W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Powiatowy Rzecznik Konsumentów przypomina: Zaplanuj wakacje bezpiecznie!

11.08.2021

Sezon urlopowy w pełni. I choć to nie jest czas na studiowanie żmudnych przepisów, warto pamiętać o przysługujących nam prawach, tak by wymarzone wakacje odbyły się bez przykrych, „dodatkowych atrakcji”.

Informacja -uniwersalna grafika wiadomości. Na niebieskim tle herb Powiatu Hajnowskiego oraz biały napis.

Urlop na własną rękę

Przede wszystkim z rozwagą wybierz miejsce noclegowe! Z nazwą obiektu (hotel, motel, pensjonat, kemping, pole namiotowe) oraz jego kategoryzacją wiążą się określone standardy – uważaj na zdrobnienia, przyrostki czy niepełne nazwy obiektów (np. hotelik, motelux) – tego typu punkty nie mają obowiązku spełnienia określonych przepisami prawa wymagań. W momencie stwierdzenia różnicy między stanem faktycznym a zamówioną usługą, klientowi przysługuje reklamacja (rozbieżność między informacjami zawartymi w reklamie, na stronie internetowej, w katalogu, udzielonymi przez właściciela e-mailowo czy telefonicznie, a tym co zastaniemy na miejscu). Sposób składania reklamacji reguluje kodeks cywilny – usługodawcę obowiązują przepisy z tytułu rękojmi.

Uważaj na tzw. „wirtualne kwatery”. Dokładnie zweryfikuj ofertę, zobacz jak można się skontaktować z właścicielem, prześledź również opinie o miejscu noclegowym w internecie. Jeżeli okaże się, że kwatera nie istnieje, a Ty wpłaciłeś już pieniądze, zgłoś się do organów ścigania.

Wakacje last minute z biurem podróży

Po pierwsze planowanie wycieczki za pośrednictwem biura podróży najlepiej zacząć od sprawdzenia organizatora  takiego wyjazdu - stosowny rejestr prowadzi Marszałek Województwa, właściwy ze względu na siedzibę przedsiębiorcy turystycznego lub adres zamieszkania przedsiębiorcy turystycznego będącego osobą fizyczną (art. 23 Ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, (Dz.U. 2020, poz. 2139). Pomocna będzie również strona Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego – po wpisaniu podstawowych danych organizatora wycieczki, dowiesz się, jaki organ jest właściwy do dokonania wpisu do Rejestru (tj. marszałek którego województwa), uzyskasz informacje o zabezpieczaniu finansowym przedsiębiorstwa oraz status jego działalności. Adres www: https://ewidencja.ufg.pl/ewidencja/obywatel/ksiegi. W poszukiwaniu opinii nt. organizatora wycieczki obowiązkowo zajrzyj do sieci  – internetowe fora to kopalnia wiedzy. Wybór odpowiedniego i sprawdzonego biura podróży to jeden z najważniejszych etapów planowania urlopu. Podejmując rozważną decyzję unikniesz przykrych i stresujących sytuacji wynikających np. z utraty niewypłacalności biura.
Kolejną kwestią jest umowa – pamiętaj, by dokładnie ją przeanalizować! Przed zawarciem umowy organizator turystyki lub agent turystyczny musi dochować obowiązku informacyjnego (art.39). Katalog informacji z jakimi powinien zostać zapoznany potencjalny klient jest bardzo szczegółowy – dla chętnych art. 40 Ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. Imprezy turystyczne i powiązane usługi turystyczne. Niniejsze informacje dotyczą głównych właściwości usług turystycznych w tym miejsca pobytu, trasy i czasu trwania imprezy, co najmniej przybliżonej daty początkowej i końcowej imprezy turystycznej oraz liczby noclegów zapewnianych w trakcie imprezy turystycznej; liczby i rodzaju posiłków oraz  położenia, rodzaju i kategorii obiektu zakwaterowania, według przepisów kraju pobytu.

Organizator wyjazdu może podnieść cenę najpóźniej na trzy tygodnie przed wyjazdem (art. 45. Ust 3). Ale nie więcej niż 8% i tylko w trzech przypadkach: gdy podrożeje transport, gdy wzrosną podatki lub opłaty od usług turystycznych lub w razie wzrostu kuru walut. Jeśli organizator wyjazdu podniesie cenę o więcej niż 8 proc., możesz bez żadnych kosztów odstąpić od umowy. Podróżny może odstąpić od umowy o udział w imprezie turystycznej w każdym czasie przed jej rozpoczęciem, ale musi liczyć się z kosztami – regulacje w tym temacie powinna zwierać umowa. Ale jeśli zawarłeś umowę poza lokalem przedsiębiorstwa (np. przez portal internetowy), w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, można w terminie 14 dni od dnia jej zawarcia odstąpić od niej bez podawania przyczyny i ponoszenia kosztów (art. 47 ust. 7).

