W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Protokół z LVIII Sesji Rady Powiatu w Jaśle VI Kadencji z dnia 29.04.2022

                                                          Protokół LVIII/2022

                                             z LVIII Sesji Rady Powiatu w Jaśle

                              odbytej w dniu 29 kwietnia 2022 r. o godz. 13.00

 

Ad. 1. Otwarcie Sesji.

Sesję otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch, który powitał Radnych uczestniczących
w sesji zgromadzonych na sali, łączących się zdalnie, naczelników, dyrektorów, kierowników jednostek organizacyjnych. Mamy na sali również Panią Skarbnik, Panią Sekretarz, Panią Mecenas i połączonego Pana mgr. Paję, który pełni funkcję Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jaśle.

 

Ad. 2. Stwierdzenie prawomocności obrad.

Przewodniczący, zgodnie z listą obecności podpisaną przez 13 radnych oraz na podstawie liczby zalogowanych radnych do zdalnego systemu w ilości 9, stwierdził, że w posiedzeniu bierze udział
22 radnych, obrady są prawomocne.

 

Ad. 3. Przyjęcie protokołu LVII sesji Rady Powiatu w Jaśle.

Przewodniczący poinformował, że do protokołu LVII nie wpłynęły żadne uwagi. Przewodniczący zarządził głosowanie nad zatwierdzeniem protokołu z LVII sesji Rady Powiatu w Jaśle.

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za przyjęciem protokołu głosowało 22 radnych.

Protokół z LVII sesji Rady Powiatu w Jaśle został przyjęty.

 

Ad. 4. Wprowadzenie ewentualnych zmian do porządku obrad.

Przewodniczący odczytał wniosek Zarządu Powiatu w Jaśle.

 

WNIOSEK O ZMIANĘ PORZĄDKU OBRAD

 

Zarząd Powiatu w Jaśle zwraca się z wnioskiem o zmianę porządku obrad LVIII Sesji Rady Powiatu
w Jaśle, w dniu 29 kwietnia 2022 roku, poprzez dodanie w pkt. 6 podpunkt f), który otrzymuje brzmienie:

„f) zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego FunduszuRehbilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w 2022 roku z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej”.

 

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wnioskiem o dodanie w pkt. 6 podpunkt f).

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za głosowało 22 radnych.

Podpunkt „f” został wprowadzony.

 

Zmieniony porządek obrad:

  1. Otwarcie Sesji
  2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z LVII sesji Rady Powiatu w Jaśle.
  4. Wprowadzenie ewentualnych zmian do porządku obrad.
  5. Wybór Komisji Wnioskowej.
  6. Podjęcie uchwał w sprawie:
  1. zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2022 rok (Druk nr 431),
  2. zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2022 – 2027 (Druk nr 432),
  3. zmiany Uchwały Nr LV/385/2022 Rady Powiatu w Jaśle z dnia 8 lutego 2022 r. w sprawie zaciągnięcia zobowiązania finansowego na realizację zadania inwestycyjnego w 2023 roku (Druk nr 433),
  4. zmiany Uchwały Nr LV/386/2022 Rady Powiatu w Jaśle z dnia 8 lutego 2022 r. w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej dla Województwa Podkarpackiego na realizację zadania publicznego (Druk nr 434),
  5. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zasad przyznawania stypendium studentom kształcącym się w szkole wyższej na kierunku lekarskim (Druk nr 435),
  6. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań        w 2022 roku z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej.
  1. Sprawozdanie z realizacji Rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za 2021 r. (Druk nr 436).
  2. Raport Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jaśle o stanie bezpieczeństwa sanitarnego w Powiecie Jasielskim w roku 2021 (Druk nr 437).
  3. Sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Jaśle za rok 2021 (Druk nr 438).

10. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz prac Zarządu w okresie  międzysesyjnym.

11. Interpelacje.

12. Wnioski i zapytania radnych.

13. Sprawy różne.

14. Zamknięcie obrad.

 

Ad. 5. Wybór Komisji Wnioskowej.

Wiceprzewodnicząca Rady Powiatu Anna Nigborowicz zgłosiła do Komisji Wnioskowej

radnych: Irenę Baciak, Stanisława Święcha, Sławomira Madejczyka.

Innych propozycji nie zgłoszono.

Zgłoszeni radni wyrazili zgodę na pracę w Komisji Wnioskowej.

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wyborem członków Komisji Wnioskowej.

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za wyborem zaproponowanego składu Komisji Wnioskowej głosowało 22 radnych.

Komisja została powołana.

 

Ad. 6. Podjęcie uchwał w sprawie:

a) zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2022 rok (Druk nr 431).

 

Przewodniczący wyjaśnił, że Pani Krystyna Wąsik- Skarbnik Powiatu obszernie omówiła na Komisjach oraz autopoprawkę.

Przewodniczący poprosił o opinie Przewodniczących Komisji Stałych.

Radna Komisji Finansowo - Budżetowej Magdalena Stasiowska – Komisja opiniowała projekt uchwały
i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – radny Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię większością głosów, przy 2 wstrzymujących.

 Przewodniczący Komisji Społecznej – radny Stanisław Święch– Komisja również opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodnicząca Komisji Edukacji – radna Irena Baciak - Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo. Wszystkie, tak jak Pan Przewodniczący powiedział, Pani Skarbnik nam sprawy wyjaśniła i przybliżyła powody zmian. Nie mniej jednak trzy zmiany bardzo niepokoją. Pierwsza dotyczy tego, że w planie zmiany czy zwiększenia dochodów budżetu powiatu na 2022 rok w Dziale 801 nie mamy żadnych dodatkowych środków uzupełniających subwencję ogólną części oświatowej. Mamy tylko  dodatkowe zadania wynikające
z przyznania dotacji celowej, czyli  62 600,00 zł. Jest to związane z toczącą się za granicami wschodnimi wojną. Nie mniej jednak patrząc na realizację naszych zadań w Dziale 801 Oświata i Wychowanie okazuje się, że ten niedobór środków będzie znacznie większy, najprawdopodobniej dwukrotnie większy niż obecnie. Jest to pierwsza uwaga. Druga uwaga, która jest związana również z planem dochodów to jest zmniejszenie wydatków jeżeli chodzi o Rozdział 614. Wiemy, że jest to spowodowane wynikiem postępowania przetargowego, natomiast niepokoić może to, że w tej chwili przy zmieniającej się sytuacji geopolitycznej wykonawca będzie miał roszczenie o  ewentualnie korektę swojego wynagrodzenia z uwagi na zmieniające się warunki. Można by powiedzieć, że dotyczy to dwóch zadań w Dziale 600 i 700. Ostatnia rzecz, która jest niepokojąca to przeniesienie już działań związanych z realizacją działań czy nakładów rzeczowych związanych z wdrożeniem układu scalenia gruntów w gminie Tarnowiec. Te prace zostały przełożone na rok 2023. Wiemy, że te prace mają się zakończyć do 2025 roku. Patrząc na Wieloletnią Prognozę Finansową będziemy starać się to wszystko zrealizować w roku 2023. Tak przynajmniej zakłada WPF. Nie mniej jednak należy się spodziewać, że tutaj albo jakościowo prace ucierpią z jednej strony albo z drugiej strony może być zakładany zakres rzeczowy zrealizowany, ale, że tak powiem w zakresie nieco gorszym albo będziemy się liczyć z dodatkowymi, zwiększonymi wydatkami w roku 2023 z tego tytułu z budżetu Powiatu Jasielskiego, ponieważ dotację, którą otrzymaliśmy pozostaje na niezmienionym poziomie. Te trzy sytuacje budzą moje wątpliwości. I jeszcze jedna, która zdecydowanie budzi nasze wątpliwości i uwagi to są kolejne zmiany szykowane w Polskim Ładzie, a związane z obniżeniem podatku dochodowego od osób fizycznych. Przypomnijmy, że finanse samorządu w dużej mierze zależą właśnie od udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli mamy postępującą i kroczącą sytuację, pogarszającą sytuację finansów publicznych samorządu i to staje się na naszych oczach faktem. Powinniśmy do tego tematu wrócić w miesiącu  lipcu, najpóźniej w sierpniu, kiedy będziemy omawiać wykonanie budżetu za rok 2022 za pierwsze półrocze, ponieważ sytuacja jest bardzo niepokojąca.

