów podyplomowych aktywnie uczestniczy w sporze, który nam wytoczyli spadkobiercy osoby czy pokrzywdzonej w jasielskim szpitalu?

 

Radny Grzegorz Pers – chciałem się odnieść w kilku zdaniach do przedstawionego przez panią Dyrektor programu naprawczego. Przeczytałem go dokładnie, myślę, że ten program jest ambitny.  Oczywiście w roku 2023 zakłada stratę na poziomie około pięciu milionów, więc o wszystkich tych posunięciach, o których jest w programie, o których mówił pan Radny Janusz Przetacznik oby to się ziściło. Kredyt dziesięć milionów z rocznym odroczeniem daje nam ten oddech, państwo możecie spłacać czy spłaciliście już zobowiązania wymagalne. W tej analizie SWOT, którą pani Dyrektor przedstawiła w tym programie rzeczywiście w słabych stronach są zagrożenia jeśli chodzi o liczbę personelu medycznego tak ogólnie rzecz biorąc i zwróćcie państwo uwagę, że na przestrzeni 2018, 2020 ubyło sześć etatów lekarskich i to stanowi bardzo duże zagrożenie ponieważ Ci lekarze mogą odejść, bo jak odchodzą na emerytury ok, ale część lekarzy odchodzi do innych jednostek, czy do POZ-tu, czy do innych szpitali. Ja się obawiam to może być głównym zagrożeniem tych założeń tego programu. Natomiast tak jak powiedziałem te założenia są ambitne, ale przy założeniu, że ta strona medyczna będzie zachowana, że personel wymagający do kontraktów z NFZ na poszczególnych oddziałach będzie zachowany. Ja się zgadzam ze swoim przedmówcą jeśli chodzi o medycynę pracy, o diagnostykę laboratoryjną. Bo szanowni państwo w administracji szpitala pracuje około 60 osób, no to zadaję takie pytanie otwarte: gdzie jest dział nie wiem czy on się nazywa marketingu czy organizacji?. Szanowni państwo diagnostyka laboratoryjna, ja tu mam rok 2018 wynik na plusie dwieście dwadzieścia cztery tysiące, rok 2020 minus trzysta dziewięćdziesiąt siedem tysięcy. Wiem, że był Covid . Natomiast to jest tak, że państwo macie punkt pobrań na ulicy Szopena, wiem, że pacjenci przechodząc przez namiot, są utrudnienia, mówię diabeł tkwi w szczegółach, przechodzą i powiem państwu tak dla porównania diagnostyka czy alab kilka razy tam w roku pokazuje się w podmiotach, w SPZOZ-ach, NZOZ-ach i przedstawia jakieś tam ceny. I dla porównania, państwo macie koszty stałe w diagnostyce laboratoryjnej bo ileś osób pracuje więc tutaj pozyskanie każdego podmiotu obniża te koszty stałe tylko no musi ktoś ze szpitala od czasu do czasu rozmawiać z tymi podmiotami. Bo nie da się wystawić suchego cennika i ktoś przyjdzie i to kupi, jak ktoś oferuje taniej. Ja chcę przyznać, że jakość świadczonych usług w diagnostyce laboratoryjnej  jest bardzo wysoka i dla mnie jako podmiotu ma to znaczenie ale naprawdę myślę, że można znacznie bardziej poprawić przychody jeśli chodzi o te dwa działy. To co radny Janusz Przetacznik mówił na przykład medycyna pracy plus system motywacyjny. Bo jak to się dzieje, że jest tyle zakładów pracy w Jaśle, a większość robi badania poza medycyną pracy szpitala. Na tym szanowni państwo myślę, że można zarabiać. Można się zasłaniać brakami kadrowymi czy coś, ale jakoś inne podmioty te kadry pozyskują. Chciałbym powiedzieć jeszcze o analizie ośrodków kosztów. Bo tutaj w tym programie tak na okrągło piszę się, że na przestrzeni tych dwóch lat mamy osiągnąć pewne założenia. Szanowni państwo ja podałem diagnostykę ale mamy takie oddziały jak geriatria czy neurologia, która cały czas jest na plusie mimo Covidu, mimo tych różnych sytuacji. Natomiast są oddziały gdzie obłożenie łóżek jest niskie, gdzie wynik finansowy jest ujemny wręcz się pogłębia. Ja uważam, że pani Dyrektor jako naczelna, wszystkiego nie ogarnie jak to młodzież mówi. Natomiast wydaje mi się, że pion ekonomiczny, dyrektor ekonomiczny powinien prowadzić cykliczne spotkania z ordynatorami czy kierownikami jednostek i te koszty analizować. A tak jak my raz na rok przedstawimy suche fakty przy działalności szpitala, ten ma straty tyle, ten ma tyle, nie wiadomo z czego to wynika, no to trzeba by było nad tym się zastanowić. Bardzo mi się podoba, że tutaj szuka pani Dyrektor przychodów jak centrum środowiskowe psychiatrii bo na to mają być dodatkowe pieniądze i dodatkowe finansowanie. Natomiast no jest trochę takich rzeczy, które przede wszystkim mówią o tych specjalistach. Naprawdę szukajcie państwo specjalistów i tam w programie jest, że średnia wieku lekarza w tej chwili jest 47, a dużo nie wiem w tej chwili 13 osób będzie wchodziło w wiek emerytalny. Żeby się nie skończyło tak, że my będziemy inwestować w infrastrukturę natomiast trzeba będzie oddziały zamykać. Bo ten przepływ personelu to jest konkurencja na rynku usług medycznych i czasem trzeba podkupić czy po prostu zatrzymać tego lekarza jak chce odchodzić ze szpitala. Także generalnie powiem państwu, że plan jest ambitny, gratuluję pani Dyrektor że, udało się ze związkami zawodowymi osiągnąć porozumienie, tam bodajże siedemset pięćdziesiąt tysięcy w tym roku i przy planach na te kolejne lata ma to się zmniejszać bodajże do dwustu tysięcy i w roku 2023 wyszłoby na to, że amortyzacja jest wyższa od przewidywalnej straty wiec jak gdyby organ założycielski nie będzie musiał finansować tej różnicy. Pani Dyrektor jest krótko bo pól roku. Myślę, że wiele pozytywnych tutaj aspektów można zauważyć. Te trudne są na pewno oszczędności, bo wiadomo też, że na kosztach pracy są największe oszczędności ale w sposób ewolucyjny pani Dyrektor do tego podchodzi i dobrze. Jak ktoś będzie przechodził na emeryturę, to jak nie będzie potrzeby zatrudniania to tutaj koszty na pewno są największe. Ja nie będę już zabierał głosu na temat fotowoltaiki, czy tu pięćdziesiąt  tysięcy czy coś, bo otoczenie zewnętrzne i koszty, które będą generowane jak energia będzie kosztować tyle, czy gaz tyle, to na to wielkiego wpływu nie mamy. Natomiast tutaj trzeba na ten aspekt medyczny ale w połączeniu też z pilnowaniem kosztów i pilnowaniem przychodów. Także życzę pani Dyrektor żeby pani sprostała zadaniu, że jak się spotkamy w 2023 roku żeby te założenia zostały zrealizowane.

