Zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym
25.01.2022
Ministerstwo Infrastruktury informuje, że od 31 stycznia 2022 r. będzie można zachować dotychczasowy numer rejestracyjny pojazdu oraz czasowo wycofać z ruchu samochód osobowy.
Składający wniosek o rejestrację pojazdu będzie mógł wnioskować o zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego, w tym tablic rejestracyjnych, jeżeli pojazd był już zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca będzie obowiązany do okazania kompletu tablic urzędnikowi z wydziału komunikacji – jeśli tablice nie będą spełniały wymogu czytelności (wyblakłe, pogięte, zardzewiałe itp.) lub/i nie będą zgodne z przepisami wydanymi na podstawie ustawy Prawo o ruchu, trzeba je będzie wymienić na nowy komplet. Możliwość zachowania tablic rejestracyjnych nie będzie dotyczyła tzw. czarnych tablic rejestracyjnych oraz białych z flagą PL.
Od 31.01.2022 r. będzie można czasowo wycofać z ruchu samochód osobowy
W przypadku konieczności naprawy samochodu (np. po wypadku) wynikającej z uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji, będzie można wycofać pojazd z ruchu na okres od 3 do 12 miesięcy i nie wcześniej niż po upływie 3 lat od daty poprzedniego wycofania z ruchu. Przywrócenie do ruchu będzie wiązało się przeprowadzeniem dodatkowego badania technicznego pojazdu po naprawie. Ta zmiana pozwoli właścicielowi naprawianego i czasowo wycofanego z użytku samochodu ograniczyć koszty ubezpieczenia pojazdu. Obecnie czasowo można wycofać z ruchu samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t, ciągniki samochodowe, pojazdy specjalne oraz autobusy. Ta zmiana ma pozwolić właścicielowi naprawianego i czasowo wycofanego z użytku samochodu ograniczyć koszty ubezpieczenia pojazdu.
Czasowego wycofania pojazdu z ruchu dokonuje, na wniosek właściciela pojazdu organ rejestrujący właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, wydając decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu, tj. Starosta.
Od 4 września 2022 r. nie będą już wydawane karty pojazdu i nalepki kontrolne
Kolejnym uproszczeniem w procedurze rejestracji pojazdów jest zniesienie obowiązku wydawania karty pojazdu oraz nalepki kontrolnej i jej wtórnika. Data wejścia w życie tych przepisów to 4 września 2022 r.
Obowiązujące zmiany od 2020 r.
Powyższe zmiany wprowadziła ustawa z 14 sierpnia 2020 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. To niejedyne zmiany - przypominamy, że od grudnia 2020 r. nie trzeba wymieniać dowodu rejestracyjnego w sytuacji, gdy zabraknie miejsca na kolejną pieczątkę z badania technicznego. Ponadto kierowcy nie mają obowiązku posiadania przy sobie dowodu rejestracyjnego oraz prawa jazdy – w razie kontroli wymagany jest do okazania ważny dowód tożsamości.
Przy okazji przypominamy, że dzięki oficjalnej rządowej aplikacji mObywatel w telefonie, od ręki możemy mieć dostęp do dowodu osobistego oraz prawa jazdy, dowodu rejestracyjnynego posiadanego auta, unijnego certyfikatu covid, erecepty, liczby otrzymanych punktów karnych.
Katarzyna Miszczuk
Opracowano na podstawie Komunikatu Ministerstwa Infrastruktury
Podstawa prawna
Ustawa z 14 sierpnia 2020 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2020/1517
Komunikat ministra właściwego ds. cyfryzacji, opublikowany w Dzienniku Ustaw https://www.dziennikustaw.gov.pl/D2021000152101.pdf
Komunikat ministra właściwego ds. cyfryzacji, opublikowany w Dzienniku Ustaw https://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2021/1522