Protokół z II Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 23.05.2024
Protokół II/2024
z II Sesji Rady Powiatu w Jaśle
odbytej w dniu 23 maja 2024 roku o godz. 16.00
Ad. 1. Otwarcie Sesji.
Sesję otworzył Przewodniczący Rady Grzegorz Pers, który powitał radnych uczestniczących w sesji zgromadzonych na sali, naczelników, dyrektorów, kierowników jednostek organizacyjnych, Panią Skarbnik, Panią Sekretarz, Pana Mecenasa i wszystkich łączących się zdalnie i obserwujących obrady naszej sesji.
Ad. 2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
Przewodniczący oświadczył, że zgodnie z listą obecności podpisaną przez radnych oraz połączeń kartami w posiedzeniu bierze udział 22 radnych, obrady są prawomocne.
Ad. 3. Przyjęcie protokołu z I sesji Rady Powiatu w Jaśle.
Przewodniczący poinformował, że do protokołu nie wpłynęły żadne uwagi.
Przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu z I sesji Rady Powiatu w Jaśle.
W głosowaniu brało udział 22 radnych.
- za przyjęciem protokołu głosowało 22 radnych.
Protokół z I sesji Rady Powiatu w Jaśle został przyjęty.
Ad. 4. Wprowadzenie ewentualnych zmian do porządku obrad.
Przewodniczący odczytał wniosek Zarządu Powiatu w Jaśle o zmianę porządku obrad.
WNIOSEK O ZMIANĘ PORZĄDKU OBRAD
Zarząd Powiatu w Jaśle zwraca się z wnioskiem o zmianę porządku obrad II sesji Rady Powiatu w Jaśle w dniu 23 maja 2024 roku, poprzez wprowadzenie w pkt. 6, podpunktów; i) i j), które otrzymują brzmienie:
„i) wyrażenia zgody na zaciągnięcie na lata 2025 i 2026 zobowiązania na pokrycie kosztów związanych z zakupem usługi abonamentowej telefonii komórkowej na potrzeby służbowe pracowników Starostwa Powiatowego w Jaśle,
j) przyjęcia „Strategii Rozwoju Powiatu Jasielskiego na lata 2023 – 2030”.”
Pan Przewodniczący zapytał czy jest głos przeciwny do złożonego wniosku o zmianę porządku obrad.
Głos zabrał radny Jan Urban, który wyraził swoje niezadowolenie z faktu, że Strategia jest wrzutką na dzisiejszą sesję i powinna zawierać opinię komisji stałych Rady Powiatu, gdyż jest to dokument strategiczny, który obejmuje swym zasięgiem aż 7 lat. Radny zadał pytanie Przewodniczącemu Rady: czy chociaż jedna komisja Rady Powiatu Jasielskiego, która ma przyjmować ten dokument obradowała nad tym materiałem? Stwierdził, że na Radzie Powiatu, na której komisje będą się dopiero konstytuować, wrzucanie takiego materiału jest błędem. Radny dodał, że opracowania strategiczne są mu dobrze znane, bo nie raz uczestniczył w ich tworzeniu, a wrzutka w postaci autopoprawki bez opinii, bez komisji pokazuje, że radni na pewno dokładnie nie zapoznali się z przedstawionym materiałem. Przypomniał, że w ubiegłej kadencji na połączonym posiedzeniu wszystkich komisji pod przewodnictwem radnego Sławomira Madejczyka dokument ten został dokładnie przeanalizowany przez wszystkich radnych niezależnie od przynależności klubowej. W związku z tym radny Jan Urban kategorycznie sprzeciwił się wprowadzeniu tego punktu do porządku obrad. Zaznaczył, że jest to dokument na tyle poważny, że wymaga dokładnej i głębszej analizy.
Głos zabrał Przewodniczący Rady Powiatu Grzegorz Pers, który w odpowiedzi na pytanie radnego Jana Urbana poinformował, że dwa dni temu na zaproszenie Przewodniczącego RP odbyło się spotkanie wszystkich radnych oprócz radnego Jana Urbana, na którym dyskutowano o przedmiotowym dokumencie. Przewodniczący dodał, że były argumenty zarówno „za” jak i „przeciw”. Ponadto do wczoraj była możliwość zgłaszania przez radnych wszelkich uwag do Strategii, które były sukcesywnie wprowadzane.
Głos zabrał radny Jan Urban – radny zapytał jeszcze o charakter spotkania z radnymi: czy to była sesja czy komisja? Jego zdaniem to było spotkanie towarzyskie nie mające znaczenia formalnego, a brak opinii komisji pokazał tylko lekceważący stosunek do tak ważnego dokumentu.
Głos zabrał Przewodniczący Rady Powiatu Grzegorz Pers – Przewodniczący nie zgodził się z sugestiami radnego Jana Urbana, ponieważ to spotkanie, w tym terminie, odbyło się na wniosek radnego Janusza Przetacznika, który poprosił o takie spotkanie. Zaznaczył również, że radni przyjęli zaproszenie i dyskutowali nad dokumentem strategicznym.
Głos zabrał Starosta Jasielski Adam Pawluś, który oświadczył, że Zarząd uwzględnił w autopoprawce wszystkie zgłoszone wnioski przez radnych w takiej kolejności w jakiej były one zgłaszane: m.in. przez Panią radną Ewę Wawro w kwestii atrakcji turystycznych należących do jasielskiego szlaku winnego jak również przez pozostałych radnych. Starosta poinformował również, że wszystkie głosowania, które się dzisiaj odbędą w sprawie Strategii będą formalne i nie ma żadnych podstaw do ewentualnego uchylenia czy uznania głosowania za nieważne. Przypomniał jednocześnie o zbliżających się terminach naborów tj. do 15 czerwca - nabór na autobusy, od 23 maja do 30 lipca – Poprawa efektywności i konieczności przygotowania odpowiednich dokumentów do złożenia wniosków. Termin naborów z KPO na dzień dzisiejszy jest nieznany, a w przypadku zmiany Strategii, każdy radny może złożyć wniosek.
Przewodniczący zarządził głosowanie nad wprowadzeniem do porządku obrad w punkcie 6 podpunktu „i) wyrażenia zgody na zaciągnięcie na lata 2025 i 2026 zobowiązania na pokrycie kosztów związanych z zakupem usługi abonamentowej telefonii komórkowej na potrzeby służbowe pracowników Starostwa Powiatowego w Jaśle”.
W głosowaniu brało udział 21 radnych.
- za głosowało 18 radnych,
- 1 głos przeciwny,
- 2 głosy wstrzymujące się.
Podpunkt i) do punktu 6 został wprowadzony do dzisiejszego porządku obrad.
Przewodniczący zarządził głosowanie nad wprowadzeniem do porządku obrad w punkcie 6 podpunktu „j) przyjęcia „Strategii Rozwoju Powiatu Jasielskiego na lata 2023 – 2030.”
W głosowaniu brało udział 22 radnych.
- za głosowało 14 radnych,
- 4 głos przeciwny,
- 4 głosy wstrzymujące się.
Podpunkt j) do punktu 6 został wprowadzony do dzisiejszego porządku obrad.
Porządek obrad II sesji RP, po zmianach wprowadzonych na wniosek Zarządu Powiatu w Jaśle:
- Otwarcie sesji.
- Stwierdzenie prawomocności obrad.
- Przyjęcie protokołu z I sesji Rady Powiatu w Jaśle.
- Wprowadzenie ewentualnych zmian do porządku obrad.
- Wybór Komisji Wnioskowej.
- Podjęcie uchwał w sprawie:
- ustalenia składu osobowego i przedmiotu działania stałych komisji Rady Powiatu w Jaśle (Druk nr 6),
- powołania Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Jaśle (Druk nr 7),
- wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Jaśle (Druk nr 8),
- delegowania radnych Rady Powiatu w Jaśle do składu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku (Druk nr 9),
- powołania Rady Społecznej Szpitala Specjalistycznego w Jaśle (Druk nr 10),
- wyrażenia zgody na nabycie do zasobu nieruchomości Powiatu Jasielskiego nieruchomości położonej w miejscowości Kąty (Druk nr 11),
- zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2024 rok (Druk nr 12),
- zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2024 – 2030 (Druk nr 13).
- wyrażenia zgody na zaciągnięcie na lata 2025 i 2026 zobowiązania na pokrycie kosztów związanych z zakupem usługi abonamentowej telefonii komórkowej na potrzeby służbowe pracowników Starostwa Powiatowego w Jaśle,
- przyjęcia „Strategii Rozwoju Powiatu Jasielskiego na lata 2023 – 2030”.
- Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz prac Zarządu w okresie międzysesyjnym (Druk nr 14).
- Interpelacje.
- Wnioski i zapytania radnych.
- Sprawy różne.
- Zamknięcie obrad.
Ad. 5. Wybór Komisji Wnioskowej.
Przewodniczący zaproponował zgłaszanie radnych do Komisji Wnioskowej.
Wiceprzewodnicząca RP Irena Baciak zgłosiła do Komisji Wnioskowej radnych: Wojciecha Krasa, Wiesława Reczka i Stanisława Święcha.
Zgłoszeni radni wyrazili zgodę na pracę w Komisji Wnioskowej.
Przewodniczący zarządził głosowanie nad wyborem członków Komisji Wnioskowej. W głosowaniu brało udział 21 radnych.
- 21 radnych głosowało za wyborem zaproponowanego składu Komisji Wnioskowej.
Przewodniczący Rady Powiatu w Jaśle odczytał Wnioski klubu radnych, które wpłynęły do Przewodniczącego Rady Powiatu w Jaśle w dniu 22 maja 2024 roku w sprawie wpisania do rejestru klubu radnych Rady Powiatu w Jaśle klubów radnych tj. „Porozumienie Samorządowe”, „Ponad Podziałami” oraz „Samorząd Dla Mieszkańców”.
