Demokracja w praktyce – w II LO z DNJB rozstrzygnięto 3 edycję szkolnego budżetu partycypacyjnego. W tle inne projekty!
18.12.2024
Społeczność szkolna II LO z DNJB w Hajnówce zdecydowała o wydatkowaniu środków budżetu partycypacyjnego, przyznanych szkole w ramach projektu "Młodzieżowe Podlaskie Lokalnie 2024-2026". Które z pomysłów, przedstawionych przez zaangażowanych uczniów, zyskały uznanie ich kolegów?
Zgodnie z harmonogramem projektu, 13 grudnia poznaliśmy dwa projekty, które zostaną wdrożone w szkole. „Klimatyczny Białorus” i „Studniówka 2025” – te dwie uczniowskie inicjatywy, spośród pięciu opracowanych, zostaną zrealizowane. We wdrożenie budżetu partycypacyjnego zaangażowała się cała społeczność szkolna. Nad całością czuwał zespół koordynujący, chętni podjęli rękawice i opracowali projekty, a głosowanie wzbudziło wiele emocji wśród uczniów i pracowników! Trzy urny do głosowania przemierzały szkolne sale lekcyjne i korytarze, by każdy mógł wziąć udział w zorganizowanym przez młodzież procesie partycypacji. Uczniowski Zespół koordynujący sumiennie przeliczył głosy - łącznie oddano ich 371, w tym 18 nie ważnych głosów i 353 ważnych.
Tym samym w Białorusie powstanie kolejna relaksacyjna przestrzeń – w ramach budżetu partycypacyjnego młodzież zakupi kolorowe pufy, stolik i lampki. Z kolei studniówka zyska piękną oprawę poprzez zakup stylowych pokrowców na krzesła.
Realizacja budżetu partycypacyjnego stwarza możliwość współdecydowania o szkole. To także lekcja edukacji obywatelskiej, która przyniesie wszystkim zaangażowanym uczniom wiele osobistych korzyści: naukę współpracy, samodzielności i swobody publicznej wypowiedzi w praktyce. Młodzież z II LO po raz kolejny doświadczyła demokracji w praktyce.
Inicjatywa realizowana jest w ramach projektu "Młodzieżowe Podlaskie Lokalnie 2024-2026". Sfinansowane że środków Narodowego Instytutu Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach programu Fundusz Młodzieżowy na lata 2022-2033. Operatorami projektu są Instytut Suwerennej i Spółdzielnia Socjalna Active Go w Białymstoku.
Nie tylko budżet partycypacyjny
Dyrekcja wraz z kadrą pedagogiczną dbają o wysoki poziom nauki oraz o ciekawą formę edukacji nieformalnej, umożliwiającą wszechstronny rozwój pasji i zainteresowań. Dzięki projektom szkoła wzbogaca ofertę dydaktyczną o nowe formy pracy, a młodzież uczy się nowych umiejętności. Obok budżetu partycypacyjnego, realizowana jest druga edycja projektu "Tradycje przodków wciąż żywe 2". W szkole powstała pracownia twórcza, systematycznie doposażana w kolejne sprzęty. Uczniowie poznają kulturowe dziedzictwo regionu, utrwalone w sztuce i rzemiośle. Lokalna sztuka jest systematycznie wkomponowywana w codzienność – młodzież „śmiga po mieście” w unikatowych torbach, bluzach i koszulkach z motywem ludowym, a nas cieszy ta identyfikacja z kulturą regionu!
Aktualnie chętni ucznowie uczą się tradycyjnego haftu białoruskiego, tkactwa a także szycia i haftu. Na warsztatach powstają zakładki ze wzorami białoruskimi, ponadto przygotowywany jest len – już niedługo powstaną tradycyjne ręczniki obrzędowe. A z krosien pierwsze prace tkackie.
Tymczasem startuje nowy projekt! Stowarzyszenie Nasza Szkoła, dyrekcja liceum oraz rada rodziców zaprosili młodzież do wzięcia udziału w integracyjnych warsztatach świątecznych w ramach projektu "Białoruskie tradycje kolędnicze i bożonarodzeniowe", współfinansowanego ze środków Województwa Podlaskiego. Na uczestników czeka siedem pracowni: kolędowanie z Anną Fionik, zdobienie bombek różnymi metodami, wykonywanie stroików, tworzenie ozdób ze słomy, wykonywanie pocztówek, tworzenie gwiazdy kolędniczej oraz przygotowywanie potraw świątecznych. To kolejna okazja, by młodzież w miłej atmosferze trenowała pracę w zespole, komunikację, pomoc rówieśniczą a także poszerzała swoją wiedzę o naszym wielokulturowym regionie w duchu tolerancji i akceptacji.
Białorus wyrasta na lokalny ośrodek kultury i nauki społeczeństwa obywatelskiego, poprzez aktywizację i angażowanie młodzieży!
Katarzyna Miszczuk