Rejestracja pojazdu używanego zakupionego na terenie RP
Karta informacyjna wg stanu na dzień 1.01.2024 r.
Wymagane dokumenty
I. Wniosek
II. Załączniki do wniosku:
1) Dowód własności pojazdu (oryginał), w szczególności:
a) umowa sprzedaży,
b) umowa zamiany,
c) umowa darowizny,
d) umowa o dział spadku,
e) umowa o zniesienie współwłasności,
f) faktura potwierdzająca nabycie pojazdu,
g) prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności,
h) prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia.
2) Dowód rejestracyjny w oryginale (w przypadku pojazdu wycofanego czasowo z ruchu zamiast dowodu rejestracyjnego wymaga się przedstawienia decyzji o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu),
3) Zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu, jeżeli jest wymagane,
4) Tablice rejestracyjne,
5) Dodatkowa tablica rejestracyjna, o której mowa w art. 73 ust. 1b ustawy Prawo o ruchu drogowym, jeżeli była wydana.
Do wglądu:
1) Dokument określający tożsamość:
a) działającego osobiście właściciela dla osoby fizycznej, w tym również osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą oraz osoby wchodzącej w skład spółki cywilnej,
b) przedstawiciela,
2) W przypadku spółki cywilnej umowa spółki cywilnej,
3) W przypadku działania przez przedstawiciela - pełnomocnictwo dla osoby załatwiającej sprawę - za wyjątkiem sytuacji, w których uprawnienie do reprezentacji jest uwidocznione w publicznie dostępnych rejestrach.
W przypadku podmiotów, którym może przysługiwać własność i inne prawa rzeczowe, nie rejestrowanych w rejestrach dostępnych publicznie, przedstawienie do wglądu dokumentów potwierdzających uprawnienie do reprezentacji tego podmiotu.
Opłaty
1) Opłata za wydanie:
a) tablic rejestracyjnych
- samochodowych - 80 zł
- tablicy dla przyczepy, ciągnika rolniczego, motocykla - 40 zł
- tablicy motorowerowej - 30 zł,
- tablic indywidualnych: samochodowych 1000 zł, motocyklowych 500 zł ,
- tablic zabytkowych: samochodowych - 100 zł, motocyklowej - 50 zł, motorowerowej – 40 zł,
b) dowodu rejestracyjnego 54 zł
c) pozwolenia czasowego 13,50 zł
d) znaków legalizacyjnych 12,50 zł
e) 40 zł dodatkowa tablica rejestracyjna z przeznaczeniem na bagażnik + 12,50 zł komplet znaków legalizacyjnych
2) Opłata skarbowa: od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii - 17 zł (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej)
Wpłat można dokonać na rachunek bankowy Starostwa Powiatowego w Jaśle: Starostwo Powiatowe w Jaśle Bank Spółdzielczy w Rymanowie 10 8636 0005 2001 0004 5740 0007 lub bezpośrednio w Kasie Starostwa Powiatowego w Jaśle, ul. Rynek 18. Wpłat z tytułu opłat skarbowych można dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Miasta Jasła: Bank Spółdzielczy w Bieczu, Oddział w Jaśle
33 8627 1011 2001 0048 6891 0003 lub bezpośrednio w Kasie Urzędu Miasta Jasła, ul. Rynek 12. Potwierdzenie wniesienia opłat należy załączyć do wniosku.
Komórka odpowiedzialna za prowadzenie sprawy
Wydział Komunikacji i Transportu, tel. 013 4486458, 013 4742002
Miejsce składania dokumentów
Wydział Komunikacji i Transportu, pok. 3-5 (parter) . Wniosek wraz z załącznikami można przesłać za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej Wydziału Komunikacji i Transportu.
Termin załatwienia sprawy
1) Niezwłocznie na stanowisku obsługi strona otrzymuje pozwolenie czasowe i tablice rejestracyjne,
2) Po okresie 30 dni-odbiór stałego dowodu rejestracyjnego. Termin ważności pozwolenia czasowego w szczególnych przypadkach może zostać jednorazowo przedłużony o 14 dni.
Tryb odwoławczy
Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Starosty Jasielskiego.
