W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Protokół z LXX Sesji Rady Powiatu w Jaśle VII Kadencji z dnia 31.01.2023

 

                                                          Protokół LXX/2023

                                            z LXX Sesji Rady Powiatu w Jaśle

                                 odbytej w dniu 31 stycznia 2023 r. o godz. 15.30

 

Ad. 1. Otwarcie Sesji.

Sesję otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch, który powitał Radnych uczestniczących w sesji zgromadzonych na sali, łączących się zdalnie, naczelników, dyrektorów, kierowników jednostek organizacyjnych. Pan Przewodniczący serdecznie powitał również dyrektorów przybyłych szkół: Pana Stefana Jurysia II LO, Pana Roberta Niemca ZS Nr 4, Pana Jacka Nawrockiego I LO, Panią Skarbnik, Pana Mecenasa i wszystkich obserwujących naszą sesję.

 

Ad. 2. Stwierdzenie prawomocności obrad.

Przewodniczący, zgodnie z listą obecności podpisaną przez 11 radnych oraz na podstawie liczby zalogowanych radnych do zdalnego systemu w ilości 11, stwierdził, że w posiedzeniu bierze udział 22 radnych, obrady są prawomocne.

 

Ad. 3. Przyjęcie protokołów z LXVIII oraz LXIX sesji Rady Powiatu w Jaśle.

Przewodniczący poinformował, że do protokołów nie wpłynęły uwagi, poza jedną złożoną przez radnego Sławomira Madejczyka, która została uwzględniona.

Przewodniczący zarządził głosowanie nad zatwierdzeniem protokołu z LXVIII sesji Rady Powiatu w Jaśle.

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za przyjęciem protokołu głosowało 22 radnych.

Protokół z LXVIII sesji Rady Powiatu w Jaśle został przyjęty.

 

Przewodniczący zarządził głosowanie nad zatwierdzeniem protokołu z LXIX sesji Rady Powiatu w Jaśle.

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za przyjęciem protokołu głosowało 22 radnych.

Protokół z LXIX sesji Rady Powiatu w Jaśle został przyjęty.

 

Ad. 4. Wprowadzenie ewentualnych zmian do porządku obrad.

Przewodniczący odczytał wniosek Zarządu Powiatu w Jaśle.

 

WNIOSEK O ZMIANĘ PORZĄDKU OBRAD

Zwracam się z wnioskiem o zmianę porządku obrad LXX sesji Rady Powiatu w Jaśle w dniu 31 stycznia 2023 roku, poprzez zmianę kolejności podpunktów a), b), c) i d) w pkt. 6, w następujący sposób:

„a) udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Tarnowskiego na realizację zadania publicznego, 

b) przystąpienia do realizacji i zabezpieczenia środków finansowych na realizację w 2023 roku zadań inwestycyjnych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich,

c) zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2023 rok,

d) zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2023 – 2030”.

Pozostałe podpunkty punktu 6 pozostają bez zmian.

 

Przewodniczący Robert Snoch – jeśli nie byłoby sprzeciwu prosiłbym o przegłosowanie tego wniosku w całości. Czy ktoś z Państwa radnych byłby przeciw, żeby głosować ten wniosek jako jeden?

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wnioskiem o zmianę kolejności podpunktów a), b), c) i d) w pkt. 6.

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za głosowało 22 radnych.

Kolejności podpunktów a), b), c) i d) w pkt. 6 została ustalona według nowego porządku.

 

Zmieniony porządek obrad:

  1. Otwarcie sesji.
  2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
  3. Przyjęcie protokołów z LXVIII i LXIX sesji Rady Powiatu w Jaśle.
  4. Wprowadzenie ewentualnych zmian do porządku obrad.
  5. Wybór Komisji Wnioskowej.
  6. Podjęcie uchwał w sprawie:
  1. udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Tarnowskiego na realizację zadania publicznego (Druk nr 518),
  2. przystąpienia do realizacji i zabezpieczenia środków finansowych na realizację w 2023 roku zadań inwestycyjnych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (Druk nr 519),
  3.  zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2023 rok (Druk nr 516),
  4. zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2023 – 2030” (Druk nr 517).
  5. określenia rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej oraz warunków i sposobu ich przyznawania  (Druk nr 520),
  6. ustalenia regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki     przyznawania    dodatków do wynagrodzenia zasadniczego, szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych przez Powiat Jasielski (Druk nr 521)
  7. rozpatrzenia petycji dotyczącej budowy chodnika wzdłuż drogi powiatowej Nr 1830R w miejscowości Lisów (Druk nr 522),
  8. zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Jaśle na 2023 rok (Druk nr 523),
  9. zmieniająca uchwałę Nr XXXVII/260/2013 Rady Powiatu w Jaśle z dnia 21 marca    2013 r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Powiat Jasielski oraz warunków i zasad korzystania z tych obiektów (Druk nr 524).

7. Sprawozdanie Starosty Jasielskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w 2022 r. (Druk nr 525).

8. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz prac Zarządu w okresie  międzysesyjnym.

9. Interpelacje.

10. Wnioski i zapytania radnych.

11. Sprawy różne.

12. Zamknięcie obrad.

 

Ad. 5. Wybór Komisji Wnioskowej.

Wiceprzewodnicząca Rady Powiatu Anna Nigborowicz zgłosiła do Komisji Wnioskowej

radnych: Irenę Baciak, Stanisława Święcha, Sławomira Madejczyka.

Innych propozycji nie zgłoszono.

Zgłoszeni radni wyrazili zgodę na pracę w Komisji Wnioskowej.

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wyborem członków Komisji Wnioskowej.

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za wyborem zaproponowanego składu Komisji Wnioskowej głosowało 22 radnych.

Komisja została powołana.

 

Ad. 6. Podjęcie uchwał w sprawie:

       a) udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Tarnowskiego na realizację zadania publicznego (Druk nr 518),

 

Przewodniczący poprosił o opinie Przewodniczących Komisji Stałych.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – radny Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Tarnowskiego na realizację zadania publicznego (Druk nr 518),

W głosowaniu brało udział 22 radnych.       

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6b) Podjęcie Uchwały w sprawie przystąpienia do realizacji i zabezpieczenia środków finansowych na realizację w 2023 roku zadań inwestycyjnych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (Druk nr 519),

 

Przewodniczący poprosił o opinie Przewodniczących Komisji Stałych.

Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – radny Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado … -   problem z głosem.

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, mamy projekt uchwały druk 516 dotyczący zmiany uchwały budżetowej i chciałbym tutaj wrócić do tego wątku, który poruszałem na Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu, a dotyczył  przede wszystkim wprowadzania nowych zadań bez dyskusji czy rozpatrywania przez komisje branżowe. W tabeli Nr 3 mamy wprowadzone dwa pierwsze nowe zadania, które wcześniej nie były sygnalizowane, tak w trakcie debaty budżetowej nad budżetem na rok 2023, jak również w trakcie ewentualnie planowania przyszłych zadań inwestycyjnych. Również w Dziale 801 i 921 zostały wprowadzone dwa kolejne zadania w tym min. „Rewitalizacja budynku z wieżą w parku podworskim w Trzcinicy”. Przypomnijmy, że to w Trzcinicy jest to już trzecie zadanie, również w dziale 926 dokonujemy zmian. Przypomnam, że ten temat również został wprowadzony bez omawiania szczegółowego przez radnych i Wysoką Radę, poprzez zmianę uchwały budżetowej. Te zmiany dokonaliśmy i wprowadziliśmy to zadanie dokładnie 8 lutego 2022 roku przeznaczając na ten cel 450 tys.zł, później pamiętamy kolejne działania z „Targami Europy Karpat” i później zmiana tego zadania na „Rewitalizację”, aby zalegalizować, czy można by powiedzieć, żeby uznać dokonane zmiany przez Zarząd Powiatu w Jaśle w zakresie opracowania koncepcji dokumentacji projektowej związanej z aplikowaniem o to zadanie. Po raz kolejny, to już stało się tradycją, że nadwyżka bilansowa jest dzielona poprzez zmianę uchwały budżetowej, nie jest poprzedzona większą czy szerszą dyskusją w tej sprawie. Martwi mnie to, niemniej jednak chciałbym zwrócić uwagę, że w przypadku paragrafu 6 przedmiotowej uchwały mamy w ust. 2 § 952 wskazujący, że przychody z zaciągniętych pożyczek na rynku krajowym wynoszą 11 400 000 zł, w ust. 3 mamy nasze rozchody z tytułu planowanej spłaty zaciągniętych kredytów, które również zostaną sfinansowane z kredytu. Ten sam kredyt również jest umieszczony w § 952 o czym świadczy m.in. tabela Nr 5 zmiany w planie przychodów budżetu powiatu na 2023 rok, gdzie przychody zaciągnięte z kredytów i pożyczek na rynku krajowym wynoszą 15 800 000 zł. Uważam, że zapis w § 6, zwracałem na to uwagę na posiedzeniu Komisji, nie jest do końca tak bardzo precyzyjny. Oczywiście z treści wynika, że kwota 4 400 000 zł pochodzi z zaciągniętego kredytu, jednak czytając cały paragraf mamy wrażenie, że tego kredytu jest tylko 11 400 000 zł. Zwracam uwagę, że tak jak przy okazji sesji budżetowej wskazywałem, na bardzo minimalny margines pomiędzy dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi i wydawało by się, że  przy podziale nadwyżki bilansowej, zapewnimy większe bezpieczeństwo. Nic jednak takiego się nie dzieje, wprowadzamy kolejne działania, kolejne działania, które będą generować wydatki bieżące. Uważam i cały czas mogę tylko powiedzieć, że jest to „wołanie na puszczy”, aby Zarząd wprowadzał nowe zadania poprzez: po pierwsze uchwały intencyjne i omówienie tych zadań w kategoriach takich nie tylko wydatku, który nastąpi w danym roku bądź w dwóch latach budżetowych, ale przede wszystkim jakie będą skutki  i efekty w latach następnych.

 

Wobec braku głosów w dyskusji, Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie przystąpienia do realizacji i zabezpieczenia środków finansowych na realizację w 2023 roku zadań inwestycyjnych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (Druk nr 519),

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 20 radnych,

- wstrzymało się 2 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6c) Podjęcie Uchwały w sprawie zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2023 rok,

Przewodniczący poprosił o opinie Przewodniczących Komisji Stałych.

Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej radny Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów przy 1 głosie wstrzymującym się.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – radny Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów przy 1 głosie przeciwnym i 2 głosach wstrzymujących się.

Przewodnicząca Komisji Edukacji – radna Irena Baciak - Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię 4 głosy za, 1 głos przeciwny i 3 głosy wstrzymujące się.