Ad. 6. a) Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia składu osobowego i przedmiotu działania stałych komisji Rady Powiatu w Jaśle (Druk nr 6),
Przewodniczący Rady Grzegorz Pers odczytał Autopoprawkę do o projektu uchwały RPJ w sprawie ustalenia składu osobowego i przedmiotu działania stałych komisji RPJ, która uwzględnia również powołanie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.
Przewodniczący Rady Grzegorz Pers – poinformował, że do Przewodniczącego RPJ wpłynął wniosek od 10 radnych Rady Powiatu w Jaśle w sprawie wyrażenia woli pracy w stałych komisjach Rady Powiatu w Jaśle VII Kadencji.
Przewodniczący Rady Grzegorz Pers – poinformował, że do Przewodniczącego RPJ wpłynął również wniosek Klubu PiS, uzgodniony z wszystkimi radnymi, uwzględniający propozycje składu stałych komisji Rady Powiatu w Jaśle.
Przewodniczący RPJ przeszedł do głosowania nad powołaniem poszczególnych Komisji Stałych. Zaproponował, aby skład czterech pierwszych Komisji Stałych tj. Edukacji, Finansowej, Rozwoju i Społecznej liczył po 9 członków.
Wniosek został poddany pod głosowanie.
W głosowaniu brało udział 22 radnych.
- za głosowało 22 radnych,
Po odbytym głosowaniu Przewodniczący stwierdził, że wybierany będzie 9 osobowy skład pierwszych czterech komisji stałych.
Przewodniczący zarządził 5 minut przerwy.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady II sesji Rady Powiatu w Jaśle.
Odczytał proponowany skład osobowy Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki, pytając jednocześnie o zgodę na kandydowanie.
1. Piwowar – Nadymus Cecylia
2. Madejczyk Sławomir
3. Baciak Irena
4. Muzyka Jan
5. Lisowski Ryszard
6. Iwanicki Adam
7. Staniszewski Zbigniew
8. Urban Jan
9. Wyderka Piotr
Wszyscy wyczytani radni wyrazili zgodę na kandydowanie do pracy w Komisji Edukacji.
Następnie Przewodniczący odczytał proponowany skład osobowy Komisji Finansowo – Budżetowej, pytając jednocześnie o zgodę na kandydowanie.
1. Pankiewicz Stanisław
2. Madejczyk Sławomir
3. Pers Grzegorz
4. Piwowar – Nadymus Cecylia
5. Burbelka Barbara
6. Dłuski Michał
7. Iwanicki Adam
8. Nowak Paweł
9. Staniszewski Zbigniew
Wszyscy wyczytani radni wyrazili zgodę na kandydowanie do pracy w Komisji Finansowo - Budżetowej.
Następnie Przewodniczący odczytał proponowany skład osobowy Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu, pytając jednocześnie o zgodę na kandydowanie.
1. Kras Wojciech
2. Gorgosz Tadeusz
3. Baciak Irena
4. Lisowski Ryszard
5. Muzyka Jan
6. Buba Krzysztof
7. Nowak Paweł
8. Przetacznik Janusz
9. Sarnecki Krzysztof
Wszyscy wyczytani radni wyrazili zgodę na kandydowanie do pracy w Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu.
Następnie Przewodniczący odczytał proponowany skład osobowy Komisji Społecznej, pytając jednocześnie o zgodę na kandydowanie.
1. Reczek Wiesław
2. Burbelka Barbara
3. Święch Stanisław
4. Pers Grzegorz
5. Pawluś Adam
6. Gorgosz Tadeusz
7. Sarnecki Krzysztof
8. Urban Jan
9. Wawro Ewa
Wszyscy wyczytani radni wyrazili zgodę na kandydowanie do pracy w Komisji Społecznej.
Następnie Przewodniczący odczytał proponowany skład osobowy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, pytając jednocześnie o zgodę na kandydowanie.
1. Kras Wojciech
2. Piwowar – Madymus Cecylia
3. Reczek Wiesław
4. Święch Stanisław
5. Dłuski Michał
6. Przetacznik Janusz
7. Wawro Ewa
Wszyscy wyczytani radni wyrazili zgodę na kandydowanie do pracy w Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.
Przewodniczący poddał pod głosowanie uchwałę w sprawie ustalenia składu osobowego i przedmiotu działania stałych komisji Rady Powiatu w Jaśle z autopoprawką.
W głosowaniu brało udział 22 radnych.
- za głosowało 22 radnych,
Uchwała została podjęta.
Ad. 6 b). Podjęcie uchwały w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Jaśle (Druk nr 7),
Przewodniczący zaproponował, aby Komisja Rewizyjna liczyła 7 członków. Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek o 7 osobowym składzie Komisji Rewizyjnej.
W głosowaniu brało udział 22 radnych.
- za głosowało 22 radnych,
Po odbytym głosowaniu Przewodniczący stwierdził, że wybierany będzie 7 osobowy skład Komisji Rewizyjnej.
Przewodniczący odczytał proponowany skład osobowy Komisji Rewizyjnej, pytając jednocześnie o zgodę na kandydowanie.
1. Święch Stanisław
2. Kras Wojciech
3. Reczek Wiesław
4. Pankiewicz Stanisław
5. Buba Krzysztof
6. Przetacznik Janusz
7. Wyderka Piotr
Wszyscy wyczytani radni wyrazili zgodę na kandydowanie do pracy w Komisji Rewizyjnej.
Przewodniczący poddał pod głosowanie uchwałę w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Jaśle.
W głosowaniu brało udział 22 radnych.
- za głosowało 22 radnych,
Uchwała została podjęta.
Ad. 6 c). Podjęcie uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Jaśle (Druk nr 8),
Przewodniczący zaproponował zgłaszanie kandydatów na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej z powołanych wcześniej członków w/w Komisji.
Głos zabrał radny Jan Urban i zgłosił kandydaturę Pana Radnego Janusza Przetacznika na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
Radny Janusz Przetacznik wyraził pisemną zgodę na kandydowanie.
Głos zabrał Starosta Jasielski Adam Pawluś i zgłosił kandydaturę Pana Radnego Stanisława Święcha na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
Przewodniczący Rady Powiatu w Jaśle zapytał Radnego Stanisława Święcha czy wyraża zgodę na kandydowanie.
Radny Stanisław Święch wyraził zgodę na kandydowanie.
Więcej propozycji nie było. Przewodniczący przeszedł do głosowania nad kandydaturą Pana Janusza Przetacznika na stanowisko Przewodniczącego Rady Powiatu w Jaśle.
W głosowaniu brało udział 21 radnych.
- za głosowało 9 radnych,
- 12 było przeciwnych,
- 0 wstrzymujących się.
Przewodniczący przeszedł do głosowania nad kandydaturą Pana Stanisława Święcha na stanowisko Przewodniczącego Rady Powiatu w Jaśle.
W głosowaniu brało udział 21 radnych.
- za głosowało 12 radnych,
- 6 było przeciwnych,
- 3 wstrzymało się.
W związku z przeprowadzonym głosowaniem Przewodniczący Rady Powiatu w Jaśle stwierdził, że kandydat Janusz Przetacznik nie uzyskał wymaganej liczby głosów, natomiast kandydat Stanisław Święch otrzymał wystarczającą ilość głosów i został wybrany na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Jaśle.
Przewodniczący odczytał uchwałę w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Jaśle.
Przewodniczący Rady Powiatu w Jaśle pogratulował radnemu Stanisławowi Święchowi objęcia funkcji Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
Głos zabrał Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Jaśle Stanisław Święch, podziękował za wybór na tak zaszczytną funkcję, zadeklarował, że będzie postępował zgodnie ze statutem i współpracował z członkami komisji.
Ad. 6 d). Podjęcie uchwały w sprawie delegowania radnych Rady Powiatu w Jaśle do składu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku (Druk nr 9),
Przewodniczący poprosił Pana Starostę Adama Pawlusia o propozycję radnych do delegowania do składu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.
Pan Starosta Adam Pawluś zaproponował dwóch kandydatów Pana Sławomira Madejczyka i Pana Stanisława Święcha do składu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.
Głos zabrał radny Jan Urban zgłaszając swoje niezadowolenie, że do Komisji zostali zaproponowani kandydaci z jednego klubu radnych, a druga strona została pominięta. Poinformował, że on już nie będzie zgłaszał innych kandydatów do komisji, bo wynik jest z góry przesądzony.
Głos zabrała radna Ewa Wawro – zgłaszając do komisji kandydaturę Pana radnego Krzysztofa Buby.
Radny Krzysztof Buba nie wyraził zgody na kandydowanie.
Głos zabrał Pan Starosta Adam Pawluś informując, że jeden ze zgłoszonych przez niego radnych zrezygnował z kandydowania i nie ma żadnych przeciwwskazań, aby druga strona zgłaszała swoje propozycje.
Głos zabrał ponownie radny Jan Urban poddając propozycje w osobie radnego Michała Dłuskiego do składu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.
Przewodniczący zapytał zgłoszonych kandydatów czy wyrażają zgodę na kandydowanie. Pan radny Sławomir Madejczyk nie wyraził zgody. Panowie radni Stanisław Święch i Michał Dłuski wyrazili zgodę na kandydowanie do składu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.
Przewodniczący przeszedł do głosowania nad delegowaniem radnego Michała Dłuskiego oraz radnego Stanisława Święcha do składu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.
W głosowaniu brało udział 22 radnych.
- za głosowało 22 radnych,
Uchwała została podjęta.
