Ponadnarodowa mobilność uczniów w Białowieży
28.02.2022
31 grudnia 2021r. dobiegł końca projekt „Otaczająca przyroda jako środek rozbudzania świadomości ekologicznej” realizowany w Zespole szkolno-Przedszkolnym w Białowieży
Realizacja całego przedsięwzięcia była finansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Całkowity budżet przeznaczony na realizację projektu 118 502 PLN.
Głównym celem projektu było wzmocnienie przekrojowych kompetencji kluczowych uczniów z klas VI – VIII, w tym m.in.: nauka języków obcych, rozwijanie umiejętności uczenia się, nabycie nowych kompetencji niezbędnych do rozwoju osobistego, przyszłego zatrudnienia i aktywnego obywatelstwa europejskiego. Działania projektowe skupiały się w szczególności na kształceniu kompetencji wielojęzyczności, rozumieniu i tworzeniu informacji, kompetencji cyfrowych, matematycznych, osobistych, społecznych i obywatelskich.
Celem pośrednim projektu była edukacja przyrodnicza i poszerzenie wiedzy dotyczącej ochrony środowiska.
W ramach działań projektowych odbyły się dwukrotnie wyjazdy do Granady, Hiszpania. W mobilnościach wzięło udział 20 uczniów oraz 4 nauczycieli Zespoły Szkolno-Przedszkolnego w Białowieży. Mobilność uczniów poprzedzona była przygotowaniem językowym (nauka języka hiszpańskiego) , kulturowym, pedagogicznym i organizacyjnym.
Tematyka przedsięwzięcia wpisywała się w podstawę programową nie tylko naszej szkoły, ale również hiszpańskiej szkoły AVE MARIA CASA MADRE w Granadzie , która była instytucją przyjmującą naszych uczniów podczas odbytych mobilności.
W trakcie trwania mobilności uczniowie aktywnie brali udział w zajęciach lekcyjnych wraz ze swoimi hiszpańskimi rówieśnikami. Uczestniczyli w zajęciach pozalekcyjnych oraz w programie kulturowym, który miał na celu poznanie najciekawszych miejsc w okolicy, w której znajdowała się szkoła goszcząca. Podczas zajęć uczniowie wspólnie opracowywali międzynarodowe materiały dotyczące wybranych zagadnień projektu. Przebywając ze swoimi hiszpańskimi rówieśnikami dzielili się swoimi zainteresowaniami , co stanowiło podstawę do współpracy i wzajemnej nauki.
Dla większości uczestników projektu możliwość odbycia mobilności poza granicę naszego państwa było w ich życiu nowym doświadczeniem. Jako osoby odpowiedzialne za poszerzanie światopoglądu naszych uczniów wiemy ,iż możliwość udziału w przedsięwzięciu wpłynęła pozytywnie na rozwój kompetencji naszych uczniów oraz ich przyszłe wybory edukacyjne i życiowe