Oferta niezgodna z umową? Reklamuj usługę! Choć ustawa mówi, że roszczenia przedawniają się z upływem 3 lat ( art. 50 ust. 4.), zastrzeżenia zgłoś jak najszybciej – najlepiej jeszcze na miejscu, ułatwi to dochodzenie roszczeń. Podróżny może kierować wiadomości, żądania lub skargi związane z realizacją imprezy turystycznej bezpośrednio do agenta turystycznego, za pośrednictwem którego została ona nabyta. Tryb postępowania w takim wypadku powinna zawierać umowa. Podstawą do zgłoszenia zastrzeżeń mogą być m.in. zgubiony bagaż, brak obiecanego widoku na morze, niższy niż w umowie standard hotelu, zmiana programu wycieczki, a nawet hałas w nocy. Żeby nie być gołosłownym, na potwierdzenie swoich zarzutów warto posiadać dowody: zdjęcia, rachunki, oświadczenia innych osób np. rezydenta itp. Warto również na wyjazd zabrać ze sobą kopię umowy, katalog  oraz program imprezy, gdyż łatwiej nam będzie weryfikować, czy biuro wypełnia swoje zobowiązania. W przypadku stwierdzenia uchybień:

  • Podróżnemu przysługuje obniżka ceny za każdy okres, w trakcie którego stwierdzono niezgodność, chyba że została ona spowodowana wyłącznym działaniem lub zaniechaniem podróżnego.
  • Podróżnemu przysługuje odszkodowanie lub zadośćuczynienie za poniesione szkody lub krzywdy, których doznał w wyniku niezgodności. Organizator turystyki niezwłocznie wypłaca odszkodowanie lub zadośćuczynienie.

Zaplanuj wakacje bezpiecznie!

W trakcie przeglądania ofert turystycznych nie odpowiadaj na niespodziewane e-maile, SMS-y, wiadomości w komunikatorach, mediach społecznościowych lub telefony z ofertami wakacyjnymi. Linki i załączniki w wiadomościach e-mail mogą prowadzić do złośliwych stron internetowych lub zawierać wirusy infekujące urządzenie (a wówczas utrata dostępu do konta na portalach społecznościowych może okazać się najmniejszym zmartwieniem. Gorzej, gdy pieniądze z konta nagle wyparują np. na Cypr). Zarezerwuj wakacje bezpośrednio w linii lotniczej, hotelu, lub przez renomowanego agenta/organizatora wycieczek. Sprawdź, czy strona internetowa korzysta z bezpiecznego systemu płatności i bezpiecznego protokołu komunikacyjnego (https) do procedury rezerwacji. Nie rezerwuj w witrynach, które nie mają ikony kłódki na pasku adresu!
Przeglądając oferty turystyczne, czerwona lampka powinna się zapalić, gdy:

  • recenzje online nie są korzystne lub wcale nie istnieją,
  • jesteś proszony o zapłatę gotówką, przelewem bankowym, np. MoneyWise lub Western Union, a nawet wirtualną walutą, taką jak Bitcoiny. Te metody płatności są trudne do wyśledzenia.

Jesteś na wakacjach? Będąc daleko od domu, powstrzymaj się z relacjonowaniem swoich przygód na portalach społecznościowych do czasu powrotu do domu. Okazja czyni złodzieja!

Wybierając się na wakacje pamiętajmy o przysługujących nam prawach, zadbajmy też o bezpieczeństwo. Wiedza chroni nasz interes a także gwarantuje, że długo wyczekiwany urlop spędzimy bez niespodzianek. Masz kłopot z egzekwowaniem należnych praw? Skorzystaj z pomocy Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Biuro rzecznika mieści się w budynku Starostwa Powiatowego w Hajnówce (ul. A. Zina, pokój nr 21, w godz. 7.30 – 14.30 pn. – pt., tel. 85 682 30 45).

Katarzyna Miszczuk

 

Materiały

Rzecznik Informuje - przegląd wybranych zagadnień
{"register":{"columns":[]}}