 

Dyrektor Szpitala Specjalistycznego w Jaśle – po pierwsze jeżeli chodzi o to, że nie został ujęty ten jeden milion w tym programie, to rzeczywiście ja to zrobiłam z premedytacją ponieważ tutaj chciałam wpisać rzeczy, które chcę podjąć jako nowe działania. Natomiast zakładałam, że jak będę podsumowywać ten rok to przede wszystkim za to państwu bardzo serdecznie podziękuję, bo naprawdę państwo, uwierzcie, uratowało nam to w pewnym momencie nawet wynagrodzenia ponieważ spłaciliśmy zobowiązania i po prostu przesunęła nam się ta sytuacja finansowa i ewidentnie mieliśmy troszeczkę oddechu. Jeżeli chodzi o przychody, które zostały tutaj zaprognozowane, proszę państwa dzisiaj jesteśmy w totalnie nowym etapie jeżeli chodzi o świadczenia zdrowotne. Wtedy kiedy ja przygotowywałam ten dokument mięliśmy informację, że po pierwsze ten stan faktyczny jeżeli chodzi o rozliczenie kontraktu. Kontrakt mamy do czerwca 2022 roku, potem wchodzą nowe zasady finansowania szpitali. Nowy system podziału na szpitale, nowy system kwalifikacji do sieci, kwalifikacji nie szpitali na zasadzie ryczałtu tylko poszczególnych oddziałów. Wszystko miało się zmienić, w związku z tym ja miałam bardzo mało wiedzy jeżeli chodzi o tworzenie tego programu na przyszłość. Oczywiście mam wiedzę jak wyglądała sytuacja do tej pory, natomiast trudno przełożyć te przychody na lata następne. Oczywiście dziś już mam wiedzę, że mamy przesunięty ten termin ryczałtu do końca 2022. To co też się zmieniło, to co państwu tutaj powiedziałam to jest to, że już zmieniły się zasady finansowania w tym roku, a mianowicie z ryczałtu wyłączono nam świadczenia pediatryczne i od lipca świadczenia ambulatoryjnej opieki medycznej. I tutaj szpital mimo, że nie wykonywał świadczeń miał możliwość rozliczać po jednej dwunastej i to co tutaj powiedziałam i mam dużą obawę, że jeżeli fundusz wezwie nas do zwrotu tych środków to po pierwsze, że będzie bardzo duży problem żeby to spłacić jednorazowo, a po drugie to może rzeczywiście wpłynąć nam na pogorszenie tych wyników, które były tutaj zaplanowane. Istotną rzeczą jest to co tutaj pan zwrócił uwagę jeżeli chodzi o plany, które są tutaj przygotowane i przedstawione. Po prostu ja dzisiaj mając tę wiedzę, którą dzisiaj mam, mając wiedzę jakie są wymagania funduszu na poszczególnych oddziałach do realizacji tego kontraktu i z tytułu tego, że mamy dzisiaj epidemię i pewne rzeczy niestety muszę utrzymać, bo dopóki jest epidemia to nie mogę zmniejszyć tego zatrudnienia w niektórych obszarach. To też właśnie w taki sposób trochę być może lakoniczny ale został on w ten sposób przygotowany i być może ja mam, to znaczy na pewno mam większe plany jeśli chodzi o dostosowanie kadry, natomiast chciałam państwu przedstawić to co jestem dzisiaj w tych 99,9% pewna. Jeżeli chodzi o medycynę pracy, laboratorium, rzeczywiście tutaj jak najbardziej się z tym zgadam, że należało by dalej wzmacniać te elementy. Natomiast to co państwu mogę powiedzieć to właśnie w tym roku zatrudniłam dodatkowego lekarza w zakładzie medycyny pracy, oczywiście na kontrakt co nam pozwoliło troszeczkę usprawnić. Natomiast jeżeli chodzi o laboratorium również wprowadziliśmy elektroniczny sposób wydawania wyników. Rozmawiamy z diagnostyką laboratoryjną, żeby też jeszcze uruchomić dodatkowe punkty pobrań nawet tych badań. Tutaj jak pan Pers zwrócił uwagę, jeżeli chodzi o to żeby przejechać się, że tak powiem kolokwialnie i przedstawić pewne propozycje to myśmy to kiedyś oczywiście robili. W tej chwili jest sytuacja trochę podbramkowa dlatego, że no niestety ale jednak jest ograniczony dostęp do tych badań chociaż i tak zwiększyliśmy jeżeli chodzi o mikrobiologię dołożyliśmy dodatkowe badania i w tej chwili naprawdę na tym zarabiamy. Są zwiększone przychody z tego tytułu, natomiast ewidentnie nie można ich porównać roku 2020 i nawet tego pierwszego półrocza dlatego, że było całkowicie wstrzymane jeżeli chodzi o wykonywanie badań i odwiedziny i dostęp do zakładu diagnostyki laboratoryjnej. Jeżeli chodzi o koszty energii to tutaj ja państwu tylko przedstawiłam oczywiście tylko tą taką minimalną kwotę pięćdziesięciu tysięcy dlatego, że ja nie mówię, że to będą oszczędności z tytułu fotowoltaiki dlatego, że tak jak słusznie pan zauważył trudno mi jeszcze dzisiaj powiedzieć jakie by były koszty zamontowania i czyli koszty poniesienia kosztów instalacji jak również później z tego efektu.  Natomiast tutaj, bo to mówimy o optymalizacji kosztów energii, ja tutaj podaję zmniejszenie kosztów z tytułu zamówienia mocy, przeorganizowania, zmiany nawet i chociażby oświetlenia. Także to są takie działania, które po prostu już będą podejmowane i one powinny się przełożyć na rok następny. Także tyle chyba, że jeszcze są jakieś pytania to bardzo proszę.

