Wydział Gospodarki Mieniem
Naczelnik Wydziału – Andrzej Potorski
pokój 305, tel. (41) 247-63-77
Referat Gospodarki Nieruchomościami
pokój 303
tel. (41) 247-52-78
Wioleta Kubicka
pokój 304
tel. (41) 247-52-70
Marta Szwajcer-Wykrota
Iwona Kowalczyk
pokój 306
tel. (41) 247-62-47
Mateusz Gagat - Kierownik Referatu
Katarzyna Dąbrowska
Referat Gospodarki Mieniem Ruchomym
pokój 303
tel. (41) 247-52-78
Monika Guzal
Do podstawowych zadań wydziału należy w szczególności:
- Prowadzenie spraw dotyczących gospodarowania zasobem nieruchomości Skarbu Państwa i powiatu.
- Prowadzenie spraw związanych z oddawaniem nieruchomości Skarbu Państwa lub powiatu w użytkowanie wieczyste lub trwały zarząd.
- Naliczanie i aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego, trwałego zarządu
i przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. - Opiniowanie podziału nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa
i powiatu. - Prowadzenie postępowań dotyczących wywłaszczenia nieruchomości.
- Prowadzenie postępowań dotyczących zezwoleń na zakładanie i przeprowadzanie
na nieruchomości: ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nie wyraził na to zgody. - Prowadzenie postępowań dotyczących zezwoleń na prowadzenie działalności polegającej na poszukiwaniu, rozpoznawaniu lub wydobywaniu kopalin stanowiących własność Skarbu Państwa, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nie wyraził na to zgody.
- Prowadzenie postępowań dotyczących zezwoleń na czasowe zajęcie nieruchomości
w przypadku siły wyższej lub nagłej potrzeby zapobieżenia powstawaniu znacznej szkody. - Prowadzenie postępowań dotyczących zwrotu wywłaszczonych nieruchomości, zwrotu odszkodowania oraz rozliczeń z tytułu zwrotu i terminach zwrotu.
- Podejmowanie czynności związanych z regulacją prawną nieruchomości Skarbu Państwa będących w posiadaniu osób fizycznych i prawnych oraz jednostek organizacyjnych.
- Prowadzenie postępowań związanych z wyrażaniem zgody na nadanie tzw. „resztówki”.
- Prowadzenie postępowań dotyczących nadania na własność działki gruntu i działek pod budynkami osobie, która przekazała gospodarstwo rolne państwu w zamian za rentę.
- Prowadzenie postępowań dotyczących wygaśnięcia dotychczasowych decyzji o oddaniu nieruchomości rolnych Skarbu Państwa w użytkowanie spółdzielniom, osobom fizycznym, a także innym niepaństwowym jednostkom organizacyjnym oraz o przekazaniu tego mienia do zasobu własności rolnej Skarbu Państwa.
- Prowadzenie postępowań dotyczących nieodpłatnego przekazywania lasom państwowym gruntów wchodzących w skład zasobu własności rolnej Skarbu Państwa przeznaczonych do zalesienia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
- Prowadzenie postępowań dotyczących przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntów Skarbu Państwa w prawo własności.
- Prowadzenie postępowań dotyczących przekazywania na wniosek organu wojskowego zarządu gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa bez pierwszej opłaty rocznej.
- Prowadzenie postępowań dotyczących przejęcia nieruchomości lub jej części pozostającej w zarządzie organów wojskowych, uznanej za zbędną, na cele obronności i bezpieczeństwa państwa.
- Prowadzenie postępowań dotyczących zajęcia nieruchomości Skarbu Państwa na zakwaterowanie przejściowe.
- Prowadzenie spraw związanych ze sprzedażą, wydzierżawianiem, wynajmowaniem, użyczaniem lub użytkowaniem majątku Skarbu Państwa lub powiatu.
- Prowadzenie spraw związanych z ustanawianiem ograniczonych praw rzeczowych na nieruchomościach Skarbu Państwa i powiatu.
- Prowadzenie spraw związanych z uzyskaniem decyzji stwierdzających nabycie prawa własności nieruchomości na rzecz powiatu.
- Prowadzenie postępowań dotyczących ustalania odszkodowania za grunty zajęte pod drogi publiczne – przejęte na własność jednostki samorządu terytorialnego.
- Prowadzenie postępowań dotyczących wyposażania jednostek powiatowych
w nieruchomości będące własnością powiatu. - Prowadzenie spraw związanych z nabywaniem nieruchomości niezbędnych dla realizacji powiatowych celów publicznych.
- Prowadzenie spraw związanych z kontrolą prawidłowości użytkowania nieruchomości powiatowych z punktu widzenia przeznaczenia, celowości, gospodarności.
- Prowadzenie postępowań dotyczących wyłączenia gruntów rolnych z produkcji rolniczej i rekultywacją gruntów.
- Prowadzenie postępowań w zakresie ustalania, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową bądź mienie gromadzkie.
- Prowadzenie postępowań w zakresie ustalania wykazu osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej oraz wykazu obszarów gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów we wspólnocie.
- Prowadzenie postępowań w zakresie zatwierdzania uproszczonych planów zagospodarowania gruntów leśnych, lasów i nieużytków przeznaczonych do zalesienia opracowanych przez organy spółki wspólnoty gruntowej.
- Wydawanie zaświadczeń potwierdzających przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.
- Wydawanie zaświadczeń potwierdzających uiszczenie opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.
- Tworzenie powiatowego zasobu nieruchomości oraz zasobu nieruchomości Skarbu Państwa.
- Prowadzenie postępowań w zakresie wynikającym z przepisów ustawy o Krajowym Zasobie Nieruchomości.
- Prowadzenie postępowań w zakresie wynikającym z przepisów ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym.
- Prowadzenie postępowań w zakresie wynikającym z przepisów ustawy Prawo wodne.
- Prowadzenie postępowań w zakresie wynikającym z przepisów ustawy
o szczególnych rozwiązaniach dotyczących regulacji stanu prawnego niektórych dróg ogólnodostępnych. - Sporządzanie sprawozdań, statystyk i przekazywanie organom określonym we właściwych przepisach.
- Prowadzenie spraw związanych z ewidencją mienia powiatu.
- Prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem mienia powiatu.
- Prowadzenie spraw dotyczących komisji likwidacyjnej zbędnych lub zużytych składników rzeczowych majątku ruchomego.
- Prowadzenie spraw związanych z inwentaryzacją mienia powiatu.
- Prowadzenie Biura Rzeczy Znalezionych, w tym:
- przyjmowanie zgłoszeń,
- przechowywanie rzeczy,
- poszukiwanie osób uprawnionych do odbioru rzeczy,
- wydawanie lub przyjęcie na stan powiatu rzeczy niepodjętych przez znalazcę.
Wydział Gospodarki Mieniem realizuje swoje zadania poprzez następującą strukturę organizacyjną:
-
- Naczelnik Wydziału.
- Zastępca Naczelnika Wydziału.
- Stanowisko ds. organizacyjno – administracyjnych.
- Referat Gospodarki Nieruchomościami:
- Kierownik Referatu.
- Stanowisko ds. gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa i Powiatu.
- Referat Gospodarki Mieniem Ruchomym:
- Kierownik Referatu.
- Stanowisko ds. gospodarki mieniem ruchomym i ewidencji mienia.