W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Protokół z XLV Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 27.05.2021

Protokół XLV/2021

z XLV Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu w Jaśle

odbytej w dniu 27 maja 2021 r. o godz. 15.30

 

Ad. 1. Otwarcie Sesji.

Sesję otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch.

Powitał radnych Rady Powiatu przybyłych na sesję, jak również łacących się zdalnie, Zarząd Powiatu w Jaśle pod przewodnictwem Starosty Jasielskiego, panią Skarbnik, Sekretarz, Radcę Prawnego oraz wszystkich obserwujących obrady zdalnie.
 

Ad. 2. Stwierdzenie prawomocności obrad.

Przewodniczący, zgodnie z listą obecności podpisaną przez 7 radnych oraz na podstawie liczby zalogowanych radnych do zdalnego systemu w ilości 12, stwierdził, że w posiedzeniu bierze udział 19 radnych, obrady są prawomocne.

 

Kolejny przybyły na sesję radny podpisał listę obecności.

 

Następnie przewodniczący przedstawił wniosek o zwołanie Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu w Jaśle.

WNIOSEK O ZWOŁANIE SESJI

 

Na podstawie § 13 ust. 2 Statutu Powiatu Jasielskiego, Zarząd Powiatu w Jaśle zwraca się z prośbą o zwołanie Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu w Jaśle, z następującym porządkiem obrad:

  1. Otwarcie sesji.
  2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
  3. Wybór Komisji Wnioskowej.
  4. Podjęcie uchwał w sprawie:
  1. zatwierdzenia sprawozdania finansowego Szpitala Specjalistycznego w Jaśle za rok obrotowy 2020,
  2. zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2021 rok,
  3. udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Tarnowskiego na realizację zadania publicznego,
  4. przyjęcia do realizacji „Powiatowego programu oddziaływań korekcyjno – edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie w Powiecie Jasielskim na rok 2021”.
  1. Zamknięcie obrad.

UZASADNIENIE

Wniosek o zwołanie sesji nadzwyczajnej wynika głównie z konieczności podjęcia przez Radę Powiatu w Jaśle uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Szpitala Specjalistycznego w Jaśle za rok obrotowy 2020, co umożliwi przekazanie uchwałą Rady Powiatu w Jaśle w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2021 rok, środków finansowych  dla Szpitala Specjalistycznego w Jaśle na częściowe pokrycie ujemnego wyniku finansowego Szpitala za 2020 rok.

Zwołana sesja nadzwyczajna umożliwi również podjęcie pozostałych uchwał zaproponowanych w porządku obrad.

 

 

Ad. 3. Wybór Komisji Wnioskowej.

Przewodniczący Robert Snoch  zgłosił do Komisji Wnioskowej

radnych: Ryszard Lisowski, Ryszard Papciak, Grzegorz Pers.

Zgłoszeni radni wyrazili zgodę na pracę w Komisji Wnioskowej.

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wyborem członków Komisji Wnioskowej.

W głosowaniu brało udział 21 radnych.

- za wyborem zaproponowanego składu Komisji Wnioskowej głosowało 21  radnych.

Skład Komisji został uchwalony.

 

Ad. 4. Podjęcie uchwał w sprawie:

Ad.4a. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Szpitala Specjalistycznego w Jaśle za rok obrotowy 2020. (Druk Nr 311).

Przewodniczący poprosił panią Teresę Połeć Skarbnik Powiatu o wprowadzenie.

Głos zabrała Skarbnik Powiatu Jasielskiego Teresa Połeć, która wyjaśniła, do projektu uchwały przedłożona została radnym Autopoprawka w której wykreśla się zapis z podstawy prawnej art.  59 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej. Pani Skarbnik wyjaśniła, że razem z projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Szpitala Specjalistycznego w Jaśle dostarczono radnym opinię biegłego audytora, który wydał opinię z badania tego sprawozdania.

Pani Skarbnik poinformowała, że rok 2020 zamknął się stratą dla Szpitala Specjalistycznego w Jaśle w wysokości ponad 8 milionów złotych (8 268 249,57 zł). Ta strata pogłębiła skumulowaną stratę narastającą od początku z lat poprzednich. Równocześnie spowodowała że, fundusz własny czy kapitał własny pogłębił się i jest nadal ujemny i wynosi ponad 13 milionów złotych. Natomiast sama kwota aktywów i pasywów tj. 71 297 055,19 zł. W ocenie pani Skarbik na ten wynik Szpitala Specjalistycznego w Jaśle miał wpływ rok poprzedni czyli sytuacja, która dotknęła nas wszystkich a szpitale musiały pracować w takich a nie innych warunkach i po mimo znacznego wzrostu przychodów w stosunku do lat poprzednich koszty również są, co widać w rachunku zysku i strat znaczne. A na te koszty oprócz kosztów związanych z materiałami, wpływ miały również koszty związane z zatrudnieniem czyli
z wynagrodzeniami pracowników i pochodnymi od tych wynagrodzeń bo przyrost jest też znaczny. Pani Skarbnik poinformowała że, to miało decydujący wpływ na wynik szpitala, ponieważ zamknął się on stratą. Ta strata przekracza amortyzację, która w kosztach jest ponad 5 110 000,00 zł czyli przekracza tą amortyzację o kwotę 3 250 000,00 zł (używając kwot pełnych nie w groszach).

Pani Skarbnik wyjaśniła, że zatwierdzenie sprawozdania przez Radę pozwoli na ewentualną pomoc szpitalowi.

 

Starosta Jasielski Adam Pawluś – szanowni państwo więc tak jak już pani Skarbnik powiedziała, poinformowała Wysoką Radę chcemy wykreślić z podstawy prawnej art. 59 ust. 1 ustawy z 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej. Rzeczywiście szpital jest
w trudnej sytuacji ale na tle innych szpitali powiatowych w województwie podkarpackim ta sytuacja nie jest tak tragiczna, nie jest tak zła, więc warunki były rzeczywiście trudne do prowadzenia działalności. Działalność statutowa, zwłaszcza zabiegi planowe nie mogły być zrealizowane ponieważ oddział anestezjologii pracował na rzecz przypadków Covidowych. Mamy nadzieję że, to się zmieni już w niedługim czasie, że już anestezjologia będzie mogła obsługiwać normalnych, regularnych pacjentów i będą uruchomione z powrotem zabiegi na tych oddziałach zabiegowych, pozostanie według decyzji Wojewody. W tej chwili mamy 42 łóżka,  w tym jedno łóżko dla pacjentów z podejrzeniem Sars Cov-2, 35 łózek dla pacjentów
z potwierdzonym zakażeniem i 6 łózek intensywnej terapii z kardiomonitorem oraz
z możliwością prowadzenia tlenoterapii, wentylacji mechanicznej. Więc dopóki stan epidemii nie jest odwołany to ciągle jeszcze mamy tych pacjentów na anestezjologii i na niektórych oddziałach ale już są przygotowane zmiany także coraz mniej tych łózek będzie zajętych przez pacjentów z zakażeniami Sars Cov-2. To będzie miało oczywiście wpływ na podstawową działalność szpitala i oczywiście na osiąganie wyników bo w tej sytuacji nie jest możliwe realizowanie statutowych obowiązków w pewnym zakresie a przede wszystkim planowanych zabiegów i operacji. No to jest przeciwdziałanie tym zakażeniom, które są dla nas wszystkich bardzo, bardzo groźne. Oczywiście to sprawozdanie, przyjęcie tego sprawozdania umożliwi nam udzielenie pomocy finansowej dla Szpitala Specjalistycznego
w Jaśle. Zarząd podjął taką inicjatywę, taką propozycję żeby wesprzeć szpital przed wyrokiem Trybunału kwotą 1 000 000,00 złotych czyli poniżej tej straty, która jest wykazana w bilansie. Mam nadzieję że, to wesprze najpilniejsze potrzeby szpitala. Chcę jeszcze przypomnieć Wysokiej Radzie że, planujemy wesprzeć szpital kwotą ponad 7 000 000,00 złotych na realizację inwestycji która, została zaakceptowana przez  Polski Rząd, pod przewodnictwem pana Premiera Mateusza Morawieckiego kwotą ponad 12 700 000,00 złotych. Nie mamy jeszcze formalnie decyzji, nie mamy jeszcze dokumentów ale już przygotowujemy harmonogram finansowy i rzeczowy i wszystkie warunki do podpisania umowy, także w tym roku chcemy wydatkować 1 207 000,00 złotych ze środków własnych
i środki z budżetu to będą ponad 2 243 196,00 złotych. I tak kolejno zgodnie z wieloletnią uchwałą kolejne etapy realizacji tej ważnej inwestycji oddziału psychiatrycznego
z poradniami. Mam nadzieję że, jest szansa również ewentualnego wpisania tej inwestycji
w Krajowy Plan Odbudowy. To będziemy wiedzieć trochę później ale na dzień dzisiejszy to mamy dobrą informację że, te środki w kwocie 12 700 000,00 złotych to już są przyznane.
I druga inwestycja która jest planowana na lata 2021-2022, czyli modernizacja oddziału pediatrii i alergologii szacowana kwota tj. 3 000 000,00 złotych. Z drugiego naboru Covid mamy 1 800 000,00 złotych więc tą kwotę ponad 1 200 000,00 złotych mamy w naszym budżecie i w najbliższym czasie szpital będzie uruchamiał procedurę przetargową i również będziemy tą inwestycję planować dofinansowania na przełomie tego roku i przyszłego. Więc to wsparcie finansowe dla szpitala jest, nie wiemy jak dalej się potoczą losy szpitali powiatowych bo jest zapowiedziana reforma ale to jest odrębny temat i w związku z tym proponuję zatwierdzić to sprawozdanie finansowe Szpitala Specjalistycznego w Jaśle za rok obrotowy od dnia 1 stycznia 2020 roku do 31 grudnia 2020 roku i będziemy mogli procedować dalej wsparcie finansowe również dla szpitala.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję oraz poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo- Budżetowej – radny Jan Czajka- Komisja wyraziła pozytywną opinię.