Przewodniczący Komisji Społecznej – radny Stanisław Święch– Komisja również opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 1 wstrzymującym się.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado bardzo przepraszam, ale przy kwestiach związanych z wcześniejszym głosem wprowadziłem Państwa w błąd i zabierałem głos w zakresie druku 516, a nie PROW za co serdecznie przepraszam. W tej materii już nie będę się więcej powtarzał, natomiast mogę tylko powtórzyć apel do Pana Starosty i Zarządu, aby jednak wprowadzając nadwyżki bilansowe do uchwały budżetowej, aby ten temat był przedmiotem obrad najpierw Komisji a nie robić tego poprzez zmianę uchwały budżetowej, gdyż tak jak widzimy zwiększamy deficyt budżetowy i wprowadzamy kolejne nowe zadania, w tym przypadku tak jak wspomniałem cztery zdania, bez dokładnego określenia skutków, efektów jakie wprowadzenie tych zdań przyniesie w przyszłości. Chciałbym zwrócić uwagę i nawiązać jeszcze do termomodernizacji, bo na sesji budżetowej Pan Starosta m.in. wspominał, że dzięki temu, że został starostą kwestie termomodernizacji budynków zostały ruszone. Chciałem Panu Staroście przypomnieć i Wysokiej Radzie, że w roku 2018 i w roku 2019 w ramach dyskusji nad budżetami i tak na 2019 rok, a wcześniej na 2018 rok składaliśmy wniosek dotyczący m.in. zmiany przeznaczenia planowanej kwoty na termomodernizację budynku oddziału psychiatrycznego na termomodernizację budynków oświatowych. Wskazywaliśmy, że to jest właśnie zadanie własne powiatu, że Szpital posiada inne środki zewnętrzne. Przypominam Panie Starosto, że to Pan m.in. zgłosił wniosek o odrzucenie wszystkich wniosków zgłaszanych do uchwały budżetowej na rok 2018 i 2019. W tym również m.in. związane z termomodernizacją budynków oświatowych. Jeżeli byśmy zrealizowali wniosek, który proponowaliśmy, to teraz bylibyśmy w innym miejscu i w innym czasie, może wydatki bieżące na oświatę by nam zmalały. Natomiast dodatkowo przypominam historię, że powołał Pan zespół dotyczący termomodernizacji budynku oddziału psychiatrycznego przy ul. Za Bursą i tradycyjnie tak jak już w trakcie swojej wypowiedzi sugerowałem, że chcąc temat, można by powiedzieć brzydko „załatwić”, powołuje się zespół lub komisję. I właśnie wtedy z takim tematem mieliśmy do czynienia, niemniej jednak zablokowaliśmy środki budżetowe, a z tego tematu jak pamiętamy nic nie wyszło, ponieważ wydatki na termomodernizację tego obiektu znacznie przekraczały ewentualnie możliwość uzyskania pomocy finansowej na ten cel. Chciałbym zwrócić uwagę, że m.in. w kolejnym zadaniu inwestycyjnym, może nie tyle w kolejnym zadaniu inwestycyjnym, ale chodzi o niezrealizowane wydatki w roku 2022 w kwocie 118 000 zł na Regionalnym Ośrodku Sportu i Kultury w Trzcinicy przesuwamy do łącznych wydatków w 2023 roku do wysokości 1 678 080 zł i w dalszym ciągu, po mimo wprowadzenia kolejnego nowego zadania, wcześniej zamiany zadania na rewitalizację, to w dalszym ciągu Wysoka Rada nie ma informacji tak naprawdę jak będą te nowe zadania wyglądać. Także jeszcze raz apeluję do Pana Starosty, aby wprowadzać nowe zadania po szczegółowym rozpatrzeniu ich przez Radę, a przede wszystkim Komisję Rozwoju, a nie poprzez zmiany uchwały budżetowej i zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej. Jeszcze raz przepraszam za wcześniejszą wypowiedź.

 

Wobec braku głosów w dyskusji, Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały Rady Powiatu w sprawie zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2023 rok,

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych,

- przeciwnych 4,

- wstrzymało się 3 radnych.

Uchwała została podjęta.

Ad. 6d) Podjęcie Uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2023 – 2030”.

Mamy przedstawioną autopoprawkę. Proszę Panią Skarbnik o wprowadzenie.

 

Pani Skarbnik – Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni, zmiany do projektu uchwały Rady Powiatu w Jaśle w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2023 – 2030 mają związek ze zmianami na przedsięwzięciach: na pierwszym pn. „Regionalny Ośrodek Sportu i Kultury w Trzcinicy” zwiększa się w 2023 roku wydatki o kwotę 118 080 zł do kwoty 1 678 080 zł i łączne nakłady finansowe nie ulegają zmianie na tym zadaniu. Na kolejnym zadaniu: „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1892R Tarnowiec – Wrocanka – Piotrówka w km 0+412 – 1+320 w miejscowościach Tarnowiec i Wrocanka” wprowadza się następujące zmiany: zwiększa się łączne nakłady finansowe do kwoty 929 065 zł i w 2023 roku wydatki do kwoty 910 000 zł to jest właśnie wkład własny do zadania składanego do PROW-u. I kolejne zadanie pn. „Budowa  nowego odcinka drogi powiatowej Nr 1891R Tarnowiec – Brzozówka w miejscowości Brzozówka celem likwidacji przejazdu kolejowego”, to zadanie było zaplanowane na lata 2022 – 2023, a w związku z tym, że w 2022 roku nie były wydatkowane środki na tym zadaniu, będą tylko w roku 2023 w związku z tym się go wycofuje z przedsięwzięć z WPF. I dostali dzisiaj Państwo autopoprawkę do projektu uchwały Rady Powiatu  w Jaśle w sprawie zmiany WPF Powiatu Jasielskiego na lata 2022 – 2030 i ta autopoprawka ma związek z błędem w zał. Nr 1 w Planie wydatków na wynagrodzenia i składki od nich naliczane. Była wpisana kwota 94 556 199,74 zł a powinna być 97 556 199,74 zł. 

 

Przewodniczący poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Jan Czajka – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 2 głosach wstrzymujących się.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i  wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 2 głosach przeciwnych.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały           w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2023 – 2030”.

W głosowaniu brało udział 22 radnych.       

- za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych,

- przeciwnych 4,

- wstrzymało się 4 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6e) Podjęcie Uchwały w sprawie określenia rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej oraz warunków i sposobu ich przyznawania  (Druk nr 520),

Przewodniczący poprosił o opinie  Komisje Stałe.

Przewodnicząca Komisji Edukacji – radna Irena Baciak - Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię 4 głosy za, 4 głosy wstrzymujące się.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Radny Krzysztof Buba – Panie Przewodniczący, ja na Komisji Rozwoju prosiłem, żeby przekazać nam opinię związków zawodowych. Z przykrością ubolewam nad tym, nie otrzymałem skanów tych opinii, a co na pewno pozwoliłoby mi podjąć …  

 

Przewodniczący Robert Snoch -  ale opinie były przesłane, o czym Pan mówi?

Radny Krzysztof Buba – ja nie otrzymałem

Przewodniczący Robert Snoch – są przesłane, wszyscy radni potwierdzają, że dostali na e-mail, Pan nie dostał, proszę sprawdzić.  

Radny Krzysztof Buba – dobrze – dziękuję - sprawdzę.

 

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie określenia rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej oraz warunków i sposobu ich przyznawania  (Druk nr 520),

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych,

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6f) Podjęcie Uchwały w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania  dodatków do wynagrodzenia zasadniczego, szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych przez Powiat Jasielski (Druk nr 521),

 

Przewodniczący poprosił o opinie  Komisje Stałe.

Przewodnicząca Komisji Edukacji – radna Irena Baciak - Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię 4 głosy za , 4 głosy wstrzymujące się.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, dzisiaj będziemy uchwalać regulamin określający wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania dodatków od wynagrodzeń zasadniczych. Przypomnijmy, że jest to nasze drugie podejście w tym temacie. Pierwszy raz podchodziliśmy do tego tematu 28 sierpnia 2020 roku. Odbyła się wtedy dyskusja, wskazywaliśmy na niedoskonałość wtedy przygotowanego regulaminu, jednak nasze wnioski i uwagi nie zostały wysłuchane przez Wysoką Radę, co w konsekwencji rozstrzygnął organ nadzoru i 2 października 2020 roku stwierdził nieważność podjętej uchwały. Po dwóch latach wracamy do tematu. Zarząd nie zająknął się ani słowem czy to w uzasadnieniu czy przede wszystkim w informacji jak funkcjonowały wysokości tych stawek w tym okresie tj. od roku 2020 do roku 2023, z tym zastrzeżeniem, że jeszcze w uzasadnieniu mamy informację, że powinniśmy umożliwić wejście w życie tej uchwały od 1 września 2020 z uwagi na korzystniejsze rozstrzygnięcia. Zachodzi pytanie co stało na przeszkodzie, żeby od roku od 2 października 2020 do 31stycznia 2023 roku nie podjąć tematu w zakresie nowelizacji tegoż regulaminu, gdy w uzasadnieniu uchwały z 28 sierpnia 2020 roku mieliśmy zapisane, że zachodzi pilna konieczność nowelizacji z uwagi na zmiany ustawowe. Teraz mamy informację, tylko i wyłącznie, jeżeli przeczytamy uzasadnienie, a jest ono bardzo, że tak powiem „enigmatyczne” dotyczące niewielkich zmian, a tak naprawdę większe zmiany były w roku 2020, kiedy wskazywaliśmy na zasadność zmian. Natomiast chciałbym zwrócić uwagę, i to Pani Skarbnik napisała w swojej opinii do projektu uchwały, że skutki finansowe wdrożenia tejże uchwały w tym z mocą od 1 września 2020 roku tj. kwota ok 1 800 zł miesięcznie plus pochodne od wynagrodzeń. W związku z tym, jeżeli popatrzymy na to przez pryzmat 12 miesięcy również roku 2023 roku to ten bufor bezpieczeństwa, o którym mówiliśmy przy uchwale budżetowej, o którym również wspominałem i wskazywałem przy zmianach budżetowych jest minimalny. Wszystkie zalecenia wojewody, które były w rozstrzygnięciu nadzorczym z 2 października 2020 r. zostały uregulowane w tymże regulaminie, w związku z powyższym będę głosował za przyjęciem tego regulaminu, niemniej jednak chciałbym, aby to wybrzmiało, że wcześniejszy regulamin był zły – wojewoda stwierdził jego nieważność, szkoda, że w uzasadnieniu do tego projektu uchwały ta informacja nie została zamieszczona.

 

Radny Krzysztof Buba – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto mam prośbę do Pana Przewodniczącego, aby mi jednak dosłać te opinie, sprawdzałem nie otrzymałem, może to jakiś błąd. Bardzo bym prosił o przesłanie mi do jednej i do drugiej uchwały opinii związków zawodowych.