Ad. 6 e). Podjęcie uchwały w sprawie powołania Rady Społecznej Szpitala Specjalistycznego w Jaśle (Druk nr 10),
Przewodniczący Rady Powiatu w Jaśle zwrócił się do radnych z propozycją, aby skład Rady Społecznej Szpitala Specjalistycznego w Jaśle, poza Starostą Jasielskim oraz Przedstawicielem Wojewody liczył 7 Przedstawicieli Rady Powiatu w Jaśle, a pełny skład Rady Społecznej Szpitala liczyłby 9 członków.
Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek, aby do składu Rady Społecznej Szpitala Specjalistycznego w Jaśle, poza Starostą Jasielskim oraz Przedstawicielem Wojewody powołać 7 Przedstawicieli Rady Powiatu.
W głosowaniu brało udział 22 radnych.
- za głosowało 22 radnych,
Wniosek o wybór 7 Przedstawicieli Rady Powiatu, poza Starostą Jasielskim oraz Przedstawicielem Wojewody do składu Rady Społecznej Szpitala został przyjęty.
Przewodniczący poinformował o możliwości zgłaszania kandydatów i oddał głos Panu Staroście Jasielskiemu.
Adam Pawluś Starosta Jasielki zgłosił kandydatów do Rady Społecznej Szpitala Specjalistycznego w Jaśle w następującym składzie:
- Pawluś Adam - Przewodniczący- Starosta Jasielski
- Topolski Krzysztof - członek - Przedstawiciel Wojewody Podkarpackiego
- Baciak Irena - członek - Przedstawiciel Rady Powiatu
- Burbelka Barbara - członek - Przedstawiciel Rady Powiatu
- Gorgosz Tadeusz - członek - Przedstawiciel Rady Powiatu
- Lisowski Ryszard - członek - Przedstawiciel Rady Powiatu
- Pers Grzegorz - członek - Przedstawiciel Rady Powiatu
- Stasiowska Magdalena - członek - Przedstawiciel Samorządu Gminy
Głos zabrał radny Jan Urban zgłaszając do Rady Społecznej Szpitala Specjalistycznego w Jaśle kandydaturę radnej Ewy Wawro i radnego Pawła Nowaka. Jednocześnie zapytał Pana Starostę Jasielskiego: dlaczego przez kilka miesięcy funkcjonowania jeszcze poprzedniej Rady Powiatu nie został przedłożony projekt zmiany uchwały w związku z pismem Pani Wojewody Podkarpackiej, która desygnowała Pana Krzysztofa Topolskiego do Rady Społecznej Szpitala? informując jednocześnie, że ów dokument wpłynął do Starostwa 31 stycznia 2024 roku.
Starosta Jasielski Adam Pawluś – zaznaczył, że sytuacja zdrowotna nie pozwoliła mu dopilnować wszystkich spraw, za co serdecznie przeprosił.
Przewodniczący zapytał zgłoszonych kandydatów czy wyrażają zgodę na kandydowanie do Rady Społecznej Szpitala w Jaśle. Kandydaci kolejno wyrazili zgodę na kandydowanie do Rady. Pani Magdalena Stasiowska nie wyraziła pisemnej zgody na kandydowanie.
Głos zabrała radna Ewa Wawro , która chciała wyjaśnić kwestię czy Przedstawicielem Rady Powiatu w Jaśle może być osoba spoza Rady.
Głos zabrał Starosta Jasielski Adam Pawluś wyjaśniając, że członkiem Rady Społecznej Szpitala reprezentującym Radę Powiatu może być osoba spoza Rady Powiatu np. przedstawiciel samorządu gminnego.
Przewodniczący Rady Powiatu zarządził 10 minut przerwy.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady Rady i poinformował obecnych, że jeżeli kandydat nie jest obecny na posiedzeniu Rady, to jego zgoda musi być wyrażona na piśmie, a nie jedynie w postaci ustnej.
Przewodniczący zapytał radną Ewę Wawro czy wyraża zgodę na kandydowanie.
Radna Ewa Wawro wyraziła zgodę na kandydowanie do Rady Społecznej Szpitala.
Przewodniczący zapytał radnego Pawła Nowaka czy wyraża zgodę na kandydowanie.
Pan Paweł Nowak wyraził zgodę na kandydowanie do Rady Społecznej Szpitala.
Głos zabrał Adam Pawluś Starosta Jasielski i zaproponował, aby pierwsze posiedzenie Rady Społecznej wyznaczyć na dzień 11 czerwca 2024 roku na godz. 9.00.
Przewodniczący poddał pod głosowanie uchwałę w sprawie powołania Rady Społecznej Szpitala Specjalistycznego w Jaśle w następującym składzie:
- Pawluś Adam - Przewodniczący- Starosta Jasielski
- Topolski Krzysztof - członek - Przedstawiciel Wojewody Podkarpackiego
- Baciak Irena - członek - Przedstawiciel Rady Powiatu
- Burbelka Barbara - członek - Przedstawiciel Rady Powiatu
- Gorgosz Tadeusz - członek - Przedstawiciel Rady Powiatu
- Lisowski Ryszard - członek - Przedstawiciel Rady Powiatu
- Pers Grzegorz - członek - Przedstawiciel Rady Powiatu
- Wawro Ewa - członek - Przedstawiciel Rady Powiatu
- Nowak Paweł - członek - Przedstawiciel Rady Powiatu
W głosowaniu brało udział 22 radnych.
- za głosowało 22 radnych,
Uchwała została podjęta.
Ad. 6 f). Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie do zasobu nieruchomości Powiatu Jasielskiego nieruchomości położonej w miejscowości Kąty (Druk nr 11),
Przewodniczący otworzył dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji, Przewodniczący zamknął dyskusję i przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie do zasobu nieruchomości Powiatu Jasielskiego nieruchomości położonej w miejscowości Kąty (Druk nr 11),
W głosowaniu brało udział 22 radnych.
- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych,
Uchwała została podjęta.
Ad. 6 g). Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2024 rok (Druk nr 12) z autopoprawką,
Przewodniczący Rady oddał głos Pani Krystyna Wąsik Skarbnikowi Powiatu, która omówiła projekt uchwały budżetowej wraz z autopoprawką.
Przewodniczący otworzył dyskusję.
Głos zabrał radny Paweł Nowak – zadał pytanie dotyczące przebudowy przepustu w ciągu drogi powiatowej nr 1840R Bieździadka – Gorajowice – Jasło w miejscowości Bieździadka jak i mostu w miejscowości Dębowiec prosząc o udzielenie odpowiedzi: czy to przesunięcie i znaczne zmniejszenie do kwoty 1000,00 zł na ten rok bieżący, nie wpłynie negatywnie i czy w przyszłym roku most w Bieździadce zostanie wyremontowany?
Głos zabrał Starosta Jasielski Adam Pawluś, który wyjaśnił, że po rozmowach z projektantami nie będzie możliwe wykonanie projektów do końca roku ze względu na szereg procedur formalnych m. in. decyzji środowiskowych. W planach jest złożenie wniosku do naboru na rezerwę subwencji na rok 2025 i wykonanie trzech mostów. Wójtowie i burmistrzowie są zainteresowani współpracą i pomocą finansową. Starosta poinformował, że jutro zostanie podpisana umowa na realizację zadania w Osobnicy, a w miejscowości Chrząstówka procedura dotycząca budowy mostu jest na ukończeniu. Pan Starosta zapewnił, że dołoży wszelkich starań, aby sprawnie przeprowadzić potrzebne pozwolenia w tym pozwolenie wodnoprawne. Zaznaczył, że istnieją jeszcze inne mosty do budowy, ale wójtowie nie chcą ich wspierać finansowo, a bez dodatkowych finansów nie ma możliwości zrealizować tak kosztownych inwestycji. W przypadku mostu w Osobnicy całość inwestycji będzie wynosiła 4.168.000,00 zł, 50 % będzie pochodziło z subwencji natomiast 800.000,00 zł dołoży Gmina Jasło. W tym zadaniu zostanie wybudowany także chodnik ok. 700 m. Pan Starosta chciałby, aby zamierzone inwestycje zostały zrealizowane i aby cała procedura przebiegła sprawnie i na czas.
Głos zabrał radny Krzysztof Buba, który zadał pytanie Panu Staroście w kwestii poprawy efektywności energetycznej na budynku w Trzcinicy i co w ramach tego zadania będzie robione w Zespole Szkół w Trzcinicy?
Starosta Jasielski Adam Pawluś- wyjaśnił, że budynek Zespołu Szkół w Trzcinicy został wybrany, ponieważ nie znajduje on się w MOF-ie czyli w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym. Do tego projektu nie może zostać skierowana żadna inwestycja znajdująca się na terenie miasta. Wykluczony jest również z tego projektu budynek DPS-u blok nr 10, z powodu przekraczającej liczby mieszkańców. Pan Starosta dodał, że przed złożeniem wniosku na dofinansowanie do końca lipca budynek musi spełniać wymogi dostępności dla niepełnosprawnych i musi uzyskać efekt energetyczny, z którym nie będzie większego problemu, gdyż budynek pochodzi z lat 70-tych i zarówno ocieplenie jak i termomodernizacja są potrzebne. Natomiast jeżeli chodzi o Ośrodek Edukacji Ekologicznej w Ożennej to środki finansowe zostaną przesunięte z geodezji na projekt i wykonanie instalacji fotowoltaicznej. Dyrektor CKZ-u zaoferował pomoc w wykonaniu projektu, a wykonana inwestycja przyczyni się do poprawy warunków uzyskania dodatkowej energii elektrycznej, zmniejszając przy tym koszt utrzymania obiektu.
Głos zabrał radny Krzysztof Buba, który poruszył kwestię układu do kompensacji mocy biernej, ma nadzieję, że ta sprawa jest załatwiona, gdyż do tematu będzie wracał i monitorował jednostki i budynki, ponieważ jest zainteresowany płatnościami za energię elektryczną w budynkach, w których zostały zamontowane panele fotowoltaiczne.