Przewodniczący Komisji Społecznej – radny Stanisław Święch – Komisja opiniuje projekt głosami 3 -„za”, 3 - „wstrzymujące”.

Radny Janusz Przetacznik – chciałbym odnieść się do projektu uchwały jak również do sprawozdania finansowego Szpitala za rok 2020. Przede wszystkim jestem zaskoczony terminem i trybem pracy nad tym sprawozdaniem. To co tutaj moi przedmówcy powiedzieli czyli pani Skarbnik, pan Starosta wskazywało by na to że, powinniśmy ten temat bardzo dokładnie, szczegółowo omówić, zapoznać się z nim, popatrzeć na wszystkie możliwe warianty które są czy powinny być brane pod uwagę. Przypomnę że, ta zła sytuacja finansowa nie wzięła się dzisiaj, nie wzięła się wczoraj. Ja bym przestrzegał Państwa przed zaklinaniem rzeczywistości i zwalaniem mówiąc kolokwialnie wszystkiego na Covid, gdyż patrząc na wyniki finansowe, parząc przede wszystkim na ofiarność społeczeństwa, a to widać doskonale w rozliczeniach międzyokresowych, ile środków finansowych, ile środków trwałych wpłynęło do szpitala. Będę mówił o tym szczegółowo omawiając to sprawozdanie. W związku z tym prosił bym abyśmy zachowali pewien zdrowy rozsądek, na pewno Covid nam nie ułatwia, natomiast my powinniśmy popatrzeć na niektóre wyniki finansowe poprzez zarządzanie. Niejednokrotnie na tej sali chwaliliśmy lekarzy, dziękowaliśmy lekarzom, dziękowaliśmy pielęgniarkom i ratownikom za ich ofiarną pracę. Niemniej jednak wskazywaliśmy na błędy zarządcze i tutaj między innymi nasza koleżanka radna Ewa Wawro, która doświadczyła pobytu w szpitalu w trakcie Covidu o tym Wysoką Radę informowała, o sprawach związanych z zarządzaniem w okresie kryzysowym. W związku z tym nie wszystko można przerzucić na kwestie związane z ogłoszoną epidemią na terenie całego kraju, w tym przede wszystkim na kwestie związane z realizacją kontraktów z Narodowym Funduszem Zdrowia, bo przychody szpitala świadczą o tym zupełnie co innego. Tak jak pani Skarbnik powiedziała, ja pozwoliłem sobie zrobić zestawienie, dotyczące wyników finansowych jasielskiego szpitala na podstawie sprawozdań finansowych za lata 2014-2020. Wysłałem to na skrzynkę pana Przewodniczącego jak również Biura Rady abyśmy mogli porównać i popatrzeć na te kwestie,  jak na tym tle wyników finansowych przedstawiała się nasza sytuacja finansowa. Ile nam pomagali pracownicy rezygnując z ustawowego odpisu na Fundusz Świadczeń Socjalnych aby ten wynik finansowy jakoś szpitala utrzymać między innymi w tym trudnym roku 2020 była to kwota nie mała prawie 360 000,00 tysięcy złotych. Natomiast pierwsza pomoc tutaj z mojej tabeli 2014  tj. 467 000, 00 tysięcy złotych czyli o 100 000,00 tysięcy pracownicy dostali w roku 2020 więcej, jeżeli popatrzymy na wysokość tego odpisu, no to tak naprawdę pracownicy niewiele zyskali. Natomiast chciałbym zwrócić uwagę na sytuację następującą: rok 2014 w naszym szpitalu przeciętne średnioroczne zatrudnienie to 897,75 pracowników, w roku 2020 już mamy 994,46 osoby. Natomiast według informacji dodatkowej że, na dzień 31 grudnia 2020 roku czyli roku sprawozdawczego zatrudnionych mamy 1007,22 osoby,  z tego proszę Państwa jeden wielki sukces można odnotować, bo nastąpił przyrost, na dzień 31 grudnia 2020 roku, lekarzy o aż jeden prawie etat czy tam troszkę ponad etat. Bo mamy 88 prawie 89-ciu zatrudnionych lekarzy w tym 87,65 przeciętnie w roku. Przypomnijmy, że w roku 2014 lekarzy zatrudnialiśmy przeciętnie prawie 107
i następuje na przestrzeni lat następuje spadek liczby lekarzy. Jeżeli popatrzymy na pozostały personel to też również to zestawienie wysłałem i prosiłbym o dołączenie jest to naprawdę dobry dokument, powinniśmy na ten temat popatrzeć bo świadczy o zarządzaniu.
Nie można wszystkiego zwalać na Covid bądź na niedofinansowanie służby zdrowia aczkolwiek jest to bardzo, bardzo wygodne. W 2014 roku  mamy zatrudnionych 897 osób a teraz mamy 1007, następuje przyrost przychodów z 66,7 mln do  ponad 109 mln, strata wtedy była 274 tys. zł
a teraz mamy 8 267 000 zł. P
opatrzmy na sprawozdanie oraz na system finansowania służby zdrowia, specjalnie pokazuję rok 2017, bo to od tego roku pan Starosta Adam Pawluś bezpośrednio nadzoruje prace jasielskiego szpitala, i można porównywać jego nadzór, ten bezpośredni, który ma wpływ i z którego powinny wynikać wyniki zarządcze szpitala,  w tym następuje przyrost kadrowy.  Warto to prześledzić, powinniśmy na ten temat rozmawiać. Chciałbym, w przypadku sprawozdania finansowego, pokłonić się pani Wandzie Czyżowicz, sprawozdanie finansowe które przedłożyła jest naprawdę dokumentem dobrze opracowanym. Nie znalazłem na ten moment, bez dokumentów źródłowych, żadnych błędów, uchybień, poza może faktem następującym że, otrzymaliśmy dokument jako plik w xmlu. Natomiast powinniśmy zatwierdzać jako kopię sprawozdania potwierdzonego że, ten dokument jest zgodny z tym, który badał biegły rewident tak jak robiliśmy to za rok 2019 o czym, świadczy uchwała Rady, która jest na stronie dostępna. Z tego materiału który otrzymaliśmy wynika że, sprawozdanie finansowe za rok 2020 za cały rok obrotowy, sporządziła pani Wanda Czyżowicz, która jest doświadczonym Głównym Księgowym, pracuje w szpitalu od 2004 roku, natomiast zatwierdził Dyrektor jako osoba zarządzająca pan Dariusz Kowalski czyli 30 marca pan Dariusz Kowalski był osobą odpowiedzialną za złożenie sprawozdania finansowego za rok 2019 ale już 1 kwietnia nie nadawał się do kierowania szpitalem. Należało wtedy powołać i powierzyć obowiązki pani Beacie Trzop,  już Dariusz Kowalski nie był osobą odpowiednią do tego aby kierować do 3 kwietnia, czyli  do dnia zatrudnienia pani Beaty Trzop, kandydatki która została wyłoniona w wyniku konkursu, ale to już pomijam. Chciałbym zwrócić uwagę że, nie mieliśmy możliwości rozmawiania na temat bilansu, wyników finansowych, zadania pytań jeżeli mówimy o pewnych wielkościach, które powinny budzić nasz niepokój czy zastrzeżenia. Zachęcam Państwa do informacji na temat zapasów
i materiałów. Proszę zwrócić uwagę w tym trudnym okresie czyli okresie Covidowym, zapasy nam rosną z 1 400 000,00 do kwoty 3 208 000,00. Zanim przeczytamy wyjaśnienia zawarte
w dodatkowych informacjach bądź w pozostałych informacjach, które nam kierownictwo czy dyrekcja szpitala podała, można mieć wątpliwości, tych pytań jest sporo. Jeżeli mówimy
o ofiarności ludzi zachęcam na stronę dwunastą, do rozliczeń międzyokresowych. Tam są informacje dotyczące środków trwałych które nam przekazały osoby fizyczne, osoby prawne, samorządy i w sposób rozliczenia tak jak już wcześniej nam podawali. Przypomnę że,
z mojego zestawienia i z tych informacji wynika że, po raz pierwszy zanotowaliśmy wynik ujemny czyli nasze kapitały osiągnęły wynik ujemny już za rok 2018 bo kapitał własny wynosił minus 1 524 620,03. Był to sygnał do tego abyśmy poważnie zaczęli rozmawiać
o jasielskim szpitalu, jasielskiej służbie zdrowia. Stąd między innymi Kluby PSPP i SDM złożyły wniosek do pana Przewodniczącego o zwołanie sesji tematycznej, która ostatecznie odbyła się w roku 2019. Mam nadzieję że, jeszcze państwo macie w pamięci  obrady tej sesji. Materiały które otrzymaliśmy wtedy na temat jasielskiego szpitala i przede wszystkim sposobu zarządzania,  przemilczmy. Jeżeli mówimy o jasielskim szpitalu również należało by popatrzeć na program, na plan finansowo-rzeczowy, popatrzeć na programy naprawcze które nam Zarząd, przepraszam można by najpierw powiedzieć Dyrektor a później Zarząd Powiatu nam rekomendował jako jedyne słuszne które to pozwalają popatrzeć z optymizmem na jasielską służbę zdrowia. Tak jak wspomniałem na stronie dwunastej widać wyraźnie ile Powiat Jasielski pomaga naszemu powiatowemu szpitalowi, to nie są ostateczne czy ostatnie nasze słowa, nie rozliczona jest 18 112 165,00 dotacji. Przypomnijmy środki europejskie 10 000 000,00 złotych ale tak jak wspomniałem mieszkańcy nam również pomagali. Słowa nie mamy o tych bieżących darowiznach które tutaj wpłynęły a warto by było to wiedzieć. Chciałbym zapytać bo tych pytań mam naprawdę sporo a nie umożliwił nam Zarząd rozmowy na ten temat: skąd wzięły się tak wysokie pozostałe przychody operacyjne, które poprawiły nam nieźle wynik bo z 4 600 000,00 na 9 048 000,00 czyli jest przyrost pozostałych przychodów operacyjnych o prawie 5 400 000,00. Zrobiłem tego typu zestawienie, natomiast w szpitalu są zatrudnieni specjaliści którzy na bieżąco powinni analizować i przekazywać Zarządowi Powiatu informacje na temat kondycji finansowej, sposobu zarządzania. Dlaczego o tym mówię? Ponieważ od roku 2017 Rada Powiatu dopiero zatwierdza sprawozdania finansowe, do roku 2017 czyli kiedy zmienialiśmy statut szpitala decyzje o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego podejmował Zarząd. Dlatego od 2017 roku organ uchwałodawczy może tak naprawdę zajmować się sprawozdaniami szpitala, oceniać działalność a przede wszystkim sposób zarządzania szpitalem i realizację naszych zaleceń. Przypomnijmy że, rok 2015 to był drugi już kolejny rok kiedy Zarząd Powiatu negatywnie opiniował działalność jasielskiego szpitala. Rada nie podzieliła tego wniosku ale to był pierwszy sygnał że, coś złego się dzieje w szpitalu. Później jeżeli państwo prześledzicie te dane i wielkości to
i wielkość zatrudnienia jak również przychody to potwierdzają. Jeszcze raz chciałbym wrócić do sprawozdania finansowego szpitala za rok obrotowy 2020 i zapytać dlaczego w takim terminie obradujemy? To że, Trybunał Konstytucyjny podjął określony wyrok, to przypomnę wyrok był podjęty 20 listopada 2019 roku i był tym wyrokiem którego się samorządy spodziewały, o którym między innymi my mówiliśmy. Mam nadzieję że, również jasielski szpital ze swoimi służbami ekonomicznymi jest przygotowany do tego żeby udowodnić że, nasze wydatki o których często pan radny Grzegorz Pers nas informował że, jesteśmy nie doszacowani jeżeli chodzi o stronę przychodową, potrafimy udowodnić i pokazać że, te niedoszacowania czy nie wypłacone procedury zostaną nam w sposób prawidłowy uregulowane. Przypomnijmy, mówimy o wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 20 listopada 2019 roku, to jest kwestia następująca że, tracą moc z tym wyrokiem art. 59 ust. 2 gdzie wymusza obowiązkowe pokrywanie start przez jednostki, podmioty tworzące czyli w tym wypadku samorząd powiatowy. Te przepisy wyroku Trybunału Konstytucyjnego miały wejść osiemnaście miesięcy po dacie  publikacji a więc publikacja nastąpiła w grudniu stąd data teoretycznie 29 maja. Mamy osiemnaście miesięcy, przypomnijmy był to termin dla naszego rządu a nie dla naszego  samorządu, który miał podejmować decyzje dotyczące finansowania i wyręczania Narodowego Funduszu Zdrowia który jest za to odpowiedzialny. Rozumiem że, i pan Dyrektor Burbelka, ówczesny Dyrektor jak również Zarząd Powiatu, w trybie nadzoru doskonale zna treść wyroku Trybunału i zapoznał się z argumentacją, stąd pewnie kwestie związane z procedurami sądowymi głównie są już przygotowane przez Zarząd Powiatu. Skarb Państwa się wywiązał i w roku 2019 przeznaczył 4,86 krajowego produktu brutto na służbę zdrowia, w roku 2020 -5,03%, w roku 2021  -5,30%. W związku z tym te środki są. Teoretycznie źle finansowana służba za czasów PO-PSL a okazuje się że, była dobrze finansowana lub inaczej był lepszy nadzór w zakresie wydatkowania publicznych pieniędzy. Jeżeli popatrzymy że, ilość pracowników niezwiązanych czyli tzw. pozostały personel medyczny rośnie nam ze 189 do 264 osób to ten przyrost powinien budzić pewne wątpliwości. Jeżeli administracja, pracownicy ekonomiczni, techniczni  i obsługi rośnie nam
z 58 etatów do prawie 200 etatów, (202 etaty) to znaczy że, coś jest złego w zarządzaniu
i naprawdę nie możemy po pierwsze cały czas mówić że, u innych jest źle bo np. „a w Stanach Zjednoczonych murzynów biją” niestety czy stety coraz mniej biją murzynów
i powinniśmy się z tym pogodzić, musimy chodzić twardo po ziemi, stąpać po ziemi, patrzeć tak naprawdę pragmatycznie i realnie. Będę głosował za tym sprawozdaniem, dobrze że
z podstawy prawnej została wykreślona ta nieprawidłowość nie mniej jednak w sprawozdaniu finansowym w propozycji podziału w wyniku art. 59 ust. 1 nadal pozostał. Nierozliczony wynik czy strata zostanie rozliczona w kolejnych latach jest to zapisane, już Państwu powiem na której stronie, ponieważ ta informacja dodatkowa ma obowiązkowo zawierać informację
w jaki sposób zostanie pokryta strata bądź nastąpi podział nadwyżki bilansowej. Przypominam to jest strona szósta: proponowany sposób pokrycia straty. „Starta do rozliczenia w latach następnych w całej wysokości.” W związku z tym zgodnie z art. 59 ust. 1 tak to powinno być i tak należało. Nie wiem dlaczego nie otrzymaliśmy normalnych sprawozdań tak jak już powiedziałem, tylko na druku w xmlu kiedy trzydziestego pan Dyrektora Kowalski to sprawozdanie zatwierdził. Powinno to sprawozdanie być już
w Zarządzie Powiatu i czekalibyśmy tylko na sprawozdanie z badania przeprowadzone przez biegłego rewidenta. Również na Komisji Rewizyjnej na ten temat 15 kwietnia mówiliśmy. Dopiero 24 maja otrzymujemy te dokumenty, mamy dwa dni nie możemy nawet zadać pytań skąd się biorą poszczególne pozycje, które tu zostały wyszczególnione. Nie mniej jednak, tak jak już wspomniałem liczby nie kłamią i nie będziemy zakłamywać rzeczywistości czy nie zatwierdzać sprawozdania. Sprawozdanie zostało sporządzone w oparciu o przepisy ustawy
o rachunkowości, zawiera wszystkie niezbędne elementy. Natomiast co innego dotyczy kwestia związana co dalej z zatwierdzonym sprawozdaniem i ewentualnie wynikiem. Dotychczas jeżeli popatrzymy na podstawę prawną naszej uchwały, potwierdzam ten art. 59 jest, teraz unikamy tego art. 59 ust. 1 jak również tego który traci swą moc dokładnie 29 maja br. Przypominam o osiemnastomiesięcznym Vacatio legis gdzie był czas na przygotowanie
i przyjrzenie się finansom wszystkich szpitali a nie dyskutowaniem o jednej rzeczy czyli
o reformie służby zdrowia poprzez ich z powrotem sprywatyzowanie ale upaństwowienie bo to tak to trzeba nazywać czyli zrobienie jednego centralnego molochu w zakresie zarządzania szpitalnictwem. No tyle, bo nie można pewnie zadawać pytań bo nie ma kto odpowiadać, natomiast co do kwot i pewnie dalszych prac nad sprawozdaniem to już będzie może chwilę refleksji że, będziemy dyskutować o jasielskiej służbie zdrowia kiedy 31 maja otrzymamy raport o sytuacji finansowo- ekonomicznej szpitala. Zwracam na to uwagę mamy ustawę jest obowiązek, mamy dokonać oceny działalności szpitala, mamy dokonać oceny sytuacji finansowo-ekonomicznej a na tej podstawie również do 30 września powinniśmy się spodziewać opracowania programu naprawczego przez panią Dyrektor wybraną w konkursie.  Pani Beata Trzop do 30 września powinna nam przedstawić program naprawczy nie mówiąc
o raporcie o sytuacji ekonomicznej. Trudno przyjmować to za dobrą wiarę że przyjmujemy dzisiaj sprawozdania będziemy czekać jeszcze dwa dni do poniedziałku czy trzy dni do poniedziałku żeby otrzymać raport o sytuacji ekonomicznej bez żadnego słowa komentarza. Trudno się dyskutuje o takich dokumentach. Trochę poświęciłem czasu, trochę znam materię ustawy o rachunkowości, w związku z tym z całą odpowiedzialnością stwierdzam że, te dane powinny znaleźć odzwierciedlenie w księgach, sumarycznie mi się to że tak powiem się zgadza. Natomiast co do poszczególnych pozycji trudno mi powiedzieć, nie mam możliwości zadania pytań skąd te pozycje się wzięły czy w jaki sposób mieliśmy czy miał wpływ Covid.