 

Pan Przewodniczący Robert Snoch – ja też mam prośbę do Pana radnego, żeby sprawdził w swoich połączenia, bo dzisiaj też był problem z linkiem tylko do Pana i teraz te materiały, też to tak dziwnie wygląda.

 

Radny Krzysztof Buba – Panie Przewodniczący skrzynkę mam dobrą, sprawdzałem sobie, mogę zrobić później Panu Przewodniczącemu  „Print Screen” ze skrzynki kiedy i co otrzymałem.

 

Pan Przewodniczący Robert Snoch – mu też zrobimy to co trzeba, żeby pokazać, że do Pana też poszło.

 

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania  dodatków do wynagrodzenia zasadniczego, szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych przez Powiat Jasielski (Druk nr 521),

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 21 radnych,

- wstrzymał się 1 radny.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6g) Podjęcie Uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej budowy chodnika wzdłuż drogi powiatowej Nr 1830R w miejscowości Lisów (Druk nr 522),

Pan Przewodniczący Robert Snoch – Państwo wiedzą, że wpłynęła petycja dotycząca budowy tego chodnika, Komisja nasza Petycji  Skarg i Wniosków pod przewodnictwem Pani Magdaleny Stasiowskiej przychylnie ustosunkowała się do niej i dlatego Państwo otrzymali taka propozycję odpowiedzi na petycję.

 

Przewodniczący poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i  wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado mamy teraz do czynienia z drukiem 522, czyli rozpatrzeniem petycji dotyczącej budowy chodnika wzdłuż drogi powiatowej Nr 1830R w miejscowości Lisów. Cieszy mnie, że kwestie tego typu działań są w kategoriach rozpatrywania petycji. Przypomnę, że właśnie 8 sierpnia u.br. w pozycjach 14 i 15 na str. 10 w sprawozdaniu Zarządu były m.in. zgłaszane petycje przez Pana Janusza Pruchnika i Panią radną Irenę Baciak. Niestety na stronie internetowej Starostwa się nie pojawiły. Niemniej jednak, na co chciałbym zwrócić uwagę, cieszę się, że to jest, bo chciałem się nauczyć pisać petycje i dobrze, że tego typu petycja wpłynęła. Niemniej jednak przygotowując się do dzisiejszej sesji, chciałbym zwrócić uwagę, że oprócz petycji dotyczącej chodnika przy drodze 1830R pojawiła się na stronie internetowej również petycja, również dotycząca chodnika na drodze 1833R. W obu przypadkach zostały już zamieszczone odpowiedzi Pana Starosty z 5 grudnia 2020 roku dotyczące m.in. tych zgłaszanych petycji, natomiast dziwi mnie, że do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji została tylko skierowana petycja, którą otrzymaliśmy w załączeniu, a dotycząca drogi 1830R. Nie mamy i Komisja nie rozpatrywała i Rada nie rozpatruje drugiej petycji dotyczącej drogi powiatowej 1833R, która dotyczy to również chodnika. Nie otrzymaliśmy tej informacji. Jeżeli popatrzymy na ustawę, już niewielokrotnie na ten temat już mówiliśmy, ustawę o petycjach, to w przypadku petycji jest konieczny element jej analizowania. W przypadku mojej skargi, skarga została odrzucona, a Komisja Skarg Wniosków i Petycji nie udostępniła skarżącemu m.in. tych dokumentów, o których była mowa w Sprawozdaniu Zarządu i uznała, że to są zgłoszone wnioski. Chciałbym powiedzieć, że z ustawy o petycjach z 11 lipca 2014 roku wynika, że podmiot powinien dokonać analizy petycji, ewentualnie zwrócić się o jej uzupełnienie. Proszę zwrócić uwagę, w ustawie mamy tam trzy kwestie czy progi dotyczącepetycji: po pierwsze adresat pisma bada czy zawarta w nim treść jest petycją czy też stanowi skargę, wniosek. Proszę zwrócić uwagę w przypadku m.in. tych spraw, które ja poruszałem w sierpniu u.br. okazało się, że były to wnioski  prawidłowo złożone, natomiast tylko szkoda, że ich nie  otrzymaliśmy. Po drugie, w przypadku zakwalifikowania wniesionego dokumentu do kategorii petycji, adresat bada swoją właściwość do rozpatrzenia i podejmuje decyzję o przekazaniu petycji w  całości zgodnie z właściwością, albo w wyodrębnieniu zakresu żądania wedle właściwości rzeczowej i miejscowej i przekazaniu pozostałej części żądania  zgodnie z właściwością. Proszę zwrócić uwagę, zachęcam do obejrzenia strony internetowej obu petycji, nie można przyjąć, że wniosek czy petycja dotycząca budowy ciągu chodnika drogi powiatowej 1833R Lipnica – Wróblowa na odcinku 400 m nie może stanowić petycji w rozumieniu ustawy o petycji, ponieważ decyzje o wydatkach budżetowych podejmuje Wysoka Rada, a dopiero po uchwaleniu uchwały budżetowej Zarząd w ramach posiadanych kompetencji może dokonywać konkretnych przesunięć. Stąd właściwą do rozpatrzenia petycji podobnie jak w przypadku chodnika przy drodze 1830R, jest Rada Powiatu i w związku z powyższym moje pytanie jest następujące: Dlaczego petycja  w stosunku do budowy chodnika wzdłuż drogi powiatowej 1833R nie stanowi przedmiotu rozpatrzenia przez Wysoką Radę? Skąd taka dyskryminacja, jeżeli chodzi o złożenie czy rozpatrywanie petycji zgodnie z właściwością?

 

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej budowy chodnika wzdłuż drogi powiatowej Nr 1830R w miejscowości Lisów (Druk nr 522),

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 21 radnych,

- wstrzymało się 1 radny.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6h) Podjęcie Uchwały w sprawie zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Jaśle na 2023 rok (Druk nr 523),

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Jaśle na 2023 rok (Druk nr 523),

W głosowaniu brało udział 22 radnych.       

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych,

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6i) Podjęcie Uchwały w sprawie zmieniająca uchwałę Nr XXXVII/260/2013 Rady Powiatu w Jaśle z dnia 21 marca 2013 r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Powiat Jasielski oraz warunków i zasad korzystania z tych obiektów (Druk nr 524).

 

Pan Przewodniczący Robert Snoch – tutaj jest proponowana autopoprawka nadana na drodze Nr 1832R Bączal – Skołyszyn był 1 przystanek a ma być 5 przystanków. Państwo mają tą autopoprawkę - Tak?

 

Przewodniczący poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i  wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni, Szanowni Państwo autopoprawka dotyczy nowej linii, linia która będzie łączyła Bączal Dolny z Gminą Skołyszyn, ponieważ na tej drodze do tej pory nie ma żadnej komunikacji zbiorowej, a faktycznie to nie ma żadnego połączenia pomiędzy Bączalem Dolnym i Górnym z gminą, więc dzisiaj Zarząd postanowił przyjąć taką  autopoprawkę i to umożliwi utworzenie dwóch czy trzech  nowych przystanków na drodze powiatowej i firma Jasiel będzie mogła uruchomić nową linię autobusową, która będzie łączyć dwa Bączale i dodatkowo Sławęcin górę, czy Skołyszyn górę z siedzibą gminy.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie zmieniająca uchwałę Nr XXXVII/260/2013 Rady Powiatu w Jaśle z dnia 21 marca 2013 r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Powiat Jasielski oraz warunków i zasad korzystania z tych obiektów (Druk nr 524).

W głosowaniu brało udział 22 radnych.       

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych,

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 7)  Sprawozdanie Starosty Jasielskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w 2022 r. (Druk nr 525).

Pan Przewodniczący Robert Snoch –  Państwo otrzymali sprawozdanie w formie pisemnej, nie widzę uwag ani zapytań.

 

Ad. 8)  Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz prac Zarządu w okresie  międzysesyjnym.

 

Pan Przewodniczący Robert Snoch  czy są jakieś zapytania odnośnie sprawozdania?  

 

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado również miałem uwagi do sprawozdania Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, ale przedstawię je na piśmie. O tym rozmawialiśmy na Komisji Rozwoju, że praktycznie w tym sprawozdaniu nie mamy informacji dotyczących działań Komisji w roku 2022, natomiast są odnoszące się do sprawozdań służb, które są zobowiązane składać nam indywidualne sprawozdania ze swojej działalności. Praktycznie poza jednym akapitem nie mamy informacji dotyczącej jakie konkretne działania Komisja Bezpieczeństwa podjęła w roku 2022, to samo dotyczyło sprawozdania za rok 2021. Zachęcam Państwa do zapoznania się z tymi dwoma dokumentami. Jeżeli chodzi o sprawozdanie Zarządu z  wykonania uchwał Rady Powiatu w Jaśle oraz prac Zarządu w okresie  międzysesyjnym m.in. interpelacja, którą wygłoszę będzie dotyczyła tego sprawozdania, niemniej jednak chciałbym zwrócić uwagę na następujące tematy: strona 9 posiedzenie Zarządu z 4 stycznia dotyczy przygotowania i złożenia wniosku w ramach naboru o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego a dotyczy wykonania parkingu przy Szpitalu tzw. zielonego parkingu, później mamy w dalszej części na stronie 10 Zarząd Powiatu w 11 stycznia w pkt 2 w dalszym ciągu ten temat rozpatruje i proszę zwrócić uwagę, pewnie znowu przy zmianach budżetowych dowiemy się o tym zadaniu,  natomiast do tej pory żadnej informacji wcześniej nie otrzymaliśmy. W związku z powyższym proszę Pana Starostę o udzielenie informacji,  czego dotyczy ten wniosek, jaki jest projekt czy plan związany z budową zielonego parkingu czyli projekt i kosztorys, kiedy został lub zostanie wykonany, kto poniósł wydatki? Również w sprawozdaniu z wykonania mamy te nowe zadania, o których mówiliśmy, które weszły do realizacji w zmianach budżetowych, 11 stycznia zadanie opisane w punkcie 3  i w dalszej części mamy na stronie 12 zadania opisane w punkcie 2 i 3. Zresztą nie będę o tym mówił, natomiast chciałbym zwrócić uwagę, że m.in. jednym z zadań jest „Budowa nowego odcinka drogi powiatowej Tarnowiec – Brzezówka – Rewitalizacja linii kolejowej 108” tj. strona 11 pkt 6 i później mamy w punkcie 11 „wyraził zgodę na zawarcie trójstronnego porozumienia pomiędzy PKP, Powiatem Jasielskim oraz Gminą Tarnowiec”. Chciałbym zaznaczyć, że kwestie dotyczące Powiatu, zgody na zawieranie porozumień wydaje czy wyraża Rada Powiatu w Jaśle, a nie Zarząd. Tu tradycyjnie mamy, że Zarząd podejmuje decyzje, natomiast później może się okazać, że przy okazji, na stronie internetowej Gminy Tarnowiec dowiemy się o treści porozumienia. Stąd wnioskuję trochę wcześniej, aby Pan Starosta przekazał projekt tego porozumienia PKP PLK, Powiatu Jasielskiego i Gmina Tarnowiec dotyczącego infrastruktury drogowej jak również, ponieważ nie otrzymaliśmy żadnych informacji na temat nowego zadanie „Rewitalizacja budynku z wieżą parku podworskiego w Trzcinicy etap I”. Również chciałbym więcej informacji na ten temat, aby Zarząd nam przedstawił. Co to znaczy etap I, jakie będą kolejne etapy i jakie już działania w tej materii Zarząd podjął. Przypominam, że Pan Starosta informował m.in. o tym, że możemy aplikować o środki, natomiast tak jak wspominałem, chciałbym aby Zarząd przedstawił kwestie związane z realizacją umowy użyczenia naszego majątku powiatowego Stowarzyszeniu Absolwentów Szkoły Rolniczej w Trzcinicy. I ostatnie pytanie dotyczy już zmian, które dokonaliśmy: strona 12,  punkt 9: na jakim etapie jesteśmy, jeżeli chodzi o Regionalny Ośrodek Sportu i Kultury w Trzcinicy, przypominam, że w uchwale budżetowej na rok 2023 te planowane  do wydatkowania środki w kwocie 1 678 080 zł  będą pochodzić z naszych własnych środków. Na razie nie mamy zapewnienia  finansowania ze środków zewnętrznych.