Głos zabrał radny Zbigniew Staniszewski, który zapytał Starostę: jakie są plany na przyszłość w stosunku do dwóch wąskich mostów znajdujących się w Radości i Dzielcu?
A także zwrócił uwagę Pani Skarbnik, aby nanoszone zmiany autopoprawką były wyodrębnione innym kolorem w celu łatwiejszej interpretacji.
Głos zabrał Starosta Jasielski Adam Pawluś- wyjaśnił, że jeżeli chodzi o te dwa obiekty mostowe na drodze Trzcinica – Osobnica – Cieklin – Dobrynia, to projekt w miejscowości Radość jest gotowy. Most ten jest na granicy Gminy Jasło i wójt poinformował, że na ten moment nie ma środków i nie jest w stanie wesprzeć tej inwestycji, która będzie kosztować podobnie jak most w Osobnicy. Natomiast most na granicy Dzielca i Cieklina, jest to trochę mniejsza inwestycja i gdyby zostały jakieś dodatkowe pieniądze z mostu z Osobnicy, to można by się było zastanowić nad zrobieniem przepustu a nie mostu, również ze wsparciem Gminy Dębowiec. Pan Starosta zaznaczył, że takich zadań jest wiele, głównie w Gminie Krempna są jeszcze drewniane mosty, które wymagają przebudowy, w Sieklówce, Osobnica – Harklowa, Bieździedza, Kołaczyce – bardzo wąska droga. Pilnych inwestycji jest sporo, a tylko dzięki współpracy gmin jesteśmy je w stanie szybciej zrealizować. Pan Starosta podziękował wójtowi Gminy Jasło Wojciechowi Piękosiowi za wsparcie finansowe w wysokości 800.000,00 zł na zadanie w Osobnicy i 200.000,00 zł na zadanie w Chrząstówce.
Głos zabrała radna Irena Baciak - która zwróciła uwagę na zwężenie na drodze powiatowej z Osieka Jasielskiego do Mytarzy, które również wymaga poszerzenia jak również na potoku Wólka Dębowiec, Załęże, Osiek Jasielski oczekiwane jest poszerzenie zwężenia. Wymaga również remontu most w Osieku Jasielskim, ale jest to już większa inwestycja wymagająca dokumentacji projektowej i współpracy gminy. Radna poparła również inwestycję termomodernizacji szkoły w Trzcinicy i zwróciła się z prośbą o poparcie tego zadania przez radnych.
Głos zabrał radny Krzysztof Buba- zwrócił uwagę, aby do tematu przebudowy dróg i mostów podchodzić bardzo poważnie. Kolejność wykonywania zadań powinna być dokładnie określona, mając na uwadze natężenie ruchu, stan nawierzchni dróg i zapotrzebowanie mieszkańców. Zasugerował, że należy zająć się dużymi inwestycjami typu obwodnice, a potem przechodzić na te mniejsze.
Głos zabrał radny Jan Urban – i zaproponował, aby w tej VII Kadencji wyznaczyć sobie pewien plan realizacji poszczególnych zamierzeń. Zaapelował do wszystkich radnych o podjęcie współpracy celem wspólnego przeanalizowania obciążenia ruchu w poszczególnych kierunkach i do kompleksowego podejścia mając na celu rozwiązanie problemów komunikacyjnych. Zaznaczył również, że podstawą będą przeprowadzone badania pod kątem natężenia ruchu i odpowiednie ustosunkowanie się do otrzymanych wyników. Zapewnił, że jeżeli wszelakie inwestycje będą wykonywane w sposób przemyślany i gospodarny, to jak najbardziej będzie je popierał.
Głos zabrał Członek Zarządu Sławomir Madejczyk - który zwrócił uwagę na to, że prowadzona dyskusja znacznie odbiega od tematu nad jakim radni powinni procedować i złożył wniosek o zamknięcie dyskusji.
Ad vocem radny Jan Urban – nie zgodził się z sugestią radnego Sławomira Madejczyka, że prowadzona dyskusja nie jest związana z budżetem, ponieważ przedmiotowe przesunięcia, ściągnięcia i zmniejszenia są umieszczone w poszczególnych działach budżetu.
Przewodniczący Rady Powiatu zaznaczył, że według statutu Powiatu w jednej sprawie można zabrać głos 2 razy, ale jako prowadzący sesję nie chce wprowadzać takich zasad mając na względzie możliwość wypowiedzenia się przez poszczególne osoby.
Przewodniczący zarządził głosowanie nad wnioskiem formalnym złożonym przez radnego Sławomira Madejczyka w sprawie zakończenia dyskusji.
W głosowaniu brało udział 22 radnych.
- za przyjęciem wniosku głosowało 12 radnych,
- przeciw 10 radnych.
Wniosek został przyjęty.
Głos zabrał radny Krzysztof Buba, który podkreślił, że jeżeli powstanie obwodnica zachodnia, to automatycznie nastąpi problem z drogą 1313R i aby temu zapobiec, należy już teraz się nad tym głęboko zastanowić, bo będzie to główny kierunek wjazdu mieszkańców powiatu do miasta.
Głos zabrała radna Cecylia Piwowar – Nadymus – podziękowała Panu Staroście, za pamięć o drewnianych mostach w Polanach, które wymagają remontu. Dodała, że Gmina Krempna i Gmina Nowy Żmigród również należą do Powiatu Jasielskiego i są częściej odwiedzane ze względu na tereny malownicze i rekreacyjne. Liczy na poparcie ze strony Pana Starosty w kwestii poprawy stanu technicznego tych mostów, a także obiecuje, że będzie monitorowała tę sytuację.
Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2024 rok (Druk nr 12) z autopoprawką,
W głosowaniu brało udział 22 radnych.
- za podjęciem uchwały głosowało 18 radnych,
- 4 wstrzymało się.
Uchwała została podjęta.
Ad. 6 h) Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2024 – 2030 (Druk nr 13) z autopoprawka,
Przewodniczący Rady oddał głos Pani Krystynie Wąsik Skarbnikowi Powiatu, która omówiła projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2024 – 2030 z autopoprawką.
Przewodniczący otworzył dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji, Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2024 – 2030 (Druk nr 13) z autopoprawką,
W głosowaniu brało udział 22 radnych.
- za podjęciem uchwały głosowało 18 radnych,
- 3 było przeciwnych,
- 1 osoba wstrzymała się.
Uchwała została podjęta.
Ad. 6 i) Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie na lata 2025 i 2026 zobowiązania na pokrycie kosztów związanych z zakupem usługi abonamentowej telefonii komórkowej na potrzeby służbowe pracowników Starostwa Powiatowego w Jaśle,
Przewodniczący otworzył dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji, Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie na lata 2025 i 2026 zobowiązania na pokrycie kosztów związanych z zakupem usługi abonamentowej telefonii komórkowej na potrzeby służbowe pracowników Starostwa Powiatowego w Jaśle,
W głosowaniu brało udział 22 radnych.
- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych,
Uchwała została podjęta.
Ad. 6 j). Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia „Strategii Rozwoju Powiatu Jasielskiego na lata 2023 – 2030” z autopoprawką,
Przewodniczący otworzył dyskusję.
Głos zabrał radny Krzysztof Buba, który zwrócił uwagę na błędy i niedociągnięcia jakie znajdują się w opracowanej Strategii. Przypomniał, że 30 maja 2022 roku została podjęta uchwała na zaciągnięcie zobowiązania finansowego na rok 2023 w kwocie 34.440,00 zł w celu opracowania Strategii, której planowany termin zakończenia miał być w kwietniu 2023 roku. W związku z tym radny skierował kilka pytań do Pana Starosty i Zarządu: Kiedy została podpisana umowa i jaki był dokładny termin jej realizacji? Czy były aneksy do tej umowy? Kiedy? Ile i czego dotyczyły? Kiedy została rozpoczęta (udostępniona) ankieta? Zwrócił uwagę na małą ilość wypełnionych ankiet, czego powodem może być nie łatwa do końca i nieczytelna strona internetowa Starostwa.
Kolejne pytanie jakie zadał Pan radny to: Co robił Starosta i Zarząd przez cały 2023 rok, żeby ta Strategia, która miała być opracowana, została przedstawiona mieszkańcom i radnym jeszcze w 2023 roku? 28 grudnia 2023 roku został przesunięty termin realizacji tej Strategii na 31 maja 2024 roku. Kolejne pytanie to takie: Kiedy otrzymaliśmy tą Strategię od Wykonawcy, kiedy wpłynęła i kiedy Zarząd czy merytoryczny Wydział otrzymał tą Strategię i się zapoznał z nią? Podkreślił, że radni otrzymali ten dokument 8 marca 2024 roku w celu wydania opinii w przedmiotowej sprawie do 18 marca 2024 roku. 20 marca odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Rozwoju i Komisji Finansowo- Budżetowej. Było wiele głosów krytycznych co do tego dokumentu, a zdecydowana większość radnych uznała, aby tą Strategię odłożyć do następnej Kadencji Rady. Radny wyraził swoje niezadowolenie z faktu, że po odbytych wyborach, kiedy już wiadomo było jaki będzie nowy skład Rady, nie został im przekazany dokument Strategii, celem zapoznania się i wyrobienia sobie zdania na jego temat. Radny Buba zwrócił uwagę na kilka nieprawidłowości i niedociągnięć jakie zauważył w dokumencie. Na stronie 24 w tabeli nr 5 dotyczącej „odwiedzin w czytelni”. Nadmienił, że dane zawarte w tym dokumencie są w większości z 2021 roku i nijak się mają do rzeczywistości, a liczby podane są nieadekwatne do aktualnego stanu. Na stronie 24 dotyczącej zabytków radny zauważył znaczne braki w rejestrze zabytków. To samo dotyczyło sportu, gdzie dane pochodziły z 2012 roku i brakowało w nich podstawowych klubów piłkarskich, dane dotyczące demografii, bezrobocia i zdrowia również wykazywały duże nieścisłości w stosunku do aktualnego stanu. Radny poruszył temat energii cieplnej i elektrycznej, która to w przyszłości może stać się wielkim problemem dla mieszkańców i instytucji w Powiecie Jasielskim oraz temat zaopatrywania mieszkańców w wodę. Na zakończenie podsumował, że ten dokument Strategii jest nie do przyjęcia i osobiście będzie głosował przeciw.