 

Radny Krzysztof Buba – powiem tak. Ogromnie jestem zaskoczony na plus dla pani przygotowanym dokumentem, opisanym stanem faktycznym. Uważam, że zrobiła to pani bardzo dobrze, sygnalizuje pani jakie są problemy i tak dalej. Tu zgadam się z radnym Januszem Przetacznikiem, jeśli chodzi o to jak wyjść i poprawić to wszystko to troszkę tego tutaj brakuje. Dla mnie trzy elementy są najistotniejsze w tym wszystkim. Szczegółowe dane o kosztach na poszczególnych oddziałach. Wydaje mi się kadra, zagrożeń jest mnóstwo. Naprawdę pani tu wszystko przedstawiła, a w analizie jak z tego wyjść jest bardzo mało. Będziemy mieć duże problemy, bo jak czytam o ilości osób, które mogą odejść na emeryturę w dwóch latach to mnie to troszkę przeraża. Kadra nam się starzeje, niestety tak to z naszym zdrowiem jest że, w miarę przybywania nam lat to zdrowie nie jest lepsze tylko jest gorsze, chodzimy na zwolnienia, mamy problemy i tak dalej. Wydaje mi się tutaj, że pani Dyrektor musi się bardzo z całą dyrekcją postarać, żeby tę sprawę postarać się w jakiś sposób zminimalizować. Będzie z tym duży problem. Pan radny Janusz Przetacznik sygnalizował kwestie akredytacji do prowadzenia poszczególnych specjalizacji lekarskich. Ja policzyłem na 44 możliwe prowadzimy 24 – no mało. Anestezjologia i intensywna terapia myślę, że to rewelacyjna rzecz żeby się udało i żeby było. Bez tego sobie nie poradzimy. To co pani Dyrektor zasygnalizowała czyli kwestie związane z kontraktem i jacy specjaliści są nam potrzebni do tego wszystkiego, bo wydaje mi się, że szczególnie wśród pielęgniarek i położnych trochę tych osób posiadających specjalizację jest mało. Może rozważyć, bo to pani Dyrektor też będzie widziała ile jest potrzebnych do poszczególnych oddziałów, tyle i tyle jest potrzebne,  pani się na tym zna i widzi lepiej ale jest to moim zadaniem mało jak na ponad 400 pielęgniarek i położnych mamy 71 osób. A nie ile w tym czasie osób odejdzie na emeryturę? Także tutaj tych problemów ja widzę bardzo dużo i będziemy mieli z tym bardzo dużo problemów. Także to jest bardzo duże na pewno ryzyko dla naszego szpitala. Będę pani Dyrektor kibicował i nich się to uda. Mam jeszcze pytanie może później mi pani Dyrektor odpowie. Czy to prawda, że w ostaniem czasie lekarze jacyś złożyli wypowiedzenia? i czy będą jeszcze następne? i jaka to jest skala? i z czym pani będzie miała największy problem?. Jeśli chodzi o sprzęt to trochę mnie zmartwił wiek tych urządzeń bo ponad trzydzieści siedem procent ponad 12 lat no to jest starszy sprzęt. Jak pani będzie mogła pewne rzeczy realizować jak ten sprzęt nie będzie zdatny do użycia. Uważam, że do pani Dyrektor należy żeby naprawdę rozsądnie podejść do tego i kupować ten sprzęt, który jest niezbędny. Moim zdaniem zakup aparatu do pcr-u no był chyba chybiony. Pytanie teraz ile wykonujemy badań?, jakie są koszty? Czy nie lepiej było wejść tak jak żeśmy mówili w kwestię testów genetycznych? Ale to jest pani Dyrektor domena, niestety będzie się musiała pani Dyrektor z tym zmierzyć. Najbardziej co mnie zastanawia, zresztą pan radny Pers to poruszał szczegółowe dane finansowe i statystyczne na poszczególnych oddziałach. Nie mówimy tylko i wyłącznie o ostatnim roku gdzie był Covid ale mamy dane 2018, 2019 no i powiem tak przerażają mnie. Być może tak ma być. Nie wiem, nie jestem specjalistą, nie znam się na tym ale słowa w tym programie nie ma dlaczego się tak dzieje. Dlaczego te koszty są tak duże i ciągle straty na niektórych oddziałach się to pojawiają. Najbardziej zaskoczony jestem ortopedią. Z tego co pamiętam z poprzednich lat to ortopedia zawsze była na dużym plusie i nagle minusy. Czym to jest spowodowane? – nie mamy żadnej informacji. Także tutaj tych tematów jest dużo. Ja będę pani Dyrektor kibicował. Chciałbym żeby nasz szpital był fajnym, przyjaznym no ale mam obawy co do tego, nie wiem czy to się uda, będę tego pani życzył, wszystkim pracownikom też. Czeka panią Dyrektor bardzo dużo pracy a najbardziej się cieszę z jednej rzeczy, mamy merytorycznie rozmawiać o problemach szpitala, nie na zasadzie, że a tak ma być. Bo przypomnę wszystkim nasze wcześniejsze sprawy związane z raportami, ze sprawozdaniami finansowymi. Ja rozumiem pewne rzeczy ale chciałbym żebyśmy byli rzetelnie, uczciwie informowani. Nie o wszystko można mieć pretensje do pani Dyrektor no bo niestety tak się zdarza. To nie wina pani Dyrektor, że w Polsce jest tylu lekarzy, tyle pielęgniarek, ale chciałbym mieć informację co robimy żeby było lepiej.