 

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni, Szanowni Państwo postaram się odpowiedzieć, może nie na wszystko odpowiem od razu, bo jednak trzeba się do tematu przygotować. Jeżeli chodzi o parking, to prawdopodobnie wystąpimy z wnioskiem o sesję nadzwyczajną, ponieważ chcemy procedować ten parking w systemie ZRID i dzisiaj Zarząd zatwierdził projekt porozumienia i przekazania części ulicy Marii Konopnickiej i na tej podstawie będziemy procedować realizację zjazdu z tej ulicy. Oczywiście wcześniej musi być podjęta uchwała przez Radę Miasta Jasła. Jeżeli Rada Miasta Jasła podejmie taką uchwałę, to natychmiast wystąpimy z wnioskiem o zwołanie sesji, na której Rada będzie procedować tą sprawę. Mamy dobrego partnera po stronie słowackiej jest to Zarząd Dróg Wojewódzkich w Preszowie, więc jeżeli złożymy wspólny wniosek, to mam nadzieję, że uda się uzyskać dofinansowanie oczywiście, jeżeli udowodnimy wszystkie niezbędne współczynniki do tego wniosku. Czasu jest bardzo mało, bo do 31 marca musimy mieć zaświadczenie, że posiadamy złożone dokumenty i to, że to będzie gwarantowało nam podpisanie umowy, jeżeli środki zostaną przyznane. Więc tego czasu jest naprawdę mało. Niedawno żeśmy się o tej możliwości dowiedzieli, więc chcemy z tej możliwości skorzystać. Jeżeli 80 % dofinansowania uzyskamy, jeżeli również gminy nam zapewnią środki własne, to parking będzie służył wszystkim mieszkańcom Powiatu i oby tak się stało. Jeżeli chodzi o budowę nowego odcinka drogi powiatowej, to też musimy zdążyć z projektem na 31 marca, bo taki warunek postawiła nam PLK PKP oddział inwestycji w Krakowie. Bo oni chcą umieścić te dwa odcinki drogi w projekcie rewitalizacji czy modernizacji linii kolejowej Jasło – Nowy Zagórz, więc nas to nie będzie nic kosztować, oprócz przygotowania projektu. Więc w ramach projektu kolejowego zostanie zlikwidowanych dwa przejazdy kolejowe i powstanie 400 ok. 400 m drogi powiatowej kategorii Z wzdłuż toru. Wystąpiliśmy o te warunki, tego czasu też jest mało, a po stronie drogi gminnej powstanie LK o długości dokładnie nie pamiętam, ale chyba niecałe  200 m, ale to pozwoli zlikwidować dwa przejazdy kolejowe, pozostanie tylko jeden przejazd kolejowy, on przejdzie na ciąg drogi gminnej, więc Powiat Jasielski nie będzie miał żadnego przejazdu kolejowego na odcinku tej drogi, czyli od Tarnowca aż do granicy z powiatem krośnieńskim do nowego mostu. Na pewno tam gmina Tarnowiec projektuje dalszy odcinek tej drogi, bo ta droga, która biegnie do mostu jest bardzo wąska. Na pewno w przyszłości tam ten ruch się zwiększy zwłaszcza, gdy powstanie biorafineria, to na pewno ten ruch będzie duży, bo będą nowe miejsca pracy i mam nadzieję, że również mieszkańcy Powiatu Jasielskiego będą mieli skrót dojazdu do pracy. Jest również planowany przystanek, przystanek kolejowy właśnie przy tym przejeździe kolejowym i przy tej naszej drodze, więc będzie dobra komunikacja i drogowa, może kiedyś w przyszłości będą tam również miejsca parkingowe, bo są na to warunki, ale najpierw musi być rewitalizacja linii. Nie my o tym decydujemy, możemy z tej szansy skorzystać lub nie. Mam nadzieję, że tu Wysoka Rada jest jednoznaczna, bo dzisiaj przegłosowaliście i skorzystamy z tej możliwości, że te przejazdy zostaną zlikwidowane, a my będziemy mieli 400 m dobrej drogi. Myślę, że warto, to trochę kosztowało mnie zachodu i pracy i wyjazdów i konsultacji. Podobnie jak będzie przebudowana droga nasza powiatowa, czyli ciąg ulicy Żniwnej w pasie kolejowym, a może nawet i trochę dalej, bo na ten temat rozmawiamy, żeby ją włączyć w tą drogę, która została zbudowana czyli przedłużenie ulicy Towarowej. Dokładnie nie wiemy jak to wyjdzie, ale z tych  wstępnych dokumentacji to widać, że ta droga będzie przesunięta i będzie przebiegać niemal, że przez te budynki kolejowe, które w tej chwili tam istnieją czyli stróżówkę i jakaś tam inną budę, która  jest w tamtym miejscu i będzie nowy przebieg a ten asfalt, który jest  prawdopodobnie będzie stanowił oczywiście w części ciąg pieszy i zdecydowanie się poprawi przejezdność. Oby to stało się jak najszybciej, tam również jest planowany przystanek Jasło – Sobniów i oby powstał jak najszybciej, bo pociągi wtedy, które by dalekobieżne jechały od Bieszczad w kierunku Zagórza, jeżeli kiedyś powstanie łącznica pod Górą Męcińską, to będą mogły przejeżdżać przez Jasło – Sobniów i bez wjazdu na stację główną a ten przejazd będzie niewiele dłuższy niż przez tą łącznicę. Więc to jest ważne, żebyśmy byli dalej ciągle na szlaku. Ja w tej sprawie wystąpiłem do ministra infrastruktury, który się zajmuje koleją, Pana Andrzeja Bittela – Sekretarza Stanu, żeby jak najszybciej właśnie podjąć wszelkie prace związane i z przebudową tej linii i z elektryfikacją do Krosna, żeby objąć również stację Jedlicze jak najszybszym połączeniem, bo tam już w niedługim czasie powstanie ta biorafineria i stacja Jasło – Towarowa, żeby była „habem” takim przeładunkowym dla biomasy. To jest ważne, żeby po prostu przy tej okazji powstały również miejsca pracy w Powiecie Jasielskim. Również apelowałem o to żeby odcinek od Nowego Zagórza do granicy z Ukrainą wyremontować, bo tylko remont umożliwi szybkie wykorzystanie tej linii 108. Bo ta linia na tym dalszym odcinku jest w ruinie i jest konieczny szybki remont, a to by pozwoliło na przewóz towarów z Ukrainy i na Ukrainę. Oczywiście musiałaby powstać odpowiednia infrastruktura, ale tory europejskie wchodzą do Chyrowa i również poprzez linię 102 do Przemyśla. Ten szlak po stronie ukraińskiej został wykonany. O dziwo przez wiele lat nie szło się ich doprosić, ale w tej chwili oni już są gotowi, już są gotowi, wykonali remont tej linii, również wykonali szereg takich chyba trzy połączenia na granicy z Rumunią i tam Rumunia wykonała również po swojej stronie także  tam już są przejazdy na Bukowinie. Więc to jest ważne, jeżeli chcemy rozwijać naszą południową część województwa podkarpackiego, aby ta linia 108 została doprowadzona do takiego stanu, po którym  mogły by przejeżdżać pociągi, pełne pociągi towarowe i osobowe. Przypominam, że linia 108 na odcinku Jasło -  Gorlice jest w programie Kolej+ i tu bardzo dziękuję Zarządowi i radnym z województwa małopolskiego za to, że dopilnowali i za ponad 600 mln jest podpisana umowa na realizację tej linii. Nie znam zakresu rzeczowego, ale trzeba się będzie również zainteresować tym zakresem rzeczowym, bo na pewno jest to bardzo ważna sprawa. Chcemy również, żeby stacja w Skołyszynie wróciła do swojej funkcji dawnej, bo jeżeli tam będzie stacja,  w tej chwili jest tylko przejazd, jest tylko przystanek, jest stacja w Przysiekach i następna stacja jest w Bieczu. A jechaliśmy niedawno pociągiem takim specjalnym po to, żeby zbadać przejazd po tej linii, to musieliśmy czekać w Przysiekach  prawie pół godziny, żeby się rozminąć z pociągiem, który jechał z Krakowa, pociąg Intercity. A gdyby był stacja w Skołyszynie to przepustowość linii by się zwiększyła strasznie, bo nie musielibyśmy czekać w Przysiekach, tylko czekalibyśmy w Skołyszynie i ten czas by się skrócił co najmniej o kilkadziesiąt minut. To tyle, jeżeli chodzi o Trzcinicę to myślę, że wyjaśnię na piśmie, tu nie ma też żadnych tajemnic, wszystko idzie w dobrym kierunku.

 

Radny Sławomir Madejczyk -  Panie Starosto chciałbym zapytać. Zarząd wytypował 5 odcinków dróg do remontu z wykorzystaniem środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, jakie są ramy czasowe tej edycji  tego naboru do Rządowego programu.