 

Więcej głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie zmiany Uchwały budżetowej Powiatu Jasielskiego na 2022 rok z autopoprawką.

 

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 16 radnych,

- wstrzymało się 6 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6b) Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Jaśle w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2022 – 2027 z autopoprawką (Druk nr 432).

 

Przewodniczący poprosił Panią Skarbnik o wyjaśnienie autopoprawki, gdyż uchwała była prezentowana na Komisjach.

 

Pani Skarbnik – Panie Przewodniczący, Panie i Panowie radni autopoprawka dotyczyła zwiększenia kwoty dochodów i kwoty wydatków o kwotę 14 875,35 zł. To była dotacja, która została przyjęta na doradców metodycznych, przyjęta uchwałą Zarządu. W związku z tym, że zmieniły się te wszystkie kwoty należało wprowadzić zmiany do Wieloletniej Prognozy Finansowej. Były tam dwa błędy.
Ta autopoprawka koryguje te błędy. W wyjaśnieniach do wydatków na przedsięwzięcia zostało to opisane. Ogólnie kwoty zmian były dobre, nie mniej jednak wytłuszczonym drukiem mają Państwo te kwoty, które uległy zmianie, czyli nakłady finansowe o kwotę 22 120,00 zł przy wsi Czeluśnica i przy wsi Gąsówka zmniejsza się bieżące nakłady finansowe o kwotę 13 580,00 zł.

 

Członek Komisji Finansowo- Budżetowej – radna Magdalena Stasiowska - Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – radny Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i  wyraziła pozytywną opinię większością głosów,  1 radny był przeciw, 1 się wstrzymał. 

Przewodniczący Komisji Społecznej – radny Stanisław Święch– Komisja również opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię, gdzie 5 radnych było za, 1 był przeciw, 1 się wstrzymał.

Przewodnicząca Komisji Edukacji – radna Irena Baciak - Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię przy 1 głosie przeciwnym, 2 wstrzymujących się.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Wobec braku głosów w dyskusji, Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Jasielskiego na lata 2022 – 2027 z autopoprawką.

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 16 radnych,

- przeciwnych 4,

- wstrzymało się 2 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6c) Podjęcie Uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr LV/385/2022 Rady Powiatu w Jaśle z dnia
8 lutego 2022 r. w sprawie zaciągnięcia zobowiązania finansowego na realizację zadania inwestycyjnego w 2023 roku (Druk nr 433).

 

Przewodniczący poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – radny Sławomir Madejczyk- Komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Członek Komisji Finansowo- Budżetowa – radna Magdalena Stasiowska - Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Wobec braku głosów w dyskusji, Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie  zmiany Uchwały Nr LV/385/2022 Rady Powiatu w Jaśle z dnia 8 lutego 2022 r. w sprawie zaciągnięcia zobowiązania finansowego na realizację zadania inwestycyjnego w 2023 roku.

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6d) Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr LV/386/2022 Rady Powiatu w Jaśle z dnia
8 lutego 2022 r. w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej dla Województwa Podkarpackiego na realizację zadania publicznego (Druk nr 434).

 

Przewodniczący poprosił o opinie Komisje Stałe.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – radny Sławomir Madejczyk – Komisja opiniowała projekt uchwały i  wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Komisja Finansowo- Budżetowa – radna Magdalena Stasiowska - Komisja opiniowała projekt uchwały
i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr LV/386/2022 Rady Powiatu w Jaśle z dnia 8 lutego 2022 r. w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej dla Województwa Podkarpackiego na realizację zadania publicznego.

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 6e) Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zasad przyznawania stypendium studentom kształcącym się w szkole wyższej na kierunku lekarskim (Druk nr 435). 

 

Przewodniczący poprosił o opinie Komisje.

Przewodniczący Komisji Społecznej – radny Stanisław Święch– Komisja również opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

Przewodnicząca Komisji Edukacji – radna Irena Baciak - Komisja opiniowała projekt uchwały i wyraziła pozytywną opinię przy 5 głosach za, 2 wstrzymujące się.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu – radny Sławomir Madejczyk- Komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie przy 1 głosie wstrzymującym się i 1 głosie sprzeciw.

Komisja Finansowo- Budżetowa – radna Magdalena Stasiowska - Komisja opiniowała projekt uchwały
i wyraziła pozytywną opinię jednogłośnie.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

 

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo przystępujemy już po raz kolejny do zmiany uchwały związanej ze stypendiami dla studentów uczelni wyższych kształcących się na kierunku lekarskim. Czytając ten projekt uchwały należy stwierdzić z ubolewaniem, że niestety nie wyciągnęliśmy wniosków z dotychczasowych dyskusji czy to z roku 2019 czy 2020 czy 2021. W dalszym ciągu brniemy w złe rozwiązania, natomiast tak, jak już niejednokrotnie na tej sali padało jesteśmy „za”. Te stypendia, które chcielibyśmy z budżetu powiatowego wypłacać studentom i finalnie miały zachęcić do podejmowania później pracy zawodowej w naszym jasielskim szpitalu. Nie mniej jednak trzeba stwierdzić, że ten nasz regulamin i te nasze działania nie idą w tym kierunku. Pytanie jest następujące: czy my na prawdę chcemy jako Powiat pozyskiwać lekarzy tą drogą i wzmacniać ofertę również kadrową naszego Jasielskiego Szpitala. Czy kanwą tej zmiany regulaminu, jak czytamy w koszulce, są  między innymi kwestie stwierdzone przez Komisję Rewizyjną. Między innymi zespół kontrolował  przyznawanie stypendium i we wnioskach końcowych zawarł cztery takie punkty. Jest niewystarczająca promocja działań samorządu w kierunku pozyskiwania chętnych studentów do podjęcia pracy
w jasielskim szpitalu,  poprzedzona pobieraniem stypendiów, a wręcz jest jej brak. W trybie pilnym należy usunąć i poprawić błędy, a wśród dostępnych materiałów powinna być oferta jasielskiego szpitala w zakresie rozwoju zawodowego absolwenta uczelni oraz projekt umowy o stypendium. To była pierwsza uwaga. Druga, zbyt mała liczba imiennie wysłanych informacji o naborze do uczelni wyższych kształcących studentów na kierunku lekarskim. Przypomnę, w roku 2020 było to aż dwa zaproszenia i dwie informacje, a w roku 2021 trzy tego typu informacje. Niezbyt fortunny termin ogłoszenia naboru i za krótki jego termin. Czwarta uwaga Zespołu Kontrolnego Komisji Rewizyjnej, że było brak postaw prawnych do przyznania i zawarcia umowy o przyznanie stypendium w drugiej edycji. Po wielu dyskusjach trzeba jasno powiedzieć, że powinniśmy ten program kontynuować, jednak zdecydowanie z lepszym materiałem organizacyjno-prawnym tak, aby ułatwić i zachęcić studentów do podejmowania później pracy w naszym jasielskim szpitalu. Tak jak powiedziałem w roku 2019 stypendium powinno być przysłowiową „wisienką na torcie”, a poprzedzone powinno być stworzeniem polityki czy drabinki rozwoju zawodowego jasielskich lekarzy. Tego nie ma. Mieliśmy taką jaskółkę. Pani Dyrektor zmieniała regulamin wynagradzania w zakresie dodatków funkcyjnych, natomiast w dalszym ciągu oczekuję i mam nadzieję, że Pani Dyrektor dotrzyma swojego słowa, że otrzymamy dokument mówiący o polityce kadrowej jasielskiego szpitala, a zwieńczeniem będzie chociażby ten regulamin. Nie mniej jednak, po dyskusji z Panią radną Ewą Wawro, wnioskujemy do Wysokiej Rady o wprowadzenie pewnych zmian w naszym regulaminie. Naszym zdaniem te zmiany powinny nam ułatwić: po pierwsze pozyskiwanie studentów, po drugie powinny stworzyć, że nasz program jest zdecydowanie atrakcyjniejszy w stosunku do innych ofert które się pojawiają na rynku w zakresie stypendiów. Nie jesteśmy jedyni w tej materii  i w związku z tym można byłoby się zastanowić czy nie warto akurat zmienić nasz regulaminu, zrobić go bardziej przyjaznym, a przede wszystkim umożliwić Zarządowi elastyczne zarządzanie tak regulaminem, jak również podejmowaniem różnych form promocyjnych ze stworzeniem zachęt organizacyjno-prawnych. Ściągnąć pewne bariery, które narzuciliśmy w pierwotnej uchwale z 2019. Mamy za sobą trzy edycje, dwie udane, jedna nie udana. Przed nami jest czwarta, dlatego warto się zastanowić. Co proponujemy? Proponujemy dać przede wszystkim więcej swobody Zarządowi. To Zarząd powinien decydować wspólnie z Dyrektorem o ilości stypendium. My natomiast tą decyzję podejmowalibyśmy w ramach Uchwały budżetowej, to jest po pierwsze. Zwiększyć stypendium z kwoty 1 500,00 zł na 2 000,00 zł. Te wszystkie pozostałe dokumenty, które są załącznikami, które mieliśmy w aktualnej uchwale czyli wniosek, absolutnie nie odpowiada treści naszego regulaminu, bo jeżeli mówimy o studentach czwartego roku i porównamy to z dokumentem, który podejmowaliśmy np. w § 4 naszego regulaminu ust. 3, że wniosek stanowi załącznik, a później w § 5, że w przypadku wniosku studenta z tą samą średnią ocen będzie brana pod uwagę średnia za rok poprzedzający. We wniosku mamy tylko średnią ocen za trzeci rok. Praktycznie nie zachęcamy studentów piątego i szóstego roku do podejmowania pracy w jasielskim szpitalu, stąd propozycje nasze zmierzają w tym kierunku. Już wysłałem konkretny wniosek do Komisji Wnioskowej oraz radnych, których adresy e-mailowe miałem i są zalogowani, aby zmienić nasz projekt uchwały, czyli po pierwsze samą uchwałę, czyli miejsce 1 500, 00 zł  wprowadzić 2 000,00 zł i przede wszystkim wprowadzić te zasady, o  których wspomniałem, że to będzie Zarząd decydował kiedy i jak ogłasza nabór wniosków. Nie tylko musi raz do roku. Wpisujemy zasadę, że może te nabory Zarząd powtórzyć. To jest dość istotne i ważne, bo mieliśmy rok 2021, gdzie nie przyznaliśmy żadnego stypendium. Po drugie, co istotne i ważne, wprowadzilibyśmy zmiany dotyczącego tego, że okres zadeklarowanej pracy, dotychczas mamy 5 lat. Proszę zwrócić uwagę, że to odstrasza. Powinniśmy np. wprowadzić gradację, że po uzyskaniu dyplomu lekarza, a następnie uzyskania prawa do wykonywania zawodu lekarza, kontynuacji zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy przez okres np.:

- dwa lata, gdyż student pobiera stypendium od szóstego roku studiów;

- trzy lata, gdy student pobiera stypendium od piątego roku studiów;

- cztery lata, gdy student pobiera stypendium od czwartego roku studiów,

gdzie zobowiązany będzie do pełnienia przynajmniej trzech dyżurów medycznych w ciągu miesiąca nocnej i świątecznej opiece zdrowotnej w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej. To, co proszę Państwa wcześniej przyjęliśmy. Wprowadzanie, wskazanie kilku warunków preferencyjnych, bo tego dotychczas nie było, była tylko średnia ocen. Może warto zastanowić się, czy nie powinniśmy wprowadzić zasady, że pierwszeństwo przy wyborze przez Komisję będą mieć wnioski studentów w pierwszej kolejności pozostających w związku małżeńskim, jeżeli oboje występują o stypendium w związku z kształceniem się na kierunku lekarskim. Proszę zwrócić uwagę, pozyskujemy wtedy nie jednego, a małżeństwo, czyli dwójkę lekarzy. Po drugie, deklarujących dłuższy okres zatrudnienia w szpitalu po uzyskaniu dyplomu i prawa wykonywania zawodu lekarzy. Po trzecie, o wyższej średniej ocen z egzaminów. Po czwarte, preferowanej specjalizacji. Proszę zwrócić uwagę, że szpital nie uczestniczył praktycznie w akcji naboru poszukiwania studentów, którzy by chcieli później pracować w jasielskim szpitalu. Moglibyśmy to podać w ogłoszeniu i to wpisujemy w projekt wniosków, że Szpital ogłaszając nabór podaje preferowane specjalizacje lekarzy. Jeżeli chodzi o wypłatę stypendium, to to co proponuje Zarząd w zakresie terminów, to te kwestie byśmy uregulowali w umowie stypendialnej. To jest w gestii Zarządu. Zarząd ogłaszając nabór podawałby chętnym studentom wzór umowy, deklarację wekslową wraz z wekslem. Podawałby preferowane specjalizacje. Te wszystkie dokumenty czy elementy, które są ważne, istotne przy podejmowaniu decyzji. Tak jak wspomniałem w §5 dodalibyśmy, że w razie nie wykorzystania środków na stypendia, które Wysoka Rada przyznała w Uchwale budżetowej, Zarząd Powiatu w Jaśle może ogłosić kolejny nabór wniosków. Proszę zwrócić uwagę, teraz byliśmy zerowo jedynkowi, określiliśmy jeden termin. Uważam, że Zarząd powinien mieć swobodę. Mógłby już w miesiącu marcu ogłaszać pierwszy nabór, drugi ewentualnie zrobić np. pod koniec wakacji  i we wrześniu do 5 października. W umowie stypendialnej określałoby się, że stypendium jest wypłacane do 15 każdego miesiąca z wyjątkiem października, gdzie Powiat Jasielski zastrzegałby sobie wypłatę tego pierwszego stypendium do  15 listopada. Powinno to być do 15-ego, tak jak dotychczas była praktyka w szkołach wyższych. Stypendia fundowane były wypłacane do 15 każdego miesiąca z góry. Wniosek Pani radnej Ewy i mój został już wysłany do Komisji jak i również do tych radnych, których miałem adresy i są zalogowani. Uważam, że tego typu zmiany czy korekty regulaminu czy samej uchwały powinny zdziałać, że jesteśmy bardzo atrakcyjnym partnerem na rynku dla studentów. Podwyższamy kwotę do 2 000,00 zł , dajemy swobodę Zarządowi jak kształtować umowy to po pierwsze, po drugie jak powinien wyglądać wniosek studenta, który ubiegałby się u nas o stypendium, a później o pracę. Wprowadzalibyśmy dwie istotne rzeczy, których nie proponowaliśmy, a które naszym zdaniem powinny się znaleźć. To znaczy, żeby dodać dwa paragrafy w regulaminie, §10 i §11.  W przypadku nie podjęcia specjalizacji po odbyciu stażu podyplomowego Dyrektor Szpitala wyznacza miejsce pracy w oddziale zgodnym z kierunkiem zobowiązania specjalizacyjnego studenta. §11 – regulamin obowiązuje do czasu, gdy Powiat Jasielski jest organem tworzącym dla Szpitala z tym zastrzeżeniem, że po tym okresie ma on zastosowanie do umów zawartych w okresie jego obowiązywania. Proszę zwrócić uwagę, dzieje się dużo w naszym otoczeniu, w związku z tym mogą studenci nie wiedzieć jaka będzie ich sytuacja organizacyjno-prawna np. gdy zmieni się forma i podmiot tworzący Szpital Specjalistyczny w Jaśle. Tutaj dajemy gwarancję, że zawarta umowa jest kontynuowana i  stypendium będzie w dalszym ciągu wypłacane na warunkach określonych w umowie, którą mieliśmy. Gorąco zachęcam, abyśmy w ten sposób procedowali. Mamy po dobry dokument, lepszy regulamin, Zarząd otrzymuje od Rady swobodę przy zawieraniu umów, ogłaszaniu naboru i decyduje o ilości stypendiów samodzielnie w zależności od środków, a przede wszystkim od zapotrzebowania kadrowo-organizacyjnego jasielskiego szpitala. Gorąco Państwa namawiam, aby zastanowić się i procedować nad tym dokumentem. Powtarzam, który będzie dokumentem elastycznym umożliwiającym przyznanie stypendium, a nie udawanie, że przyznajemy stypendium.

 

Radna Ewa Wawro – kontynuując myśl Pana radnego Przetacznika, który wyrażał również moje zdanie i moją opinię. Przepracowaliśmy bardzo starannie ten regulamin robiąc wszystko, żeby po pierwsze był to dokument, którego nikt nie będzie się wstydził, jeżeli chodzi o samorząd. Po drugie, staraliśmy się znaleźć takie rozwiązanie i takie możliwości, które de facto przyczynią się do pozyskania tych studentów, których tak chcielibyśmy pozyskać. Przyznam szczerze, że obserwując od samego początku te nasze działania związane ze stypendiami dla studentów kształcących się na kierunku lekarskim mam wrażenie, że Szpital jakby nie był faktycznie za bardzo zainteresowany tą naszą propozycją. Biorąc pod uwagę to, że nie ma zainteresowania tez należy wyciągnąć wnioski, że coś tu jest nie tak. Pan radny Przetacznik wspomniał, z resztą ja też wielokrotnie o tym mówiłam, że w dalszym ciągu nie wiemy jaka jest polityka kadrowa w szpitalu. My jako Radni nie wiemy, a skoro my tego nie wiemy, to proszę powiedzieć mi jak mają zareagować studenci, przyszli nasi lekarze, którzy monitorują, zakładając, że są zainteresowani stypendiami, monitorują co się dzieje w poszczególnych szpitalach i szukają dla siebie miejsca, szukają oferty. Musimy naprawdę zrobić coś w tym kierunku, żeby te zasady były jasne, przejrzyste i naprawdę atrakcyjne. Te zmiany, które proponujemy w regulaminie tak jak Pan radny Przetacznik wspomniał dają dużo większe uprawnienia Zarządu i swobodę decyzji. Pokazujemy, że wierzymy w to, że ta dobra wola i chęć pozyskania lekarzy dla naszego szpitala będzie i zaowocuje faktycznie tymi stypendiami i zatrudnieniem. Jeszcze odnośnie zwiększenia tej kwoty. Chciałam dodać, że jeżeli faktycznie jesteśmy zainteresowani pozyskaniem lekarzy, a nasze stypendia, oferta w kwocie 1 500,00 zł nikogo nie zainteresowała, być może powinniśmy, a wręcz jesteśmy przekonani z Panem  radnym Przetacznikiem i mam nadzieję, że Państwo również będziecie, że jeżeli faktycznie nam na tym zależy, jeżeli takie działanie jest nam to potrzebne jako powiatowi i szpitalowi to powinniśmy zrobić wszystko, między innymi podnosząc to stypendium do 2 000,00 zł i wprowadzając proponowane przez nas zmiany mówiące o preferencjach kto może, kto będzie bardziej przez nas punktowany przez Komisję przy przyznawaniu takich stypendiów.

 

Przewodniczący zamknął dyskusję.

Do Komisji Wnioskowej wpłynął wniosek Pana Radnego Janusza Przetacznika i Pani Radnej Ewy Wawro.

Bardzo proszę Komisji o przedstawienie.

 

Rada Powiatu w Jaśle za pośrednictwem Komisji Wnioskowej wybranej na LVIII Sesji Rady Powiatu w Jaśle wniosek o zmianę projektu uchwały (druk nr 435) :

W projekcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zasad przyznawania stypendium studentom kształcącym się w szkole wyższej na kierunku lekarskim – druk nr 435 wnioskujemy o wprowadzenie następujących zmian i poprawek.

  1. § 1 otrzymuje brzmienie:

„§ 1. W uchwale Nr XV/108/2019 Rady Powiatu w Jaśle z dnia 26 sierpnia 2019 r.
w sprawie określenia zasad przyznawania stypendium studentom kształcącym się w szkole wyższej na kierunku lekarskim wprowadza się następujące zmiany:

  1. § 2 ust. 2 wyrażenie „1.500,00” zastępuje się wyrażeniem: „2.000,00
  1. § 2 otrzymuje brzmienie:

„§ 2. W Regulaminie określającym  zasady przyznawania stypendium studentom kształcącym się w szkole wyższej na kierunku lekarskim, stanowiącym załącznik do uchwały Nr XV/108/2019 Rady Powiatu w Jaśle z dnia 26 sierpnia 2019 r. w sprawie określenia zasad przyznawania stypendium studentom kształcącym się  w szkole wyższej na kierunku lekarskim wprowadza się następujące zmiany:

  1. w § 3 punkt 4 otrzymuje brzmienie:

4) zawrze umowę stypendialną, w której zobowiąże się do podjęcia pracy w Szpitalu Specjalistycznym w Jaśle, zwanym dalej Szpitalem.”,

  1.  w § 4:
  1. ust.1 otrzymuje brzmienie:

„1. Powiat Jasielski każdego roku akademickiego może ogłosić nabór wniosków o przyznanie stypendium dla studentów oraz zamieszcza ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Jaśle, na stronie internetowej Szpitala, na tablicy ogłoszeń Starostwa Powiatowego i przekazuje informacje o naborze szkołom wyższym kształcącym na kierunku lekarskim.”,

  1. ust.2 otrzymuje brzmienie:

„2.  Wniosek o przyznanie stypendium zainteresowany student składa osobiście 
w Starostwie Powiatowym w Jaśle lub przesyła pocztą (decyduje data wpływu) w terminie określonym w ogłoszeniu o naborze wniosków.”,

  1. w ust.3:
  1. punkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) zaświadczenia z uczelni o statusie studenta,”

  1. punkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2) oryginały zaświadczeń z uczelni o średniej ocen z egzaminów za dwa ostatnie lata studiów przed złożeniem wniosku”,

  1. punkt 6 otrzymuje brzmienie:

       „6) zobowiązanie studenta do podjęcia pracy w ramach stażu podyplomowego w terminie do 6 miesięcy po uzyskaniu dyplomu lekarza, a następnie po uzyskaniu prawa wykonywania zawodu lekarza kontynuacji zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu przez okres:

  1. 2 lata gdy student pobiera stypendium od VI roku studiów
  2. 3 lata gdy student pobiera stypendium od V roku studiów
  3. 4 lata gdy student pobiera stypendium od IV roku studiów,

gdzie zobowiązany będzie do pełnienia przynajmniej trzech dyżurów medycznych w ciągu miesiąca, w nocnej i świątecznej opiece zdrowotnej w zakresie POZ,”,

  1. dodaje się pkt 7 w brzmieniu:

„7) wskazanie specjalizacji, którą student zobowiązuje się podjąć w okresie zatrudnienia w Szpitalu.  Preferowana jest specjalizacja z listy specjalizacji priorytetowych dla Szpitala wymienionych w ogłoszeniu o naborze wniosków.”

  1. w § 5:
  1. ust. 6, 7 i 8 otrzymują brzmienie:

„6. Pierwszeństwo przy wyborze przez Komisję będą mieć wnioski studentów:

1) pozostających w związku małżeńskim, jeśli oboje występują o stypendium
w związku z kształceniem na kierunku lekarskim;

2) deklarujących dłuższy okres zatrudnienia w Szpitalu po uzyskaniu dyplomu
i prawa wykonywania zawodu;

3) o wyższej średniej ocen z egzaminów,

4) preferowanej specjalizacji.

    1. O przyznaniu stypendium decyduje Zarząd Powiatu w Jaśle po zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji.
    2. Stypendium jest przyznawane przez Zarząd Powiatu w Jaśle w zależności od środków finansowych przeznaczonych na ten cel oraz potrzeb kadrowych Szpitala.”,
  1. dodaje się ust. 9 w brzmieniu:

„9. W razie niewykorzystania środków na stypendia, Zarząd Powiatu w Jaśle  może ogłosić kolejny nabór wniosków.”,

  1. § 6 otrzymuje brzmienie:

1.  Stypendium przysługuje począwszy od IV roku tylko w czasie trwania studiów.

  1. Stypendium ma charakter finansowy i jest przyznawane na okres maksymalnie  9 miesięcy w każdym roku studiów począwszy od podpisania umowy do czasu planowego zakończenia studiów.”,
  1. w § 7:
  1. ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Wypłatę stypendium poprzedza podpisanie umowy stypendialnej, która określa warunki przyznania, zasady wypłaty w tym okoliczności powodujące wstrzymanie i wznowienie wypłaty stypendium, jak również okoliczności powodujące rozwiązanie umowy i obowiązek zwrotu pobranych kwot z w/w tytułu. Wzór umowy stanowi załącznik ogłoszenia Zarządu Powiatu w Jaśle o naborze wniosków.”

  1. w ust.2 po wyrazie: „umowy” dodaje się wyraz „stypendialnej”,
  1.   w § 9 ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

„5) wypowiedzenia lub rozwiązania umowy o pracę na stanowisku lekarza, zawartej z osobą pobierającą stypendium przed upływem okresu zadeklarowanego
w umowie stypendialnej.

  1. Dodaje się  § 10 i 11 w brzmieniu:

„§ 10. W przypadku niepodjęcia specjalizacji po odbyciu stażu podyplomowego, dyrektor Szpitala wyznacza miejsce pracy w oddziale zgodnym z kierunkiem zobowiązania specjalizacyjnego studenta.

 

§ 11. Regulamin obowiązuje do czasu, gdy Powiat Jasielski jest organem tworzącym dla Szpitala, z tym zastrzeżeniem, że po tym okresie ma on zastosowanie do umów zawartych w okresie jego obowiązywania.”,

 

  1. Dotychczasowe § 2 i § 3 otrzymują odpowiednio numerację: „§ 3 i § 4” 

Podpisano Janusz Przetacznik, Ewa Wawro.

 

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni, Szanowni Państwo szkoda, że nie otrzymaliśmy tego wniosku na Komisjach to moglibyśmy merytorycznie do tego tematu podejść, bo uważam, że niektóre propozycje wniosku zasługują na poparcie i z pełną odpowiedzialnością moglibyśmy się pod nimi podpisać. Niektóre budzą wątpliwości zwłaszcza ten weksel in blanco. Wobec tego proponuję, żeby dzisiaj odrzucić ten wniosek, natomiast powrócimy do nowelizacji przy najbliższej okazji i o taki bym tok prosił i przyjęcie takiego rozwiazania. Jeżeli Pan Janusz i Pani Ewa Wawro zgodzą się na taki tok, że wycofają ten wniosek to obiecuję, że wrócimy do tego tematu. Komisja Społeczna, jeżeli Pan Przewodniczący też uzna to nie ma problemu, żebyśmy podeszli do tego tematu  jeszcze raz i wszystko merytorycznie i prawnie przedyskutowali.

 

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto chciałbym powiedzieć, że to na co zwrócił Pan uwagę i budzi Pana niepokój funkcjonuje od roku 2019 i w §6 ust. 2 jest brzmienie identyczne jak dotychczas -  „student jest zobowiązany załączyć do umowy zabezpieczenie w postaci weksla in blanco wraz z deklaracją wekslową”. Potwierdzam, że jako członek zespołu kontrolnego sprawdzając wykonanie tejże uchwały i wypłaty stypendium potwierdzam, że deklaracja wekslowa i weksle in blanco zostały przez studentów pobierających stypendia złożone. W związku z tym dziwi mnie Pana stanowisko. Czyżby nie wiedział Pan, że podpisując umowę przyjmował Pan deklaracje wekslowe i weksle pod tych studentów. To jest po pierwsze. Po drugie, zadałem na Komisji Rozwoju pytanie czy my jesteśmy tak naprawdę zainteresowani poprawieniem tego regulaminu i funkcjonowaniem programu stypendialnego w Powiecie Jasielskim. Jeżeli jesteśmy, to jesteśmy gotowi podjąć temat i przygotować zmiany. Takiej reakcji, Pana jeszcze Starosty na Komisji jeszcze nie było, Komisji nie było. Zgłaszałem, deklarowałem pomoc, proszę sobie przypomnieć w roku 2019 i 2020, gdzie kolejną nowelizację uchylił nam Wojewoda Podkarpacki, deklarowałem że jestem do dyspozycji, abyśmy pracowali nad sensownym dokumentem. Jeżeli jest Pan szczery w swojej intencji to proponuję, aby Pan postawił wniosek o zdjęcie tego projektu Druku nr 435 i przygotowanie uchwały takiej, która według Pana będzie dokumentem naprawdę dobrym. Nie musimy w dniu dzisiejszym tej uchwały, w takiej wersji którą Pan zaproponował bądź Zarząd zaproponował przyjmować. Ona nic, ale to nic, powtarzam nie wprowadza, żadnych elementów nazwijmy to  zachęcających. To jest po pierwsze, po drugie wprowadza w dalszym ciągu bałagan, ponieważ obowiązują dokumenty, które już są w tamtej uchwale, czyli wniosek o przyznanie stypendium, gdzie mamy średnią ocen za trzeci, czwarty i  piąty rok. Student, proszę zwrócić uwagę musi go wypełnić, natomiast w treści regulaminu powołujemy się na średnią ocen z innych lat. Proszę zwrócić uwagę, że mamy w tej chwili miesiąc kwiecień, przed nami miesiąc maj, czerwiec. Mamy inne ośrodki nazwijmy to powiatowe i wojewódzkie, które już rozpoczęły nabory nazwijmy to od zaraz. Pierwsze nabory były w miesiącu lutym i marcu już prowadzone na terenie całego kraju. My się spóźniamy wydłużając te zapisy zaproponowane w §7, który wprowadza ta uchwała. Nic, ale to absolutnie nic, nie wnosi w sprawach naszego regulaminu jak również uchwały. Dlaczego nam nic nie wnosi? Ponieważ kwestie związane z wypłatą powinniśmy zapisać w umowie i na to wskazywała Komisja Rewizyjna. Również wskazywaliśmy w dyskusji, że umowa stypendialna powinna być znana każdemu, który przystępuje i bierze udział w naborze. Te propozycje, które nam Zarząd proponuje na Druku 435 absolutnie nie są moim zdaniem atrakcyjne. Mało tego, wprowadzają niewiele rzeczy informacyjnych dla nas i zachęcających studentów do stypendium. Jeżeli Pan Starosta jest szczery w swojej wypowiedzi i chce działać, to w takim razie proponuję, aby postawił wniosek, nie, że radni Ewa Wawro Janusz Przetacznik wycofają swój wniosek, tylko, że Pan wycofa wniosek Zarządu, czyli Druk 435 zmieniający uchwałę. Możemy na najbliższej sesji majowej przyjąć naprawdę fajny dokument z którego będziemy dumni.

 

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni niesłuszne są zarzuty, że nie mamy intencji, żebyśmy tutaj nie chcieli mieć studentów w szpitalu itd. Na pewno wszyscy mamy pozytywne intencje i chcemy, żeby szpital funkcjonował jak najlepiej. Proponuję żeby ściągnąć dzisiaj z porządku obrad ten punkt. Przygotujemy się lepiej, przedyskutujemy i wniesiemy może na najbliższej sesji.

 

Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad ściągnięciem z porządku obrad uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zasad przyznawania stypendium studentom kształcącym się w szkole wyższej na kierunku lekarskim.

 

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za zdjęciem uchwały głosowało 21 radnych,

- wstrzymał się 1 radny.

Uchwała została zdjęta.

 

Ad. 6f) Podjęcie uchwały zmieniającej  uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w 2022 roku z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej”.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Wobec braku głosów w dyskusji, Przewodniczący zamknął dyskusję oraz przeszedł do głosowania nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań w 2022 roku z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej”.

 

W głosowaniu brało udział 22 radnych.

- za podjęciem uchwały głosowało 22 radnych.

Uchwała została podjęta.

 

Ad. 7. Sprawozdanie z realizacji Rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za 2021 r. (Druk nr 436).

Pan Przewodniczący przekazał informację, że na sesji jest Pani p.o. Naczelnik Wydziału Pozyskiwania Funduszy, Promocji i Społecznych Agata Augustyn.

 

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Szanowni Państwo, otrzymaliśmy już  tradycyjnie roczne sprawozdanie. Nie mniej jednak jest to dokument, który nie mówi nam o współpracy ze stowarzyszeniami. Proszę zwrócić uwagę na stronie 3 – Zadania z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej. Rozpisujemy się o działaniach Powiatowego Centrum Pomocy  Rodzinie. Rozumiem, że COVID jest wytrychem i cały czas on się dzieje, nie mniej jednak jak się okazuje życie toczy się dalej i nie znosi pustki pomimo COVID-a organizacje pożytku publicznego działają. Były nieco ograniczone formy tej działalności nie mniej jednak one działały. Natomiast z tego materiału okazuje się, że z uwagi na COVID takiej współpracy nie ma. Jedynym elementem tej współpracy jest zadanie nr 3 z zakresu udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększenia świadomości prawnej, ponieważ tutaj widzimy, że te działania były podejmowane przy współpracy z organizacjami pożytku publicznego. W pozostałej części absolutnie  mamy SARS-CoV-2, tak jakby się nic nie działo, a wydatki budżetowe świadczą o czymś innym, czyli bez współpracy z samorządem w tych działach wydawaliśmy pieniądze w związku z tym bądźmy konsekwentni. Miałbym gorącą prośbę, aby w przyszłym roku, gdy będziemy robić sprawozdanie ze współpracy ze stowarzyszeniami, a nie przekazywać nam co robią jednostki powiatowe czy Powiatu Jasielskiego, bo to będziemy mieć czy mamy w sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2021 czy za każdy rok kalendarzowy, natomiast to ma być sprawozdanie z realizacji rocznego programu współpracy. Nie przyjmuję do wiadomości, że przez to, że był SARS nie mogliśmy żadnego zadania z zakresu wspierania, upowszechniania kultury fizycznej z zakresu kultury wesprzeć czy zrealizować. Jeżeli uważamy, że tak powinno być tak jak rozmawialiśmy podczas tej sesji zmieńmy zakres zadań, w których stowarzyszenia mogą pomagać, natomiast ciągle powtarzamy te same zadania, a tej współpracy nie widać. Jeżeli Szanowni Państwo wejdziecie na stronę Starostwa Powiatowego i wejdziemy to, o czym tutaj mówimy, że na stronie Powiatu funkcjonuje specjalna zakładka NGO, to zachęcam radnych, którzy jeszcze nie byli na stronie Powiatu i w tej zakładce NGO, aby na nią weszli i zobaczyli, co ma do zaoferowania Powiat Jasielski jako samorząd, jeżeli chodzi o współpracę z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego. Gorąco zachęcam. Raczej powinien być to dla nas powód do wstydu, a nie do dumy.

 

Ad. 8. Raport Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jaśle o stanie bezpieczeństwa sanitarnego w Powiecie Jasielskim w roku 2021 (Druk nr 437).

 

Pan Zbigniew Paja – Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny uczestniczył w sesji on-line.  Zapytań do raportu nie było.

 

Ad. 9. Sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Jaśle za rok 2021 (Druk nr 438).

 

Pan Przewodniczący poinformował, że odpowiedzi na pytania dotyczące sprawozdania udzieli Pan Dyrektor Paweł Podstawski.

Radni nie zadawali pytań.

 

Ad. 10. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz prac Zarządu w okresie  międzysesyjnym.

 

Radny Sławomir Madejczyk – Panie Starosto jeśli można to chciałem zapytać. Zarząd unieważnił postępowanie na wykonanie robót budowlanych - poprawa efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej Powiatu Jasielskiego i zetapował to zadanie na 2 lata. Chciałbym  poprosić o informację co z kwotą, która jest przewidziana na ten rok, 260 000,00 zł. Czy ona jest w jakiś sposób zaangażowana czy będzie dopiero jakieś postępowanie. Co planujemy za ta kwotę w tym roku osiągnąć?

 

Starosta Jasielski  Adam Pawluś – Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni, Szanowni Państwo jeżeli chodzi o to zadanie to jest realizowane w ramach Polskiego Ładu, więc te środki przyjdą jeżeli podpiszemy umowę i otrzymamy promesę. Ja tylko przypomnę, że zasady są takie, że dofinansowanie jest przy jednorocznych zadaniach jednorazowe, więc tych środków w zasadzie na dzień dzisiejszy nie ma. Tryb był taki, ponieważ jedna firma się odwołała zarzucając nisko rażącą cenę, nieuczciwą konkurencję. Ten, który dał najniższą ofertę firma spod Nowego Sącza nie przystąpiła do trybu przed KIO, więc unieważniliśmy przetarg. Ogłosiliśmy przetarg i otworzyliśmy przetarg. W tej chwili jesteśmy w trakcie procedowania przetargu, będziemy rozmawiać z firmami. Jeżeli się uda podpisać nam w miarę szybko umowę. Kwota też nie jest zła, bo mieścimy się w tym limicie, który mamy w dofinansowaniu, a dofinansowanie tj. 90%, więc nie możemy tych środków przeznaczyć na coś innego. Jedynie w formie zaliczki możemy wypłacić te 10%, czyli ten udział własny w terminie uzgodnionym w umowie z kontrahentem. Myślę, że w najbliższym czasie będziemy rozstrzygać czy wszystkie kryteria i oferta będzie ważna. Jeżeli dojdzie do podpisania to możemy wrócić do tematu, czy się nie da zrealizować tego zadania w tym roku, ale w tej chwili nikt tego  nie wie. Nie jesteśmy w stanie stwierdzić. Gdy ustalimy wszystkie warunki to zdecydujemy czy będziemy realizować w tym roku czy zrealizujemy w tym roku, a wypłacimy w przyszłym. Ze względów bezpieczeństwa przyjęliśmy taki tryb działania.

 

Radny Janusz Przetacznik – Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, Panie Starosto mam pytanie do sprawozdania z 14 kwietnia, 10 strona, poz. 6 dotyczy Aneksu do Porozumienia Nr 1/2020 peron Jasło- Sobniów. Mówimy tutaj o roboczej nazwie przystanku osobowego. Czy w tej materii mógłby Pan Starosta coś więcej nam powiedzieć? Najlepiej jak będzie uzgodniony aneks do porozumienia, aby ten podpisany przekazać radnym. O to wnioskuję, ale coś bliżej na temat tego aneksu do porozumienia.

 

Pan Starosta Adam Pawluś – Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni, Szanowni Państwo to jest trójporozumienie. W tym trójporozumieniu mamy trzy podmioty, a w zasadzie to cztery podmioty, ponieważ stronę kolejową reprezentuje PKP PLK Rzeszów i Oddział Inwestycji w Krakowie. Powiat Jasielski jest reprezentowany i my już wykonaliśmy swoją część – drogę, zjazd i w zasadzie nic nie mamy do wykonania w tym porozumieniu. Miasto Jasło ma wykonać miejsca parkingowe, postojowe. PKP proponuje zmianę terminu. Ta zmiana terminu wynika, że modernizacja linii 108 była umieszczona w RPO i miała się zakończyć w perspektywie 2014-2020 +2. Na dzień dzisiejszy wiemy, że tych środków nie ma i nie wiemy czy będą środki w nowej perspektywie. PKP proponuje zapis końcowy do realizacji tej linii, modernizacji  linii na nową perspektywę, czyli do 2027. Musimy przyjąć takie warunki. Chcę informacyjnie powiedzieć, że początkowo były to kwoty do realizacji, modernizacji tej linii na 300 000 000,00 zł. Jeszcze niedawno, gdy rozmawiałem z Ministrem Panem Andrzejem Bittelem i Panem Prezesem Merchelem to była mowa o 700 000 000,00 zł. W tej chwili według tych cen, które szaleją na rynku, jest wzrost cen, inflacja spowodowana między innymi tą są sytuacją na wschodzie. Rozmawiałem ostatnio z Dyrektorem PKP PLK  i mówił, że nikt nie wie, czy nawet 900 000 000,00 zł starczy na to zadanie. Prawdopodobnie tych środków nie ma. Mam nadzieję, że znajdą się środki na to zadanie. Może z jakiś pieniędzy przeznaczonych na obronność, bo w tym temacie też prowadzę takie rozmowy i dyskusje, ponieważ porty ukraińskie są zablokowane, zaminowane i Ukraina szuka innych rozwiązań. Linia 108 jest linią o szerokości toru europejskiego aż do Chyrowa, czyli na teren Ukrainy i moglibyśmy tą linię wykorzystać, gdyby została rzeczywiście wyremontowana w taki sposób, żeby mogły pociągi towarowe po niej jeździć. Zarząd Powiatu kilka lat temu skierował  do Zarządu Województwa i do Krajowego Planu Odbudowy suchy port w Jaśle, czyli stację towarową. Wtedy wnioskowaliśmy o 70 000 000,00 zł. Jeżeli KPO zostanie uruchomione, to jest szansa na pozyskanie tych 70 000 000,00 zł. Myśmy wtedy myśleli w kategoriach, czy o sytuacji tejże w Jedliczu. Powstanie ta biorafineria i oni potrzebują miejsca do załadunku słomy. W tym kontekście przygotowaliśmy jasielską stację, która w tym momencie jest niewykorzystana,  a rozmawiałem też z Dyrektorem Borowcem, z Dyrektorem Oddziału PKP PLK w Rzeszowie. Mówił, że te 70 000 000,00 zł to może być bardzo mała kwota, ale gdyby była ta kwota to można byłoby zmodernizować takie miejsca jak rampa czy ewentualnie jakaś suwnica do załadunku kontenerów, do rozładunku kontenerów, podjazdy do samochodów ciężarowych i oczywiście wszystkie rozjazdy. Można wprowadzić wszystkie bądź część rozjazdów automatycznych. Może nam sprzyjać ta sytuacja na Ukrainie. Informowałem kilka ważnych osób w Polsce, że takie środki mogą być i żeby to widzieć w tym kontekście tej pomocy Ukrainie, bo koleją można przewieść towary, a zwłaszcza te olbrzymie ilości żywności czy do portów śródziemnomorskich, bo z tego suchego portu, jaki jest w Sławkowie idzie codziennie kilka pociągów na kierunki południowe i północne, a wcale nie przybywa tak dużo pociągów ze wschodu, czyli na szerokim torze, więc te możliwości techniczne są. Żeby dojechać czy do Włoch czy do Grecji czy do naszych portów w Polsce. Czy to zostanie uwzględnione w tych wszystkich planach rządowych? Akcentujemy i zwracałem się do Pana Bogdana Rzońcy żeby również on akcentował i mówił w tym kontekście, że to jest bardzo ważne i mogą znaleźć się jakieś środki, ale nikt tego na dzień dzisiejszy nie wie. Jeżeli chodzi o regionalne środki to wiemy, że tych środków nie ma i to mogę z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, natomiast nie wiem, gdzie środki się podziały.

 

Ad. 11.Interpelacje.

 

Radni nie składali interpelacji na LVIII sesji Rady Powiatu w Jaśle.

 

Ad. 12. Wnioski i zapytania radnych.

 

Radni nie składali wniosków ani zapytań na LVIII sesji Rady Powiatu w Jaśle.

 

Ad. 13.Sprawy różne.

 

Pan Starosta Adam Pawluś -  Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni chciałem podzielić się dobrą informacją. Szpital Jasielski wystąpił o dofinansowanie tomografu i taką kwotę dofinansowania otrzymał ze środków rządowych. We wtorek jedziemy podpisać umowę do Pani Wojewody tj. 1 700 000,00 zł i brakuje 600 000,00 zł., bo taka jest oferta, którą szpital ma na tomograf komputerowy. Będzie nowoczesny sprzęt, kolejny nowoczesny sprzęt w jasielskim szpitalu. Jest to wielki sukces, dlatego bardzo dziękuję Pani Dyrektor i całej załodze szpitala za te wysiłki. Mamy kolejny otwarty przetarg. O termomodernizacji mówiłem. Jest już otwarty przetarg. Mam nadzieję, że rozstrzygnie się szybko i  pozytywnie. Trzy obiekty zostaną wykonane w najbliższym czasie. Szkoda, bo mogliśmy więcej środków zaoszczędzić, ale takie jest postępowanie w zamówieniach publicznych i musieliśmy się z tym pogodzić. Na liście rezerwowej jest inwestycja - droga 1843 Szebnie-Bierówka-Szebnie. Dzisiaj było w samo południe otwarcie ofert. Wpłynęła tylko jedna oferta, która jest tylko o 20 000,00 zł. wyższa od wartości kosztorysowej. Opiewa na kwotę 1 997 954, 21 zł. Tu mamy bardzo skromną ilość środków. Rozmawiałem z wójtem i jest zainteresowany realizowaniem tej inwestycji nawet ze środków własnych w proporcji 50/50. Są bardzo małe szanse na uzyskanie dofinansowania, ponieważ na dzień dzisiejszy nie ma oszczędności. Ta inwestycja jest na liście rezerwowej na pozycji 7, ale nie ma raczej widoków na to, że uzyskamy dofinansowanie. Chyba takiej szansy nie będziemy mieli i myślę, że trzeba będzie poszukać środków i zrealizować tą inwestycję, bo ceny idą w górę i ryzyko jest wielkie. Ze swojej strony chciałbym podziękować całej Radzie za wielki sukces, jaki udało nam się zrealizować w Przysiekach. Jestem osobiście zaangażowany, bo to było moje marzenie z dzieciństwa i most w Przysiekach jest naprawdę piękny i gotowy. Jeżeli wszystko dojdzie do skutku to 16 maja będzie otwarcie tego mostu. Załatwiamy w tej chwili dokumenty na dopuszczenie tej inwestycji do użytkowania także jeszcze raz bardzo, bardzo serdecznie dziękuję i zapraszam. Co prawda dzisiaj mieszkam w centrum miasta Jasła, ale ciągle tam mam majątek do którego czasem zaglądam, jeżeli mam tylko chwilę, a tych chwil mam naprawdę bardzo mało. Powstaje nowy ciąg drogowy, który będzie łączył Przysieki z Bieczem. Cała inwestycja wymaga jeszcze km drogi. Wszystko idzie w trakcie projektowania, także myślę, że nam się uda. Chciałbym także podziękować za to, że mogliśmy wykupić i poszerzyć pas drogowy. Wykupiliśmy, poszerzyliśmy i wykonaliśmy drogę na tym odcinku, dlatego bardzo serdecznie dziękuję, bo jest to rzeczywiście najtańsza forma realizacji  zadań, dlatego prosiłbym również radnych o to, aby przy wszelkich inicjatywach związanych z budową chodników rozmawiać z ludźmi, rozmawiać z wójtami, żeby mieszkańcy przeznaczyli nieruchomości na poszerzenie pasa drogowego. Wtedy jest nam o wiele, wiele łatwiej realizować te inwestycje. Oczywiście możemy kupić po cenach takie, jakie obowiązują na rynku, bo widzicie Państwo to się naprawdę bardzo opłaca. Upraszcza procedury, przyspiesza działanie i będziemy mogli więcej tych inwestycji zrealizować. Na pewno będzie duży nacisk na chodniki, bo do tej pory rozmawiam z wójtami to jest taka tendencja, żeby tych chodników zrobić jak najwięcej. Zwłaszcza proszą o to mamy małych dzieci, ponieważ małe dzieci chodzą poboczem, samochody jeżdżą coraz szybciej. Nie zawsze kierowcy stosują się do przepisów i jest bardzo niebezpiecznie, a gdy jest chodnik to dzieci mogą spacerować bezpiecznie. Taką opaskę, nie chodnik wykonaliśmy na Józefowie w miejscowości Cieklin. Mamy na prawdę nam bardzo dziękowały, że taka wąska ścieżynka, a poprawia bezpieczeństwo i  mamy nie muszą dzieci odprowadzać. Zwracajcie  na to uwagę i lobujcie za takim działaniem, a uda nam się więcej zrobić. Na ostatnim Zarządzie przyjęliśmy żeby przygotować i żeby szybciej realizować chodniki technologią betonową. Taka technologia jest stosowana w Stanach Zjednoczonych. Tam innej technologii się raczej na chodniki nie stosuje. Spróbujemy w takie technologie wejść. Jest stosowana również technologia w Europie. Jest niedaleko taka firma, która wykonuje takie chodniki, drogi w Tarnowie. Sprawdzaliśmy wykonane takie drogi, nawet w gminie Szerzyny, ale myślę, że nasi pracownicy PZD, który wykonują wiele różnych zadań, bo nie tylko koszą pobocza czy dbają o utrzymanie stanu technicznego dróg. Również będą mogli wykonać takie chodniki. Zakupiliśmy w ostatnim czasie nie duży walec wibracyjny z możliwością wibracji. Zakupiliśmy zamiatarkę. Pozyskaliśmy, to jest na razie Skarb Państwa 0,5 ha na powiększenie bazy PZD na Hankówce, więc będzie większa możliwość gromadzenia materiałów, lepsze zabezpieczenie tego sprzętu. Na razie jest to Skarb Państwa. Od lasów państwowych przejęliśmy tą nieruchomość. Mam nadzieję, że uda nam się skomunalizować w przyszłości. Czeka nas wiele wyzwań. Niektórzy wójtowie, tak jak Pan Wójt z Dębowca próbuje realizować chodniki w ramach Polskiego Ładu na naszej drodze powiatowej od Niegłowic do Folusza. Czy mu się to powiedzie? Oby mu się to powiodło. Wtedy ponad 3 km pięknego chodnika będziemy mieli wzdłuż naszej drogi Jasło – Folusz, więc warto współpracować, warto prowadzić wspólne działania, bo efekty wtedy są lepsze, szybsze i poprawia się bezpieczeństwo, a głównie o bezpieczeństwo naszego Powiatu chcemy dbać i chcemy zwiększyć i polepszyć dostępność komunikacyjną. Jeżeli będą jakieś pytania to chętnie odpowiem.

 

Radny Janusz Przetacznik -  Panie Przewodniczący, Wysoka Rado na ostatniej sesji między innymi procedowaliśmy Druk 426. Przypomnę była to uchwała dotycząca zmian w wysokości diet radnych. Zabierałem wtedy głos, między innymi, abyśmy wspólnie mogli, tak jak również w dniu dzisiejszym była to kwestia stypendium dla studentów kształcących się w szkołach wyższych na kierunku lekarskim, aby odbyć dyskusję, wspólnie wypracować dokument, który będzie nie tylko na tą kadencję, ale i na kolejne. Który stanowił będzie podstawę, a przede wszystkim wynikał z rozstrzygnięć już sądowych, Wojewódzkiego czy Naczelnego Sądu Administracyjnego. Dlaczego do tego tematu wracam? Ponieważ na ostatniej sesji zadałem pytanie jak będzie wypłacona dieta radnym nieetatowym Członkom Zarządu za udział w posiedzeniach Zarządu jeżeli są trzy lub dwa posiedzenia tegoż Zarządu. Między innymi powoływałem się na pismo Wojewody Podkarpackiego, który obligował nas do zmiany tej uchwały i to było kanwą czy podstawą dokonywanych zmian 25 marca. Między innymi Wojewoda badając naszą uchwałę z listopada stwierdził rzecz następującą, że dieta powinna określać konkretną kwotę za udział w odbytym każdym posiedzeniu Rady (sesji), posiedzeń Zarządu czy też Komisji, która ulega proporcjonalnemu obniżeniu z uwzględnieniem wszystkich dni w miesiącu kalendarzowym za każdy dzień niewykonywania funkcji określonej w uchwale. To jest na stronie 3. Na stronie 4, że uchwała powinna zawierać potrącenie uwzględniające wszystkie dni w miesiącu kalendarzowym za każdy dzień niewykonywania obowiązku w ramach pełnionych funkcji. Ja między innymi na tamtej sesji przedstawiałem rozwiązania i zachęcałem, żebyśmy nie podejmowali wtedy uchwały, natomiast zastanowili się w jaki sposób spożytkować już orzeczenia Naczelnego i Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, w tym również zalecenia Wojewody, aby skonstruować bardzo dobry dokument. Niestety nie udało się. W odpowiedzi na moje pytanie dostałem odpowiedź od Pana Przewodniczącego Rady, że udział nieetatowego Członka Zarządu przynajmniej w 1 części kontynuowanego posiedzenia tego samego Zarządu uprawnia go do otrzymania należności za udział w całym posiedzeniu. Proszę zwrócić uwagę, jedno są to zalecenia Wojewody, które mówią o proporcjonalności, natomiast my stwierdzamy, że Członkowie Zarządu mają otrzymać 100% należnej diety określonej w naszej uchwale, którą podejmowaliśmy na ostatniej sesji. Nijak się to ma do tych zaleceń, wytycznych Wojewody. To, co Państwu mówiłem i dzieliłem się swoimi wątpliwościami, że powinniśmy dokument doprecyzować, bo proszę zwrócić uwagę, że teraz mamy interpretację naszej uchwały. Wystarczy raz w trzech posiedzeniach kontynuowanych i dieta się należy w całości, mimo, że Wojewoda mówi o proporcjonalności w dniach kalendarzowych.

 

Radny Grzegorz Pers – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado tutaj odnośnie wystąpienia  Pana Przetacznika. Chciałem zapytać może Pani Radcy Prawnej, bo ja nie do końca rozumiem o co Panu radnemu chodzi. O łączone Zarządy? My mamy nie raz w miesiącu po 5,6 posiedzeń Zarządu. Rzadko zdarza się tak, żeby Zarząd był kontynuowany w drugi dzień. Owszem, zdarzają się takie sytuacje, ale to jest wyjątkowo. Zwykle w miesiącu to jest około 5,6 Zarządów dlatego ja dokładnie nie wiem w czym problem. Jeśli by Pani Radca Prawny albo jakbyś mógł Janusz doprecyzować o co to chodzi.

 

Radny Janusz Przetacznik – mogę doprecyzować. Wydawało mi się, że moje pytanie jest jasne, ponieważ w uchwale, którą podjęliśmy na ostatniej sesji było ustalone, że nieetatowy Członek Zarządu otrzymuje dietę w wysokości o ile mnie pamięć nie myli 560,00 zł za posiedzenie Zarządu. Taki mamy zapis, natomiast zadałem pytanie – jeżeli posiedzenie Zarządu odbywa się w dwóch lub więcej posiedzeniach, bo takie mamy informacje z prac Zarządu, że Zarząd jest wykonywany na dwóch lub więcej posiedzeniach. Moje pytanie było w jaki sposób będzie wypłacana dieta, skoro w naszej uchwale mamy zapisane – za posiedzenie Zarządu, a nie za częściowe posiedzenie Zarządu i tyle.

 

Ad. 12. Zamknięcie obrad.

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu Robert Snoch zamknął

obrady LVIII Sesji Rady Powiatu w Jaśle o godzinie 14.30.

Imienne wykazy głosowań stanowią załącznik do niniejszego protokołu.

 

Protokolant: Dorota Paściak                                                 

Przewodniczący Rady
Robert Snoch

Materiały

Raport z przeprowadzonego głosowania z LVIII Sesji Rady Powiatu
Raport​_z​_przeprowadzonego​_głosowania​_z​_LVIII​_Sesja​_Rady​_Powiatu.pdf 3.60MB
Protokół LVIII​_2022 z LVIII Sesji Rady Powiatu w Jaśle odbytej w dniu 29 kwietnia 2022 r. o godz. 13.00
Protokół​_LVIII​_2022​_z​_LVIII​_Sesji​_Rady​_Powiatu​_w​_Jaśle​_odbytej​_w​_dniu​_29​_kwietnia​_2022​_r​_o​_godz​_1300.pdf 10.41MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
04.05.2022 13:57 Paweł Krajciewicz
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Robert Snoch
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Protokół z LVIII Sesji Rady Powiatu w Jaśle VI Kadencji z dnia 29.04.2022 4.0 06.06.2022 11:00 Paweł Krajciewicz
Protokół z LVIII Sesji Rady Powiatu w Jaśle VI Kadencji z dnia 29.04.2022 3.0 06.06.2022 10:55 Paweł Krajciewicz
Protokół z LVIII Sesji Rady Powiatu w Jaśle VI Kadencji z dnia 29.04.2022 2.0 13.05.2022 11:33 Paweł Krajciewicz
Protokół z LVIII Sesji Rady Powiatu w Jaśle VII Kadencji z dnia 29.04.2022 1.0 04.05.2022 13:57 Paweł Krajciewicz

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}