W trosce o przyszłość samorządności w Polsce - Konwent Powiatów Województwa Podlaskiego wyszedł z inicjatywami opiniotwórczymi
07.02.2025
W trakcie posiedzenia Konwentu Powiatów Województwa Podlaskiego 16 stycznia 2025 r. w Narewce, starostowie wypracowali stanowiska w sprawach kluczowych dla naszego regionu i rozwoju powiatów w ogóle:
- w sprawie zróżnicowania kryteriów przydziału środków Funduszu Pracy na samorządy powiatowe przeznaczonych na finansowanie programów na rzecz aktywizacji zawodowej i zadań fakultatywnych,
- w sprawie ograniczenia lub likwidacji strefy ochrony czynnej w Zintegrowanym Planie Zarządzania Obiektem Światowego Dziedzictwa UNESCO Puszcza Białowieska.
Publikujemy ich treść:
Stanowisko Konwentu Powiatów Województwa Podlaskiego z dnia 16 stycznia 2025 r. w sprawie zróżnicowania kryteriów przydziału środków Funduszu Pracy na samorządy powiatowe przeznaczonych na finansowanie programów na rzecz aktywizacji zawodowej i zadań fakultatywnych
Konwent Powiatów Województwa Podlaskiego, mając na uwadze skierowany do Sejmu RP projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia i możliwe po jej uchwaleniu zmiany przepisów wykonawczych skutkujące zmianami zasad podziału środków Funduszu Pracy, proponuje oddzielić i bardziej zróżnicować kryteria przydziału na samorządy powiatowe tych środków, przeznaczonych na finansowanie programów na rzecz aktywizacji zawodowej i zadań fakultatywnych.
- Środki Funduszu Pracy przeznaczone na działania aktywizacyjne powinno się przyznawać w oparciu o zmienione kryteria, dostosowane do aktualnych realiów funkcjonowania lokalnego rynku pracy, według następującego algorytmu:
- Udział średniej miesięcznie liczby osób zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy w stosunku do sumy średnich miesięcznych liczb osób zarejestrowanych w województwie – 10%;
- Udział średniej miesięcznej liczby zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy osób długotrwale bezrobotnych w sumie średnich miesięcznych liczb zarejestrowanych w tej grupie osób bezrobotnych we wszystkich powiatach w województwie – 10%;
- Udział średniej miesięcznej liczby zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy zamieszkałych na wsi w sumie średnich miesięcznych liczb zarejestrowanych w tej grupie osób bezrobotnych we wszystkich powiatach w województwie – 5%;
- Udział średniej miesięcznej liczby zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy osób w wieku do 25 roku życia w sumie średnich miesięcznych liczb zarejestrowanych w tej grupie osób bezrobotnych we wszystkich powiatach w województwie – 5%;
- Udział średniej miesięcznej liczby zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy osób w wieku do 30 roku życia w sumie średnich miesięcznych liczb zarejestrowanych w tej grupie osób bezrobotnych we wszystkich powiatach w województwie – 5%;
- Udział średniej miesięcznej liczby zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy osób w wieku powyżej 50 roku życia w sumie średnich miesięcznych liczb zarejestrowanych w tej grupie osób bezrobotnych we wszystkich powiatach w województwie – 5%;
- Udział średniej miesięcznej liczb osób wyłączonych z ewidencji powiatowego urzędu pracy w stosunku do sumy średnich miesięcznych liczb osób wyłączonych w województwie – 10%;
- Efektywność kosztowa powiatowego urzędu pracy liczona w stosunku do średniej dla województwa – 10%;
- Efektywność zatrudnieniowa w powiatowym urzędzie pracy liczona w stosunku do średniej dla województwa – 10%;
- Udział podmiotów gospodarczych w stosunku do ogólnej liczby podmiotów gospodarczych w województwie – 10%;
- Udział środków Funduszu Pracy przewidzianych na realizację projektów współfinansowanych z EFS w ogólnej wartości limitu Funduszu Pracy dla województwa – 10%;
- Udział średniej miesięcznej stopy bezrobocia w powiecie w sumie średnich miesięcznych stóp bezrobocia we wszystkich powiatach w województwie – 10%.