Głos zabrała radna Ewa Wawro – która zaznaczyła, że nie będzie poruszać już problematyki tych wszystkich niedociągnięć jakie w tym dokumencie występują. Uważa, że spotkanie, które odbyło się we wtorek nie przyniosło oczekiwanych efektów. Również tak jak radny Krzysztof Buba, radna Wawro stwierdziła, że Strategia w takiej formie jest nie do przyjęcia i złożyła formalny wniosek o ściągniecie jej z porządku obrad i skierowania do komisji tematycznych Rady, celem dalszego przepracowania. Zaapelowała także do wszystkich radnych o możliwość spotkania i zgłoszenia swoich uwag, których jest wiele. Zgłosiła też swoje niezadowolenie z faktu, iż autopoprawka do uchwały została przesłana o godzinie 15.18 w dniu sesji i nie było realnej możliwości zapoznania się ze zmianami jakie zawierała.
Głos zabrała Wiceprzewodnicząca Irena Baciak – podkreśliła, że nie zgadza się ze stwierdzeniem, że nie było możliwości głębszego przepracowania tej Strategii. Radni uczestniczący w spotkaniu mieli możliwość zgłaszania swoich spostrzeżeń, błędów i niedociągnięć. Każdy z radnych miał też możliwość przesłać swoje uwagi do Biura Rady. Uważa, że wiele z tych rzeczy zostało naniesione i poprawione. Radna Irena Baciak na zakończenie wyraziła swoje poparcie dla tej Strategii.
Głos zabrał radny Stanisław Pankiewicz – zwrócił uwagę, że nie do końca zgadza się z negowaniem danych przez radnego Krzysztofa Bubę dotyczących bibliotek, gdyż z jego informacji wynika, że tylko na podstawie dwóch bibliotek na terenie gminy Jasło wynik odwiedzania czytelni jest dość imponujący.
Głos zabrał radny Jan Urban – wyraził zdziwienie dlaczego na siłę ma być podjęta na dzisiejszej sesji ta uchwała i czy radni zagłosują na dokument, który zawiera nieprawdziwe dane. Jest świadomy tego, że jeżeli ta Strategia zostanie przegłosowana, to w późniejszym czasie musi zostać podana do publicznej wiadomości. Jeżeli trafi ona w takiej formie jakiej jest dzisiaj, to narazi Powiat Jasielski na śmieszność. Radny nawiązał również do planu zadań inwestycyjnych, które mają być zrealizowane do 2030 roku. Pierwszą inwestycją jaka znajduje się na liście jest Budowa jednotorowej linii kolejowej nr 166 relacji Dębica – Jasło wraz z łącznicami i dynamiczną mijanką. Radny przypomniał wszystkim jak niedawno uruchomiono autobus relacji Jasło – Dębica, ale po paru nietrafionych przejazdach musiano go zlikwidować.
Kolejna sprawa to Budowa zbiornika wodnego Kąty – Myscowa wraz ze zbiornikiem górnym na Łysej Górze i elektrownią szczytowo – pompową. Obarczył odpowiedzialnością radnych za wszelkie błędy i luki w tym dokumencie, bo to oni ostatecznie podejmą decyzję o przyjęciu Strategii.
Głos zabrał radny Michał Dłuski - który zwrócił uwagę, że jako nowy radny nie do końca został wprowadzony do tak ważnego tematu jakim jest głosowanie nad Strategią Rozwoju. Podziękował radnemu Bubie za przedstawiony zarys historyczny, który dla nowych radnych był niezwykle ważny. Nie był do końca zadowolony z faktu, że przedmiotowy dokument radni otrzymali 2-3 dni przed sesją, a wprowadzone poprawki 30 minut przed sesją. Miał nadzieję że sytuacja będzie wyglądała inaczej i w tak ważnej sprawie radni będą przepracowywać Strategię z dużą starannością. Zaapelował do Pana Starosty i Pana Przewodniczącego, aby w przyszłości przed procedowaniem tak ważnych dokumentów zorganizować spotkanie wprowadzające w temat.
Głos zabrał radny Stanisław Pankiewicz- zwrócił uwagę na określenie tak poważnych zadań, jak budowa linii kolejowej, budowa zbiornika wodnego Myscowa – Kąty jak również budowa obwodnicy zachodniej, „głupotą” co stwierdził radny Jan Urban.
Głos zabrał radny Krzysztof Buba – zwrócił się do radnej Ireny Baciak, z pytaniem dlaczego ten dokument nie był przekazany radnym wcześniej? Przypomniał również, że w poprzedniej wypowiedzi zadał kilka pytań i nie otrzymał na nie odpowiedzi. Jeszcze raz zwrócił się z pytaniem: Co stało na przeszkodzie, aby nowi radni otrzymali wcześniej ten dokument i mogli się z nim zaznajomić i dokładnie go przeanalizować. Radny wyraził niezadowolenie z faktu, że nie było czasu, aby odnieść się do udostępnionych materiałów. Stwierdził, że dwa lata pracy nad Strategią to jest o jeden rok za dużo.
Głos zabrał radny Zbigniew Staniszewski – podziękował Przewodniczącemu za zorganizowanie spotkania we wtorek w sprawie Strategii, jednak dopiero dzisiaj ma pełny obraz sytuacji. Zaznaczył, że chciałby aby przy omawianiu tak ważnego dokumentu byli obecni pracownicy odpowiedzialni jak i też firma, która zajmowała się tworzeniem Strategii. Radny stwierdził, że nie raz brał udział w uchwalaniu Strategii, ale wyglądało to zupełnie inaczej. Nie jest też do końca zadowolony, gdyż nie wszystkie jego poprawki, sugestie czy uwagi zostały ujęte w dokumencie. Uważa, że Strategia zawiera wiele błędów i dlatego ostatecznie przy głosowaniu wstrzyma się od głosu.
Głos zabrał radny Jan Urban – stwierdził, że kiedyś specjalizował się w planowaniu strategicznym i wie jak to wygląda i dlatego nie będzie głosował nad czymś, co przedstawia nieprawdziwe dane. Wyjaśnił radnemu Stanisławowi Pankiewiczowi, że nie zadania nazwał głupotami, tylko informacje, które są zawarte w treści Strategii. Uważa, że dokument jest źle opracowany na zasadzie „sztuka dla sztuki”.
Przewodniczący zarządził 5 minut przerwy.
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady II sesji Rady Powiatu w Jaśle.
Przewodniczący poddał pod głosowanie formalny wniosek radnej Ewy Wawro o ściągnięciu z porządku obrad uchwały w sprawie przyjęcia „Strategii Rozwoju Powiatu Jasielskiego na lata 2023 – 2030” i skierowanie do odpowiednich komisji celem przepracowania.
W głosowaniu brało udział 20 radnych.
- za przyjęciem wniosku głosowało 9 radnych,
- 11 przeciwnych,
Wniosek został odrzucony.
Przewodniczący przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie przyjęcia „Strategii Rozwoju Powiatu Jasielskiego na lata 2023 – 2030”.
W głosowaniu brało udział 21 radnych.
- za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych,
- 5 przeciwnych,
- 4 wstrzymujących się.
Uchwała została podjęta.
7. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz prac Zarządu w okresie międzysesyjnym (Druk nr 14).
Głos zabrał radny Krzysztof Buba – radny zadał pytanie do prac Zarządu z dnia 18 kwietnia 2024 roku str. 4, pkt 16 „Wyraził zgodę na przekazanie pojazdu marki Kawasaki do stacji demontażu celem jego kasacji”. Radny poprosił o wyjaśnienie.
Na pytanie Pana radnego Krzysztofa Buby odpowiedział Pan mecenas Miłosz Leszkiewicz.
Głos zabrał radny Jan Urban – radny zadał pytanie dotyczące prac Zarządu z 18 kwietnia 2024 roku str. 5, pkt 22 „Wyraził zgodę na udostępnienie firmie Voice Net S.A. z siedzibą w Rzeszowie działki ewid. nr 9/1 położonej w Jaśle, obręb 03 Błonie i zobowiązał Wykonawcę do przedłożenia operatu szacunkowego określającego wysokość wynagrodzenia za udostępnienie przedmiotowej nieruchomości. – Dlaczego i o co chodzi? – Czego dotyczy?
Głos zabrał Członek Zarządu Jan Muzyka – kwestia udostępnienia działki związana jest z przebiegiem światłowodu i internetu.
Głos zabrał radny Jan Urban – radny zadał kolejne pytanie dotyczące prac Zarządu z dnia 22 kwietnia 2024 roku str. 5 pkt 4 „Wyraził zgodę na zmianę specyfikacji warunków zamówienia w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Kompleksowe wykonanie inwestycji polegającej na zaprojektowaniu i wykonaniu robót budowlanych dla zadania inwestycyjnego pn. „Budowa hali sportowej w Trzcinicy” poprzez obniżenie wysokości zabezpieczenia należytego wykonania umowy z 5% do 2%. – Jakie były ku temu przesłanki?