 

Pan Starosta Adam Pawluś – możemy złożyć tylko trzy wnioski, mogliśmy złożyć tylko trzy wnioski, złożyliśmy tylko trzy wnioski: jeden wniosek dotyczy drogi w Pielgrzymce i tu jeżeli otrzymamy dofinansowanie, będziemy musieli uchylić uchwałę, w której przekazaliśmy tą drogę gminie, celem właśnie skierowania do naboru do PROW, drugi odcinek to jest odcinek we Wrocance i trzeci odcinek to jest w Cieklinie. Warunek był taki, żeby po prostu gminy zadeklarowały co najmniej 20 % udział wsparcia finansowego. To nie są wielkie projekty, to nie są wielkie odcinki, nabór ukazał się w styczniu i do chyba 3 lutego jest termin na zgłoszenie. Łączna kwota to jest niecałe półtora mln zł szacowana wartość tych  remontów.

 

Ad. 9.   Interpelacje.

 

                   Radna Ewa Wawro – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto, składam dzisiejszą interpelację dotyczącą Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych tworzonego przez Szpital Specjalistyczny w Jaśle: „Program Naprawczy Szpitala Specjalistycznego w Jaśle na lata 2021 - 2023 – Aktualizacja” – ciąg dalszy”.

 

                                                                                                Jasło, dnia 31 stycznia 2023 r.

         Ewa Wawro

Radna Rady Powiatu w Jaśle

         LXX sesja

                                                                                  Pan

                                                                                         Adam PAWLUŚ

                                                                                         Starosta Jasielski

 

I N T E R P E L A C J A

Dotyczy: Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych tworzonego przez Szpital  Specjalistyczny w Jaśle - „Program Naprawczy Szpitala Specjalistycznego
w Jaśle na lata 2021-2023 – Aktualizacja
” – ciąg dalszy

 

Panie Starosto, to już staje się wręcz nudne i nieprzyzwoite, ale zapewniam Pana, że nie odpuszczam i nadal będę drążyć temat tworzenia przez Szpital  Specjalistyczny w Jaśle zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, zwanego dalej  w mojej interpelacji „ZFŚS", który jest przeznaczony na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z ZFŚS.

To będzie już kolejna, czwarta interpelacja w tym temacie. Na wszystkie, bez wyjątku, nie doczekałam się merytorycznych wyjaśnień, pomimo, że w ich treści cytowałam otrzymane odpowiedzi. Teraz nie będę ich cytować bo szkoda czasu, wszystkie są dostępne na stronie internetowej. Nie wiem czy to wynika z faktu, że odpowiedzi przygotowują Panu Staroście osoby niekompetentne, które wprowadzają w błąd Pana i co gorsze również opinię publiczną, w tym pracowników jasielskiego szpitala uprawnionych do korzystania z ZFŚS? A może projekty odpowiedzi przygotowuje kierownictwo jasielskiego szpitala, które działając w imieniu jasielskiego szpitala (pracodawcy) jest odpowiedzialne za wykonywanie przepisów ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych oraz zatwierdzony przez Radę Powiatu w Jaśle Program Naprawczy? To powinien Pan Starosta jak najszybciej wyjaśnić, gdyż podpisując tej treści przygotowane odpowiedzi naraża się Pan na śmieszność i odbieram to, jako przejaw buty i arogancji wobec interpelujących radnych. W przeciwnym wypadku uznać należałoby, że celowo zleca Pan Starosta przygotowanie fałszujących rzeczywistość odpowiedzi, by okłamywać radnych i opinię publiczną.

Dlatego też pozwolę sobie na przypomnienie, zarówno, Panu Staroście, jak
i pracownikom przygotowującymi Panu odpowiedzi,  parę  podstawowych zasad
i faktów związanych z tworzeniem zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

  1. Jak wynika z przepisów ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o  zakładowym funduszu świadczeń socjalnych na Szpitalu Specjalistycznym w Jaśle ciąży obligatoryjny obowiązek dokonania wpłat na ZFŚS w terminach wynikających z ww. ustawy. Szpital nie może zrezygnować z tworzenia ZFŚS (art. 3 ww. ustawy).
  2. Wysokość obligatoryjnego odpisu na ZFŚS (pomijam odpisy fakultatywne, gdyż
    z uwagi na kondycję finansową Szpitala mogą ale nie muszę być tworzone) wynosiła:
  1. 2021 r. podstawę odpisu podstawowego stanowi przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2018 r., tj. 4.134,02 zł
    (art. 5 ust. 1-3 i art. 5j ustawy):
  1. na jednego zatrudnionego w tzw. normalnych warunkach pracy 37,5%                                               1.550,26 zł
  2. na jednego pracownika wykonującego prace w szczególnych warunkach lub pracę o szczególnym charakterze – w rozumieniu przepisów o emeryturach pomostowych 50% 2.067,01 zł
  1. w 2022 r. podstawę odpisu podstawowego stanowi przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2019 r., tj. 4.434,58 zł
  1. na jednego zatrudnionego w tzw. normalnych warunkach pracy 37,5%                                               1.662,97 zł
  2. na jednego pracownika wykonującego prace w szczególnych warunkach lub pracę o szczególnym charakterze – w rozumieniu przepisów o emeryturach pomostowych 50% 2.2017,29 zł.

              Wysokość obligatoryjnego odpisu na ZFŚS ustala się w oparciu o przeciętną ilość pracowników zatrudnionych w jasielskim szpitalu oraz powyższe dane.

  1. Ustawa określa terminy dokonania wpłat na ZFŚS. Przepisy ustawy nie przewidują możliwości modyfikacji tych terminów przez pracodawców, których one dotyczą (patrz pkt 1). Ustawa (art. 6 ust. 2) w sposób jednoznaczny stanowi, że I rata odpisu (odpowiadająca co najmniej 75% równowartości odpisów podstawowych) powinna być przekazana do końca maja danego roku kalendarzowego, a II rata, obejmująca pozostałą część odpisów i zwiększeń - do końca września danego roku. Ustawowe terminy odprowadzania odpisu na ZFŚS powiązane są wyłącznie z rokiem kalendarzowym.
  2. Pracodawca ma prawo dowolnie ukształtować wysokość odpisu na ZFŚS, zapisując jego wartość w układzie zbiorowym pracy, a jeśli nie jest nim objęty - w regulaminie wynagradzania (art. 4 ust. 1-2 ustawy). Co istotne, przepisy mówią o „dowolności w kształtowaniu wysokości odpisu na fundusz", nie narzucając jego minimalnej wysokości. Pracodawca może zatem zwiększyć, ale również zmniejszyć odpis. Jednak należy przypomnieć, że pracodawca w tym przypadku nie działa w próżni i dokonuje tych uzgodnień z zakładowymi organizacjami związkowymi, a gdy jej u niego nie ma - z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów (art. 4 ust. 3 ustawy). Zmiana wysokości odpisu na Fundusz następuje od dnia wejścia w życie postanowienia regulaminu (układu) w tej sprawie.
  3. Dla formalności przypominam, ale nie będę szerzej omawiać tych spraw, że zmiany do układu zbiorowego pracy wchodzą w życie w terminie w nim określonym, nie wcześniej jednak niż z dniem zarejestrowania (art. 24112 § 1 Kodeksu pracy). Natomiast zmiany do regulaminu wynagradzania wchodzą w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy (art. 772 § 6 K.p.).

 

Patrząc na powyższe może tak w skrócie, można powiedzieć wiemy, z jaką materią mamy do czynienia. Pytania, które w dniu 16 grudnia u.br. skierowałam do Pana Starosty może nie były dość precyzyjnie sformułowane i pewnie dlatego natrafiły na przysłowiowe  „milczenie owiec”. Reasumując, oczekuję merytorycznej odpowiedzi od Pana Starosty, jako zwierzchnika Dyrektora Szpitala Specjalistycznego w Jaśle, na następujące pytania:

  1. Czy Zarząd Powiatu w Jaśle lub Pan Starosta posiadał informacje o treści zawartych Porozumień przez Dyrektora Szpitala Specjalistycznego w Jaśle z dnia 12 maja 2021 r. i 27 maja 2022 roku?

Jeżeli tak, to do w odpowiedzi proszę o kopie protokołów lub wyciągi z protokołów Zarządu Powiatu w Jaśle w części dotyczącej treści zawieranych porozumień
i czynności sprawozdawczo-kontrolnych związanych z realizacją powyższych porozumień.

            I drugie pytanie związane z ww. porozumieniami opisanymi w pytaniu pierwszym:

  1. Czy Zarząd Powiatu w Jaśle lub Pan Starosta posiada wiedzę o obowiązujących w Szpitalu Specjalistycznym w Jaśle wewnątrzzakładowych aktach regulujących sprawy pracownicze i  warunki dokonywania w nich zmian?

Jeżeli tak, to w odpowiedzi proszę o podanie informacji czy Dyrektor Szpitala Specjalistycznego w Jaśle, zgodnie z obowiązującymi przepisami, wdrożył postanowienia o zmianie  wysokości i terminów przekazywania na wyodrębniony rachunek bankowy odpisów na ZFŚS.

  1. Czy Zarząd Powiatu w Jaśle lub Pan Starosta, jako zwierzchnik Dyrektora Szpitala Specjalistycznego w Jaśle, zlecił kontrolę wewnętrzną w zakresie prawidłowości dokonywania i przekazywania środków z odpisów na ZFŚS tworzony przez Szpital  Specjalistyczny w Jaśle w latach 2021 i 2022 roku? Jeżeli tak, to jakie były wnioski z tych kontroli. Do odpowiedzi proszę o kopie protokołu lub wyciąg z takiego protokołu w części dotyczącej obowiązku naliczania
    i przekazywania (wpłaty) odpisu na ZFŚS. Jeżeli nie, to w odpowiedzi proszę wyjaśnić przyczyny odmowy przeprowadzenia kontroli za 2021 rok oraz przedstawić zestawienie dotyczące wysokości dokonanego odpisu na ZFŚS w 2021 roku,
    z podaniem przeciętnej liczy zatrudnionych pracowników z podziałem na odpowiednie grupy (normalne i szczególne warunki zatrudnienia), wysokość i termin przekazania poszczególnych rat odpisu. W przypadku 2022 roku, w ramach corocznie przeprowadzonej kontroli działalności jasielskiego szpitala wnioskuję o precyzyjne sprawdzenie obowiązku naliczania i odprowadzania odpisu na ZFŚS
    z uwzględnieniem obowiązujących uregulowań oraz powyższego zestawienia.
  2. Ponieważ nie podjął Pan Starosta ani Zarząd Powiatu w Jaśle nie zlecił przeprowadzenia kontroli z działalności jasielskiego szpitala za 2020 rok
    w przedmiocie ZFŚS to mam ostatnie pytanie:  Jak Pan Starosta zareagował i jakie czynności organizacyjno-prawne podjął Pan, jako zwierzchnik Dyrektora Szpitala Specjalistycznego w Jaśle, po zapoznaniu się z ustaleniami zawartymi
    w pkt 4 „Porozumienia z dnia 27 maja 2021 roku” w przedmiocie cyt. „… nieprzekazania zaległych wpłat ZFŚS za 2020 rok”,
    w świetle cytowanego fragmentu Pana odpowiedzi w mojej interpelacji z dnia 16 grudnia 2022 roku, którą na wszelki wypadek jeszcze raz zacytuję:

„ … Środki zostały przekazane na konto funduszu zgodnie z porozumieniem. Na dzień 1 grudzień 2018 Szpital nie przekazał w całości środków na ZFŚS za 2018 rok. Środki będą przekazane do 31 grudnia 2018 i nie ma żadnych zaległości i zobowiązań z tytułu tych świadczeń. …”,

a także wspomnianego przeze mnie wyżej w pkt. 3. przepisu Ustawy: (…) Ustawowe terminy odprowadzania odpisu na ZFŚS powiązane są wyłącznie z rokiem kalendarzowym.