 

Przesłane pocztą elektroniczną zbiorcze zestawienia:

  1. Szpital Specjalistyczny w Jaśle - pracownicy - 2014-2020,
  2. Zestawienie danych ze sprawozdań 2014-2020.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Średnioroczne przeciętne zatrudnienie w Szpitalu Specjalistycznym w Jaśle

Wyszczególnienie

Szpital Specjalistyczny w Jaśle

Wzrost/spadek 2014 - 2020

Wzrost/spadek 2018 - 2020

2014

2015*

2016

2017**

2018***

2019

2020

Pracownicy ogółem

897,75

908,5

900,32

920,52

929,34

969,19

994,46

96,71

65,12

Lekarze + lekarze stomatolodzy

106,61

102,86

99,26

100,87

94,01

92,92

87,65

-18,96

-6,36

lekarze medycyny z i stopniem specjalizacji

4

3,03

3,28

4,03

4,03

4,03

4,03

0,03

0

lekarze medycyny z ii stopniem specjalizacji

79,61

75,46

74,98

73,84

67,83

68,44

63,62

-15,99

-4,21

Farmaceuci

1

1

1

1

1

1

1

0

0

mgr analityk

4

5

4

4,42

5,75

6

6

2

0,25

Pielęgniarki

350,12

354,6

354,5

359,13

358,94

361,5

359,38

9,26

0,44

Położne

46,58

46,42

47,5

47,83

47,42

48,17

46,5

-0,08

-0,92

Technicy farmacji

4,42

4,08

4

4,5

4

4,42

5

0,58

1

Technicy RTG

18,83

18

18,67

17,5

18,75

20,92

20,38

1,55

1,63

Pozostały personel medyczny

189,96

196,96

196,16

199,33

208,37

236,31

263,59

73,63

55,22

Personel administracji, ekonomiczny i techniczny

57,9

56,91

55,06

56,27

58,48

62,99

66,96

9,06

8,48

Pracownicy gospodarczy i obsługi

118,33

122,67

120,17

129,67

131,62

134,96

138

19,67

6,38

 