 

Radny Zenon Szura – na komisjach co prawda wstrzymałem się od opiniowania programu naprawczego szpitala bowiem wynikało to z dwóch powodów. Po pierwsze niedokładnie się z nim jeszcze zapoznałem a po drugie, że zawarte w nim niektóre zapisy wydawały mi się niemożliwe do zrealizowania. I myślę, że już dzisiaj jestem po pełnej lekturze tego dokumentu i musze stwierdzić, że nadal mam pewne wątpliwości w różnych zakresach. Obawiam się dużego obciążenia miesięcznego związanego ze spłatą zaciągniętej pożyczki na ten okres powiedzmy trwania kredytowania. Optymalizacji kosztów związanych z energią elektryczną, gospodarką odpadami. To tu będzie pewnie miała pani Dyrektor trudności do zrealizowania, chociaż tam nie są duże kwoty wykazane w oszczędnościach. Bo jak widzimy na rynku ceny zarówno jednych jak i drugich rosną, jeżeli chodzi o odbiór odpadów i również energii elektrycznej. Niepokoi mnie również pewna sprawa, sprawa związana z optymalizacją kosztów kadrowych. To było podnoszone przez naszych poprzednich rozmówców  i uważam, że w ciągu tych, już no pewnie niespełna trzech lat, dwóch lat, one są tam kształtowane na poziomie ponad cztery miliony złotych. A jeżeli byśmy dokonali jeszcze dodatkowo, dołożyli kwotę z odpisu na świadczenia  socjalne to  jest to prawie pięć i pól miliona złotych. Mam tu obawy czy nie wpłynie to na jakość świadczonych usług medycznych i na pozyskiwaniu kadry i utrzymaniu przede wszystkim kadry bo wiadomo, że sprawy wynagrodzeniowe to są pewnie dosyć istotne i ważne. Zdaję sobie sprawę też z tego, że bardzo trudny to jest program do realizacji. Ale obserwuję również sytuację finansową innych szpitali na terenie naszego również kraju bo poczytałem te dane więc one nie są specjalnie znacznie lepsze a przynajmniej w większości ich. Dużo zdań zależy tu przecież od polityki zdrowotnej kształtowanej przez rząd, przez Narodowy Fundusz Zdrowia i na który tutaj pani Dyrektor nie będzie miała większego wpływu. Ja podzielam tu aktywność pani Dyrektor. Nie miałem do czynienia, że nie oceniałem poprzednich programów opracowanych, na które tutaj zwracał uwagę pan radny Janusz, ale to co patrzę tutaj i teraz to ten program jest ambitny chociaż trudny do realizacji i ja tak jak mój poprzedni rozmówca powiedział życzę tu pani Dyrektor żeby potrafiła to zrealizować. I myślę, że również zmieniam swoje stanowisko i dzisiaj biorąc pod uwagę wszystkie argumenty za i przeciw będę głosował za tym programem.    

 