Z poważaniem

                                                           Ewa Wawro

 

Radna Ewa Wawro -  to by było na tyle, ale może tylko jeszcze tak poza tą interpelacją dodam, że to zabawa „w kotka i myszkę” . Taka narracja, która ma udowodnić świetną organizację pracy w jasielskim szpitalu. W zależności od udzielonych odpowiedzi podejmę dalsze kroki, nie wiem może będzie to petycja, która trafi pod obrady Rady, a może wniosek do Państwowej Inspekcji Pracy o sprawdzenie moich i pracowników jasielskiego szpitala wątpliwości. No niestety zmuszona jestem kontynuować dalej walkę o uzyskanie tych informacji, gdyż występuję w imieniu pracowników jasielskiego szpitala i obiecałam im, że tej sprawy dopilnuję.

 

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto chciałbym

złożyć interpelację dotyczącą zatrudnienia Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Foluszu. 

                                                                                                                                                                                                                       Jasło, dnia 31 stycznia 2022 r.

   Janusz PRZETACZNIK

                LXX sesja

      Rady Powiatu w Jaśle

Pan

     Adam PAWLUŚ

      Starosta Jasielski

 

za pośrednictwem

                                                                             Pana

                                                                                     Roberta SNOCHA

                                                                                     Przewodniczącego

                                                                                     Rady Powiatu w Jaśle

 

 

I N T E R P E L A C J A

 

Dotyczy:  wyjaśnienia zatrudnienia Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Foluszu 
 

Temat związany z powierzeniem obowiązków czy zatrudnieniem dyrektora DPS
w Foluszu nie jest nowy, a wręcz przeciwnie. 16 sierpnia 2022 r. podczas LVIII sesji Rady Powiatu w Jaśle złożyłem interpelację dotyczącą wyjaśnienia powierzenia Pani Monice Wójcickiej obowiązków Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Foluszu. Przypomnę, że z dniem 31 lipca br. kadencja p. Karola Adamskiego pełniącego funkcję Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Foluszu dobiegła końca. Wskazywałem, że na gruncie naszych samorządowych uregulowań mamy bardzo precyzyjnie unormowaną sytuację dotyczącą zarządzenia DPS-em, a więc zatrudnieniem na stanowisku dyrektora. Żaden przepis nie upoważnia Zarządu Powiatu w Jaśle do wydania decyzji (uchwały) powierzającej pełnienie obowiązków dyrektora w jednostce organizacyjnej pomocy społecznej, jaką jest dom pomocy społecznej. Powierzenie pełnienia obowiązków kierownika jednostki organizacyjnej musi wynikać wprost z przepisów powszechnie obowiązujących. Powołanie osoby do pełnienia obowiązków dyrektora DPS może nastąpić zgodnie z przepisami art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. 2022 poz. 530), który wymaga, aby nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze stanowiska urzędnicze był otwarty i konkurencyjny.

W dniu 4 września 2022 r., po otrzymaniu odpowiedzi od Pana Starosty Jasielskiego na złożoną w dniu 16 sierpnia 2022 r. interpelację, do której zostały dołączone potwierdzone za zgodność kopie podjętych przez Zarząd Powiatu uchwał związanych z powierzeniem obowiązków Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Foluszu, zwróciłem się z pismem, aby Organ Nadzoru w ramach nadzoru nad wykonywaniem zadań powiatu ocenił podjętą w dniu 29 lipca 2022 r. przez Zarząd Powiatu w Jaśle uchwałę nr 105/22 w sprawie powierzenia obowiązków Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Foluszu. W piśmie zwracałem uwagę, że wskazana uchwała Zarządu Powiatu w Jaśle nr 105/22, nie jest prawidłowa i nie znajduje umocowania w obowiązujących przepisach, gdyż Zarząd Powiatu w Jaśle przytoczył
w uchwale jako podstawę prawną przepis
art. 32 ust. 2 pkt 5 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2022 roku, poz. 1526). Zasada legalizmu nakłada na organy państwowe obowiązek działania zgodnie z obowiązującymi przepisami kompetencyjnymi. Przepisy kompetencyjne powinny być interpretowane w sposób ścisły, to jest z odrzuceniem w odniesieniu do organów władzy publicznej zasady: co nie jest prawem zakazane, jest dozwolone. Organy władzy publicznej obowiązuje inna zasada: co nie jest prawem dozwolone, jest zakazane. W piśmie podkreślałem, że żaden przepis nie upoważnia Zarządu Powiatu w Jaśle do wydania decyzji (uchwały) powierzającej pełnienie obowiązków dyrektora w jednostce organizacyjnej pomocy społecznej, jaką jest dom pomocy społecznej.  Powierzenie pełnienia obowiązków kierownika jednostki organizacyjnej musi wynikać wprost  z przepisów powszechnie obowiązujących. Podkreśliłem, że powyższą tezę m.in. potwierdza Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Podkarpackiego z dnia 15 kwietnia 2019 r. (P-II.4131.2.142.2019) dotyczące stwierdzenia nieważności uchwały Zarządu Powiatu
w Jaśle z dnia 18 stycznia 2019 r. nr 3/19 w sprawie zatrudnienia Pana Michała Burbelki na podstawie umowy o pracę na stanowisku pełniącego obowiązki Dyrektora Szpitala Specjalistycznego w Jaśle.

W odpowiedzi (pismo z dnia 9 listopada 2022 r. – znak: P - II .40. 126.2022) Organ Nadzoru uznał, że co prawda doszło do naruszenia prawa przy podejmowaniu uchwały nr 105/22 przez Zarządu Powiatu w Jaśle jednak charakter tego naruszenia w kontekście zapewnienia funkcjonowania jednostki dps-u nie uzasadnia wszczęcia postępowania nadzorczego. Na taką ocenę podjętej przez Zarząd Powiatu w Jaśle uchwały nr 105/22 istotne znaczenie miały wyjaśnienia Zarządu, które za ww. pismem Organu Nadzorczego cytuję: „W związku z powyższym oraz biorąc pod uwagę, że w tej jednostce nie istnieje stanowisko zastępcy dyrektora, celem zapewnienia ciągłości prawidłowego funkcjonowania jednostki o szczególnym charakterze a w szczególności zabezpieczenia właściwej opieki
i zaopatrzenia pensjonariuszy DPS-u, bieżącej realizacji zadań  oraz organizacji pracy Domu, Zarząd Powiatu podjął decyzję w formie uchwały o powierzeniu pełnienia obowiązków Dyrektora osobie zastępującej w przeszłości dyrektora
na podstawie udzielonego w 2019 r. upoważnienia oraz posiadającej wymagane na tym stanowisku kierownika dps-u, określone w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz.2268 z późn. zm.)  i ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2022 r. poz.530), kwalifikacje zawodowe.  Starosta podkreślił, że powierzenie to nastąpiło na czas określony do czasu zatrudnienia Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Foluszu
i jednocześnie Zarząd Powiatu w Jaśle uchwałą z dnia 30 września 2022 r. nr 134/22 ogłosił nabór na wolne kierownicze stanowisko urzędnicze Dyrektora Domu Pomocy Społecznej
w Foluszu. Pani Monika Wójcik wykonując wcześniej obowiązki dyrektora DPS-u w ramach posiadanego poprzednio upoważnienia do zastępowania dyrektora, mając wymagane kwalifikacje dawała gwarancję zapewnienia prawidłowej działalności DPS-u do czasu wyłonienia kandydata na stanowisko dyrektora w drodze powszechnego naboru. Powyższe działania Zarządu Powiatu w Jaśle jak wynika z treści złożonych wyjaśnień jak również
w ocenie organu nadzoru zmierzały do zagwarantowania ciągłości pracy tej jednostki
 i zapewnienia prawidłowej opieki przebywającym w DPS-ie pensjonariuszom.”
(pogrubienie czcionki i podkreślenia moje).

Zwracam uwagę, że faktycznie w dniu 3 października u.br., a więc miesiąc po mojej interwencji i ponad 2 miesiące od wyrażenia zgody przez Zarząd Powiatu w Jaśle na rozwiązanie umowy o pracę z p. Karolem Adamskim za porozumieniem stron z dniem 31 lipca 2022 r., Zarząd Powiatu w Jaśle ogłosił nabór na stanowisko dyrektora dps-u, a 20 grudnia 2022 r. na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Jaśle została zamieszczona informacja o nierozstrzygniętym naborze z uwagi „na brak kandydatów spełniających wymagania niezbędne zawarte w ogłoszeniu.”, a Zarząd Powiatu w Jaśle zdecydował
o ponownym ogłoszeniu konkursu na to stanowisko („
Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Powiatu w Jaśle oraz prac Zarządu w okresie międzysesyjnym” z dnia 23 stycznia 2023 r. - str. 7 pkt 7 – posiedzenie Zarządu z dnia 19 grudnia 2022 r.).  I pewnie nic w tej informacji nie powinno budzić kontrowersji czy uwag, gdyż w dalszym ciągu w świetle treści uchwały nr 105/22 i wyjaśnień Starosty Jasielskiego „jest zapewniona prawidłowa opieka przebywającym w DPS-ie pensjonariuszom”, a „powierzenie to nastąpiło na czas określony do czasu zatrudnienia Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Foluszu.”