*      -  brak realizacji przez Dyrektora zaleceń Rady po 2014 roku – opracowanie aktualizacji programu restrukturyzacyjnego Szpitala, za 2015 rok Zarząd Powiatu w Jaśle ocenił działalność Szpitala negatywnie, Rada Powiatu w Jaśle nie podjęła uchwały w tym zakresie

**    -  zmiana sposobu finansowania działalności Szpitala - ryczałt od 1.10.2017 rok, pierwsze sprawozdanie finansowe Szpitala zatwierdzane przez Radę Powiatu w Jaśle (uchwała nr LIV/385/2018 z dnia 24 maja 2018 r.) po zmianie Statutu, pierwszy pełny rok spracowania bezpośredniego nadzoru nad działalnością Szpitala przez Starostę Jasielskiego, obowiązek opracowania programu naprawczego, który zostaje zatwierdzony przez Radę VI kadencji (!) na lata 2019-2020  - uchwała nr III/13/2018 z dnia 7 grudnia 2018 r.

*** -  negatywny wynik (strata), który wskazuje, że sytuacja finansowa Szpitala staje się trudna, występują (narastają) roszczenia płacowe,  gdyby nie pomoc załogi (zmniejszenie odpisu na ZFŚS) to strata netto przekroczyłaby roczną amortyzację – ustawowa  możliwość pokrycia straty z budżetu, w I kwartale 2019 r. zostaje złożony wniosek  o odbycie sesji  Rady – odbywa się 28 marca 2019 r.

 

 

 

Wybrane dane dotyczące działalności Szpitala Specjalistycznego w Jaśle

Wyszczególnienie

Sprawozdanie finansowe Szpitala Specjalistycznego w Jaśle

2014

2015**

2016

2017*

2018

2019

2020

przychody netto ze sprzedaży (A)

  66 710 339,69 zł

   71 791 660,24 zł

    74 872 184,07 zł

   80 724 281,56 zł

   88 642 480,70 zł

  100 449 970,23 zł

109 983 877,64 zł

pozostałe przychody operacyjne

     3 774 994,63

      3 335 090,11 zł

      2 937 005,48 zł

     2 708 358,73 zł

     2 920 521,93 zł

       4 663 204,78 zł

   9 048 212,27 zł

koszty działalności operacyjnej (B)

  70 291 346,18 zł

   74 799 277,30 zł

    78 237 739,70 zł

   84 072 685,57 zł

   93 511 329,41 zł

  107 997 950,47 zł

125 473 781,40 zł

strata ze sprzedaży (A-B)

-   3 581 006,49 zł

-    3 007 617,06 zł

-    3 365 555,63 zł

-   3 348 404,01 zł

-   4 868 848,71 zł

-     7 547 980,24 zł

-  15 489 903,76 zł

Strata netto

-      274 872,93 zł

-       292 197,65 zł

-        494 497,43 zł

-   1 005 285,43 zł

-   2 370 670,63 zł

-     3 565 710,24 zł

-    8 267 901,57 zł

Amortyzacja

     3 233 077,21 zł

      3 168 016,55 zł

      2 521 008,80 zł

     2 419 134,84 zł

     2 599 012,86 zł

      4 161 588,40 zł

    5 010 553,18 zł

zapas (margines bezpieczeństwa)***

     2 958 204,28 zł

      2 875 818,90 zł

      2 026 511,37 zł

     1 413 849,41 zł

        228 342,23 zł

          595 878,16 zł

-  3 257 348,39 zł

kwota zmniejszenia środków ZFŚS przekazanych na konto

        467 145,39 zł

        429 509,75 zł

         411 698,70 zł

        435 940,45 zł

        453 473,41 zł

          404 034,30 zł

     359 200,00 zł

zapas (margines bezpieczeństwa) przy pełnej realizacji ustawowego odpisu na ZFŚS

     2 491 058,89 zł

      2 446 309,15 zł

      1 614 812,67 zł

        977 908,96 zł

-       225 131,18 zł

          191 843,86 zł

-   3 616 548,39 zł

Kapitał (fundusz) podstawowy

  18 500 708,18 zł

   18 500 708,18 zł

    18 500 708,18 zł

   18 500 708,18 zł

   18 500 708,18 zł

    18 500 708,18 zł

 18 500 708,18 zł

Zobowiązania

  11 240 037,98 zł

   12 982 311,05 zł

    14 806 110,90 zł

   16 663 622,80 zł

   18 812 251,40 zł

    22 103 840,22 zł

 35 271 661,94 zł

krótkoterminowe

  10 702 273,09 zł

   12 434 090,38 zł

   14 214 668,05 zł

  13 192 492,66 zł

  17 628 098,82 zł

    17 554 953,72 zł

 26 653 097,94 zł

długoterminowe

       537 764,89 zł

        548 220,67 zł

         591 442,85 zł

    3 471 130,14 zł

    1 184 152,58 zł

      4 548 886,50 zł

  8 618 564,00 zł

Kapitał (fundusz) własny

     3 108 733,42 zł

      2 816 535,77 zł

      2 120 602,33 zł

        846 050,60 zł

-   1 524 620,03 zł

-     5 096 870,27 zł

-  13 365 119,84 zł

*     -  pierwszy pełny rok spracowania bezpośredniego nadzoru nad działalnością Szpitala przez Starostę Jasielskiego,  zmiana sposobu finansowania działalności Szpitala, ryczałt od 1.10.2017 rok

**   - za 2015 rok Zarząd Powiatu w Jaśle ocenił działalność Szpitala negatywnie, Rada Powiatu w Jaśle nie podjęła uchwały w tym zakresie

*** - art. 59. ust.1 ustawy o działalności leczniczej – stratę samodzielnie pokrywa Szpital (strata netto mniejsza niż roczna amortyzacja), ale maksymalnie do wysokości swoich funduszy (!).

Uwaga!

          Dane zestawione w tej tabeli potwierdzają nasze obawy dotyczące jakości zarządzania Szpitalem i konieczność odbycia debaty w tej sprawie (odbyła się na nasz wniosek
28 marcu 2019 r., ale o wynikach lepiej przemilczmy, aczkolwiek należy to na sesji przypomnieć) – Szpital po 2018 roku utracił  możliwość samodzielnego pokrywania dalszych strat z działalności w latach przyszłych, a program naprawczy był koniecznością, a nie ustawowym wymogiem.

 

Radny Ryszard Papciak - szanowni państwo dla mnie jest to przerażająca sytuacja finansowa, jeżeli
w najbliższym czasie Powiat nie udzieli wsparcia, nie wiem w jakiej postaci czy to poprzez zagwarantowanie poręczenia kredytu czy to innej postaci. To cała energia nowej pani Dyrektor zostanie zużyta na targi z kontrahentami, z dostawcami. Ja w swoim życiu miałem kilka sytuacji kiedy firma traciła płynność i wiem co to oznacza. Ja pozwolę sobie zauważyć że, większość z państwa radnych tak się składa że, ma praktykę, doświadczenie, pracę w budżecie lub około budżetu. Mnie się zdarzyło być w innym sektorze i naprawdę kiedy próbuję tu uczulić na to, na te wyniki, to pan Starosta bardzo szybko przechodzi do zachwytów ile będzie pieniędzy na inwestycje chwała, chwała. Ale dzisiaj jeżeli natychmiast nie udzielimy jakiegokolwiek wsparcia, ja nie jestem od stawiania słupków czy paragrafów żeby to zrobić, to naprawdę zerwane zostaną ciągi współpracy? Dlaczego rosną zapasy? Często jest taka sytuacja że, dostawca wymusza, owszem dam Ci to za wyznaczoną płatność ale jednocześnie musisz przyjąć X innych rzeczy. Ja to przeżywałem w kombinacie budowlanym przez lata. Szanowni państwo jeżeli my nie podamy ręki nowej pani Dyrektor to nic z tego nie wyjdzie. Za pół roku wyczerpana po prostu zrezygnuje. Ja kiedyś też wydawało mi się że, mogę usiąść do księgowości szpitala i coś tam zobaczyć, nie można zobaczyć. Tam jest kompletna blokada na to żeby cokolwiek zobaczyć. Ja wiem że, każda firma chroni swoje tajemnice ale
w tym przypadku nie ma szansy na jakąkolwiek analizę. Powiem tak, kiedy prosiłem o pewien wydruk, odmówiono mi ponieważ to za dużo papieru. Kupiłem, ryzę papieru, kupiłem toner odmówiono mi, bo nie. Ja nie będę tu wyrażał takich czy innych uwag ale chciałbym żebyśmy wszyscy zrozumieli niesamowicie trudną sytuację pani Dyrektor. Proszę Państwa na papierze mamy 71 000 000,00 majątku, aktywów. Zobowiązań mamy 84 z tego przynajmniej 5 000 000,00 już jest natychmiast wymagalne i tu może być taka sprawa, Trybunał podjął, ktoś podjął uchwałę. Trzeba robić wszystko co jest dopuszczalne żeby ratować.
Ja tu mógłbym opowiadać jakie rozwiązania ja stosowałem w innej sytuacji ale firma miała majątek, firma miała produkty, firma miała coś. Szpital nie ma nic co można zhandlować. Powiem tylko taką ciekawostkę że, 1992 roku cukrownia zalegała Instalowi 2 miliardy powiedzmy że, to byłoby 200 000 tysięcy odsetek za zwłokę było drugie 2 miliardy czyli 400 000 tysięcy. Cukrownia nie miała pieniędzy. Ja wybrałem cukier 250 ton i puściłem go dla handlarzy obwoźnych. Za pół roku przyjechał z przestępstw gospodarczych odpowiedni inspektor Komendy Wojewódzkiej Policji: Dlaczego pan tak robi? A ja mu powiedziałem: Proszę pana nie jest to zabronione a jeżeli ja nie odzyskam pieniędzy nie będę mógł opłacić materiał to ja tu jestem nie potrzebny. A tu do mnie co chwila co pół godziny wchodzili kontrahenci kiedy pan panie Dyrektorze zapłaci? Bo ja tu specjalnie przyjechałem z Warszawy, ja tu specjalnie przyjechałem z huty aluminium, ja tu specjalnie przyjechałem stąd. Znam życie i błagam was, nie proszę, zlitujcie się i w tej chwili  próbujcie pomyśleć jak wesprzeć panią Dyrektor.