Głos zabrał Wicestarosta Tadeusz Gorgosz – oświadczył, że na wszelkie pytania odpowiedź zostanie udzielona na piśmie.
Głos zabrał radny Jan Urban – radny zwrócił uwagę, że to nie są zapytania ani interpelacje i oczekuje odpowiedzi na zadane pytanie.
Głos zabrał Członek Zarządu Jan Muzyka – w odpowiedzi na pytanie Pana radnego Jana Urbana Członek Zarządu wyjaśnił, że procent który wcześniej wynosił 5% został obniżony do 2%, ponieważ miało to wpływ na cenę oferty tego Wykonawcy, a poza tym my nie mamy w ogóle obowiązku wprowadzania takiego zabezpieczenia.
8. Interpelacje.
Na sesji nie składano interpelacji.
9. Wnioski i zapytania radnych.
Głos zabrała radna Ewa Wawro, która złożyła trzy Zapytania do Pana Starosty Jasielskiego Adama Pawlusia.
ZAPYTANIE nr 1/2024
Dotyczy: nocnej i świątecznej opieki w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej sprawowanej przez jasielski szpital na terenie Nowego Żmigrodu – ciąg dalszy
W nawiązaniu do mojego zapytania złożonego 26 kwietnia br. oraz otrzymanej odpowiedzi, która moim zdaniem jest niepełna i nie wyjaśnia wszystkich moich wątpliwości, nadal będę kontynuować temat aż poruszone zagadnienia zostaną przez Pana Starostę wyjaśnione.
Na wstępie dziękuję za obszerne i bardzo szczegółowe przedstawienie przychodów SOR za lata 2021 i 2022, które w 100% oddają zaprezentowane przeze mnie
dane ze szpitalnych sprawozdań w zapytaniu. W zapytaniu zwracałam uwagę, że wg przedstawianych przez szpital danych w 2022 roku drastycznie spadły przychody Szpitala
z tytułu funkcjonowania Szpitalnego Oddziału Ratunkowego i w konsekwencji za 2022 rok pojawił się ujemny wynik na tej działalności. I co? Nad tym problem czy zagadnieniem Zarząd Powiatu przechodzi do porządku dziennego? Żadnych refleksji, żadnego zainteresowania tematem, jak widać najlepiej to skwitować lakonicznym stwierdzeniem: „… działalność Szpitalnego Oddziału Ratunkowego wraz z Izbą Przyjęć za 2022 rok była przedmiotem kontroli w ramach kompleksowej kontroli w 2023 roku.” Panie Starosto proszę przestać uprawiać fikcję i zasłaniać się danymi statystyczno-ekonomicznymi. Czy za kontrolę ww. działalności uznaje Pan i Zarząd Powiatu stwierdzenia i tabele zawarte na str. 17 i 18 wspomnianego protokołu? Czy zmniejszenie przychodów w 2022 roku z tytułu COVID o 3.982.460,95 zł przy zmniejszonych kosztach rok do roku tylko o 886.053,10 zł to nie jest powód przynajmniej do refleksji lub zastanowienia się przy fatalnych wynikach finansowych Szpitala w 2022 roku? Jeżeli przychody spadają o prawie 4 mln. zł, a koszty tylko o niecałe 900 tys. zł czy to nie jest realny i bardzo rzeczywisty powód do rzetelnej i merytorycznej kontroli? Ale jak zwykle lepiej posłużyć się statystyką i tabelkami niż merytoryczną kontrolą i przyjęciem lub nie, wyjaśnień złożonych przez dyrektora Szpitala. Na marginesie dodam, że pewnie identycznie wyglądała inna problemowa kontrola zlecona przez Starostę Jasielskiego. Mam na myśli „kontrolę” ZFŚS za lata 2020-2022 – str. 85 – 91 Protokołu KW.1711.7.2023 z dnia 2 sierpnia 2023 roku, w którym audytorzy ograniczyli się do sporządzenia zestawienia dokonanych wpłat częściowych odpisów na ZFŚS, całkowicie ignorując zapisy ustawowe, obowiązki pracodawcy i organizacji związkowych oraz terminy wypłaty świadczeń socjalnych na rzecz pracowników. Ale fakt jest, ślad w protokole pozostał, niestety już podsumowania z tej części kontroli i oceny działań dyrektora, nie tylko w tym obszarze, trudno się doszukać. Jak zwykle przyjmujemy swoisty powód – jest trudno i już! I to ma wystarczyć?
Panie Starosto wielokrotnie prosiłam o szacunek dla radnych i merytoryczne odpowiedzi na poruszane zagadnienia, problemy i zadawane pytania. Zaczynamy kolejną kadencję organów samorządowych od Pana zwyczajowych standardów, a więc zaliczanie i przestrzeganie ustawowego terminu na udzielenie odpowiedzi, a zagadnienia, czy problemy poruszane w zapytaniu już nie stanowią merytorycznego rozstrzygnięcia. Ze swej strony obiecuję, że temat będę drążyć i kontynuować. Aby nie być gołosłowną proszę Pana Starostę o odpowiedź na następujące pytanie:
- Czy działalność Szpitala Specjalistycznego w Jaśle w zakresie funkcjonowania Szpitalnego Oddziału Ratunkowego wraz z Izbą Przyjęć w 2023 roku będzie przedmiotem badania, kontroli Zarządu Powiatu w Jaśle? W przypadku, gdy Zarząd Powiatu w Jaśle nie planuje objęcia przedmiotem kontroli wewnętrznej czy żądania złożenia szczegółowych wyjaśnień przez Dyrektora Szpitala, funkcjonowania Szpitalnego Oddziału Ratunkowego wraz z Izbą Przyjęć w 2023 roku, to w odpowiedzi proszę o uzasadnienie/informację dlaczego Zarząd odstąpił od takiej kontroli lub złożenia stosownych wyjaśnień przez dyrektora Szpitala. Jeżeli jednak w ramach kontroli wewnętrznej działalności Szpitala Specjalistycznego w Jaśle za 2023 rok Zarząd Powiatu w Jaśle zlecił lub zleci przeprowadzenie takiej kontroli, to wnioskuję aby kontrola ta objęła również lata ubiegłe, w tym przede wszystkim 2021 i 2022 rok.
Pytałam też o działalność Szpitala Specjalistycznego w Jaśle w zakresie nocnej
i świątecznej opieki w zakresie POZ na terenie Nowego Żmigrodu. I również w tym przypadku Pan Starosta jest bardzo oszczędny w przekazywane informacje. Nie wiem co jest tego powodem? Czy fakt, że poruszane przeze mnie sprawy pośrednio a może wręcz bezpośrednio dotyczą członka Zarządu Powiatu w Jaśle VI kadencji, który jednocześnie pełni funkcję kierownika SPGOZ i świadczy usługi zlecenia na rzecz jasielskiego szpitala, nie był powodem, że Zarząd Powiatu w Jaśle nie był zainteresowany przeprowadzeniem rzetelnej i merytorycznej kontroli tego obszaru działalności jasielskiego szpitala?
Aby nie przedłużać proszę Pana Starostę o odpowiedź na następujące pytanie:
- W jaki sposób Szpital Specjalistyczny w Jaśle prowadzi nabór, zawiera umowy
z personelem medycznym pracującym w wynajętych pomieszczeniach będących własnością SPGOZ w Nowym Żmigrodzie, mającym za zadanie prowadzenie
w wynajętych pomieszczeniach nocnej i świątecznej opieki w zakresie POZ? - Czy zasady wynagradzania zatrudnianego personelu medycznego do sprawowania nocnej i świątecznej pomocy w zakresie POZ w Jaśle oraz
w Nowym Żmigrodzie są identyczne, czy też są stosowane różne stawki, doliczane są dodatki, jeżeli tak to z jakiego tytułu i w jakiej wysokości? W odpowiedzi proszę podać zasady czy regulacje dotyczące zawierania stosownych umów.
Odpowiednio koszty prowadzenia przez Szpital Specjalistyczny w Jaśle nocnej
i świątecznej pomocy w zakresie POZ w Nowym Żmigrodzie w latach 2021 i 2022 wyniosły 1.169.052,95 zł i 1.258.877,47 zł. W związku z powyższym mam pytanie:
- W jakiej wysokości ww. kosztach za lata 2021 i 2022 (ile) stanowią wydatki rzeczowe związane z prowadzeniem nocnej i świątecznej pomocy w zakresie POZ
w Nowym Żmigrodzie, w tym związane z wynajmowaniem pomieszczeń
i ambulansu? Ponieważ już są znane wyniki działalności Szpitala za 2023 rok
w odpowiedzi proszę również uwzględnić dane za rok ubiegły. Ponadto do odpowiedzi proszę dołączyć kopie umów wraz z informacją/uzasadnieniem wyboru wynajmującego.
Panie Starosto, na zakończenie liczę tym razem na rzetelną, merytoryczną odpowiedź na powyższe pytania i przede wszystkim odniesienie się do problemów czy zagadnień poruszanych w obu moich zapytaniach i zwrócenie uwagi, aby tym razem audytorzy prowadzący coroczną kontrolę działalności Szpitala Specjalistycznego w Jaśle nie ograniczali się do przepisywania zestawień i tabel ze szpitalnych sprawozdań w odniesieniu do poruszanych w moich zapytaniach spraw, ale aby szczegółowo je zbadali pod kątem legalności, gospodarności, rzetelności i celowości (zasadności wydatków).
ZAPYTANIE nr 2/2024
Dotyczy: realizacji ustawy z dnia 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne w Szpitalu Specjalistycznym w Jaśle wobec pielęgniarek i położnych.