Jednak w trakcie kontroli DPS-u przeprowadzanej w dniu 28 grudnia 2022 r. przez radnych, członków Komisji Rewizyjnej, podjąłem informację o dwóch kolejnych uchwałach podjętych przez Zarząd Powiatu w Jaśle w dniu 20 grudnia 2022 r. dotyczących DPS
w Foluszu (nr 182/22 i 183/22) i powierzania
obowiązków Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Foluszu Pani Marcie Misiołek, a 27 grudnia u.br. Zarząd Powiatu przyznał dodatek specjalny („Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Powiatu w Jaśle oraz prac Zarządu w okresie międzysesyjnym” z dnia 23 stycznia 2023 r. - str. 8 ostatni akapit – posiedzenie Zarządu z dnia 27 grudnia 2022 r.). Pewnie i w tym przypadku Zarząd Powiatu
w Jaśle uzasadni swoją decyzję wcześniej cytowanym uzasadnieniem, które dla utrwalenia ponownie zacytuję : „
biorąc pod uwagę, że w tej jednostce nie istnieje stanowisko zastępcy dyrektora, celem zapewnienia ciągłości prawidłowego funkcjonowania jednostki
o szczególnym charakterze a w szczególności zabezpieczenia właściwej opieki i zaopatrzenia pensjonariuszy DPS-u, bieżącej realizacji zadań  oraz organizacji pracy Domu, Zarząd Powiatu podjął decyzję w formie uchwały o powierzeniu pełnienia obowiązków Dyrektora osobie … posiadającej wymagane na tym stanowisku kierownika dps-u, określone w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz.2268 z późn. zm.) 
i ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2022 r. poz.530), kwalifikacje zawodowe.
I pewnie coś w tym było na rzeczy, bo przecież Zarząd Powiatu w Jaśle i osobiście Pan Starosta Jasielski nie uchybiłby Organowi Nadzoru, gdyż ponownie doszło do naruszenia prawa przy podejmowaniu uchwały nr 182/22 jednak charakter tego naruszenia w kontekście zapewnienia funkcjonowania jednostki dps-u nie uzasadnia wszczęcia postępowania nadzorczego.

Ale to nie koniec tej sagi, gdyż 24 stycznia 2023 r. Zarząd Powiatu w Jaśle  podjął uchwałę w sprawie unieważnienia naboru na wolne kierownicze stanowisko urzędnicze – Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Foluszu (na marginesie dodam, że „konia z rzędem temu”, kto odnalazłby na stronie Starostwa Powiatowego w zakładce „praca” informację
o ogłoszonym ponownym naborze z dnia 20 grudnia u.br. – zrzut z ekranu w załączeniu)
i dalej w tym dniu „
Zarząd Powiatu w Jaśle, w drodze awansu wewnętrznego, zatrudnił na stanowisku dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Foluszu Martę Misiołek.  Posiada ona długoletnie doświadczenie w pracy w jednostkach pomocy społecznej – wcześniej zatrudniona była m.in. w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Jaśle i w Powiatowym Urzędzie Pracy w Jaśle. Z Domem Pomocy Społecznej w Foluszu związana jest zawodowo od wielu lat, a od 2018 r. była kierownikiem Działu Bezpośredniego Wsparcia Mieszkańca.”

Oczywiście, w tym przypadku zatrudnienie p. Marty Misiołek w drodze awansu wewnętrznego na stanowisku dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Foluszu znajduje odzwierciedlenie w aktualnych przepisach i wg mojej wiedzy jest prawidłowe
i z powodzeniem mogło być zastosowane już od 1 sierpnia 2022 roku tj. po rozwiązaniu umowy o pracę z Panem Karolem Adamskim z dniem 31 lipca 2022 roku gdy Zarząd Powiatu w Jaśle podejmował decyzje w pełnym, pięcioosobowym składzie. 

 

Mając w pamięci rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Podkarpackiego z dnia 15 kwietnia 2019 r. (P-II.4131.2.142.2019) oraz stanowisko Organu Nadzoru z dnia 9 listopada 2022 r., proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Na jakiej podstawie prawnej Zarząd Powiatu w Jaśle powierzył obowiązki Pani Marcie Misiołek Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Foluszu  oraz udzielił jej pełnomocnictwa i przyznał dodatek specjalny? Do odpowiedzi proszę dołączyć uwierzytelnione dokumenty potwierdzające opisane w niniejszej interpelacji decyzje Zarządu z dnia 20 i 27 grudnia 2022 r. wraz z uzasadnieniem podjętych decyzji.
  2. Jak, w kontekście wyżej cytowanych, złożonych Organowi Nadzoru, wyjaśnień
    i uzasadnienia podjętych przez Zarząd Powiatu w Jaśle uchwał w dniu 29 lipca 2022 roku związanych z powierzeniem obowiązków Dyrektora Domu Pomocy Społecznej
    w Foluszu  Pani Monice Wójcickiej zatrudnionej w DPS od 2011 roku, które zawarł Pan w odpowiedzi na moją interpelację z dnia 16 sierpnia u.br., przedstawiają się kwalifikacje i doświadczenie zawodowe Pani Marty Misiołek?
    W odpowiedzi proszę zestawić charakterystykę zawodową, kwalifikacje oraz osiągnięcia zawodowe potwierdzające długoletnie doświadczenie obu Pań, którym powierzono stanowisko Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Foluszu.

 

                                                                     Z poważaniem

                                                                                                     Janusz Przetacznik

 

Ad. 10. Wnioski i zapytania radnych.

 

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, ponieważ Pan Starosta odpowiedział po części w sprawie parkingu, chciałbym tutaj zwrócić uwagę i składam takie zapytanie i wniosek w sprawie następującej. Realizując i badając Sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2019 min. Komisja Rewizyjna sprawdzała zasadność przyznawania dodatków specjalnych przez Pana Starostę. W dniach od 11 lipca 2019 roku do 31 grudnia 2019 roku Wicestarosta otrzymywał dodatek specjalny 2760 zł miesięcznie, a w uzasadnieniu przyznania tego dodatku specjalnego min. czytaliśmy, że to są prace związane z przygotowaniem i uruchomieniem strzelnicy w Powiecie Jasielskim, przypomnijmy ta strzelnica dotyczyła Cieklina i drugie zadanie, które zostało wymienione w tym okresie czyli od 11 lipca do końca roku  przygotowanie inwestycji budowy 200 miejsc parkingowych przy Szpitalu Specjalistycznym w Jaśle. Dlaczego o tym mówię, ponieważ w Sprawozdaniu te informacje pokazują się, że mamy krótki termin, znaleźliśmy w związku z tym moje pytanie jest następujące:

- Co od 11 lipca 2019 roku działo się w temacie przygotowania inwestycji budowy 200 miejsc parkingowych przy Szpitalu Specjalistycznym w Jaśle, że dopiero w roku 2023 następuje takie przyspieszenie tych prac i dopiero teraz Zarząd będzie rozpatrywał kwestie związane czy to z decyzją ZRID czy zawieraniem umów użyczenia, czy innych dokumentów w tym projektu i kosztorysu. Proszę zwrócić uwagę rok 2019 11 lipca czyli mamy pół roku. Później rok 2020, 2021 – 2023. Dwa i pół roku i dzisiaj dowiadujemy się ze Sprawozdania, że temat jest świeży czy nowy. W związku z tym prosiłbym o udzielenie odpowiedzi o zasadność wypłacenia dodatku specjalnego i co w okresie, jakie efekty były czy wynikały z wypłacania tego dodatku funkcyjnego.

 

                                                                                                                              Jasło, dnia 31 stycznia 2023 r.

    Janusz PRZETACZNIK

            LXX sesja

     Rady Powiatu w Jaśle

Pan

      Adam PAWLUŚ

       Starosta Jasielski

 

za pośrednictwem

                                                                             Pana

                                                                                     Roberta SNOCHA

                                                                                     Przewodniczącego

                                                                                     Rady Powiatu w Jaśle

 

 

Z A P Y T A N I E  nr  34/2023

 

dotyczy:  realizacji zielonego parkingu, przyznania i wypłaty dodatku specjalnego z tego
 tytułu

 

 

W ramach badania Sprawozdania Zarząd Powiatu w Jaśle z wykonania budżetu Powiatu Jasielskiego za 2019 rok otrzymaliśmy m.in. informacje o przyznanych przez Starostę Jasielskiego dodatkach specjalnych wraz z ich uzasadnieniem. 

Starosta Jasielski przyznał Wicestaroście miesięczny dodatek specjalny w wysokości 2.760,00 zł, który Wicestarosta pobierał w okresie od 11 lipca 2019 r. do 31 grudnia 2019 r.
W uzasadnieniu decyzji o przyznaniu dodatku specjalnego można było przeczytać, że Starosta Jasielski powierzył Wicestaroście „dodatkowe zadania” związane z:

  1. przygotowaniem i nadzorowaniem realizacji zadania inwestycyjnego pn. „Budowa strzelnicy w powiecie jasielskim” oraz
  2. nadzorem nad przygotowaniem inwestycji budowy parkingu na 200 miejsc postojowych przy Szpitalu Specjalistycznym w Jaśle.

 

Od tego czasu tj. powierzenia „dodatkowych zadań” w zakresie przygotowania i nadzoru zadań inwestycyjnych minęło ponad trzy i pół roku. Strzelnica, jakie są efekty? Powiat wydał pieniądze nie tylko na wypłatę dodatku specjalnego dla Wicestarosty, ale poniósł też i inne chybione wydatki i nadal Rada nie otrzymała pełnej informacji w tym zakresie.  I dzisiaj, podczas LXX sesji Rady, dokładnie po ponad trzech latach, radni dowiedzieli się ze Sprawozdania z wykonania uchwał Rady Powiatu w Jaśle oraz prac Zarządu w okresie międzysesyjnym z dnia 23 stycznia 2023 r.” (str. 9 poz. 1 i str. 10 poz. 2 – posiedzenia Zarządu odbyte w dniach 4 i 11 stycznia 2023 r.), że Szpital ma przygotować niezbędne dokumenty w celu złożenia wniosku tj. projektu oraz kosztorysu zielonego parkingu.

Warto więc sprawdzić i usłyszeć odpowiedź jak były realizowane w II półroczu 2019 roku „dodatkowe zadania” i jakie są efekty tych działań, za które Starosta Jasielski przyznał miesięczny dodatek specjalny w wysokości 2.760,00 zł. Proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Czy dodatek specjalny był swoistym uzupełnieniem miesięcznego wynagrodzenia etatowych członków Zarządu Powiatu w Jaśle, a „powierzenie dodatkowych zadań”  miało tylko formalnie uzasadnić decyzję Starosty Jasielskiego w tym zakresie?
  2. Jeżeli „nie” to: Czy przyznany dodatek specjalny etatowym członkom Zarządu wynikał z konieczności zlecenia (powierzenia) zadań przekraczających  zakres obowiązków tych osób wynikających z Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Jaśle i określonych w nim zasad podziału zadań, kompetencji i odpowiedzialności  pomiędzy Starostę Jasielskiego i etatowych członków Zarządu Powiatu, Skarbnika i Sekretarza  podlegał okresowej ocenie i kontroli? 

Jeżeli  „nie” to w odpowiedzi proszę uzasadnić dlaczego Pan Starosta odstąpił od takiej funkcjonalnej kontroli, jeżeli „tak” to proszę w odpowiedzi opisać stosowane przez Pana Starostę mechanizmy kontroli i oceny efektów wykonania powierzonych etatowym członkom Zarządu dodatkowych zadań za które przyznawane były dodatki specjalne.

