W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Konkurs Czytania Niełatwych Wierszyków i Rymowanek w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej

27.11.2024

Uczestnicy konkursu po ogłoszeniu wyników

W listopadzie zbiegają się dwa „wydarzenia”: istotna z punktu widzenia każdego Polaka rocznica Odzyskania przez Polskę Niepodległości ( w tym roku 11 listopada świętowaliśmy już 106-stą), jak również ważny dla np. logopedów Międzynarodowy Dzień Łamańców Językowych (ustanawiany cyklicznie w drugą niedzielę listopada). W związku z tym 17–go listopada  kolejny raz odbył się w Poradni Konkurs Czytania Niełatwych Wierszyków i Rymowanek dla uczniów klas drugich szkół podstawowych powiatu hajnowskiego. Również w tym roku logopedzi pracujący w placówce i zaproszeni mali goście zapragnęli upamiętnić w symboliczny sposób wielkie narodowe święto oraz podkreślić fakt, że nasz język narodowy pod względem dykcyjnym bywa niełatwy.

Łamańce językowe to dla każdego doskonała metoda ćwiczenia poprawnej wymowy i sprawności językowej. A jak się okazuje, według najnowszych badań językoznawców (cyt. za Atelier redakcji tekstów) jedynie 2 procenty Polaków posługuje się narodowym językiem bezbłędnie. Winy, my –dorośli, powinniśmy, niestety, szukać w sobie samych.  Jak blisko nam bowiem do scrollowania (po polsku, choć „niemodnie” – przewijania)  Internetu w telefonach, a jak daleko do książek i rozmów twarzą w twarz z najbliższymi ? Niekiedy - lata świetlne…. Wymowa w języku polskim bywa niełatwa, zwłaszcza dla obcokrajowców, ze względu na obecność licznych zbitek spółgłoskowych i trudnych (obecnie, niekiedy, również - dla Polaków) do wymówienia „dźwięków”: sz/cz/dż/dź/ś/ć …

A jednak…, o tym, że drugoklasiści, jeszcze przecież „adepci” nauki czytania, radzą sobie doskonale z polskimi „łamańcami” językowymi, mogłyśmy się przekonać wielokrotnie. I tym razem dzieci nas dorosłych nie rozczarowały.

Odświętnie ubrani reprezentanci szkół miasta i powiatu czytali biegle i z prawdziwym emocjonalnym zaangażowaniem przygotowane przez siebie wiersze ( niektórzy nawet mówili je z pamięci).   Odczytywali bez większych trudności wymagające dobrej dykcji i nie lada koncentracji trudne słowa w zabawnych rymowankach i zdaniach.

 I tym razem jury złożone z logopedek miało niemały problem z wyłonieniem zwycięzców wśród prawdziwych „mistrzów” dykcji (dobrze radzących sobie  z tremą publicznych występów). Sporom w komisji nie było końca… A przecież musiał powstać jednogłośny werdykt, bo takie są reguły wszystkich konkursów. W efekcie: nagrodzono wszystkich uczestników (trzy pierwsze miejsca, trzy drugie, trzy trzecie i trzy wyróżnienia…):

A takie były wyniki, wszystkie miejsca promowane ex aequo:

I  –   Patryk Treszczotko (SP w Dubinach);  Marcin Kołbasiuk (SP Nr 3 w Hajnówce); Grzegorz Smoktunowicz (SP Nr 4 w Hajnówce)

II – Daria Siemienowicz (SP w Narewi); Mikołaj Iwaniuk (SP Nr 3 w Hajnówce); Magdalena Zubrycka (SP w Narewce)

III – Sophie Golubiewska (SP w Dubinach); Mikołaj Matysiuk (SP w Narewce); Gabriela Borowik (SP w Czeremsze)

Wyróżnienia:

Amelia Turek (SP w Czeremsze), Julia Sawczuk (SP Nr 4 w Hajnówce), Michalina Prokopiuk (SP Nr 4 w Hajnówce)

Jesteśmy  bardzo wdzięczni za przepiękne i przy tym pomysłowe prace plastyczne, które uczestnicy konkursu  podarowali naszej placówce. Jak co roku, „obrazy” polskich krajobrazów i portrety narodowych symboli autorstwa drugoklasistów będą długo zdobić nasze korkowe tablice.

Wszystkie dzieci otrzymały pamiątkowe dyplomy i upominki. Składamy gratulacje uczestnikom oraz wielkie podziękowania opiekunom: nauczycielom za pomoc w przygotowaniu uczniów do uczestnictwa w konkursie oraz rodzicom, którzy towarzyszyli swoim dzieciom w czasie jego trwania.

Hanna Klimiuk

Zdjęcia (16)