Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Adres
ul. Iłżecka 37
27-400 Ostrowiec Świętokrzyski
Powiatowy Rzecznik Konsumentów - Adriana Jeruzal
pokój 10 (parter),
tel. (41) 247-61-42
e - mail: rzecznikkonsumenta@powiat.ostrowiecki.eu
Informujemy, że w dniach od 07.07.2025 r. do 14.07.2025 r. Biuro Powiatowego Rezcnika Konsumentów jest nieczynne z powodu urlopu.
Porady i informacje prawne w terminie w/w urlopu są udzielane przez Zespół Radców Prawnych - III piętro, pok. nr 301 i 302 (budynek Starostwa Powiatowego w Ostrowcu Św.)
Godziny pracy:
Poniedziałek, wtorek, środa, piątek od godz. 7.30 do godz. 15.30
Osoby zainteresowane uzyskaniem porady lub informacji podczas wizyty osobistej proszone
są o kontakt telefoniczny w celu umówienia wizyty: tel. 41 247 61 42
Powiatowy Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony konsumentów. Podstawę prawną działania Rzecznika Konsumentów stanowią przepisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r. poz. 594).
Do podstawowych zadań wykonywanych na tym stanowisku należy w szczególności:
- Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej
w zakresie ochrony interesów konsumentów; - Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
- Udzielanie konsumentom pomocy przy dochodzeniu roszczeń na drodze sądowej;
- Prowadzenie edukacji konsumenckiej.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów może również:
- Sygnalizować Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów problemy dotyczące ochrony konsumentów, które wymagają podjęcia działań przez organy administracji rządowej;
- Składać wnioski o zmianę lub stanowienie prawa miejscowego w sprawach ochrony konsumentów;
- Występować z wnioskiem o ukaranie w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów.
Rolą Rzecznika Konsumentów jest przede wszystkim udzielanie konsumentom porad
i informacji prawnej.
- W sprawach, w których Rzecznik dostrzega naruszenie interesu konsumenta, a przy tym szansę
na polubowne rozstrzygnięcie sporu albo widzi potrzebę wyjaśnienia okoliczności faktycznych – występuje do przedsiębiorców;
- W sprawach w których w ocenie Rzecznika naruszony został interes konsumenta, ale strony przedstawiają zupełnie odmienny stan faktyczny albo kiedy polubowne zakończenie sporu okazuje się niemożliwe – Rzecznik może udzielić pomocy w dochodzeniu roszczeń przed sądem.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów działa wyłącznie w sprawach konsumenckich, a zatem w sprawach dotyczących głównie zawierania, wykonywania i zakończenia umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą.
Zgodnie z art. 22 (1) kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Materiały
Klauzula informacyjna (RODO)klauzula_informacyjna_(RODO).pdf 0.13MB