W nawiązaniu do wystąpienia pielęgniarek i położnych zatrudnionych w Szpitalu Specjalistycznym w Jaśle do Zarządu Powiatu w Jaśle oraz Rady Powiatu w Jaśle z dnia
23 lutego 2024 r. (zarówno podczas sesji Rady, jak i pisemnie) i w konsekwencji zawarcia przez Dyrektora Szpitala w dniu 2 marca 2024 r. Porozumienia ze związkami zawodowymi reprezentującymi pielęgniarki i położne zwracam się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie:
Czy, zgodnie ze złożoną podczas ww. sesji Rady Powiatu w Jaśle deklaracją Wicestarosty Jasielskiego Stanisława Pankiewicza, Zarząd Powiatu w Jaśle
i Starosta Jasielski objął nadzorem realizację ustawy z dnia 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne w Szpitalu Specjalistycznym w Jaśle wobec pielęgniarek i położnych?
Jeżeli tak to w odpowiedzi proszę o szczegółowe informacje na ten temat i udzielenie odpowiedzi na poniżej zadane szczegółowe pytania dotyczące wypełniania norm ustawowych przez Dyrektora Szpitala Specjalistycznego w Jaśle w tym obszarze.
Jeżeli nie to w odpowiedzi proszę uzasadnić przyczyny braku zainteresowania się poruszanymi podczas sesji problemami pielęgniarek związanymi z warunkami zatrudnienia
i wynagradzania pielęgniarek i położnych zatrudnionych w Szpitalu Specjalistycznym w Jaśle udzielając odpowiedzi na następujące pytania:
- Ile pielęgniarek i położnych zatrudnionych w Szpitalu Specjalistycznym w Jaśle, które złożyły dokumenty potwierdzające poziom posiadanego wykształcenia (tytuł magistra, specjalizacja mające zastosowanie w ochronie zdrowia) do 31 grudnia 2023 r. uzyskały od dnia 1 stycznia 2024 r. wynagrodzenie zasadnicze odpowiadające poziomowi posiadanego wykształcenia określonego w ustawie z 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne zatrudnionych w podmiotach leczniczych (przypisanie do jednej z grup: 5 lub 2 i zastosowanie określonego współczynnika pracy i z uwzględnieniem wymogu 5-cio letniego stażu pracy
w zawodzie dla zakwalifikowania do grupy 2)?
Dodatkowo proszę o informację ile pielęgniarek i położnych zakwalifikowano do grupy 5 (ze współczynnikiem 1,02), a ile do grupy 2 (ze współczynnikiem 1,29). Proszę także o podanie ile osób nie zostało zakwalifikowanych do grupy 5 i 2
i z jakich powodów.
- Ile pielęgniarek i położnych przedłożyło pracodawcy po 31 grudnia 2023 r. dokumenty potwierdzające poziom posiadanego wykształcenia (tytuł magistra, specjalizacja mająca zastosowanie w ochronie zdrowia)?
W odpowiedzi proszę o informację na dzień udzielenia odpowiedzi, ile pielęgniarek
i położnych przedłożyło pracodawcy dokumenty kwalifikujące je do grupy 5 (uzyskanie tytułu magistra lub specjalizacji) a ile do grupy 2 (w przypadku pracowników, legitymujących się wykształceniem mgr i specjalizacja proszę
o wskazanie stażu pracy w zawodzie).
Czy od 1 lipca 2024 r. wszystkie pielęgniarki i położne zostaną zakwalifikowane do grupy 5 i 2 według posiadanego wyksztalcenia (jak zobowiązał się pracodawca). Jeżeli nie wszystkie pielęgniarki i położne - legitymujące się określonym w przepisach prawa wykształceniem - zostaną zakwalifikowane do grup 5 i 2 proszę podać uzasadnienie?
- W jaki sposób pracodawca rozważył kwestie w zakresie awansowania pielęgniarek i położnych i zatrudnienie na stanowiskach: asystent pielęgniarka lub położna i starszy asystent pielęgniarka lub położna? W jaki sposób to zobowiązanie zostało zrealizowane i jakie są decyzji pracodawcy w tym zakresie oraz powody podjętej decyzji?
- Czy Dyrektor Szpitala podjęła działania w celu zawarcia porozumienia w sprawie sposobu realizacji ustawy z 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne zatrudnionych w podmiotach leczniczych od 1 lipca 2024 r.?
Zgodnie z przepisami ww. ustawy porozumienie winno być zawarte do 31 maja 2024r. W odpowiedzi proszę o wskazanie terminu negocjacji z organizacjami związkowymi oraz przekazanie treści roboczego porozumienia regulującego sposób realizacji ustawy z 8 czerwca 2024 r. w Szpitalu Specjalistyczny w Jaśle.
ZAPYTANIE nr 3/2024
Dotyczy: dotyczy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych
W nawiązaniu do złożonego przeze mnie zapytania w dniu 23 lutego br. i otrzymanej na nie odpowiedzi Pana Starosty z dnia 6 marca br. , w której czytamy m.in. cyt.: „Rekomenduje się dokonywanie odpisów na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w pełnej wysokości.” pragnę ten temat dalej kontynuować.
Tytułem wstępu: Ustawa o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych z dnia 4 marca 1994 r. precyzyjnie określa tryb i zasady ustalania wysokości odpisu, w tym terminy odprowadzenia odpisu na ten fundusz. Zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy odpisy na fundusz przekazuje się na rachunek funduszu do 30 września danego roku kalendarzowego, przy czym co najmniej 75% równowartości należnego odpisu przelewa się do 31 maja. Jak wynika z przepisów ustawy Szpital, jako pracodawca, nie może zrezygnować z tworzenia ZFŚS (art. 3 ww. ustawy). Pracodawca ma prawo dowolnie ukształtować wysokość odpisu na ZFŚŚ, może zatem zwiększyć, ale również zmniejszyć odpis. Jednak należy przypomnieć, że pracodawca w tym przypadku nie działa w próżni i dokonuje tych uzgodnień z zakładowymi organizacjami związkowymi, a gdy jej u niego nie ma - z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów (art. 4 ust. 3 ustawy).
W przedstawionym przez Dyrektor Szpitala i przyjętym przez Radę Powiatu w Jaśle „Programie Naprawczym na lata 2021-2023” mamy zapisy o zmniejszeniu wysokości odpisów na ZFŚS w latach 2021-2023, a „po wdrożeniu Programu Naprawczego planowany jest pełny odpis na ZFŚS w 2024” – str. 62 PN - uchwała nr LI/357/2021 z dnia 21 października 2021 r. Pomijam kolejną nowelizację tego programu.
W przedstawionym przez Dyrektor Szpitala i przyjętym przez Radę Powiatu w Jaśle „Programie Naprawczym na lata 2023-2025” temat zmniejszonych odpisów na ZFŚS jako efektów optymalizacji kadrowych nie został ujęty. Trudno teraz zrozumieć poszukiwanie i powrót do „optymalizacji” kosztów działalności Szpitala poprzez zmniejszenie odpisu na ZFŚS lub nawet odstąpienie od jego naliczenia i odprowadzenia w br.
Uwzględniając powyższe, a także w związku z docierającymi do mnie, niepokojącymi informacjami odnośnie planów Pani Dyrektor Szpitala aby zmniejszyć znacznie w tym roku obligatoryjny odpis na ZFŚS, proszę Pana Starostę, jako zwierzchnika Dyrektora Szpitala Specjalistycznego w Jaśle o odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy Zarząd Powiatu w Jaśle lub Pan Starosta Jasielski osobiście, przy przyjmowaniu sprawozdań z działalności Szpitala za 2023 rok, dokonali oceny realizacji Programu Naprawczego Szpitala Jasielskiego na lata 2023-2025 w zadaniach zaplonowanych i przyjętych do realizacji w 2023 roku?
W odpowiedzi proszę o informacje czy i kiedy Zarząd dokonał takiej oceny oraz czy wydał Dyrektorowi Szpitala rekomendacje, zalecenia itp. Jeżeli tak to jakie
i w jakiej formie. Do odpowiedzi proszę dołączyć kserokopię opinii (oceny) i wydane zalecenia, rekomendacje itp.
- Czy Dyrektor Szpitala Specjalistycznego informował Pana Starostę i Zarząd Powiatu w Jaśle, że zamiesza odstąpić od realizacji przyjętego przez Radę Powiatu w Jaśle Programu Naprawczego na lata 2023 – 2025 i „wyruszyć” na poszukiwanie optymalizacji kadrowych poprzez uszczuplenie odpisu na ZFŚS
w 2024 roku o 700.000,00 zł? Czy Pan Starosta Jasielski i Zarząd Powiatu
w Jaśle posiadają informacje dotyczące podejmowanych przez Dyrektora Szpitala działaniach w kierunku zmniejszenia odpisu na ZFŚS w 2024 roku,
w tym wywierania nacisków na organizacje związkowe, aby te wyraziły zgodę na zmniejszenie wysokości obowiązkowego odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w 2024 r. ?
Przy udzielaniu odpowiedzi proszę o podanie konkretnych wystąpień, wniosków itp. Dyrektora Szpitala i odpowiednich decyzji Zarządu lub Starosty. Informacyjnie przypominam, że samo wyrażenie zgody związków zawodowych na ograniczenie odpisu na ZFŚS jest niewystarczające i konieczne jest zachowanie określonej procedury, o czym informacje przekazała związkom zawodowym Państwowa Inspekcja Pracy.
Przewodniczący Rady Powiatu w Jaśle Grzegorz Pers - zwrócił się do radnej Ewy Wawro w sprawie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w Nowym Żmigrodzie. Wyjaśnił, że od 15 lat stara się poprzez współpracę z wójtami i samorządowcami utrzymać tą opiekę, przyjmując niekiedy również osoby należące do Szpitala Specjalistycznego w Jaśle. Zaproponował radnej większe zainteresowanie sytuacją w Szpitalu Specjalistycznym w Jaśle w sprawie nocnej opieki, gdyż zdarzały się sytuacje w postaci braku lekarzy.