  1. Jakie efekty przyniosło powierzenie Wicestaroście dodatkowego zadania: „nadzór nad przygotowaniem inwestycji budowy parkingu na 200 miejsc postojowych przy Szpitalu Specjalistycznym w Jaśle” i przez jaki okres Wicestarosta pobierał z tego tyłu dodatek specjalny?

W odpowiedzi proszę zawrzeć wszelkie informacje dotyczące „zielonego parkingu”, w tym informację o wysokości dotychczas poniesionych wydatków z podziałem na lata i z uwzględnieniem okresów oraz wysokości wypłaconych dodatków specjalnych oraz dołączyć ewentualne dokumenty źródłowe potwierdzające wykonywanie prac związanych z „przygotowaniem inwestycji budowy parkingu na 200 miejsc postojowych przy Szpitalu Specjalistycznym w Jaśle” oraz sprawowaniem nadzoru.

 

                                                            Z poważaniem

   

                                                                                      Janusz Przetacznik

 

 

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni, Szanowni Państwo mamy gotowy dokument, mamy gotową koncepcje, która została właśnie  przygotowana w tamtym czasie i w tamtym czasie mieliśmy również deklaracje Burmistrza Miasta Jasła i Przewodniczącego Rady Miasta Jasła, że oni przejmą i wykonają ten parking, ale do dzisiaj efektów nie widać. Więc nie będziemy czekali na te efekty i podejmiemy te działania ponieważ pojawiła się możliwość uzyskania dofinansowania, ale jest gotowa koncepcja więc to jest jakiś efekt, uważam że dobry efekt, bo gdyby tej koncepcji nie było nie byłoby szans na wykonanie tego wniosku do naboru do Interregu i odpowiedź oczywiście zostanie udzielona na piśmie.  

 

Ad.11. Sprawy różne.

 

Przewodniczący Robert Snoch -  w sprawach różnych, Rada Powiatu otrzymała pismo w celu zapoznania, podpisane przez Pana Wójta Gminy Skołyszyn o udzielonych dotacjach na prace konserwatorskie, restauratorskie przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków w roku 2022 i urząd gminy informuje, że dokonał trzech dotacji:

1.  Dla Parafii św. Katarzyny w Sławęcinie w wysokości 15 000 zł,

2.  Dla Parafii św. Doroty w Harklowej w wysokości 50 000 zł,

3.  Dla Parafii św. Anny w Święcanach w wysokości  7 000 zł.

Są to wszystko zabytki wpisane do rejestru zabytków.

 

BF.b.3024.8.2023                                                                                          Skołyszyn, dnia 25 stycznia 2023 r.

 

Otrzymują według rozdzielnika

 

Dotyczy: udzielonych dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków w roku 2022

Gmina Skołyszyn, zgodnie art. 82 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 840) informuje, że w roku 2022 została udzielona dotacja z budżetu gminy z przeznaczeniem na prace konserwatorskie i restauratorskie przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków:

  1. dotacja dla Parafii Rzymskokatolickiej pw. Św. Katarzyny w Sławęcinie, Sławęcin 39, 38-242 Skołyszyn, w wysokości 15 000,00 zł, przeznaczonej na wykonanie prac konserwatorskich przy ołtarzu bocznym Kościoła pw. Św. Katarzyny w Sławęcinie Beneficjent oświadczył, że całkowity koszt tego zadania wyniósł 75 992,84 zł.
  2.  dotacja dla Parafii Rzymskokatolickiej pw. Św. Doroty w Harklowej, 38 243 Harklowa 92, w wysokości 50 000,00 zł (w tym : 20 000,00 zł z Gminy Biecz), przeznaczonej na prace dotyczące rekonstrukcji głównych schodów wejściowych przy zabytkowym Kościele Parafialnym pw. Św. Doroty w miejscowości Harklowa Beneficjent oświadczył, że całkowity koszt tego zadania wyniósł 68 286,45 zł.
  3.  dotacja dla Parafii Rzymskokatolickiej pw. Św. Anny w Święcanach, Święcany 7, 38 — 242 Skołyszyn, w wysokości 7 000,00 zł na wykonanie dokumentacji projektowo — technicznej prac konserwatorskich przy zabytkowym Kościele pw. Św. Anny w Święcanach.

     Beneficjent oświadczył, że całkowity koszt tego zadania wyniósł 14 760,00 zł.

 

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni, Szanowni Państwo dzisiaj Zarząd rozpoczął procedurę w zakresie uruchomienia nowych oddziałów i kierunków kształcenia na wniosek naszych szkół i tak:

- w I LO w Jaśle uruchamiamy procedurę z utworzeniem oddziału dwujęzycznego,

- przy LO w Kołaczycach oddziału przygotowania wojskowego oraz uruchomienia stosownej procedury określonej przez MON i kontynuacje w drugim oddziale innowacji dotyczącej klasy strażacko – policyjnej, oraz

- w ZSB w Jaśle chcemy utworzyć oddział technika – leśnika w Technikum Nr 3.

Mówię o tym teraz dlatego, że mamy wśród radnych nauczycieli, mamy tutaj obecnych dyrektorów szkół, żeby po prostu o tych sprawach mówić i pomagać żeby się udało nam zorganizować te nowe oddziały i kierunki, żeby zachęcić młodzież do nauki w naszych szkołach ponadpodstawowych. Czynimy wszystko żeby podnieść poziom nauczania w naszych szkołach, czynimy wszystko żeby poprawić warunki przejazdu komunikacją zbiorową i to się nam udaje, mamy również potknięcia, nie boimy się tego, ale podnosimy się i idziemy dalej. Mam również informację na temat budowy zbiornika wodnego Kąty – Myscowa na rzece Wisłoce. Aktualna informacja: Państwowe Gospodarstwo Wody Polskie ma podpisaną umowę z Bankiem Światowym na środki na wykonanie dokumentacji, ale jeszcze jest szereg ważnych procedur wymaganych do tego. Inwestycja budowa zbiornika wodnego Kąty – Myscowa na rzece Wisłoce znajduje się obecnie na etapie przedprojektowym. Gromadzone są niezbędne dane z wielu obszarów, które umożliwią realizację kolejnych etapów związanych z przygotowaniem procesu inwestycyjnego. Przygotowane opracowania studialne oraz raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Toczy się postępowanie w sprawie uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, trwają również prace nad opisem przedmiotu zamówienia na prace projektowe. Środki są jak już wspomniałem na te prace. Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz przygotowanie projektu budowlanego, to  elementy niezbędne do opracowania kolejnych decyzji tj. pozwolenia wodno – prawnego i pozwolenia na realizację inwestycji. Zakończono również część terenową, sondażowych i powierzchniowych badań archeologicznych dla rejonu planowanego zbiornika. Pierwszy etap badań wykonano w maju 2022 roku, a w dniu 5 września 2022 roku uzyskano pozwolenia Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Przemyślu - Delegatura w Krośnie na wykonanie badań sondażowych. Po uzyskaniu pozwolenia, na przełomie wrześnie i października, przeprowadzono badania sondażowe na działkach wskazanych przez Wojewódzki Urząd Ochrony zabytków jednocześnie wprowadzono drugi etap archeologicznych badań powierzchniowych na całym obszarze planowanego zbiornika. Obecnie trwają prace związane z analizą i opracowaniem uzyskanych danych. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców uruchomiono punkty informacyjne dające możliwość otrzymania wyczerpujących informacji o projekcie oraz przekazania swoich oczekiwań, uwag i opinii. Punkty zlokalizowane są w szkole podstawowej w Kątach i w Urzędzie Gminy w Krempnej, działają w wybrane dni miesiąca. Harmonogram działania punktów oraz bieżących informacji na temat statusu Projektu dostępne są na stronie internetowej dedykowanej inwestycji w ramach „Razem dla Wisłoki”. Tę informację zamieścimy również na stronach powiatu, jeżeli Państwo będziecie chcieli to również możemy ją przesłać w formie elektronicznej. I jeszcze krótka informacja: w niedługim czasie wystąpimy, uruchomimy przetarg na wykonanie projektu obwodnicy Nowego Żmigrodu. To jest odcinek niecały kilometr, ok. 900 m. Mam również zapewnienie Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, że będą się starać złożyć wniosek do Interreg-u Polska – Słowacja na wykonanie ronda, czyli na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej 993 Gorlice - Dukla i na skrzyżowaniu z drogą 992 Jasło – gr. państwa - Ożenna i pozostały odcinek od tego ronda to jest ok. 900 m. Tam jest kolizja z istniejącym potokiem, zaproponowaliśmy warianty na wykonanie koncepcji i nie wiemy, który wariant okaże się tańszy czy lepszy. Czy to będzie przesunięcie  potoku czy będzie budowa dwóch lub czterech przepustów na potoku, ale to wszystko muszą projektanci zaproponować. Więc procedura nie będzie taka krótka i szybka, mam nadzieję, że uzyskamy dobrą cenę, dobrą firmę. Zadanie nie jest trudne, bo teren oprócz tej przeszkody, to nie ma innych przeszkód, teren jest niezabudowany i jest w terenie dosyć płaskim, poza skrzyżowaniem z drogą obecną, drogą 993 i jedną drogą gminną, to nie będzie innych jakiś specjalnych obiektów.

 

Ad. 12. Zamknięcie obrad.

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch zamknął

obrady LXX Sesji Rady Powiatu w Jaśle o godzinie 17.20.

Imienne wykazy głosowań stanowią załącznik do niniejszego protokołu.

 

 

Protokolant: Małgorzata Niemczyńska                                             Przewodniczący Rady

                            Robert Snoch

Materiały

Raport z przeprowadzonego głosowania z LXX Nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu w Jaśle
Raport​_z​_przeprowadzonego​_głosowania​_z​_LXX​_Nadzwyczajnej​_Sesji​_Rady​_Powiatu​_w​_Jaśle.pdf 12.15MB
Protokół LXX​_2023 z LXX Sesji Rady Powiatu w Jaśle odbytej w dniu 31 stycznia 2023 r. o godz. 15.30
Protokół​_LXX​_2023​_z​_LXX​_Sesji​_Rady​_Powiatu​_w​_Jaśle​_odbytej​_w​_dniu​_31​_stycznia​_2023​_r​_o​_godz​_1530.pdf 14.44MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
01.02.2023 09:12 Paweł Krajciewicz
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Robert Snoch
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Protokół z LXX Sesji Rady Powiatu w Jaśle VII Kadencji z dnia 31.01.2023 2.0 24.03.2023 12:12 Paweł Krajciewicz
Protokół z LXX Sesji Rady Powiatu w Jaśle VII Kadencji z dnia 31.01.2023 1.0 01.02.2023 09:12 Paweł Krajciewicz

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}