 

Radny Grzegorz Pers- szanowni państwo radni przysłuchiwałem się tutaj wypowiedziom przedmówców, wiele państwo macie racji na pewno w tym, w tej swojej argumentacji. Natomiast chciałem zwrócić uwagę
i przysłuchiwałem się wypowiedzi, długiej wypowiedzi pana Radnego Przetacznika i co mnie tak uderzyło? Rzeczywiście ma pan radny w jednym rację że, na przestrzeni tych kliku lat jest niepokojące że, ubywa etatów lekarskich. Bo szanowni państwo to wszystko co pan radny Papciak mówił, co pan radny Przetacznik mówił w kwestii kosztów jest ważne ale bardzo ważna jest ta druga strona przychodów. Bo nie jest też tak że, nie można pozyskiwać nowych środków. W tej chwili np. po stronie przychodowej, dam taki przykład pierwszy z brzegu Centrum Środowiskowe Psychiatrii gdzie na takie cele można pozyskać spore środki tylko żeby obsłużyć dyżury lekarskie, obsłużyć takie centra czy ewentualnie tworzenie nowych  oddziałów, o czym to mówiliśmy tu niejednokrotnie, o urologii jest taka wąska działka dobrze finansowana jak chirurgia naczyniowa. I szanowni państwo to są bardzo dobrze wyceniane procedury i myślę że, powinniśmy dać szanse nowej pani Dyrektor żeby się wykazać po prostu w pozyskiwaniu środków
z Funduszu tam gdzie możemy pozyskiwać. Nie będzie tego jeśli nie będzie pozyskiwania kadry, stąd pomysł Zarządu i Wysokiej Rady na stypendia fundowane. To jest taka motywacja bo my musimy pozyskiwać lekarzy którzy niestety albo zostają w dużych miastach albo część wyjeżdża za granicę. Na to chciałem zwrócić uwagę i to jest słuszna uwaga pana radnego Przetacznika o ilości ubywających etatów medycznych nie mówię tylko o lekarzach ale również pielęgniarkach. Sytuacja 2020 bo to rozumiem że, chyba pan radny Przetacznik przygotował tą analizę porównawczą 2014-2020 i zwróćcie państwo uwagę że, ten margines bezpieczeństwa czyli ta różnica między amortyzacją a stratą netto to właściwie 2020 rok był pierwszym w którym ten margines bezpieczeństwa został przekroczony. Wszystkie poprzednie lata były na plus, mówię o tym marginesie bezpieczeństwa 3 257 000,00. Państwo zadawaliście pytania czy ten rok Covidowy miał na to wpływ czy nie miał. Wbrew strukturze zatrudnienia tam były również w ciągu ostatnich lat regulacje takie związane z minimalnym wynagrodzeniem co ustawowo pracodawca był zobowiązany do zwiększenia tych stawek, dodatki dla pielęgniarek. Szanowni państwo podam taki przykład szpitale Covidowe w pełni Covidowe które, całą strukturę miały Covidową a nie tak jak np. w Jaśle system mieszany, część oddziałów Covidowych część nie Covidowych, były znacznie lepiej finansowane. I myślę obiektywnie rzecz biorąc że, jednak ten rok Covidowy wpłynął znacząco i minus na tą stratę. Zobaczymy jak będzie w roku kolejnym 2021 ale mam nadzieję i widzę po różnych takich ruchach jakby oceniając działalność pani Dyrektor Beaty Trzop że, rzeczywiście stara się oglądać złotówkę z każdej strony. Ja ze swojej strony, myślę że, w imieniu Zarządu też apeluję do Państwa żeby w tej trudnej sytuacji, wspomóc szpital Zarząd proponuje 1 000 000,00 złotych żeby przekazać także bardzo proszę Państwa o wsparcie.

 

Radny Jan Urban ­­- szanowni państwo radni póki co jesteśmy w temacie związanym z analizą zestawionego sprawozdania finansowego za rok obrotowy 2020. Boleję nad faktem że, nad tak poważnym zagadnieniem mamy raptem trzy, cztery dni na zapoznanie się, że nie było dogłębnej analizy. Jak mój przedmówca pan radny Janusz Przetacznik powiedział to są skutki i tutaj nie ma o czym dyskutować o sprawozdaniu z punktu widzenia formalno-prawno- rachunkowego. Ale proszę Państwa jest to historyczna chwila, która pokazuje jak wielką stratę przynosi nam nasz zakład leczniczy jakim jest  Szpital Specjalistyczny. Ja mam wielką pretensję do Zarządu Powiatu, myślę że państwo chyba nawet nie wiedzieli wcześniej że, nie informował nas o takiej skali strat i takich problemach finansowych, które obrazuje nam przedstawione sprawozdanie finansowe. Radny Przetacznik zwrócił państwu uwagę i dał doskonały materiał do analizy. Jak kształtowały się przychody ale zwróćcie państwo uwagę jak również wzrasta zatrudnienie w szpitalu. Dziwnym jest dla mnie np. fakt jeżeli chodzi o wzrost zatrudnienia w obszarze personelu administracyjno-ekonomicznego. Czy to było aż tak potrzebne? Wiemy doskonale że, dzisiaj bardzo istotnym elementem kosztogennym
w całej strukturze wydatków są właśnie pobory. Nie było polityki dbania o grosz, bo ja wiem że, wszyscy za chwilę będziemy szli w retorykę że, przecież to jest nasza lecznica, wszyscy się tam pójdziemy leczyć. Tak proszę Państwa ale działalność zarządcza, działalność kontrolna nad tą placówką ze strony Zarządu myślę że, nie była do końca właściwa, że Zarząd albo nie wymagał albo nie przyłożył się w sposób należyty do patrzenia na ręce byłemu Dyrektorowi szpitala. No bo proszę Państwa pamiętamy, to mnie do dzisiaj boli, pan Starosta Pawluś zaatakował koleżankę radną za to że, ona ośmieliła się zadać pytanie na Radzie Społecznej Szpitala ponieważ coś w tych stratach, w tych informacjach jej nie grało. I co? Dzisiaj się mleko rozlało. Ja zadaję pytanie: jak często Zarząd dokonywał analiz tej trudnej sytuacji finansowej? Na ile była bieżąca działalność kontrolno- zarządcza nad tą placówką? Dzisiaj to już jest temat zamknięty. Bilans został przyjęty i cyfry nie kłamią. Strata po raz pierwszy jest tak ogromna że, przekroczyła amortyzację i teraz my będziemy musieli się zastanowić co z tym fantem zrobić. Mam nadzieję że, wszyscy przeczytaliśmy opinię biegłego ale pozwolę sobie przeczytać, to co się napisał nasz audytor. Macie wszyscy Państwo, mam nadzieję że, przeczytali to wszyscy: opisany stan finansowy szpitala wskazuje na możliwość wystąpienia zagrożenia kontynuacji działalności statutowej w bliżej nieokreślonym czasie jednak ewentualne decyzje w tym zakresie zgodnie z ustawą o działalności leczniczej należą do właściwych organów podmiotu tworzącego. To napisał audytor, biegły przepraszam który badał bilans. My mamy tą pełną świadomość dzisiaj tylko szkoda że, w trakcie roku w tych sprawozdaniach z prac Zarządu mieliśmy zero informacji o dokonywanych działaniach mających na celu zminimalizowanie straty przez szpital. Sprawozdanie jest sporządzone w sposób prawidłowy, właściwy i trudno nam będzie dzisiaj dyskutować, stąd też będę głosował za przyjęciem tego sprawozdania, ale proszę Państwa przechodzimy jakby płynnie do tematu, który poruszał radny Papciak swoim wystąpieniem. Jak to radny nie ma dostępu do materiałów kontrolnych? Do materiałów źródłowych? No przecież to jest nienormalna rzecz. I dajemy, bo wybiegamy do przodu następnym punktem podejmujemy uchwałę o przeznaczeniu 1 000 000,00 skoro to będzie wssane w czarną dziurę z prostej przyczyny że, ta strata jest zdecydowanie większa. Czy Zarząd ma pomysł co dalej? Bo uważam że, najgorszym rozwiązaniem i tu większość samorządów normalnych jednym głosem mówi że, nie można pozwolić na centralizację i tworzenie z powrotem molochu państwowego. My mamy dzisiaj jednostkę która, nazywa się Szpital Specjalistyczny w Jaśle. My mamy dzisiaj moment kiedy przyjmujemy sprawozdanie i są karty na stole. W świat pójdzie wynik że, szpital ma tak ogromną stratę. Ale póki co nie rozmawiamy i szkoda proszę Państwa. Bo takie na szybko, na gwałt przedstawienie sprawozdania finansowego, hop przyjęcie sprawozdania finansowego a ja zadaję pytanie: Gdzie rzetelna, merytoryczna dyskusja abyśmy wszyscy mogli zgodnie podjąć plan naprawczy dla szpitala, sposób na zminimalizowanie  tych strat bo ta starta ona będzie rosła? Aż boję co się będzie działo za rok 2021. My jeszcze będziemy radnymi przez kolejne dwa lata a więc też będziemy podejmować określone działania. Więc apeluję do Zarządu siądźmy wspólnie, przeanalizujmy, wysłuchajmy i spróbujmy znaleźć jakieś rozwiązanie, które pozwoli nam w miarę spokojnie patrzeć w przyszłość. Bo my tak brniemy, brniemy , brniemy i raptem dojdziemy do muru i będzie już wtedy … no
właśnie co będzie?

