W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym

25.01.2022

Ministerstwo Infrastruktury informuje, że od 31 stycznia 2022 r. będzie można zachować dotychczasowy numer rejestracyjny pojazdu oraz czasowo wycofać z ruchu samochód osobowy.

Zmiana ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Od 31 stycznia 2022 będzie możliwe wycofanie z ruchu uszkodzonego samochodu osobowego na czas naprawy (3-12 miesięcy). Ministerstwo Infrastruktury #ŁączymyPolskę

Składający wniosek o rejestrację pojazdu będzie mógł wnioskować o zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego, w tym tablic rejestracyjnych, jeżeli pojazd był już zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca będzie obowiązany do okazania kompletu tablic urzędnikowi z wydziału komunikacji – jeśli tablice nie będą spełniały wymogu czytelności (wyblakłe, pogięte, zardzewiałe itp.) lub/i nie będą zgodne z  przepisami wydanymi na podstawie ustawy Prawo o ruchu, trzeba je będzie wymienić na nowy komplet. Możliwość zachowania tablic rejestracyjnych nie będzie dotyczyła tzw. czarnych tablic rejestracyjnych oraz białych z flagą PL.

Od 31.01.2022 r. będzie można czasowo wycofać z ruchu samochód osobowy

W przypadku konieczności naprawy samochodu (np. po wypadku)  wynikającej z uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji, będzie można wycofać pojazd z ruchu na okres od 3 do 12 miesięcy i nie wcześniej niż po upływie 3 lat od daty poprzedniego wycofania z ruchu. Przywrócenie do ruchu będzie wiązało się przeprowadzeniem dodatkowego badania technicznego pojazdu po naprawie. Ta zmiana pozwoli właścicielowi naprawianego i czasowo wycofanego z użytku samochodu ograniczyć koszty ubezpieczenia pojazdu. Obecnie czasowo można wycofać z ruchu samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t, ciągniki samochodowe, pojazdy specjalne oraz autobusy. Ta zmiana ma pozwolić właścicielowi naprawianego i czasowo wycofanego z użytku samochodu ograniczyć koszty ubezpieczenia pojazdu.

Czasowego wycofania pojazdu z ruchu dokonuje, na wniosek właściciela pojazdu organ rejestrujący właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, wydając decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu, tj. Starosta.

Od 4 września 2022 r. nie będą już wydawane karty pojazdu i nalepki kontrolne

Kolejnym uproszczeniem w procedurze rejestracji pojazdów jest zniesienie obowiązku wydawania karty pojazdu oraz nalepki kontrolnej i jej wtórnika. Data wejścia w życie tych przepisów to 4 września 2022 r.

Obowiązujące zmiany od 2020 r.

Powyższe zmiany wprowadziła ustawa z 14 sierpnia 2020 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. To niejedyne zmiany - przypominamy, że od grudnia 2020 r. nie trzeba wymieniać dowodu rejestracyjnego w sytuacji, gdy zabraknie miejsca na kolejną pieczątkę z badania technicznego. Ponadto kierowcy nie mają obowiązku posiadania przy sobie dowodu rejestracyjnego oraz prawa jazdy – w razie kontroli wymagany jest do okazania ważny dowód tożsamości.

Przy okazji przypominamy, że dzięki oficjalnej rządowej aplikacji mObywatel w telefonie, od ręki możemy mieć dostęp do dowodu osobistego oraz prawa jazdy, dowodu rejestracyjnynego posiadanego auta, unijnego certyfikatu covid, erecepty, liczby otrzymanych punktów karnych.

Katarzyna Miszczuk
Opracowano na podstawie Komunikatu Ministerstwa Infrastruktury

 

{"register":{"columns":[]}}