Radny Jan Urban – cieszy mnie, że jest próba merytorycznej dyskusji. O dziwo zgodzę się z moim przedmówcą Grzegorzem Persem, który jako członek Zarządu widzi pewne niebezpieczeństwa. Tutaj już zostało wiele powiedziane na temat środków finansowych, na temat tego programu, który jest czytelny, w  którym widać, jak to kiedyś kolega powiedział „kobiecą rękę”. Jest to w miarę przejrzyste ale przejdźmy do zawartości i do treści. Cały czas nie mogę pojąć, ponieważ wszędzie się trąbi i tak zwana publiczna telewizja opowiada, że są zwiększone nakłady na służbę zdrowia a my się dzisiaj cały czas borykamy z niedoborem finansów. Pani Dyrektor powiedziała, że nastawiała się na inny sposób finansowania bo było, że 2022 czerwiec, że będzie zmiana sposobu kontraktowania, cały czas jest ta chwiejność. Jeżeli chodzi o nieprzewidywalność ja chce zwrócić państwu uwagę na jedną rzecz, że my robimy ten program naprawczy do końca naszej kadencji i to w jaki sposób zostawimy największą placówkę służby zdrowia, w jakiej kondycji to właśnie na koniec kadencji się okaże. Pani Dyrektor wskazywała w tym programie naprawczym na pewne pożądane, że tak powiem efekty, ale ja się cały czas obawiam o jedną podstawową kwestię. Będziemy mieli oddziały, będziemy mieli wyposażenie, będziemy mieli sprzęt, będziemy mieli kolejną rozbudowę i to o czym się mówi od wielu, wielu lat czy my będziemy mieli te budynki kim wypełnić? Ja nie mówię o pacjentach, bo pacjenci będą, pacjenci będą jeśli będą lekarze. A tutaj my stoimy przed takim naprawdę poważnym dylematem co dalej. Bo tych młodych lekarzy, którzy się zdecydowali pracować w jasielskiej lecznicy jest na palcach jednej ręki wyliczyć, tylko dlatego, że chcieli, bo tu mama czy tata pracują i zostaną i będą się z tym miastem utożsamiać. Myślę, że te nasze programy stypendialne nie wiele pomogą w tej materii. Ja zastanawiam się kto będzie za chwilę na ginekologii i położnictwie. Błędy w zakresie funkcjonowania z kadrą i jakieś tam nieporozumienia jeżeli chodzi o lekarzy. Nie wiemy dokładnie jak to funkcjonuje, że większość jaślanek rodzi w Pro-familii. A dlaczego w Pro-familii? Bo tam lekarz poszedł, który nie znalazł miejsca w jasielskim szpitalu. I takich przykładów można mnożyć. To nie jest wina pani Dyrektor. Pani Dyrektor ma ambitny plan, pokazała, że chce. Zna ten szpital bo już w ścisłym gronie kierowniczym funkcjonuje od kilku lat, ma wiedzę. Jest osobą spoza zawodu (to nie jest przywara w tej materii) więc jeszcze trudniej funkcjonować. Należy tylko zastanowić się nad jedną rzeczą. Na ile destabilizacja finansów w służbie zdrowia, powtarzam destabilizacja, bo są inne zapowiedzi a rzeczywistość jest inna rządu, który teraz sprawuje Prawo i Sprawiedliwość doprowadzi już do całkowitej zapaści finansów w służbie zdrowia. Bo były deklaracje o zwiększeniu procentowym w stosunku do krajowego produktu i tym podobne rzeczy a dzisiaj się okazuje, że jest z tym naprawdę trudno. I najgorzej cokolwiek tutaj planować, w takim średniookresowym układzie ponieważ to są raptem dwa lata. I myśmy się powinni zastanowić i oprócz cyferek i efektu finansowego bo to są tak jakby dwa obszary zastanowić się kim wypełnimy. Przecież średnia wieku pielęgniarek wiemy jaka jest i tu jest dramacik. Te kobiety, które mają już swoje lata i za chwilę pójdą na emeryturę, choć wiemy doskonale, że część pielęgniarek będących na emeryturze, która przeszła na emeryturę wraca i z powrotem pracuje. Ja już nie będę powtarzał o działaniach zmierzających do pozyskania dodatkowych wpływów bo to już ma taką długą brodę jeżeli chodzi o analitykę, że o tym mówimy od wielu, wielu lat. Nie wiem czy nie ma woli w szpitalu, to nie w formie pretensji do pani Dyrektor ale ja mówię ALAB z Tarnowem dwa podmioty, które potrafiły opanować wszystkie POZ-ty na terenie powiatu jasielskiego. Ja nie wiem czy macie chociaż jeden POZ-et, który obsługujecie analityką (kiwanie głową oznacza, że jest jeden bądź dwa)  ale to tylko w ramach to koleżeńskiego wsparcia podejrzewam, że będzie to jasielski publiczny zakład naszego Przewodniczącego a reszta jest wszystko na zewnątrz. Oni sobie poradzili, oni mają punkty pobrań, oni potrafią przyjechać do POZ-tu dwa razy w ciągu dnia, do południa żeby odebrać. U nas mamy tak jak było powiedziane koszty stałe. Nawet doktor Pers zwrócił uwagę na to. Ja wiem, że pewne rzeczy się nie przyjęły, ludzie którzy na niższym szczeblu o tym decydują będą pokazywać, że to się nie da. Mamy krótszy odcinek jeżeli chodzi o transport bo z Rzeszowa jest dalej niż z Jasła na przykład do Dębowca, czy z Tarnowa jest taka sama droga i im się jakoś opłaca i jeżdżą te samochody i odbierają materiał badawczy a u nas nie. Debatujemy póki co nad programem naprawczym i popatrzcie, już nie chcemy wyjść na zero, tylko sukcesem będzie jeżeli nasza strata w ciągu kilku lat, popatrzcie, radny Przetacznik wspominał lata kiedy zysk był nawet na poziomie dwieście trzydzieści osiem tysięcy, nie pamiętam tej kwoty dokładnie, a my dzisiaj jako nasz sukces uznamy jeżeli strata się zrówna z amortyzacją. No to jest już naprawdę rzecz nad którą powinniśmy się wszyscy zastanowić i nie potykać się w pojedynkach słownych tylko wszyscy odpowiedzialnie do tego podejść. Bo to obciąża, powtarzam jeszcze raz obciąża i dociąży do białej kości samorząd powiatowy. Należało by się tylko cieszyć i prosić Boga żeby się udało to pani Dyrektor zrealizować ale popatrzcie naszym celem jest i to mnie przeraża żeby strata była na takim poziomie żeby nie trzeba było dopłacać do poziomu amortyzacji. Ale każdy z nas powinien mieć na końcu czy gdzieś tam w głowie poukładane, jeżeli chodzi o nasz jasielski szpital, że będziemy mieli budynki (powtórzę się jeszcze raz) a nie będzie miał kto w tych pomieszczeniach leczyć. I tu jest największy problem i tutaj upatruje równie ważne wyzwanie przed panią Dyrektor jak spięcie tego finansowe, zmontowanie odpowiedniej kadry – dwa  wyzwania stojące przed jasielskim szpitalem. Raz, że ustabilizowanie finansów a dwa ustabilizowanie i pozyskanie kadry. Bo słyszymy, rozmawialiśmy, że kolejni odchodzą, kolejni odchodzą na emeryturę bądź to. Więc to są takie dwa działania, które stoją przed panią Dyrektor i to są nie łatwe działania. 