 

Radna Ewa Wawro­ - no cóż, pozostaje powiedzieć jedno, straciliśmy dobre dwa lata na to żeby naprawdę szczerze i bardzo starannie przyjrzeć się sytuacji Szpitala Specjalistycznego w Jaśle i wypracowanie jakiś konkretnych ruchów, które tą sytuację by poprawiły i nie doprowadziły to tego, co mamy teraz. Pan radny Janusz Przetacznik już wspomniał dzisiaj w swojej wypowiedzi, nawiązał do tej można by powiedzieć „sławetnej” już sesji zwołanej na naszą prośbę, a poświęconej trudnej sytuacji Szpitala Specjalistycznego
w Jaśle. I wówczas wszystko zostało wypaczone, cała idea tej sesji została wypaczona. Konkluzja po niej była taka: wszystko jest pięknie, wszystko jest cacy, w szpitalu się naprawdę dobrze dzieje, szpital jest fantastycznie zarządzany. Dziś widzimy sami, jaka jest ogromnie trudna sytuacja i przed jak ogromnym zadaniem i trudnym zadaniem w tej chwili została postawiona nowa pani Dyrektor, pani Beata Trzop. Przypomnę również to że, jeszcze nie tak dawno, bo kilka miesięcy temu dopytywałam się, zainteresowana właśnie tą amortyzacją, ponieważ przeglądając otrzymane dokumenty czułam, że jest jakieś niebezpieczeństwo że, ta strata będzie dużo wyższa niż wskazywany odpis amortyzacyjny. I co? Byłam wyśmiewana. Na Radzie Społecznej zadawałam po raz pierwszy pytania, zostałam zakrzyczana prawie że przez wszystkich, jako jedyna osoba, która się ośmieliła pytać o takie rzeczy na Radzie Społecznej Szpitala. Zostałam poinformowana wówczas przez pana Starostę, występującego w roli Przewodniczącego Rady Społecznej Szpitala, że jeżeli mam jakieś pytania i zastanawiam się dlaczego radni dostają inne informacje, inne dane, niż później my na Radzie Społecznej, to że mogę złożyć interpelację. Złożyłam interpelację jedną, złożyłam drugą, prosiłam o bardzo szczegółowe informacje mówiące o tym, jakie są wyniki finansowe. Wszystkie odpowiedzi były niestety lakoniczne, nie pokazujące rzeczywistej sytuacji. I do tego w dalszym ciągu sytuacja szpitala była piękna, wszytko było ładnie, wszystko było pod kontrolą. Dziś widzimy jak jest. Jest mi przykro za wszystkich,  bo straciliśmy naprawdę dwa lata. Kawał czasu, który mógł nam pomóc żeby ta sytuacja dzisiaj była inna. Stało się jak się stało. Będę głosowała za przyjęciem tego sprawozdania, szkoda tylko, że tak był tak bardzo krótki czas dany nam na przeanalizowanie sprawozdania

 

bo to zbyt krótko żeby uzupełnić jeszcze o pewne rzeczy. Ale sprawozdanie przygotowane jest poprawnie nie można się absolutnie niczego czepić. I teraz oczekiwałabym tylko i wyłącznie tego, żebyśmy naprawdę wszyscy razem zasiedli do wspólnej debaty, do burzy mózgów  każdego, kogo tylko można i kto ma jakąś wiedzę, jakieś pomysły, po to żeby pomóc nowej pani Dyrektor wyjść z tej jakże trudnej sytuacji. O apeluję o to.

 

Radna Bożena Macek­-Lubaś­ - z uwagą przysłuchuję się wypowiedziom moich koleżanek i kolegów
i doszłam do takiego wniosku: Zarząd Powiatu, Dyrektor szpitala wykazują się bezsilnością w sprawach finansowej działalności szpitalnej. Pan Starosta często powtarza że, co prawda jest źle ale u innych jest jeszcze gorzej. Jest to bardzo wątpliwa pociecha. I teraz tak nam wraca historia: „ksiądz wini pana, pan księdza a nam prostym zewsząd nędza”. Ktoś ponosi za to odpowiedzialność, ja nie mówię że Zarząd, nie mówię że Dyrekcja a szczególnie nowa pani Dyrektor ale prawdopodobnie jestem przekonana że, winien jest system a dokładnie niewydolność systemu. Może by należało się zwrócić do Ministra Zdrowia czy do NFZ o zwiększenie nakładów na szpitale powiatowe. Przecież to nie jest zakład produkcyjny. Wiadomo że, szpital nie ma możliwości zarabiania. W dużej mierze polega na pieniądzach, które dostanie z NFZ
z Ministerstwa. I tak patrzmy, jeżeli możemy się od kogoś uczyć, to patrzmy  na te szpitale które jeszcze w tej sytuacji, takiej jak nasza potrafią lepiej funkcjonować od nas, a nie patrzmy na tych którzy, nawet tak nie są w stanie sobie poradzić jak my.

 

Radny Krzysztof Buba - w pełni zgadzam się z panem Januszem Przetacznikiem. Bardzo dobrze przygotowane materiały, pełna merytoryka to pokazuje podejście bardzo poważne do tematu. Ja mam takie pytanie do kolegów radnych którzy głosowali za słynnymi naszymi programami naprawczymi. Gdzie są te programy naprawcze? Co one znaczyły? Do czego były potrzebne? Jak to wygląda? Sami się ośmieszamy. Nasuwa mi się takie pytanie: Gdzie jest poprzednia Dyrekcja szpitala?, Gdzie był pan Starosta? Gdzie był Zarząd? I w końcu gdzie myśmy byli jako Rada Powiatu? To nie jest tak jak się mówi, tu wszystko jest dobrze i zwala się na Covid. Ja myślę że, te dane jednoznacznie pokazują w którym momencie się to zaczyna, jak to postępuje. Kolejny raz mógłbym powiedzieć a nie mówiliśmy. Bo tak cały czas prosimy, mówimy  nikt nas nie słucha. Mam pytanie do pana Starosty. Gdzie kontrole wewnętrzne? Co te kontrole wewnętrzne zlecane przez Zarząd, pana Starostę dawały?. Chyba nic. Pytanie: czy robiliśmy je czy na odczepnego? No bo to pokazuje że, to cały czas postępowało i rośnie to jak taka kulka śniegu, która pędzi z górki i coraz bardziej nabiera rozpędu. Zawsze byliśmy informowani jako radni że, no nie jest może do końca idealnie ale dobrze będzie, wszystko wspaniale, pięknie ładnie. Panie Starosto pytanie: Na jakiej podstawie pan twierdzi że w innych szpitalach jest źle? Proszę o konkrety, proszę podać szpital, nazwę
w której miejscowości jest źle, nie ogólniki, nie hasła tylko konkrety, będziemy wtedy widzieli. Proszę przygotować materiały, dziesięć szpitali  ma gorsze wyniki od nas, dwadzieścia ma lepsze ale będziemy widzieli w którym miejscu stoimy, będzie to rzetelna informacja. Mam takie pytanie bo jednej rzeczy nie mogę zrozumieć, zatrudnienie tu koledzy poruszali, no rośnie bardzo zatrudnienie i pytanie jest takie: Co to jest ten niższy i średni personel medyczny? Tutaj to zatrudnienie rośnie w sposób duży i powiem tak, że to wszystko później rzutuje na kwestie związane z wynagrodzeniami. Około 90 milionów wynagrodzenia
z pochodnymi w ubiegłym roku gdzie szpital w Brzozowie jest o wiele większy jest trzystu osiemnastu lekarzy, nie tak jak u nas osiemdziesięciu ośmiu, tylko tam wydali coś ponad 100 milionów. Tak się nasuwa pytanie jak to jest, czemu tak jest że my nagle mamy takie kwoty na wynagrodzenia a liczba lekarzy jest no w sposób taki jaki widać zdecydowanie większa i tam sobie jakoś radzą z tym a u nas jest to o wiele więcej. Mam pytanie do pani Dyrektor: Ile z tych wynagrodzeń, tych które pokrywa szpital pobierają lekarze kontraktowi, ile nasi etatowi, ile pielęgniarki, ile położne i ile pozostały personel medyczny? Taką informację powinniśmy dostać. To powinno być dla nas jasne i czytelne. Bardzo poważny problem, uważam że, trzeba bardzo poważnie do tego podejść. Przypominam że, chcieliśmy na ten temat rozmawiać w 2019 roku. Sesja Nadzwyczajna jak wyglądała? to wszystko proszę sobie odsłuchać. Kilku radnych się wypowiadało jak to wszystko jest wspaniale a życie pokazuje coś innego. Będę głosował za przyjęciem sprawozdania ale proszę bardzo wszystkich o poważne podejście do tematu, nie ogólniki tylko konkrety. Chciałbym wiedzieć jakie pani Dyrektor podejmie kroki żeby poprawić tą sytuację, słychać ze szpitala dochodzą głosy że, jakaś restrukturyzacja zatrudnienia itd. Ale nic nie wiemy a to są bardzo poważne tematy.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz wyjaśnił że, audyt dołączony do materiałów nie stanowi załącznika do uchwały.

Przewodniczący zarządził głosowanie dotyczące podjęcia uchwały w

sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Szpitala Specjalistycznego w Jaśle za rok obrotowy 2020. (Druk Nr 311).Wraz z Autopoprawką.