- Środki Funduszu Pracy przeznaczone na inne działania urzędu (fakultatywne – uwzględniające stałe koszty funkcjonowania jednostki niezależne od sytuacji na rynku pracy, a związane z kosztami m.in.: funkcjonowania systemów komputerowych, aktualizacją oprogramowania, cyberbezpieczeństwem, szeroko zakrojoną cyfryzacją sektora publicznego, funkcjonowaniem rady rynku pracy, szkoleniami pracowników, nawiązywaniem partnerstwa lokalnego) są przeznaczone na funkcjonowanie powiatowego urzędu pracy. Powinny być przyznawane w oparciu o zmienione kryteria, według następującego algorytmu:
- Koszty stałe funkcjonowania urzędu uzależnione od poziomu zatrudnienia w urzędzie i uzależnione od wielkości urzędu (zatrudnienie do 50 osób i zatrudnienie powyżej 50 osób) udział w średniej dla województwa – 30%;
- Udział średniej miesięcznej liczb osób wyłączonych z ewidencji powiatowego urzędu pracy w stosunku do sumy średnich miesięcznych liczb osób wyłączonych w województwie – 20%;
- Udział średniej miesięcznie liczby osób zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy w stosunku do sumy średnich miesięcznych liczb osób zarejestrowanych w województwie – 20%;
- Udział środków Funduszu Pracy przewidzianych na realizację projektów współfinansowanych z EFS w ogólnej wartości limitu Funduszu Pracy dla województwa – 20%;
- Udział w rynku pracy podmiotów gospodarczych w stosunku do ogólnej liczby podmiotów gospodarczych w województwie – 10%.
Zmiany w powyższym zakresie pozwolą na objęcie pomocą większej grupy osób bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy oraz pracodawców zainteresowanych pomocą udzielaną przez powiatowe urzędy pracy.
Bogdan Zieliński
Przewodniczący Konwentu
Powiatów Województwa Podlaskiego
Stanowisko Konwentu Powiatów Województwa Podlaskiego z dnia 16 stycznia 2025 r. w sprawie ograniczenia lub likwidacji strefy ochrony czynnej w Zintegrowanym Planie Zarządzania Obiektem Światowego dziedzictwa UNESCO Puszcza Białowieska
Konwent Powiatów Województwa Podlaskiego wyraża protest w sprawie ograniczenia lub likwidacji strefy ochrony czynnej tzw. strefy IV w Zintegrowanym Planie Zarządzania Obiektem Światowego Dziedzictwa UNESCO Puszcza Białowieska, proponowanego przez Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy koordynujący prace nad przygotowaniem Planu
Propozycja ograniczenia lub likwidacji strefy ochrony czynnej tzw. strefy IV niszczy z trudem wypracowaną akceptację lokalnego społeczeństwa dla idei Obiektu Światowego Dziedzictwa UNESCO Puszcza Białowieska i jest niekorzystna dla regionu Puszczy Białowieskiej z wielu względów
Przede wszystkim propozycja ta odrzuca dotychczasowe uzgodnienia strefowania Puszczy Białowieskiej jako obiektu UNESCO, wypracowane przez różne środowiska, w tym samorządy, podczas prac nad Zintegrowanym Planem Zarządzania Obiektem Światowego Dziedzictwa UNESCO Puszcza Białowieska
Ograniczenie lub likwidacja strefy ochrony czynnej wpłynie negatywnie na funkcjonowanie lokalnej społeczności, instytucji i biznesu, ponieważ zasady funkcjonowania Obiektu Światowego Dziedzictwa UNESCO oparte na ograniczeniach i braku poszanowania opinii lokalnych mieszkańców mogą doprowadzić do dalszej degradacji demograficznej i ekonomicznej regionu.
Propozycja ograniczenia lub likwidacja strefy ochrony czynnej będzie miała również wpływ na system zarządzania Obiektem Światowego Dziedzictwa UNESCO Puszcza Białowieska i może doprowadzić do likwidacji nadleśnictw, co w konsekwencji wpłynie na zachwianie struktury społecznej i ekonomicznej regionu.
Postulujemy utrzymanie strefy ochrony czynnej czyli strefy IV na poziomie 18,06 % powierzchni Puszczy Białowieskiej, co zostało zaakceptowane w złożonym do UNESCO wniosku renominacyjnym.
Domagamy się, aby dalsze prace nad Zintegrowanym Planem Zarządzania Obiektem Światowego Dziedzictwa UNESCO Puszcza Białowieska były prowadzone z poszanowaniem opinii wszystkich interesariuszy, w tym z lokalnych samorządów i społeczności
Bogdan Zieliński
Przewodniczący Konwentu Powiatów Województwa Podlaskiego