 

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania w sprawie zatwierdzenia Programu Naprawczego Szpitala Specjalistycznego w Jaśle na lata 2021 – 2023.

Przewodniczący wyjaśnił, że w podstawie prawnej zostanie dodany art. 12 pkt. 11 ustawy o samorządzie powiatowym.

W głosowaniu brało udział 21 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 17 radnych,

- przeciw głosował 1 radny,

- wstrzymało się 3 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad.6k. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie do zasobu nieruchomości Powiatu Jasielskiego nieruchomości położonej w miejscowości Przysieki.

Przewodniczący wyjaśnił, że osoba fizyczna zgłosiła wniosek o wykup nieruchomości gruntowej, gdyż pozostała z naszej inwestycji drogowej część działki nie nadaje się do prawidłowego wykorzystania na dotychczasowe cele. Utraciła dostęp do drogi publicznej. Kwota wykupu tysiąc sześćset pięćdziesiąt jeden złotych pięćdziesiąt osiem groszy.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję. Głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania w sprawie wyrażenia na nabycie do zasobu nieruchomości Powiatu Jasielskiego nieruchomości położonej w miejscowości Przysieki.

                            

W głosowaniu brało udział 21 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 21 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad.6l. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie na rok 2022 zobowiązań na pokrycie kosztów związanych z konserwacją dźwigów, konserwacją urządzeń PPOŻ i transmisji alertów, serwisowaniem kotłowni oraz zakupem żywności dla mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Foluszu.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję. Głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie na rok 2022 zobowiązań na pokrycie kosztów związanych z konserwacją dźwigów, konserwacją urządzeń PPOŻ i transmisji alertów, serwisowaniem kotłowni oraz zakupem żywności dla mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Foluszu.

 

W głosowaniu brało udział 21 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 21 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad.6m. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w 2021 roku z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej.

Przewodniczący wyjaśnił, że nie wykorzystano niewiele ponad dziesięć tysięcy środków zwłaszcza rezygnacje dotyczyły udziału w turnusach rehabilitacyjnych i dofinansowania sportu i kultury rekreacji osób niepełnosprawnych. Te środki zostają przekazane głównie na dofinansowanie zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze bo takie jest zapotrzebowanie żeby wykorzystać środki jeszcze w bieżącym roku. Uchwała nie będzie miała wpływu na budżet Powiatu Jasielskiego ponieważ są to środki pozabudżetowe.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Wobec braku głosów w dyskusji, przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania w sprawie zmieniany uchwały w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w 2021 roku z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej.

 

W głosowaniu brało udział 21 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 21 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad.7. Informacja Zarządu Powiatu w Jaśle o stanie realizacji zadań oświatowych za rok szkoły 2020/21 przez szkoły i placówki prowadzone przez Powiat Jasielski (Druk nr 365).

 

Przewodniczący poinformował, że radni otrzymali obszerną informację w formie pisemnej, dotyczącą szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Powiat Jasielski. Gdyby były uwagi i zapytania należy je zgłaszać do Naczelnika Wydziału Edukacji – Andrzeja Papciaka.

 

Ad. 8. Informacja dotycząca analizy składanych oświadczeń majątkowych przez radnych Rady Powiatu w Jaśle oraz członków Zarządu Powiatu, Sekretarza i Skarbnika Powiatu, osoby zarządzające i członków organu zarządzającego powiatową osobą prawną, Kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych oraz osoby wydające decyzje administracyjne w imieniu Starosty. (Druk nr 366).

 

Radni nie mieli uwag.

 

Ad. 9. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz prac Zarządu w okresie  międzysesyjnym.

 

Radni nie mieli pytań do sprawozdania.

 

Ad. 10. Interpelacje.

 

Radni nie składali interpelacji na LI Sesji Rady Powiatu.

 

Ad. 11. Wnioski i zapytania radnych.

 

Radni również nie składali wniosków i zapytań na LI sesji Rady Powiatu w Jaśle.

 

Ad. 12. Sprawy różne.

Starosta Jasielski Adam Pawluś – krótko opowiem na temat inwestycji, które są realizowane.