W głosowaniu brało udział 21 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 21 radnych,

Uchwała została podjęta.

 

Ad.4b. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2021 rok.(Druk Nr 312).

Przewodniczący poprosił o wprowadzenie panią Teresę Połeć- Skarbnika Powiatu i pana Starostę-pana Adama Pawlusia.

 

Starosta Jasielski Adam Pawluś - otrzymaliśmy dofinansowanie z budżetu Państwa z rezerwy w kwocie 6 568 072,00 złote. Zgodnie z naszym wnioskiem na realizację inwestycji czyli w skrócie mówiąc budowę mostu na rzece Jasiołce, w celu połączenia ulicy Towarowej z ulicą Żniwną. Jest propozycja żeby tą kwotę przyjąć do budżetu. Ta kwota nie zostanie w takiej wysokości wykorzystana na tą inwestycję mostową ponieważ zasady są takie że, w 50% możemy finansować inwestycje z tej rezerwy budżetowej a kwota po przetargu wyszła poniżej 10 milionów więc ponad 1,5 miliona mamy oszczędności które, wykorzystamy na inne zadania. W pierwszej kolejności już jest realizowana inwestycja czyli tzw. prawoskręt,  140 metrów pod wiaduktem w ciągu ulicy Kasprowicza, niezwykle ważne zadanie, w kontekście w najbliższym czasie uruchomienia łącznika od ronda z Wojska Polskiego do ulicy Floriańskiej. Więc to jest wielki sukces
i wielkie osiągniecie dla Powiatu Jasielskiego. Kolejna przeprawa, kolejny ciąg drogowy który, powstanie
w samym mieście Jaśle. Z racji tej że, mamy trochę tych oszczędności związanych ze wspólną realizacją tych inwestycji drogowych i z pozyskaniem środków to Zarząd stoi na stanowisku że, ta kwota miliona złotych którą chcemy wesprzeć w tej chwili szpital jasielski no może, nie pokrywa w pełni tego obligatoryjnego jeszcze do 29 maja obowiązku ale chcemy utrzymać i wesprzeć szpital tą kwotą. Więc pozostałe kwoty to są mniejsze w tym całym naszym budżecie dlatego bardzo proszę o poparcie tej propozycji zawartej w projekcie zmian uchwały budżetowej na 2021 rok.

 

Przewodniczący poinformował radnych, że w razie pytań obecna na sali pani Teresa Połeć Skarbnik Powiatu, udzieli odpowiedzi. 

Przewodniczący otworzył dyskusję oraz poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo- Budżetowej – radny Jan Czajka- Komisja wyraziła pozytywną opinię .

Przewodniczący Komisji Społecznej – radny Stanisław Święch – Komisja opiniuje projekt głosami 3 -„za”, 2 - „wstrzymujące”.

 

Radny Janusz Przetacznik – chciałbym jeszcze wrócić do sprawozdania, bo zgłosiłem się do dyskusji pan Przewodniczący pewnie nie zauważył. Nie mniej jednak temat jest już rozstrzygnięty, natomiast zwracam uwagę na następującą rzecz. W odpowiedzi do pana radnego Persa jak również pana Starosty Adama Pawlusia już rok 2018 był rokiem, w którym  przekroczyliśmy tzw. Rubikon. Proszę zwrócić uwagę że, gdyby nie związki zawodowe i zrezygnowanie z obowiązkowego, ustawowego odpisu z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w kwocie 453 473, 41 złotych, strata netto by była wyższa aż o 225 000,00 złotych od odpisu amortyzacyjnego rocznego. W związku z tym to był ten sygnał, na to zwracaliśmy uwagę i to co powiedziała pani radna Ewa Wawro, rok 2019 debata i przede wszystkim program naprawczy. Na co zwracaliśmy uwagę w swoich wypowiedziach o latach 2019-2020, jakoś nikt nas nie chciał słuchać. Natomiast chciałbym teraz wrócić do uchwały związanej ze zmianami budżetu i tej propozycji o której pan Starosta wspominał, pomijam kwestie dotacji mostowych, natomiast skoncentruję się na pomocy finansowej dla Szpitala Specjalistycznego w Jaśle, którą Zarząd proponuje czy rekomenduje w kwocie milion złotych. Zgadzam się z wypowiedzią pana radnego Ryszarda Papciaka że, powinniśmy się zastanowić i pomóc nowej Dyrekcji szpitala natomiast moje pytanie jest następujące: Czy i w jaki sposób nie mając żadnej możliwości rozmowy z panią Dyrektor, nie mając możliwości sprawdzenia tak naprawdę czy kwota miliona złotych może w jakiś sposób usprawnić, upłynnić możliwości finansowe, tego absolutnie nie wiemy. Oczekiwałem że, właśnie już pani Dyrektor nowa w terminie do 31 maja czyli jeżeli zdecydowaliśmy się na sprawozdanie finansowe i ewentualnie pomoc finansową, opracuje ustawowy raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej szpitala i tam zaproponuje pewne rozwiązania które, nie znalazły się w sprawozdaniu finansowym, a gdyby biegły rewident tak jak dawniej robił opinię do sprawozdania a nie sprawozdanie z badania, to jak drzewiej bywało patrzyliśmy jakie zobowiązania są wymagalne, jakie niosą skutki.  Trudno w tej chwili powiedzieć czy ten milion złotych proponowany cokolwiek nam da. Ale teraz wracam do samego miliona złotych i tych kwestii związanych z ewentualną pomocą. Zanim pan Starosta się powołuje na uregulowania prawne to chciałbym zwrócić uwagę że, art. 59 ust. 2 pkt 1 mówi że, organ ma dziewięć miesięcy czasu czyli nie podejmuje ad hoc tylko mamy dziewięć miesięcy aby zastanowić się, dokładnie to na co zwracał uwagę pan radny Ryszard Papciak aby „nie wylać dziecka z kąpielą” a w taki sposób przekazać środki finansowe, które będą po pierwsze monitorowane, po drugie wydane sensownie i umożliwiające dalszą działalność jasielskiego szpitala. Przypomnijmy że, maksymalna kwota pomocy która, jest zapisana w art. 59 ust. 2 ppkt 1 to strata netto i koszty amortyzacji czyli proszę zwrócić uwagę to jest ponad 13 milionów złotych. Tyle panie Starosto jest w art. 59  ust. 2 który, straci ważność po wyroku Trybunału Konstytucyjnego, także proszę nie mówić o wielkości minimalnej, bo tym milionem złotych to nawet nie zbliżamy się do wysokości amortyzacji a nie mówiąc już o starcie netto. Mówimy o realnych pieniądzach jeżeli chcemy świadomie podnosić rękę za pomocą, ja bym chciał najpierw zobaczyć na co ten milion złotych zostanie przeznaczony, w jaki sposób zostanie wykorzystany. Jeżeli bazujemy na wyroku Trybunału Konstytucyjnego aż się prosi zadać pytanie czy w takim razie już mamy zamiar, jesteśmy przygotowani  skarżyć Skarb Państwa
o niezrefundowanie bądź zaniżenie wysokości kontraktu bądź ryczałtów związanych z Narodowym Funduszem Zdrowia. Przypomnijmy że, to jest związane ze zmianą sposobu finansowania służby zdrowia, która nastąpiła od 1 października 2017 roku. I pomińmy, tak bardzo chwalony przez pana Dyrektora Michała Burbelkę, podkreślającego w każdym programie naprawczym że, to jest błogosławieństwo i genialny sposób na utrzymanie płynności finansowej, szpitali. W związku z tym teraz jeżeli patrzymy na to co nam pan Starosta i Zarząd proponuje czyli pomoc, pytam się na jakiej podstawie? Jeżeli popatrzymy na ustawę
o rachunkowości że, mamy zatwierdzić sprawozdanie finansowe co do tego nie ulega wątpliwości, dlatego świadomie i z pełną odpowiedzialnością podniosłem rękę i zagłosowałem za zatwierdzeniem sprawozdania. Nie mniej jednak kwestie związane z rozliczeniem wyniku finansowego tak jak ustawa o rachunkowości mówi, nie jeden już wyrok Wojewódzkiego i Naczelnego Sądu Administracyjnego w tej sprawie już zapadł, że podjęcie czy zatwierdzenie sprawozdania nie jest jednoznaczne z pokryciem strat ponieważ to wymaga tak jak powiedział pan Ryszard Papciak zdrowego rozsądku, popatrzenia co możemy zrobić, w którym momencie czy kiedy możemy dać szansę. Warto popatrzeć na te dokumenty w sposób taki, w który byśmy mogli do tego tematu wrócić. Czyli pani Dyrektor ma przygotować raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej szpitala a do 30 września ma również opracować program naprawczy szpitala, w takim  razie możemy te dwa tematy połączyć. I chciałbym zwrócić uwagę na to że, jeżeli w pierwszej uchwale wykreśliliśmy art. 59 ust.1 bo tak jak powiedziałem w sprawozdaniu finansowym ten artykuł mówi że, sam szpital pokrywa starty z własnej działalności, po wyroku Trybunału Konstytucyjnego właśnie taką sytuację będziemy mieć że, zostaje art. 59 ust. 1 czyli strata i szpital musi się sam z tym tematem borykać. Teraz jeżeli wykreśliliśmy art. 59 ust. 2 to na jakiej podstawie chcemy pomóc naszemu szpitalowi bez dokonania analizy dlaczego to jest milion złotych a nie np. 950 000,00 złotych dlaczego to nie jest 2,5 miliona złotych czy 3 miliony złotych bo może się okazać że, te straty będą coraz wyższe i jeszcze wyższe. Po prostu tutaj nie mamy konsekwencji w tym co robimy. Chciałbym zagłosować, chcę pomóc, chcę dać szansę pani Beacie Trzop pod jednym warunkiem, że dostanę dokumenty i będziemy na ten temat rozmawiać w sposób profesjonalny, merytoryczny, wskazując co tak naprawdę zagraża bytowi jasielskiego szpitala. Jeżeli popatrzymy to co powiedziałem na stronę dwunastą tam mamy rozliczenia międzyokresowe przychodów prawie 42 miliony złotych to jest kwota potężna i przypomnijmy zgodnie z przyjętą polityką rachunkowości jaka obowiązuje w szpitalu, bo tak  mogłem przeczytać i sprawozdaniu jak również  we wcześniejszych informacjach i również pani radna Ewa Wawro taką odpowiedź otrzymała przychody i odpisy amortyzacyjne właśnie są rozliczane z tych rozliczeń międzyokresowych. Czyli tradycyjnie mamy środki finansowe i proszę zwrócić uwagę że, dzięki nakładom inwestycyjnym, dzięki tym dotacjom odpis amortyzacyjny z roku na rok wzrasta, bo amortyzacja z 3 milionów złotych wzrosła do 5 010 000,00 złotych z tego tylko i wyłącznie z dodatkowych zakupów i odpisów amortyzacyjnych. W roku 2020 była to kwota ponad 850 000,00 złotych, także  w ramach Covidu jasielski szpital został sporo obdarowany, bo odpis amortyzacyjny wzrósł do tego sprawozdania o kwotę ponad 850 000,00 złotych. I to mamy proszę Państwa w materiałach i w dokumentach. Chcę pomóc szpitalowi chciałbym zagłosować, nie wiem na co mam wydawać pieniądze, w związku z tym w przypadku tej uchwały będę głosował przeciw.