Informacje dotyczące przetwarzanych danych osobowych
Zgodnie z treścią rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 (Dz. Urz. UE L 2016, Nr 119) dalej zwanego RODO, informujemy że:
- Administratorem Państwa danych osobowych jest Starosta Jasielski, ul. Rynek 18, 38-200 Jasło,
dalej jako Administrator. - Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych możliwy jest pod adresem: iod@powiat.jaslo.pl
- Pastwa dane osobowe przetwarzane są w celu rozpatrzenia sprawy Administracyjnej, na podstawie
art. 6 ust. 1 lit. c RODO, w związku z realizacją obowiązku prawnego. - Odbiorcami Państwa danych osobowych mogą być wyłącznie podmioty uprawnione
na podstawie obowiązujących przepisów prawa w związku z realizacją przez Administratora celu,
o którym mowa w pkt. 3. - Państwa dane będą przechowywane przez czas rozpatrywania sprawy, a następnie przechowywane przez okres oraz w zakresie wymaganym zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Posiadają Państwo prawo żądania od Administratora dostępu do swoich danych osobowych,
ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przenoszenia danych. - Mają Państwo prawo wniesienia skargi na czynności przetwarzania do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
- Skorzystać z uprawnień wskazanych w pkt. 6 można wysyłając odpowiednie żądanie na adres Inspektora Ochrony danych wskazany w pkt. 2.
- Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednakże odmowa ich podania uniemożliwi rozpatrzenie Państwa sprawy.
- Ze względu na złożoność pełnej informacji odnoszącej się do przetwarzania Państwa danych osobowych, w związku z obowiązkiem zagwarantowania aktualności, przejrzystości i przystępności treści niniejszej klauzuli informacyjnej w odbiorze, jej treść została ograniczona. Na naszej stronie internetowej www.powiat.jaslo.pl w zakładce STAROSTWO POWIATOWE / OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH publikujemy rejestr podmiotów przetwarzających oraz dane z rejestru czynności przetwarzania, gdzie znajdziecie Państwo szczegółowe informacje na temat celów przetwarzania, podstawy prawnej, okresu przechowywania danych osobowych oraz podmiotów, którym przekazywane mogą być Państwa dane.
Informacje dodatkowe
Zgodnie z art. 73aa ust. 1 pkt 1 ustawy-Prawo o ruchu drogowym (obowiązującym od dnia 01.01.2024 r.): Właściciel pojazdu jest obowiązany złożyć wniosek o jego rejestrację w terminie 30 dni od dnia nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest przedsiębiorca prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, obowiązany jest do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 90 dni (art. 73aa ust. 3 tejże ustawy).
Przepisu art. 73aa ust. 1 pkt 1 ustawy-Prawo o ruchu drogowym nie stosuje się w przypadku, gdy właściciel pojazdu nabytego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokona zbycia tego pojazdu przed upływem ww. terminów.
Przepisu art. 73aa ust. 1 pkt 1 nie stosuje się również w przypadku, gdy przed upływem ww. terminów, właścicielowi pojazdu nabytego i zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zostały wydane:
1) zaświadczenie o demontażu pojazdu, o którym mowa w:
a) art. 79 ust. 2,
b) art. 24 ust. 1 pkt 2 albo art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 2056);
2) zaświadczenie o przyjęciu niekompletnego pojazdu, o którym mowa w art. 25 ust. 1 albo art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
1) Rejestracji pojazdu dokonuje, na wniosek właściciela pojazdu, starosta właściwy ze względu na miejsce jego stałego zamieszkania (siedzibę) lub czasowego zamieszkania.
2) W przypadku gdy dane odnoszące się do zbywcy pojazdu zawarte w dowodzie własności pojazdu dołączonym do wniosku o rejestrację są niezgodne z danymi właściciela pojazdu zawartymi w dowodzie rejestracyjnym, dowodem własności są wszystkie dokumenty potwierdzające fakt przeniesienia prawa własności pojazdu.
3) Dopuszcza się przedłożenie poświadczonej notarialnie kopii dowodów własności pojazdu.
4) Jeżeli zbywcą pojazdu w przypadku, o którym mowa w pkt 2, jest przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie obrotu pojazdami, dopuszcza się, aby w oryginale albo kopii dowodu własności pojazdu potwierdzającego nabycie prawa własności przez tego zbywcę, przed notarialnym poświadczeniem tej kopii, o którym mowa w pkt 3, informacja o cenie pojazdu została przekreślona w sposób uniemożliwiający odczytanie tej ceny.
5) Zgodnie z art. 84 ust. 2 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych organ rejestrujący obowiązany jest do przeprowadzenia kontroli spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.
6) Niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu, w wymaganym ustawowo terminie podlega karze pieniężnej, określonej w art. 140mb ustawy-Prawo o ruchu drogowym.
Materiały
Wniosek - rejestracja/czasowa rejestracja/wyrejestrowanie 2022Wniosek_-_rejestracja_04092022.doc 0.05MB
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047, z późn. zm.),
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1847 z późn. zm.),
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz. U. z 2022 r. poz. 1849 z późn. zm.),
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników (Dz. U. z 2022 r. poz. 1848),
Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 kwietnia 2012 r. w sprawie trybu legalizacji tablic rejestracyjnych oraz warunków technicznych i wzorów znaku legalizacyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 100, z późn. zm.),
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2111),
Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2023 r. poz. 57, z późn. zm.),
Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2500),