Więc inwestycje mostowe po pewnych perturbacjach idą na bieżąco, nie ma zagrożenia dla realizacji inwestycji mostowej. Również będziemy kończyć w niedługim czasie przebudowę drogi 1313 w Jaśle na osiedlu Bryły. Otrzymaliśmy informację, że nasz wniosek o termomodernizację obiektów szkolnych zalazł się na liście rezerwowej, nie uzyskał dofinansowania z tego programu, ma wysoką punktację ale wczoraj rozmawiałem z panem Prezesem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i mam informację, że lista rezerwowa będzie realizowana z innego programu, tak że możemy się przygotowywać do przetargu. Będziemy mieli środki na termomodernizację budynków szkolnych. Te budynki są w trudnym stanie, bardzo złym stanie, niektóre są bardzo w złym stanie i jak najszybsze przystąpienie do realizacji jest konieczne, ale to rzeczywiście wymaga wielkich nakładów. Mam też informację, że otrzymamy dwa miliony trzysta tysięcy na działalność bieżącą na uzupełnienie subwencji, jeszcze decyzji nie ma, ale jeżeli te środki otrzymamy i jeżeli nas miasto Jasło wesprze przy realizacji inwestycji mostowej to zrezygnujemy z kredytu. Przetarg na kredyt został ogłoszony. Procedura została uruchomiona ale prawdopodobnie po raz kolejny, po raz trzeci z rzędu będziemy mieli budżet  zrównoważony. Więc nie ma tutaj jakiegoś większego zagrożenia. Również dziękuję tu za podjęcie takie jednogłośne poparcia tej przebudowy drogi krajowej, zadania krajowego, nie wiemy na dzień dzisiejszy ile to będzie kosztować. Możemy rozważyć jako odrębne zadnie również ten odcinek wydłużenia pasa lewoskrętu, ale żeby po prostu nie powstrzymywać realizacji  tego prawoskrętu to wydaję się, że w ramach zgłoszenia jeżeli to będzie możliwe po wstępnych rozmowach z projektantami taką mam opinię to będzie można zrealizować w przyszłym roku już wydłużenie tych dwóch pasów i wesprze to rozłożenie korków na drodze 28. Trochę zamętu wprowadzają nam remonty na przejazdach kolejowych. Mamy remonty w tej chwili w Przysiekach obok Jafaru i mamy zakaz ruchu. Ja wydałem 7 października zgodę na zamknięcie ulicy Wojska Polskiego od 15 listopada ale musimy wycofać się z tej decyzji. Już jesteśmy po rozmowach z PKP, że jeżeli ruch nie zostanie przywrócony na ulicy Metzgera to oni nie będą prowadzić tam prac. Spowodowało by to całkowite zablokowanie miasta Jasła. Następne przejazdy będą remontowane w Przysiekach obok stacji kolejowej i tam chcemy wesprzeć kolejarzy poprzez zakrycie części rowów tak żeby po prostu poszerzyć przejazd przez tory kolejowe. Zarówno na jednym przejeździe jak i na drugim. I trzeci przejazd, który będzie w najbliższym czasie zamknięty od jutra, to jest na naszej drodze Skołyszyn – Harklowa. Mam zapewnienie wykonawców, że w razie potrzeby umożliwią przejazd naszym pojazdom na budowę. Bo prawdopodobnie musielibyśmy korzystać z odległych objazdów, żeby dojechać na stronę prawą rzeki Ropy przy budowie mostu. I mam również zapewnienie wykonawców, że te prace będą maksymalnie skrócone. Do tygodnia będą starali skrócić się te prace żeby były jak najmniej dotkliwe zamknięcia na ciągach dróg powiatowych.  Pozostanie jeszcze przejazd w miejscowości Siedliska Sławęcińskie. Mamy jeszcze wywóz ziemi z wykopów pod budowę Oddziału Psychiatrycznego i tą ziemię, która się nadaje ze względów technicznych wywozimy zgodnie ze specyfikacją jaka była w trybie przetargowym. Wywozimy na nasypy do mostu w Przysiekach. Gdyby ten przetarg odbył się wcześniej bylibyśmy ustalili wywóz tej ziemi na nasypy przy budowie mostu i dojazdach na rzece Jasiołce. Prawdopodobnie w najbliższym czasie otrzymamy również informację na temat Polskiego Ładu.  Spodziewamy się, ze ten nasz wniosek uzyska dofinansowanie i będziemy mogli ogłaszać przetarg na realizację drogi czy pierwszego etapu drogi Siepietnica – Święcany. Tutaj dodam, że udział własny powiatu wynosi pięć procent czyli przy ewentualnym dofinansowaniu gminy będziemy mieli dwa i pół procent dofinansowania. No i zamykamy jeden z większych ciągów drogowych powiatowych ponieważ prace zakończyły się na drodze Jasło – Zręcin na odcinku od Umieszcza do Glinika Polskiego to jest tysiąc sześćset metrów nowej nawierzchni asfaltowej i dwa przepusty, w tym jeden trochę większy i prawie tysiąc już w tej chwili nie pamiętam dokładnie metrów chodnika. W dwóch częściach i na Gliniku Polskim i na Umieszczu. Więc zadanie zrealizowane za milion siedemset tysięcy złotych w zaokrągleniu. Wartość kosztorysowa to była ponad dwa miliony i to świadczy o tym, że warto ogłaszać przetargi w miarę we wczesnym okresie, bo ta cena jest naprawdę bardzo dobra. Wielu samorządom nie udaje się uzyskiwać ceny poniżej wartości kosztorysowej a my nawet w ostatnim okresie, nawet przy tej inwestycji szpitalnej jesteśmy poniżej wartości kosztorysowej. I w krótce chyba szpital będzie uruchamiał przetarg na oddział dziecięcy nie wiem jaki jeszcze będzie harmonogram, ponieważ ten harmonogram musimy dostosować do warunków jakie będą związane z epidemią. Jeżeli nie będzie możliwości przeniesienia tego oddziału na inne części szpitala to może rzeczywiście ten harmonogram zostanie wydłużony i realizacja będzie w trochę późniejszym okresie. Ale środki na to są, jest pozwolenie budowlane i idzie to w dobrym kierunku. Chce powiedzieć, że sytuacja, jeżeli chodzi o ochronę zdrowia jest trudna, nie tylko w powiecie jasielskim. W innych szpitalach, my przyjęliśmy taką uchwałę mówię my jako Konwent Starostów Województwa Podkarpackiego, żeby zwiększyć nakłady czyli zwiększyć ryczałt o trzydzieści procent. Mamy zapowiedzi, że zostanie zwiększony ten ryczałt w granicach od trzech do siedmiu procent i szereg innych działań, które będą podjęte umożliwią sfinansowanie wielu wydatków szpitali. Szpital pracował w bardzo trudnym okresie zwłaszcza w okresie Wielkiejnocy gdy wszystkie łóżka były zajęte, gdy szpital był przekwalifikowany na szpital Covidowy. Nie mogliśmy prowadzić zabiegów planowych bo anestezjolodzy byli zajęci obsługą pacjentów Covidowych. Oby się to nie powtórzyło, dlatego załodze, lekarzom, pielęgniarkom i wszystkim dziękuję za to wielkie poświęcenie, za  zaangażowanie. I żeby nie było tak słodko mała uwaga, jeżeli mówimy o odejściu lekarzy to wielu lekarzy odchodzi ze szpitali do POZ-tów dlatego, że w POZ-tach jest lepsza praca, często tylko przez telefon i zarobki są zdecydowanie lepsze, stawki godzinowe w tej chwili jak rozmawialiśmy z kolegami starostami z Śląska to są ponad dwieście pięćdziesiąt złotych na godzinę. Więc sobie można łatwo policzyć pensja ponad czterdzieści tysięcy złotych miesięcznie. I stąd jest ucieczka od leczenia w szpitalach, tych lekarzy rzeczywiście będzie brakowało. Na nasze ogłoszenia nie zgłosili się żadni kandydaci po stypendia, więc tu też należy rozważyć jak zrobić żebyśmy zachęcili młodych ludzi do przyjścia do jasielskiego szpitala. Mamy już dwóch stypendystów, którzy już pracują w jasielskim szpitalu i to jest dobra wiadomość. Zrobimy jakąś promocję jeżeli wyrażą zgodę może w ten sposób zachęcimy innych do korzystania z naszych środków stypendialnych. Jeżeli będą jakieś pytania to chętnie odpowiem.