 

Radny Jan Urban – właśnie zainspirowało mnie wystąpienie moich poprzedników przy poprzednim punkcie, które wyraża taką wielką wolę wsparcia, pomocy. Tutaj głos Radnego Papciaka alarmujący dajmy szansę. Proszę Państwa my znowu działamy na zasadzie polewania czy gaszenia pożaru bez przemyślenia. Przecież ten milion złotych który, dzisiaj tutaj zostanie wessany i czy państwo radni którzy podniosą za tym rękę wiedzą na co on pójdzie? Czy nie prościej i mądrzej by było mieć program naprawczy? Przygotowaną koncepcję jak będziemy wychodzić z tych trudnych sytuacji?  I wtedy się okaże jaka tam jest kwota potrzebna. Wszyscy chcemy pomóc szpitalowi tylko to jest takie znowu nieodpowiedzialne pompowanie pieniędzy bez wiedzy na co to ma iść. Tak gospodarz nie robi to jest takie złe, to najgorsze praktyki jeżeli chodzi o zarządzanie strategiczne. Dzisiaj milion jutro nie wiadomo ile, to jest takie od ściany do ściany.
Ja naprawdę nie mogę zrozumieć dlaczego taka polityka, trochę to byle jako wygląda bo obwieścimy Urbi et Orbi zaś kolejny sukces że, Rada Powiatu w Jaśle przeznaczyła dla Szpitala Specjalistycznego w Jaśle milion złotych. Tu może się okazać że, ten milion złotych to jest kropla w morzu potrzeb. Nie wiemy na co to pójdzie, w jaki sposób będą te pieniądze wykorzystane. A może by się było w wyniku konsensusu
i takiego naprawdę porozumienia ponad wszelakimi podziałami,  zastanowić jaką długofalowo przyjąć politykę wspierania naszej jasielskiej lecznicy. Źle się dzieje że, w ten sposób tak na rympał na gwałt, bez przemyślenia, bez koncepcji, bez wysłuchania na co to pójdzie wyrzucamy, wrzucamy te pieniądze. To nie tędy droga.

 

Radny Ryszard Papciak - szanowny panie Janie, milion złotych pójdzie na to, na zobowiązania które już są przeterminowane. To nie jest tak że,  trzyma pan w kieszeni pieniądze i kupuje. Sytuacja jest tak doprowadzona że, ewentualnie wierzyciel wystąpi o egzekucję. Także rozpatrywanie, uzależnianie w tej chwili jest w ogóle nie pojęte przeze mnie. Ja bardzo przepraszam że, tak pana pouczam ale mam za sobą praktykę. Bardzo trudną praktykę bo zawsze lubiłem trudne zagadnienia a nie ciepłe posadki. Także niech się pan nie martwi bo to jest ratunek żeby komornik nie wszedł i nie windykował.

 

Radny Jan Urban - ja nie będę polemizował z moim przedmówcą ale ja nie mam tej wiedzy. Kolega radny jako pracownik szpitala ma tą wiedzę że, to pójdzie na zobowiązania wymagalne więc to jest kolejny przykład na to że, warto rozmawiać i trzeba rozmawiać. Dlaczego tylko milion a może 2 miliony skoro jest tak dobrze?

 

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania w sprawie podjęcia uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2021 rok.

W głosowaniu brało udział 20 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych,

- przeciw głosowało 5 radnych,

- wstrzymało się 1 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad.4c. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Tarnowskiego na realizację zadania publicznego. (Druk Nr 313).

Przewodniczący poprosił panią Teresę Połeć Skarbnik Powiatu o wprowadzenie.

 

Skarbnik Powiatu Jasielskiego Teresa Połeć - ponieważ 23 kwietnia była podejmowana uchwała w sprawie zabezpieczenia środków na realizację zadania publicznego związanego z pomocą  finansową dla Powiatu Tarnowskiego na 2020 rok na opracowanie dokumentacji projektowej przebudowy mostu drogowego. Tutaj nam zwrócono uwagę -Regionalna Izba Obrachunkowa że, jednak powinna być równocześnie podjęta uchwała o samej pomocy finansowej. W związku z tym w celu uzupełnienia tego zdarzenia Zarząd wnosi projekt takiej uchwały, gdzie wskazana jest ta pomoc finansowa ta sama kwota która była przy zaciągnięciu zobowiązania i również rok 2022.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję oraz poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo- Budżetowej – radny Jan Czajka- Komisja wyraziła pozytywną opinię .

 

Radny Krzysztof Buba - oczywiście pomoc zasadna i trzeba zagłosować „za” ja będę głosował „za”. Tylko proszę o rozwagę, bo pan radny Janusz Przetacznik już na to zwracał uwagę, że niewłaściwie przekazujemy te pieniążki i jednak prosiłbym żeby pan Starosta podszedł trochę uważnie do tematu i żebyśmy nie musieli co chwila poprawiać drobnych błędów, które da się na pierwszym etapie zrobić żeby było jak trzeba.

 

Radny Janusz Przetacznik - pan radny Krzysztof Buba już wspomniał ten temat. Natomiast można by powiedzieć że, mam satysfakcję bo to jest już druga kolejna uchwała na którą zwracałem uwagę. Przypomnijmy pierwsza dotyczyła pomocy dla samorządu województwa droga 992, wskazywałem że, muszą być konkretne uchwały tzw. kierunkowe. Po raz kolejny zwracam uwagę że, tu jest porozumienie które, będzie publikowane w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego i znowu po raz kolejny radni otrzymują dokument i wyrażamy a to zgodę, natomiast szczegółowe warunki pomocy oraz przeznaczenie i zasady będą w porozumieniu. To porozumienie będzie zawierane i wszyscy radni dotychczas w samorządach treść porozumienia znają. U nas, w naszym powiatowym, tak się utarło że, naprawdę radny powiatowy ma nic nie wiedzieć. Chciałbym panie Starosto abyśmy wreszcie skończyli z tą taką „prowizorką” w podejmowaniu zobowiązań i współpracy z innymi samorządami.

 

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania w sprawie podjęcia uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Tarnowskiego na realizację zadania publicznego.

W głosowaniu brało udział 20 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 20 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad.4d. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji „Powiatowego programu oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie w Powiecie Jasielskim na rok 2021”. (Druk Nr 314).

Przewodniczący otworzył dyskusję oraz poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Społecznej – radny Stanisław Święch- Komisja wyraziła pozytywną opinię .

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania w sprawie przyjęcia do realizacji „Powiatowego programu oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie w Powiecie Jasielskim na rok 2021”.

W głosowaniu brało udział 20 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 20 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Starosta Jasielski Adam Pawluś- z okazji Dnia Samorządowca najserdeczniejsze życzenia pomyślności, satysfakcji z pracy na rzecz Samorządu. Dziękuję za zaangażowanie, za duże poświęcenie a zwłaszcza
w tych trudnych warunkach pandemii. Bywało u nas w Starostwie bardzo trudno, nie tylko w Starostwie ale i w szpitalu gdzie w pewnym momencie w komórkach nie mięliśmy pracowników i wtedy korzystaliśmy
z pomocy z innych komórek, innych nawet jednostek. Ale udało nam się ten trudny okres przetrwać i mam nadzieję że, powoli wracamy do sytuacji stabilnej i bardziej bezpiecznej. Więc jeszcze raz wszystkiego, wszystkiego najlepszego i dziękuję za poświęconą pracę w tych trudnych warunkach.

 

Ad.5. Zamknięcie obrad.

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch zamknął obrady XLV Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu w Jaśle o godzinie 17.11.

Imienne wykazy głosowań  stanowią załącznik do niniejszego protokołu.

 

 

Protokolant:  Joanna Kosiba                                                  

 

                                                                                                                     Przewodniczący Rady

 

                                                                                                                             Robert Snoch

                                                                            

 

 

 

 

Materiały

Raport z przeprowadzonego głosowania z XLV Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 27.05.2021
Raport​_z​_przeprowadzonego​_głosowania​_z​_z​_XLV​_Nadzwyczajnej​_Sesji​_Rady​_Powiatu​_w​_Jaśle​_z​_dnia​_27052021.pdf 1.91MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
28.05.2021 08:19 a.rabenda@powiat.jaslo.pl
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Robert Snoch/ Adam Rabenda
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Protokół z XLV Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 27.05.2021 2.0 30.06.2021 13:30 Paweł Krajciewicz
Protokół z XLV Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu w Jaśle z dnia 27.05.2021 1.0 28.05.2021 08:19 a.rabenda@powiat.jaslo.pl

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}