Głos zabrał radny Paweł Nowak – radny złożył dwa Zapytania do Pana Starosty Jasielskiego:
Z A P Y T A N I E nr 1/2024
Dotyczy: planowanych działań w zakresie budowy chodnika oraz kładek pieszych
w ciągu dróg powiatowych nr 1841R Sieklówka – Warzyce w miejscowości Sieklówka oraz nr 1837R Kołaczyce – Sieklówka – Lubla w miejscowości Sieklówka
W budżecie Powiatu Jasielskiego na 2024 rok dział 600 rozdział 60014 zostały zaplanowane zadania dotyczące kładek pieszych w ciągu ww. dróg powiatowych.
Zwracam się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Czy Zarząd Powiatu podjął już jakieś działania w sprawie ww. zadań?
2. Czy Zarząd Powiatu planuje budowę/rozbudowę chodnika w bezpośredniej okolicy planowanych kładek?
3. Jaki jest zakres rzeczowy prac planowanych do realizacji w bieżącym roku?
4. W odpowiedzi proszę dodatkowo dołączyć opracowania graficzne, ewentualnie sporządzone projekty obejmujące te zadania oraz kosztorysy.
Z A P Y T A N I E nr 2 /2024
Dotyczy: budowy chodnika w ciągu drogi powiatowej Nr 1840R Bieździadka - Gorajowice – Jasło w miejscowości Bieździadka (od skrzyżowania z drogą powiatową Nr 1837 Kołaczyce – Sieklówka – Lubla do skrzyżowania z drogą gminną na Dom Ludowy)
W budżecie Powiatu Jasielskiego na 2024 rok dział 600 rozdział 60014 zostało zaplanowane zadanie dotyczące budowy chodnika przy ww. drodze powiatowej.
Zwracam się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Czy Zarząd Powiatu podjął już jakieś działania w sprawie ww. zadania?
2. Jaki jest zakres rzeczowy prac planowanych do realizacji w bieżącym roku?
3. W odpowiedzi proszę dodatkowo dołączyć opracowania graficzne, ewentualnie sporządzone projekty obejmujące te zadania, oraz kosztorysy.
Radny Paweł Nowak złożył również dwa Wnioski do Zarządu Powiatu w Jaśle:
WNIOSEK nr 1 /2024
Dotyczy: stanu drogi powiatowej P 1313 R Jasło- Błażkowa - Jodłowa
Zarząd Powiatu realizował w ubiegłym roku zadanie polegające na rozbudowie ww. drogi powiatowej na odcinku od skrzyżowania z drogą P 1321 R do Szkoły Podstawowej
w Błażkowej. Została wykonana nawierzchnia bitumiczna, utwardzone pobocze, krawężniki jak i odcinkami kanalizacja deszczowa.
W związku licznymi zapytaniami mieszkańców wsi Błażkowa, jak i głosami wyrażającymi obawę o bezpieczeństwo użytkowników drogi dokonano wizji lokalnej w dniu 23/05/2024 o godz. 8.30. Została sporządzona dokumentacja zdjęciowa, którą dołączam do przedmiotowego wniosku.
Należy pamiętać, że droga jak wynika z ustawy o drogach publicznych, to nie tylko nawierzchnia bitumiczna, lecz budowla w skład której wchodzą wszystkie części i urządzenia oraz obiekty inżynierskie i budowle ziemne stanowiące całość techniczno – użytkową usytuowaną w pasie drogowym.
Stan drogi powiatowej budzi ogromne zastrzeżenia i naraża korzystających z niej na bezpośrednie niebezpieczeństwo: niezabezpieczone studnie kanalizacji deszczowej, mocno oberwane pobocza lub ich całkowity brak, uszkodzone krawężniki, obsuwające się przeciwskarpy rowów przydrożnych i wiele innych.
W związku z powyższym składam wniosek do Pana Starosty o jak najszybsze doprowadzenie pasa drogi powiatowej do stanu zapewniającego bezpieczeństwo jej użytkowników.
Ponadto zwracam się z zapytaniem:
1. Czy planowane są jakieś prace w zakresie dalszej rozbudowy ww. drogi powiatowej (np. budowa chodnika)? Jeżeli tak, proszę o podanie konkretnego zakresu rzeczowego ww. prac, wraz z dołączeniem niezbędnych opracowań graficznych (projektów, kosztorysów).
2. Dodatkowo proszę o udostępnienie dokumentacji projektowej dotyczącej, dotychczas zrealizowanych robót na odcinku modernizowanym w ubiegłym roku.
W odpowiedzi proszę podać informacje dotyczące końcowej wartości prac inwestycyjno-remontowych i źródeł ich sfinansowania.
WNIOSEK nr 2 /2024
Dotyczy: Programu dofinansowania OSP z terenu powiatu jasielskiego na 2024 r.
Zwracam się z wnioskiem do Pana Starosty oraz całego Zarządu Powiatu w Jaśle o rozważenie możliwości wprowadzenia na stałe do budżetu powiatu jasielskiego programu dofinansowania jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej.
Należy zauważyć, że już w charakterze dogmatu pojmuje się rolę druhen i druhów ochotników w ratowaniu ludzkiego życia, zdrowia i dobytku, nierzadko z narażeniem samych siebie. Strażacy biorą czynny udział w akcjach na terenie całego powiatu, nie ma tu wyszczególnionych granic, czynnie biorą udział wszędzie tam, gdzie są potrzebni.
Szczególnie należy tutaj podkreślić rolę jednostek wchodzących w skład Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego, nie zapominając jednak o wsparciu również tych spoza systemu.
Jest to propozycja, która w wielu powiatach w Polsce już funkcjonuje i stanowi realne wsparcie dla każdej jednostki OSP i stwarza możliwości doposażenia w niezbędny sprzęt.
Deklaruję chęć współpracy w zakresie dopracowania projektu uchwały, jak i sporządzenia niezbędnych formularzy dla uruchomienia procedury przyznawania środków finansowych w ramach programu.
Głos zabrała radna Ewa Wawro - zwróciła uwagę, że duży nacisk kładzie na sytuację finansową Szpitala i jeżeli widzi jakieś nieścisłości, to ma prawo zadać pytanie do Pana Starosty a Pan Starosta musi udzielić odpowiedzi.
Głos zabrał radny Wojciech Kras –wyraził swoje niezadowolenie w kwestii zachowania się na obradach sesji Rady Powiatu w Jaśle. Przypomniał, że wszyscy radni zostali wybrani przez swoich wyborców, którzy ich obdarzyli zaufaniem. Każda krytyka powinna być odbierana jako cenna uwaga mająca pokazać pewne kierunki i sposób działania. Nasi mieszkańcy oczekują od nas pełnego zaangażowania i ufają, że wspólnie możemy zrobić coś dobrego. Radny poprosił aby radni, którzy mają jakieś osobiste uwagi, załatwili to między sobą poza sesją, ponieważ ma wrażenie, że część radnych traci tylko czas. Zaapelował o współpracę i wzajemny szacunek.
Głos zabrał radny Jan Urban - radny zgodził się z wypowiedzią swojego poprzednika. Zadał pytanie do Zarządu jako organu wykonawczego: dlaczego w dniu 23 maja 2024 roku społeczności jasielskiej nie została zapewniona nocna opieka medyczna dla dzieci? – brak dyżuru pediatry. Radny poprosił o wyjaśnienie przyczyn tego zjawiska. Chciałby także, aby wróciły zasady, które kiedyś były stosowane m. in. wzajemna współpraca. Podkreślił, że wszyscy radni wypełniają służebną rolę wobec społeczności Powiatu Jasielskiego bez rozgraniczenia co do terytorium. Przypomniał słowa ślubowania, w którym podstawą jest dobro społeczności lokalnej. Poprosił radnych, aby w ważnych sprawach spróbowali pochylić się nad problemem. Poruszył także temat: Dlaczego sesja nie jest zwoływana z góry w ustalonym dniu, co ułatwiło by pracę radnym.
Apelował o wzajemny szacunek i współpracę.
10. Sprawy różne.
Głos zabrał radny Stanisław Święch – zwrócił się do członków Komisji Rewizyjnej ustalając pierwsze posiedzenie na dzień 29 maja 2024 roku o godzinie 15.30 z proponowanym porządkiem obrad.
Głos zabrał mieszkaniec Powiatu Jasielskiego Stanisław Paluch.
11. Zamknięcie obrad.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący zamknął obrady II Sesji Rady Powiatu w Jaśle o godz. 20.00.
Wykaz imiennych głosowań stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
Protokolant: Przewodniczący Rady Powiatu
Małgorzata Niemczyńska Grzegorz Pers
Materiały
Raport z przeprowadzonego głosowania z II Sesji Rady Powiatu w JaśleRaport_z_przeprowadzonego_głosowania_z_II_Sesji_Rady_Powiatu_w_Jaśle.pdf 0.29MB Protokół II/2024 z II Sesji Rady Powiatu w Jaśle odbytej w dniu 23 maja 2024 roku o godz. 16.00
Protokół_II_2024_z_II_Sesji_Rady_Powiatu_w_Jaśle_odbytej_w_dniu_23_maja_2024_roku_o_godz_1600.pdf 12.83MB
- Pierwsza publikacja:
- 29.05.2024 09:20 Paweł Krajciewicz
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Grzegorz Pers
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Protokół z II Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 23.05.2024 | 2.0 | 05.07.2024 12:44 Paweł Krajciewicz |
Protokół z II Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 23.05.2024 | 1.0 | 29.05.2024 09:20 Paweł Krajciewicz |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP