W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

„NAUKOLATEK – Nastoletni Naukowiec”

„NAUKOLATEK – Nastoletni Naukowiec”

Uczniowie jasielskiego Ekonomika laureatami I etapu konkursu grantowego „NAUKOLATEK – Nastoletni Naukowiec” zorganizowanego przez Politechniczną Sieć VIA CARPATIA, w którym otrzymali grant 10 tys. złotych.

Politechniczna Sieć Via Carpatia im. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego to wspólny projekt Politechniki Białostockiej, Politechniki Lubelskiej i Politechniki Rzeszowskiej pod auspicjami Ministra Edukacji i Nauki. Jego głównymi celami są wspieranie kształcenia oraz rozwój i komercjalizacja nauki w województwach Ściany Wschodniej. Inicjatywa ruszyła w 1 października 2022 roku.

Trójka uczniów z Zespołu Szkół nr 4 w Jaśle, Hubert Zając (3i), Mateusz Kordek (3i), Wiktor Myśliwiec (3i) wzięła udział w projekcie dotyczącym  konkursu uczniowskich projektów badawczych „NAUKOLATEK – Nastoletni Naukowiec”. Konkurs przebiegał w dwóch etapach: regionalnym oraz międzywojewódzkim. Uczniowie – Ekonomika zostali laureatami i otrzymali grant w wysokości 10 tys. zł to jest  maksymalną wartość dofinansowania jaką można było uzyskać na sfinansowanie projektu badawczego „System Detekcji Ludzkiej Sylwetki Oparty na Komputerowej Analizie Obrazu”.

W ramach projektu młodzi naukowcy chcą zbudować system, który na podstawie obrazu z kamer, przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji, pozwoli wykryć obecność człowieka w monitorowanym obszarze. Reakcją na zaistniałe zdarzenie będzie przesłanie odpowiedniego sygnału sterującego do komputera Raspberry Pi, który będzie odpowiadał za sterowanie podłączonym do niego wyposażeniem. Rozwój opracowanego rozwiązania będzie polegał na przygotowaniu narzędzi do wyznaczania obszarów, w których wykrycie obiektu prowadzi do uruchomienia zaprogramowanego scenariusza. System będzie zdolny do określenia położenia obiektu w przestrzeni.

naukolatek

W trakcie realizacji projektu zostanie zbadana skalowalność zbudowanego systemu. W odróżnieniu od podobnych komercyjnych rozwiązań projekt młodych konstruktorów będzie miał uniwersalne zastosowanie tzn. system będzie można zastosować do wyłączenia maszyny na hali produkcyjnej, w przypadku gdy w obszar jej pracy wejdzie człowiek, jak i do monitorowania wybranego obszaru np. pomieszczenia w muzeum czy  obiektu zagrożonego zniszczeniem przez wandali.

Pieniądze zostaną przeznaczone na zakup podzespołów komputerowych umożliwiających szybką analizę danych  takich jak karta graficzna o dużej wydajności, zdolna przetwarzać obrazy w krótkim czasie, pamięć RAM, kamery          o odpowiednich parametrach, komputer Raspberry Pi i innych elementów.

Opiekunem grupy ze strony szkoły jest dr inż. Wincenty Skwarek nauczyciel informatyki, fizyki i przedmiotów zawodowych, natomiast drugim opiekunem ze strony Politechniki Rzeszowskiej jest dr inż. Paweł Penar zatrudniony na stanowisku adiunkta w Katedrze Mechaniki Stosowanej i Robotyki Politechniki Rzeszowskiej.

Warto też wspomnieć, że nie jest to dla uczniów pierwsze spotkanie ze sztuczną inteligencją (AI). Hubert Zając w roku szkolnym 2021/2022 zbudował pojazd o nazwie SHADIC, który wykorzystywał AI do wspomagania sterowania. Projekt ten zajął II w Ogólnopolskim Konkursie „Od pomysłu do przemysłu”.

ZS nr 4 w Jaśle

{"register":{"columns":[]}}