W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Wsparcie finansowe w ramach programu rządowego „Tarcza dla Pogranicza”

26.04.2023

Informacja -uniwersalna grafika wiadomości. Na niebieskim tle herb Powiatu Hajnowskiego oraz biały napis.

Wydział/Biuro:

Wydział Gospodarki Nieruchomościami
Komórka realizująca usługę: Oddział Regulacji Własności Dróg Publicznych i Odszkodowań
Numer telefonu: +48 857439401
Co chcę załatwić?

Uzyskać wsparcie finansowe w ramach programu rządowego „Tarcza dla Pogranicza – wsparcie finansowe przedsiębiorców i innych podmiotów z obszarów części województwa podlaskiego i województwa lubelskiego działających przy granicy z Białorusią w związku z zakazem, o którym mowa w art. 12a ust. 1 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej”. Zasady udzielania wsparcia określone zostały w załączniku nr 2 do niniejszej karty pn. Zasady do Programu Rządowego Tarcza dla Pogranicza.

Kogo dotyczy?

O wsparcie finansowe mogą ubiegać się Wnioskodawcy będący:

  1. przedsiębiorcami lub rolnikami świadczącymi usługi hotelarskie w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2211 z późn. zm.),
  2. przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie gastronomii,
  3. przedsiębiorcami prowadzącymi działalność organizatora turystyki lub podmiotu ułatwiającego nabywanie powiązanych usług turystycznych w rozumieniu ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 511 z późn. zm.),
  4. przedsiębiorcami prowadzącymi działalność pilota wycieczek lub przewodnika turystycznego w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, lub
  5. przedsiębiorcami prowadzącymi działalność w zakresie wypożyczania i dzierżawy sprzętu turystycznego i rekreacyjnego

– którzy w każdym przypadku prowadzą swoją działalność na terenie obrębów ewidencyjnych wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 listopada 2021 r. w sprawie wprowadzenia czasowego zakazu przebywania na określonym obszarze w strefie nadgranicznej przyległej do granicy państwowej z Republiką Białorusi (Dz. U. z 2021 r. poz. 2193).

Przedmiot działalności gospodarczej wskazany przez wnioskodawców we wniosku, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD), może dotyczyć w szczególności następujących kodów klasyfikacji PKD:

  1. 55.10.Z Hotele i podobne obiekty zakwaterowania,
  2. 55.20.Z Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania,
  3. 79.90.A Działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych,
  4. 93.19.Z Pozostała działalność związana ze sportem,
  5. 55.30.Z Pola kempingowe (włączając pola dla pojazdów kempingowych) i pola namiotowe,
  6. 79.11.A Działalność agentów turystycznych,
  7. 79.12.Z Działalność organizatorów turystyki,
  8. 77.21.Z Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego,
  9. 56. Działalność usługowa związana z wyżywieniem.

Program dedykowany jest wyłącznie dla wnioskodawców, którzy:

  1. prowadzili działalność na dzień 02 września 2021 r. oraz na dzień złożenia wniosku w odniesieniu do której składają wniosek,
  2. na dzień 02 września 2021 r. nie zalegali z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne, przy czym: rozłożenie płatności na raty lub jej odroczenie, lub zaległości z tytułu podatków i składek na ubezpieczenia społeczne nieprzekraczające trzykrotności wartości opłaty pobranej przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r.
    – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 896 z późn. zm.) za przesyłkę poleconą w rozumieniu tej ustawy, nie uważa się za zaległości,
  3. na dzień złożenia wniosku nie otworzyli likwidacji na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 z późn. zm.), nie złożyli wniosku o wykreślenie z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz wobec których nie zostało otwarte: postępowanie upadłościowe na podstawie ustawy z dnia 28 lutego 2003 r.– Prawo upadłościowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 1520) lub postępowanie restrukturyzacyjne na podstawie ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2309), oraz
  4. mają rezydencję podatkową w Europejskim Obszarze Gospodarczym, są zarejestrowani na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w Krajowym Rejestrze Sądowym, Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo innej ewidencji, oraz których Beneficjent Rzeczywisty nie ma rezydencji podatkowej w Raju Podatkowym

Co przygotować?

Wniosek (załącznik nr 1) wraz z załącznikami (załączniki nr 1.1 lub nr 1.2 i nr 1.3), oraz:

  • dokumenty potwierdzające zadeklarowane we wniosku dane finansowe (wysokość kosztów operacyjnych, przychodów ze sprzedaży oraz wartości uzyskanej pomocy przyznanej w ramach programu realizowanego w oparciu o Ustawę o rekompensacie de minimis oraz pozostałej pomocy publicznej) za okres: wrzesień 2018 r. – czerwiec 2019 r. oraz czerwiec 2021 r. – czerwiec 2022 r. dla działalności, dla której wnioskodawca ubiega się o wsparcie finansowe. Do katalogu przedmiotowych dokumentów należy zaliczyć w szczególności:
    - księgi rachunkowe (zestawienie obrotów i sald lub rachunek zysków i strat),
    - kopie podatkowych ksiąg przychodów i rozchodów,
    - kopie rejestrów VAT (zakup i sprzedaż),
    - pliki JPK V7, oraz
    - inne dokumenty poświadczające wartość poniesionych wydatków oraz uzyskanych przychodów.

