W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Białorus stawia na partnerstwo – szkoła wdraża budżet partycypacyjny

24.01.2023

Zakup nowego sprzętu sportowego, szkolna dyskoteka a może organizacja dodatkowych zajęć…? Już niedługo uczniowie II LO z DNJB zdecydują na co przeznaczą środki ze szkolnego budżetu partycypacyjnego. Placówka pozyskała dodatkowe 3000 zł.

Praca na zajęciach - przy stole siedzą uczestnicy spotkania

Szkoła jest przestrzenią wspólną, o której należy wspólnie współdecydować – z takiego założenia wyszła dyrekcja II LO z DNJB w Hajnówce i wdraża pilotażowy projekt budżetu partycypacyjnego. Program jest pierwszą taką inicjatywą w szkole, pierwszą w powiatowych placówkach oświatowych w ogóle. Hajnowski Białorus wyznacza nowe, pozytywne standardy współpracy uczeń – szkoła, zwiększając wpływ młodzieży na współkształtowanie szkolnej przestrzeni i kreowanie nowych inicjatyw. To uczniowie zdecydują na co zostaną wydatkowane pozyskane środki, sami określą reguły wydatkowania pieniędzy i wdrożą te reguły w życie. Ale po kolei – bo choć dodatkowy zastrzyk gotówki to niewątpliwie duży plus tego projektu, to tak naprawdę nie o pieniądze tu chodzi. Realizacja budżetu partycypacyjnego to przestrzeń współdecydowania o szkole, lekcja edukacji obywatelskiej, która przyniesie wszystkim zaangażowanym uczniom wiele osobistych korzyści: naukę współpracy, samodzielności i swobody publicznej wypowiedzi w praktyce.

Realizacją budżetu zajmie się Komitet Wdrażający w składzie: Wiktoria, Janek, Oliwia, dwie Ole, Gabrysia i Marta. Młodych aktywistów wpierać będzie ekspert z Fundacji Laboratorium Badań i Działań Społecznych SocLab. Młodzież samodzielnie opracuje przebieg wdrażania budżetu, także pod względem formalnym - punktem wyjścia jest regulamin i harmonogram działań. Krok drugi to wdrożenie procedur zgłaszania i wyboru propozycji, a następnie – realizacja budżetu i zakupy 😊.

Uczniowie na forum Komitetu Wdrażającego opracują formułę zgłaszania propozycji i wyboru a następnie zaangażują swoje koleżanki i kolegów do samodzielnej pracy nad propozycjami projektów, możliwych do zrealizowania w ramach budżetu.

Aktualnie siedmiu młodych uczestników komitetu, który wyrazili chęć uczestnictwa w projekcie, biorą udział w szkoleniach. Na ostatnim, które odbyło się 18 stycznia 2023 r. dowiedzieli się czym jest budżet szkolny, a także podjęli pierwsze kroki ku opracowaniu regulaminu i harmonogramu działań. Jeśli jesteście ciekawi, jaki kształt ostatecznie przyjmie budżet, śledźcie naszą stronę!

Katarzyna Miszczuk

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}