W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Wpis do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych

CRBR

Przypominamy o konieczności dokonania wpisu do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych.

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) to system, w którym są gromadzone i przetwarzane informacje o beneficjentach rzeczywistych, tj. osoba/osoby fizyczne sprawujące bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad danym podmiotem. Krąg podmiotów zobowiązanych do zgłaszania beneficjentów rzeczywistych określa ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu i aktualnie obejmuje spółki.

Organizacje pozarządowe wpisane do Krajowego Rejestru Sadowego (KRS), a także spółdzielnie czy spółki, do 31 stycznia 2022 r. zobowiązane są do wpisania danych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR).

CRBR służy do gromadzenia i przetwarzania informacji o beneficjentach rzeczywistych. Jednym z głównych zadań CRBR jest przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Rejestr jest jawny, a wszystkie dane dotyczące beneficjentów rzeczywistych będą w nim dostępne jeszcze 10 lat po wykreśleniu organizacji z KRS. Zakres podawanych w ww. Rejestrze danych na temat beneficjentów rzeczywistych jest podobny do tych, jakie widnieją w KRS.

Zgodnie z wprowadzonymi przepisami, stowarzyszenia i fundacje będą zgłaszać następujące dane:
• nazwę,
• formę organizacyjną,
• siedzibę,
• numer w Krajowym Rejestrze Sądowym,
• NIP

Zgłaszane dane beneficjentów rzeczywistych:
• imię i nazwisko,
• każde posiadane obywatelstwo,
• państwo zamieszkania,
• numer PESEL albo data urodzenia – w przypadku osób nieposiadających numeru PESEL,
• informacja o wielkości i charakterze udziału lub uprawnieniach przysługujących beneficjentowi rzeczywistemu.

Organizacje wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego przed 31 października 2021 roku mają na to czas do 31 stycznia 2022, organizacje powstałe już po wejściu w życie nowelizacji – 7 dni od daty zaistnienia zdarzenia. 7-dniowy termin obowiązuje także przy kolejnych zmianach beneficjentów rzeczywistych lub innych zmianach danych podlegających wpisowi. 

{"register":{"columns":[]}}