Wsparcie finansowe zostanie przyznane wyłącznie tym wnioskodawcom, których wniosek przejdzie pozytywnie proces związany z analizą wyników finansowych prowadzoną przez Wojewodę, w szczególności w celu ograniczenia możliwości przyznania wsparcia finansowego w wartości nieadekwatnej do stopnia wpływu wprowadzonych obostrzeń w okresie Zakazu przebywania i Stanu wyjątkowego, np. z uwagi na wcześniejsze wypłaty środków otrzymanych w ramach pomocy de minimis..

Jak wypełnić dokumenty?

Wniosek powinien być uzupełniony czytelnie, komputerowo lub odręcznie oraz powinien zawierać podpis.

Ile muszę zapłacić?

Usługa jest bezpłatna.

Kiedy złożyć dokumenty?

Wnioski mogą być składane przez wnioskodawców w terminie 60 dni od publikacji Zasad do Programu rządowego Tarcza dla Pogranicza, na stronie Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego, tj. do 23 czerwca 2023 r.

Gdzie załatwię sprawę?

Dokumenty możesz:

  • wysłać pocztą na adres: Podlaski Urząd Wojewódzki, ul. Mickiewicza  3, 15-213 Białystok,
  • złożyć osobiście w siedzibie Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, adres jw.,
  • złożyć za pomocą Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (e-PUAP) – adres skrytki Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na ePUAP
     /4868hwsklk/skrytka
    lub
    /4868hwsklk/SkrytkaESP.

Informacje w prowadzonych sprawach uzyskać można bezpośrednio u osoby prowadzącej sprawę lub telefonicznie (nr tel. +48 85 743 94 01), w godzinach pracy urzędu: w poniedziałki w godzinach od 8.00 do 16.00, od wtorku do piątku w godzinach  od 7.30 do 15.30.

Co zrobi urząd?

Wojewoda dokona analizy danych zawartych we wniosku oraz dokumentów potwierdzających wartość poniesionych kosztów operacyjnych, uzyskanych przychodów ze sprzedaży, uzyskanej pomocy przyznanej w ramach programu realizowanego w oparciu o Ustawę o rekompensacie de minimis oraz pozostałej pomocy publicznej oraz ustali wartość wsparcia finansowego z uwzględnieniem celu ograniczenia możliwości przyznania wsparcia finansowego w wartości nieadekwatnej do stopnia wpływu wprowadzonych obostrzeń w okresie zakazu przebywania i stanu wyjątkowego, np. z uwagi na wcześniejsze wypłaty środków otrzymanych w ramach pomocy de minimis.

Po dokonaniu analizy prawidłowo złożonego wniosku wraz z dokumentacją, wydana zostanie decyzja.

W przypadku stwierdzonych braków formalnych wniosku bądź niepełnej dokumentacji, wnioskodawca zostanie pisemnie zawiadomiony o potrzebie uzupełnienia dowodów w sprawie lub złożenia stosownych dodatkowych wyjaśnień.

Jaki jest czas realizacji?

Wojewoda wydaje decyzję w sprawie udzielenia lub odmowy udzielenia wsparcia finansowego w terminie 30 dni od dnia złożenia przez wnioskodawcę kompletnego i poprawnego wniosku. Dla uniknięcia wątpliwości wniosek uznaje się złożony w dacie, w której Wojewoda otrzymał wszystkie informacje i dokumenty wymagane zgodnie z  Zasadami do Programu, w tym poprawny i kompletny wniosek.

Jak się odwołać?

Od decyzji nie przysługuje odwołanie – jest ostateczna i prawomocna.
 

Podstawa prawna:

  • art. 21a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju (Dz. U. z 2022 r. poz. 2183 i 2185 oraz z 2023 r. poz. 203),
  • Uchwała Nr 48/2023 Rady Ministrów z dnia 13 kwietnia 2023 r. w sprawie programu rządowego „Tarcza dla Pogranicza – wsparcie finansowe przedsiębiorców i innych podmiotów z obszarów części województwa podlaskiego i województwa lubelskiego działających przy granicy z Białorusią w związku z zakazem, o którym mowa w art. 12a ust. 1 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej”.

     

Materiały

wniski do pobrania
{"register":{"columns":[]}}