Radny Krzysztof Buba – tak do pan Starosty. Dobre pomysły będziemy wspierać. Przypomnę panu, że byliśmy za tym żeby prawoskręt na Kasprowicza zrobić. Pamiętam sesję, mówiłem na tej sesji, że sam prawoskręt nie rozwiąże tej sprawy, tylko będzie kwestia jeszcze lewoskrętu nawet wtedy prosiłem żebyśmy to przyjęli, zaprojektowali. No nie chce mówić, że zostałem okłamany, powiedzmy, że ktoś mijał się z prawdą. Wtedy zostałem poinformowany, że nie możemy realizować zadań związanych z Generalną Dyrekcją. Szkoda, dwa lata uciekło. Myślę, że tańszy projekt byłby, dałoby się to zrobić, byłoby już pewnie gotowe. Pomyślmy o tym jak coś robimy. Nie na zasadzie, że po najmniejszej linii oporu. Zastanówmy się czy to będzie z korzyścią dla wszystkich. I dobre pomysły na pewno będę wspierał. Uważam, że wszystkie sprawy związane z poprawą organizacji nowymi drogami są potrzebne, wspieramy, tylko rozmawiajmy wcześniej, zastanówmy się żeby to wszystko było. Bo można było to zrobić wcześniej, myślę, że  jak był projekt robiony dla prawoskrętu na Kasprowicza jakbyśmy wtedy pomyśleli o lewoskręcie byłoby taniej, szybciej i nie mielibyśmy tego problemu. Cieszę się ogromnie, że idziemy do przodu i że będzie to zrobione.

 

Ad. 13. Zamknięcie obrad.

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch zamknął obrady LI Sesji Rady Powiatu w Jaśle o godzinie 18.20.

Imienne wykazy głosowań stanowią załącznik do niniejszego protokołu.

 

Protokolant:

Joanna Kosiba

 

Przewodniczący Rady 

Robert Snoch

 

 

 

Materiały

Raport przeprowadzonego głosowania z LI Sesji Rady Powiatu w Jaśle
Raport​_przeprowadzonego​_głosowania​_z​_LI​_Sesji​_Rady​_Powiatu​_w​_Jaśle.pdf 3.64MB
Protokół z LI Sesji RP
Protokół​_z​_LI​_sesji.pdf 0.50MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
20.12.2021 12:50 Paweł Krajciewicz
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Robert Snoch
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Protokół z LI Sesji Rady Powiatu w Jaśle VI Kadencji z dnia 21.10.2021 4.0 07.02.2022 08:13 Paweł Krajciewicz
Protokół z LI Sesji Rady Powiatu w Jaśle VI Kadencji z dnia 21.10.2021 3.0 07.02.2022 08:11 Paweł Krajciewicz
Protokół z LI Sesji Rady Powiatu w Jaśle VI Kadencji z dnia 21.10.2021 2.0 07.02.2022 08:04 Paweł Krajciewicz
Protokół z LI Sesji Rady Powiatu w Jaśle VI Kadencji z dnia 21.10.2021 1.0 20.12.2021 12:50 Paweł Krajciewicz

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}