W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Od 1 lipca nowe świadczenie pieniężne dla sołtysa

W dniu 1 lipca weszła w życie ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa. Powyższa ustawa określa warunki, tryb przyznawania oraz zasady wypłacania i finansowania świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia powyższej funkcji – (Dz. U. 2023 poz. 1073).

Tablica z napisem Sołtys na płocie z desek

Świadczenie w kwocie 300 zł miesięcznie, przysługuje osobie, która łącznie spełnia następujące warunki:

  1. pełniła funkcję sołtysa na podstawie ustawy dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 40 i 572) przez okres, co najmniej dwóch kadencji, nie mniej niż przez 8 lat,
  2. osiągnęła wiek:
    • w przypadku kobiet - 60 lat,
    • w przypadku mężczyzn - 65 lat.

Świadczenie nie przysługuje:

  1. Osobom poniżej określonego w ustawie wieku:
    • kobietom poniżej 60 roku życia,
    • mężczyznom poniżej 65 roku życia.
  2. Pełniącym funkcję sołtysa przez okres krótszy niż 2 kadencje, mniej niż 8 lat.
  3. Pełniącym funkcję sołtysa wyłącznie na postawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
  4. Skazanym prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.

Świadczenie jest przyznawane na wniosek osoby uprawnionej.

Wniosek o przyznanie świadczenia składa się w oddziale regionalnym albo placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS), właściwych ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy.

Do wniosku o przyznanie świadczenia składanego w KRUS należy dołączyć:

  1. zaświadczenie wójta, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji lub postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia, w przypadku nie dysponowania przez urząd danymi potwierdzającymi okres pełnienia funkcji,
  2. w przypadku, gdy wójt wyda postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia, wraz z wnioskiem o przyznanie świadczenia, wnioskodawca składa pisemne oświadczenie o spełnieniu wymogu pełnienia funkcji sołtysa przez okres, co najmniej dwóch kadencji, nie mniej niż przez 8 lat, potwierdzone pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa,
  3. oświadczenie wnioskodawcy o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.

Powyższe oświadczenia składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

Świadczenie w drodze decyzji przyznaje i wypłaca Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS). Świadczenie przysługuje od miesiąca, w którym został złożony wniosek o jego przyznanie.

Kwota świadczenia podlega corocznej waloryzacji od dnia 1 marca.

Zgodnie z art.1 ust.1 pkt 1b ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2022 r. poz. 2142 ze zm.) wydanie zaświadczenia podlega opłacie skarbowej.

Opłata skarbowa od zaświadczenia wydanego na wniosek wynosi 17,00 zł, a obowiązek uiszczenia opłaty powstaje w chwili złożenia wniosku.

Dowodem uiszczenia opłaty skarbowej mogą być:

  1. wydruk z konta potwierdzający dokonanie opłaty bankowej,
  2. oryginał dowodu zapłaty,
  3. kopia dowodu dokonania opłaty.

Powyższej opłaty można dokonać w Kasie Urzędu Gminy Łęczyce, gotówką bądź kartą płatniczą lub na konto Urzędu Gminy w Łęczycach:

KBS Wejherowo/ Oddział Łęczyce
numer rachunku bankowego: 44 8350 0004 3900 2437 2000 0010

W tytule należy podać: IMIĘ I NAZWISKO WNIOSKODAWCY oraz dopisek „OPŁATA SKARBOWA – ZAŚWIADCZENIE DLA SOŁTYSA”

Dodatkowych informacji można uzyskać na stronie KRUS – link do strony:

https://www.krus.gov.pl/artykul/swiadczenie-pieniezne-z-tytulu-pelnienia-funkcji-soltysa/

W razie jakichkolwiek wątpliwości prosimy o kontakt z Urzędem Gminy w Łęczycach, pod numerem telefonu: 58 6789214 wew. 40.

Materiały

Wniosek o wydanie zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa
Wniosek​_o​_wydanie​_zaświadczenia​_o​_pełnieniu​_funkcji​_sołtysa.docx 0.02MB
Wniosek o wydanie zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa
Wniosek​_o​_wydanie​_zaświadczenia​_o​_pełnieniu​_funkcji​_sołtysa.pdf 0.25MB
{"register":{"columns":[]}}